Tulinen ruoka ja vielä tulisemmat kastikkeet

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 353
Jos on tomaatteja ja chilejä ylimääräisenä niin suosittelen kokeilemaan paholaisen hillon tekemistä, on muuten hemmetin hyvää.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
En ole ennen Armadillo munia tehny, mutta ny teen!
Haen vaan isompia perus jalapenoja ja hakkaan sinne juusto sekaan noita tulisempia antamaan sen jutun
Hyvä idea. Resepti kannattaa yksinkertaistaa. Minulle ainakin riittää yksinkertaisesti täytteeksi joku voimakas Koskenlaskija. Ihan turha alkaa raastamaan cheddaria ja sekoittamaan tuorejuustoon. Monien reseptien mukaan pitäisi käyttää jotain makkaraa, mutta hyvin maustettu jauheliha toimii hyvin ja on huomattavasti helpompi muotoilla.
 

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 619
Itellä ongelma vähän päinvastainen nykyään, kun pitäisi miettiä ruokia mihin chili ei sopisi.

Kaurapuuro taitaa olla aika lailla ainoa mihin ei tule laitettua.
Tämä vaihe on jokaisella tsilipäällä joskus. Nykyään teen ne tuliset jutut ominaaan. Ei tarvii joka paikkaan survoa.
 

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 619
Hyvä idea. Resepti kannattaa yksinkertaistaa. Minulle ainakin riittää yksinkertaisesti täytteeksi joku voimakas Koskenlaskija. Ihan turha alkaa raastamaan cheddaria ja sekoittamaan tuorejuustoon. Monien reseptien mukaan pitäisi käyttää jotain makkaraa, mutta hyvin maustettu jauheliha toimii hyvin ja on huomattavasti helpompi muotoilla.
Ohjeita maailmaan riittää, mutta itse ajattelin tosiaan miedommalla jalapenolla koon puolesta lähteä. Tuorejuustoon upottaa noita chilejä hakattuna + vähä perus mausteita. Naudanjauheliha cajun tyyppisellä mausteseoksella. Ihan perus pyöryköitä tekis ensi setin.
 
Liittynyt
18.04.2021
Viestejä
447
Yksi tymäys scorpion tabascoa tai muutama enemmän saman lafkan habaneroa sopii melkein mihin tahansa keittoon pl. maitopohjaiset. Syventää makua, sama homma pätee patoihin, paistinperunoihin yksi loiskatus habatabaa myös mukava lisä mustapippurin ja suolan täydentäjäksi.
Vihreää tabaa sitten esim. munakkaaseen worchershire-kastikkeen oheen.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Tiablo chili ja wings kastikkeet, onko kokemuksia?
Tiablo kotisivut
Ei, mutta ei vaikuta hyvälle siitä syystä, että chilin nimeä/lajiketta ei ole eritelty ja on valmistettu Suomessa. Lisäksi tuotelistassa seisoo tuossa toisessa paprika ensimmäisenä. Eli todennäköisesti kyseessä joku tunkkainen markettichili, eikä sitäkään viitsitty laittaa edes paprikan vertaa.

Ja kun sivuillaan seisoo näin niin voi arvata, että mitään poltetta tuosta lienee turha hakea:

...Monet pelkäävät chiliä, sen sanotaan olevan sellainen varman närästyksen tekijä mikä peittää kaikki maut alleen ja polttaa vielä kielenkin mennessään, jota vain harva rakastaa. Tiablossa rakastan sitä, että se polttaa pehmeästi eikä peitä muita makuja alleen...
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
409
Ei, mutta ei vaikuta hyvälle siitä syystä, että chilin nimeä/lajiketta ei ole eritelty ja on valmistettu Suomessa. Lisäksi tuotelistassa seisoo tuossa toisessa paprika ensimmäisenä. Eli todennäköisesti kyseessä joku tunkkainen markettichili, eikä sitäkään viitsitty laittaa edes paprikan vertaa.

Ja kun sivuillaan seisoo näin niin voi arvata, että mitään poltetta tuosta lienee turha hakea:
Taidan laittaa kaikesta huolimatta tuotteen tilaukseen ja testiin.
Käyttää sitten vaikka alapääpesuun, jos ei muuhun kelpaa :geek:
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Taidan laittaa kaikesta huolimatta tuotteen tilaukseen ja testiin.
Käyttää sitten vaikka alapääpesuun, jos ei muuhun kelpaa :geek:
Laita ihmeessä ja muista raportoida. Voihan se muuten olla ihan käyttistä, vaikka ei lämpöä antaisikaan.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305


Heinän puutarhalta saisi taas ehkä suomen tulisinta chilimakkaraa. Näihin rocoto-makkaroihin on käytetty kunnolla chiliä eikä vain vähän näytetty kepin päässä puolivälissä linjastoa. Suosittelen lämpimästi.
Harmi kun ei saa muuten kuin noudettuna. Rocotoja on nyt tilattavissa, pitää kokeilla Rocoto Rellenoja.
 
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Ai että. Mulla on shortlistattuna kirjanmerkeissä useampi chili tilattavaksi Heinän puutarhalta. Viime vuodelta pakkasessa on jäljellä vielä tulisia chilejä ja muutama Thai Dragon, joten painopiste tänä kesänä on miedoissa ja keskitulisissa. Ja iso kasa jalapenoja, että pääsee tekemään poppersseja. Kohtapuoliin lähtee tilaus menemään. ^_^

Pilkon tuoreet chilit minipusseihin pakkaseen, niitä on sitten tosi helppo ottaa käyttöön pitkin vuotta yksittäin. Osan säilöin viime vuonna öljyyn ja paria sorttia kuivatin kuivurissa, mutta kaikista eniten mulla kuluu noita pakastettuja versioita, joten pakastamisella taidan mennä tämän kesän chilien kanssa täysin.

Citymarketissa oli tarjolla erittäin hyvä chilivalikoima ja mukaan lähti myös 10+ tulisuuden saaneita. Nyt en vaan keksi ruokaa tekisi mihin upottaisi? Chili con carne on yksi kyllä.. chilibataattikeittia tein just viime viikolla nii ei sitä. Mitähänsitä?
Minä syön täällä lounaaksi juuri ihan perus kasviskeittoa (peruna, porkkana, kikherne), jossa on tuoretta habaneroa ja sitten Koskenlaskijaa pehmentämässä tulisuutta ja tuomassa kermaisuutta. Sellainen perus arkiruoka, jota teen kerran kuussa parin litran satsin vähintään ja pakastan annosbokseissa. Munakkaisiin tulee heitettyä chiliä, samoin kuin pitsan tai lämpimien leipien päälle, vaikkapa. Ja tätä currya mulla on aina pakkasessa varalla.
 

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 619
Ai että. Mulla on shortlistattuna kirjanmerkeissä useampi chili tilattavaksi Heinän puutarhalta. Viime vuodelta pakkasessa on jäljellä vielä tulisia chilejä ja muutama Thai Dragon, joten painopiste tänä kesänä on miedoissa ja keskitulisissa. Ja iso kasa jalapenoja, että pääsee tekemään poppersseja. Kohtapuoliin lähtee tilaus menemään. ^_^

Pilkon tuoreet chilit minipusseihin pakkaseen, niitä on sitten tosi helppo ottaa käyttöön pitkin vuotta yksittäin. Osan säilöin viime vuonna öljyyn ja paria sorttia kuivatin kuivurissa, mutta kaikista eniten mulla kuluu noita pakastettuja versioita, joten pakastamisella taidan mennä tämän kesän chilien kanssa täysin.


Minä syön täällä lounaaksi juuri ihan perus kasviskeittoa (peruna, porkkana, kikherne), jossa on tuoretta habaneroa ja sitten Koskenlaskijaa pehmentämässä tulisuutta ja tuomassa kermaisuutta. Sellainen perus arkiruoka, jota teen kerran kuussa parin litran satsin vähintään ja pakastan annosbokseissa. Munakkaisiin tulee heitettyä chiliä, samoin kuin pitsan tai lämpimien leipien päälle, vaikkapa. Ja tätä currya mulla on aina pakkasessa varalla.
Espoossa Sellon Citymarketissa oli aika jeppis valikoima vielä viime viikolla

chilitcm.jpg
 
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Tuo Valentina on kyllä hyvänmakuinen soosimerkki. Ei ole moneen vuoteen tullut käytettyä, mutta se mustapurkkinen Valentina Salsa Picante Extra Hot Sauce jäi mieleen herkullisena kastikkeena, jota lotrasi mielellään melkein mihin vain. (Ei nimestään huolimatta ollut mikään "extra hot" kuitenkaan.)

Espoossa Sellon Citymarketissa oli aika jeppis valikoima vielä viime viikolla
Hyvältä näyttää. Aji Panca, Aji Cristal ja Rocoto (jos kyseessä sattuu olemaan Rocoto Montufar eikä joku muu Rocoto) olivat mulla viime kesänä mukana Heinän puutarhan tilauksessa. Ja pari noista on shortlistattuna tällä hetkellä, joten voi olla, että ne lähtevät kokeiluun tämän kesän tilauksessa. :thumbsup:
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Joo, "mustaleimainen" Valentina on kyllä ollut ihan hyvää perussoosia hintaisekseen. Ei ole vain sattunut vastaan vähään aikaan missään.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
112
Tästä on viimeksi ollut puhetta noin vuosi sitten, mutta kun uusia tuotteita tulee markkinoille ja vanhoja häviää, niin otan taas asian uudelleen esille:
Mitkä ovat tällä hetkellä Suomessa myynnissä olevista chilittömistä sinapeista oikeasti väkeviä? Entä chilillisistä "tulisia"?

Chilittömistä hinta-laatu-suhteeltaan erinomainen on tietenkin täälläkin usein mainittu virolainen Põltsamaa Kange sinep, joka näyttää muuttaneen pakkauksen ulkonäköä, toivottavasti ei makua! Tätä kuulemma saa Suomestakin, mutta itse en ole siihen täällä törmännyt. Viimeksi Virossa käydessäni, josta on jo aikaa, toin tuubeja muovikassillisen. Onneksi se säilyy useamman vuoden viimeisen myyntipäivän jälkeen.

Chilillisissä hetken aikaa myynnissä ollut Savuhovin Kipu Naga morich oli chilillisistä ihan ok, kunnes se vesitettiin (ko. firmalle tyypilliseen tapaan). Nyt kaikki kokeilemamme chililliset sinapit ovat aivan liian makeita eivätkä edes sen verran tulisia kuin Kipu Naga morich oli (ennen vesitystä).
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Tästä on viimeksi ollut puhetta noin vuosi sitten, mutta kun uusia tuotteita tulee markkinoille ja vanhoja häviää, niin otan taas asian uudelleen esille:
Mitkä ovat tällä hetkellä Suomessa myynnissä olevista chilittömistä sinapeista oikeasti väkeviä? Entä chilillisistä "tulisia"?

Chilittömistä hinta-laatu-suhteeltaan erinomainen on tietenkin täälläkin usein mainittu virolainen Põltsamaa Kange sinep, joka näyttää muuttaneen pakkauksen ulkonäköä, toivottavasti ei makua! Tätä kuulemma saa Suomestakin, mutta itse en ole siihen täällä törmännyt. Viimeksi Virossa käydessäni, josta on jo aikaa, toin tuubeja muovikassillisen. Onneksi se säilyy useamman vuoden viimeisen myyntipäivän jälkeen.

Chilillisissä hetken aikaa myynnissä ollut Savuhovin Kipu Naga morich oli chilillisistä ihan ok, kunnes se vesitettiin (ko. firmalle tyypilliseen tapaan). Nyt kaikki kokeilemamme chililliset sinapit ovat aivan liian makeita eivätkä edes sen verran tulisia kuin Kipu Naga morich oli (ennen vesitystä).
Tuo on kyllä yleinen ongelma, että kaikista kotimaisista sinapeista tehdään ihme sokerisiirapeita. Etenkin silloin, jos siihen laitetaan hyppysellinen chiliä pitää sokeria olla sisällöstä neljännes pyöristämässä inhasti poppaa makua.

En ole laiskana miehenä oikein keksinyt parempaa keinoa kuin tehdä omaa sekoitusta. Laitan yleensä Maillen Dijonia ja Hellmann'sin keltasta sekaisin noin 50/50-suhteessa ja perään vähän nagamurskaa, niin siitä syntyy omaan makuun oikein monikäyttöinen sinappi sekä ruoanlaittoon että makkaroille.
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
518
Ite oon jo vuosia tuunannut tuliset ketsupit ja sinapit ite. Mikä on helpompaa kuin ostaa sitä suosikki ketsuppia ja siihen lisää lautasella (tai vaikka suoraan sinne tuubiin) suosikkichiliä tai kastiketta, sekoittaa ja valmista tuli. Minusta paljon parempaakin kuin yksikään kaupan valmis chiliketsuppi ja ainakin puolet halvempaa. Ite sekoitan Heinzin ketsuppia ja Poppamiehen scorpparisoosia noin esimerkiksi.

Samaten esimerkiksi tämä tuote: https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/casa-gourmet-chili-aioli-180g-6405184486000 on kevyesti paras dippi vaikkapa lohkoperunoille, ranuille tai vaikka uuniperunaan mutta kun sinne purkkiin lisää itse hienontamansa tuoreen habaneron (josta toki siemenet ja kota poistettuna) siitä tulee aivan tajuttoman hyvää. Tuo on pirun hyvää ihan sellaisenaan mutta ei yhtään tulista, virittämällä siitä tulee parasta. Ite yleensä laitan sellaisen kirkkaan oranssin habaneron tuonne joukkoon, sopivan hedelmäinen tulisuus tulee.
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
409
Tiablo chili ja wings kastikkeet, onko kokemuksia?
Tiablo kotisivut
Nyt ensipuraisut Tiablo Wings chilikastikkeesta.
Maku ihan ok hyvä, hieman ehkä "ohut". Eli maku kestää vain hetken suussa.
Tulisuudeltaan aika mietoa. Hetken aikaa kestävä pieni jälki "lämmitys" (ei voi sanoa "polte") kestää suussa.

Tulee vahvasti mieleen Heinz Chili Sauce, mutta hieman tulisempana.

Kokonaisuudessaan ihan ok maultaan, mutta hintaansa nähden en osta uudestaan.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Noista miedoista sooseista puheen ollen onkos noita soosikaupan myymiä Firelli-kastikkeita kukaan maistellut? Tulta tuskin hirveästi löytyy, mutta ainakin tuo tryffeliversio voisi olla kokeilemisen arvoinen joka tapauksessa.

1660133803467.png
 
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Liittynee aiheeseen ainakin jossain määrin. :)

Heinän puutarhalta on tullut tavaksi tilata chilejä vuoden aikana käytettäväksi. Tässä tämän kesän ostot. Sieltä löytyy seuraavia:

MIEDOT
Erotico (Baccatum), etualalla vasemmalla
Piispanhattu (Friar´s Hat) [Baccatum], ylin vasemmalla

KESKITULISET
Jalapeno WLS 2640 (Annuum), isot pätikät oikealla
Sugar Rush Peach (Baccatum), persikanvärinen ylhäällä
Aji Norteno (Baccatum), isot punaiset jalapenojen alla
Starfish (Baccatum), etualalla oikealla
Lemon Drop (Baccatum), keltaiset chilit
Rocoto San Isidro (Pubescens), punaiset keskellä vasemmalla

IMG_0119.jpg


Maultaan parhaimpia ehdottomasti Lemon Drop ja Sugar Rush Peach. Erotico oli ruohoinen ja sitä ei tartte ostaa enää ikinä.

Tein piispanhatuista ja rocotosta sweet chili -soosia ja savustin Starfishit, joista tuli jauhetta (jota en ole vielä ruoanlaitossa käyttänyt). Loput menivät yksittäis- tai kaksittaispakattuina pakastimeen odottamaan käyttöään.

Edit. Ai niin, ja jalapenoista tein popperseja, mutta ne menivät pakastimeen myös. Yhtään en vielä niistä ole uunissa paistanut!

IMG_0120.jpg


IMG_0122.jpg
 
Liittynyt
28.05.2020
Viestejä
343
Onkohan Tabasco Habanerolle mitään korvaajaa? Kaipaisin vähän enemmän tulisuutta ja mielellään halvempaa hintaa, tuota menee aivan järkyttävä määrä ja lähimarketissa hinta on jo yli 5 euroa. Vaikuttaa olevan aika uniikki soosi, mm. Poppamiehen tuotoksia olen kokeillut ja ei niistä ole korvaajaa saanut.
Tabasco Scorpion ?

Jos Tabascoa edelleen...
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
541
Tuo Moruga on törkeän tulista ,mutta siinä on aika kiva maku :hungry:
Vaatii kyllä aikamoista totuttelua, että noin tulisesta maistaa aromit. Tosin, minäkin olen samaa mieltä, että jauhettuna tämä chili on parasta ruoan maustamiseen. Jauhettu Reaper on sitten sitä varten, että sapuska on varmasti tulista, mutta että kaikki mausteet maistuu edelleen. Reaper ei siis itsessään muuta ruoan makua millään tavalla. Harmillisesti näitä saa vain amerikasta. Oliko 8prk toimituskulut kaikkineen n. 22e.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Vaatii kyllä aikamoista totuttelua, että noin tulisesta maistaa aromit. Tosin, minäkin olen samaa mieltä, että jauhettuna tämä chili on parasta ruoan maustamiseen. Jauhettu Reaper on sitten sitä varten, että sapuska on varmasti tulista, mutta että kaikki mausteet maistuu edelleen. Reaper ei siis itsessään muuta ruoan makua millään tavalla. Harmillisesti näitä saa vain amerikasta. Oliko 8prk toimituskulut kaikkineen n. 22e.
Saa olla melko chilipää kyllä. Morugoista en ole kyllä maistanut kuin Trinidad Moruga Scorpionia. Siitä on muutama hetki, niin en kyllä osaa sanoa mausta mitään. Oli helvetin tulista. Carolina Reaperia testasin viime keväänä syömällä puolikkaan ja voin sanoa etten maistanut mitään eikä se tuntunut "tuliselta". Se oli 100% puhdasta kipua suussa siitä hetkestä kun reaper kosketti kielen ja limakalvojen pintoja. Melkein ottaa mieluummin turpaan kuin laittaa enää suuhun. Nyt kuin sanoin niin Dragon's Breathia pitää vielä maistaa. :rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Vaatii kyllä aikamoista totuttelua, että noin tulisesta maistaa aromit. Tosin, minäkin olen samaa mieltä, että jauhettuna tämä chili on parasta ruoan maustamiseen. Jauhettu Reaper on sitten sitä varten, että sapuska on varmasti tulista, mutta että kaikki mausteet maistuu edelleen. Reaper ei siis itsessään muuta ruoan makua millään tavalla. Harmillisesti näitä saa vain amerikasta. Oliko 8prk toimituskulut kaikkineen n. 22e.
Aika moni chiliin tottumaton varsinkin sanoo että kaikki chilit vaan peittävät ruoan oikean maun. Itse kun olen tottunut chiliä käyttämään niin itse olen heille sanonut että kun chiliin tottuu niin se periaatteesa jopa korostaa ainakin tiettyjä makuja, Meillä valitettavasti on sellainen tilanne että emäntä ei oikein kestä mitään chiliä, joku jalapeno on jo "todella tulinen, ei maista mitään sen lisäksi" ja itse taas käytän esim omiin ruokiin Nagaa tai vastaavia päivittäin.
 

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 619
Minä rupesin nyt käymään läpi tuota poppamiehen valikoimaa ja scotch bonnetissa menossa. 7/10 tulisuus ei tunnu missään. Tabasco skorpioni pohjilla ja se on kivan tulista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Minä olen aina salaa totuttanut, kokkaan aina, niin laitan joka kerta vähän enemmän tulisuutta. Lopulta ovat aina päässeet samalle tasolle kuin itse ja tykästyneet tulisuuteen :smoke:
No, meillä tuo ero chilin sietämisessä on sitä luokkaa että jos laitan keitokseen yhden säilykejalapenoviipaleen niin sekin on jo liikaa, itse taas vedän noita kasan leivän päällä. En sitten tiedä mistä aloittaisi tuon totuttamisen :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
482
Oisko hyviä suosituksia kastikkeista joissa ei maistu etikka ja tulisuus on tasolla Tabasco Scorpion / Poppamies Ahjo?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
482
Ei taida ihan yhtä paljon olla potkua, mutta mites Poppamiehen Naga Jolokia :drool:
Sitä löytyy jo kaapista ja maku on erinomainen mutta oma vatsa reagoi tuohon Nagaan niin voimakkaasti ettei sitä oikein uskalla syödä. Ei johdu tulisuudesta vaan tuosta chilistä. Ahjosta ei esim vastaavaa tule vaikka on enemmän potkua.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Nyt on se Tabasco Scorpion testattu, vähän tulisempaa se oli, mutta ei tarpeeksi, 1/5 pulloa meni annokseen. Mielenkiintoisesti poltteli, ei semmoinen äkkipikainen, vaan hiljalleen nousi ja lähinnä hikoilutti sen tuskan sijaan. Ostin myös aikoinaan paljon käyttämääni Poppamiehen Habaneroa, sillä ei tehnyt yhtään mitään, edes taukoa tulisuudesta pitänyt puoliso ei maininnut mitään, vaikka läträsin kauhean määrän ruokaan.

