Toimintavarman MicroSD-muistikortin hankkiminen puhelimeen

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 256
Omassa käytössäni on ollut viimeisten kymmenen vuoden aikana erinäisiä Windows Phone- ja Android-puhelimia, viimeisimpänä CAT S42 joka on aikamoinen ritsa mutta joka on kuitenkin suunnilleen riittänyt omaan varsin vaatimattomaan käyttööni. Sisäisen tallennustilan pienuudesta (32 Gt) johtuen muistikortti on ollut käytännössä pakollinen että sinne on saanut tallennettua kuulokkeilla/BT-kaiuttimella toistettavat musiikkitiedostot sekä kameralla otettavat valokuvat ilman pelkoa niiden poissaamisesta puhelimen mahdollisesti brickaantuessa syystä X. Tilantarpeen osalta oma skenaario ei ole kovin haastava, joku 64- tai 128-gigatavuinen kortti riittää tuohon tarkoitukseen.

Kautta aikain on kuitenkin eri puhelimien osalta ongelmana ollut se, että vaikka mitään jatkuvaa tai raskasta kirjoitusta kortille ei tule on viimeisen kymmenen vuoden aikana viidestä käytössä olleesta kortista kolme korttia alkanut korruptoimaan sieltä löytyviä tiedostoja ja loput kaksi poistettu alikokoisina käytöstä. Esimerkiksi nykyisellä vähän yli vuosi sitten ostamallani Lexar Professional 1066x -kortilla valokuvat ovat saattaneet näkyä ongelmitta mutta esim. kuukausi kuvien ottamisen jälkeen osa niistä on korruptoitunut lukukelvottomaksi mikä tässä tapauksessa harmittaa koska kysymyksessä ei pitäisi olla mikään ihan hinnat alkaen -kortti. Tilanne sanalla sanoen v****taa sen verran että haluaisin hankkia jonkun puhelinkäyttöön soveltuvan muistikortin jolla on edellytykset pysyä toimintakuntoisena. Hintaluokka voisi olla vaikka 50 €/64 Gt tai 100 €/128 Gt mikä on tietysti paljon tavallisimpiin kuluttajakortteihin verrattuna mutta minkä itse näen jostain ns. "kunnon" tekeleestä hyväksyttävänä.

Onko täällä käyttäjillä ideoita minkälainen ratkaisu voisi olla datan säilyvyyden näkykulmasta luotettava tällaiseen käyttöön? Kenties joku pSLC-viritelmä tai tietty teollisuuskäyttöön tai vastaavaan speksattu muistikorttimalli? Vai teenkö jotain systemaattisesti väärin jonka vuoksi ongelmia ilmenee? Mitään ohjelmia korteille ei tosiaan ole asenneltuna eikä niitä altisteta toistuvalle sekventiaalikirjoitukselle. Voiko tiedostojärjestelmällä olla vaikutusta toimintaan? Olen käyttänyt FAT32:a koska 4 Gt:n tiedostokokorajoitus ei ole ollut ongelma eikä exFATissa käsittääkseni ole ainakaan enempää tiedostojen eheyteen liittyviä ominaisuuksia.

(Ja jos vastaava ketju täältä jostain löytyy niin modet siirtäkööt tämän alustuksen sinne)
 
Liittynyt
23.11.2019
Viestejä
13
Omakin vähällä käytöllä puhelimessa oleva muistikortti korruptoitui ja meni jotenkin "lukkoon"? Ei antanut tallentaa tai poistaa mitään, mutta muistikortinlukijan kanssa tietokoneeseen kiinni ja windows teki jonkun automaagisen korjauksen sille ja sen jälkeen kortti on taas toiminu.
Mikähä siinä on että puhelinkäytössä muistikortit tuntuu usein kuolevan nopeastikkin :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 389
Kannattaa kokeilla A2-luokan (application) kortteja (tai vähintään A1), jotka on optimoitu paremmin tiheisiin tiedostopäivityksiin. Suorituskykyerokin on messevä
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Mulla alko menemään muistikortit lukkoon eri puhelimissa vuonna 2013. Pystyin kyllä lukemaan ainakin osaa tiedostoista, mutta tallentaminen tai poistaminen ei onnistunut. Muistaakseni Windowsissa pystyin poistamaan ja tallentamaan ilman virheilmoituksia, mutta puhelimeen laitoin jälkeen huomasin ettei uusia tiedostoja löytynyt ja vanhat sielä oli vieläkin. Hämmästyneenä koitin korttia taas PC:ssä ja sekin näytti ettei mitään muutoksia ollut tapahtunut, vaikka alunpelin siltä näytti.

Nykyinen puhelin on Oneplus7 ja aloin kirjottamaan, että tässä toimii vaikka 4 vuotta vanha puhelin, mutta sitten muistin ettei tässä ole koko muistikorttipaikkaa vaan 128GB sisäinen muisti.

Nintendo 3DS:ssä samanlaiset muistikortit on toiminu oikein vuosia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Mielenkiintoinen ketju. Täytyy pistää seurantaan.

Itsellä ei ole puhelimen muistikortit kärsineet, mutta juuri nyt on ajankohtainen hankkia tuollainen Raspberry Pi:tä varten.

Olen itse ostanut kortteja, joissa lukee "endurance", esim:

Ei minulla mitään bodycameja ole, mutta käsitin, että noiden kirjoituskestävyys on parempi => parempia NAND-piirejä.. Ajatteluni on oikeasti tällä tasolla. Nopeus on toissijaista, ensisijaisesti itse haluan kestävyyttä ja tasaista suorituskykyä.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 389
juuri nyt on ajankohtainen hankkia tuollainen Raspberry Pi:tä varten.
Tuosta esimerkkikortista puuttuu juuri se A(pplication class)1/2 -merkintä, eli oletus esim. että Home Assistant SQLite -tietokantoineen kuolee siinä vuoden iässä tietoineen päivineen

Huom. varoituksia A2-luokan korteista, ellei host tue ko. ominaisuuksia:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 832
Törmäsin tähän artikkeliin, enkä sen jälkeen harkitsisi mitään muuta kuin Sandisk Max Endurancea Raspille, mahdollisimman isossa koossa:

Käytännössä aivan varteenotettava vaihtoehto SSD:lle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 532
Viestejä
4 202 880
Jäsenet
70 915
Uusin jäsen
Ketzu

Hinta.fi

Ylös Bottom