tietokone jäätyy asuksen logoon eikä päästä boot menuun

Liittynyt
06.06.2017
Viestejä
29
Moi, olen vuoden 21 lopulla kasannut tietokoneen ja se on toiminut moitteetta lähi viikkoihin asti. Ongelma on, kun tietokoneen käynnistää, niin se jäätyy asuksen logoon eikä päästä boot menuun. Tietokoneen saa päälle vain kun tarpeeksi kauan sammuttelee napista/ottaa virrat pois ja tätä saa tehdä välillä enemmän tai vähemmän, korkeimmillaan 20minuuttia. Sitten välillä pääsee normaalisti kirjautumiseen tai boot menuun. Olen tehdasasetukset laittanut ja bioksen päivittänyt, mutta ei muutosta. Ajurit ja windows päivitetty. Ja kun jäätyminen tapahtuu, niin emolevyn boot valo palaa koko ajan. Olen ajanut windowsin ram eheys ohjelman ja ei näyttänyt ongelmia. Olisiko ajatuksia mistä lähteä etsimään ongelmaa? Jos sattuu pääsemään boot menuun niin save&exit kautta pääsee normaalisti windowsiin, mutta kun boot menukaan ei ole taattu.

WIndows 10 Home
Asus TUF GAMING B550-PLUS , ATX-emolevy
AMD Ryzen 5 5600X, AM4, 3.7 GHz, 6-Core, Boxed
Kingston 16GB (2 x 8GB) FURY Renegade, DDR4 3600MHz, CL16
Kingston 1TB A2000 NVMe PCIe SSD-levy, M.2 2280, 2200/2000
Seagate 2TB BarraCuda, sisäinen 3.5" kiintolevy, SATA III
Fractal Design Meshify C - Dark TG, ikkunallinen ATX -miditorniko
Seasonic 850W FOCUS GX-850, modulaarinen ATX-virtalähde, 80
ARCTIC Freezer 34 eSports DUO - White -prosessorijäähdyti
Nvidia geforce RTX 3060 3 tuulettiminen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.06.2017
Viestejä
29
Voiko kovalevy vaikuttaa, kun kuitenkin Windows on asennettu tuolle C: m2 ssdlle ja bios pitäis hakea windowsia sieltä. eli C on ssd D on kovalevy
 

Liitteet

Liittynyt
06.06.2017
Viestejä
29
Kyllä voi, myös joku USB-laite voi tuota tehdä.
Okei. Uusin usb käytettävä laite, jonka olen uusinut on näppäimistö, mutta siitäkin on jo enemmän aikaa. Pitää yrittää testata ilman kovalevyä käynnistellä.
 
Liittynyt
26.12.2022
Viestejä
229
Jumiutuuko se siis siinä vaiheessa kun se yrittää ladata windowsia, eli Asuksen logo ja rinkula alla vai jo ennen sitä? Noissa asuksen emoissa yleensä oletuksena on päällä tuo asuksen oma logo kun lataa windowsia mikä hämää välillä. Selviäis, vähän, että onko vika windowsin päässä.
 
Liittynyt
06.06.2017
Viestejä
29
Jumiutuuko se siis siinä vaiheessa kun se yrittää ladata windowsia, eli Asuksen logo ja rinkula alla vai jo ennen sitä? Noissa asuksen emoissa yleensä oletuksena on päällä tuo asuksen oma logo kun lataa windowsia mikä hämää välillä. Selviäis, vähän, että onko vika windowsin päässä.
Jumiutuu kohtaan missä asuksen logo ja "press f2 or del to enter bios" ei oo rinkulaa ollenkaan
 
Liittynyt
26.12.2022
Viestejä
229
Jumiutuu kohtaan missä asuksen logo ja "press f2 or del to enter bios" ei oo rinkulaa ollenkaan
Kokeilisin sitten ainakin pelkästään yhdellä muistikammalla käynnistää (molemmilla erikseen) ja sen jälkeen kokeilisin irrottaa tuon 3,5" kiekon johdot.
 
Liittynyt
06.06.2017
Viestejä
29
Vika löytyi. Kovalevystä johtuu, en tiennyt että voi vaikuttaa vaikka windows ei ole siellä kiitos paljon auttajille! Löytyiskö suosituksia minkä ostaa tilalle, pelejä ym tulee latailtua sinne.
 
Liittynyt
26.12.2022
Viestejä
229
Vika löytyi. Kovalevystä johtuu, en tiennyt että voi vaikuttaa vaikka windows ei ole siellä kiitos paljon auttajille! Löytyiskö suosituksia minkä ostaa tilalle, pelejä ym tulee latailtua sinne.
Voi myös johtua että biosissa on boot priorityyn määrätty toi 3,5" kovo ensimmäiseksi. Ja se koittaa siltä lähteä lataamaan, eli kannattaa ne vielä kattoa sieltä, voi olla että itse levyssä ei ole vikaa.
 
Liittynyt
06.06.2017
Viestejä
29
Voi myös johtua että biosissa on boot priorityyn määrätty toi 3,5" kovo ensimmäiseksi. Ja se koittaa siltä lähteä lataamaan, eli kannattaa ne vielä kattoa sieltä, voi olla että itse levyssä ei ole vikaa.
Katsoin ja boot #1 oli asetettu ssd
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 968
Viestejä
4 215 765
Jäsenet
70 984
Uusin jäsen
sisu1980

Hinta.fi

Ylös Bottom