Tukevatko suomalaiset operaattorit verkko-osoitteiden estämistä?

Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Jos jonkinlainen tuki on olemassa, voisin kopioida mainospalvelimia joltain kattavalta estolistalta ja kaikki kodin laitteet olisivat näin ollen vankasti suojattu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Operaattoreilta tuskin löytyy moista.

Reitittimen asetuksia säätämällä tuo onnistunee useammallakin tavalla. Esimerkiksi palomuuri estämään liikennettä, tai DNS-palvelimiksi sellaiset, joista löytyy roskasivustojen esto/uudelleenohjaus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 070
Jos jonkinlainen tuki on olemassa, voisin kopioida mainospalvelimia joltain kattavalta estolistalta ja kaikki kodin laitteet olisivat näin ollen vankasti suojattu.
EU:n verkko neutraatti määräys estää tietoliikenteen estämisen. Eli siksi tälläistä palvelua ei oikein voi edes tarjota.

Pi-hole on loistava idea ja kerätä sinne listan osoitteista minkä haluaa estää.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Pi-hole on toki loistavan kuuloinen järjestelmä, mutta minulla ei ole Raspberry Pitä tai ylimääräistä tietokonetta. Modeeminkaan en pääse itse käsiksi, se on taloyhtiön hallinnassa. Mutta mikäli EU:n lait estävät operaattoria tarjoamasta tukea, vaihtoehdot on jo käyty läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 070
Pi-hole on toki loistavan kuuloinen järjestelmä, mutta minulla ei ole Raspberry Pitä tai ylimääräistä tietokonetta. Modeeminkaan en pääse itse käsiksi, se on taloyhtiön hallinnassa. Mutta mikäli EU:n lait estävät operaattoria tarjoamasta tukea, vaihtoehdot on jo käyty läpi.
Mutta hetkonen, miksi teleoperaattori tarjoaisi tukea estoihin josta eivät saa rahaa?
 

KovaDekki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
05.11.2017
Viestejä
277
Mitä olen nähnyt operaattoireiden intrawebissä. Olen surfaillut oman isp verkossa jälkiä jättämättä, tietenkin nuorempana.

Puhun omista kokemuksista kaapeliverkosta muuta ei tarvitse kertoa, rahallista tai rikollista hyötyä ei ollut.

Aika piti kuluttaa jotenkin järkevästi :vihellys:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Mitä olen nähnyt operaattoireiden intrawebissä. Olen surfaillut oman isp verkossa jälkiä jättämättä, tietenkin nuorempana.

Puhun omista kokemuksista kaapeliverkosta muuta ei tarvitse kertoa, rahallista tai rikollista hyötyä ei ollut.

Aika piti kuluttaa jotenkin järkevästi :vihellys:
Jaa, sinä taas. Ja tarina on yhtä haahuilevaan kuin ennenkin.
 

KovaDekki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
05.11.2017
Viestejä
277
Jaa, sinä taas. Ja tarina on yhtä haahuilevaan kuin ennenkin.
Näinhän ne aina sanovat, en ole mikään proffa tai tiedemies mut yleis sivistys on kunnossa ei siihen tarvitse mitään turhaa "nimikettä" jos sun työkuvaan kuuluu kahvin juonti ja muuta turhuuksia en pidä sinua pätevänä ollenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Näinhän ne aina sanovat, en ole mikään proffa tai tiedemies mut yleis sivistys on kunnossa ei siihen tarvitse mitään turhaa "nimikettä" jos sun työkuvaan kuuluu kahvin juonti ja muuta turhuuksia en pidä sinua pätevänä ollenkaan.
On muuten yhdyssana. ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
635
Pi-hole on toki loistavan kuuloinen järjestelmä, mutta minulla ei ole Raspberry Pitä tai ylimääräistä tietokonetta. Modeeminkaan en pääse itse käsiksi, se on taloyhtiön hallinnassa. Mutta mikäli EU:n lait estävät operaattoria tarjoamasta tukea, vaihtoehdot on jo käyty läpi.
Saako sen modeemin siltaavaan tilaan? Jos saa, LEDE/OpenWrt-firmistä tukeva reititin perään, ja adblock-paketti sisään. Tarjoaa nettifiltteröintiä juurikin tuohon kaipaamaasi tapaan.
 

KovaDekki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
05.11.2017
Viestejä
277
Piratebayn sivut on estetty .se mutta tuo .ee näyttää toimivan.

Verkkovirasto taitaa tietää mitkä sivustot on estolistalla (ota yhteyttä)

Edit: en yllytä laittomuuksiin, olen tuolta ladannut linux distroja ja muuta freeware tavaraa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
450
Piratebayn sivut on estetty .se mutta tuo .ee näyttää toimivan.

Verkkovirasto taitaa tietää mitkä sivustot on estolistalla (ota yhteyttä)

Edit: en yllytä laittomuuksiin, olen tuolta ladannut linux distroja ja muuta freeware tavaraa.
Lataaminen itseasiassa ei ole "laitonta" tai ainakaan rangaistavaa mutta jakaminen on.

Mut alkuperäiseen aiheeseen liittyen niin operaattoreilta kyllä saa ostettua DDOS suojauspalveluita joissa saa suodatettua sisältöä haluamallaan tavalla. Vaatii kyllä toki kiinteät IP-osoitteet jne ei ehkä ihan sitä mitä hait jos ihan normaalina kuluttajana vaan haluut mainoksia estää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 070
Eiköhän vaan se Pi-hole mikä lieköön tai hosts tiedostoon paikallisesti listaa osoitteet mitkä haluaa blokata. Parempi pitää omana niin eiköhän sellainen paras ole.

Kuitenkaan DNS / IP-pohjaisetkaan eivät toimi vaan melkeinpä pitäisi olla selaimessa tietysti Adblock - tyylinen softa sillä usein myös mainokset tulevat samasta osoitteesta HTTPS:n yli niin ei oikein fiksumpaa tapaa olisi estää loppujen lopuksi. Toki proxy joka tekee MITM yhteydelle pystyy estämään mainoksia myös...
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 395
Pi-hole on toki loistavan kuuloinen järjestelmä, mutta minulla ei ole Raspberry Pitä tai ylimääräistä tietokonetta. Modeeminkaan en pääse itse käsiksi, se on taloyhtiön hallinnassa. Mutta mikäli EU:n lait estävät operaattoria tarjoamasta tukea, vaihtoehdot on jo käyty läpi.
Tämä antaa sen kuvan, että sinulla ei ole kotona edes reitintä ja sinulla tulee netti vain ns. suoraan seinästä koneille.
Eli hankit reitittimen, jolloin pääset itse konfiguroimaan asetukset.
Tai en ainakaan oikein uskoisi, että siellä huoneistossasi on reititin/modeemi, jonka hallintaan ei asuja pääse.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Tämä antaa sen kuvan, että sinulla ei ole kotona edes reitintä ja sinulla tulee netti vain ns. suoraan seinästä koneille.
Eli hankit reitittimen, jolloin pääset itse konfiguroimaan asetukset.
Tai en ainakaan oikein uskoisi, että siellä huoneistossasi on reititin/modeemi, jonka hallintaan ei asuja pääse.
Asun entisessä oppilasasunnossa. Ethernet-kaapeli kytketään suoraan seinässä olevaan pistokkeeseen. En ole päässyt modeemin hallintaan ainakaan kirjoittamalla IP-osoitetta selaimen osoitepalkkiin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
450
Asun entisessä oppilasasunnossa. Ethernet-kaapeli kytketään suoraan seinässä olevaan pistokkeeseen. En ole päässyt modeemin hallintaan ainakaan kirjoittamalla IP-osoitetta selaimen osoitepalkkiin.
Minkä modeemin hallintaan sitä nyt mahdat yrittää sit päästä...? o_O Pikkasen nyt sellanen haisu tuon kirjotuksen perusteella ettei oo taas mitään tietoa mitä yritetään tehdä.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
215
Hmm, tämä on mielenkiintoinen aihe. Olen itse DNA:n asiakas, ja joskus yrittänyt pyytää aspasta domain blokkeja, mutteivät voi tietenkään sellaisia laittaa.

Asiassa eteenpäin.. Seinästä tulevalla yhteydellä ei ole niinkään väliä, Sagecommin jälkeen tulee PFSense ja Pi-Hole niin ei mainokset häiritse, mutta mobiiliverkossa (DNA:n myöskin) mainokset ovat kyllä ongelma minulla. Tässä esimerkki:

Google on mainoksensa hoitanut hyvin. Google hakee mainospalvelinten IP:t suoraan omilta Google Public DNS palvelimiltaan. Jos palomuurista estät nämä DNS osoitteet, hakee Android puhelimesi nämä DNS osoitteet sitten mobiiliverkon puolelta, et voi siis Pi-Holen avulla pois mainoksista kännykälläsi.

Tämän takia olisi mukava jos operaattoreiden sivuilla voisi esim käydä estämässä osoitteita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Google on mainoksensa hoitanut hyvin. Google hakee mainospalvelinten IP:t suoraan omilta Google Public DNS palvelimiltaan. Jos palomuurista estät nämä osoitteet, hakee Android puhelimesi osoitteet sitten mobiiliverkon puolelta, et voi siis Pi-Holen avulla pois mainoksista kännykälläsi.
Mobiiliverkon kytkeminen pois päältä väliaikaisesti kuitenkin ratkaisee ongelman?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 070
Mobiiliverkon kytkeminen pois päältä väliaikaisesti kuitenkin ratkaisee ongelman?
Itse kokeilin näitä mutta en pystynyt vahvistamaan tätä ollenkaan.

Youtuben palvelimilta tulee esimerkiksi mainoksia ihan youtube.com/ads / www.youtube.com/ads osoitteilla satunnaisesti mainoksia. Niiden estämiseen ei riitä DNS-taso vaan jonkinlainen TLS-proxy (välimieshyökkäys), jotta saisi estettyä mainokset suoraan. Muuten ei onnistu oikein tai sitten selaimessa / sovelluksessa.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
215
Kokeilin mobiiliverkon poiskäytöstä ottamista. Puhelin ei hae DNS recordeja enää mobiiliverkosta, mutta yrittää ensin sitkeästi jälleen omilta Googlen DNS palvelimilta WLANin kautta. Blokkasin palvelimet niin rupesi puhelin koettelemaan sitten OpenDNS palvelun kautta mainospalvelimia selvittää.
Lopulta päädyin blokkaamaan kaikki muut paitsi oman Pi-Holeni DNS requestit.
Ainoa keino saada vastauksia on nyt siis ton Pi-Holen kautta.


Itse avatessani ensimmäisen videon pamahti heti mainos tiskiin.. Moneen mainospalvelimeen koetettiin saman tien:

DoubleClick, GoogleAdServices, GoogleSyndication ovat kaikki wildcardeina blockissa Pi-Holessa.

Itse en törmännyt YouTube.com/Ads/ requestiin, mutta https://www.youtube.com/pagead kylläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 070
Kokeilin mobiiliverkon poiskäytöstä ottamista. Puhelin ei hae DNS recordeja enää mobiiliverkosta, mutta yrittää ensin sitkeästi jälleen omilta Googlen DNS palvelimilta WLANin kautta. Blokkasin palvelimet niin rupesi puhelin koettelemaan sitten OpenDNS palvelun kautta mainospalvelimia selvittää.
Lopulta päädyin blokkaamaan kaikki muut paitsi oman Pi-Holeni DNS requestit.
Ainoa keino saada vastauksia on nyt siis ton Pi-Holen kautta.


Itse avatessani ensimmäisen videon pamahti heti mainos tiskiin.. Moneen mainospalvelimeen koetettiin saman tien:

DoubleClick, GoogleAdServices, GoogleSyndication ovat kaikki wildcardeina blockissa Pi-Holessa.

Itse en törmännyt YouTube.com/Ads/ requestiin, mutta https://www.youtube.com/pagead kylläkin.
Ei auta kuin tehdä se TLS Proxy väliin joka suodattaa tuon viimeisen niin eiköhän se sillä mene eteenpäin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 289
Viestejä
4 156 490
Jäsenet
70 405
Uusin jäsen
ObD

Hinta.fi

Ylös Bottom