Tieliikenne / Ajaminen Iso-Britanniassa.

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
483
Yritin etsiä monella eri hakusanalla, mutta en löytänyt matkusteluun liittyvää triidiä. Tästä syystä teen oman ketjun aiheeseen liittyen.

Olen lähdössä Skotlantiin, jossa ajetaan tien vasenta puolta. Olen yrittänyt etsiä tietoa mitä tulee ottaa huomioon kyseisessä asiassa, mutta yllätyksekseni tietoa on erittäin vähän saatavilla. Käännyn teidän puoleen. Onko täällä kokemusta aiheesta? Olen käsittänyt, että liikennesäännöt on samat kuin suomessa (mm. Oikealta tulevia väistetään), ja ainut eroavaisuus on, että ajetaan tien vasenta reunaa ja esimerkiksi liikenneympyrät kierretään vasemmalta oikean sijaan. Onko asia näin? Jos mahdollista, olisi kiva saada suoraviivainen lista esimerkiksi ranskalaisilla viivoilla merkittynä siitä, mitä pitää ottaa huomioon.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 816
Yritin etsiä monella eri hakusanalla, mutta en löytänyt matkusteluun liittyvää triidiä. Tästä syystä teen oman ketjun aiheeseen liittyen.

Olen lähdössä Skotlantiin, jossa ajetaan tien vasenta puolta. Olen yrittänyt etsiä tietoa mitä tulee ottaa huomioon kyseisessä asiassa, mutta yllätyksekseni tietoa on erittäin vähän saatavilla. Käännyn teidän puoleen. Onko täällä kokemusta aiheesta? Olen käsittänyt, että liikennesäännöt on samat kuin suomessa (mm. Oikealta tulevia väistetään), ja ainut eroavaisuus on, että ajetaan tien vasenta reunaa ja esimerkiksi liikenneympyrät kierretään vasemmalta oikean sijaan. Onko asia näin? Jos mahdollista, olisi kiva saada suoraviivainen lista esimerkiksi ranskalaisilla viivoilla merkittynä siitä, mitä pitää ottaa huomioon.
Kaikki on käännettyä oikealta vasemmalle, mukaan lukien väistämisvelvollisuudet. Eli vasemmalle kääntyvällä on etuajo-oikeus.

Oma henk. koht. vinkki on, että katso ajatuksella peileihin. Esim. peräpeiliin vilkaisu tulee niin refleksinomaisesti, että siinä helposti ei katso peiliin, vaan auton A-palkkiin. Kerta se peili on eri puolella kuin mihin on tottunut.
Toinen vinkki on, että varmista, että autossa on automaattivaihteet.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 911
Itse yllätyin Uudessa Seelannissa, ettei ongelmana ollutkaan liikennesääntöjen omaksuminen (meni vartti tms.) vaan se, että auto meinasi aina ajautua tien vasemman laidan kiveykseen. Kerran taisi ryykätäkkin renkaat. Aivot hahmottaa auton aseman väärin aluksi. Ja sama homma toiseen suuntaan Suomeen palatessa.

Automaatti nyt on ihan pakollinen kanssa kuten edellinen postaaja laittoi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
483
Jaiks. Mun vuokra-autossa ei ole automaatti. Siinä kuitenkin kuvassa näyttää olevan ratti samalla puolella kuin suomessa. Eikös nuo kuitenkin ihan tavallisia autoja ole? Onko tuo automaatti lähinnä, että voi keskittyä uuteen liikennerumbaan?
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 479
Manuaalivaihteet oppii hetkessä, ei ainakaan itsellä ollut mitään ongelmia. Mutta tuo mitä @jarp mainitsi oli kyllä itselläkin hieman ongelmana...
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 911
Jaiks. Mun vuokra-autossa ei ole automaatti. Siinä kuitenkin kuvassa näyttää olevan ratti samalla puolella kuin suomessa. Eikös nuo kuitenkin ihan tavallisia autoja ole? Onko tuo automaatti lähinnä, että voi keskittyä uuteen liikennerumbaan?
No jos ratti on vasemmalla, niin ei kai sit mitään ongelmaa. Ajatus oli et ratti oikealla nii vaihteita ei osaa vasen käsi käyttää. Ei varmaan ole tota laitaan ajatumosen ongelmaakaan jos ratti vasemmalla, siitähän se johtuu et aivot on tottunut et auto on näkökentässä vähän sivussa ja kompensointi tulee selkäytimestä...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
51
Jaiks. Mun vuokra-autossa ei ole automaatti. Siinä kuitenkin kuvassa näyttää olevan ratti samalla puolella kuin suomessa. Eikös nuo kuitenkin ihan tavallisia autoja ole? Onko tuo automaatti lähinnä, että voi keskittyä uuteen liikennerumbaan?
Onko varmuus, että kuva on juuri vuokrattavasta autosta? Ettei ole vain joku vuokraamoketjun esimerkkikuva, jota ei ole lokalisoitu vasemmanpuoleista liikennettä varten? Useinhan autovuokraamoilla on pienet präntit, että vuokrattava automalli on suuntaa antava ja voivat antaa vähintään vastaavan kokoisen muun merkkisen auton saatavuuden mukaan. Ei siis itsellä kokemusta vasemmanpuoleisesta liikenteestä, kunhan vain pohdin.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 479
Onhan suomessakin paljon Japanista tuotuja autoja, helposti ne vaihteet oppii vaihtamaan vasemmalla kädellä, ei kannata sitä pelätä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 816
Jaiks. Mun vuokra-autossa ei ole automaatti. Siinä kuitenkin kuvassa näyttää olevan ratti samalla puolella kuin suomessa. Eikös nuo kuitenkin ihan tavallisia autoja ole? Onko tuo automaatti lähinnä, että voi keskittyä uuteen liikennerumbaan?
Jos se on paikallinen vuokra-auto, niin kyllä siinä on ratti eri puolella kuin Suomessa. Jolloin se automaatti on erittäin kätevä, koska on vittumaista oppia käyttämään vaihteita vasurilla samaan aikaan kun oppii sitä väärällä puolella tietä ajamista.
Itselläni tuolloin oli manuaali, ja vaikka kyllä silläkin pärjäsi ja suht nopeasti oppi sen vaihtamisen, niin siinä parin ekan päivän aikana kyllä tuli kytkimen haju tutuksi. Etenkin kun samaan aikaan piti navigoida jossain Cambridgen suht ahtailla kaduilla.
Maantieajossa tietenkin helpompaa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 139
Vuokra-autolla ajaminen ei ollut Irlannissa homma eikä mikään, sen jälkeen kun osasi vuokraamon pihasta lähteä tien vasempaa laitaa pitkin niin kaikki muu hoitui helposti. Liikennettä on sen verran paljon että se vie mukanaan. Kaistamaalauksia on paljon paremmin ja ne eivät talven aikaan kulu niin pahasti joten ne erottuvat paremmin. Sitten jos omalla autolla menisit ajamaan niin tilanne voisi ollakin hieman haastavampi, mutta ei sellaisella autolla joka muutenkin on vieras ja jossa on vaihteet vasemmalla.

Osassa autoista vilkku on silti samalla puolella kuin meillä, tuo riippuu ihan siitä että miten eri maiden liikenteeseen lähtevät autot kootaan tehtaalla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 816
Osassa autoista vilkku on silti samalla puolella kuin meillä, tuo riippuu ihan siitä että miten eri maiden liikenteeseen lähtevät autot kootaan tehtaalla.
Eiköstä vilkku ole ihan Suomessakin joissakin automalleissa eri puolella?
Jotenkin mulle on jäänyt sellainen kuva, että isän 90-luvun C-sarjan Mersussa (tai vaihtoehtoisesti 80-luvun W123:ssa) oli vilkkuvipu eri puolella kuin mihin on nykyään tottunut.
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
554
Itse olen käynyt 4krt lomamatkalla scotlannissa. Aina vuokrannut avis:en auton kentältä. Kaikki olleet manuaaleja ja hyvin niillä on rullannut. Huomioit vaan sen, että mitä pienempi(kapoisempi) tie, sitä lujempaa niillä ajetaan. Jos alkaa auto roikkua peilissä, niin kannattaa suosiolla päästää edelle, ettei tarvi todistaa hulluja ohituksia. Paikalliset ajaa aivan reikäpäänä noita pienempiä teitä. Mikä parasta niissä on se, että mitään liikennemerkkejä ei ole :D Ylämäen jälkeen voi heti tulla 90 asteen mutka ilman varoituksia. Ajoin itsekin niitä kun totuin aivan hulluja nopeuksia. Ainoastaan paikallinen minibussi kulki vielä kovempaa entä paikalliset kuskit. En ymmärrä miten kukaan uskaltaa olla minibussin kyydissä siellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 817
Tuo manuaali ja keppi väärällä puolella vaan on kyllä aluksi sellainen brainfuck ettei tosikaan. Itse en ole "väärän puolen" liikenteessä ajanut mutta jo kotimaassa on ollut vähän aluksi pieniä hahmotusongelmia kun kokeilin kaverin japseista tuotua autoa jossa kaikki hallintalaitteet on "väärällä puolella". Mutta itseasiassa yllättävän äkkiä tuohon takaperoiseen systeemiin tottui, ehkä puolen tunnin jälkeen alkoi sujumaan jo lähestulkoon luonnostaan kun vaan piti ajatuksen vahvasti siinä että kaikki on väärällä puolella.

Tosin, itse olen ilman mitään koulutusta ajanut pyöräkuormaajaa tyyliin "siitä vaan kokeilet, äkkiä sä opit" ja yhden keikkabussin 30km matkan huoltopaikasta erään bändin harjoittelupaikan pihaan. Ja kaikki pelkällä B-kortilla. Bussin kanssa kyllä vähän jännitti kun oli keulaylitystä aika reippaasti eli etupyörät kuskin takana, oli vähän jännä kakka housussa parissa tiukemmassa risteyksessä :D Onneksi rikos on jo vanhentunut...
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
554
Tuo manuaali ja keppi väärällä puolella vaan on kyllä aluksi sellainen brainfuck ettei tosikaan. Itse en ole "väärän puolen" liikenteessä ajanut mutta jo kotimaassa on ollut vähän aluksi pieniä hahmotusongelmia kun kokeilin kaverin japseista tuotua autoa jossa kaikki hallintalaitteet on "väärällä puolella". Mutta itseasiassa yllättävän äkkiä tuohon takaperoiseen systeemiin tottui, ehkä puolen tunnin jälkeen alkoi sujumaan jo lähestulkoon luonnostaan kun vaan piti ajatuksen vahvasti siinä että kaikki on väärällä puolella.

Tosin, itse olen ilman mitään koulutusta ajanut pyöräkuormaajaa tyyliin "siitä vaan kokeilet, äkkiä sä opit" ja yhden keikkabussin 30km matkan huoltopaikasta erään bändin harjoittelupaikan pihaan. Ja kaikki pelkällä B-kortilla. Bussin kanssa kyllä vähän jännitti kun oli keulaylitystä aika reippaasti eli etupyörät kuskin takana, oli vähän jännä kakka housussa parissa tiukemmassa risteyksessä :D Onneksi rikos on jo vanhentunut...
Se riittää, että tietää missä etuset menee. Itsekin sain aikanaan ohjeen pyöräkuormaajaan "vähän kääntelet, niin opit". Mitä itse ajoin scotlannissa, niin väärällä puolella oli ainoastaan ratti ja keppi. Kaikki muut systeemit toimi kuin suomessakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 817
Se riittää, että tietää missä etuset menee. Itsekin sain aikanaan ohjeen pyöräkuormaajaan "vähän kääntelet, niin opit". Mitä itse ajoin scotlannissa, niin väärällä puolella oli ainoastaan ratti ja keppi. Kaikki muut systeemit toimi kuin suomessakin.
Juu, ainoa hankala asia tosiaan oli että se keppi oli väärällä puolella eli vaistomaisesti yritti hapuilla väärää puolta automaattisesti. Ja sitten kun sen vaan sisäisti niin homma sujui ihan niinkuin aina olisi ajanut niin päin.

Tosiaan tuo pyöräkuormaajajuttu oli joskus 14-15-vuotiaana ja olihan se jännää ajaa sellaista "petoa" alaikäisenä julkisella tiellä paikallislle snägärille ja hakea makkaraperunat sieltä ja ajaa takaisin :D
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 976
Onneksi kuitenkin polkimet on samassa järjestyksessä kuin Suomessa. Siinä voisi olla melkoista haipakkaa kuin selkäytimestä pamauttaa hätäjärrutuksen tilanteen yllättäessä, niin auto vain kiihtyy kunnolla lisää. Hauska olisi kun ratti toimisi vielä päinvastoin kuin täällä eli pyörittämällä myötäpäivään rattia renkaat kääntyykin vasemmalle.
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
554
Onneksi kuitenkin polkimet on samassa järjestyksessä kuin Suomessa. Siinä voisi olla melkoista haipakkaa kuin selkäytimestä pamauttaa hätäjärrutuksen tilanteen yllättäessä, niin auto vain kiihtyy kunnolla lisää. Hauska olisi kun ratti toimisi vielä päinvastoin kuin täällä eli pyörittämällä myötäpäivään rattia renkaat kääntyykin vasemmalle.
Muistaakseni suomessa on/oli huvipuisto, jossa polkuautoa pystyi ohjaamaan juurikin noin. Siellä samassa paikassa pystyi ajamaan fillaria, missä vanteen napa oli vanteen vierellä, eli pyöräilymatka oli vähintäänkin keinuvaa..
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 976
Muistaakseni suomessa on/oli huvipuisto, jossa polkuautoa pystyi ohjaamaan juurikin noin. Siellä samassa paikassa pystyi ajamaan fillaria, missä vanteen napa oli vanteen vierellä, eli pyöräilymatka oli vähintäänkin keinuvaa..
Ei ihminen osaa ajaa tuollaisella pyörällä äkkiseltään, jossa ohjaus toimii päinvastaiseen suuntaan kääntämällä kuin normaalisti. Vaatii vähintään useamman päivän harjoittelun, että sellaisella pyörällä ajaminen onnistuu. Ja sitten kun sen on oppinut, niin on sama harjoittelu edessä uudelleen kun siirtyy taas ajamaan normaalia polkupyörää.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 402
Itse olen käynyt 4krt lomamatkalla scotlannissa. Aina vuokrannut avis:en auton kentältä. Kaikki olleet manuaaleja ja hyvin niillä on rullannut. Huomioit vaan sen, että mitä pienempi(kapoisempi) tie, sitä lujempaa niillä ajetaan. Jos alkaa auto roikkua peilissä, niin kannattaa suosiolla päästää edelle, ettei tarvi todistaa hulluja ohituksia. Paikalliset ajaa aivan reikäpäänä noita pienempiä teitä. Mikä parasta niissä on se, että mitään liikennemerkkejä ei ole :D Ylämäen jälkeen voi heti tulla 90 asteen mutka ilman varoituksia. Ajoin itsekin niitä kun totuin aivan hulluja nopeuksia. Ainoastaan paikallinen minibussi kulki vielä kovempaa entä paikalliset kuskit. En ymmärrä miten kukaan uskaltaa olla minibussin kyydissä siellä.
No jos tykkää Suomen etana tahdista mutkapätkillä, niin voihan se vauhti tuntua hurjalta. Aina kun palaa jossain reissusta, niin vituttaa normaalia enemmän ne etana tahtia ajelijat mutka pätkillä, joilla olisi kiva ajaa reippaasti.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 541
Polkimet, vaihteet ja viikset samoin päin kuin Suomessa. Ainoastaan auton runko eri puolella. Muuten se ajaminen menee jees mutta kaupunkien yksuuntaiset voi helposti sekottaa päätä. Ja epäsymmetriset risteykset.
Hyvä hahmotusharjotus kyllä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 139
Ajamisessa vihreällä saarella on myös se erikoisuus että tiet tuntuu olevan leikattu keskelle peltoja vailla minkäänlaisia pientareita, ja mikäs siinä kun ei siellä tarvita suoja-alueita hirvien tai porojen havainnointiin.

Liikenneympyrät on myös ihan oma taiteenlajinsa ja tosi hyvin opastettujakin. Useita kaistoja, liikennevaloja keskellä ympyrää, ne on usein vielä nimetty, ja nimi voi olla jotain poikkitaiteellistakin. Ihmettelen suuresti miten noin hyvin tehdyt liikenneympyrät eivät ole muissa maissa yleistyneet.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
656
Kaikki on käännettyä oikealta vasemmalle, mukaan lukien väistämisvelvollisuudet. Eli vasemmalle kääntyvällä on etuajo-oikeus.
Highway code kohta 184 sanoo että anna etuoikeus oikealta tuleville liikenneympyröissä. Yleisesti ottaen kääntyjä/liittyjä väistää, elleivät liikennemerkit muuta väitä.
Itse olen ajanut UK:ssa aina oikealta tulevaa väistäen, ja niin näyttivät muutkin tekevän. Oikeastaan kannattaa seurata, miten muut ajavat ja olla kohteliaan joustava liikennevirrassa.
 

Diziet Sma

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 435
Liikennettä on sen verran paljon että se vie mukanaan.
Juuri näin. Aikoinaan automatkalla Skotlannissa lähdin huoltoaseman pihasta ja vaikka olin jo viikon harjoitellut vasemmalla ajamista, niin muun liikenteen puuttuessa lähdin ajamaan oikeaa puolta. Meni melkein puoli kilometriä ennen kuin välähti yhtä aikaa minulla ja vaimolla, että nyt muuten meni pieleen.

Oikean kaistan valintaan joutuu muutenkin keskittymään. Oikealle kääntyminen liikennevalottomassa risteyksessä on ehkä hankalin paikka, kun pitää muistaa sekä väistämisvelvollisuus että oikealle (eli vasemmanpuoleiselle) kaistalle meneminen kääntymisen jälkeen. Kaupungeissa ja isoilla teillä se ei ole ongelma, kun kaistamerkinnät on selvät. Mutta pikkuteillä pitää pysyä hereillä.

Liikenneympyröitä on onneksi paljon. Niissä ajaminen on helppoa. Säännöt on samat kuin Suomessa eli ympyrään tuleva väistää siellä jo olevia. "Väärin päin" kiertäminen ei ole ongelma, kun ei ympyröihin pysty muuten päin ajamaankaan.
Osassa autoista vilkku on silti samalla puolella kuin meillä, tuo riippuu ihan siitä että miten eri maiden liikenteeseen lähtevät autot kootaan tehtaalla.
Niin kuin moni on jo sanonut, niin vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tehdyt autot eivät käytännössä eroa oikeanpuoleisen liikenteen autoista. Ratin paikkaa lukuun ottamatta hallintalaitteet on samoin päin, manuaaleissa vaihdekaavio on sama jne.

Yllättävän äkkiä väärällä puolelle ajamiseen tottuu. Ensimmäisenä päivänä tuli kahdesti ajamaan lähtiessä avattua ensin matkustajan puolen ovi, mutta se nyt ei ole kovin vaarallista.

Briteissä on monessa paikassa käytössä metrijärjestelmä, mutta liikenteessä käytetään maileja. Nopeusrajoitusten kanssa ei ole ongelmia, koska nopeusmittari näyttää maileja. Etäisyyksien kanssa joutuu tekemään vähän päässälaskua.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 628
Manuaalin oppii 5 minuutissa. Liikenneympyrä on paha, muistaakseni väistämissääntökin on siinä hieman eri. Tiet maaseudulla ovat kapeita.

Itselle suurin vaaratilanne ituli Helsinki-Vantaalla kun palasin ja lähdin ajamaan väärää puolta..
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 718
Itse ajelin Skotlannissa syksyllä ja siihen tuli kyllä kiinnitettyä huomioita kuinka kovaa kaupungissakin ajettiin. Jalankulkijoille ei juuri annetta tilaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 816
Highway code kohta 184 sanoo että anna etuoikeus oikealta tuleville liikenneympyröissä. Yleisesti ottaen kääntyjä/liittyjä väistää, elleivät liikennemerkit muuta väitä.
Itse olen ajanut UK:ssa aina oikealta tulevaa väistäen, ja niin näyttivät muutkin tekevän. Oikeastaan kannattaa seurata, miten muut ajavat ja olla kohteliaan joustava liikennevirrassa.
Liikenneympyrässä tietenkin väistetään oikealta tulevia, samaan tapaan kuin Suomessa liikenneympyrässä väistetään vasemmalta tulevia. Tai tarkemmin, liikenneympyrässä sinne ympyrään ajava väistää niitä, jotka ovat jo siellä ympyrässä.

Täältä löytyy UK autokoulun ohjeet:
In the UK, there are a couple of main principles for working out who has right of way:
  • Drivers on a main road have priority over drivers on a minor road
  • Vehicles travelling straight on or turning left have priority. That means that drivers turning right will have to wait for a gap in the traffic before making their turn
...

Don’t panic when you hear the term “unmarked crossroads”. Although, technically, nobody has priority, you should be able to navigate them safely if you fall back on your knowledge of other junctions and general rules of the road.
  • The first person to arrive at the junction usually has right of way
  • If you’re turning right, you should give way to other traffic
...

Key points:

✓ Follow any road markings, signs and traffic signals
✓ Where markings aren't clear, proceed with caution
✓ Give way to traffic on the main road
✓ Any time you're turning right, yield to other drivers
Eli siis, siinä missä Suomessa tasa-arvoisessa risteyksessä on sääntö "väistä oikealta tulevaa", UK:ssa sääntö on, että ensinnä saapuvalla on etuajo-oikeus, paitsi että oikealle kääntyvä väistää.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
656
Ja kun oikealle kääntyminen (esim T-risteyksessä liityttäessä pikkutieltä isommalle) tarkoittaa kaistan ylitse menemistä, niin nämä väistelyperiaatteet ovat aika luonnollisia hahmottaa. Vasemmalle kääntyessä taas „älä aja alle“ tulee selkäytimestä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
84
Polkimet, vaihteet ja viikset samoin päin kuin Suomessa. Ainoastaan auton runko eri puolella. Muuten se ajaminen menee jees mutta kaupunkien yksuuntaiset voi helposti sekottaa päätä. Ja epäsymmetriset risteykset.
Hyvä hahmotusharjotus kyllä.
Oliko noissa viiksissä ero Japani ja UK autoissa? Yhtä Japanin tuontiautoa ajanut ja siinä ainakin oli vilkku oikealla puolella. Jäi mieleen kun joka risteyksessä oli pyyhkijät päällä :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 961
Automaatti nyt on ihan pakollinen kanssa kuten edellinen postaaja laittoi...
Oliko noissa viiksissä ero Japani ja UK autoissa? Yhtä Japanin tuontiautoa ajanut ja siinä ainakin oli vilkku oikealla puolella. Jäi mieleen kun joka risteyksessä oli pyyhkijät päällä :D
Mulla on ollu briteistä tuotu manuaaliv. auto (Ford Fusion), eikä sillä ajaminen ollu yhtään ihmeellisempää kuin meikäläisellä autolla, kunhan tottui vetämään turvavyön oikealta vasemmalle eikä toisinpäin. Pitkänkin ajan jälkeen sitä etti aina väärältä puolelta :D Vähän sama käsijarrun kanssa.

Joo aluksi risteykset kannattaa ottaa rauhallisesti eikä ajele aivot narikassa, että ajolinjat pysyy järkevinä.

Vaihteisiin tottuu nopeammin kuin tuohon. Pyyhkijöissä/vilkkuviiksessä ei ollut mitään eroa brittiauton ja suomi-auton välillä. ihan sama sijottelu.

Ja tankille ajaminen meni "pari kertaa" väsyneenä vähän uusintayritykseksi kun on RHD ja Ford (missä tankki eripuolella kuin vag:ssa ym, ja sitten vielä istut "väärällä puolella" ratissa) heh
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 541
Oliko noissa viiksissä ero Japani ja UK autoissa? Yhtä Japanin tuontiautoa ajanut ja siinä ainakin oli vilkku oikealla puolella. Jäi mieleen kun joka risteyksessä oli pyyhkijät päällä :D
Vastaus tulikin.
Lisäisin vielä ettei kannata heti hankkiutua parkkihalliin tai muualle ahtaisiin väleihin. Siinä menee hetki että pää sopeutuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
94
Aamulla kun mietteissäsi menet hotellista autolle, avaat oven normaalisti ja toteat ettei ole rattia :cigarbeye:

Pahinta kun yksisuuntaiselta kääntyy oikeaan kaksisuuntaiselle tielle. Muutaman kerran koitin risteyksessä odottajan ja rootvallin välistä oikaista :whistling:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 848
Melko OT mutta jostain luin että jollain JMD keksinnöllä suomessa repsikka oli melko kännissä ja tuli puhallusratsia, vasemmalla istuva keksi löytää takapenkiltä pölykapselin tai jotain pyöreää kuitenkin käsiinsä. Poliisi totesi että törkeä ratti ja ulos autosta. Tähän syytetty kysyi että pitäiskö tuo kuski puhalluttaa kuitenkin kun ratti on siellä.

Mutta joo, en ole koskaan ajanut "postiautolla" saati sitten maissa missä kaikki väärinpäin. Ja kyllähän se melkoista tuskaa ainakin omalle kohdalle luulisi olevan. Ehkä käyttäisin taksia noin varmuuden vuoksi.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 322
Itsellä pahimmat paikat oli maaseudun oikealle kääntyvät risteykset. Väkisin meinasi mennä vastaantulevien puolelle.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 490
Tutut asui siellä vuoden ja kuulemma ei siinä mennyt ku ihan hetki että oppi ajamaan, menivät vielä omalla autolla niin oli ratti väärällä puolella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 421
Viestejä
4 315 107
Jäsenet
72 031
Uusin jäsen
snowman233

Hinta.fi

Ylös Bottom