Tietotekniikan insinööriopiskelijan (AMK) avautuminen

Viestiketju alueella 'Ohjelmointi, pelikehitys ja muu sovelluskehitys' , aloittaja Turtlerssi, 26.01.2018.

  1. Turtlerssi

    Turtlerssi

    Viestejä:
    17
    Rekisteröitynyt:
    20.01.2017
    Moro!

    Pääsin koulusta 11:30. Kotimatkalla sijoitin 21,90e Koffin laatikkoon ja aloin perehtyä tarkemmin ASP.NET Core 2.0:aan :comp:. Tässä humaltuneen amk-opiskelijan avautuminen perjantai-iltana:

    Alussa oli suo, kuokka, ja selkänsä rikkonut rakennusmies. Olen viimeisen vuoden AMK-opiskelija, pääaineena ohjelmistotekniikka (ts. peruskoodari). Koulu on kohta käyty. Opinnot meni vähän vasemmalle kädellä suharoiden. En tuntenut ketään alalla olevaa, joten minulle ei kukaan saunanlauteilla kertonut, mitä tekniikoita kannattaa osata seuraavan viiden vuoden päästä. Se mitä on opittu, on opittu kantapään kautta. Oppilaitostani en suosittele. Opetuksen laatu vaihtelee valtavasti. Opettajakunnassa on muutamia helmiä, mutta liian monen kurssin kohdalla on jäänyt käteen Musta Pekka, se entinen Nokia-insinööri, joka eläkettä odotellessaan ei jaksa enää paneutua uusimpiin, ja ennen kaikkea meidän vasta alalle tulevien kannalta tärkeimpiin tietotekniikan uutuuksiin. Tämä ei tietenkään ole läpileikkaus koko Suomen ammattikorkeakouluista, mutta uskallan väittää ettei keskimääräinen taso poikkea kovin paljon omasta opinahjostani. Yliopistojen tietojenkäsittelytieteen linjaan en voi ottaa kantaa, koska en ko. laitosta tunne.


    Jos meinaat lähteä alalle, suosittelen toimimaan seuraavasti:

    1) Hae ammattikorkeakouluun

    2) Sisäänpääsyä odotellessa suorita esim Ohjelmoinnin MOOC – 2018. Tästä saat oikein hyvät pohjatiedot ohjelmointiin liittyen ennen varsinaisia opintoja. Älä stressaa lukuisista ohjelmointikielistä. Javasta on todella helppo hypätä esim. C#:iin. Kielien syntaksi vaihtelee, mutta melko pitkälti sama logiikka pätee kaikkialla. Jos tämä oli liian hankalaa, unohda koko homma ja vaihda alaa.

    3) Nosta opintolainat, osta kunnon läppäri ja säästä loput ryyppäämiseen + jäljempänä mainittuihin toimintoihin.

    4) Vaikka korkeakoulutasolla ei oppitunneilla usein ole läsnäolopakkoa, älä ota opintoja lunkisti kotona CS:ää ja LoL:ia pelaten!

    5) Ala ostamaan kuukausittain opinto-ohjelmaasi liittyviä kursseja esim. täältä: Online Courses - Learn Anything, On Your Schedule | Udemy. Osta melko tuoreita, hyvin arvosteltuja ja suosittuja kursseja 10-15e alennusmyynneistä. Katso nukkumaan mennessä kurssivideoita ja nukahda läppärin ääreen.

    6) Loista oppitunneilla ja revi vitosia joka kurssista (AMK arvostelu nykyään 1-5). Osaat opiskeltavat asiat paljon paremmin, kuin ne koulussa opetetaan.

    7) Verkostoidu. Käy opiskelijabileissä ja tutustu luokkakavereihisi. Saatatte perustaa yhdessä firman, tai luokkakaverisi voi olla tuleva pomosi. Tupakointi on oiva tapa päästä juttuun muiden kanssa!

    8) Älä työskentele opintojen ohessa! Tämä sukupolvi pääsee eläkkeelle ehkä 80+ vuotiaana, joten töitä kerkeät tekemään ihan tarpeeksi. Älä omista autoa/autoja, ellei ole aivan pakko! Kituuttele sillä opintotuella ja suorita lisää halpoja verkkokursseja.

    9) Valmistu ajoissa, ole Super Saiyan -tasoinen koodari ja valitse työpaikkasi, kun muut etsivät työpaikkaa!


    Itse noudatin kohtia 1, 3 ja 7. Steamiin on kertynyt 3500+ tuntia opintojen aloittamisen jälkeen. Tulorajat on paukkuneet useampana vuonna, ja olen maksellut opintotukia takaisin Kelalle. Udemyn löysin vasta viimeisenä opintovuonna. 6kk aikana olen oppinut enemmän vapaa-aikana, kuin koko AMK-opinnot ovat tarjonneet. Vituttaa aika paljon. Jos olisin alusta asti imenyt tietoa maksullisten kurssien kautta kuin sieni, olisin todennäköisesti jo jättänyt opinnot kesken ja hypännyt työelämään paljon pätevämpänä, kuin keskiverto AMK-opiskelija on valmistuessaan. Tästäkin huolimatta odotan positiivisin mielin koodarin uraa. Tykkään tästä ja tiedän pystyväni oppimaan uusia asioita nopeasti, nyt kun oikeat tiedonhankkimiskanavat on löydetty.

    TLDR: Mene AMK:iin, osta opintotuilla laadukkaita verkkokursseja, ja valmistu alalle todellisena osaajana!

    Mites muilla opiskelijoilla? Vanhukset ja alan konkaritkin saa toki ilmaista mielipiteensä alan koulutukseen liittyen :kippis:
     
    hjjm123, Lagittaja, mopnex ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  2. null

    null

    Viestejä:
    407
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Näinhän se taitaa olla.
    Vapaa-ajallaanhan noita on pakko opiskella muutenkin.

    Muutaman vuoden samaa koulutusta käyneenä, en silti kadu tippaakaan, että tuonne hain.
     
  3. otsir

    otsir

    Viestejä:
    35
    Rekisteröitynyt:
    11.12.2016
    saakos kysästä mikä oppilaitos kyseessä?
     
  4. Turtlerssi

    Turtlerssi

    Viestejä:
    17
    Rekisteröitynyt:
    20.01.2017
    Oletko @otsir ammatiltasi opettaja? :D
     
  5. Turtlerssi

    Turtlerssi

    Viestejä:
    17
    Rekisteröitynyt:
    20.01.2017
    Tottakai vapaa-ajalla on opiskeltava. Sanoisin että se onkin ainoa asia millä on merkitystä. Jos voisi opiskella pari vuotta kohtuullisella toimeentulolla, ja joku neuvoisi mihin kannattaa sillä hetkellä keskittyä, niin parissakin vuodessa jokainen voisi leipoa itsestään pätevämmän koodarin, kuin mitä tällä hetkellä omasta koulustani valmistuu. Olettaen tietenkin että verrokkihenkilö on opiskellut vain koulutuksen vaatimat asiat. Suhtaudun silti kriittisesti näihin "12 viikossa IT-konsultiksi" -juttuihin. Riippuu paljon lähtötasosta.
     
  6. otsir

    otsir

    Viestejä:
    35
    Rekisteröitynyt:
    11.12.2016
    en vaan opiskelija joka kärsii myöskin opetuksen laadusta. kuulostaa vaan kovasti omalta koulultani nii siks kysyn. ite siis metropolialla
     
  7. Turtlerssi

    Turtlerssi

    Viestejä:
    17
    Rekisteröitynyt:
    20.01.2017
    Vastattu privana.
     
  8. mxb

    mxb

    Viestejä:
    36
    Rekisteröitynyt:
    02.03.2017
    Itsekin opiskelen tällä hetkellä töiden ohella AMK:ssa ja tuo opetuksen taso on kyllä aiheuttanut harmaita hiuksia itsellenkin. Paras kun joissakin näytettävissä kalvoissa näkyy päivämäärä ja se osuu 200-luvun alkupuolelle. Opettajat eivät ole juurikaan osaamistaan päivittäneet (tai jos ovat, niin opetukseen sitä eivät ole tuoneet). 90% siitä, mitä nyt osaan, on tullut ihan muualta kuin koulusta. Valitettavasti. Suuntautumisena minulla on ohjelmistotuotanto.
     
  9. garha

    garha

    Viestejä:
    28
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    asp.net core 2, lähtis kyllä ranteet samantien jos joutuis koodaamaan yhtään mitään windows paskaa
     
    Bladekill tykkää tästä.
  10. foo

    foo

    Viestejä:
    1
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Mikäs tuossa viittaa Windows paskaan?
     
  11. garha

    garha

    Viestejä:
    28
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    LMGTFY
     
  12. Pei12345

    Pei12345

    Viestejä:
    62
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuostakin kun olisit katsonut oman haun tulokset, niin olisi varmaan selvinnyt, että .NET Core kehitystä voi tehdä Mac-, Linux- ja Windows-ympäristöissä, ja että ASP.NET Core sovellusta voi hostata linux-alustalla.

    Mutta tuohon AMK-opiskeluun täytyy todeta myös, että jos pelkästään koulun opeilla aikaa koodatessa pärjätä, niin haasteita kyllä on luvassa. Omalla ajalla ja tekemisellä sitä oppia tulee enemmän, jos kiinnostusta hommaan löytyy.
    Töiden ohella itse opiskelen ja syksyllä olisi tarkoitus valmistua.
     
  13. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    974
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Suosittelen kans omia projekteja itelle tai kavereille jotta pääsee vähän syvemmälle kuin vain koulun opeilla tai verkkokursseilla. Melkeimpä ihan sama millä työkaluilla ja kielellä opettelee kun ekalla työmaalla ne on kuitenkin erit.
     
  14. Turtlerssi

    Turtlerssi

    Viestejä:
    17
    Rekisteröitynyt:
    20.01.2017
    Ei tosiaan ole Windows-paskaa, mutta muuten ihan paskaa. Aiheesta ei löydy kunnon materiaalia millään. Microsoftin dokumentaatio on välillä melkein yhtä syöpää, kuin joku Oraclen tekele. Version X tutoriaalissa tulee vastaan linkki, joka johtaa version Y dokumentaatioon, joka ei kuitenkaan enää päde versiossa X. Voi vittu näitä insinöörien kirjottamia oppaita.. Harmi kun ostin eilen ne kaljat, nyt ois tarvinnu 15e asiaa käsittelevään Udemy-kurssiin :facepalm: Ens viikolla tulee opintotuet!
     
    null tykkää tästä.
  15. garha

    garha

    Viestejä:
    28
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    kyllä se on windows paskaa jos kieli on mikkisoftan kehittämä. Mikkisoftan dokkarit noin yleisesti ottaen on syöpää parhaimmillaan. Ootko koittanu joskus integroida vaikka nyt microsoftin BI jotain? Löysitkö esim API tokenin sinne helposti? Aivan, ainakin viel vuosi sitte oli tilanne että sitä helvetin api tokenia ei voi missään näyttää vaan piti koodata C# pieni koodinpalanen joka sitten tulosti tokenin. On muuten mahtava firma.
     
  16. vellu

    vellu

    Viestejä:
    141
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    koulussa voi olla paikoin hankala nähdä se opetuksen sisällön hyödyllisyys työelämässä. Riippuen mihin tehtäviin jatkossa työllistyy voi kuitenkin positiivisesti (tai negatiivisesti) yllättyä, että niitä muinaisia tekniikoita ja käytäntöjä on tuolla työelämässä yllin kyllin. Siihen vielä normaalin rivijampan työtehtävät ja kiireet päälle, niin alkaa ymmärtämään, miksi ne ratkaisut ovat olleet niinkin pitkään käytössä. Pyörä on hyvä, jos vie paikasta A paikkaan B.
     
  17. Turtlerssi

    Turtlerssi

    Viestejä:
    17
    Rekisteröitynyt:
    20.01.2017
    Jep. Meillä ollut aika laidasta laitaan näitä. Vanhemmista tekniikoista tietysti opettajillakin enemmän kokemusta, mikä näkyy opetuksessa. WinFormsit yms. annan suosiolla painua unholaan, ja toivon etten joudu enää työelämässä niiden kanssa räpläämään.

    Toisaalta esim. tämä ASP.NET Core 2 tuottaa päänvaivaa, kun on niin uusi systeemi ettei löydy vielä kunnollisia tutoriaaleja, edes maksullisia. Siitäkin huolimatta mielummin opettelen nykyaikaisia tekniikoita ensimmäisten joukossa, kuin koodaan C++:aa kilpaa jotain intialaista 2e/h jantteria vastaan :comp:
     
    jze tykkää tästä.
  18. Jorsetti

    Jorsetti

    Viestejä:
    232
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
    Koulussa kieltämättä opetetaan ihan peruskursseillakin näitä klassisia ohjelmistokehityksen sudenkuoppia ja klassikkoja, mutta kummasti näitä karkauspäivälapsuksia yms. tulee vastaan todella yllättävissä paikoissa. Näen näin, että yksi insinöörilinjojen tärkein oppi on se, että varaudutaan kaikista pahimpaan ruskean köntsän lentämiseen. Toisena perustehtävänä näen matikan ja fysiikan ymmärryksen pohjan rakentamisen. Luvuilla ei ole väliä, kunhan potenssi on oikea.
     
  19. end

    end

    Viestejä:
    89
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eipä sielä koulussa voi ihan kaikkia kieliä opettaakaan. Varsinkin näitä *.js -tekniikoita tuntuu tulevan sellasta tahtia ettei alan koodaritkaan kerkiä pysyyn tahdissa. Meille opetettiin kaikki yliopistossa C++:lla. Siinä heitettiin opiskelija ehkä vähän syvään päähän, mutta uusien kielien opettelu nyt on pieni asia kun ymmärtää perusteet (ja mielellään vähän enemmänkin jostain). Näkisin että taidot ja ymmärrys jää aika tyngäksi jos koulussa pitää käydä tietty määrä kursseja kaikissa pitäisi opetella uus kieli alusta kaikkine nyansseineen.

    Toisaalta sielä töissä kerkiää kyllä opettelemaan vaikka ja mitä, ainakin ite oon oppinut viiden työvuoden aikana enemmän asioita kun koulussa kahdekan (still counting...) vuoden aikana. Disclaimer: en koodaa työkseni, mutta aina sitä jotain pitää scriptata ja harrastaa.

    En myöskään allekirjoita aloituspostauksen kohtaa kahdeksan. Kuten sanottu töissä oppii, ja parhaiten saa uusia työmahdollisuuksia aidolla työkokemuksella. Toki sillä on merkitystä mitä työtä tekee. Ja itseäkin kyllä vitutti maksaa takasin opintotukia, silti elin leveempää elämää työssäkäyvänä kun tukien varassa. Ja kerkesin dokata ja osallistua kaikenmaailman teekkaritoimintaan ("verkostoitua").
     
  20. Bladekill

    Bladekill

    Viestejä:
    367
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei. Jos kouluja meinaa oikeasti käydä niin yliopistoon ja niin hyvään kuin pääsee. Muuten ei oikeastaan ole järkeä haaskata aikaa koulun kanssa kun alalle pääsee erittäin helposti ilman mitään papereita nykymarkkinatilanteessa ja osaaminen on lähes ainoa merkitsevä tekijä. Silloin YouTube ja Google lienee parhaat opettajat. Netistä löytyy mm. maailman parhaimpien yliopistojen tietotekniikan kursseja videoituna täysin ilmaiseksi.

    Jos tosin meinaa tehdä kansainvälistä uraa niin sitten kannattaa olla jotkin paperit. Suomen ja Euroopan ulkopuolella tutkinnon arvo kasvaa ja jotkut maat vaativat vähintään kandin paperit työlupaa/viisumia varten.
     
  21. Hessu

    Hessu Tukijäsen

    Viestejä:
    3 204
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Täytyy sanoa, että en allekirjoita. Ainakin oman kokemukseni ja monen alalla olevan suustakin kuulleena AMKsta tulee keskimäärin parempia koodareita. Itse kuulun uuden pilottikurssin ryhmään ja voin sanoa, että yliopistolla olleet kurssit ovat ainakin omasta mielestäni paljon paskempia mitä AMKlla. Opettaja jauhaa tuntitolkulla paskaa luokan edessä ja "opettaa" koodaamaan. Sitten illat pitkät mietitään mitä pitää tehdä. AMKlla ei vastaavia luentoja ole. Siellä otetaan napakka teoria alkuun ja eikun näppis laulamaan ja samalla opettajalta pystyy kysymään apuja. Koodaamista ei opi kuin koodaamalla ja siksi amk ympäristö tarjoaa paremmat mahdollisuudet. En tiedä mitä lutissa ja tampereella tuo tietotekniikan opetus on, mutta näin kuopiossa. Työelämässähän siihen ohjelmointiin saa sen lopullisen orientoitumisen.
    Mitä taas rautapuolella olen seurannut niin yliopiston porukka on kyllä aivan kädetöntä sakkia ainakin oman kurssiporukan kohdalla.
     
  22. Bladekill

    Bladekill

    Viestejä:
    367
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    En ota anekdootteihin kantaa, koska ne eivät ole päteviä argumentteja, mutta (teknillisen) yliopistonhan tarkoitus ei ole olla koodikoulu vaan tarjota koulutusohjelma tiettyyn tekniikan suuntaan. Kuten sanoit, koodaamaan oppii koodaamalla ja varsinkin nykypäivänä kun materiaalia on loputtomasti suuntaisin ennemminkin koulutuksen suhteen suuntaan missä oppii laajamittaista ja geneeristä ajattelua sekä koko tieteen alan fundamentaalit käsitteet vs pelkästään koodaamaan yhden hetken teollisia tarpeita varten. Silloin voi helposti siirtyä alan sisällä pienien käytännön harjoituksien kautta eri puolille teknistä spektrumia oli kyse sitten AI-kehityksestä, algoritmeista, mobiilikehityksestä, käyttöjärjestelmistä tai mistä lienee.

    Toki kaikki AMK:t eivät ole samanlaisia niin kuin eivät yliopistotkaan, mutta onhan se aivan selvää että yliopistoissa saa keskimäärin paremman koulutuksen. Kaikki globaalisti hyväksytyt metriikatkin tämän osoittavat.
     
    Viimeksi muokattu: 09.02.2018
    oselotti, jive, Xiyng ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  23. end

    end

    Viestejä:
    89
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Muutama vuosi sitten kun Nokia meni luiskaan oli paljon tekstejä insinöörien työllistymisestä. Muistaakseni ainakin Aamulehti ja Tekniikka&Talous kirjoittivat että diplomi-insinöörit ovat työllistyneet (muistaakseni) 50% paremmin kuin AMK-insinöörit. Eli ainakin jos tutkintoja vertaillaan niin näiden perusteella yliopistoa voisi suositella.

    Mitä sitten tulee ylipäätänsä tutkinnon tarpeellisuuteen, se varmaan riippuu aika paljon lafkasta. Itsellä on DI:n paperit vielä lopputyötä vailla kun töitä on ns. riittävästi eikä firmassa ketään kiinnosta onko mulla paperi vai ei, kun teen hyvää työtä. Enkä myöskään epäile ettenkö saisi töitä muualtakin, kun osaaminen on nyt bleeding edge. Jos kuitenkaan CV:stä ei löydy oikeaa buzzword yhdistelmää, voi tutkinto olla tärkeäkin. Varsinkin jos hakee julkiselle sektorille hommiin niin se lienee enemmänkin vaatimus kun joku millä vertaillaan työnhakijoita.
     
  24. Hessu

    Hessu Tukijäsen

    Viestejä:
    3 204
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Kyllähän se DI ajaa AMK inssin ohi jo ihan siitä syystä, että siinä on vuosi enemmän opiskeluja. Vielä jos työkokemusta löytyy niin todennäköisesti di saa nopeammin töitä.
    Tosin tulevaisuus näyttäisi siltä, että yliopisto ja amk yritetään integroida. Mm meille tarjotaan mahdollisuutta opiskella AMK tutkinnon jälkeen suoraan vuoden rutistuksella joko DIksi tai tietojenkäsittelyn maisteriksi. Tosin kouluun pitää hakea erikseen.
     
  25. kjns

    kjns

    Viestejä:
    1 453
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Semmoinen pikkujuttu noissa koulutuksissa on, että AMK inssi/IT trade paikkoja on ihan pikkuisen paljon enemmän tarjolla kuin MatLu/TKT yliopistopaikkoja, ja aika moneen paikkaan jossa muodollista pätevyyttä vaaditaan, riittää alempi korkeakoulututkintokin.

    Lisäksi yliopistosta valmistuminen vaatii aivan helevetin paljon enemmän työtä, ja noilla linjoilla esim. matematiikasta pitää ymmärtää ihan eri tavalla kuin AMKissa jos mielii tutkinnon suorittaa,tai edes kouluun päästä sisään. Monelle tulevalle koodiapinalle, konsultille, ratkaisumyyjälle ja millelie AMK-tutkinto on täysin riittävä ja hyvin mahdollista suorittaa menestyksellisesti, mutta YO maisterin tutkinto välttämättä ei. Lisäksi jos se matikan pänttääminen satoja tunteja ei oikeasti nappaa, niin sinne yliopistoon ei kannata mennä, vaan suunnata eforttinsa mieluummin AMK-opiskeluun, missä touhu on kyllä pääsääntöisesti käytännönläheisempää ja siten luultavasti tällaisille ihmisille mielekkäämpää kuin YO:ssa.

    AMKissakin valintaa voi tehdä tietotekniikan ja tietojenkäsittelyn välillä. Tietotekniikkaa opetetaan tekniikan puolella ja tutkintonimike on insinööri, tietojenkäsittelyä liiketalouden puolella ja tutkintonimike on tradenomi. Suurimpana erona on se, että inssipuolella sitä matematiikan ja muun teoriaa on aika runsaastikin suunnitteluosaamista silmälläpitäen, ja paikasta riippuen koulussa voi suorittaa esim CCNA certin, opiskella sulautettujen ohjelmointia tai muita kehittyneitä jännyyksiä, kun taas tradepuolella keskitytään enemmän käytännön sovelluksiin kuten palveluiden konfigurointiin ja hyödyntämiseen, liiketoimintaohjelmistoihin, ohjelmointiin eri ympäristöissä yms..
     
  26. end

    end

    Viestejä:
    89
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tää on kyl tosi. Ja hyvä ohjenuora IMO ylipäänsä, parempiin tuloksiin varmasti pääsee kun tekee mielekkäämpiä hommia, oli sit AMK tai yliopisto.
     
  27. tttriq

    tttriq

    Viestejä:
    51
    Rekisteröitynyt:
    28.05.2017
    alkuperäiseen liittyen, niin CCNA on jo aikas kehittynyttä kamaa, niin oma havainto ollut että ebook/videokurssit hinnoitellaan lähes eksponentiaalisesti, että "Hello world" = ilmainen, Kielen jatkokurssi, se 10$ ehkä, sitten joku sulautettu järjestelmä 50$?, ja siitä eteenpäin usein ei ole kurssia ollenkaan/tai tulossa(lupaillaan joskus)/löytyy pari vaihtoehtoa 200$/kpl...
    Millaisia kokemuksia ? Joku Microsoftin serveripuolen certti/koulutus on myös €€€arvoinen, koska pelkät softat maksaa liikaa että niillä voisi kokeilla + saa edes jonkinlaista opetusta. Sekä työelämässä on sitten yksi alue jota ihan joka jannu ei ole kotona (pystynyt) itsekseen opetella.
     
  28. ted

    ted

    Viestejä:
    85
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse kun kävin insinööri (elektroniikka) AMK:n tuossa 2000-puolivälissä, niin AMK:ssa oli CCNA1 ja CCNA2 tarjolla valinnaisissa. Kävin ne, kun kovasti kehuttiin, että kalliita kursseja.. en tiedä ovatko yli 10v. sitten käydyt CCNA-kurssit valideja, että onko data jo vanhaa sen osalta. Toki tuosta olisi kai voinut jatkaa ja hankkia jotenkin ihan kunnon sertifikaatin..
     
  29. Hessu

    Hessu Tukijäsen

    Viestejä:
    3 204
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Nykyisin CCNA1 pakollinen kurssi kaikille. Painottelen itse lähtiskö palvelinpuolelle vaiko koodariksi.
     
  30. Bontano

    Bontano

    Viestejä:
    214
    Rekisteröitynyt:
    11.01.2017
    Itse olen tietoverkkojen ja tietoturvan opiskelija ja CCNA kursseja takana jo useita. Voin suositella, erittäin laadukkaita ja ennen kaikkea nykyaikaisia materiaaleja.
    Meillä ohjelmistotekniikan puolella ovat opettajat selvästi tätä alempaa tasoa ja saivat minun kiinnostukseni koodausta kohtaan lopahtamaan täysin. Tai no.. tulee sitä vapaa-ajalla jotain koodailtua, mutta en tuota suuntautumiseksi kyllä enää valitsisi.

    Pakko tähän kommentoida, että ei täällä ainakaan kukaan enää tupakoi. Piti paikkansa ehkä yläasteella.
     
  31. Xiyng

    Xiyng

    Viestejä:
    981
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tähän väliin pakko todeta, että ainakaan eräässä suomalaisessa yliopistossa matematiikan opiskelu ei ollut ainakaan muutama vuosi sitten pakollista alan tutkinnon kannalta. Sitä kyllä vahvasti suositeltiin mutta mitään pakkoa ei muistaakseni ollut. Nykytilanteesta en sitten tiedä, koska tutkinto-ohjelmat ovat usein melko eläväisiä. Mainittakoon vielä lisäksi, että ainakin muutama vuosi sitten kyseisessä yliopistossa matematiikassa oli tarjolla myös hieman normaalia kevyempiä kursseja juurikin sivuaineopiskelijoita varten.
     
  32. Bladekill

    Bladekill

    Viestejä:
    367
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kyse on varmaan tietojenkäsittelytieteistä. Teknillisellä puolella eli DI-tutkintoon tähtäävässä koulutuksessa matematiikkaa on todella paljon ja todennäköisesti enemmän kuin missään muussa teknillisessä koulutusohjelmassa.
     
  33. tttriq

    tttriq

    Viestejä:
    51
    Rekisteröitynyt:
    28.05.2017
    Meille tarjottiin aikuisopistossa valinnaisena CCNA-kurssia. Kävin siis tutkinnon 2015-2017 (ammatillinen perustutkinto tjsp virallinen termi). En ottanut kun tuskailin koodaripuolen projektien kanssa, eikä verkkomaailma niin paljoa nappaa(juuri nyt en näe itseäni sellaisissa töissä). Saa nähdä pureeko nilkoilla esim 10v päästä. Web koodarinakin hiljalleen tulee tutuksi netin infra, toki riippuen missä ja mitä tekee.

    Kun osasin jo ohjelmointikielten kikat ja web-juttujen peruspalikat työkokemuksen pohjalta, en saanut opetusta ohjelmistopuolella paljoakaan, ts. Angular2-jutuista haaveileva joutunee itse ne lopulta opettelemaan/tai muu hotein juttu työelämässä. Vähän kaduttaa etten käynyt sitä admin-puolta, koska siellä on sellaista asiaa ja käytännön taitoja, joista olisi koodarinakin hyötyä. Esim Windows palvelinympäristö, virtuaalipalvelinten puljaus ym. Toki nuo oppii tarpeen vaatiessa töissä, mutta kivuttomammin opetuksessa. Koodaus on trendinä, mutta ei ole tullut vastaan verkkokurssia em. admin-asioista. Ehkä niistäkin joku videosarja on.

    Täytyy sanoa että kuitenkin ei-ohjelmointikurssit ovat hyödyllisiä, mm. suunnittelu, käytettävyysasiat, asiakaspalvelu. Niitä ei vahingossa kyllä tule opiskeltua itsekseen/käy mielessä. Jatkossa usein tulee käyttäneeksi monia asioita jopa 5v päästä, joista on ehtinyt moneen kertaan ajatella että turhia olivat.

    Kun on kerran oppinut/sisäistänyt jonkin asian, on lähes mahdotonta enää erotella onko siitä ollut välillisesti jo hyötyä muissa asioissa. Lähes aina ratkaisun löytyessä ongelmaan, tuntuu että se X tuntia oli aivan turhaa, että miksi en tajunnut jo alussa miten tämä rullaa. CS:ää pelatessa tosin tuo X-tuntimäärä ei kerry, joten ellei ole vahva aiempi koulutausta, niin ei se tehtävä ratkea.
     
    Viimeksi muokattu: 10.02.2018
  34. Xiyng

    Xiyng

    Viestejä:
    981
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Itse asiassa kyse oli maisterin tutkintoon tähtäävästä tietotekniikan (eikä tietojenkäsittelytieteen) tutkinto-ohjelmasta.
     
  35. Bladekill

    Bladekill

    Viestejä:
    367
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tämä on kyllä aikapitkälti mahdotonta. Voitko kertoa mikä yliopisto oli kyseessä ja mikä koulutusohjelma? Varmaan ehkä kaikkein fundamentaalisin asia mikä symboloi teknillistä koulutusta on nimenomaan matematiikka.

    Fysiikkaa ja kemiaa ei ole kaikille pakollisena koulutuksena, mutta matematiikka ei ole sellainen asia mistä on joustettu.
     
  36. Pertti Kosunen

    Pertti Kosunen Basic Input/Output System

    Viestejä:
    3 047
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Taitaa lähes kaikki softat toimia 90 päivää ilman lisenssiä, että voi testailla. Rearmilla voi vielä jatkaa pari kertaa 90 päivää lisää.
     
  37. Xiyng

    Xiyng

    Viestejä:
    981
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kyseessä on Jyväskylän yliopisto, ja tutkinto-ohjelmista löytyy tietoa täältä. Kanditutkinnon yhteydessä mainitusta menetelmäopintokokonaisuudesta taas löytyy tietoa täältä. Käytännössä matematiikan valinnaisuus on siis aika tehokkaasti piilotettu eikä sitä ihan täysin voi välttää, joten siinä mielessä muistin väärin. Käytännössä yksi vaihtoehto on kuitenkin suorittaa yksi melko pieni matemaattinen kurssi ja kylkeen yksi nähtävästi vapaasti valittavissa oleva perusopintokokonaisuus, joten käytännössä matematiikka on lähes täysin valinnainen. Eihän noihin tutkinto-ohjelmiin kuulu pakollisina yhtään peruskoulutasoista matematiikkaa kovempaa osaamista vaativia kursseja ja oletettavasti sen kovempaa osaamista ei valtaosalla työpaikoistakaan vaadita, joten siinä mielessä tuo on ihan OK. Käytännössä toki ampuu itseään luultavasti jalkaan ja kaventaa mahdollisuuksiaan, jos ei matematiikkaa tuon enempää opiskele, mutta ei se varsinaisesti tarpeellista ole. Oletettavasti tämän kertoo myös opintosuunnitelman hyväksyjä, kun näkee opiskelijan sivuainevalinnat.
     
  38. Bladekill

    Bladekill

    Viestejä:
    367
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Okei kyseessä on aika hämäävä tapaus, koska tuo ei ole DIA-yliopisto ja siten kyseessä ei ole teknillinen/DI koulutus vaan itseasiassa luonnontieteiden koulutus, mutta ohjelma kuitenkin nimetty "Tietotekniikaksi". Ilmeisesti käytännössä tietojenkäsittelytieteet harhaanjohtavasti nimettynä.

    Alallehan toki pääsee ilman matematiikkaa (en suosittele kuitenkaan), mutta oikeassa teknillisessä tietotekniikan koulutuksessa joka tähtää DI-tutkintoon on runsaasti pakollisia matematiikan kursseja.
     
    Viimeksi muokattu: 10.02.2018
  39. Xiyng

    Xiyng

    Viestejä:
    981
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Voipi toki olla, että tuo vastaa pitkälti tietojenkäsittelytieteitä. Tuolta löytyy tietojärjestelmätiede erikseen, mikä voi osaltaan selittää nimeämistä. Joka tapauksessa alkuperäinen kommentti, johon vastasin, oli "Lisäksi jos se matikan pänttääminen satoja tunteja ei oikeasti nappaa, niin sinne yliopistoon ei kannata mennä, vaan suunnata eforttinsa mieluummin AMK-opiskeluun", mihin tämä on mielestäni ihan validi vastaus: yliopistostakin pääsee IT-alalle ilman juuri minkäänlaista matematiikan opiskelua.

    En minäkään oikeastaan suosittele matematiikan opintojen väliin jättämistä, mutta eipä matemaattinen osaaminen kovin kovassa huudossa taida IT-alalla olla. Pääasiallinen hyöty matematiikan opiskelussa on tähänastisen kokemukseni perusteella loogisen ajattelykyvyn kehittyminen, minkä voi kyllä saavuttaa ilman matematiikan opiskeluakin.
     
  40. Bladekill

    Bladekill

    Viestejä:
    367
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Riippuu ihan mitä tekee. Tekoälypuolella tarvitsee paljonkin matematiikkaa mm. lineaarialgebraa, tilastotieteitä jne. Pelipuolella ja grafiikkaohjelmoinnissa voi tarvita oikeastaan kaikkea matematiikkaa, mutta ennen kaikkea geometriaa, algebraa, vektorilaskentaa ja matriiseja jne.

    Konenäköön liittyvissä hommissa tarvii.

    Sitten myös kun tutustuu esim algoritmeihin tai yleisiin ratkaisuihin, asioiden ymmärtäminen pohjimmiltaan on monesti helpompaa kun osaa lukea kaavoja/merkintöjä jne.


    Matematiikan puute ei monestikaan ole este ongelman ratkaisulle, mutta sen hallitseminen voi nopeuttaa asioita ja auttaa tekemään elegantimpia/tehokkaampia ratkaisuja. Esim. asian ymmärtäminen ja oma implementaatio vs sokko stackoverflow copypaste.


    Perus Web-hommissa harvoin tulee vastaan mitään matemaattisesti päätä huimaavia juttuja, mutta ala kehittyy nopeasti ja siksi on hyvä olla laaja osaaminen.
     
    Viimeksi muokattu: 10.02.2018
  41. Vertex

    Vertex

    Viestejä:
    866
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    "He who knows only his own side of the case knows little of that. His reasons may be good, and no one may have been able to refute them. But if he is equally unable to refute the reasons on the opposite side, if he does not so much as know what they are, he has no ground for preferring either opinion..."
    - J.S. Mill, 1849​

    Meidän matematiikan opettaja osoitti jo ensimmäisellä joukko-opin opintojaksolla suuria perustavanlaatuisia ongelmia peruskoulun matemaattisten aineiden opintosuunnitelmissa, muun muassa sen, että lähdetään opettelemaan matemaattisia kaavoja ensin ja vasta sitten soveltavien tehtävien tekemistä. Se oli minusta huikeaa, koska hän osasi osoittaa virheen oppilaiden ajattelussa ja orientoitumisessa matematiikkaan, kun kukaan ennen häntä ei ollut osannut. Se oli aika kehittävää.

    Joukko-oppiin hieman rinnastaen, minusta logiikan opiskelu matemaattisia keinoja käyttäen oli myös erittäin hyödyllistä. Matematiikan opiskelu voi myös tarjota ymmärrystä tietojenkäsittelijälle siinä, mitä ne muuttujat ja operaatiot ja tietorakenteet tekee ja miten niihin viitataan muistipaikoissa.

    Tuo mies on itse koulutukseltaan matemaatikko ja myöhemmillä kursseillaan osoitti hyvin selvästi meille tietojenkäsittelyn opiskelijoille suuret erot kahden tieteenalan välillä. Tietojenkäsittelijän TÄYTYY olla hyvin tarkka asioissa, kun taas matemaatikko voi IHAN VAPAASTI olla epätarkka. Jos opiskelee esimerkiksi joukko-oppia, matriiseja ja graafeja, vektorilaskentaa ja lineaarialgebraa tietojenkäsittelyn opiskelijana, huomaa nopeasti, kuinka monessa paikassa matemaatikon käyttämät symbolit tietyille algebrallisille operaatioille on täysin kummallisia. Matemaatikot käyttävät samoja symboleja, kuten pisteitä ja plussamerkkejä eri paikoissa, joissa niiden merkitys on aivan toinen, kuin toisissa paikoissa. Tämähän ei haittaa matemaatikkoa, koska hän on ihminen. Ihminen kyllä ymmärtää asioita ja osaa omaksua hassuja tapoja, koska matematiikka on ihmisen keksintö ja sitä opetetaan toisille ihmisille. Tietojenkäsittelijä ei tee työtä ihmisen kanssa, vaan tietokoneen, joka ei ymmärrä asioita samalla tavalla.

    Konkreettinen esimerkki tästä on esimerkiksi ohjelmointikielten erot siinä, mitä symboleja käytetään ja mitä laskutoimituksia käytetään. Joissakin kielissä voidaan tehdä kertolasku kokonaisluvun ja merkkijonon kanssa, vaikka ei siinä ole mitään järkeä. Toisissa kielissä taas on hyvin vahvasti tyypitetty syntaksi ja kaikilla on yhteinen ymmärrys siitä, että kun käytetään jotakin symbolia ohjelmoinnissa, niin se tarkoittaa vain yhtä asiaa.
     
  42. Xiyng

    Xiyng

    Viestejä:
    981
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tiedän kyllä, että löytyy paljon myös IT-alan töitä, joissa matematiikkaa ihan oikeasti tarvitsee. Valtaosa tarjolla olevista alan työpaikoista vaikuttaa kuitenkin olevan juurikin noita web-hommia ja muita, joissa matikkaa ei pahemmin tarvitse. Siksi sanoinkin aiemmin, että matematiikan opiskelematta jättämisellä kaventaa mahdollisuuksiaan - töitä kyllä riittää todennäköisesti joka tapauksessa, mutta valinnanvaraa on vähemmän. Myös nuo mainitsemasi esimerkit asioista, joissa matematiikasta on apua, ovat sellaisia, joissa se ei kuitenkaan ole tarpeen. Apua siitä kyllä on.

    Tuo on muuten aika kiinnostava näkökanta. Olen aina ollut matikassa hyvä, mutta vasta yliopistossa alkoi tuntua, että ihan oikeasti ymmärrän sitä. Voi toki olla, että tapa opettaa matikkaa peruskoulussa on pedagogisesti tehokkain tapa saada oppilaille asia perille edes jossain määrin, mutta näkisin itsekin vähintäänkin selvittämisen arvoisena, olisiko opetusta järkeä kehittää myös ymmärrystä enemmän painottavaan suuntaan. Toisaalta voi hyvin olla, että ymmärryksen edellytyksenä on jossain määrin myös mekaaninen osaaminen. Joka tapauksessa opetuksessa varmasti on kyllä rutkasti kehittämisen varaa.

    En väitä tässä yhtään vastaan. Aiemmat viestini liittyivätkin enemmänkin matematiikan tarpeellisuuteen IT-alalla. Vaikka pidän sitä melko tarpeettomana, pidän sitä silti enemmän tai vähemmän hyödyllisenä (riippuen esim. tarkemmasta suuntautumisesta).

    Tämähän vain korostaa kontekstin merkitystä. Ei matemaatikkokaan välttämättä ainakaan kovin helposti tajua, mitä jollakin merkillä tarkoitetaan jossakin yhteydessä, jos ei tiedä kontekstia ja jos kyseistä merkkiä käytetään eri tavalla eri matematiikan osa-alueilla. Konteksti luodaan kaiketi pääasiassa sanallisesti ja teoksella, jonka osana matemaattinen sisältö on (esim. oppikirja tai tutkimusartikkeli). Myös ohjelmointikielissä konteksi täytyy pystyä jotenkin kertomaan. Ohjelmointikieli itsessään on yksi kontekstia määrittävä tekijä, minkä lisäksi esim. käytetty kirjasto/moduuli luo kontekstia. Ohjelmointikielten tapauksessa tätä tosin rajoittaa jonkin verran se, että monet kielistä ovat tältä kannalta varsin rajoittuneita eikä samoja symboleita välttämättä voi käyttää kovin helposti eri tavoilla.
     
  43. tomih

    tomih

    Viestejä:
    335
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Noihin AMK:n matemaattisiin aineisiin semmonen vinkki, että pyytäkää joku dippainssiksi opiskeleva kaveri opettamaan muutamaksi tunniksi samaan malliin, kuin di:t opettelee laskut, eli osaa pyöritellä kaavat ilman laskinta paperilla yksinkertaiseen muotoon ja sitten vika vaihe vasta päässä tai laskimella. Itse tein näin ja kävin yhdessä vuodessa putkeen kaikki matikat ja fyssat. Huonoin arvosana taisi olla nelonen matikasta/fysiikasta ja pääosa vitosia. Mikäli menee koulun normi tahtiin eli perus fyssa ja matikka ekan vuoden syksyllä ja sitten jatkoo mahdollisesti keväästä tai seuraavana lukuvuotena, niin tahti on liian hidas ja se matikka ruostuu liikaa käyttämättömänä sielä takana. En ollut ennen amk:ta matemaattisesti erityisen lahjakas ja lukion lyhyestä M oli taustalla, mutta tuolla strategialla homma meni todella helpolla.
     
  44. end

    end

    Viestejä:
    89
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Noista erilaisista sertifikaateista on kyllä iloa, mutta tiedä sitten mitä niistä pitäisi koulussa tarjota. Tty:ltähän ei mitään sertiä saanut, mutta ei siitä Ciscon sertistä mulle mitää iloa oiskaa kun firmasta ei yhtään Ciscoa löydy.

    Microsoftin palvelimista on pari kertaa mainittu jotain, mutta enemmän suosittelisin ottaan haltuun Linuxin. Tosi vaikee löytää kavereita edes ensimmäisen tason vianselvitykseen kun koulussa ei enää opeteta tai vaadita Linuxin käyttöä. Eikä se tunnu monelle olevan ensimmäinen valinta vapaa-ajallakaan.
     
  45. Bontano

    Bontano

    Viestejä:
    214
    Rekisteröitynyt:
    11.01.2017
    Ciscon sertit eivät koske ainostaan Ciscon laitteita vaan samat periaatteet pätevät kaikkialla. Kurssit alkavat aivan perusteista kuten laajakaistojen sekä ethernet-kaapelien tyypeistä ja lopulta suunnitellaan sekä konfiguroidaan omia lähiverkkoja. Kaikki toki tehdään Ciscon laitteilla ja usein komennot eivät käy muiden valmistajien laitteisiin, mutta Ciscolla on kuitenkin useita protokollia jotka toimivat muidenkin laitteiden kanssa.
    Linuxia tulisi kyllä lisätä opetukseen enemmän, harvassa ovat meilläkin osaajat. Mielestäni on itsestäänselvyys hallita Linux jos tietoverkkoja opiskelee.
     
  46. 2112

    2112

    Viestejä:
    86
    Rekisteröitynyt:
    17.12.2016
    Missä niitä Linux-osaajia ylipäätään kaivataan? Pääkaupunkiseudulla? Mitä nyt itse IT-työpaikkailmoittelua seuraan, niin ainakin Varsinais-Suomi näyttää olevan niin läpeensä Microsoftin kyllästämä, että täällä arvostetaan enemmän vaikka Wordin clipart-gallerian ulkoa osaamista kuin Linux-taitoja. Poisluettuna jotkin webbikehittäjät, joilta toisinaan toivotaan Linuxin hallintaa.
     
  47. Bladekill

    Bladekill

    Viestejä:
    367
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ööh... :jd:
    En nyt tiedä mitä tässä tarkoitetaan ”Linux-osaamisella”, mutta jos sillä viitataan yleisesti UNIX(-like) käyttöjärjestelmien hallintaan niin kyseessä varmaan yksi tärkeimmistä asioista mitä alalla tulee hallita.

    Microsoftin tuotteisiin vendorlokkautuu lähinnä paskat korporaatiot ja jotkut pikkupuljut joissa managerit ja myyjät tekevät tekkipäätökset.
     
  48. Bontano

    Bontano

    Viestejä:
    214
    Rekisteröitynyt:
    11.01.2017
    Tiesitpäs :rolleyes:
     
  49. mopnex

    mopnex

    Viestejä:
    99
    Rekisteröitynyt:
    24.12.2016
    Omat kokemukset on AMK:n puolelta. Hyviä juttuja olivat vierailevat luennoitsijat, osaavat luennoitsijat, käytännön tekeminen ja isommat projektit. Ongelma olikin sitten että näitä oli suhteessa liian vähän. Seassa oli niin järkyttävä määrä sellaista saman asian toistoa, missään ei oikeen päästy syvälle. Kyllähän nuo koodauskurssit tahko läpi 5 keskiarvolla, mutta mitään suurta syvällistä ymmärrystä noissa ei vaadittu. Itseään pääsi parhaiten haastamaan noissa useamman OP:n projekteissa, missä oli pakko tehdä jotain laajempaa juttua.

    Se mitä jäin kaipaamaan AMK:ssa:
    - Kokonaisarkkitehtuuri
    - Kyberturvallisuus, ei siis pelkkä "OWASP TOP10" -taso
    - Uhka-analyysi
    - Eri paradigmojen syvempi esittely esim. funktionaalinen, imperatiivinen, logiikka -ohjelmointi
    - Arkkitehtuuri, esim. Designing Data-intensive applications tasolla
    - Algoritmiasiat käytiin muutamalla kurssilla => aika köykästä
    - Käytettävyys, saavutettavuus
    - Käyttäjätestaus
    - Testaus! Hälyttävän vähän tästä puhetta, eikä ollut mikään vakio että suorituksen saamiseen tarvitsisi tehdä kovin kummoista testausta
    - Moderni softakehitys ja sen eri menetelmät

    Tällä hetkellä käyn avoimen kautta täydentäviä kursseja Helsingin Yliopistolla. Vaikea näin suppealla pohjalla sanoa onko Yliopisto ylläolevissa sen parempi kuin AMK, tällä hetkellä poimin "rusinat pullasta" niin ei ole reilu vertailu.

    Töitä ja tekemistä riittää, ja työkokemustakin on kertynyt jo opiskeluiden aikana. AMK avulla pääsi alkuun, ensimmäiseen työpaikkaan mutta jo AMK aikana panostin paljon itseopiskeluun. Ainakin tällä hetkellä on se fiilis, että olen oikealla alalla. Oma osaaminen ei kuitenkaan ole siellä missä väännetään jotain 3D enginen optimointialgoritmeja/shadereita/middlewarea aka Umbra. Vaan enemmän (pilvi/systeemi)arkkitehtuuri/käyttöliittymä -puolella.

    Sen on kyllä huomannut, että alalla tarvitaan myös "pehmeitä taitoja". Miten kommunikoidaan asiakkaan / erilaisten asiakkaiden kanssa? Miten toimitaan kun asioita pitäisi tehdä modernisti mutta liiketoiminta tarvitsee muutosta ja apua siinä? Miten toimia tiimissä, missä on hyvin erilaisia persoonia. Miten käyttää oma (vapaa-)aika tehokkaasti, jos haluaa itseopiskella? Usein väännetään asiakkaan kanssa monesta ja pitää pystyä olemaan se asiantuntija eikä mikään "yes-yes-tyyppi". Pitää rohkeasti haastaa sitä tekemistä ja olla siinä omalla ammattitaidolla suunnannäyttäjä asiakkaan suuntaan. Tiedon jakaminen yrityksen sisällä, erittäin tärkeää.

    Ymmärtää oma rajallisuus, kaikessa ei voi olla paras - pitää löytää se "oma kenttä". Samalla kuitenkin muistaa se, että ei tee oloaan liian mukavaksi ja huomaa että 15v on kulunut eikä ole oppinut varsinaisesti mitään relevanttia uutta tai mistä olisi työnantajalle (eli periaatteessa firman asiakkaalle) lisäarvoa jos firmaa vaihtaa.

    Kyllä ainakin PK-seudulla kysyntää on. Riippuu vähän ilmoituksen laatijasta, perustavat UNIX/linux-taidot usein kyllä tarvitsee jos tekee sovelluskehitystä. Monet ympäristöt ajetaan kyseisten käyttöjärjestelmien päällä, ja osalla on peräti omat kehitystyökalut UNIX/linux päällä. Toki poikkeuksia on, mutta sanoisin että tuosta taidosta ei ainakaan haittaa ole. Mikään UNIX/Linux superosaaja ei tarvitse olla, kunhan onnistuu ns. perusjutut.
     
    Xiyng, null ja kjns tykkäävät tästä.
  50. Hammu

    Hammu

    Viestejä:
    578
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Heitetäänpä ilmoille vielä tälläinen kierrepallo: mikäli olisitte nyt valmistumassa ylioppilaaksi, niin mihin hakisitte ja mitä opiskelisitte? Yliopisto, AMK? Tietotekniikka vai tkt?
    Onko IT-alalla paljonkin hommia koodaamisen ulkopuolella? Sysadmin tjsp. hommat kiinnostaisi, mutta onko töitä (Suomessa)? :confused:
    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    tatulpin tykkää tästä.