Tietokone ei boottaa windows 10 (esi)asennuksen seuranneen uudelleenkäynnistyksen jälkeen.

wmw

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.04.2020
Viestejä
268
Kasasin eilen tietokoneen, missä on kovalevynä vain vanhahko HDD levy (mikä testattu toimivaksi ja ollut aiemmin boottikäytössäkin). Aluksi oli ongelmia päästä asentamaan windowsia, kun tietokone jumittui latausruutuun. Päivitin siihen uusimman biosin, niin tämä ongelma ratkesi.

Nyt tosiaan olen koko päivän koittanut asentaa windows 10 koneeseen eri bios asetuksilla, mutta aina ongelma on sama. Windows suorittaa esiasennuksen (kuva) ja käynnistää itsensä uudestaan. Uudelleenkäynnistys voi viedä minut vain Biosiin tai tähän samaan esiasennuksen alkuun.
20210611_171806.jpg20210611_171830.jpg

Bios tunnistaa kovalevyn, kuten myös windowsin asennusohjelma (kovalevyn formatoinnin ja asennuksen jälkeen siellä näyttäisi olevan tiedostoja vajaa 10gb, eli kai se onnistuneesti siirtää tiedostot tikulta koneeseen. Kuitenkin boot asetuksissa "select boot device" yms ei näy ollenkaan Windows Boot Manageria.
Pelkästään on mahdollisuus 1) Käynnistää kone tikun kautta esiasennukseen 2) avaa bios setup
20210611_171857.jpg
Olen koittanut kahdella eri boottitikulla (jotka toimineet aiemmin) ja pääsin USB tikun kautta myös Windows Troubleshoottiin ja siellä koitin startup repairia, mutta windows ei pysty korjaamaan itseään (en valitettavasti saanut logia auki, vaikka koitin CMD:llä sitä avata):
20210611_174244.jpg20210611_174311.jpg

Neuvoja kaivataan, ei valitettavasti ole toisia kovoja johon voisin koittaa asentaa Windowsia.

MSI MPG B550 Carbon Wifi (verkkokaupan outletista)
Ryzen 5600x
Western Digital WD10EZEX 1TB
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
462
Ei nyt mulla ole varmaa tietoa mutta ootko kokeillut alla mainittuja asioita:
-Win10 asennuksen jälkeen tikku irti kun pitää käynnistää kone uudelleen.
-Johonkin toiseen SATA liittimeen kytkeminen
 

wmw

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.04.2020
Viestejä
268
Ei nyt mulla ole varmaa tietoa mutta ootko kokeillut alla mainittuja asioita:
-Win10 asennuksen jälkeen tikku irti kun pitää käynnistää kone uudelleen.
-Johonkin toiseen SATA liittimeen kytkeminen
Molempia kokeillut jo tuloksetta. Koitan hankkia toisen kovalevyn, jolla voisi sitä testata.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
509
Olisikohan sellainen tapaus että uusi kone boottaa niin nopeasti että vanha levy ei ehdi tehdä omaa sisäistä alkutarkastustaan kun firmis jo alkaa etsimään boottikelpoista levyä?

Jos BIOS-asetuksista löytyy mahdollisuus laittaa boottiprosessiin säädettävä 1-5 sekunnin viive, kokeile lisätä pari sekuntia viivettä ja katso auttaako se.

Toinen mahdollisuus on, että levy on ennestään osioitu perinteisellä MBR-tyylillä, jolloin Windows asentuu käyttämään perinteistä MBR-boottitapaa. Uusi kone "select boot device"-kuvakaappauksen perusteella sallii (ainakin tämän hetkisillä asetuksilla) vain uudemman UEFI-boottitavan. Tähän pääsemiseksi pitäisi osiointitapa muuttaa MBR:stä GPT:ksi ennen asennusta, tai vaihtoehtoisesti poistaa levyltä *kaikki* vanhat osiot ja antaa Windowsin asennusohjelman itse osioida levy, jolloin se luo automaattisesti levylle ESP-osion UEFI-tyylistä boottia varten.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 651
Viestejä
4 197 365
Jäsenet
70 762
Uusin jäsen
JaffaTheNeste

Hinta.fi

Ylös Bottom