Ratkaistu ThinkPad T430 ei käynnisty eikä postaa

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 113
ThinkPad T430 läppäriin tuli mystinen vika aivan yllättäen. Normaalin käytön jälkeen konetta yritettiin käynnistää mutta kone ei tee muuta kuin vilauttaa virtavalon (ja levyaseman ikonin) alle sekunniksi ja samalla tuuletin hörähtää kertaalleen virtanappia painettaessa. Lisäksi sama efekti tulee, kun virtapiuhan irroittaa ja kiinnittää takaisin mutta ei paina virtanappia. Kone ei ole tietääkseni kastunut tai muuta sellaista. Tekee siis samaa kuin alla olevalla videolla (ei ole minun kuvaama)



Kannettavan tiedot:
  • ThinkPad T430
  • Intel core i5-3320M
  • Intel HD Graphics 4000
  • 2x4Gt muistia
  • 180Gt Intel SSD
Tähän saakka kokeiltu seuraavaa:
  • Koneesta akku ja virtajohto irti -> virtapainiketta painetaan 10x, pidetaan lopuksi pohjassa 30s ja kytketään virtajohtoon = ei mitään vaikutusta
  • CMOS-patteri vaihdettu uuteen = ei vaikutusta
  • Koneesta riisuttu käytännössä kaikki irti (kovalevy, muistit, CMOS-patteri, wlan-kortti, näppäimistö) ja kokeiltu käynnistää = ei vaikutusta
  • Otettu lisäksi CPU ja tuuletin pois = ei vaikutusta, tai no tuuletin ei enää hörähdä ;)
  • Vaihdettu 3320M:n tilalle 2520M = sama tilanne edelleen
Virtajohto on litistynyt yhdestä kohtaa mutta virtalähde toimii kuitenkin T410 koneella ja T410:n ulkoisesti täysin ehjällä virtalähteellä sama tilanne.

Kai tässä täytyy uskoa, että emolevy on entinen vai onko muita ideoita? Googlaamalla löytyi jonkin verran vastaavia ongelmia T430:n kanssa ilman ratkaisua.
EDIT: emolevy oli viallinen, uuden emon kanssa lähti pelaamaan
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
990
minulla oli tuo sama vika ja oli näppäimistö rikki, powernappihan on näppäimistössä, jollain toisella thinkpad näppäimistöllä sain koneen käymään ja sitte tiesin tilata uuden näppäimistön ja rupes toimimaan.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 113
minulla oli tuo sama vika ja oli näppäimistö rikki, powernappihan on näppäimistössä, jollain toisella thinkpad näppäimistöllä sain koneen käymään ja sitte tiesin tilata uuden näppäimistön ja rupes toimimaan.
Eikö kannettavan pitäisi kuitenkin käynnistyä ilman näppäimistöä, kun laittaa virtajohdon kiinni? Tai ainakin minulla kone yrittää käynnistyä myös ilman näppäimistöä mutta lopettaa ennen postausta (tuuletin hörähtää sekunniksi).
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 113
No ei kyllä täällä hörähdä mihinkään ilman näppäimistöä.
Kyllä tuo minun T430 yrittää käynnistyä, kun virtajohdon tökkää kiinni ilman näppäimistöä. Tuuletin hörähtää sekunniksi päälle ja tallennuskuvakkeen valo vilahtaa samalla. Onko tämä siis epänormaalia käytöstä? Pitää kattoa sopiiko T410:n näppäimistö tuohon, niin pääsisi testaamaan toiminnan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 943
Läppärissä voi käyttää myös pöytäkoneen USB-näppäimistöä, jos sellainen löytyy.
 
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
990
ei koneen pitäs käynnistyä laturin kytkemällä, tosin tuo nyt voi sen tehdä kun bios on nollattu ja vaatii kuittauksen päivämäärään ja kelloon,
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 113
Ilmeisesti T410:n näppäimistö toimii T430:ssä, vaikka onkin vähän erilainen. Pitää testata koneen toiminta vielä T410:n näppiksellä, kunhan tulee käytyä kyseisen koneen luona (kone eri paikkakunnalla). Vähän kyllä epäilen, että kone lähtisi toimimaan T410:n näppiksellä, kun se ei se toimi ilman näppäimistöäkään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 689
Viestejä
4 189 085
Jäsenet
70 781
Uusin jäsen
JohannesP.P.

Hinta.fi

Ylös Bottom