Thermaltakelta vain 17 mm korkea Engine 17 -prosessoricooleri pyörivällä alumiinirivastolla

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 272



Thermaltake on esitellyt uuden erittäin matalaprofiilisen Engine 17 -prosessoricoolerin, jonka kokonaiskorkeus on vain 17 mm. Kyseessä on kompaktimpi sisarmalli puolisentoista vuotta sitten julkaistulle Engine 27 -coolerille. Molemmat coolerit perustuvat Sandia National Laboratoriesin ja CoolChipin kehittämään konseptiin, joka perustuu coolerin keskellä pyörivän alumiinisen jäähdytysrivaston ympärille.

Coolerin keskellä sijaitseva pyörivä rivasto toimii samalla myös keskipakopuhaltimena, jonka alapintaan muodostuva sadasosamillien vahvuinen ilmakerros toimii hydrodynaamisena kaasulaakerina pyörivän osan ja coolerin pohjan välillä. Samalla se mahdollistaa alhaisen termisen resistanssin ansiosta lämmön siirtymisen tehokkaasti pohjasta pyörivään rivasto-osaan. Sandia kertoi aikanaa ratkaisusta olevan suorituskyky- ja äänietua erityisesti Engine 17:n kaltaisissa pienikokoisissa sovelluksissa.



Engine 17:n rakenne koostuu kuparipohjasta, reunoja kiertävästä 119-lamellisesta alumiinirivastosta sekä läpimitaltaan 60 mm:n pyörivästä keskirivastosta (40 ripaa), joka on varustettu PWM-ohjatulla moottorilla. Moottorin pyörimisnopeus on 1500-2500 RPM ja se tuottaa 11-23 dBA melutason sekä maksimissaan 8,9 CFM ilmavirran. Cooleri on yhteensopiva Intelin LGA 1150/1151/1155/1156 -kantaisten suorittimien kanssa 35 watin TDP-arvoon asti. Coolerin ulkomitat ovat 17 x 91,5 x 91,5 mm ja paino 205 grammaa.

Engine 17 tulee myyntiin välittömästi, mutta sitä ei ole ainakaan vielä listattuna Suomalaisten jälleenmyyjien sivuilla. Hinta tuskin tulee olemaan erityisen edullinen, sillä suurempi Engine 27 -malli maksaa Hinta.fi:n mukaan edullisimmillaan vajaat 50 euroa.

Lähde: Thermaltake

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 709
Aika turhakkeita näistä lopulta tuli. Alkujaan sitä protoa mainostettiin sillä ettei pöly jumita pyörivään metallimöhkäleeseen jne... mutta nyt tuo on lähinnä erikoisella laakerilla varustettu matala tuulari. Kaikki samat ongelmat kuin vastaavissa normaaleissa ja mahdollisesti vielä enemmän.

Mihinhän se alkuperäinen idea nyt kokonaan katosi? Eikö se riitä edes 35W tdp:lle? :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
199
Elikkä siis koteloimaton radiaalituuletin.

Onpas taas jargonin taakse piilotettu yksinkertainen asia. Huh huh.. ihan hengästyttää kun tuota lukee :)

"pyörivä rivasto" mmm mjoo
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 272
Tuleeko tämä tai isoveli Io-techiin testiin?
Ei ole mitään suunnitelmia ainakaan tällä hetkellä.
Elikkä siis koteloimaton radiaalituuletin.

Onpas taas jargonin taakse piilotettu yksinkertainen asia. Huh huh.. ihan hengästyttää kun tuota lukee :)

"pyörivä rivasto" mmm mjoo
Tavalliset radiaalituulettimet eivät toimi samalla myös jäähdytysrivastona.
 
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
18
Ei ole mitään suunnitelmia ainakaan tällä hetkellä.

Tavalliset radiaalituulettimet eivät toimi samalla myös jäähdytysrivastona.
Valitettavasti tuossa näyttäisi olevan enemmän jäähdytyspinta-alaa ja metallia suoraan kiinni alustassa kuin itse roottorissa. Viittaa ikävästi siihen ettei ilman perinteistä siiliä saada aikaan kunnollista jäähdytystä. Tuosta kun saisi sahattua staattiset rivat irti ja testattua miten pelkkä roottori jäähdyttää. Olisi kyllä muuten mielenkiintoinen ja näppärän pieni propelli.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 272
Valitettavasti tuossa näyttäisi olevan enemmän jäähdytyspinta-alaa ja metallia suoraan kiinni alustassa kuin itse roottorissa. Viittaa ikävästi siihen ettei ilman perinteistä siiliä saada aikaan kunnollista jäähdytystä. Tuosta kun saisi sahattua staattiset rivat irti ja testattua miten pelkkä roottori jäähdyttää. Olisi kyllä muuten mielenkiintoinen ja näppärän pieni propelli.
Niinhän siinä näyttää olevan. En ottanutkaan kantaa toteutuksen toimivuuteen, vaan lähinnä siihen, ettei kyseessä ole pelkkä tavallinen radiaalituuletin.

Tuon suuremman Engine 27 -mallin testituloksista saa vähän suuntaa miten tuo toimii. Ei mitenkään huikaisevasti, mutta tarjoaa vastaavaa suorituskykyä kuin osa sentin-pari paksummista low-profile-coolereista.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
791
Mihinhän se alkuperäinen idea nyt kokonaan katosi? Eikö se riitä edes 35W tdp:lle? :)
Hyvä kysymys. Tämä lopullinen tuote vaikuttaa aika erilaiselta kuin alkuperäinen, kuuden vuoden takainen prototyyppi. Videolla mainitaan, että hydrodynaamisen ilmalaakerin toiminnan optimointiin liittyy isoja teknisiä haasteita ja voihan olla, että niitä ei saatu ratkaistua tekemättä kompromisseja, jotka vesittivät alkuperäisen version suorituskyvyn.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 709
Hyvä kysymys. Tämä lopullinen tuote vaikuttaa aika erilaiselta kuin alkuperäinen, kuuden vuoden takainen prototyyppi. Videolla mainitaan, että hydrodynaamisen ilmalaakerin toiminnan optimointiin liittyy isoja teknisiä haasteita ja voihan olla, että niitä ei saatu ratkaistua tekemättä kompromisseja, jotka vesittivät alkuperäisen version suorituskyvyn.
Lähinnä se että pitääkö tuollaista ylipäätään tuoda markkinoille jos tässä jäähdyttimessä ei ole oikeastaan mitään erikoista. Löytyisiköhän jostain tuon Engine 27 testiä niin että ylimääräiset rivat revitty hiiteen.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Lähinnä se että pitääkö tuollaista ylipäätään tuoda markkinoille jos tässä jäähdyttimessä ei ole oikeastaan mitään erikoista. Löytyisiköhän jostain tuon Engine 27 testiä niin että ylimääräiset rivat revitty hiiteen.
Minä en näe miksi tuota tarvitsisi edes testata noin. Selvästi se lämmönjohtuvuus on paskaa sen eristävän ilmakerroksen läpi, vaikka ne tiedemiehet kuinka väitti muuta, vähintään markkinointipuheissaan. Ennemminkin jos tuollaista testaisi niin riittäisi kun vaan lämpökameralla kuvaisi että kuinka se lämpö jakaantuu noiden välillä. Eiköhän vaan sen tulos ole jo kaikille aika selvä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
315
Tämä olisi ihan mielenkiintoista nähdä io-techin testipenkissä.

Jollei cooleri pidä aivan infernaalista meteliä tai jäähdytystehonsa puolesta ole täysi susi, pienen Z-korkeuden puolesta saattaisi olla hyvinkin pätevä niche-tuote kokoonpanoihin joissa tila on kortilla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 045
Kuten vuosia sitten totesin. Sen lisäksi, että ei se lämpö ilmakerroksen läpi kunnolla johdu, sanottiin sitten termiseksi resistanssiksi "pieni" tai ei. Toisaalta tuossa on ongelmana laakerin kuluminen (Joka noissa mekaanisissa laittessa tapahtuu vääjäämättä ja lisäksi lian meno pikkuhiljaa tuonne väliin.)
Lisäongelmana on se, jos tuo saa pyöriessään tärskyn, niin pinnat voivat ottaa toisiinsa (Jos lähekkäin), kuten kiintolevyssä lukupää platteriin, jolloin siltä voi irrota metallia sinne väliin ja lopputulos on täysituho.

Onkohan tuolla välissä tasaiset pinnat, vai onko siellä jonkinlainen voimakkaasti pintojen välillä ilmaa kierrättävä siipirakenne noissa pinnoissa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 045
Syytä @Griffin :iä laiskuudesta! :D
Juu, ei tuonne uutisten puolelle viitsi mennä ihmettelemään kovinkaan usein..

Eli siis tehty ilmeisesti urat ja pyörii limittäin. Noin saadaan isompi pinta-ala. Mutta jos ja kun nuo on lähekkäin, niin tuo leipoo kiinni hyvin helposti.

Jos tuo pohjaosa käy kovin lämpöisenä, siinä jäähdytettävän asian päällä, niin edes kuulalaakerit eivät kestä sitä yleensä kovinkaan pitkään.. (Ihan näin kokemuksiin perustuen tuulareista kuulalaakereilla, kuumissa laitteissa..). Rasvat vain pilaantuvat ja laakeri tuhoutuu..
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 272
Ette kai oikeasti luule että joku lukisi noita uutisia sivuston puolella foorumin sijaan? :rofl:
Ei me mitään luulla, vaan tiedetään, toisin kuin sinä nyt teet :geek: Statistiikat sanoo vähän muuta, ja se on tosaalta sitten lukijan ongelma, jos jättää uutisen lukematta siinä muodossa, missä se on tarkoitettu luettavaksi. Foorumi on ensisijaisesti vain keskustelu- ja kommentointialusta.
 

WanhaPatu

Suurmöyhentäjä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Ette kai oikeasti luule että joku lukisi noita uutisia sivuston puolella foorumin sijaan? :rofl:
Kyllä minä luen uutiset aina etusivun puolella. Eri asia sitten on, muistanko enää paria päivää myöhemmin, millaiset kuvat missäkin uutisessa oli liitteenä. :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 045
Pari konetta, joilla melkopaljon tulee IO:ta luettua on senverran mopoja, jotta tuo etusivu on yksinkertaisesti liian raskas käytettäväksi. En ole jaksanut tutkia, mikä palikka siellä aiheuttaa ongelman, mutta esim sivun vieritys on todella hidasta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 562
Viestejä
4 166 508
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom