Tietokone aiheuttaa staattista huminaa kuulokkeisiin

Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
14
Olen mysteerin äärellä ja pyytäisin apua tietokoneista, ja varsinkin sähköpuolesta, enemmän tietäviltä mitä tehdä, kun pöytätietokoneeni on alkanut tehdä ihmeellistä staattista huminaa joka kuuluu kuulokkeisiin taustalla? Sähköön tämä liittyy, koska kun tietokoneen koppaa tai mitä tahansa metallista osaa, joka on yhteydessä tietokoneeseen, koskee kädellä koneen ollessa käynnissä niin humina katoaa, eli ihmisestä tulee tämän sähköketjun jatko johtaessaan sähköä.

Tämä ongelma on nyt ilmennyt muutaman päivän aikana. On voinut olla pitempäänkin, mutta vasta nyt kiinnittänyt huomiota. Aiemmin tietokoneen sammutus on tähän auttanut, mutta tänään aamuyöllä ei sitten enää auttanutkaan ja siksi tätä lähdin enemmän selvittämään, mutta oma tietotaito loppui lyhyeen. Kaikkia liitäntöjä olen kokeillut ja tälle aamusta tuli tehtyä pölypuhdistus koneelle varmistaakseen ettei siitä johdu. Tietokone on 2017 syksyllä itse kasattu pelikäyttöön, osat valittu valmiin buildin pohjalta jota sitten päivitellyt myöhemmin. Ainoastaan emolevy + näytönohjain on pysynyt samana. Tietokone toimii moitteetta, mutta emolevy on ollut miltei alusta asti vähän oikutteleva, joka tosin tapahtuu vain käynnistäessä konetta ja korjaantuu käynnistämällä uudelleen. Olen ajatellut jos vuoden vielä pysyisi tämä kone kasassa ja ostaisi ensi vuoden syksynä kokonaan uuden, kun Windows 10:n tuki loppuu tuolloin ja toivottavasti uudemman sukupolven komponenttien hinnat olisivat tulleet hieman alemmas. Onhan uuden tietokoneen ostaminen käynyt mielessä jo jonkun aikaa, mutta vielä ei ole tehnyt mieli uutta ostaa toimivan tilalle.

Ensin ajattelin tämän johtuvan mikrofonista, kun googlettelin ongelmasta ja vastaan tuli keskusteluja joissa Shure mv7 -mikrofoni tekisi tätä usb-liitännän takia sekä mahdollisesti voisi olla laitevika. Minulla on siis tottumus käyttää nappikuulokkeita ja koska näiden johto ei riitä käyttämisessä pöytätietokoneelle niin käytän niitä liittämällä ne mikrofoniin ja mikrofonin asetukset on täysin playback eli mikrofoni on tietynlaisena välikappaleena kuulokkeiden liitännälle koneeseen. Muttei tämä johdu mikrofonista. Mikrofonia, tai jopa mikrofonin metallista standia, koskettamalla tämä humina katoaa. Ja vaikka liitän nappikuulokkeet suoraan emolevyn liitäntään tämä humina jatkuu.

Mikään vahva äänihän tämä ei ole, vaihtelee paljon. Ajoittain sitä ei huomaa kuin koskettamalla koppaa jolloin humina katoaa ja välillä sitten sen huomaa selvästi ellei toista mitään audiota. Ja onhan tuo humina sellaista, että kun sen tiedostaa niin väkisin siihen kiinnittää huomiota ja häiritsee, jopa huolestuttaa. Voisihan tuota mikrofonia tai mitä tahansa tietokoneeseen liitettyä metallista osaa pitää käsissä jotta humina katoaa, mutta uskoisin ettei se ole järkevää.

Voiko tämä humina enteillä jotain pahempaakin vikaa, onko jotain hajoamassa ja voiko tälle tehdä jotain? Huolestuttavaahan tuo on nyt kun kiinnittänyt huomiota ja epätoivo kalvaa ikävästi. Vai onko aivan normaalia ja huoli on turha? Tuntuu hieman tyhmältä kysellä tällaista, mutta kun ei tiedä niin parempi kysyä enemmän tietäviltä ja uskoisin tämän foorumin olevan loistava paikka. Toivottavasti täältä foorumilta löytyisi osaavaa apua auttamaan.

Suuret kiitokset jo etukäteen! :)
 
Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
622
Itsellä taas alkoi vaimea rätinä ääntä toistaessa noin tunnin käytön jälkeen ja mikki kohisi ikävästi jos oli yhtään vahvistusta joka on pakko olla tai muuten on turhan hiljainen. Poistin lopulta realtekin ajurit ja kaikki ongelmat katosivat. En tiedä mikä oli ongelma kun Win 10 toimi hienosti ajureiden kanssa, mutta win 11 en saanut ajureiden kanssa kuntoon vaikka mitä kokeilin ja meinasin jo että emon äänipiiri tai usb on hajalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 313
Viestejä
4 373 735
Jäsenet
72 766
Uusin jäsen
JarkkoV83

Hinta.fi

Ylös Bottom