TraFi ja uusi valomääräys 28.8

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 051
28.8. Ilon päivä!

Valomääräykset helpottuu siis huomattavasti. Suurin ja näkyvin helpotus on se, että saa parittoman määrän lisävaloja heittää auton keulalle, kunhan referenssiluku jää alle sallitun sadan.

Tärkein juttu minulle tuossa määräyksessä on se, että tästä lähtien ajoneuvon valoja arvioidaan auton valmistusmaan silloisten pykälien mukaan. Se siis tarkoittaa sitä, että jenkkituontien sivumarkkereiden maalaukset, keltaisten etuparkkien silpomiset yms. jää historiaan.
Tämä helpottaa myös uudempien autojen tuontia Euroopan ulkopuolelta, koska enää ei tartte pahimmassa tapauksessa jotain peräkärryn valoja alkaa virittelemään takavaloiksi.
Vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tarkoitetut ajovalot pitää silti vaihtaa, mutta sehän on nyt ihan loogistakin.

Ennen piti pahimmillaan useamman tunnin säätämiset tehdä, että sai valot "suomimoodiin". Uudemmissa piti ihan umpion silppuamisesta alkaen alkaa harrastamaan. Nyt käytännössi riittää se, että ajaa auton leimalle. Vähän vanhemmissa pitää meistata runkonumero autoon.

EDIT
 
Viimeksi muokattu:
Mites kaveri käytti katsastuksessa autoaan ja katsuri valitti lediparkeista, lediperuutusvalosta ym. Kuulema uudet ohjeet tullut Trafilta.

Kyseiset umpiot eivät ole kuulema hyväksytyt kyseiselle polttimotyypille. Eikös umpiossa oteta kantaa vain kauko/lähivaloihin? Silloinhan edes sitä hehkulankapolttimoa ei ole hyväksytty kyseiseen umpioon?

Muilla kokemuksia tästä?
 
Eipä noissa jälkiasennusledeissä ole E-hyväksyntää, joten sellaisia ei saa asentaa hehkulankapolttimoiden tilalle.
 
Tuossa vielä linkki valomääräykseen, sen voisi lisätä ap. @Welmari
https://www.trafi.fi/filebank/a/150...ojen_ja_peravaunujen_tekniset_vaatimukset.pdf

Ilmeisesti poistanut myös rajoitukset, että lisävaloja ei henkilöautoissa saisi olla neljää ja lisäpitkät saa nyt lyödä katollekkin?

Elikkäs itselläni on Mondeon keulalla omien pitkien (REF17,5) lisäksi SAE seeker 100 (REF 12,5) pari. Noiden väliin sopisi siedettävän näköisesti joku paneeli.

Mitä suosittelette jos kipuraja on jossain 120-150€ paikkeilla.
 
Mites kaveri käytti katsastuksessa autoaan ja katsuri valitti lediparkeista, lediperuutusvalosta ym. Kuulema uudet ohjeet tullut Trafilta.

Kyseiset umpiot eivät ole kuulema hyväksytyt kyseiselle polttimotyypille. Eikös umpiossa oteta kantaa vain kauko/lähivaloihin? Silloinhan edes sitä hehkulankapolttimoa ei ole hyväksytty kyseiseen umpioon?

Muilla kokemuksia tästä?
Mulla on peruutusvaloissa suurteho ledit, helpottaa peruuttamista kun ne oikeasti valaisee jotain, tätä nykyistä ei ole vielä tarvinnu leimata, mutta edellisessä autossa inssi oikein kehui että varmasti auttaa ja myös jalankulkijat huomaa.

Nykyautoissa on niin onnettoman kokoiset noi muut valot ettei niitä oikeasti meinaa aina erottaa. Toki ymmärrän sen jos siellä on sininen kiinan led, mutta omassa on ihan philipsin teholedit.
 
Eipä noissa jälkiasennusledeissä ole E-hyväksyntää, joten sellaisia ei saa asentaa hehkulankapolttimoiden tilalle.

Aijaa? Tekee noita ledejä muutkin kuin kiinalaiset lapset.
Philips LED Applications

Käsittääkseni aika hankala tarkastaa E-hyväksymättömyys ilman polttimon ottamista käteen. (vaikka suurin osa onkin tilannut polttimonsa aliexpressistä tai hakenut motonetistä)

Samalla logiikalla pitäisi voisi hylätä auton esim. jälkiasennuskatalysaattoria käytettäessä. 'tää on kuitenki laiton', vaikka olisi haettu ihan paikallisesta varaosaputkasta.
 
