Torment: Tides of Numenera

Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
856


Torment: Tides of Numenera on old-school ylävinkkelistä kuvattu tarinavetoinen roolipeli, joka on henkistä jatkoa legendaariselle Planescape: Tormentille. Peli sijoittuu maapallolle miljardin vuoden päähän tulevaisuuteen, jossa nykyinen kulttuuri on keskiaikaan verrattava mutta elää maailmassa joka on täynnä miljoonien vuosien jälkeensä jättämiä rauniota, teknologiaa ja muuta ihmeellistä ja omituista.

Mies nimeltä "The Changing God" oppi kauan sitten kuolemattomuutta tavoitellessaan välttämään kuolemaa luomalla uusia kehoja ja siirtämällä oman mielensä niihin. Sivuvaikutuksena aina Changing Godin siirtäessä oman mielensä uuteen kehoon vanhaan hylättyyn kehoon syntyi uusi persoona. Osa The Changing Godin jälkeen jättämistä hylätyistä kehoista, Castoffeista, lopulta aloitti kapinan häntä vastaan aloittaen sodan joka tunnetaan nimellä "The Endless Battle", joka on kestänyt läpi vuosisatojen. Kapinoivat hylätyt Castoffit eivät ole The Changing Godin ainoa eikä vaarallisin uhka, häntä ja hänen jälkeensä jättämiä Castoffeja metsästää myös tuntematon, väsymätön ja kuolematon voima nimeltä "The Sorrow". Pelaaja on "The Last Castoff", viimeisin ja ehkä viimeinen The Changing Godin jälkeensä jättämä hylätty keho.

Torment: Tides of Numenera on saatavilla seuraaville laitteille 28 helmikuuta 2017: PC, Mac, Linux, PS4, Xbox One

PC laitteistovaatimukset:
VÄHINTÄÄN:
  • Käyttöjärjestelmä: Windows 7/8/8.1/10 (64 bit)
  • Prosessori: Intel Core i3 or equivalent
  • Muisti: 4 GB RAM
  • Grafiikka: NVIDIA GeForce GTX 460 or equivalent
  • DirectX: Versio 9.0c
  • Tallennus: 20 GB vapaata muistia
  • Äänikortti: DirectX compatible sound card

SUOSITUS:
  • Käyttöjärjestelmä: Windows 7/8/8.1/10 (64 bit)
  • Prosessori: Intel i5 series or AMD equivalent
  • Muisti: 8 GB RAM
  • Grafiikka: NVIDIA GeForce GTX 560 or equivalent
  • DirectX: Versio 10
  • Tallennus: 20 GB vapaata muistia
  • Äänikortti: DirectX compatible sound card

Minulle Planescape: Torment on yksi parhaista peleistä ikinä keskeneräisyydestä ja heikosta taistelusysteemistä huolimatta juurikin sen loistavan tarinan, hahmojen ja maailman takia. Jos tämä onnistuu olemaan saman luokan settiä niin tässä voi olla vähintäänkin vuoden peli 2017 minulle. Koska tämä on vahvasti tarinavetoinen peli, käytetään niitä spoiler tageja niin vältytään mielipahalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Ostaskohan pleikalle vai pc:lle. Siinäpä pulma.
No jos tykkää lukea kirjoja telkkarista niin ei kait siinä. Tässä on kuulemma noin 15 taistelua koko pelin mitassa, ja nekin voinee välttää puhumalla.

Alkuperäisen Planescape Tormentin ostin ilmestyessään, ja se on ehkä se paras peli koskaan (vaikea sanoa varmuudella kun se resoluutio on sen verran matala että ei sitä ole tullut sitten 2000-luvun vaihteen pelattua). Tämän suhteen olen vielä siinä hilkulla että ostanko vai en, pitää vielä vähän kuulostella mielipiteitä ja arvosteluja ja päättää sitten. Tässä kuitenkin käsittääkseni on tietyt pelattavuuteen liittyvät perusjutut aika skeidaa, joten pitää osata asennoitua siihen että pelaa ns. "choose your adventure"- tyyppistä interaktiivista romaania.

Veikkaanpa että tulee ostettua siten että pääsee pe-iltana pelaamaan...vähän vaikea vastustaa.
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
856
Tässä kuitenkin käsittääkseni on tietyt pelattavuuteen liittyvät perusjutut aika skeidaa, joten pitää osata asennoitua siihen että pelaa ns. "choose your adventure"- tyyppistä interaktiivista romaania.
Mitkä pelattavuuteen liittyvät perusjutut? En ole ehtinyt vielä pitkälle mutta voinen joitain asioita valottaa kysyttäessä. En ole ainakaan itse vielä pistänyt merkille mitään valittamisen aihetta ainakaan pelattavuudessa, ensivaikutelmalta peli vaikuttaa hyvinkin lupaavalta. Tosiaan sama juttu kuin Planescapessa, lukemista on ja riittää joten jos meinasi konsolille tämän ostaa on syytä olla tv:n koko ja katseluetäisyys kunnossa. Ja lukemisesta on sitten syytä pitää jos tätä meinasi pelata, muussa tapauksessa suosittelen kiertämään kaukaa :)

Planescape: Tormenttiin on muuten ollut olemassa resoluutiopatchi jo pienen ikuisuuden. Resopatchi tuolta ja Fixpack + UI Mod täältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Mitkä pelattavuuteen liittyvät perusjutut? En ole ehtinyt vielä pitkälle mutta voinen joitain asioita valottaa kysyttäessä. En ole ainakaan itse vielä pistänyt merkille mitään valittamisen aihetta ainakaan pelattavuudessa, ensivaikutelmalta peli vaikuttaa hyvinkin lupaavalta. Tosiaan sama juttu kuin Planescapessa, lukemista on ja riittää joten jos meinasi konsolille tämän ostaa on syytä olla tv:n koko ja katseluetäisyys kunnossa. Ja lukemisesta on sitten syytä pitää jos tätä meinasi pelata, muussa tapauksessa suosittelen kiertämään kaukaa :)

Planescape: Tormenttiin on muuten ollut olemassa resoluutiopatchi jo pienen ikuisuuden. Resopatchi tuolta ja Fixpack + UI Mod täältä.
Niin siis olen käsittänyt, että tässä on kuitenkin aika yksipuoliset ne tietyt CRPG- elementit mihin on tottunut vuodesta kivi ja keppi. Eli tyyliin "tässä on tämä epic sword ja sille 15 riviä statseja", pengotaan partyn statseja ja varusteita, optimoidaan maagin loitsuja... en enää muista että miten laajoja nämä oli PST:ssä, mutta taisi olla kuitenkin ihan mielekkäällä tavalla. Yleensä kuitenkin pelit käyttää tällaisia elementtejä tuomaan vaihtelua pelaamiseen, vaikka tarina olisikin keskiössä.

Toimiiko tuo PST nykyään lonkalta Windows10:ssä ihan vaan että ostaa jostain GoG:stä (vai onko se tarkalleen sama kuin se CD-boksi mikä minulla varmaan löytyy jostain kellarista), asentaa resofixin ja that's it?
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
856
Niin siis olen käsittänyt, että tässä on kuitenkin aika yksipuoliset ne tietyt CRPG- elementit mihin on tottunut vuodesta kivi ja keppi. Eli tyyliin "tässä on tämä epic sword ja sille 15 riviä statseja", pengotaan partyn statseja ja varusteita, optimoidaan maagin loitsuja... en enää muista että miten laajoja nämä oli PST:ssä, mutta taisi olla kuitenkin ihan mielekkäällä tavalla. Yleensä kuitenkin pelit käyttää tällaisia elementtejä tuomaan vaihtelua pelaamiseen, vaikka tarina olisikin keskiössä.

Toimiiko tuo PST nykyään lonkalta Windows10:ssä ihan vaan että ostaa jostain GoG:stä (vai onko se tarkalleen sama kuin se CD-boksi mikä minulla varmaan löytyy jostain kellarista), asentaa resofixin ja that's it?
Hmm, tuo ensimmäisen kysymyksen meno on enemmänkin sitä mitä esim Baldur's Gateissa, Icewind Daleissa ja vaikka uudessa Pillars of Eternityssä oli. PS:T ja Numenera on, jollei nyt täysin erillaisia, niin ainakin niillä on aivan erillaiset lähtökohdat. Siinä missä ensin mainituissa optimoidaan gearia/loitsuja koska pelit ovat niin taistelupainoitteisia, tässä, kuten Planescapessakin, kyse on enemmänkin seikkailupelistä jossa puhutaan ja ihmetellään omituista maailmaa. Vaikka kyllä tässäkin on tavarankäsittelyä inventaariossa, hahmojen gearaamista ja sitä "perinteistä" settiä pohjalla, ei tämä tunnu ollenkaan miltään ummehtuneelta hönkäsyltä 20v takaa, jos sitä tässä hait.

Planescapen pitäisi toimia W10 ihan ongelmitta oli versio mikä vaan, joskin ainakin se alkuperäinen CD versio taisi vaatia vähän tiedostojen kopiointia ja jonkin filun puukotusta jotta sen sai asennettua täysin ilman tarvetta pitää levyä asemassa. GOG versiossa saattaa olla nykyisin ainakin osa noista modeista, en ole varma kun en ole hetkeen sitä asentanut. Oli tai ei, siihen kun lisää widescreen modin, fixpackin, UI modin ja osan Qwinn's Planescape: Torment Tweaks modin tweakeista niin hyvä tulee. Resoa en itse kuitenkaan lähtisi minnekkään fullhd:lle nostamaan ellet halua että kamera on noin kiertoradan korkeudella. Täällä näkee jokusen screenshotin parilla eri resoluutiolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 205
Ehdin muutaman tunnin tätä pelaamaan. Ensivaikutelma positiivinen, vaikka ei tämä ainakaan vielä pääse lähelläkään Planescape:Tormenttia. Yleisesti ottaen dialogia on paljon, mutta samoin kuin PoE:ssa asiaa on vaihtelevasti; paikoitellen tuntuu että tekstiä on lisätty vain pituuden vuoksi. Suurin ongelma on mielenkiinnottomat npc:t. Mukaan liittyvät hahmot ovat tylsiä: eivät juurikaan kommentoi tapahtumia eivätkä tunnu kehittyvän. Tietysti saattaa olla että pelin edetessä tilanne muuttuu, mutta olen skeptinen.
Pelimekaniikka on ihan ok, enkä ole törmännyt kuin yhteen taisteluun. Mielenkiintoinen ratkaisu on rajallinen määrä pisteitä skill-checkien käyttöön keskusteluissa. Vaikka tuo paperilla vaikuttaa ihan hyvältä idealta, tälläisessä keskustelupainotteisessa pelissä se aiheuttaa lähinnä vitutusta; Jos haluaa läpäistä skill-checkin keskustelussa ja pisteet ovat vähissä, niin ainoa vaihtoehto on juosta nukkumaan johonkin toisella puolella kaupunkia olevaan lepopaikkaan (tai käyttää jotain potioneja).
Yhteenvetona siis ihan hauska peli, mutta ei ainakaan vielä ole mikään "pakko pelata heti läpi"-fiilis.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
220
Aloittelin kanssa tämän pelaamisen eilen, ja jatkoa seurasi tänään, tunteja on takana pelikellon mukaan kaksi mutta uskoisin että ollaan lähempänä kolmea kuin kahta tuntia. Taustana sen verran että olen yrittänyt tuon alkuperäisen pelata läpi mutta en päässyt siihen koskaan sisälle, enkä ymmärtänyt siinä kuoleman seuraamuksia, joten se jäi sitten kesken. Modeillahan sen saa jotenkuten nykystandardin mukaiseksi mutta en tiedä... en ole saanut aikaiseksi yrittää uudelleen kahden kesken jääneen yrityksen jälkeen.

Tähän mennessä olen käynyt läpi hahmonluonnin ja ensimmäisen kaupungin ensimmäisen osion. Dialogia on aivan perkeleesti joillakin tyypeillä, ja tuntuu, kuten Johan_V tuossa mainitsi, että joillakin sitä höpötystä on lisätty vain pituuden takia.

Itse tarina vaikuttaa pirun mielenkiintoiselta omasta mielestä, ja pidän tuosta pistehässäkästä keskusteluissa, joskin pelkään, että "oikeanlaisella" hahmolla voi todennäköisesti helpohkosti väistää kaikki pelin taistelut. Tähän mennessä crisisejä ei ole tullut vastaan kuin kaksi, joista toinen on pakollinen, toisen sitten väistinkin. Mielenkiintoisesti siinäkin näytti olevan jotain tavaraa ympäristössä, mitä manipuloimalla olisi taistelu-tilanteessa todennäköisesti päässyt hieman niskan päälle jos sen reitin olisi valinnut.

Jotkut ovat valitelleet NPC:den mielenkiinnottomuudesta, mutta en kyllä allekirjoita tätä, mielestäni nämä kaksi ensimmäistä seuralaista, ja varsinkin heidän ristiriitansa ovat mainio lisä, ja niillehän voi itse jutella ja kysellä niitä sun näitä vaikka eivät kommentoikaan joka asiaa (paitsi se mies, jos rikkoo tavaraa, niin se ei oikein tykkää, ja vittuilee siitä). Questejä on tullut muutama haalittua heti ensimmäisestä kaupunginosasta ja tekemistä tuntuu riittävän, siellä oli pienimuotoinen, hyvin helppo puzzlekin tarjolla.

tl;dr: kelpo peli so far. Katsotaan minne asti kantaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 205
Valitettavasti olin liian positiivinen tuossa aiemmassa postauksessani. Inxile ei yksinkertaisesti osaa kirjoittaa mielenkiintoista dialogia, hahmoja eikä tarinaa, mikä ilmeistä jo Wasteland 2:n perusteella. Alkuasetelma on ihan kunnossa, mutta sitten kaikki lässähtää. Kehitystä ei tapahdu eikä teoilla ja dialogivalinnoilla ei ole mitään vaikutusta hahmoihin. Surkuhupaisinta on, että osa luvatuista hahmoista leikattiin pois jotta Inxile pystyisi keskittymään muutamaan "syvälliseen" kumppaniin.
Vaikka lähes kaikki taistelut pystyy välttämään, niin "crisis" tapaukset ovat kyllä jotain uskomatonta. Eikö peliä ole testattu lainkaan? Sillä välin kun peli liikuttelee yli kymmentä hahmoa taistelussa voi käydä huoletta kahvilla. Sitten voit liikuttaa omia hahmojasi muutaman askeleen ja sama toistuu.
Pelillä ei ole myöskään minkäänlaista uudelleenpeluuarvoa. Parempi julkaisualusta tälle olisi ollut Kindle.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
57
Valitettavasti olin liian positiivinen tuossa aiemmassa postauksessani. Inxile ei yksinkertaisesti osaa kirjoittaa mielenkiintoista dialogia, hahmoja eikä tarinaa, mikä ilmeistä jo Wasteland 2:n perusteella. Alkuasetelma on ihan kunnossa, mutta sitten kaikki lässähtää. Kehitystä ei tapahdu eikä teoilla ja dialogivalinnoilla ei ole mitään vaikutusta hahmoihin. Surkuhupaisinta on, että osa luvatuista hahmoista leikattiin pois jotta Inxile pystyisi keskittymään muutamaan "syvälliseen" kumppaniin.
Vaikka lähes kaikki taistelut pystyy välttämään, niin "crisis" tapaukset ovat kyllä jotain uskomatonta. Eikö peliä ole testattu lainkaan? Sillä välin kun peli liikuttelee yli kymmentä hahmoa taistelussa voi käydä huoletta kahvilla. Sitten voit liikuttaa omia hahmojasi muutaman askeleen ja sama toistuu.
Pelillä ei ole myöskään minkäänlaista uudelleenpeluuarvoa. Parempi julkaisualusta tälle olisi ollut Kindle.
Teoilla ei ole mitään vaikutusta hahmoihin? Heti ekassa kaupungissa jos teet erään tempun niin yksi tiimikavereista lähtee lätkimään.

Pelillä ei ole myöskään minkäänlaista uudelleenpeluuarvoa? Valinnat vaikuttaa suuresti lopputarinaan. Ei tule mieleen toista peliä, jossa omat teot vaikuttaisivat siihen yhtä paljon. Sitä voi eri peluukerroilla pelata täysin erilaista hahmoa. Yhdellä kertaa täyttä mulkkua. Toisella kaikkia auttavaa hyvistä. Kolmannella jotain näiden väliltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 205
Teoilla ei ole mitään vaikutusta hahmoihin? Heti ekassa kaupungissa jos teet erään tempun niin yksi tiimikavereista lähtee lätkimään.
Niin ja lähtee joka tapauksessa. Ainoa valinta on kumpi hahmo lähtee.
Pelillä ei ole myöskään minkäänlaista uudelleenpeluuarvoa? Valinnat vaikuttaa suuresti lopputarinaan. Ei tule mieleen toista peliä, jossa omat teot vaikuttaisivat siihen yhtä paljon. Sitä voi eri peluukerroilla pelata täysin erilaista hahmoa. Yhdellä kertaa täyttä mulkkua. Toisella kaikkia auttavaa hyvistä. Kolmannella jotain näiden väliltä.
Tällä ei ole mitään käytännön vaikutusta kyseisen dialogin ulkopuolella. Loppudiat saattavat hieman muuttua, mutta siinä se. Myöskään sillä miten kohtelet tiimikavereita ei ole vaikutusta mihinkään; kukaan ei esimerkiksi lähde pois ryhmästä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
57
Niin ja lähtee joka tapauksessa. Ainoa valinta on kumpi hahmo lähtee.
On myös mahdollista että molemmat lähtee tekojesi vuoksi. Kyllä sitä dialogin ulkopuolellakin välillä saa kuulla siitä jos oot mulkkuillut tai mitä olet aiemmin sanonut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
220
Mitenkäs nuo eriväriset "tidet" vaikuttaa? Aina välillä jos selvittää jonkin skill checkin niin tulee "blue tide raised a tiny amount" tms, mihin ne vaikuttaa, vai vaikuttaako mihinkään?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Itse olen kyllä tykännyt pirusti tähän asti. Bloomissa olen tällä hetkellä ja maailma on magipunk-tyylissään kyllä mielenkiintoinen, vaikka rönsyileekin ihan jokaiseen mahdolliseen suuntaan. Mielikuvitusta ei pelintekijöiltä ainakaan puutu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 747
Mites tämä ketju on näin lyhyt. :eek: Ei tainnut olla niin hyvä peli kuin odotimme?

Aloitin äsken ja ainakin kivan erikoinen maailma tässä ja kiva grafiikka. Lukemista on kyllä aika paljon. :beye:
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
856
Mites tämä ketju on näin lyhyt. :eek: Ei tainnut olla niin hyvä peli kuin odotimme?

Aloitin äsken ja ainakin kivan erikoinen maailma tässä ja kiva grafiikka. Lukemista on kyllä aika paljon. :beye:
Minun mielenkiintoni peliin loppui lopulta aika nopeasti, kumppani NPC:t eivät olleet minusta onnistuneita ja dialogin laatu ei ollut tosiaankaan niin korkealla että sen aivan järkyttävän korkea määrä olisi perusteltua. Ei minua luettavan määrä ahdista jos se on riittävän mielenkiintoista, mutta tässä kestää ikuisuus kulkea edes ruudun verran eteenpäin kun tekstissä saa kahlata näemmä ihan vaan kahlaamisen takia.

Ei vaan olleet käsikirjoittajat tarpeeksi taitavia eivätkä sitä itse tajunneet, vaan väen väkisin tunkivat silti pelin täyteen tekstiä koska Planescape.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 747
Minun mielenkiintoni peliin loppui lopulta aika nopeasti, kumppani NPC:t eivät olleet minusta onnistuneita ja dialogin laatu ei ollut tosiaankaan niin korkealla että sen aivan järkyttävän korkea määrä olisi perusteltua. Ei minua luettavan määrä ahdista jos se on riittävän mielenkiintoista, mutta tässä kestää ikuisuus kulkea edes ruudun verran eteenpäin kun tekstissä saa kahlata näemmä ihan vaan kahlaamisen takia.

Ei vaan olleet käsikirjoittajat tarpeeksi taitavia eivätkä sitä itse tajunneet, vaan väen väkisin tunkivat silti pelin täyteen tekstiä koska Planescape.
Jeh voi hitsi. Itsekkin vähän pelkään etten tätä jaksa tai pääse läpi. :tdown:

Saivatkohan yhtään voittoa tehtyä tän pelin kehnoilla myynneillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Itselle jäi ihan hyvät fiilikset, mutta tämä lienee sellainen peli että pitää olla sille sopivassa mielentilassa, eli oikeasti halukas lukemaan interaktiivista kirjaa pari viikkoa. Siten kannattaa ennemmin jättää vaikka hautumaan ja odottamaan sopivampaa aikaa kuin yrittää väkisin vääntää läpi ja skipata tekstiä. Tässä kuitenkin on ihan mielenkiintoinen pelimaailma joten immersio toimii suht hyvin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 142
Viestejä
4 213 387
Jäsenet
71 009
Uusin jäsen
S0mpa

Hinta.fi

Ylös Bottom