Olisikohan tässä pelastus, onko joku kokeillut tätä? Tuossa pitäisi ainakin teoriassa tehoa riittää ja saisin maustettua omaan makuun sopivaksi.
E: Voisi ehkä habaneromurskakin riittää jos noissa on tulisuus kohdallaan, firman sooseissa ei ainakaan ole.
On erittäin loistavaa tavaraa. Käytän sellaisenaan ruoanlaittoon ja notkistan vähän omenaviinietikalla pullosta tuupattavaksi pöytäkastikkeeksi kun olen sitä koulukuntaa, joka ei kaihda etikkaisia kastikkeita.
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 249
On erittäin loistavaa tavaraa. Käytän sellaisenaan ruoanlaittoon ja notkistan vähän omenaviinietikalla pullosta tuupattavaksi pöytäkastikkeeksi kun olen sitä koulukuntaa, joka ei kaihda etikkaisia kastikkeita.
Mulla jo tavan Tabascokin on aivan liian etikkaista, oikein luotaansatyöntävä se etikan katku.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Mulla jo tavan Tabascokin on aivan liian etikkaista, oikein luotaansatyöntävä se etikan katku.
No perus-Tabascon etikkaisuus on toiselta planeetalta, eikä siinä ole mitään potkua tasapainottamaan sitä etikkaisuutta. Niinku sanoin niin notkistan vähän omenaviinietikalla (tai siiderietikalla tai vaalealla balsamicolla). En että kaadan 50/50 suhteessa väkiviinaetikkaa.
 
Liittynyt
28.05.2020
Viestejä
343
Itse olen kokenut että nuo Tabascot lähinnä sellaisia pizzamausteita, pisaroita sinne tänne antamaan vähän kärkeä. Ja jos Tabascoa käytetään niin täällä toimii se "habanero". Mielestäni noista paras maku ja tulisuuttakin on.

Muutenhan tulisuus/chilit laitetaan chileinä tai kunnon tahnoilla, toki sitten omaan makuun passeli Chiracha on sitten sellainen perusketsuppi pöydässä.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Oliko Tabascon erikoisuus siinä että se tehdään jotenkin käyttämällä? Minustakin se perinteinen on aivan liian etikkainen, mutta tuo aiemmin mainittu Habanero on ihan hyvää. Lidlissä on kanssa hyvä se kolmen pullon setti, jossa vihreä on mieto ja makea jalapeno, punainen vähän happamampi ja ei-niin-makea Habanero, ja sitten se Bring the pain jota toiset on täällä haukkunut. Itselle tuo tulisin on liikaa, mutta noita kahta muuta kyllä tykkään käyttää.

Onko täällä Piri Piri -kastikkeen ystäviä. Tulee erittäin hyvää kun laittaa kanan paistileikkeistä leikatut palaset marinoitumaan Piri Pirin, mustapippurin ja valkosipulin kanssa, ja laittaa ne tunnin kuluttua vartaisiin ja grilliin. Kun ovat kypsiä niin tuoretta korianterisilppua päälle ja tarjolle. Olen käyttänyt Lidlin Piri Piri-kastiketta vajaan pullon 600g kanaa, ja lisännyt vähän öljyä jatkeeksi. Suolan kanssa saa olla varovainen kun kastike on jo tosi suolaista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 353
Olen pari kertaa markkinoilta ja sun muista tapahtumista ostanut paikallisten tuottajien chilikastikkeita, chilihilloja sekä mm chiliglögiä. Ovat yleensä vähän tyyriimpiä mutta ovat melkein aina todella erinomaisia tuotteita. Hyvä esimerkki on Piian Herkku strömforsin ruukissa: Piian Herkut - Suomalaista käsityötä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Olen pari kertaa markkinoilta ja sun muista tapahtumista ostanut paikallisten tuottajien chilikastikkeita, chilihilloja sekä mm chiliglögiä. Ovat yleensä vähän tyyriimpiä mutta ovat melkein aina todella erinomaisia tuotteita. Hyvä esimerkki on Piian Herkku strömforsin ruukissa: Piian Herkut - Suomalaista käsityötä
Sama vika, markkinoilta tulee joskus ostettua noita pikkufirmojen chilituotteita. Nuo ovat siitä mukavia ostopaikkoja että yleensä on maistiaisia tarjolla niin ei tarvitse ihan sokkona ostaa. Toki kun suurin osa ihmisistä irvistelee jo miedoimmillekin chileille niin pari kertaa on myyjä katsonut aika pitkään kun olen maistanut heidän jotain "tappotulista" chilisoosia eikä ilmekään ole värähtänyt.

Ainoa vika noissa markkinoilta ostetuissa tuotteissa on että niitä ei välttämättä saa oikein mistään helposti ennen seuraavia markkinoita kun osalla ei ole missään lähialueella mitään vakituista myyntipaikkaa tai verkkokauppaa.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 207
Jos hapokkuus ei haittaa, niin kokeilkaapa tehdä itse hapanchiliä. Chiliä ja paprikaa (valkosipulia ja mausteita) maun mukaan kannelliseen säilykepurkkiin, 1,5% suolaa seoksen painosta, vettä kunnes peittyvät ja kaupan hapankaalirasiasta lusikallinen lientä sekaan. Kansi tiukasti kiinni ja sitten seurataan käymisprosessia. Muutamana ensimmäisenä päivänä olen sen verran kantta raottanut että paineet pääsevät pois. Kun käyminen rauhoittu niin sitten huoneenlämmöstä viileään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Ylimainostettu tulisuuden puolesta. Mm. Primotalii on aivan saatanan tulinen. Heittämällä tulisin mitä tullut syötyä.
Nyt on maistettu Primotalii (2,2M scoville) sekä Dragon's Breath (2,5M scoville), kun Heinän puutarhan lähetys saapui. En nyt uskalla sanoa kumpi on tulisempi. Primotaliista tuntui kuin polte olisi tullut hitaammin alussa, mutta todellakin kova polte. Dragon's Breathin osalta tuntui, että polte alkoi paljon terävämmin.

Itketti, kurkkua poltti ja jogurttia sekä maitoa meni litra.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Tulipahan tehtyä ruokaa LIDLissä toissaviikolla myydystä Caribbean style Woksauce Roti:sta. Yllätyksekseni tuossahan oli jopa jonkun verran chiliäkin joukossa, yleensä kun noille valmis-wokkisooseille on lähinnä näytetty chilipalkoa tehtaalla. Mukava mieto lämpö ja sitten hetken kuluttua jännästi pukkasi sellaisen pienen hien pintaan. Onkohan tuo ollut joku valmistusvirheinen purkki kun kerrankin on edes vähän potkuakin joukossa? :D Ei se kuitenkaan mitään tulista ollut kun emäntäkin sitä pystyi syömään irvistelemättä.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Tuolla Heinän tarhalla pitäisi käydä, kun on paikkakunnalla... mutta itsellä nyt pientä mietintää, elämändilemmoja.

140cm chili. Tuon kun nostaa pöyälle ni on kattoon saakka.
Meinaan ku ei sitä voi parvekkeellakaan kovin kauaa enää pitää, ja katkaistakaan ei viitsisiisisi, kun ylhäällä niin hyvin uutta palkoa pukkaapi...

309356809_5786428248062507_6095251444800092190_n.jpg
309499770_5786428314729167_3750344594864857906_n.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 343
Viestejä
4 157 885
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom