Timeshare/Lomaosake/Holiday Club kusetuskaupat

Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
995
Ei löytynyt tälle aiheelle vielä ketjua niin pitihän sekin sitten tehdä.

Tuossa yksi vanhempi tuttavapariskunta kävi Teneriffan reissulla jonkun aikaa sitten ja sieltä tultua kehuivat miten loistavat kaupat olivat tehneet lomapalveluita tarjoavan firman kanssa.
Heti alkoi kuumottaa tämä asia ja pyysin saada sopimuslappuset näppeihin.

Siellähän oli sitten aikasmoisen epämääräinen sopimuslappu jossa lupailtiin "edullisia matkoja varauspalvelun kautta alennettuun hintaan" ja muuta mukavaa, ja sitten myös todettiin että firma voi lisätä omatoimisesti "ylimääräisiä etuja" eikä firma itse vastaa mistään väärinkäsityksistä. Eli ihan puhdasta paskaa.
Kaupan purkamisoikeuksista ei mitään mainintaa missään.
Hälytyskellot alkoivat suorastaan huutamaan päässä.

Onneksi tästä oli kulunut vain viikko joten käskin laittaa välittömästi perumis ilmoituksen kyseiseen firmaan vedoten 14-vrk perumisoikeuteen.
Ei mikään yllätys että perumista ei tietenkään hyväksytty ja tässä nyt sitten väännetty vähän kättä sähköpostin välityksellä asiasta.
Onneksi eivät ole maksaneet muuta kuin "pienehkön" ennakkomaksun Visalla ja sekin on saatu perittyä alustavasti takaisin, pankki tosin odottaa vielä vastapuolen vastausta.
Varsinaista kauppasummaa ei tietenkään ole maksettu koska kauppa halutaan purkaa.

Useampaan kertaan uhkailtu perinnällä ja oikeustoimilla.
Toiseksi viimeinen viesti oli että jos ei viikkoon ala mitään kuulua niin laitetaan asiaa lakimiehille sekä perintään. Kun tähän vastattiin että asia on EU Kuluttajaneuvonnan käsittelyssä (kuten se oikeastikkin on) niin vastauksena tuli "jaa siinä tapauksessa en odottelekkaan vaan laitankin tämän välittömästä lakimiehillemme"

Muilla kokemuksia vastaavanlaisista?

Kyseinen firma on Polyglot Services Tenerife / Polyglot Travel (kumpi lieneekään oikea)

Tässä tapauksessa tuttavapariskuntaa oli lähestytty ensin arpajaisten muodossa kadulla, sitten siitä saatu päävoitto ja kiidätetty taksilla kyseisen firman pakeille. Siitä sitten alkanut kaupanhieronta ja painostettu tekemään kauppa nopeasti koska huomenna tarjousta enää ole. Tarjottu juomat firman piikkiin ja juteltu mukavia.
Eli todella klassinen tapaus.

Saahan nähdä mitä tuostakin tulee, vitutuskäyrä nousee itselläkin kattoon kun lukenut noita uhkailuviestejä kun koettanut auttaa asian selvittelyssä kun eivät tuota lontoon murretta kovin hyvin osaa.
 
Jos purkuoikeudesta ei ole kerrottu - kuten varmaankaan ei ole, jos myyjä kerran kiistää sellaisen olemassa olon kokonaan - purkuoikeus vieläpä pitenee vuodella. Ei tuossa pitäisi olla mitään epäselvää. Turhaa aikaa hommaan tietysti saa palamaan.
 
Itsekkin joskus päädyin noihin arpajaisiin, tosin alaikäisenä en saanut päävoittoa mutta shampanjaa juottivat 15 vuotiaalle. Perhe tarttui tuohon tarjoukseen ja pari lomaa käytiin ja kolmas peruttiin kun silloin olin jo itsekkin täysi-ikäinen ja kieltäydyin allekirjoittamassa tai maksamasta mitään mikä ei kuulunut alkuperäiseen soppariin.
 
Itse ole aina ihmetellyt näitä lomaosakkeita. Vaikka ei edes olisi mikään varsinainen kusetus niin ehdothan ovat ihan naurettavan huonot ja hinnat kovat. Joku tuossa juuri kertoi että monta sataa vuodessa maksaa lomaosakkeesta ja siihen on vuodessa yhden viikon käyttöoikeus ja aina sama viikko. No jos et juuri silloin sinne pääse niin joudut silti maksamaan. Hintakin oli kovempi kuin mitä viikko hotellissa maksaisi. Tuossa ei ole yhtään ainoaa hyvää puolta miltään kantilta katsottuna. Ei vaan voi käsittää miksi kukaan tämmöiseen lähtisi.
 
Itse ole aina ihmetellyt näitä lomaosakkeita. Vaikka ei edes olisi mikään varsinainen kusetus niin ehdothan ovat ihan naurettavan huonot ja hinnat kovat. Joku tuossa juuri kertoi että monta sataa vuodessa maksaa lomaosakkeesta ja siihen on vuodessa yhden viikon käyttöoikeus ja aina sama viikko. No jos et juuri silloin sinne pääse niin joudut silti maksamaan. Hintakin oli kovempi kuin mitä viikko hotellissa maksaisi. Tuossa ei ole yhtään ainoaa hyvää puolta miltään kantilta katsottuna. Ei vaan voi käsittää miksi kukaan tämmöiseen lähtisi.
Vanhemmilla on pari lomaosaketta eri puolilta Suomea ja niissä on ihan kohtuulliset ehdot. Esimerkiksi viikko kaksikerroksisessa paritalon puolikkaassa kolmella makuuhuoneella, keittiöllä ja saunalla Katinkullassa Vuokatissa maksaa muistaakseni 400 e ja siihen kuuluu kylpylän käyttö, kuntosali, alennuksia laskettelulipuista, ohjattua liikuntaa ja sen sellaista.

Samaan aikaan 3-4 hengen hotellihuone näytti maksavan 1200 euroa viikoksi. Siihenkin kuuluu kylpylän käyttö ja lisäksi aamiainen, jolle voinee laskea satasen arvoa viikoksi. Vastaavaa mökkiä ei näköjään saanut edes koko viikoksi varattua ja viikonloppu maksaisi 960 euroa.

Jos viikko meinaa jäädä käyttämättä, se on tähän mennessä saatu aina vuokrattua eteenpäin kalliimmalla kuin mitä itse maksaisi. Lisäksi tuohon systeemiin kuuluu mahdollisuus vaihtaa tilanteen mukaan muuhun saman puljun kohteeseen eri viikolle. Vaihdosta sai pulittaa reilun 100 euroa.
 
Vanhemmilla on pari lomaosaketta eri puolilta Suomea ja niissä on ihan kohtuulliset ehdot. Esimerkiksi viikko kaksikerroksisessa paritalon puolikkaassa kolmella makuuhuoneella, keittiöllä ja saunalla Katinkullassa Vuokatissa maksaa muistaakseni 400 e ja siihen kuuluu kylpylän käyttö, kuntosali, alennuksia laskettelulipuista, ohjattua liikuntaa ja sen sellaista.

Samaan aikaan 3-4 hengen hotellihuone näytti maksavan 1200 euroa viikoksi. Siihenkin kuuluu kylpylän käyttö ja lisäksi aamiainen, jolle voinee laskea satasen arvoa viikoksi. Vastaavaa mökkiä ei näköjään saanut edes koko viikoksi varattua ja viikonloppu maksaisi 960 euroa.

Jos viikko meinaa jäädä käyttämättä, se on tähän mennessä saatu aina vuokrattua eteenpäin kalliimmalla kuin mitä itse maksaisi. Lisäksi tuohon systeemiin kuuluu mahdollisuus vaihtaa tilanteen mukaan muuhun saman puljun kohteeseen eri viikolle. Vaihdosta sai pulittaa reilun 100 euroa.
No jos aina haluaa mennä samaan paikkaan ja aina pääsee sinne. Muuten sitten jos jää kertakin väliin niin onkin kalliimpi kun hotelli. Ja eroon ei varmaan pääse mitenkään, sama kun jossain golf osakkeissa. Mutta kukin tyylillään. Itse tykkään lomailla joka kerta eri paikassa.
 
No jos aina haluaa mennä samaan paikkaan ja aina pääsee sinne. Muuten sitten jos jää kertakin väliin niin onkin kalliimpi kun hotelli. Ja eroon ei varmaan pääse mitenkään, sama kun jossain golf osakkeissa. Mutta kukin tyylillään. Itse tykkään lomailla joka kerta eri paikassa.
Kyllä se ainakin lapsena oli kiva käydä tutussa paikassa samaan aikaan, jolloin siellä oli myös samat kaverit joka kerta.

Kuten kirjoitin, viikon jääminen väliin on ainakin tähän mennessä tuottanut rahaa eikä tullut kalliimmaksi. Riippuu tietenkin omasta viitseliäisyydestä ja röyhkeydestä vuokrattaessa. Myymisen helppous riippuu paljolti paikasta. Katinkullan osakkeita menee kaupaksi hyvään hintaan, muita saman ryhmän osakkeita on näkynyt aikamoisella alennuksella.

Tuossakin oli kyllä sellainen kusetus, että osaketta kaupatessa väitettiin, että alue on rakennettu valmiiksi eikä uusia osakkeita tule. Paskat, varmaan kaksinkertaistunut mökkien määrä ja lisäksi rakennettu hotelli kylkeen.
 
Tämä tuttujen tapaus on ihan selvä kusetus.
Sopimuslapuissa kerrotaan huipputarjouksista ja ilmaisista lomaviikoista kerran vuodessa. Nyt sitten huomattiin että sopimuksen tuotelistauksen yläreunassa, varausjärjestelmän aktivointikoodin yläpuolella on pieni teksti ”software”.
Joten eihän tämä perkele sitten tuon takia varmaan mene edes timeshare-lain 14vrk peruutusoikeuden piiriin kun kyse onkin ”ohjelmistosta”

Nyt sitten arvotaan katsotaanko tämä etämyynniksi tai kotimyynniksi. Itse sopimus on tehty kyseisen liikkeen tiloissa. Mutta oikeastaan kaupanteko on alkanut jo kun ovat törmänneet kadulla arpalippuja tarjoavaan kaveriin joka on tilannut heille taksin kyseisen liikkeen pihaan ja siitä sitten siirrytty kaupantekoon. Tämä käsittääkseni katsottaisi etä/kotimyynniksi kun on saatu kutsu liikkeeseen.

Etä/kotimyynnissä käsittääkseni digitaalisellakin sisällöllä on peruutusoikeus ellei asiakasta ole informoitu että peruutusoikeus lakkaa kun alat käyttämään.

Nyt lakimiehet tekstin kimppuun, tätä tavannut silmät ristissä itsekkin.
EUR-Lex - 32011L0083 - EN - EUR-Lex

”Muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimitiloissa tehdyn sopimuksen määritelmään olisi kuuluttava myös tilanteet, joissa kuluttajaan otetaan henkilökohtaisesti erikseen yhteyttä muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimitiloissa mutta sopimus tehdään välittömästi jälkeenpäin elinkeinonharjoittajan toimitiloissa tai etäviestimen avulla”
 
Tämä tuttujen tapaus on ihan selvä kusetus.
Sopimuslapuissa kerrotaan huipputarjouksista ja ilmaisista lomaviikoista kerran vuodessa. Nyt sitten huomattiin että sopimuksen tuotelistauksen yläreunassa, varausjärjestelmän aktivointikoodin yläpuolella on pieni teksti ”software”.
Joten eihän tämä perkele sitten tuon takia varmaan mene edes timeshare-lain 14vrk peruutusoikeuden piiriin kun kyse onkin ”ohjelmistosta”
Hankala sanoa näillä tiedoilla, mutta EU:n direktiivi aikaosuustuotteista (2008/122/EY) koskee myös "pitkäaikaisia lomatuotteita", jolla tarkoitetaan yli vuoden kestävää sopimusta, jonka perusteella kuluttaja saa alennusta tai muita etuuksia majoituksesta. Jos kyseessä on varausjärjestelmän käyttöön oikeuttava sopimus, sen pitäisi helposti mahtua tuon direktiivin alle.
 
Tämä onkin näköjään ovelampi juttu kuin äkkiseltään näyttää.
Ovat siis tavanneet kadulla raaputusarpoja tarjoavan kaverin, arvasta voitettu ilmainen loma ja kiidätetty taksilla firmaan joka näitä lomia välittää, että saadaan lunastettua tuo loma.
Siellä firmassa sitten rupateltu mukavia ja tarjottu drinkitkin paperien läpikäynnin ohessa.
Jotta tuon ilmaisen loman voi käyttää niin varaus pitää tehdä heidän varausjärjestelmän kautta. Varausjärjestelmässä ei ole firman omia kohteita vaan se on ilmeisesti vähän kuin booking.com.
Kerrottu että varausjärjestelmän lisenssi maksaa normaalisti paljon enemmän kuin nyt vain heille tajottava ja vain juuri nyt voimassaoleva huipputarjous. Eikä siinä kaikki, kun ostatte nyt tämän lisenssin niin se voidaan myydä 2 vuoden päästä eteenpäin kalliimmalla kuin olette maksaneet, eikä me peritä kuin 10% myyntisummasta ja lopun saa itselle takaisin.

Eikös kuulosta aika hyvältä diililtä?
Järjestelmän kautta varattuna ilmainen viikon loma kerran vuodessa ja 2 vuoden päästä lisenssi myydään eteenpäin ja tuleekin voittoa.
Kerrottu että huomenna tämä ei enää ole voimassa joten nopsaan nimet paperiin ja lisenssi plakkariin.

Ei muuten mahda koko firmaa enää olla olemassakaan tuon 2 vuoden päästä.

Ovat siis ostaneet lisenssin jolla pääsee käyttämään heidän varausohjelmaa jossa kai pitäisi jossain olla mahdollisuus varata tuo voitettu ilmainen loma jonnekkin.

Todennäköisesti tämä luetaan etämyynniksi koska heidät on nimenomaan kuskattu firmaan tutustumaan tuotteisiin ja tehty kaupat.
Mutta kun kaupan kohde onkin ohjelmisto niin onko tällä nyt sitten 14vrk peruutusoikeutta?
Kaupan jälkeen kun olivat tulleet kotiin niin sähköpostissa oli tunnukset ja aktivointilinkki ohjelmaan, kun linkkiä klikkasi niin tuli vain viesti ”lisenssi aktivoitu” ja ohjelmaan pääsi kirjautumaan kun vaihtoi vaan salasanan.
Ilmeisesti missään vaiheessa ei ole tullut viestiä että menettää peruutusoikeuden kun aktivoi ja aloittaa käytön. Mutta onko tämän kertominen pakollista?
 
Ihan mutuna luulisi että tuollainen termeillä kikkailu ei muuta kuluttajansuojan suhtautumista asiaan, jos se olisi noin helposti kierrettävissä myymällä palvelu "ohjelmistona" niin eihän koko lainsäädännöllä olisi mitään virkaa.
 
Muutaman vkon kuluttua olisi esittely. Ei ikinä otettaisi täyteen hintaan tuollaista holidayclubin osaketta, mutta entäs käytettynä. Tarjontaa olisi jonkun verran.

Saakohan noita jotenkin hyödynnettyä vai onko niissäkin joku pykälä, ettei saa omiin nimiin kuin maksamalla x määrän rahaa lisää tjsp
 
Ajattelinkin että joku tällainen. Mistään en tuota tietoa kyllä löytänyt kun näihin olen nyt tutustunut.

Edit. Paitsi että taitaa sittenkin saada. Ainakin jatkoajan foorumilta löytyi tällaista tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei löytynyt tälle aiheelle vielä ketjua niin pitihän sekin sitten tehdä.

Tuossa yksi vanhempi tuttavapariskunta kävi Teneriffan reissulla jonkun aikaa sitten ja sieltä tultua kehuivat miten loistavat kaupat olivat tehneet lomapalveluita tarjoavan firman kanssa.
Heti alkoi kuumottaa tämä asia ja pyysin saada sopimuslappuset näppeihin.

Siellähän oli sitten aikasmoisen epämääräinen sopimuslappu jossa lupailtiin "edullisia matkoja varauspalvelun kautta alennettuun hintaan" ja muuta mukavaa, ja sitten myös todettiin että firma voi lisätä omatoimisesti "ylimääräisiä etuja" eikä firma itse vastaa mistään väärinkäsityksistä. Eli ihan puhdasta paskaa.
Kaupan purkamisoikeuksista ei mitään mainintaa missään.
Hälytyskellot alkoivat suorastaan huutamaan päässä.

Onneksi tästä oli kulunut vain viikko joten käskin laittaa välittömästi perumis ilmoituksen kyseiseen firmaan vedoten 14-vrk perumisoikeuteen.
Ei mikään yllätys että perumista ei tietenkään hyväksytty ja tässä nyt sitten väännetty vähän kättä sähköpostin välityksellä asiasta.
Onneksi eivät ole maksaneet muuta kuin "pienehkön" ennakkomaksun Visalla ja sekin on saatu perittyä alustavasti takaisin, pankki tosin odottaa vielä vastapuolen vastausta.
Varsinaista kauppasummaa ei tietenkään ole maksettu koska kauppa halutaan purkaa.

Useampaan kertaan uhkailtu perinnällä ja oikeustoimilla.
Toiseksi viimeinen viesti oli että jos ei viikkoon ala mitään kuulua niin laitetaan asiaa lakimiehille sekä perintään. Kun tähän vastattiin että asia on EU Kuluttajaneuvonnan käsittelyssä (kuten se oikeastikkin on) niin vastauksena tuli "jaa siinä tapauksessa en odottelekkaan vaan laitankin tämän välittömästä lakimiehillemme"

Muilla kokemuksia vastaavanlaisista?

Kyseinen firma on Polyglot Services Tenerife / Polyglot Travel (kumpi lieneekään oikea)

Tässä tapauksessa tuttavapariskuntaa oli lähestytty ensin arpajaisten muodossa kadulla, sitten siitä saatu päävoitto ja kiidätetty taksilla kyseisen firman pakeille. Siitä sitten alkanut kaupanhieronta ja painostettu tekemään kauppa nopeasti koska huomenna tarjousta enää ole. Tarjottu juomat firman piikkiin ja juteltu mukavia.
Eli todella klassinen tapaus.

Saahan nähdä mitä tuostakin tulee, vitutuskäyrä nousee itselläkin kattoon kun lukenut noita uhkailuviestejä kun koettanut auttaa asian selvittelyssä kun eivät tuota lontoon murretta kovin hyvin osaa.
Moi, onko tämä kertomasi juttu jo jotenkin ratkennut, kiinnostaisi tietää koska itse olemme tällä hetkellä samanlaisessa tilanteessa Polyglot Travel Services Tenerifen kanssa. Peruutusilmoitus on lähetetty 14 pv kuluessa, uhkailu s-posteja on tullut ja olemme olleet tietty yhteydessä peruutuksesta Euroopan Kuluttajaliiton kanssa mutta meillä vielä asia kesken.
 
Moi, onko tämä kertomasi juttu jo jotenkin ratkennut, kiinnostaisi tietää koska itse olemme tällä hetkellä samanlaisessa tilanteessa Polyglot Travel Services Tenerifen kanssa. Peruutusilmoitus on lähetetty 14 pv kuluessa, uhkailu s-posteja on tullut ja olemme olleet tietty yhteydessä peruutuksesta Euroopan Kuluttajaliiton kanssa mutta meillä vielä asia kesken.

Jaa lafka on edelleen olemassa.
Lopetettiin neuvojen mukaisesti kaikki yhteydenpito kyseiseen firmaan ja tietääkseni mitään ei ole kuulunut nyt vuoteen mistään suunnasta.

Kuluttajaliittoon oltiin silloinkin yhteydessä ja heidän neuvonsa oli että erittäin suurella todennäköisyydellä on hämäräkauppaa joka ei ole asetusten ja lakien mukaista, tosin menee aika harmaalla alueella että ihan 100% varmuutta ei saanut. (mikä näiden firmojen tarkoituskin on)
Neuvo oli että katkaistaan kaikki yhteydenpito kyseiseen firmaan ja jos tulee oikeasti jotain haastetta niin sitten uudelleen yhteys kuluttajaliittoon.
Maksetun etumaksun saivat takaisin kun olivat onneksi maksaneet luottoyhtiön kautta joka perui maksun ja palautti rahat.

En sitten tiedä onko muuttaneet kauppatapaansa. Viimeksi oli ollut se perinteinen että jamppa tulee kadulla juttusille ilmaisten arpalippujen kanssa, "oho! päävoitto!" ja ilmaisella taksilla lunastamaan voittoa joka on oikeasti tapaaminen jossa kaupan hierominen alkaa. Siististi pukeutunut ja kultaisen hunajaisella äänellä hyvää suomea puhuva kauppanainen kertoo miten useat julkisuuden henkilötkin käyttävät heidän palveluitaan jne. ja vanha pariskuntahan menee lankaan.
Tämä on ollut lukemieni juttujen mukaan huijaustapana tosi pitkään ja useissa lomakohteissa ja useilla kielillä ja useilla eri firmoilla. Joskus jotkut lomatoimistot on kuulemma varoitelleet matkaajia näistä, mutta taitaa tapa vaihdella lomatoimistoittain paljon että mitä opastavat ja mitä eivät.
 
Jaa lafka on edelleen olemassa.
Lopetettiin neuvojen mukaisesti kaikki yhteydenpito kyseiseen firmaan ja tietääkseni mitään ei ole kuulunut nyt vuoteen mistään suunnasta.

Kuluttajaliittoon oltiin silloinkin yhteydessä ja heidän neuvonsa oli että erittäin suurella todennäköisyydellä on hämäräkauppaa joka ei ole asetusten ja lakien mukaista, tosin menee aika harmaalla alueella että ihan 100% varmuutta ei saanut. (mikä näiden firmojen tarkoituskin on)
Neuvo oli että katkaistaan kaikki yhteydenpito kyseiseen firmaan ja jos tulee oikeasti jotain haastetta niin sitten uudelleen yhteys kuluttajaliittoon.
Maksetun etumaksun saivat takaisin kun olivat onneksi maksaneet luottoyhtiön kautta joka perui maksun ja palautti rahat.

En sitten tiedä onko muuttaneet kauppatapaansa. Viimeksi oli ollut se perinteinen että jamppa tulee kadulla juttusille ilmaisten arpalippujen kanssa, "oho! päävoitto!" ja ilmaisella taksilla lunastamaan voittoa joka on oikeasti tapaaminen jossa kaupan hierominen alkaa. Siististi pukeutunut ja kultaisen hunajaisella äänellä hyvää suomea puhuva kauppanainen kertoo miten useat julkisuuden henkilötkin käyttävät heidän palveluitaan jne. ja vanha pariskuntahan menee lankaan.
Tämä on ollut lukemieni juttujen mukaan huijaustapana tosi pitkään ja useissa lomakohteissa ja useilla kielillä ja useilla eri firmoilla. Joskus jotkut lomatoimistot on kuulemma varoitelleet matkaajia näistä, mutta taitaa tapa vaihdella lomatoimistoittain paljon että mitä opastavat ja mitä eivät.
Kiva kun vastasit. Kauppatapa oli täysin sama, saitteko Euroopan kuluttajaliitolta neuvon olla heihin olematta yhteydessä vai jostain muulta taholta? Meillä tällä hetkellä tilanne että kuluttajaliiton henkilö lupasi ottaa yhteyttä Espanjan sisartoimistoon ja tarkistaa onko loppusumman maksamatta jättäminen rikos Espanjassa kun viimeisimmässä viestissä heiltä tuli uhkaus syyttää meitä petoksesta ja varkaudesta. Todellakin olisi syytä varoittaa Espanjaan matkaavia lomatoimistojenkin tahoilta näistä jampoista. Hyvä asia jos ovat jättäneet tuttavasi rauhaan, toivottavasti meille käy samoin.
 
Kiva kun vastasit. Kauppatapa oli täysin sama, saitteko Euroopan kuluttajaliitolta neuvon olla heihin olematta yhteydessä vai jostain muulta taholta? Meillä tällä hetkellä tilanne että kuluttajaliiton henkilö lupasi ottaa yhteyttä Espanjan sisartoimistoon ja tarkistaa onko loppusumman maksamatta jättäminen rikos Espanjassa kun viimeisimmässä viestissä heiltä tuli uhkaus syyttää meitä petoksesta ja varkaudesta. Todellakin olisi syytä varoittaa Espanjaan matkaavia lomatoimistojenkin tahoilta näistä jampoista. Hyvä asia jos ovat jättäneet tuttavasi rauhaan, toivottavasti meille käy samoin.

Muistaakseni kuluttajaliitolta tuli neuvo katkaista yhtydenpito kokonaan, ei vastata sähköposteihin eikä puheluihin jos sellaisia tulee.
Etumaksun takaisinperinnästä oltiin yhteydessä luottoyhtiöön heti kun firma itse ei suostunut purkamaan sopimusta purkuilmoituksen perusteella. Luottoyhtiö kertoi pyytävänsä myös vastapuolelta mielipiteen/vastineen ennenkuin palauttavat rahat, ja sieltä sitten vaan tuli rahat takaisin tilille luottoyhtiön puolesta. Ei tietoa oliko saaneet vastinetta travel firmalta.

Piti ihan kysäistä tuttavilta että onko kuulunut mitään asiasta ja ei kuulemma ole kuulunut. Koetettu unohtaa koko asia kokonaan. Kaikki viestit on kuulemma edelleen tallessa ö-mapissa siltä varalta jos asiaan joutuu joskus palaamaan.

Enemmän tuolla firmalla on asiassa hävittävää, koska jos haastavat yhdenkin huijatun oikeuteen niin aika varmasti saavat joukkohaasteen niskaansa useilta muilta huijatuilta.
Tuolloin asiaa googlettaneena tuli vastaan muutamalla ulkomaisella forumilla aivan samanlaiset keskustelut samasta firmasta, eli muitakin huijattuja on.

Mutta jos kyseisen firman suuntaan on yhteydessä niin pitää visusti viestit asiallisina ettei haistattele tai ala itse uhkailemaan. Voi todeta vaikka että on kysynyt asiasta myös kuluttajasuojakeskukselta mutta ei uhkaile millään.
 
Muistaakseni kuluttajaliitolta tuli neuvo katkaista yhtydenpito kokonaan, ei vastata sähköposteihin eikä puheluihin jos sellaisia tulee.
Etumaksun takaisinperinnästä oltiin yhteydessä luottoyhtiöön heti kun firma itse ei suostunut purkamaan sopimusta purkuilmoituksen perusteella. Luottoyhtiö kertoi pyytävänsä myös vastapuolelta mielipiteen/vastineen ennenkuin palauttavat rahat, ja sieltä sitten vaan tuli rahat takaisin tilille luottoyhtiön puolesta. Ei tietoa oliko saaneet vastinetta travel firmalta.

Piti ihan kysäistä tuttavilta että onko kuulunut mitään asiasta ja ei kuulemma ole kuulunut. Koetettu unohtaa koko asia kokonaan. Kaikki viestit on kuulemma edelleen tallessa ö-mapissa siltä varalta jos asiaan joutuu joskus palaamaan.

Enemmän tuolla firmalla on asiassa hävittävää, koska jos haastavat yhdenkin huijatun oikeuteen niin aika varmasti saavat joukkohaasteen niskaansa useilta muilta huijatuilta.
Tuolloin asiaa googlettaneena tuli vastaan muutamalla ulkomaisella forumilla aivan samanlaiset keskustelut samasta firmasta, eli muitakin huijattuja on.

Mutta jos kyseisen firman suuntaan on yhteydessä niin pitää visusti viestit asiallisina ettei haistattele tai ala itse uhkailemaan. Voi todeta vaikka että on kysynyt asiasta myös kuluttajasuojakeskukselta mutta ei uhkaile millään.
No juurikin näin kannattaa menetellä, emme ole vielä haistattelemaan alkaneet vaikka mieli olisi tehnyt. Kiitos vielä kun näit vaivaa ja saimme toivoa tämän hetkiseen olotilaamme. Viestit tallennetaan myös täällä tulevaisuuden varalle.
 
Hei!Täällä yksi jymäytetty pariskunta Teneriffalla 3/19 tehtyjen lomalisenssi kauppojen jälkeen. Olemme menettäneet 4200 euroa ja yhtään ilmaista lomaa emme ole saaneet vielä,vaikka sellainen luvattiin kerran vuodessa. Olimme lähdössä ilmaiselle hotellimatkalle ja meillä oli lennot maksettu.Saimme edellisenä iltana ennen matkaa tiedon, ettei majoitusta olekkaan. Polyglot travel pyysi meitä varamaan itse booking comin kautta hotellin. Polyglot travel lupasi maksaa 450 euroa hotellista. Seuraavana päivänä hotelliimme tuli suomalainen mies agentti "Tomas Sarmela"myymään meille Holiday clubin osaketta,vaatien meiltä 3000 euroa lisää rahaa. Lopetimme tapaamisen siihen ja teimme kotiin tultua ilmoituksen firmasta eu:n kuluttaja neuvonta,lakimiehille.Sieltä sanottiin,etteivät he pysty asialle mitään tekemään. Nyt olemme tehneet rikosilmoituksen poliisille. Onko joku saanut rahansa takaisin .Olisi kiva kuulla miten se onnistuu?
Petetty pariskunta
 
Hei!Täällä yksi jymäytetty pariskunta Teneriffalla 3/19 tehtyjen lomalisenssi kauppojen jälkeen. Olemme menettäneet 4200 euroa ja yhtään ilmaista lomaa emme ole saaneet vielä,vaikka sellainen luvattiin kerran vuodessa. Olimme lähdössä ilmaiselle hotellimatkalle ja meillä oli lennot maksettu.Saimme edellisenä iltana ennen matkaa tiedon, ettei majoitusta olekkaan. Polyglot travel pyysi meitä varamaan itse booking comin kautta hotellin. Polyglot travel lupasi maksaa 450 euroa hotellista. Seuraavana päivänä hotelliimme tuli suomalainen mies agentti "Tomas Sarmela"myymään meille Holiday clubin osaketta,vaatien meiltä 3000 euroa lisää rahaa. Lopetimme tapaamisen siihen ja teimme kotiin tultua ilmoituksen firmasta eu:n kuluttaja neuvonta,lakimiehille.Sieltä sanottiin,etteivät he pysty asialle mitään tekemään. Nyt olemme tehneet rikosilmoituksen poliisille. Onko joku saanut rahansa takaisin .Olisi kiva kuulla miten se onnistuu?
Petetty pariskunta

Kuluttajaneuvonta ja Poliisi lienee parhaat antamaan neuvoja tuossa asiassa, mutta epäilen että mitään rahaa ei tultane saamaan takaisin ainakaan ilman oikeuden käsittelyjä. Näiden tyyppien saaminen oikeuden eteen on aika haastavaa, eikä vähiten kielimuurin vuoksi koska todennäköisesti menettävät suomenkielen taidon välittömästi kun pitäisi alkaa keskustelemaan vakavammin asiasta.
Suosittelen sitten pysymään kaukana myös firmoista jotka mainostaa olevansa erikoistunut juuri tämän kaltaisten huijausten ratkaisemisessa, koska ovat usein ihan samanlaisia kusettajia ja todennäköisesti joutuu huijatuksi toiseen kertaan.
 
Kiitos kommentista! Meille poliisi ehdotti yhteydenottoa Espanjan poliisiin,rikosilmoituksen tekoa sinne.Jos saataisiin isompi porukka kokoon niin vois yrittää yhdessä ilmoitusta. Suomen poliisi ei tee asialle mitään. Yhden onnistuneen oikeudenkäynnin olen löytänyt netin keskustelu palstalta.Mies sai sijoittamansa rahat takas. Kyseessä oli tuo sama firma. Polyglot travel.
 
Hienoa jos joku on saanut rahansa takaisin, mutta toiminnan avoin jatkuminen ihan näkyvästi samalla nimelläkin kertoo siitä, ettei oikeudenkäynti mikään suurmenestys ole ollut. Joku yksittäinen riita-asia on siis ilmeisesti ratkaistu tyytymättömän asiakkaan eduksi, mutta ainakaan merkittävää rikosasiaa ei liene käsitelty. Huijauksen formaatti on niin salonkikelpoinen, että todistettavaa rikosta ei ainakaan helpoimman tulkinnan mukaan pääse tapahtumaan(ellei peruutusoikeuden kanssa vempulointia pysty sellaiseksi osoittamaan). Ideana on saada poka vaatimaan "take my money" jolloin allekirjoitetaan pitävähköjä sopimuksia, maksetaan etumaksua ties mistä lisensseistä ja vedättäjä on hyvin vahvoilla. Ei siis tule tarvetta laittaa kioski kiinni, ns. ottaa rahat ja juosta, toisin kuin vaikkapa alkeellisessa pönkälelaskutuksessa.

Kääntöpuolena on se, että jos korvauksia määrätään, skämmiyrittäjä saattaa jopa oikeasti joutua maksamaan jotain ainakin ensimmäisille, koska pyörittää pseudolaillista firmaa jonka täytynee olla edes hieman maksukykyinen ja jota on tarkoitus käyttää jatkossakin. Toivotan siis onnea matkaan jos sattuisi jokin mahdollisuus löytymään, suosittelen sitä rikosilmoitusta ja varoitan myös asiaan liittyvistä asianajohuijauksista. Moni tunkki on putsattu toiseenkin kertaan tarjoamalla muka lakiapua hyvityksen saamiseen.

Tapasin myös samassa saaristossa arpamaakarin, raaputin yllätys yllätys päävoiton ja kävin 5 metrin päässä ständillä kuuntelemassa vähän lisää innokasta myyntipuhetta. Olin kyllä lyhyesti kuullut ja lukenut näistä, mutta käsitin kohderyhmäksi nimenomaan eläkeläiset. Nyt kun jäimme ihan hetkeksi jutulle, taksikyytiä ehdotettiin mielellään heti ja naapurikaupungin hotellialueelta näytettiin, missä on toimisto. Setä kysyi muka rennonhauskana small talkina emännältä, olenko aviomies, poikaystävä, rakastaja? Emme kuitenkaan matkusta lasten kanssa? Pokaksi ei selvästikään etsitä pelkästään iäkkäämpiä, kielitaidottomia tai vyölaukullisia turisteja, vaan ylipäänsä alkaen varhaiskeski-ikäisiä pariskuntia. Lapset lienevät kuitenkin häiriötekijä myyntiprosessin aikana, vaikka sopiva tunkki voisi löytyä perheenisästäkin. Haettu profiili saattaa myös poiketa eri kansallisuuksien välillä, sillä toimintahan on laajaa ja vempuloilla on suuri otos aiemmista lähestymisistä.

En tiedä mitä toimistolla olisi tapahtunut, koska kiitin mukavaa setää kohteliaasti tarjouksesta ja lupasin, että palaamme asiaan myöhemmin. Paljon myöhemmin. Äijä vielä huikkasi perään, että aikaa palata olisi noin 20 minuuttia, koska olivat lopettamassa seuraavan tasatunnin aikoihin, muistaakseni kello 15. Voittoa(joka piti alkuperäisen tarjouksen mukaan lähteä hakemaan heti, mutta nyt aikaa olikin kuluva päivä) ei voisi lunastaa enää huomenna. Läheltä toiseen suuntaan tuntia myöhemmin kulkiessamme sama käsien heiluttelija toki vähemmän yllättäen oli edelleen työmaallaan.

Päävoittona arvasta olisi ollut "älypuhelin, tabletti tai älykello" eikä mistään muusta liiketoimesta tietenkään vihjattu ennen siirtoa mitään. Pieni muotovirhe oli mielestäni siinä, että koijari kehui, miten toimistolla puhutaan lähes kaikkia kieliä mukaanlukien suomea - ja vain siksi, että voisimme muka käydä nopeasti drinkillä ja lunastamassa ilmaista SERriä, juteltuamme jo sujuvasti mukavia kansainvälisen katukoijarin kanssa. Saako se muka jonkun hyvää englantia puhuvan ilmaistavaralle ahneen turistin lähtemään, ja eikö se kannattaisi säästää ylläriksi perillä, jolloin se voisi olla vaikuttavampaa ja hyvä pohjustus sille, kun varsinainen bisnes otetaan puheeksi?

Huijausten kylmälähestymisissähän toki yleisesti tehdään ylimääräistä esikarsintaa, jotta kyyditettäväksi valikoituu mahdollisimman hyväuskoisia pokia ja perusteellisemman vedätyksen tekijän arvokasta työaikaa toimistolla säästetään. Sama tietysti jo ennen kuin ketään lähestytään. Voin siis ylpeydellä sanoa, että olin kaiketi ainakin ulkonäön ja olemuksen perusteella ihan kelpo huijattava. Vai olikohan akka enemmän tunkin näköinen? :wtf:

Lisäksi tuossa mentiin metsään jo siinäkin, että en vitussa lähtisi lomallani yllättäen puoleksi tunniksikaan sykkimään kaupunginosan ulkopuolelle johonkin promotilaisuuteen, vaikka tietäisin varmasti saavani jonkun oletetun 69 euron paskaluurin. Kaikilla - kaikilla jotka haluavat älypuhelinta käyttää - kun nykyään on sellainen eikä ylimääräiselle ole monella juuri muuta käyttöä kuin jälleenmyynti pikkurahasta. Sen sijaan kun läski haluaa pihvin, kaljan tai minigolfkierroksen, se ei lähde naapurikaupunkiin piipahtamaan - ei, vaikka olisi vähemmän varautunut kuin tämä plösö. 2009 soitti, haluavat huijauskonseptinsa takaisin. Toisaalta periaatteessa voisi myös olla niin, että tämä onkin uusi palkintoidea jonkin aiemman illallislahjakortin sijaan ja nyt haetaan rehdin ja maalaisen ohella vähän ahneita tai saitoja ihmisiä, mikä sopisi uhriprofiiliin.

Tällaisessa lähestymisessähän on ihan normaalit kevyen manipuloinnin ja testaamisen klassiset helppoheikki- ja pelimiestaktiikat käytössä. Jo se on periaatteessa jonkinasteinen tottelevaisuustesti, kun asiakasta pyydetään käymään ihan lähellä esittelijän kojulla/katoksella/pöydän ääressä. Ja jos joku suostuu kylmiltään lähtemään taksilla naapurikaupunkiin/kaupunginosaan sen sijaan että menisi minne oli menossa, se pisteyttää uhria jo paljon keskimääräistä potentiaalisemmaksi. Jos ihan mikrotasolla näitä eleitä ja päätöksiä katsoa, niin sekin on jo paljon tai edes jotain, että asiakas ottaa tyrkytetyn arvan käteensä. Jos ei siitäkään meinaa tulla mitään, on suunsoittajan vielä helppo perääntyä ja vaihtaa seuraavaan, välttyen tuhlaamasta aikaansa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 802
Viestejä
4 547 686
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom