Tietotekniikan opiskeluun MacOS vai Win10 ?

Liittynyt
14.06.2021
Viestejä
4
Moro! Syksyllä tarkoituis aloittaa tieto- ja viestintätekniikan opinnot amkissa.

Itselläni ei ole juuri minkäänlaista kokemusta läppäreistä ja siksi olenkin helisemässä kaikkien eri vaihtoehtojen kanssa, nyt tarvitaan apua kokeneemmilta.

Eli siis, Mac vai Win? Itselläni on paljon kokemusta windowseista, mutta macista ei juuri ollenkaan. MacOS kyllä kiinnostaisi paljon, mutta kysymys kuuluukin, onko opintojen aloitus hyvä vaihe alkaa opiskelemaan täysin uutta järjestelmää vielä ohjelmoimisen opiskelun ohella.

Toinen kysymys onkin se, että kumpi yleisesti on järkevämpi valinta ohjelmoimiseen?

Huhupuheita olen kuullut M1 maccien suorituskyvystä, ja todennäköinen valinta Applen leiristä olisikin M1 Air.
Windowseista silmään on pistänyt MSI Prestige sarja.
(Hirvittävä rgb-helvetti ei varsinaisesti kiihota, mutta Mac-tyyppinen muotoilu sytyttää enemmän. Ulkonäkö ei tietenkään tärkein.).

Jos näet jo silmissäsi minulle täydellisen läppärin n. 1000€ hintaluokassa, niin linkkaa se välittömästi.


Suuret kiitokset jo etukäteen. :)
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Huhupuheita olen kuullut M1 maccien suorituskyvystä, ja todennäköinen valinta Applen leiristä olisikin M1 Air.
Varsinkin Maceissä varmista miten muiden käyttöjärjestelmien virtualisointi toimii, jos tarkoitus yhdellä laitteella kaikki tarpeet hoitaa. Ja jos sen opiskelun/harrastuksen kannalta merkityksellistä.

Tosin jos johonkin muuhun kuin Maciin päätyminen taasen rajaa pois sitä Apple mailmaa.

Lähinnä tarkoitan että mitä merkitystä tuolla on omassa käytössä ja jos on, niin miten ne hoitaa eri kokoonpanoilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
567
Mac on hiukan riski softatuen takia. Eli koululla saattaa olla käytössä softia joita ei macilla pysty käyttämään. Olettaisi kyllä joka koululla olevan koneita joilla voi käydä sitten hoitamassa ne hommat jotka eivät macilla onnistu.

Käyttiksen opettelua ei tarvitse pelätä yhtään, kaikkeen säätötarpeeseen ja tekemiseen löytyy hyvin ohjeita joilla saa hoidettua asian kuin asian.

Ohjelmointiin Mac sopii oikein hyvin silloin kun kehitysympäristöt ja kaikki tarvittavat kamat on sille saatavilla. Ne ympäristöt, joita ei uusille Maceille löydy, käy jatkuvasti harvemmaksi ja harvemmaksi. Mutta silti koululla voi olla sellainenkin kurssi jonka työkalut eivät macilla toimi.

M1-Macbook voittaa kilpailevat pc-läppärit melkein kaikissa hommissa, jotka sillä pystyy hoitamaan. Ongelma on sitten ne hommat, joita sillä ei pysty hoitamaan. Osaa softista/kirjastoista/tms ei saa macille ollenkaan. Sitten löytyy vanhoja mac-ohjelmia, jotka ei toimi uudessa käyttisversiossa. Näistä ei voi oikein muuten tietää kuin kysymällä koululta tai siellä opiskelevilta jotka käyttää M1 Macia.

Ja nykyään jotain osaa windows-ohjelmista voi ajaa M1 Maceissa virtuaalikoneessa parallelsilla. Tuossakin on omat rajoituksensa, eli voi olla että vastaan tulee softia jotka ei tuota kautta pyöri.

Macbook Air on hieno ja hyvä laite, riskinä vain on, että sillä ei saa jotain hommaa tai kurssia hoidettua ja sitten pitää nähdä vaivaa että saa asiat hoidettua muulla keinoin.

Pc-maailman vaihtoehtoina sille laadukkaat kevytläppärit kuten Dell XPS, Asus Zenbook, Lenovo Yoga Slim ja Huawei Matebook. Tässä muutama esimerkki, arvosteluista saa rakennettua kuvaa millainen laite on kyseessä.
Tarjouksia on aika hyvin ollut varsinkin Matebookeista, kannattaa katsella jos vastaan tulee huipputarjouksia mieleisistä malleista jos päätyy pc-läppäriin.




Tämä ei enää ole niin kevyt 1,5kg painollaan, mutta muuten hyvä vaihtoehto joka juuri tällä hetkellä tarjouksessa.

Dell XPS on ehkä perinteisin vaihtoehto Macbookille sekä koodareiden suosikki. Mutta uutena sille kertyy hintaa Macbookia enemmän, tässä opiskelijabudjetille outletista halvempi ja vanhempi malli jonka miinuksena vain 8GB muisti.

Tai uudempaa 9300 mallia 16GB muistilla Macbookin hintaluokassa 1075 eurolla niin ikään outletista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
88
Itse olen AMKissa töissä opetusteknologian parissa ja valitettavan huonosti oppilaitoksissa tuetaan MacOS-käyttäjiä. Kannattaa tarkistaa ko. koulun laitesuositukset ja jos valitsee niitä vastaan, muistaa varata pitkää pinnaa ja urheilumieltä matkaan. Meillä ohjeistetaan, että jos suinkin on käytössä toimivaa rautaa, pääsee sillä varmasti alkuun ekat viikot ja sitten kun asiat selkiytyy syksyn mittaan, lukitsee uuden koneen valinnan. Molemmilla varmasti pystyy valmistumaan, mutta ompun kanssa saattaa tulla ylimääräistä jumppaa :)

Omat DI-opinnot meni mutkitta omppuleirissä.
 
Liittynyt
14.06.2021
Viestejä
4
Kannattaa tarkistaa ko. koulun laitesuositukset
Jep, koulun suositukset vaan on tätä luokkaa:

Opiskeluun sopii:
  • kannettava tietokone, jossa WIFI, käyttöjärjestelmä Windows 7 tai uudempi TAI Apple MacIntosh; OS X 10.12.0 Sierra tai uudempi
  • tablettitietokone Windows-käyttöjärjestelmällä, jossa WIFi
Opiskeluun ei sovi:
  • pöytätietokone
  • tablettitietokone (muut kuin Windows-käyttöjärjestelmä)
  • Linux-käyttöjärjestelmä
Vaikuttaa aika ympäripyöreältä mun silmään, ja vaikea on uskoa että kaikilla koneilla olis yhtä helppoa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Tosi paljon riippuu siitä onko sulla joku tietty aihealue mitä haluat erityisesti opiskella/koodata. Mun valinta olisi win10 läppäri + linux joko usb-tikulla, virtuaalikoneessa tai windowsin alijärjestelmän kautta. Jos aiot jotain tekoälyjuttuja tehdä niin ikävä kyllä nvidian gpu on silloin melkeinpä pakko olla kera tensori-ytimien.

Appleen jos lähtee niin sitten focus melkein kannattaisi olla ios ja macos ohjelmoinnissa ja applen ekosysteemissä.

Toki webbiteknologioilla, Qt:lla jne. voi tehdä cross platform devaustakin. Jos se on sun juttu.

Eli ei ole sellaista tässä on voittava käyttöjärjestelmä/laite kombo. Riippuu ihan mielenkiinnon aiheista ja siitä mitä ohjelmia koulussa/kotona tarvii/haluaa käyttää.

Konkreettisesti miettisin esim. dellin xps13:sta, jos haluaa pienen ja näppärän laitteen mikä kulkee mukana. Toki xps13:ssa ei ole gpu:ta niin se voi rajoittaa esim. niitä koneoppimisjuttuja. Applessa mulla tökkii ruutujen isot reunukset. Huhu tosin on, että syksyllä tulee uudet mallit missä apple on kutistanut merkittävästi surureunoja pois.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 277
Itse ottaisin Applen, koska ne läppärit vaan on hiton laadukkaita (tällä hetkellä käytössä MB 13 Pro 2020, i7/32 GB/1Tb SSD jne ja pari vanhempaa MB Pro:ta) ja itse ajan niissä ihan raakana Linuxia, jonka päällä tarvittavia virtuaalikoneita. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ohjelmointi kaikilla alustoilla onnistuu hyvin Applen raudalla esim. ihan natiivi Windows asennus Boot Campilla, joka on siis MacOS / Windows dual boot for dummies (Boot Camp Assistant User Guide for Mac). Windowssin asentaminen ilman Boot Camppiakin onnistuu, mutta ajurit joutuu viritellä esim tämän scriptin avulla (timsutton/brigadier). Eli jos haluat päästä oikeestaan ihan kaikkiin käyttiksiin käsiksi, niin Apple on oikea valinta, koska sillä raudalla pystyt ajamaan suoraan MacOS, Windows sekä Linux käyttiksiä. PC raudalla putoaa Apple pois tai joo on toki mahdollista ajaa MacOS käyttistä PC:llä, mutta et halua tätä viritystä ohjelmointikäyttöön.

Applen näppäimistö on ainakin omien sormien alla parhaita, mitä oon käyttänyt. Myös se, että näppäimistön entterin oikealla puolella ei ole mitään Lenovo tyyppisiä roskanappeja on tärkeää ainakin itselle ohjelmointi käytössä. Myös näytöt miellyttää silmää, yleensä kalliimmissakin pc läppäreissä näytöt on muka hyviä, mutta en ole vielä törmännyt yhtä hyvään, kun Applen näytöt, jotka on tehtaalla kalibroitu jo hiton hyvin kohdalleen. Myös ne 'ylimääräiset' Retina pikselit tekee kaikesta paljon smoothimman näköistä.

Varoituksen sanana kuitenkin, että se houkutteleva M1 voikin olla se suurin ongelma tässä, eli haluaisin nähdä esim. I7 32 GB vs M1 16 GB vertailun missä ajetaan yhtäaikaa muutamaa virtuaalikonetta, dockerilla muutamaa containeria jne. Eli kun RAM loppuu, niin sitä ei vaan tule mistään lisää. Ilmeisesti natiivi Windows ei myöskään edelleenkään pyöri M1 piirillä ja Linux tuki tuli juuri julkaistussa 5.13 kernelissä. Eli se mitä Apple uskovaiset huutaa M1 mäkeistä voi myös olla vähän liioiteltua ja siihen kannattaa suhtautua varauksella (jokainen M1 vs jotain testi on aseteltu niin, että muistia ei tarvita paljoa tms.) Itse en ole mikään Apple fan boy, vaan olen valmis korvaamaan Applen millä vain, kun joku kantaa parempaa rautaa eteeni.

Pöytäkone puolella en ikinä harkitsisi Applea, koska rauta on todella ylihinnoiteltua tehoon nähden. Haluaisin nähdä testin iMac M1 16GB vs joku kunnon Intel + NVIDIA RTX renderöimässä parin tunnin 4k videota.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
567
Jep, koulun suositukset vaan on tätä luokkaa:

Opiskeluun sopii:
  • kannettava tietokone, jossa WIFI, käyttöjärjestelmä Windows 7 tai uudempi TAI Apple MacIntosh; OS X 10.12.0 Sierra tai uudempi
  • tablettitietokone Windows-käyttöjärjestelmällä, jossa WIFi
Opiskeluun ei sovi:
  • pöytätietokone
  • tablettitietokone (muut kuin Windows-käyttöjärjestelmä)
  • Linux-käyttöjärjestelmä
Tuon pohjalta uskaltaisin ottaa Macbookin. Koska koululla selvästi joku on asiaa miettinyt ja selvittänyt, ja sitten päättänyt tuollaisen kirjauksen opiskelijoiden tiedoksi antaa. Niin pitäähän siihen voida luottaa niin että Mac sopii opsikeluun ja asiat hoituu sillä.

Ja vaikuttaa järkevältä suositukselta, tarkoittaa että siellä ei selvästikään ajeta esim järeitä x86-virtuaaliympäristöjä tai muuta sellaista, joka vaatisi opiskelijoiden koneilta jotain tavallisesta perusläppäristä selvästi eroavaa. Jotain softaa kuitenkin tuon perusteella olisi koulun puolesta koska vain windows ja macos ovat sopivia, Office on tästä yksi todennäkisimpiä vaihtoehtoja.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Jep, koulun suositukset vaan on tätä luokkaa:

Opiskeluun sopii:
  • kannettava tietokone, jossa WIFI, käyttöjärjestelmä Windows 7 tai uudempi TAI Apple MacIntosh; OS X 10.12.0 Sierra tai uudempi
  • tablettitietokone Windows-käyttöjärjestelmällä, jossa WIFi
Opiskeluun ei sovi:
  • pöytätietokone
  • tablettitietokone (muut kuin Windows-käyttöjärjestelmä)
  • Linux-käyttöjärjestelmä
Vaikuttaa aika ympäripyöreältä mun silmään, ja vaikea on uskoa että kaikilla koneilla olis yhtä helppoa.
Tuon perusteella OS X tai WIndows.

Aikoinaan Applen koneet oli sopivia, kun yhdellä koneella pystyit käyttämään OS X, Windows, Linux jne.
Windows koneella jäi se OS X uupuun, tai no oninstu mutta oli vähän epävirallisen konstit.

Jos opiskelussasi on ihan sama onko OS X, vai Windows, ihan sama onko X86 vai ARM, niin ei siitä silloin tarvitse miettiä (varmista kuitekin että listä on tuore, eikä muutaman vuodetaa, sillä kerrottuje versioiden perusteella on pieni vaara ettei ole ajantasalla)

Joshaluat mennä varmemman päälle, niin valitse intelliläinen Apple.

Koska Windows kone kelpaa, niin tuskin on mitään Apple vain juttuja, mutta jos alana alussa kerrottu, niin pitäisi mieleni avoimena kaikista alustoista, samoin opiskelussa ja harrastuksessa käyttöjärjestelmän virtualisointi antaa mahdollisuuskia. (muista laitteissa joissa massa ja käyttömuistin lisääminen vaikeaa niin valita riittävä kokoonpano)
Tarkista mitä noilla Applen ARM koneilla voi tänäpäivänä tehdä ja millä rautavaatimuksella. Windows, Linux, Androi jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
367
Hamkissa ainakin oli käytössä VDI ympäristö elikkä Windows 10 etätyöpöytä missä oli kaikki koulussa käytettävät softat valmiina jos halusi tai oli tarvetta käyttää eikä halunnut omalle koneelle asentaa. Tietojenkäsittelyn kaikki asiat hoitui ongelmitta mäkillä ilman ongelmia joten suosittelen. Näyttöjen reunat yms. Neuvot kannattaa jättää omaan arvoonsa kun eivät vaikuta työskentelyyn mitenkään :)
 
Liittynyt
14.06.2021
Viestejä
4
Kiitoksia paljon vastauksista! Täytynee siis olla koulun puolelle yhteydessä vielä asian tiimoilta. (Täällä kun tuntuu toisinaan olevan amk opiskelijoita keskustelemassa, niin jos jollakin on Lapin AMK:n tilanteesta tietoa, niin se kiinnostaa erityisesti.)

haluaisin nähdä esim. I7 32 GB vs M1 16 GB vertailun missä ajetaan yhtäaikaa muutamaa virtuaalikonetta, dockerilla muutamaa containeria jne.
Jepjep, mielellään sen I7 32GB:n ottaisinkin, mutta alkaa olla jo hintaeroa aika paljolti. Onko niin että tuo M1 8GB on aivan susi? Puheita olen kuullut että macilla riittäisi tuo 8GB jo pitkälle, mutta miten on?

Jotain softaa kuitenkin tuon perusteella olisi koulun puolesta koska vain windows ja macos ovat sopivia, Office on tästä yksi todennäkisimpiä vaihtoehtoja.
Joo, näin kuivittelisin kanssa. Muut opiskelijat ovat vain sitä kironneet että tiedostomuodot yms on aina opettajalla vääriä eikä saa tiedostoja auki tms.. Itse kyllä luulen että osaisin sen verran "tiedostomuotojen yms." kanssa kikkailla että tuo ei niin suureksi ongelmaksi koituisi. Vai voiko tämä olla ongelma jota ei kikkailulla kierretä?

Koulun sivuilta löytyi vielä tämmöinenkin: "Vaativammassa tietojenkäsittelyssä ja erityissovelluksissa käytetään ammattikorkeakoulun tietokoneita."
Voisi siis kuvitella että ihan mahdottomia tehoja ei ainakaan omalta läppäriltä vaadita. Unohtuikin mainita, että itselläni on kyllä pc-pöytäkone kotona, jolla varmasti tulisi myös koulujuttuja tehtyä.
 
Liittynyt
14.06.2021
Viestejä
4
Windows puolelta olen katsellut tätä:

Ja sitten taasen Applen leiristä tätä:

Haluaisin kuulla plussia ja miinuksia molemmista, jos nyt ei keskitytä ollenkaan käyttikseen vaan enemmän käytännöllisiin asioihin perus ohjelmoinnissa. Esim. kuumeneminen kiinnostaa molemmissa yksilöissä, kuinka nuo ohuet metalli lärpykät edes jäähtyy?
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 277
En ota kantaa varsinaisesti noiden tarkkoihin lämpöihin, MacBook M1 on ilman tuulettimia ja tosiaan ei pitäisi silti mikään ihan kiuas olla, etenkin puhtaassa ohjelmointikäytössä jos käytät tekstieditoria (tai jotain IDE:ä), niin ei se nyt koneelta paljoa vaadi, joskus itse kirjoittelen koodia tabletilla tai jopa kännykällä, eli uskon, että saat koulukäyttöön enemmän rahalle vastinetta jos otat ton Mäkin.

Itse menisin ehkä vielä tällä, toi pieni lisä hintaan kannattaa ehkä maksaa 16Gt mallista:

Edit: lisättäköön vielä, että jos myyt ton Applen 3 vuoden päästä, niin saat vielä useamman satasen, kun taas tosta toisesta et saa mitään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Unohtuikin mainita, että itselläni on kyllä pc-pöytäkone kotona,
Winkkari ?
Tuo ja muu kerrottu helpottaa tilannettaisi huomattavasti.

Tietenkin on kiva että läppärillä voisi tehdä kaiken oleellisen, mutta jos x86 windows kone kotona narunpäässä, niin voi sen kannettavan osalta painottaa tärkeimpiä juttua.

Kannettavuus (keveys, koko), akunkesto
Käytettävyys perus documentin ja tiedon käsittelyssä
Riittävä suorituskyky ja rerussit ajatellutlla käyttöajalle. (tallennustila, RAM, liitännät)

(käytännössä lista kääntäen, ensin mitä välttämättä tarvit rerusseja, sen jälkeen seuraavat sen mukaan mihin budjetti venyy)

Vaikka en Applen politiikkaa kannatan, niin pitäisi vaihtoehtojen listalla
Sillä Intell MACilla ei väliä, winkkari sun muut toimii, mutta kun sulla kotikone niin nimenomaan ARM versiot, sopivast minimi kokoonpanoa tukevampana. tsekkaan M1 paralles Windows tuki, siihen pitäisi voida asentaa Windows ARM, mutta selvittele miten X86 softat toimii, ymmärtääkseni niiin monta niukkuutta että tapauskohtaista onko iloa.

Virtuaalikone toki windossissakin järkevää, voi pitää opiskelut ja huvijutut erillään ja riippuen mitä innostuu koodaan niin voi olla liki välttämätöntä.

Edit:
USB-C lataus tuella.

Jos liittimiä lukumääräisesti vähän tai suoranaisia puutteita, joudut hankkii jonkun "telakan" / sovittimia.
Laturi, yksi kämpille, toinen reppuun. USB-C sen takia, että yhdellä pärjää luurin sun muiden takia.

Näppisvalo, varmista että on.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
567
Kiitoksia paljon vastauksista! Täytynee siis olla koulun puolelle yhteydessä vielä asian tiimoilta. (Täällä kun tuntuu toisinaan olevan amk opiskelijoita keskustelemassa, niin jos jollakin on Lapin AMK:n tilanteesta tietoa, niin se kiinnostaa erityisesti.)


Jepjep, mielellään sen I7 32GB:n ottaisinkin, mutta alkaa olla jo hintaeroa aika paljolti. Onko niin että tuo M1 8GB on aivan susi? Puheita olen kuullut että macilla riittäisi tuo 8GB jo pitkälle, mutta miten on?


Joo, näin kuivittelisin kanssa. Muut opiskelijat ovat vain sitä kironneet että tiedostomuodot yms on aina opettajalla vääriä eikä saa tiedostoja auki tms.. Itse kyllä luulen että osaisin sen verran "tiedostomuotojen yms." kanssa kikkailla että tuo ei niin suureksi ongelmaksi koituisi. Vai voiko tämä olla ongelma jota ei kikkailulla kierretä?

Koulun sivuilta löytyi vielä tämmöinenkin: "Vaativammassa tietojenkäsittelyssä ja erityissovelluksissa käytetään ammattikorkeakoulun tietokoneita."
Voisi siis kuvitella että ihan mahdottomia tehoja ei ainakaan omalta läppäriltä vaadita. Unohtuikin mainita, että itselläni on kyllä pc-pöytäkone kotona, jolla varmasti tulisi myös koulujuttuja tehtyä.
Intel-macia ei kannata ostaa, ellei saa ihan puoli-ilmaiseksi. Niiden tehot, lämmöt ja akunkesto ovat hintaan nähden niin paljon huonommat kuin arm-mäkeissä. Ja niiden tulevaisuus on tuen ja ohjelmien puolelta taputeltu kun Apple on siirtynyt ARMiin. Muutama vuosi menee, niin alkaa tulla softia, joista ei enää tehdä Intel-mac-versiota jnejne. Joillekin intel-macit on vielä varmaan hyvä vaihtoehto jos heillä on koneelle joku erikoiskäyttötapaus johon vain kyseinen kone sopii. Mutta jos ei tuollaista tarvetta itsellään tiedä, niin ei kannata uutta intel-macia ostaa.

Muita tiedosto-ongelmia en osaa keksiä kuin tekstitiedostojen windows-merkistön ja rivinvaihdot. Ja nuo hoituu suoraan sillä että käyttää editoria joka osaa näyttää eri ympäristöjen tekstitiedostot suoraan oikein. Kuvat, kaaviot sun muut aukeaa aina jollain ohjelmalla ja koulun puolesta kun tulee Office niin kaikki powerpointit yms aukeaa macilla siinä kuin windowsillakin.

Windows puolelta olen katsellut tätä:
Ja sitten taasen Applen leiristä tätä:
Haluaisin kuulla plussia ja miinuksia molemmista, jos nyt ei keskitytä ollenkaan käyttikseen vaan enemmän käytännöllisiin asioihin perus ohjelmoinnissa. Esim. kuumeneminen kiinnostaa molemmissa yksilöissä, kuinka nuo ohuet metalli lärpykät edes jäähtyy?
Toi Matebook 13 on erittäin hyvä kone windows-läppäriksi, mutta ehkei kannata ostaa listahinnalla koska eri Matebook malleja näkyy jatkuvasti tarjouksessa. Mun mielestä Macbook Air 8 gigan muistillakin on parempi valinta kun hinta on sama, Macbookissa on tehoa enemmän, akku kestää pidempään ja kone on äänetön. Ja 8GB riittää useimmissa käytöissä todella pitkälle, varsinkaan koodauksessa esim vs codella ei 16 gigalle ole tarvetta. Sitten jos Huawein hinta olisi alle 800 eurossa kuten usein on, niin olisi tiukempi valinta.

Itsellä on 2019 vuoden Matebook 13 i5:lla ja 8GB muistilla ja siitä on pelkkää hyvää sanottavaa. Varsinkin runko ja näyttö on todella hyvät, en osaa sanoa onko yhtä hyvät kuin Macbookissa, mutta todella hyvät joka tapauksessa. Näyttö on heijastava, mikä on tuon koneen isoin miinus, mitä enemmän mustaa on ruudussa, sitä enemmän siitä heijastuu oma naama :) Matebookin runko lämpiää ja tuuletin puhisee silloin kun jotain raskasta tekee, perussurffailussa tai koodauksessa tms kevyessä se ei kuitenkaan lämpene ja on äänetön. Akku tuossa vanhemmassa mallissa kestää reilut 10h peruskäyttöä, uudemmissa akunkeston pitäisi olla parempi mutta ei lähellekään M1 Macbookin tasoa.

Tuossa arvostelut molemmista, Matebookin arvostelussa tosin i5-malli ilman erillistä näytönohjainta. Noissa testeissä molemmat näyttää pysyvän yhtä viileinä, mutta i7 ja erillinen näyttis tuovat sitten lisää lämpöä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
567
Ja piti vielä noita outletteja suositella. Macbookin tapauksessa säästäisi 125 euroa joka on Applen tuotteesta jo ihan hyvin ja Matebookin tapauksessa i7+16bg->i5+8gb pudotuksen kanssa säästäisi 500e.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Hamkissa ainakin oli käytössä VDI ympäristö elikkä Windows 10 etätyöpöytä missä oli kaikki koulussa käytettävät softat valmiina jos halusi tai oli tarvetta käyttää eikä halunnut omalle koneelle asentaa. Tietojenkäsittelyn kaikki asiat hoitui ongelmitta mäkillä ilman ongelmia joten suosittelen. Näyttöjen reunat yms. Neuvot kannattaa jättää omaan arvoonsa kun eivät vaikuta työskentelyyn mitenkään :)
Sanoisin kuitenkin, että koodaushommissa näyttö ja sen koko on erittäin merkittävä tekijä. Laitteen koko ja paino ovat merkittäviä asioita, jos oikeasti pitää laitetta raahata mukana kouluun. Olisi mukava, että surureunojen tilalta saisi lisää tilaa editorille/applikaatioille. Eiköhän apple uskovaisetkin käänny isot surureunat ovat ikävä asia raahattavassa, kun apple tuo uudet koneet markkinoille missä surureunat on kutistettu pois. Toki makuasioita. Joku voi jaksaa raahata erittäin painavaa ja paksua peliläppäriäkin koulussa mukana.

Ainoa syy miksi en keväällä ostanut applen läppäriä oli näytön surureunat. Vahva huhu on, että tämä korjaantuu syksyn mac book pro julkaisussa. Vihdoin ja viimein. Odottelen jalat ämpärissä, että apple sais tuon korjattua ja pääsis käyttämään rahaa. Muutenhan nuo m1-piirillä olevat laitteet ovat ihan tajuttoman hyviä.

edit. yksinkertaistetusti sanoen apple voisi joka laittaa isomman näytön samankokoiseen laitteeseen tai tehdä pienemmän laitteen samankokoisella näytöllä, jos surureunoista päästäisiin eroon. Dellin xps13 on hyvä esimerkki erityisen pienistä surureunoista. Sen saa myös 4k resoluutiolla, jos haluaa niitä retina-pikseleitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 277
Niissä toimii x86(64) windows.
Juuri näin ja myös Linux, jolle tuki löytyy seuraavat 10-20 vuotta (raudan puolesta). Itsellä yksi MB Pro 2012 i7/16gt/1tb SSD/NVIDIA 650 (ei optimus) edelleen käytössä ja pesee monet nyky low power läppärit mennen tullen, toki akku kesto on mitä on, mutta kyllä se tunnin pari vielä pysyy päällä ilman johtoa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Sanoisin kuitenkin, että koodaushommissa näyttö ja sen koko on erittäin merkittävä tekijä. Laitteen koko ja paino ovat merkittäviä asioita, jos oikeasti pitää laitetta raahata mukana kouluun. Olisi mukava, että surureunojen tilalta saisi lisää tilaa editorille/applikaatioille. Eiköhän apple uskovaisetkin käänny isot surureunat ovat ikävä asia raahattavassa, kun apple tuo uudet koneet markkinoille missä surureunat on kutistettu pois. Toki makuasioita. Joku voi jaksaa raahata erittäin painavaa ja paksua peliläppäriäkin koulussa mukana.
Applella on erikokoisia näyttöjä, mutta jokainen varmaan haluaa mahdollisimman paljon tuumia mahdollisimman pieneen kokoon, monien koodaus ympäristöjen kanssa voi joutua tinkimään, tarkka näyttö ja hyvänäkö/lasit helpottaa. (jossain muussa käytössä Mac OS käyttöliittymä antaa vähän tuumissa anteeksi)

Yhdenlaitteen läppäri ympäristössä pelivaraa antaa ulkoinen näyttö, jonka sitten voi valita halutunkokoiseksi (kunhan katsoo että laite tukee haluttuun px kokoona/ tarkkuuteen asti), jos ei vaatimus mikään työpöytäkoko, niin kannetta lisänäyttökin voi olla listalla, kulkee mukanakin, eikä maksa niin mahdottomia.

Tosin jos budjetti on tonnin, ja sen käyttää kokonaan siihen vajaa muistiseen läppäriin, niin jostain pitäs sitten ne lisäsataset kaivaa, millä ostaa ne telakat, toistimet, adapterit, laturit, lisänäytöt, ulkoiset massamuistit jne. Ja amhdolliset ohjelma lisenssit. (tulevan opiskelijan kannattaa ennen lisenssien hankintaa selvittää mitä opiskelupaikka tarjoaa / opiseklia hinnat.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 277
Applella on erikokoisia näyttöjä, mutta jokainen varmaan haluaa mahdollisimman paljon tuumia mahdollisimman pieneen kokoon, monien koodaus ympäristöjen kanssa voi joutua tinkimään, tarkka näyttö ja hyvänäkö/lasit helpottaa. (jossain muussa käytössä Mac OS käyttöliittymä antaa vähän tuumissa anteeksi)
Itse huomannut, että ainoat jutut missä tarvitsee oikeasti isompaa näyttöä, kuin 13 tuumaa on videoiden editointi ja kuvien käsittely. Nämä ei oikein taivu minkään läppärin näytöllä, mutta kyllä koodi-editorit ja terminaalit on vielä hyvin mahtunut. Toki myös voi myös käyttää virtuaali-desktoppeja, jos oikeasti tila loppuu.
 
Liittynyt
22.09.2019
Viestejä
240
Sen suuremmin perustelematta käyttöjärjestelmän osalta sanoisin mac/linux. Noilla hoituu devaus mukavammin kun windowsilla. Itse en ainakaan vastaavissa opinnoissa ole windowsia tarvinnut.

Macille saa officen, joka koulussa iso plussa. Linuxille vastaavat hirveitä, kuten myös officen web versio.

Toki tämä on vain mun mielipide ja sisältää 0% faktaa. Omissa koneissa windowsia, linuxia ja macos, näistä vähiten tulee käytettyä windowsia (pelkkään pelaamiseen).
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
14.07.2021
Viestejä
212
Jos sä haluat ton Macin opiskeluun, niin saat siihen myös alennusta:

Piti ihan luoda tunnus tänne, kun kukaan muu ei kehdannut mainita. Kyllä ne siellä Cupertinossa pärjää vähän pienemmillä katteillakin, joten siitä ei tarvii olla huolissaan. Ja jos sulla on se pöytäkone, niin osta läppäri vasta sitten kun oikeasti tarvitset sitä. Appleltakin pitäisi vielä kuitenkin tulla uusia koneita loppuvuoden aikana jne.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Apple huhut tosiaan on m1x:lla macbook pro syksyllä ja alkuvuodesta/keväällä uudet macbook air:it m2 piirillä. Mulle tulee ensimmäinen applen läppäri, missä on kilpailukykyiset surureunat näytössä. Jep, pienet on murheet, kun pitää surureunoista valittaa. 1st world problems. Todennäköisesti se läppäri pysyy käytössä mulla 5-10v ellei jotain mullistavaa tapahdu niin kiva olisi saada ns. "täydellinen" paketti. Onni on, jos voi odottaa parempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Jos näet jo silmissäsi minulle täydellisen läppärin n. 1000€ hintaluokassa, niin linkkaa se välittömästi.
Näin tuon tarjouksen ja muistin tän sun kyselyn, katopa onko noita Dellejä vielä jäljellä.
Siinä olis kova toosa opiskelijalle just tonnin budjettiin

Edit; kyseessä siis Dellin lippulaiva XPS15 uusin malli, Core i7, 16GB RAM, GTX 1650Ti 4GB, 512GB NVME SSD (kotelossa paikka toisellekin niin voi lisätä)
Hinta soppeli 999 euroa, asiakaspalautus, "uudenveroinen"

Edit 2: meni jo :/

 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
313
Tieto- ja viestintätekniikan opinnot loppusuoralla Metropoliassa. Opiskelukoneena oli vanhempaa ja uudempaa Lenovoa, nyt töissä käytän M1 Airia. Pari kurssikaveria ajeli koko koulun Macilla ja 97% yhteensopiva kaiken tehtäväksi annetun kanssa. Loput 3% ratkesi asentamalla vaihtoehtoisen ohjelman X eikä tarvinnut minkään virtuaalien kanssa pelata.

Annan vahvan suosituksen M1 Airille, mutta 16gb muistilla. Siinä riittää paukut koko opiskeluajalle ja sen jälkeenkin, akku kestää pitkätkin koulupäivät ja näyttö on laadukas. Keveydestäkin on kiitollinen jos konetta pitää yhtään kannella mukana. Hinta tosin sitten opiskelijakaupassakin 1305€ tuolla muistilla ja 1500€+ isommalla levyllä sekä pitää osta jonkunlainen USB C-hubi lähes väkisin kaveriksi. Applet tosin pitävät arvonsa hämmästyttävän hyvin, mikäli pysyy omassa käytössä ehjänä, joten seuraavaan koneeseen vaihtaessa vaihtorahaakin pitäisi saada.
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Tieto- ja viestintätekniikan opinnot loppusuoralla Metropoliassa. Opiskelukoneena oli vanhempaa ja uudempaa Lenovoa, nyt töissä käytän M1 Airia. Pari kurssikaveria ajeli koko koulun Macilla ja 97% yhteensopiva kaiken tehtäväksi annetun kanssa. Loput 3% ratkesi asentamalla vaihtoehtoisen ohjelman X eikä tarvinnut minkään virtuaalien kanssa pelata.

Annan vahvan suosituksen M1 Airille, mutta 16gb muistilla. Siinä riittää paukut koko opiskeluajalle ja sen jälkeenkin, akku kestää pitkätkin koulupäivät ja näyttö on laadukas. Keveydestäkin on kiitollinen jos konetta pitää yhtään kannella mukana. Hinta tosin sitten opiskelijakaupassakin 1305€ tuolla muistilla ja 1500€+ isommalla levyllä sekä pitää osta jonkunlainen USB C-hubi lähes väkisin kaveriksi. Applet tosin pitävät arvonsa hämmästyttävän hyvin, mikäli pysyy omassa käytössä ehjänä, joten seuraavaan koneeseen vaihtaessa vaihtorahaakin pitäisi saada.
Jep. Onhan tämä Macbook Air M1 ihan eri tavalla laadukkaampi verrattuna legacy Intel PC-läppäreihin (suurin osa muovilelu-paskaa).
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Jep. Onhan tämä Macbook Air M1 ihan eri tavalla laadukkaampi verrattuna legacy Intel PC-läppäreihin (suurin osa muovilelu-paskaa).
Ei ne taida olla enää muovileluja Macin hintaluokassa. Mutta tosiaan onhan toi M1 ihan ykkönen energiatehokkuudessa ja siten läppäreihin nappi valinta.

Tietotekniikan opiskelija kyllä varmasti osaa saada hommat toimimaan vaikka olisi mikä kone ja käyttis, jos ei natiivia tukea, niin sitten joko virtualisointia tai vaikka etäyhteydellä koti Windows-PC:hen yhteyttä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 651
Viestejä
4 197 334
Jäsenet
70 761
Uusin jäsen
aksl

Hinta.fi

Ylös Bottom