Tilan vuokraaminen ja sen alivuokraaminen kysymyksiä tuloista

Parotech

Pytyt oo pystyssä ku vessassa
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
326
Olen vuokraamassa tilaa josta oisi tarkoitus antaa kaverille osa tilasta käyttöön vuokraa vastaan, ja tarkoitus olisi tähän tehdä viellä vuokrasopimus, eli hän olisi minun alivuokralaiseni siis.
Miten tällainen käytännössä sitten toimii kun homma pitää tehdä virallisesti että hän saa hankittua asumistuet yms vastaavat tuohon ja miten tämä katsotaan minun kohdallani, tuloa vai ei? Miten vero asioiden laita, voiko tästä hakea jotain verojuttuja?

Niin ja en siis ole itse muuttamassa tuohon, neliöistä sen verran että paikassa on n. 150 neliötä josta kaverille oisi tarkoitus vuokrata noin 44 neliötä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Jos et jo ole vuokrannut, niin mikä estää tekemästä sopparia, jossa on sun ja kaverin osuus? Saahan siihen pistettyä lisäehdon, että kaveris voi lähteä omasta osuudestaan pois ja vastuu sen vuokrasta siirtyy sinulle.
 

Parotech

Pytyt oo pystyssä ku vessassa
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
326
Lähinnä sitä ajateltiin että jos kaveri muuttaa siihen niin että hän saa haettua asumistuet yms siihen :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 438
Lähinnä sitä ajateltiin että jos kaveri muuttaa siihen niin että hän saa haettua asumistuet yms siihen :D
Kaverisi saa omaan puoliskoonsa myös asumistuet jos teillä molemmilla on erillinen vuokrasopimus. Tämä olisi kaikista helpoin vaihtoehto esim vastuukysymyksissä. Jos kaveri on sinulla alivuokralaisena ja paskoo kämpän niin käsittääkseni sinä olet viime kädessä vastuussa asiasta. Kun teette molemmille omat vuokrasopparit niin silloin myös kaverisi on korvausvelvollinen vahingon sattuessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
No se on kaverisi ongelma, miten hän saa asumistuet. Vuokra minkä saat, niin siitä menee sitten palttiarallaa melkein kolmannes verottajalle.

Mitä sille sadalle neliölle jää käyttöä, jos et itse asu siellä. Eihän siellä mitään tomaatteja kasvatella?:smoke:
Ja vuokraat koko tilan. Saahan sitä vuokrata ihan mitä vaan. Nyt on aikamoinen kuvio kehitteillä:think:
 

Parotech

Pytyt oo pystyssä ku vessassa
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
326
Tämähän siis on kaikki vain hatusta heitettyä vasta ja mietitty miten homma toimisi näin :think:
Tiedossa on ollut että paras tapa on kun saa molemmille ovat vuokra sopparit.

Voiko yksityinen vuokrata tilan alvittomana?
 

Parotech

Pytyt oo pystyssä ku vessassa
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
326
Vuokrathan ovat pääsääntöisesti ALVittomia.
Ymmärränkö nyt siis oikein tämän,
Eli olen siis vuokraamassa tai ainakin hakemassa tilaa/asuntoa/hallia/varastoa.

Koska olen yksityinen henkilö, minun ei tarvitse maksaa siitä ALV;tä.
Mutta jos alan tekemään liiketoimintaa kyseisissä tiloissa niin täytyy alkaa maksamaan ALV;tä.

Olenko tähän asti ymmärtänyt nyt tämän oikein?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Ymmärränkö nyt siis oikein tämän,
Eli olen siis vuokraamassa tai ainakin hakemassa tilaa/asuntoa/hallia/varastoa.

Koska olen yksityinen henkilö, minun ei tarvitse maksaa siitä ALV;tä.
Mutta jos alan tekemään liiketoimintaa kyseisissä tiloissa niin täytyy alkaa maksamaan ALV;tä.

Olenko tähän asti ymmärtänyt nyt tämän oikein?
Et vuokrasta maksa ALVia vaikka tekisit bisnestä siellä tilassa. Siitä bisneksestä saaduista tuloista maksat veroja. Jos alivuokraat tilasta osaa toiselle se alivuokraajan sulle maksama vuokra katsotaan sulle pääomatuloksi ja verokarhu napsii osan taskuunsa.

Edit: niistä saakin näemmä vähentää.
Esimerkki: Hanna asuu vuokralla 65 m2:n osakehuoneistossa. Hän maksaa huoneistosta vuokraa 1 500 euroa kuukaudessa. Vuokra sisältää sähkön ja veden.

Hanna on vuokrannut 1.3.2015 alkaen asunnosta 12 m2:n huoneen Heidille. Keittiö ja kylpyhuone, yhteensä 28 m2, ovat yhteisessä käytössä. Heidi maksaa Hannalle vuokraa 700 euroa kuukaudessa.

Hanna saa vuoden 2015 aikana vuokratuloja 700 euroa x 10 kk = 7 000 euroa. Hanna saa vähentää vuokratulosta ne kulut, jotka kohdistuvat vuokraukseen. Tällainen kulu on Heidin käytössä olevaa asunnon osaa vastaava osuus siitä vuokrasta, jonka Hanna itse maksaa päävuokranantajalle: (12 m2 + 28 m2 x 50 %) / 65 m2 x 1 500 euroa x 10 kk = 6 000 euroa. Hannan verotettavaksi vuokratuloksi jää 1 000 euroa.
 
Viimeksi muokattu:

Parotech

Pytyt oo pystyssä ku vessassa
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
326
Eli tuosta jää tälle Hannalle käteen 24% jälkeen 760€

Mitenkäs siinä tapauksessa kun nämä kiinteistöjä vuokraavat ilmoittavat hinnan + alv.
Esim 700 + alv.
Jos tällaisen otan niin olenko velvollinen maksamaan tuon alvin. Eilen inteernettiä selatessa törmäsin tällaiseenkin että tilaa vuokraava voi hakea arvonlisäverotettavaksi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
17
Kiinteistön / vastaavan vuokraus on arvonlisäverotonta (arvonlisäverolaki 27 §), mutta vuokrauksesta voi hakeutua vapaaehtoisesti arvonlisäverovelvolliseksi, eli tilittää vuokrasta alv, mikäli tila vuokrataan arvonlisäverolliseen käyttöön (arvonlisäverolaki 30 §). Eli jos vuokralainen on esimerkiksi yritys, joka harjoittaa alvillista liiketoimintaa tiloissa, voit hakeutua alv-velvolliseksi ja lisätä/sisällyttää vuokraan alvin. Sinä tilität sitten alvin verottajalle ja vuokralainen saa vähentää alvin osuuden omassa arvonlisäverotuksessaan.

Vuokratuloista saatu tulo on pääsääntöisesti pääomatuloa, josta voit vähentää vuokraustoimintaan kohdistuneet kulut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 496
Viestejä
4 164 318
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom