Tietokone samui kesken käytön. Emolevy ei postaa

Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
käytin tietokonetta normaalisti ihan internetin selaamiseen. kone sammui, yritin käynnistää uudelleen käynnistyi pariksi sekunniksi ja sammui. yritin clearata biosin ja nyt kone lähtee päälle ja psyy päällä (tuulettimet täysillä). postaus prosessi ei ilmeisesti lähde käyntiin. Ts. emolevyn koodi -näyttö pysyy nollanollana. Voiko tässsä mitään tehdä. kone toimiut moitteetta toista viikkoa. pari päivää sitten laitettu biosin kellotusohjelma(for dummies) päälle. samoin kytketty kotelon rgb päälle. saa virtansa sata virta kaapelista.

emolevy ja prossu asus deluxe II ja i7-6900k täältä hankittu toista viikkoo sitten
prossu tuuletin arcticin 34 esports uusi tuommonen Hard kiinnitys. uusi
4x8gb ballistix muistia 3200mhz/cl16 emo tukee, mutta prossu tukee max 2400 mhz. ajettu 2667 mhz arvoilla. bios itse säätänyt. uudet
saphire nitro+ rx580 8gb. käytetty
kotelo phanteks eclipse p400. uusi
samsung 980 nvme 250 gb.uusi
psu aerocool aero bronze 850M 80 plus bronze max 90%eff. active pfc. uusi

ongelma:

- kone sammui surffauksen aikana
- uudelleen käynnistys käynnisti pariksi sekunniksi. ei postaus koodeja
- clear cmos nappia painettu
- käynnistettäessä flektit jää päälle täysille. emo näyttää koodia 00.
- biossille ajettu flash back. ei vaikutusta
- tosiaan näytöllä ei tapahdu mitään
 

Muurahainen

Tukevoitunut jäsen
Liittynyt
08.11.2017
Viestejä
283
Käytäppä komponentit irti ja kasaile takaisin.
Tarkista emon standoffit ja muut liitännät.

Jos jotain sattuisi olemaan löysällä tms.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
570
Emo sen ikäinen että periaattees cmos battery vois olla loppuun kulunutkin, ei maksa paljoa vaihtaa.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
tehty tähän mennessä.

- näyttis poistettu
- bios flashback ei onnistu
- cmos patteri vaihdettu kahteen kertaan
- kokeiltu eri muisteilla ja yhdellä kammalla
- emon päävirtaliittimren vieressä on post ledejä 4 kpl. cpu ledi on kokoajan päällä. mnualin mukaan indikoi ongelmasta. on ollut kyllä kokoajan mielestäni päällä.

jos joku joka asioista tietävä osaa neuvoo. mulla ei oikeen oo enää muuta vaihtoehtoo kun kokeilla halvimmalla mahdollisella tuetulla prossulla.

ei siis postaa. tuulettimet tulee päälle, mutta post ei lähde käyntiin koodit ei lähde juoksemaan. eikä lähetä kuvaa näytölle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
331
Näyttääkö prossa + kanta täysin ehjiltä? Oletko irrottanut jäähyä ja tarkistanut tilannetta? Samalla vaivalla sitten tulee tosissaan prossa laitettua uusiksi paikalleen jos siellä on jostain syystä kontaktihäikkää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 085
" pari päivää sitten laitettu biosin kellotusohjelma(for dummies) päälle "

Olisiko tuo tehnyt viimeisen kellotuksen, noihan on yleensä aivan paskoja jotka saattaa pukata melkoiset jännitteet yms. muuta kivaa...
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 179
" pari päivää sitten laitettu biosin kellotusohjelma(for dummies) päälle "

Olisiko tuo tehnyt viimeisen kellotuksen, noihan on yleensä aivan paskoja jotka saattaa pukata melkoiset jännitteet yms. muuta kivaa...
Tämä ja pommivirtalähteellä vielä kelloteltu niin varmaan joku kärähtänyt.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
570
Asuksen foorumilta löytyy aika paljon tuloksia hakusanoilla qcode 00 no boot, sieltä voisi löytyä jotain tietoa asiasta.

"asus qcode 00 no boot site:rog.asus.com"
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
mikähän tuosta aerocoolista niin paskan tekee. mulla on siinä takuu. tottakai arvonalentumiset sun muut paskat pitää vähentää mut voisin kiitoskirjeen virtalähteen mukana jimmsille lähettää. tuskin mitään tapahtuu mut helpottais oloa.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 179
mikähän tuosta aerocoolista niin paskan tekee. mulla on siinä takuu. tottakai arvonalentumiset sun muut paskat pitää vähentää mut voisin kiitoskirjeen virtalähteen mukana jimmsille lähettää. tuskin mitään tapahtuu mut helpottais oloa.
Halvinta mahdollista kuraa ja tuntematon valmistaja.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
570
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
OK. tämä thredi saa sulkee menee tasolle vittuilu ja tyhmä käyttäjä. katselin aikoinaan virtalähteitä "sopivaan hintaan" pienemmillä wattimäärillä olevat gold virtalähteet oli mielessä. ongelma on se et ne on lähellä suorituskykynsä huippua. mitä sitku tarvitaan hiukan enemmän. Ajattelin et tuo aerocool vois satunnaisesti antaa hiukan enemmän. tällä pti asioita opetella ja labrailla. tuo kellotus oli vaan kokeilu. epyc, thredripper, x299 systeemeihin ei ihan budjetti riittäny. x99 ja heitin pikku kokeilun kellotuksella. nyt on ilmeisesti harware rikki. postaus ei lähde käyntiin. ei oo varsinaisesti 00 koodi, vaan testi ei lähde käyntiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 454
OK. tämä thredi saa sulkee menee tasolle vittuilu ja tyhmä käyttäjä. katselin aikoinaan virtalähteitä "sopivaan hintaan" pienemmillä wattimäärillä olevat gold virtalähteet oli mielessä. ongelma on se et ne on lähellä suorituskykynsä huippua. mitä sitku tarvitaan hiukan enemmän. Ajattelin et tuo aerocool vois satunnaisesti antaa hiukan enemmän. tällä pti asioita opetella ja labrailla. tuo kellotus oli vaan kokeilu. epyc, thredripper, x299 systeemeihin ei ihan budjetti riittäny. x99 ja heitin pikku kokeilun kellotuksella. nyt on ilmeisesti harware rikki. postaus ei lähde käyntiin. ei oo varsinaisesti 00 koodi, vaan testi ei lähde käyntiin.
Tyhmää on kyllä ostaa 850W Bronze, kun 550W Goldilla pärjää.
Mutta asiat ei ole niin yksinkertaisia enää 2020-luvulla. Joskus 2010-luvulla vielä kun kokoonpano kulutti 500W, se kulutti 500W. Nyt kokoonpano saa piikkejä , jotka voi olla jopa 2x virtalähteen normaali kulutus:

Seasonic pisti tuossa suojaukset päälle. Sitten niiden virtalähteet ei toimineet kaikkien näytönohjainten kanssa. Tämän takia sitä varaa on nykyisissä virtalähteissä tilapäisiin piikkeihin. Tuosta 2018 tapauksesta lähtien kaikissa suurten valmistajien virtalähteissä on ollut varaa piikkeihin. Tosin jos ostaa sen Vegan ja 550W virtalähteen, niin voi silti kerjätä ongelmia, kun näytönohjain kuitenkin kuluttaa normitilanteessakin enemmän.

Halvat Bronze-p****t meni 2010-luvulla noin puoleen niiden tehoista, ripple oli kauhea, transientti korkea ja syttyi jopa tuleen. Tuossa oli joku testi Aerocoolista ja se oli .. ihan hyvä. Enää ei saa Suomesta paskaa kaupasta, vaikka yrittäisi :) Testissä moitittiin tuuletinta. (kääntelin osia google translatella, en ole venäjän asiantuntija, mutta katsoin kuvat) 10v sitten tuo ei olisi mennyt 850W asti , nyt meni ja antoi 12V rasituksessa. Toimi siis testissä, kuten pitääkin. Kaikkea ei mitattu, mutta en minä tuota täysin paskaksi tuomitsisi. Todennäköisesti Aerocool tekee noita, kun tekevät tuulettimia ja tuo ei ole heidän huonoin mallinsa.

Eli ei se nyt täysin roska ole tullut ostettua, mutta suositellaan silti laadukkaampaa Goldia. Kyllä minäkin ostelisin ~500€ kokoonpanoihin suosiolla bronzea (oikeasti), mutta se on vähän semmoista tasapainoilua.

--

Virheestäsi en tiedä, osat on vanhoja. Mutta on pieni mahdollisuus aina, että virtalähteessä on joku suojaus pettänyt (sori, sen verran vierastan Aerocoolia merkkinä) ja se on antanut kuolettavan iskun. Mutta testin mukaan se on ihan hyvä, niin pitää vaan testata enemmän ja katsoa, olisiko vika sittenkin jossain muualla.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
OK.

Tälläkin yhteisöllä toimii joku helvetin tyhmyys raati niinkö. vittuillaan asiat kohdilleen niinkö. en pysty uskomaan että 550W olisi ollut riittävä minulle. 650w gold olis ollut minimi. Meh. ja kyllä ajattelin että 850W bronze vois hiukan liukumaa antaa kun eri setupeilla ei kulutus ole sama. olen 51 v enkä pelikonetta ole rakentamassa. tuo setappi on tämänhetkinen setuppi joka räjähti.

Siis millä te arvioitte ihmisiä tyhmiksi posteissanne. ihan itse pähkäilen asioita ja näköjään teen omat virheenikin. Maailman hämmästyttävin asia on suomalaiset yhteisöt ja se miten suomalaiset on voinut yhteisön rakentaa.

Siis toi virhe oli se että hankin 850W bronzen psun oman harkinnan jälkeen. biossissa seikkaillessani satuin painamaan "easy oc härpäke nappia" kellot nousi turbo 3,7 -> 4,1 mhz pari päivää ajelin ja huomasin ettei elämän laatuun tullut muutoksia olin päättänyt sen poistaa. selasin firefoxilla youtubea kun kone meni pimeeksi. ei tainnut olla edes mitään muuta ohjelmaa auki. edellisenä päivänä muutaman tunnin ajoin rasitustestiä lähinnä jäähdyttimen testaamiseen.

850W melkovarmaan jimmssi ei sitä valikoimistaan poista vaikka menette hyppimään tasajalkaa ja sitä kuraksi haukkumaan paikan päälle. henkilökohtasesti luotan enemmän kotimaisiin liikkeisiin kuin yhteenkään ulkomaaliseen joissa ei käytännössä ole mitään suojaa. kotimaisissa liikkeissä on sentään illusio asiakassuojasta ja laadusta.

Syistä mitä en rupee täss käymään läpi toi emolevyn menetys oli oli mulle kovempi pala kuin monille keskimäärin ja teidän vittuilu ja ylimielisyys satuttaa. henkilökohtasesti tulisin antamaan palautetta.

viimmenen kysymys: onko järkee hankkia edullinen prosessori ja testata emolevyä vielä sillä. emolevyn CPU_LED palaa joka viittaisi siihen että prosessorisssa on häikkää. valo kyllä palaa ilman prosessoriakin. Emon rgb syttyy ja kaikki tuulettimet herää eloon . emon koodit ei muutu nolla nollasta mihinkään. (kun sais edes virhekoodin).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 454
Tälläkin yhteisöllä toimii joku helvetin tyhmyys raati niinkö. vittuillaan asiat kohdilleen niinkö. en pysty uskomaan että 550W olisi ollut riittävä minulle. 650w gold olis ollut minimi.
Itse tässä uhriudut, kun sanottiin poweriharkintaa tyhmäksi. Ja se on tyhmä hankinta. Se tekee sinusta tyhmän vain, jos et opi tästä yhtään mitään. Väärin sinulla on vieläkin ne kriteerit. Tuossa on paremmalla näytönohjaimella varustettu kokoonpano ja se vetelee.. 330W pelissä..
Tuossa on koetettu vähän ylikellottaakin (ja prosessori vetelee max. 141.1W normaaliasetuksilla):

Usko pois, meillä on ollut virtalähteitä itsellämme - ja prosessoreita , jotka kuluttaa saman verran. Ja RX 480 oli minulla joskus, RX 570:ia oli useampi.. Kyllä näitä on nähty ja aika hyvin osaan arvioida niiden virrankulutusta.

Ja kukaan ei sanonut 650W Gold, kaikki peräänkuuluttivat laadukasta virtalähdettä. Esim. hinta edellä ostettu roska-Kolink 3 vuoden takuulla ei ole sitä. Äläkä osta sellaista.

onko järkee hankkia edullinen prosessori ja testata emolevyä vielä sillä.
Ei.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 117
Kolinkin Enclave oli ihan ok tasoa arvostelussa ja halvalla voi olla ihan ok ostos, jos ei parempia ole tarjolla suht samaan hintaan(corsair rmx tai seasonic focus ja se muilla tarroilla).

Korotan vielä sitä pahaa vittuilua ja toivon, että oli edes halpa sijoitus käytettynä. Saat uutta parempaa tilalle n.340€:lla 12400F:n ja b660-emon muodossa. Käytettyjen hinnat on Suomessa ylee sä aivan naurettavia, jos vertaa takuullisiin uusiin osiin.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
Kolinkin Enclave oli ihan ok tasoa arvostelussa ja halvalla voi olla ihan ok ostos, jos ei parempia ole tarjolla suht samaan hintaan(corsair rmx tai seasonic focus ja se muilla tarroilla).

Korotan vielä sitä pahaa vittuilua ja toivon, että oli edes halpa sijoitus käytettynä. Saat uutta parempaa tilalle n.340€:lla 12400F:n ja b660-emon muodossa. Käytettyjen hinnat on Suomessa ylee sä aivan naurettavia, jos vertaa takuullisiin uusiin osiin.
pojalle hommasin tietotekniikka ja coodaus opiskeluihin (mahdollisesti tuleviin) 5700g pohjasen systeemin siihen sen kolinkin budjetin takia. sillä ei siinä oo vielä näyttistäkään ja hyvin pyörii. joku youtube viisas sanoi että yllättävän hyvä hintaan nähden, mutku ei tiedetä enempää eikä löhdetä liikoja rasittaan ihan hyvä normi hommiin ja pikku pelailuun. poika valkkas sen ite. mun mielestä näyttää vähä kolinkilta koko laite. ihan ok. mä halusin sen goldin tasoksi.

mun emo x99 deluxe ii ja 6900k oli yhteensä 270e kaikki romppeet mukaan (en tiä toimiiko kaikki) sis postit. prossusta en tiedä toimiiko enää. emoa ei varmaan enää herätellä. yritin väkisin löytää x299 tai 1950x pohjasta systeemiä katsoin paria muutakin , mut toi osu kohdalle. thunderboltti, pari ethernettiä pcie väyliä40 ja täysiä slotteja. hyvä labra pohja moneenki asiaan. useampi 16x slotti. vessan peilissä on 12400f:n kuva mut 6900k:llä ajeltiin. toi särkyminen vei kyll projektit mennessään. oon poikkeuksellisen vähätulonen. pari sataa on paljon.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
Itse tässä uhriudut, kun sanottiin poweriharkintaa tyhmäksi. Ja se on tyhmä hankinta. Se tekee sinusta tyhmän vain, jos et opi tästä yhtään mitään. Väärin sinulla on vieläkin ne kriteerit. Tuossa on paremmalla näytönohjaimella varustettu kokoonpano ja se vetelee.. 330W pelissä..
Tuossa on koetettu vähän ylikellottaakin (ja prosessori vetelee max. 141.1W normaaliasetuksilla):

Usko pois, meillä on ollut virtalähteitä itsellämme - ja prosessoreita , jotka kuluttaa saman verran. Ja RX 480 oli minulla joskus, RX 570:ia oli useampi.. Kyllä näitä on nähty ja aika hyvin osaan arvioida niiden virrankulutusta.

Ja kukaan ei sanonut 650W Gold, kaikki peräänkuuluttivat laadukasta virtalähdettä. Esim. hinta edellä ostettu roska-Kolink 3 vuoden takuulla ei ole sitä. Äläkä osta sellaista.


Ei.
Sä oot jännä ihminen. sä ensimmäisenä lokeroit joka tyypin jota komentoit. onko ne arvoses vai alempiarvosia. mikä sana / mitä tarkoittaa uhriutuminen (kaikissa muodoissa). tyhmäks ei voi kukaan haukkua ketään millään saitilla en minä etkä edes sinä. eikä koskaan. En opi tästä mitään oleellista. Minä olen sentään kakaroita kasvattanut ja asuntovelkaa lyhentänyt ihmisiä kouluttamalla. Mun kriteerit ei oo vieläkään väärin. en oo pelikonetta rakentamassa. niinku aikasemmin sanoin kolarihetkellä oli tuo kokoonpano koneessa. emossa on useampi 16x slotti. niihin olisin tarvittaessa virtaasyöviä kortteja lisätty omia pikku kokeiluja tehdessä. 550w ei riitä vaikka hyppisit tasajalkaa, jos johonkin setuppi varianttiin riittäis headia ei oo tarpeeksi että kokisin oloni turvalliseksi. sit se kusipää osuus vaitän et sopivas varsinkin multikore rasitukses puhutaan 400w ja yli rasituksesta. tom's hardware sai syötettyä prossulle 200w mikä oli niiden senhetkinen ennätys. sun esittelemä juttu on ainakin 6-7 vuotta vanha. yksistään mun sapphire nitro+ rx 580 8gb vetää joka helvetin pelissä yli 250w kun töitä joutuu tekemään. ei kokoajan eikä keskimäärin. sit jos kellotetaan vähääkään. virtuaalikoneelle oma näyttis jne. 550w ei riitä mihinkään. kuvattunkin kokoonpanoon just ja just ääritilanteessa. 330w on sun ylemmyyden tunteestas tulevaa vittuilua, eikö. toivottavasti kukaan alotteleva ei lähe tohon kokoonpanoon 400-500w psuita tunkeen. vaikken mistään mitään tiedäkkään käytän karkeena nyrkkisääntönä -10%/psu-suorituskyky/vuosi. missä mä olisin vuoden päästä 550w kanssa. toinen pointti miks valkkasin tyhmyyden lähteen oli et siinä oli kaks lakua molempiin cpu poweri liitttimiin. yhdessäkään muussa ei ollut. Mikäli olet näitten kans pelaillut tunnistat omat 330w paskapuheet. Kaikella kunnioituksella. 650w gold olis minimi.

Totta on et virtalähde valinta ei nykyvalossa oo edes järkevä ratkasu. mut eiköhän se ollut ihan helvetin normaalia ostokäyttäytymistä. oliko se ansaittua et emo saa kipeetä ihan perus ajossa. en pitempään aikaan saa projektia käyntiin enää. x99 ja deluxe ii emon kanssa ostettiin pcie väyliä ei niinkään pelailua. kyllä tolla olis pari peliäkin pelattu.

enään en kytke tuota virtalähdettä mihinkään. yhtään faktaa huonoudesta, ei ole tullut, vaan mutua, ainut arvostelukin oli myönteinen. Olen vain liian vainoharhanen, ei uskalla.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
Kiitos kaikille konkreettisia vastauksia antaneille. kysynkin nyt olisiko troubleshooting/debuggaus ketjussa/puussa/vuokaaviossa yhtään lenkkiä eli ideaa jäljellä mitä voisin kokeilla. vois hetkeksi valehdella itselleen et toivoa vielä on. virta kytkettäessä emoon tuulettimet tosiaan pyörii täysillä. cpu led palaa mikä viittaa virheeseen. post ei jatku eli kaksinumeroiset koodit ei lähde juoksemaan. Armoton potutus päällä.

vai onko kaikki menetetty ja psu ihan varmasti kakki emon?
 

Muurahainen

Tukevoitunut jäsen
Liittynyt
08.11.2017
Viestejä
283
Jos kaikki on jo irroitettu ja kasattu takaisin minimaalisessa kokoonpanossa ja testattu toisella powerillakin alkaa eväät olla aika vähissä.

Sitähän ei kukaan pysty sanomaan oikeasti 100%varmuudella mistä syystä tuo luovutti mutta vaikuttaa aika valmiilta jos mikään ei auta.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
Juu mun järjen mukaan aika pitkälle kaikki kokeiltu ja niin vähillä laitteilla kuin pystyy. ainut asia mihin reagoi oli ensimmäise käynnstykset flekti pysy päällä vain parisekuntia ja kone sammui. clearasin cmos niin käynnistyy lektit on täysillä ja rgb vilkkuu, jopa flashback yrittää toimia, mutta jää siihen CPU_LED palaa koko ajan, mikä viittaa prossu ongelmiin palaa vaikka prossua ei olis paikalla. en saa mitään reaktiota. joku feilaus jollain koodilla olis plssaa. mut ei. kiva olis ku sais ton (killeri-)psun jossain testattua.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 343
Juu mun järjen mukaan aika pitkälle kaikki kokeiltu ja niin vähillä laitteilla kuin pystyy. ainut asia mihin reagoi oli ensimmäise käynnstykset flekti pysy päällä vain parisekuntia ja kone sammui. clearasin cmos niin käynnistyy lektit on täysillä ja rgb vilkkuu, jopa flashback yrittää toimia, mutta jää siihen CPU_LED palaa koko ajan, mikä viittaa prossu ongelmiin palaa vaikka prossua ei olis paikalla. en saa mitään reaktiota. joku feilaus jollain koodilla olis plssaa. mut ei. kiva olis ku sais ton (killeri-)psun jossain testattua.
Ainakin Asuksen AM3+ emoilla tuo CPU_LED palaminen on tyypillinen vika = emo lahonnut.
Itselläni viimeksi Asuksen Crosshair V Formula teki sen ja monta vuotta aikasemmin Asuksen toinen AM3+ emo teki samat.
Eli toimi ensin ja yks kaks tuo että ei muka prossua tunnista. Vaikka prossu siis toimii toisella emolla ihan hyvin.
Jossai tapauksissa kuulemma BIOS piiri lahoaa. Ja tohon Crosshair V:n ostinkin kasan uusia BIOS piirejä ja ohjelmointti laitteella ajoin BIOSin sisään, mutta koskaan ei emo herännyt enää.
 
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
990
minun veikkaus on että prosessori kuoli. tai ainakin katsoa suurennuslasilla onko siellä prossun alapuolella mitään epämääräistä niissä kondensaattoreissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
Ainakin Asuksen AM3+ emoilla tuo CPU_LED palaminen on tyypillinen vika = emo lahonnut.
Itselläni viimeksi Asuksen Crosshair V Formula teki sen ja monta vuotta aikasemmin Asuksen toinen AM3+ emo teki samat.
Eli toimi ensin ja yks kaks tuo että ei muka prossua tunnista. Vaikka prossu siis toimii toisella emolla ihan hyvin.
Jossai tapauksissa kuulemma BIOS piiri lahoaa. Ja tohon Crosshair V:n ostinkin kasan uusia BIOS piirejä ja ohjelmointti laitteella ajoin BIOSin sisään, mutta koskaan ei emo herännyt enää.
Laitoin partcolle kyselyn menemään. tuo on takaraivossa kytenyt ajatus, mutten ole uskaltanut ääneen mainita. ehdottomasti pitää kokeilla, kun joku muu ehdotti. E5-1620 testaus ja kellotusvideo ollut just runsaassa kulutuksessa.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
minun veikkaus on että prosessori kuoli. tai ainakin katsoa suurennuslasilla onko siellä prossun alapuolella mitään epämääräistä niissä kondensaattoreissa.
juu. tuo täytyy tarkistaa kanssa. joku halpa xeoni vois laittaa tilaukseen. kiitoksia.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 343
juu. tuo täytyy tarkistaa kanssa. joku halpa xeoni vois laittaa tilaukseen. kiitoksia.
Normaalisti prossut eivät hajoa vaan emot.
Ja jos muistan oikein niin X99 alustan kuluttaja emoille ei Xeoneita asennella jollei kyseessä ole halppis kiinaan ihme.
Kun semmoinen muistikuva on että noiden kohdalla Intel esti Xeoneitten käytön, tosin saatan muistaa väärinkin.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
Normaalisti prossut eivät hajoa vaan emot.
Ja jos muistan oikein niin X99 alustan kuluttaja emoille ei Xeoneita asennella jollei kyseessä ole halppis kiinaan ihme.
Kun semmoinen muistikuva on että noiden kohdalla Intel esti Xeoneitten käytön, tosin saatan muistaa väärinkin.
Kyll tuo emo yhteensopivuuslistojen kanssa xeoeja tukee. tubettajatki xeoneja ajelee kys. emolla. ecc ei toimi. tommonen 10-25 egen prossu nurkkiin pyöriin on ihan ok (käyttöä löytyy). tais e5-2630v3 ollut nuin 21 egee esim. postittuukin varmaan alle 2 kuukaudessa. emo on parisataa ja varmaan aikalailla ilman asiakassuojaa ostettuna. prossulla saan poissuljettua rikkinäisen emon vaikka 99% varmuudella se rikki on. CPU_LED palaa. bios sirun tyyppi ku selviää vois semmosen hommata kokeiluun. kiitos kun varoitit.
 

Muurahainen

Tukevoitunut jäsen
Liittynyt
08.11.2017
Viestejä
283
Kyll tuo emo yhteensopivuuslistojen kanssa xeoeja tukee. tubettajatki xeoneja ajelee kys. emolla. ecc ei toimi. tommonen 10-25 egen prossu nurkkiin pyöriin on ihan ok (käyttöä löytyy). tais e5-2630v3 ollut nuin 21 egee esim. postittuukin varmaan alle 2 kuukaudessa. emo on parisataa ja varmaan aikalailla ilman asiakassuojaa ostettuna. prossulla saan poissuljettua rikkinäisen emon vaikka 99% varmuudella se rikki on. CPU_LED palaa. bios sirun tyyppi ku selviää vois semmosen hommata kokeiluun. kiitos kun varoitit.
Eipäs ollutkaan mitään emoon sopivaa prossua nurkissa, joten ei mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 048
Normaalisti prossut eivät hajoa vaan emot.
Ja jos muistan oikein niin X99 alustan kuluttaja emoille ei Xeoneita asennella jollei kyseessä ole halppis kiinaan ihme.
Kun semmoinen muistikuva on että noiden kohdalla Intel esti Xeoneitten käytön, tosin saatan muistaa väärinkin.
Kuule Zetteri, mulla hajosi X99-koneesta Intel Xeon E5-1660v3. Eli se heitti aina sinistä ruutua käynnistäessä, mikäli en BIOS:sta sammuttanut yhtä ydintä pois käytöstä. Olin asiasta todella tyrmistynyt, kun tajusin kokeiluilla sen, että tämä buuttaa kaikilla muilla ytimillä, paitsi tällä yhden ytimen kera käynnistettäessä. Varmistin asian ostamalla Huuto.netistä 40 eurolla Xeon E5-1620v3 eli Quad-coren ja kone toimi täydellisesti tällä quad-corella. Pystyin siis tällä 40 euron cpu:lla varmistamaan sen, että uskaltaisin ostaa kalliimman cpu:n emolle, ja nyt Kaliforniasta Suomeen postitettu Core i7 5960X (150€) on rullannut koneessa iloisesti 11/2020 lähtien :)

Mulla cpu siis rikkoutui siten, että kaikki toimi normaalisti edellisen käyttökerran sammutukseen asti, ja sitä seuraavalla kerralla käynnistäessä kone meni aina tuohon siniseen ruutuun, ennen kuin lähdin kokeilemaan eri ytimien pois kytkemisiä päältä. Vian löydettyäni päätin, että tällä 1660v3:lla en pidä konetta testailuja enempää päällä, koska jos yksi ydin on rikki, voi cpu:lla kulkea virtoja vähän suunnittelemattomasti ja siksi pikapikaa ostin tuon Huuto.netin cpu:n.

Eli ketjun aloittajalle - osta halpa Xeon, testaa sillä, jos ei toimi, niin vaihda alustaa eli emoa ja cpu:ta muihin malleihin. 40 euron Xeonin saat tarvittaessa myytyä vastaavaan hintaan pois, kuten itsekin sain sitten Torissa tuon turhaksi käyneen E5-1620v3:n myytyä pois.

Eli testaa vielä, olisiko cpu sittenkin kuollut, luovuta vasta sitten tuon X99:n suhteen :)

T. Windows 7 Pro + X99-M WS/SE + i7 5960X @ 4,2Ghz
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
Kuule Zetteri, mulla hajosi X99-koneesta Intel Xeon E5-1660v3. Eli se heitti aina sinistä ruutua käynnistäessä, mikäli en BIOS:sta sammuttanut yhtä ydintä pois käytöstä. Olin asiasta todella tyrmistynyt, kun tajusin kokeiluilla sen, että tämä buuttaa kaikilla muilla ytimillä, paitsi tällä yhden ytimen kera käynnistettäessä. Varmistin asian ostamalla Huuto.netistä 40 eurolla Xeon E5-1620v3 eli Quad-coren ja kone toimi täydellisesti tällä quad-corella. Pystyin siis tällä 40 euron cpu:lla varmistamaan sen, että uskaltaisin ostaa kalliimman cpu:n emolle, ja nyt Kaliforniasta Suomeen postitettu Core i7 5960X (150€) on rullannut koneessa iloisesti 11/2020 lähtien :)

Mulla cpu siis rikkoutui siten, että kaikki toimi normaalisti edellisen käyttökerran sammutukseen asti, ja sitä seuraavalla kerralla käynnistäessä kone meni aina tuohon siniseen ruutuun, ennen kuin lähdin kokeilemaan eri ytimien pois kytkemisiä päältä. Vian löydettyäni päätin, että tällä 1660v3:lla en pidä konetta testailuja enempää päällä, koska jos yksi ydin on rikki, voi cpu:lla kulkea virtoja vähän suunnittelemattomasti ja siksi pikapikaa ostin tuon Huuto.netin cpu:n.

Eli ketjun aloittajalle - osta halpa Xeon, testaa sillä, jos ei toimi, niin vaihda alustaa eli emoa ja cpu:ta muihin malleihin. 40 euron Xeonin saat tarvittaessa myytyä vastaavaan hintaan pois, kuten itsekin sain sitten Torissa tuon turhaksi käyneen E5-1620v3:n myytyä pois.

Eli testaa vielä, olisiko cpu sittenkin kuollut, luovuta vasta sitten tuon X99:n suhteen :)

T. Windows 7 Pro + X99-M WS/SE + i7 5960X @ 4,2Ghz
Juu kiitoksia. tuommonen alle 40 egen E5-2640v3 on tulossa, sille on käyttöö jatkossaki. sit lisäksi tulee vanha kunnon sisäinen kaiutin(x2) Tweetteri (tais olla 6 egee posteineen), jos sieltä piippejä sais ulos. valmis biospiiri/siru on kanssa tulossa (todennäköisesti). näillä kokeillaan,jos ei onnistu, mä nostan kädet pystyyn.
nyt vaan odotellaan postin kulkua.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 742
Viestejä
4 269 751
Jäsenet
71 549
Uusin jäsen
Fundokaunt

Hinta.fi

Ylös Bottom