• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Tietokone tökkii ja näyttö menee blankiksi

Liittynyt
25.01.2018
Viestejä
5
Näytönohjain 1080Ti ja prosessori i7-8700k. Uutena, noin 3 vuotta sitten näytönohjain vaati toimiakseen pientä alikellotusta (Afterburner), jottei kaatuillut pelatessa. Alikellotettuna tätä ongelmaa ei ollut ja kaatuilu oli erilaista tähän uuteen verrattuna.

Nyt tietokone on alkanut kaatuilemaan siten, että se jäätyy ja molemmat näytöt ottavat yhden, sillä hetkellä kyseisellä näytöllä olleen värin. Välillä ainut ratkaisu ongelmaan on sammuttaa tietokone napista pohjassa pitämällä, välillä taas tietokone palaa normaaliksi muutaman kymmenen sekunnin jälkeen. Omituista tästä tekee se, miten jäätyminen tapahtuu. Välillä muutama sekuntti sen jälkeen, kun lopettaa jonkin pelin pelaamisen. Toisinaan kone jäätyy hetki pelin käynnistämisen jälkeen. Harvakseltaan kesken pelaamisen. Toisinaan jäätyminen tapahtuu, kun kone on ollut lepotilassa ja palaan takaisin sen ääreen. Pystyn siis usein pelaamaan ilman mitään ongelmia, kunhan alkujäätymistä ei tapahdu. Välillä jäätymistä ei tapahdu monen tunnin käytössä ollenkaan.

Olen tarkkaillut lämpöjä sekä virheilmoituksia, mutta niistä ei ole löytynyt mitään omiin silmiin poikkeavaa. Asiantuntevampi henkilö tosin voi nähdä niistä jotakin mitä itse en havaitse, esimerkiksi virran tarkkailua en hallitse. Varokeinona olen myös puhdistanut koneen huolella kaikista pölyistä, mutta sillä ei ollut vaikutusta.

Muokkaus:
Ja yleisesti ottaen kone on myös alkanut välillä töksähtelemään verrattuna aiempaan, jolloin toimi silkkisen sulavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2018
Viestejä
5
Näyttiksen ajuri viimeisin saatavilla oleva. Näyttöjä tosiaan kaksi ja esimerkkikuva näyttää miltä jäätyminen esimerkiksi näyttää näytöillä. Ykkösnäyttö kiinni Display portilla ja kakkosnäyttö Hdmi:llä.
 

Liitteet

Liittynyt
25.01.2018
Viestejä
5
Ja yleisesti ottaen kone on myös alkanut välillä töksähtelemään verrattuna aiempaan. Tämä asia unohtui mainita avaustekstissä.
 
Liittynyt
08.08.2018
Viestejä
124
Jos alikellottamalla toimii niin oisko muisteissa tai prossussa vikaa.
Onko joskus ollut ylikellotettuna?
Jäähdytystahnat vaihdettu koska?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2018
Viestejä
5
Jos alikellottamalla toimii niin oisko muisteissa tai prossussa vikaa.
Onko joskus ollut ylikellotettuna?
Jäähdytystahnat vaihdettu koska?
Muistit (ram) aikanaan testasin ja mitään vikaa ei löytynyt. Voin testata muistit uudestaan, mikä on nykyään hyvä ohjelma? Prosessori oli lievästi ylikellotettu vuosia, ja sen lopettamisella ei ollut mitään vaikutusta tähän jäätyilyyn. Uudet jäähdytystahnat tilattu ja matkalla postissa, ei aiemmin vaihdettu.
 
Liittynyt
08.08.2018
Viestejä
124
Mitä laatua tilasit utelias kun olen kysäsen?
Ja jos et ole ennen vaihtanut siihen niin älä hitossa käytä sitä konetta enään etkä testaile ja availe jo valmiiksi tahnojen laittoa varten ja poista varovasti betoniksi muuttunut töhnä ;)
Tahnat pitäs nääs vaihtaa ainakin 3 vuoden välein, niin syytä ois vaihtaa prossuunkin sekä näytönohjaimeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2018
Viestejä
5
Vian syy näyttää löytyneen. Vaikka ajurit olin useaan kertaan uudelleen asentanut, näyttäisi siltä, että jokin vika edellisessä versiossa oli. Nvidia laittoi uudet ajurit ja tietokoneen töksähtely loppui heti asennuksen jälkeen.

Tahnana ihan perus Jimmssin tahnaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 186
Viestejä
4 227 805
Jäsenet
71 185
Uusin jäsen
PIP

Hinta.fi

Ylös Bottom