Traficom mahdollistaa puhelinliittymän määräaikaisuuden tarkistamisen

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 233
Traficom on julkaissut uuden vuoden 2022 alusta käynnistyneen ilmaisen palvelun, joka mahdollistaa tekstiviestillä oman puhelinliittymän määräaikaisen liittymäsopimuksen päättymisajan tarkistamisen. Tarkistus tapahtuu lähettämällä tekstiviesti SOPIMUS (tai ruotsiksi ABONNEMANG) numeroon 18321, minkä jälkeen vastauksena tulee tekstiviesti, joka kertoo sopimuksen määräaikaisuuden päättymispäivän, tai vaihtoehtoisesti tiedon siitä, jos liittymä onkin toistaiseksi voimassa oleva.

Lähde: Traficom
 
Viimeksi muokattu:
Kyseessä on kaikesta päätellen maksuton palvelu? Ihan näppärä palvelu ainakin siinä tilanteessa, jos pitää alkaa selvittelemään vanhemman henkilön liittymätietoja, jos vaikka hinta on alkanut tuntumaan kalliilta. Omasta liittymästä sitä on yleensä aika hyvin kartalla.
Traficom ohjaa ja valvoo palvelun toteutusta

Palvelu perustuu lakiin sähköisen viestinnän palveluista ja Traficomin antamaan tekniseen määräykseen. Teleyrityksillä on velvollisuus tarjota kuluttajille ilmainen ja helppokäyttöinen tapa tarkastaa määräaikaisen matkaviestinverkon liittymäsopimuksensa päättymispäivä. Palvelu tulee toteuttaa tavalla, joka on laajasti asiakkaiden käytössä. Tekstiviesteihin perustuvan teknologian arvioidaan tällä hetkellä täyttävän parhaiten vaatimuksen helppokäyttöisyydestä. Teleyritykset raportoivat palvelusta säännöllisesti Traficomille, joka valvoo palvelun toteuttamista.
 
Kyseessä on kaikesta päätellen maksuton palvelu? Ihan näppärä palvelu ainakin siinä tilanteessa, jos pitää alkaa selvittelemään vanhemman henkilön liittymätietoja, jos vaikka hinta on alkanut tuntumaan kalliilta. Omasta liittymästä sitä on yleensä aika hyvin kartalla.
Juu vaikuttaisi olevan tosiaan ilmainen palvelu. Lisätty uutistekstiin tieto myös ilmaisuudesta, kun oli näköjään alkuun jäänyt pois. :tup:
 
Itsellä näköjään Dnan liittymän asetukset estää lähettämisen tuohon nroon. No, tiedän muutenkin että toistaiseksi voimassa oleva 21mb tms littymä
 
Voi olla, en enää muista kun vuosia ollut tuo. Enkä ole tainnut moneen vuoteen mihinkään palvelunumeroon soittaakaan/viestiä laittaa.
 
Kokeilin juuri omalla latausliittymälläni, se on "voimassa toistaiseksi". Eli tuo ei sitä tunnista että se latausliittymä on voimassa X vuotta viimeisestä latauksesta.

Oli muuten hauska, mietinkin tuota viestiä näpytellessäni että en ole tainnut kertaakaan lähettää tekstiviestiä nykyisellä kännykälläni. Mulla on tuo ollut kolme vuotta, josta noin puolitoista vuotta aktiivisessa käytössä ainoana kännykkänä.
Siinä tuli prompti siitä että saako "viestit" lähettää viestin, varmistaen muistikuvani. En ole noita käyttöoikeusprompteja nähnyt todella pitkään.
 
Numero on Traficomin avauttama, mutta kukin operaattori vastaa itse toteutuksessta omassa verkossaan. Palvelu tosiaan koskee vain kuluttajaliittymiä.
 
Itsellä näköjään Dnan liittymän asetukset estää lähettämisen tuohon nroon. No, tiedän muutenkin että toistaiseksi voimassa oleva 21mb tms littymä

Itse huomasin tämän saman eikä pitäisi olla mikään numeronesto päälläkään.
 
Hyvin toimii täälläkin. Todella kiva palvelua ja näen, että varsinkin iäkkäämmille ihmiselle kätevä ( tai siis meille sukulaisille, jotka hoitavat näitä heidän puolestaan).
 
Muistelen ettei Elisalla määräaikaisia olekaan enää, voin olla väärässäkin. Ainakin omalle liittymälle sanoo että toistaiseksi voimassa. Ei kerro sitä että on vielä vajaan vuoden 20€ ja sitten 30€ jatkossa. En näe tästä juuri hyötyä kun voi olla viikon päästä kallis liittymä mutta sanoo vain voimassa toistaiseksi.
 
Olisi hyvä, jos tuo palauttaisi myöskin sen hetkisen sopimuksen hinnan, olisi kätevä etenkin kun vanhemman ihmisen liittymä asioissa auttaa, saisi samantein tärkeimmät tiedot. Liekkö tuo hinta sen verta "salainen" tieto, jota eivät voi tuota kautta paljastaa, taikka vaatisi palveluun lisätuen...
 
Olisi hyvä, jos tuo palauttaisi myöskin sen hetkisen sopimuksen hinnan, olisi kätevä etenkin kun vanhemman ihmisen liittymä asioissa auttaa, saisi samantein tärkeimmät tiedot. Liekkö tuo hinta sen verta "salainen" tieto, jota eivät voi tuota kautta paljastaa, taikka vaatisi palveluun lisätuen...
Jep silloinhan spiikki Elisan tiskillä menisi, laitappa textari "Sopimus" numeroon 18321 ... paljonko näyttää hintaa? No niin, nyt meiltä huipputarjous pennin halvemmalla. Eli ei enää jatkossa riskiä saada kunnon tarjousta, kun myyjä voisi varman tiedon perusteella mennä juuri ja juuri alle voimassaolevan hinnan.

Sopimuksella sovittu hintatieto taitaa olla sopimus ja/tai kilpailulainsäädännöllä suojattua, joten trafilla ei taida olla itsenäistä valtaa määrätä tuollaista saatavaksi textarilla ilman tunnistautumista, siis ilman että lainsäädäntöä laajemmalti olisi remontoitu. Ja eikös nuo hinnat näy kätevämmin jo ennestään operaattorin apsista, jos on sellaisen sattunut asentamaan?
 
Minkälaisella tekstillä puhelin kertoo ettei tuohon numeroon voi lähettää viestiä?

Sopimustietojen SMS-tarkistus ei ole sallittua liittymällä <OMA NUMERO>. Liittymän omistaja voi sallia tarkastuksen DNA:n itsepalvelukanavissa tai olemalla yhteydessä DNA:n asiakaspalveluun, puh. 044 144 044.

Joten turha palvelu kun pitää mennä ronkkimaan asetuksia että saa edes toimimaan tai soitella aspaan, sillä samalla soitollahan sen sieltä aspasta kysyy. :D

Kehittämisen paikka, kyllä tollainen pitöisi olla vakiona sallittu kun tuolla nyt ei käsittääkseni voi toisen numeroa ronkkia vaan ainoastaan sitä numeroa josta viesti lähetetään.
 
Joten turha palvelu kun pitää mennä ronkkimaan asetuksia että saa edes toimimaan tai soitella aspaan, sillä samalla soitollahan sen sieltä aspasta kysyy. :D

Kehittämisen paikka, kyllä tollainen pitöisi olla vakiona sallittu kun tuolla nyt ei käsittääkseni voi toisen numeroa ronkkia vaan ainoastaan sitä numeroa josta viesti lähetetään.
Eli siis SMS:n lähetys toimii, ja DNA peräti vastaa siihen että (rivien välistä luettuna) määräaikaisuuden tarkastaminen on sallittua vain henkilölle joka on tehnyt sopimuksen liittymästä. Onkohan liittymä josta testaat yrityksen sopimuksella, tai sopimuksen allekirjoittaja joku muu kuin sinä? Muutoinhan palvelu ei toimi oikein, siis jos olet tehnyt/allekirjoittanut sopimuksen tuon liittymän osalta, jolla testasit. Tai sitten pitää ottaa vastausviesti ihan kirjaimellisesti, ja DNA on virittänyt niin että palvelu ei anna tietoja jollei liittymän omistaja ole sitä erikseen sallinut.

Tuleeko sama vastaus jos lähetät viestin muodossa SOPIMUS <OMA NUMERO>
Tai SOPIMUS <Jonkun toisen numero>
edit: siis se puhelinumero ilman merkkejä < >
 
Sopimuksella sovittu hintatieto taitaa olla sopimus ja/tai kilpailulainsäädännöllä suojattua, joten trafilla ei taida olla itsenäistä valtaa määrätä tuollaista saatavaksi textarilla ilman tunnistautumista, siis ilman että lainsäädäntöä laajemmalti olisi remontoitu. Ja eikös nuo hinnat näy kätevämmin jo ennestään operaattorin apsista, jos on sellaisen sattunut asentamaan?
Voisi se kertoa kauanko sopimus on voimassa nykyisellä hinnalla, niin olisi jotain hyötyä. Kenellä vielä on oikeasti määräaikainen liittymä joka lopetetaan määrättynä päivänä? Operaattorilta kyllä jokainen saa nämä tiedot.
 
Voisi se kertoa kauanko sopimus on voimassa nykyisellä hinnalla, niin olisi jotain hyötyä. Kenellä vielä on oikeasti määräaikainen liittymä joka lopetetaan määrättynä päivänä? Operaattorilta kyllä jokainen saa nämä tiedot.
Tuossa varmaan on käsitteellinen ongelma. Tuossa traficomin keksimässä palvelussa käsite määräaika "määräaikainen sopimus" ei tarkoita sitä että liittymä lopetettaisiin määräajan päättyessä (jatkuu silloin käytännössä toistaiseksi voimassaolevana) tai että mikä on jonkin hinnan määräaika, vaan sitä määräaikaa jonka puitteissa asiakas ei voi vaihtaa operaattoria rikkomatta tekemäänsä sopimusta. Sopimus on voimassa vaikka hinta siirtyy sen kuluessa ylös tai alas tai säilyy paikallaan. Toki väliin operaattorit haluavat jopa uusia sopimuksiakin.
Ilmeisesti ajat takaa sellaista palvelua josta voisi tarkistaa kuinka pitkään sovittu tarjoushinta on voimassa?

Eipä tästä palvelusta tosiaan asiakkaille ole mitään oikeaa hyötyä, kun jokainen on tähänkin asti saanut haluamansa tiedot helposti. Ja kun tosiaan tärkein tieto, eli miten pitkään tarjous on voimassa puuttuu ja tarjouskausi ei ole useinkaan identtinen sopimuksen määräaikaisuuden kanssa.

Ainoa kuka hyötyy on myyjä, joka tietää tämän palvelun ansiosta ettei turhaan lähde kalastelemaan asiakkasta jolla on sellainen määräaika päällä, jonka puitteissa ei voi vaihtaa operaattorilta toiselle.
 
Tuossa varmaan on käsitteellinen ongelma. Tuossa traficomin keksimässä palvelussa käsite määräaika "määräaikainen sopimus" ei tarkoita sitä että liittymä lopetettaisiin määräajan päättyessä (jatkuu silloin käytännössä toistaiseksi voimassaolevana) tai että mikä on jonkin hinnan määräaika, vaan sitä määräaikaa jonka puitteissa asiakas ei voi vaihtaa operaattoria rikkomatta tekemäänsä sopimusta. Sopimus on voimassa vaikka hinta siirtyy sen kuluessa ylös tai alas tai säilyy paikallaan. Toki väliin operaattorit haluavat jopa uusia sopimuksiakin.
Ilmeisesti ajat takaa sellaista palvelua josta voisi tarkistaa kuinka pitkään sovittu tarjoushinta on voimassa?

Eipä tästä palvelusta tosiaan asiakkaille ole mitään oikeaa hyötyä, kun jokainen on tähänkin asti saanut haluamansa tiedot helposti. Ja kun tosiaan tärkein tieto, eli miten pitkään tarjous on voimassa puuttuu ja tarjouskausi ei ole useinkaan identtinen sopimuksen määräaikaisuuden kanssa.

Ainoa kuka hyötyy on myyjä, joka tietää tämän palvelun ansiosta ettei turhaan lähde kalastelemaan asiakkasta jolla on sellainen määräaika päällä, jonka puitteissa ei voi vaihtaa operaattorilta toiselle.
Jep, olin jo unohtanut että joskus oli näitä liittymiä joista ei voinut vaihtaa pois kesken sopimuskauden. Eikö nämä ole jo historiaa muillakin kuin Elisalla? Yhdessä vaiheessa mainostivatkin tällä ettei ole sidottu liittymään.
 
Jep, olin jo unohtanut että joskus oli näitä liittymiä joista ei voinut vaihtaa pois kesken sopimuskauden. Eikö nämä ole jo historiaa muillakin kuin Elisalla? Yhdessä vaiheessa mainostivatkin tällä ettei ole sidottu liittymään.
DNA:lla taitaa olla peruskauraa edelleen (kait niillä on myös toistaiseksivoimassaoleviakin). Lisäksi jos on taannoin tehnyt esim 24kk määräaikaisen, niin sitä voi olla vielä jäljellä. Ja sittenhän on joukko puolituntemattomia virtuaalioperaattoreita, joiten osalta kukaan ei muista, jos ei itse satu olemaan niiden asiakas.
 
Ainoa kuka hyötyy on myyjä, joka tietää tämän palvelun ansiosta ettei turhaan lähde kalastelemaan asiakkasta jolla on sellainen määräaika päällä, jonka puitteissa ei voi vaihtaa operaattorilta toiselle

Ei taida olla myyjille saatavilla tämä tieto, kun kuluttajan liittymän palvelusta on kyse eikä mistään avoimesta datalähteestä?

Tuolta traficomin sivulta bongattua liittyen tuohon DNA:n asetukseen:
Traficomin saamien tietojen mukaan osalla teleyrityksistä palvelun käyttöönotto vaatii asiakkaan hyväksynnän ennen kuin asiakas saa vastausviestinä liittymäsopimuksensa voimassaolon. Traficom selvittää asiaa teleyritysten kanssa.
 
Oliko kukaan saanut vielä päivämäärää vastaukseksi?

Itselläkin sanoi toistaiseksi voimassa oleva, joka lienee totta kun oikeasti "alennettu hinta voimassa x.x.xxxx" kampanjaliittymä.

Ei tule montaa skenaariota mieleen jossa tämä olisi helpompi kuin operaattorin oma sovellus/sivusto. Ehkä jos vanhempien henkilöiden atk-lähisukutukihenkilöt tällä tarkistaa (jos muistavat palvelun olemassaolon) niin voisi olla nopeammin tehty ja ennen kuin on etsitty ne omien sivujen tunnukset jostain.
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida olla myyjille saatavilla tämä tieto, ...
Ei tietty virallisesti, mutta oikeassa elämässä myyntitiskillä - Myyjä: "Eihän sinua vain ole huijattu määräaikaiseen? Testaappa laittamalla textari SOPIMUS numeroon 18321" .. Asiakas laittaa textarin, ja kertoo tuloksen myyjälle ja luontevasti kääntää vielä näyttöäkin myyjän suuntaan (vaikka myyjä teeskentelee yrittävänsä olla katsomatta). Jolloin myyjä, "No kylläpä sinua on huijattu määräaikaisella, mutta eiköhän pelasteta sinut meidän huipputarjouksella joka laitetaan alkamaan heti tuosta näytölläsi näkyvästä päivästä alkaen" tai jos ei määräaikaista, "Niin no, onpa käynyt hyvä tuuri kun sinua ei ole (vielä) huijattu, ja nyt on ihan tuplasti hyvä tuuri kun meillä on tälläinen ihan huippu liittymätarjous, joka voidaan laittaa nyt ihan heti voimaan"
 
"Traficom selvittää.." = DNA on tahallaan tehnyt tämän väärin.
Vaikka ei ehkä jokaiselle tunnu henkilökohtaisesti hyödylliseltä, tämä on tarpeeseen tehty. Tämä on nimenomaan suunniteltu niin, ettei saa tehdä ns. Winbackiä kyselyyn liittyen.

Suomessa pyritään pitämään telealalla sääntely kohtuu vähäisenä, mutta operaattoreiden perseilyihin kyllä reagoidaan.
 
"Traficom selvittää.." = DNA on tahallaan tehnyt tämän väärin.
DNA taitaa olla ainoa operaattoreista joka noita määräaikaisia kännykkäliittymiä vielä pakkosyöttää? Kätevästi nyt sitten juuri DNA:lla palvelun kanssa "on ongelmia" kun muilla operaattoreilla taas joilla määräaikaisia sopimuksia ei ole, homma toimii.

Ei kai tuossa tarvita edes foliohattua 1+1 yhteen ynnäämiseen :think:
 
DNA taitaa olla ainoa operaattoreista joka noita määräaikaisia kännykkäliittymiä vielä pakkosyöttää? Kätevästi nyt sitten juuri DNA:lla palvelun kanssa "on ongelmia" kun muilla operaattoreilla taas joilla määräaikaisia sopimuksia ei ole, homma toimii.

Ei kai tuossa tarvita edes foliohattua 1+1 yhteen ynnäämiseen :think:
Tilanne ei ollut sama vuosi sitten, eikä välttämättä ole sama vuoden päästä. Tarjoaako operaattorit tiskin alta parempia hintoja määräaikasiin liittymiin? Tarjoaako ne sellaisia osalle asiakkaista? Onko määräaikaisuuksia voimassa aiemmista liittymätyypeistä?

Muistaakseni DNA ei ollut vastahakoisin tämän palvelun suhteen (voin muistaa väärinkin).
 
Tilanne ei ollut sama vuosi sitten, eikä välttämättä ole sama vuoden päästä. Tarjoaako operaattorit tiskin alta parempia hintoja määräaikasiin liittymiin? Tarjoaako ne sellaisia osalle asiakkaista? Onko määräaikaisuuksia voimassa aiemmista liittymätyypeistä?

Muistaakseni DNA ei ollut vastahakoisin tämän palvelun suhteen (voin muistaa väärinkin).

Alkaa mennä hiukan liittymäketjun puolelle mutta mainittakoon kun liittyy relevantisti aiheeseen: itsellä on jo aika monen vuoden ajan liittymä ollut DNA:lla koska aina kilpailuttaessa muilla operaattoreilla tuntuu hinta olevan lähellä kahta kymppiä, kun taas DNA:lta määräaikaisena tullut sama 14,90e/kk diili (sis. 150 megan netti ja rajattomat puhelut). Ja tämä siis tuossa marraskuun puolivälissä kun kilpailutin viimeksi.

Eli ainakin omakohtaisen kokemuksen perusteella määräaikaisuus vaikuttaa relevantisti ns. viimeiseen tarjottuun hintaan, vaikka ensimmäisenä saadut tarjoushinnat yleensä eivät päätä huimaakkaan.
 
Kerkesin jo toivoa että tällä voisi tarkistaa esim. tori.fi kauppiaan numeroa, että onko pre-paid burneri vai ihan oikea numero.
tähän on sellainen jippo, että koittaa käydä lataamassa verkossa lisää aikaa siihen numeroon kaikilla operaattoreilla. Jos jollain pystyy, niin se on sitten sen operaattorin pre-paid.
 
tähän on sellainen jippo, että koittaa käydä lataamassa verkossa lisää aikaa siihen numeroon kaikilla operaattoreilla. Jos jollain pystyy, niin se on sitten sen operaattorin pre-paid.
Ei toimi ainakaan Telialla, vaan antaa oikein hienosti ladata laskutusliittymäänkin saldoa. Kuulemma kätevä tapa vähentää tulevaa puhelinlaskua ennakkoon.

Itse en oikein koskaan ole ymmärtänyt tuota prepaidien kammoamista: ehkä prepaidin käyttäjissä on isompi prosenttiosuus epärehellistä väkeä, mutta tuskin kukaan jättää kauppoja tekemättä pelkästään ihonvärin/uskonnon/whatever perusteellakaan. Käytännössä myyjän/ostajan nimen ym. tietojen tarkistaminen pitäisi mennä jo ihan terveellä maalaisjärjellä eikä siihen tarvita laskutusliittymää. Minkä lisäksi kusettajia on liikeellä myös omalla nimelläänkin, missä taas puhelinliittymä ei millään tavalla auta asiaa.
 
Alkaa mennä hiukan liittymäketjun puolelle mutta mainittakoon kun liittyy relevantisti aiheeseen: itsellä on jo aika monen vuoden ajan liittymä ollut DNA:lla koska aina kilpailuttaessa muilla operaattoreilla tuntuu hinta olevan lähellä kahta kymppiä, kun taas DNA:lta määräaikaisena tullut sama 14,90e/kk diili (sis. 150 megan netti ja rajattomat puhelut). Ja tämä siis tuossa marraskuun puolivälissä kun kilpailutin viimeksi.

Eli ainakin omakohtaisen kokemuksen perusteella määräaikaisuus vaikuttaa relevantisti ns. viimeiseen tarjottuun hintaan, vaikka ensimmäisenä saadut tarjoushinnat yleensä eivät päätä huimaakkaan.
Oliko tämä siis tiskin alta ja määräaikainen niin ettet voi sitä katkaista? DNA:n sivuilla myydään määräaikaisia tarjouksia mutta ei määräaikaisia liittymiä.
 
Oliko tämä siis tiskin alta ja määräaikainen niin ettet voi sitä katkaista? DNA:n sivuilla myydään määräaikaisia tarjouksia mutta ei määräaikaisia liittymiä.
Tuolla ainakin lukee jokaisessa: Ei määräaikaa
 
Oliko tämä siis tiskin alta ja määräaikainen niin ettet voi sitä katkaista? DNA:n sivuilla myydään määräaikaisia tarjouksia mutta ei määräaikaisia liittymiä.
Määräaikainen kyllä, ja eipä tuota itselle annettua tarjousta missään sivuilla julkisesti ole tarjolla, eli ns. tiskin alta kaivoivat paremman tarjouksen kun uhkasin vaihtaa operaattoria.
 
DNA jatkaa samaa showta, vältti ensimmäisen sakon ja homma jäihin...
DNA valitti Traficomin päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen, joka keskeytti Traficomin päätöksen täytäntöönpanon 2. maaliskuuta. Mikäli Traficomin päätös olisi tullut täytäntöön, olisi DNA joutunut maksamaan sitä uhanneen 100 000 euron sakon.
DNA:n tiedotteessa kerrotaan yhtiön toteuttaneen palvelun asiakkaiden tietosuojan huomioiden.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 719
Viestejä
4 496 695
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom