Tietokoneen puhdistaminen

Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
99
Vastauksien koonti:

Pöly lähtee paineilmalla tai varoivaisesti puhaltamalla. Imuria kanssa pitää käyttää varovasti ja itse imuroin vaan pölysuojan ja tuulettimet (pienillä tehoilla)

Tahnojen poistoon isopropanolia. Esim: IPA plus 1l pullo (erittäin puhdas Isopropanooli)

Mitään puhdistusaineita ei tarvita peruspuhdistukseen. Pölyyntymisen estoon: Tietokoneen puhdistaminen

Aino tarvittava työkalu ristipääruuvimeisseli (Philips 1 tai 2).


-----------
Alkuperäinen postaus:


Moi! Yritin hakea onko foorumilla tällaista topikkia vielä, en löytänyt. Muron puolella silmään osui esim. tämä keskustelu: https://murobbs.muropaketti.com/threads/mistae-halvalla-isopropanolia.1154367

Muita aiheeseen liittyviä videoita esim.



---------

Eli tämän langan pointti olisi olla hyvä referenssi aiheeseen "Kuinka (syvä)puhdistan tietokoneeni ja sen osat". Muokkaan ensimmäistä postausta aina, kun saadaan hyviä neuvoa/vinkkejä/linkkejä.

Yritetään välttää tuollaista edes-takas jahkaamista kuten muron topikissa.

Olkaa hyvä ja postatkaa LINKIN kera miten puhdistatte esim. emolevyn ja millä nimenomaisella aineella. Tai jos käytitte jotain TIETTYÄ ainetta ja vatuiks mäni niin kertokaa.

Tarvitaan kokemusta esim.
- jarrukliinerin käytöstä
- isopropanolin käyttö asetonin sijasta ja mikä paras ja edullinen isopropanoli?
- imurin käyttö? Pitääkö varoa jonkun tietyn suulakkeen käyttöä?
- ultraäänipesu hifistelijöille, onko kukaan käyttänyt? Esim. Ultraäänipesuri | Motonet Oy
- hyvä työkalusetti, joissa osia jokaiseen tilanteeseen?
- esd:n välttäminen; tarviiko ranneketta/käsineitä?
- ym.

Toivottavasti saadaan hyvä kokoelma vinkkejä aikaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
15
Itse olen ainakin ostanut suoraan liikkeestä tätä ipaa, kun ei jaksa ruveta tilailemaan sen kummemmin ja kohtuu hintaista versus apteekin hinnat.
Ajanut asiansa, mutta koneen puhdistukseen en ole mitään tököttejä käytellyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
En jaksanut edes klikata videoita... Pöly lähtee paineilmalla tai varoivaisesti puhaltamalla. Imuria kanssa pitää käyttää varovasti ja itse imuroin vaan pölysuojan ja tuulettimet (pienillä tehoilla).

Mitään puhdistusaineita ei tarvita peruspuhdistukseen. Ei sinne sisään pääse mitään, mikä vaatii tököttejä... Sinne menee vaan pölyä. Toisen videon kuvassa ruiskutetaan aineita sockettiin.. Ihan järjetöntä. Saatte vaan enemmän vahinkoa aikaiseksi, jos sieltä puhdistaa usein. Vahingossa menee pinni vinoon ja emolevy on entinen.

Ainoa paikka, jossa isopropanolia tai alkoholia tai muuta tehokasta puhdistusainetta tarvitsee, on tahnojen poisto. Jos sitäkään ei tarvitse tehdä joka vuosi.

Aino työkalu, jota tarvitsee, on ristipääruuvimeisseli (Philips 1 tai 2).

--

Jos haluaa vinkkejä, niin laittakaa se pölynsuojaus kuntoon. Sitten ei tarvitse edes puhdistella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
130
Näyttää HP:n dc-sarjalaiselta.

Tuolta näyttää duunipaikkani koneen sisusta,viimeisestä puhdistuksesta about puoli vuotta.

Hallissa hiotaan metallia kolmessa vuorossa.

Eli tuo musta on siis METALLIPÖLYÄ.

Oman työpisteeni lisäksi hallissa 5kpl samanlaisia koneita,itse olen ainoa
joka jaksaa sitä joskus aukoa ja puhallella,muita ei ole putsattu...tuskin koskaan.
Tietokoneet päällä 24/7/365.

Kaikesta huolimatta eivät ne juurikaan hajoile,mikä on aika uskomatonta.
Luulisi kyllä että metallipöly etenkin pizzalaatikkoasennossa olevaan koneeseen olisi aika hazmat. Itse olen putsaillut koneita mitä on käytetty tilassa jossa käsitellään jauhoja, ja muuta damagea siitä ei ole syntynyt mutta yhdistettynä satunnaiseen ilmankosteus- ja lämpötilapiikkiin (koska tilojen desinfiointi säännöllisesti) oli aiheuttanut jäähdytyssiiliin mukavan jauhoklimpin mitä ei meinannut saada edes ruuvimeisselillä ja pihdeillä irti sieltä. Sanomattakin selvää että prosu kävi aika kuumana, onneksi Core2-sarjalaiset ei idlehköllä käytöllä itseään grillaa jos kontakti siileen on sentään kunnossa.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
300
Näyttäisi tuolta muutamien firmojen kokeilulta eli BTX emolta. Itseltä löytyy tuollainen muistaakseni Fujitsun Esprimo. Niitä on ainakin joskus 2000-luvun alkupuolella myyty ihan joka firmaan.

Ite puhdistuksesta: hyvään koteloon kannattaa panostaa. Siinä käytännössä suunnitellaan se, miten paljon koteloa tarvitsee tulevaisuudessa puhdistaa. Tuulettimet kannattaa sijoittaa niin, että kotelon sisällä olisi positiivinen paine, mutta toisaalta edes yksi tuuletin pihalle päin, jotta lämmin ilma poistuu paremmin. Hankaamisella ja pesuaineilla saattaa helpommin aiheuttaa tuhoa, verrattuna siihen, että osien päällä on hieman pölyä.

Itse puhdistan kotelon kerran vuodessa kevyesti imuroiden ja paineilmaa tarvittaessa. Suodattimet puhdistan aina kun kämppää imuroin. (2-3 kertaa/kk)
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Sanomattakin selvää että prosu kävi aika kuumana, onneksi Core2-sarjalaiset ei idlehköllä käytöllä itseään grillaa jos kontakti siileen on sentään kunnossa.
Ei niitä helposti saa tapettua, kun on lämpösuojat jolloin ne throttlailee kuumetessaan. Taitavat vaatia reilusti ylivoltitusta kuollakseen.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
93
Pölynimurissa on se puoli, että se tulee sähköiseksi. Siis staattisesti varatuksi. Huomaa kun pöly tarttuu putkeen ym. Eli minä ainakin varoisin pölynimuria. Olen käyttänyt kosteaa, ei siis märkää, paperipyyhettä. Mutta onko se parempi, on jo toinen juttu.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
37
Onko toi imuri oikeesti tehny mitää kellekkää? Ite meinaan tähän asti aivan surutta vetäny täysillä emot ja kaikki, paineilmaa vaa sit ku imuri ei vaan riitä. Putsaan varmaa muutenki koneeni liian usein eli aina ku kämpänkin about 2-4kertaa kuus. Samalla se menee ohessa, vaikken tykkää siivota niin jälkikätee tulee hyvä mieli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 272
Olen myös alusta asti, eli jotain 25 vuotta, käsitellyt paineilmalla ja imurilla (pelkkä imurin putki, tietenkin) koneen läpi eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia sähkövarauksen eikä minkään muunkaan suhteen.

Ikkunoihin asennettavia pölysuodatinkankaita. Ne estää hyvin koneen pölyyntymisen.
Oletko katsonut, kuinka paljon korkeammat lämmöt koneen sisällä on suodattimien kanssa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Hyvin on toiminut silentiumpc m70 kotelon suodattimet. Ei ollut paljoakaan pölyä kopan sisällä, vaikka aika harvalta nuo hunajakennon näköiset muovifiltterit näyttää. Vuoden on ollut tuossa lattialla matalalla pyörillä olevalla liikutusalustalla.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
131
isopropanolialkoholilla puhdittaessa ei juuri ole merkitystä onko se minkä tehoista. toisaalta tahnasta kiinni myös, mx4 lähtee melkein millä tahansa aineella irti ;) joten voi vetää johtopäätöksen että mx4 on kätevää töhnöä puhditusta varten.

 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
131
Nojoo kuinka puhdistan pc'n/sen osat. Aloituspostauksessa videolla NB/SB puhdistus. Näyttiksen jäähdytys puretaan osiin yms. no ehkei CPU kuulu tähän kategoriaan sitten. Ei minustsa ihan pölyjen puhaltelua ole noilla videoilla AP tahtoi ketjun olevan?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
252
Vastaavia erimerkkisiä (kopioita?) joissa ei ole maadoituspiuhaa on kyllä saatavilla ebay/amazon muutamalla taalalla. Yksi $20 hintainen on tuloillaan testiin mutten tiedä että uskallanko koneesta aloittaa.
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
Soveltuukohan Neo-Amisept (Isopropyl alcohol, aqua, didecyl dimethyl ammoniumchloride, EDTA)
tahnojen putsaamiseen? Vai onko toi jonkun mainitsema kynsilakanpoistoaine myös ihan validi vaihtoehto?

Viimeks kun apteekissa tarvi käydä niin kysyin isopropyylia niin kävi takahuoneessa "kattomassa" ja ei kuulema ollut. En sitten tajunnut kysyä samalla jotain vastaavaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 659
Soveltuukohan Neo-Amisept (Isopropyl alcohol, aqua, didecyl dimethyl ammoniumchloride, EDTA)
tahnojen putsaamiseen? Vai onko toi jonkun mainitsema kynsilakanpoistoaine myös ihan validi vaihtoehto?

Viimeks kun apteekissa tarvi käydä niin kysyin isopropyylia niin kävi takahuoneessa "kattomassa" ja ei kuulema ollut. En sitten tajunnut kysyä samalla jotain vastaavaa.
Kynsilakanpoistoaineissa on ymmärtääkseni jotain öljyjä mitkä yrittää vähän hoitaa sitä kynttä, eli lopputulos tuskin on sen parempi kuin jos vaan paperilla pyyhkisi vanhat tahnat. Ja tossa Neo-Amiseptissä toi didecyl dimethyl ammoniumchloride näyttää olevan wikipedian mukaan "main hazard: corrosive".

Todennäköisesti on vaan parempi siis tyytyä siihen että pyyhkäsee ne tahnat paperilla pois. Tai jos nestemetalleilla on leikkimässä, niin oottelee että apteekkiin tulee IPAa tai sit käy motonetistä tms. kyselemässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Sinol (puhdasta etanolia + pieni määrä muita liuottimia juomista vaikeuttamassa) sopinee melkein kaikkeen mihin isopropanolikin.

Kynsilakanpoistoaineissa on yleensä asetonia sekä mahdollisesti jotain hoitavia aineita. On myös asetonittomia aineita, joissa on muita liuottimia. Puhdasta asetonia saa joka tapauksessa rautakaupoista ja maalikaupoista. En tiedä, miten se soveltuu tahnojen poistamiseen. Ehkä hyvinkin, mutta ei kannata läikyttää muualle. Käyttäisin silti ennemmin alkoholia.
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
Mulla on halvempi valkoinen malli ja hyvin putsaa "tuoreet" pölyt, mutta vähän "pinttyneeseen" ei ole tuntunut tehoavan kunnolla. Mustan mallin kaksi eri nopeutta voi olla ihan kätevä, koska valkoisessa pelkkä pohjassa pidettävä nappi, jota ei muistaakseni ohjeen mukaan saa kovin kauaa pitää kerrallaan pohjassa, ylikuumenemisen tms. takia.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
580
Hongkongin jäänestoaine on kuulemma puhdasta isopropanolia.
Ja ilmeisesti edullista 1ltr pulloissa.
Semmonen musta-oranssi etiketti...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 542
Viestejä
4 165 929
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom