Tietokoneeni käyttää vain puolet asennetusta ramista

Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
6
Mitä tehdä kun minulla on 16gb ddr4 muistia ja windowsissa lukee että vain puolet on käytettävissä?
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 427
Toinen kampa ei ole kunnolla paikallaan, on väärässä slotissa tai on rikki.

Varmista, että muistit on asennettu A2 ja B2 -paikkoihin, ja varmuudeksi irroita ja kiinnitä muistit uudelleen.

Voit myös koittaa kiinnittää vain yhden muistikamman kerrallaan koneeseen ja käynnistää, jotta voit todeta molempien kampojen olevan ehjiä.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 504
Lisäksi tarkista ainakin msconfig --> boot --> advanced ettei ole rajoitettu. Olisit voinut kertoa miten tähän tilanteeseen on päädytty?
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
6
Toinen kampa ei ole kunnolla paikallaan, on väärässä slotissa tai on rikki.

Varmista, että muistit on asennettu A2 ja B2 -paikkoihin, ja varmuudeksi irroita ja kiinnitä muistit uudelleen.

Voit myös koittaa kiinnittää vain yhden muistikamman kerrallaan koneeseen ja käynnistää, jotta voit todeta molempien kampojen olevan ehjiä.
Tämä tehty ja molemmat muistit toimivat
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 504
Tämäkin tehty
Huomasin tilanteen sen jälkeen kun olin vahtanut minun prosesori jäähdyttimen
Oliko prossu irti kannasta? Vääntynyt tai katkennut pinni voi aiheuttaa tämän tai jos kiristää jäähyn liian kireälle niin että emo taipuu.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 210
Tämäkin tehty
Huomasin tilanteen sen jälkeen kun olin vahtanut minun prosesori jäähdyttimen
Kannattaisi aina kertoa tarkemmin ensimmäisessä viestissä se rauta ja tehdyt toimenpiteet, jotka aiheuttanut ongelman.

Eli onkos siellä AMDn prosessoria ollut, joka irronnut samalla kun jäähdytin vaihdettu? Tästä johtuen pinni(t) mutkalla...
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 673
Mistä tämä kuvakaappaus on otettu? Ettei nyt vain olisi niin että muistista on noin puolet käyttöjäyttöjärjestelmällä ja ohjelmilla käytössä. Tällöin tuo 7.95Gt käytettävissä.
-ja mitä tuo ikkuna sanoisi jos olisi jaettu näytönohjaimelle vaikka kuusi gigaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 392
2600 ei taida olla edes grafiikkaa sisällä. Käytä muistit irti ja lyö takaisin tai kokeile B channeleita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 042
Kokeile yksi palikka kerrallaan. Jos ei käynnisty toinen muisti sisässä, toinen mustikammoista ei toimi.

Kokeile paikoissa A1 & A2, B1 & B2, eli siis vierekkäin. Jos ei toimi vaikka kauimmaisissa sloteissa, muistikanava on pimeänä.
 
Liittynyt
28.03.2019
Viestejä
255
Kyseisen laitteistomääritykset sivun löytää Asetukset > Järjestelmä > Tietoja
Itsellä läppärissä asennettu 8,00 Gt (7,89 Gt käytettävissä) eli tuossa ei näy Windowsin käyttämää muistimäärää, Tehtävienhallinta sanoo, että 115Mt olisi varattu laitteistolle
 

PyleP

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 054
itsellä 16Gb/15,9 käytettävissä (vaikka on neljättä gigaa oikea käyttö)

eli windowskin tajuaa että 16 on mutta jostain syystä ei voi osoittaa kuin puolet.

itse asiaan ei ole mitään ideaa/vinkkiä

e: mitä task manager (ctrl+shift+esc) näyttää muistisivulla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Ihmiset sekottaa nyt vapaan ja käytettävissä olevan muistin keskenään.

Windowsista löytyy resource monitor ohjelma. Sieltä voi ehkä vähän selkeämmin nähdä mihin se muisti menee ja paljonko sitä on oikeasti käytettävissä.
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 549
Viestejä
4 194 558
Jäsenet
70 749
Uusin jäsen
Amaattimies

Hinta.fi

Ylös Bottom