Aijaa? Tekee noita ledejä muutkin kuin kiinalaiset lapset.
Philips LED Applications

Käsittääkseni aika hankala tarkastaa E-hyväksymättömyys ilman polttimon ottamista käteen. (vaikka suurin osa onkin tilannut polttimonsa aliexpressistä tai hakenut motonetistä)

Samalla logiikalla pitäisi voisi hylätä auton esim. jälkiasennuskatalysaattoria käytettäessä. 'tää on kuitenki laiton', vaikka olisi haettu ihan paikallisesta varaosaputkasta.
Onko nyt muuttunut se, ettei tietylle polttimolle tyypitetty umpio olekaan enää tietylle polttimotyypille tyypitetty? Niin kuin tuolle ylempänä jo sanottiin, ei hehkuille tyypitettyyn valoon olen ainakaan *ennen* saanut laittaa muunlaista polttimoa. Samoin valo (umpio+polttimo) pitää olla ajoneuvoluokalle tyyppihyväksytty - eli esim mp:n valot autossa eivät kelpaa.

Ja siinä katalysaattorissakin olla E-merkinnät päällä (tai lapuissa), kuten koko pakoputkistossa, että se on OK (eri asia miten se näkyy esim. lämpösuojapellin takaa)...
 
Onko nyt muuttunut se, ettei tietylle polttimolle tyypitetty umpio olekaan enää tietylle polttimotyypille tyypitetty? Niin kuin tuolle ylempänä jo sanottiin, ei hehkuille tyypitettyyn valoon olen ainakaan *ennen* saanut laittaa muunlaista polttimoa. Samoin valo (umpio+polttimo) pitää olla ajoneuvoluokalle tyyppihyväksytty - eli esim mp:n valot autossa eivät kelpaa.

Ja siinä katalysaattorissakin olla E-merkinnät päällä (tai lapuissa), kuten koko pakoputkistossa, että se on OK (eri asia miten se näkyy esim. lämpösuojapellin takaa)...

Trafin ohjeessa ei oteta kantaa kuin lähi- ja kaukovaloihin, muuten todetaan että pitää olla kyseiseen umpioon tarkoitettu ja E-hyväksytty.

TraFi sanoi:
Valaisimessa käytettävän lampun tulee olla tähän valaisimeen tarkoitettu ja hyväksytty.
E-hyväksyttyyn valaisimeen on merkitty ympyrän sisälle E-kirjain ja hyväksynnän anta-
neen maan numero. Vastaavasti e-hyväksyttyyn valaisimeen on merkitty suorakaiteen
sisään e-kirjain ja hyväksynnän antaneen maan numero.
Referenssiluku on merkitty valonheittimeen E-tunnuksen viereen. E-tunnuksen yläpuo-
lella oleva H-kirjain ilmaisee kyseessä olevan halogeenivalaisimen. Kirjain R merkitsee
kaukovalaisinta ja C lähivalaisinta.

Ymmärtäähän sen, että umpioon ei ole tarkoituksenmukaista merkitä jokaista parkkipolttimoa, vilkkupolttimoa, mahdollista sumuvalo, lähivaloa, kaukovaloa, oliko vielä muuta? Vaan nuo pelkät valot jotka potentiaalisesti häikäisee vastaantulijaa (lähi- ja kaukovalo).

Tuolla katalysaattorilla tarkoitin samanlaista tilannetta kuin nyt valojen kanssa, että E-hyväksyntämerkintää ei voida luotettavasti todeta olevan tai olla olematta purkamatta polttimoa esille (katin tapauksessa mahdollisesti pakoputken ja/tai lämpökilven irrottamalla).

EDIT: Mielestäni kyseessä on aivan typerää nillittämistä ja kiusantekoa, kun puututaan asioihin, joilla ei ole minkäänlaista merkitystä liikenneturvallisuuteen ja valojen alkuperäiseen toimintaan, muutakuin parantavasti.
Joku valojen häikäisemättömyys esim. parkkipolttimossa ja oikea värisävy jossakin vilkussa voidaan todeta täysin silmämääräisesti. Ei siihen tarvitä mitään VTT:n testiä, onko nyt kyseessä juuri oikean sävyinen oranssi, että voiko autolla edes ajaa katsastusasemalta lähimmälle korjaamolle laittamaan se hehkulankapolttimo paikalleen vai onko se määrättävä välittömään ajokieltoon.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs tuo tarkoittaa sellaisessa keississä, jos autossa ei ole esimerkiksi 90luvulla alkuperäismaassa ollut kyljissä vilkkuja, mutta suomeen tuodessa sellaiset on asennettu, niin saako nuo nyt nypätä pois, kun niitä ei alunperin ole autossa ollut?
 
Mitäs tuo tarkoittaa sellaisessa keississä, jos autossa ei ole esimerkiksi 90luvulla alkuperäismaassa ollut kyljissä vilkkuja, mutta suomeen tuodessa sellaiset on asennettu, niin saako nuo nyt nypätä pois, kun niitä ei alunperin ole autossa ollut?
Just kävin konttorilla kysymässä asiaa. Ei tarvi sivuvilkkuja enää asentaa, eli etköhän ne pois voi nyppästä. Riittää, että valot ovat valmistusmaan määräysten mukaiset kyseisenä vuonna.

@Resetor pitääkin päivitellä, kunhan pääsen koneen ääreen
 
Aijaa? Tekee noita ledejä muutkin kuin kiinalaiset lapset.
Philips LED Applications

Käsittääkseni aika hankala tarkastaa E-hyväksymättömyys ilman polttimon ottamista käteen. (vaikka suurin osa onkin tilannut polttimonsa aliexpressistä tai hakenut motonetistä)

Samalla logiikalla pitäisi voisi hylätä auton esim. jälkiasennuskatalysaattoria käytettäessä. 'tää on kuitenki laiton', vaikka olisi haettu ihan paikallisesta varaosaputkasta.
Sama se on kuka ne valmistaa. Jos ei ole E-hyväksyntää, niin niitä ei saa käyttää tieliikenteessä. Tuon linkin takaa Philips ilmoittaa, että polttimot ovat DOT-hyväksyttyjä, ja niitä saa käyttää ainoastaan niissä automalleissa, johon ledipolttimot on tyyppihyväksytty.

Amerikkalaisissa automalleissa kummankin ehdon täyttyessä ledejä saa laittaa umpioihin. Eurooppaan tuoduissa malleissa vaaditaan puolestaan tyyppihyväksynnän lisäksi polttimoilta E-hyväksyntä. Led-jälkiasennuspolttimoissa ei sellaista merkintää ole vielä tullut vastaan.
 
Mulla on peruutusvaloissa suurteho ledit, helpottaa peruuttamista kun ne oikeasti valaisee jotain, tätä nykyistä ei ole vielä tarvinnu leimata, mutta edellisessä autossa inssi oikein kehui että varmasti auttaa ja myös jalankulkijat huomaa.

Nykyautoissa on niin onnettoman kokoiset noi muut valot ettei niitä oikeasti meinaa aina erottaa. Toki ymmärrän sen jos siellä on sininen kiinan led, mutta omassa on ihan philipsin teholedit.

Mullakin ollu nyt kahesti leimalla bilteman melko siniset ja kirkkaat ledit parkeissa ja rekisterikilvessä, eikä oo tullu sanomista. Eivät kestäny tosin kahta vuotta, niin vaihdoin nyt valkoiset osramit tilalle. Äärivaloihin laitoin hehkulankojen tilalle myös lediä. Sumuvalot on myös keltaseks kalvotetut ja ledeillä, eikä niistäkään ole urputettu. Pakkovaloista oon kuullu että niistä on urputettu niin en oo uskaltanu vaihtaa kirkkaamiks (LEDeiks).
 
Mitäs tuo tarkoittaa sellaisessa keississä, jos autossa ei ole esimerkiksi 90luvulla alkuperäismaassa ollut kyljissä vilkkuja, mutta suomeen tuodessa sellaiset on asennettu, niin saako nuo nyt nypätä pois, kun niitä ei alunperin ole autossa ollut?

Just kävin konttorilla kysymässä asiaa. Ei tarvi sivuvilkkuja enää asentaa, eli etköhän ne pois voi nyppästä. Riittää, että valot ovat valmistusmaan määräysten mukaiset kyseisenä vuonna.

TraFin pykälä sanoo että kaikkien valaisimien tulee olla suomen vaatimustenmukaisia, eli sivuvilkut oltava 1.1.1985 tai myöhemmin käyttöönotetuissa henkilöautoissa:

TraFi sanoi:
4 MUUTTOAJONEUVON JA ERÄIDEN MUIDEN AJONEUVOJEN VAATIMUSTENMUKAISUUS Muuttoajoneuvon, ulkovallan edustuston tai diplomaattikunnan jäsenen hallinnassa olevan tai olleen ajoneuvon, ulkomailta perintönä tai testamentilla saadun ajoneuvon sekä tullihuutokaupasta tai muusta valtion järjestämästä huutokaupasta hankitun ajoneuvon valaisimien ei tarvitse täyttää tämän määräyksen 2 kohdan vaatimuksia. Ajoneuvon lähi- ja kaukovalaisimien sekä niiden valonlähteiden tulee vastata ajoneuvon käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita tai myöhempiä vaatimuksia. Etusuuntavalaisimien näkyvyyden sekä kaikkien valaisimien lukumäärän ja valaisimien lähettämän valon värin tulee vastata ajoneuvon käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita tai myö- hempiä vaatimuksia. Takasuuntavalaisin saa kuitenkin näyttää punaista vilkkuvaa valoa ja etuvalaisin ruskeankeltaista valoa sekä lähi- ja kaukovalaisimet saavat olla varustettuja merkinnällä DOT sekä tyyppiä HB1–HB15, D1S, D1R, D2S tai D2R olevilla valonlähteillä. Lähivalaisimien ja autoon mahdollisesti kuuluvan mukautuvan etuvalaisujärjestelmän tulee olla tarkoitettu oikeanpuoleiseen liikenteeseen.
 
TraFin pykälä sanoo että kaikkien valaisimien tulee olla suomen vaatimustenmukaisia, eli sivuvilkut oltava 1.1.1985 tai myöhemmin käyttöönotetuissa henkilöautoissa:
No justhan tossa tuo uus määräys valoista tuli! :facepalm:
Jos vaikka 90-luvun autossa ei ole sivuvilkkuja, mutta valot vastaavat valmistusmaan sen aikaisia hyväksyntöjä, kelpaa ne myös täällä.
 
ONko tuo nyt sitten niin että sen auton alkuperäisen valaisimen ei tarvi enää olla e hyväksytty, vaan riittää että se on semmoinen kun se on alunperinkin ollut (esim jenkkiauton dot valo), mutta jos autosta puuttuu koko vaadittava valaisin, niin siinä tapauksessa se pitää asentaa?
 
ONko tuo nyt sitten niin että sen auton alkuperäisen valaisimen ei tarvi enää olla e hyväksytty, vaan riittää että se on semmoinen kun se on alunperinkin ollut (esim jenkkiauton dot valo), mutta jos autosta puuttuu koko vaadittava valaisin, niin siinä tapauksessa se pitää asentaa?
Dot-valot ovat kelvanneet jo jonkun aikaa. Vanhemmissa ne on kelvannut aina.

Mitään puuttuvia valaisimia ei tarvi asentaa, jos auto on silloisten määräysten mukainen valmistusmaassa. Esim. minun ei tartte tulevaan - 86 valmistettuun autoon asentaa sivuvilkkuja.
Lisäksi ennen kuolemanvaaralliset punaiset äärivalot ja keulassa oleva vilkun/parkkivalon keltainen yhdistelmä on nyt laillinen
 
No justhan tossa tuo uus määräys valoista tuli! :facepalm:
Jos vaikka 90-luvun autossa ei ole sivuvilkkuja, mutta valot vastaavat valmistusmaan sen aikaisia hyväksyntöjä, kelpaa ne myös täällä.
Joo en huomannut liitettä 1. jossa oli tuontiautojen poikkeukset listattuna (sivuvilkut kohdassa 23).

Eli esim. noiden sivuvilkkujen osalta poikkeusta voidaan soveltaa:
TraFi sanoi:
I: Ajoneuvolle, joka on valmistettu suurina sarjoina yhdysvaltalaisia, japanilaisia, eteläkorealaisia
tai kanadalaisia markkinoita varten, osoituksena vaatimusten täyttymisestä yksittäishyväksynnässä
ja rekisteröintikatsastuksessa hyväksytään valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen
selvitys siitä, että ajoneuvo täyttää mallivuotta koskevat kyseisen valtion vaatimukset
tai tätä ilmaiseva hyväksymismerkintä.
 
Tämä oli hyvä uudistus. Kesällä tuli tuotua auto usa:sta. Melkoinen lista oli vaadittavia muutoksia. Laiskuuttani en jaksanu niitä vielä alka heti tekemään, vaan ajattelin sitten talvella puuhailla. Muutti tuo määräys niin ei tarvinnu tehdä mitään, ja auto katsastettu :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 649
Viestejä
4 537 925
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom