The Witcher 3: Wild hunt

en pystyisi peliä uudestaan läpi pelaamaan.

Hyvä kun pystyin edes kerran. Ongelmat olivat lähinnä pelillisiä, eivät tarinallisia. Taistelu kaameaa käppää, hevonen juovuksissa, liikkuminen indie-kömpelöä, loottisysteemi millinsyvyinen, hahmonkehitys muutaman kyvyn kasvattelua ja maailma paikoilleen naulattu staattinen kulissi. Toisin sanoen.... paras peli koskaan.
 
Hyvä kun pystyin edes kerran. Ongelmat olivat lähinnä pelillisiä, eivät tarinallisia. Taistelu kaameaa käppää, hevonen juovuksissa, liikkuminen indie-kömpelöä, loottisysteemi millinsyvyinen, hahmonkehitys muutaman kyvyn kasvattelua ja maailma paikoilleen naulattu staattinen kulissi. Toisin sanoen.... paras peli koskaan.
Ihan osuvaa kritiikkiä, samat asiat itseänikin ärsytti, mutta tarina oli minulle se tärkein ja vahvin puoli pelistä minun mielestäni.
Aikoinaan pelasin cp2077 platina trophylle ps4:llä 2 viikon sisällä julkaisusta, peli kaatui usein ja suorituskyky oli täyttä kuraa mutta tarina vei mukanaan niin että oli pakottava tarve pelata väkisin läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Pelit ovat kyllä kehittyneet tässä 11v aikana valtavasti, pelillisesti varsinkin mutta kyllä mielestäni Witcher 3 silti minulle side quest laaduissa ja hahmoissa silti se ykkönen on vaikka RDR2 pääsee kyllä aika hemetin lähelle.

Vaikka 2024 pelasin jotain tunteja modeilla sitä päivitettyä Next geni versiota PC:llä mutta mikä minua vaivasi 2015 vaivasi edelleenkin että taistelu modesta ei voi lähteä pois ja esim paeta tikapuita pitkin.
(Mutta nytten jätän tuon kierroksen sitten uudelle lisäosalle ja modaan uudestaan ja aloitan varmaan uudestaan)

Kirjoissahan Witcherit kuvattaan kai ketteriksi kuin kissat mutta minun käsissäni ainakin Geralt oli aika kaukana siitä, se oli lähinnä tankki joka osas sivaltaa miekalla tehokkaasti.
(Tämä varmaan pelillinen ratkaisu CDPR:n puolelta)
 
Pelit ovat kyllä kehittyneet tässä 11v aikana valtavasti, pelillisesti varsinkin mutta kyllä mielestäni Witcher 3 silti minulle side quest laaduissa ja hahmoissa silti se ykkönen on vaikka RDR2 pääsee kyllä aika hemetin lähelle.

Vaikka 2024 pelasin jotain tunteja modeilla sitä päivitettyä Next geni versiota PC:llä mutta mikä minua vaivasi 2015 vaivasi edelleenkin että taistelu modesta ei voi lähteä pois ja esim paeta tikapuita pitkin.
(Mutta nytten jätän tuon kierroksen sitten uudelle lisäosalle ja modaan uudestaan ja aloitan varmaan uudestaan)

Kirjoissahan Witcherit kuvattaan kai ketteriksi kuin kissat mutta minun käsissäni ainakin Geralt oli aika kaukana siitä, se oli lähinnä tankki joka osas sivaltaa miekalla tehokkaasti.
(Tämä varmaan pelillinen ratkaisu CDPR:n puolelta)
Juu, muistan tunteen kun pelissä jokin pahis tuli haastamaan ja sitten kova ego päällä piti tietysti antaa köniin sille mutta se toteutus oli ihan kenkkua ja kömpelöä taistelua jossa toistettiin jotain samaa iskua ja otettiin reilusti turpiin niin että kaikki healing vehkeet tuli käytettyä siihen taisteluun ja lopulta kun sai kaverin piestyä niin tuntu typerältä vaan eikä tosiaan voimakkaalta.
 
Omasta mielestäni myös taistelu oli aika köpöistä tässä. Senkin takia olisin toivonut, että olisi saatu maistiaisena witcher 4 esiosa uudella pelimoottorilla ja taistelutyylillä.
 
Juu, muistan tunteen kun pelissä jokin pahis tuli haastamaan ja sitten kova ego päällä piti tietysti antaa köniin sille mutta se toteutus oli ihan kenkkua ja kömpelöä taistelua jossa toistettiin jotain samaa iskua ja otettiin reilusti turpiin niin että kaikki healing vehkeet tuli käytettyä siihen taisteluun ja lopulta kun sai kaverin piestyä niin tuntu typerältä vaan eikä tosiaan voimakkaalta.
Itse muistan aikoinaan ekaa kertaa pelasin että ihmettelin että mihinköhän sitä kätensä tuli laitettua mutta jaksoin hakata päätäni seinään ja jotenkin se homma alkoi siedettävällä tasolla rullaa eteenpäin ja sitten tarinat alkoi imee sisäänsä ettei sitä pelattavuuden "kömpelyyttä" niin häirinyt ja toki ekalla kerralla pelasin easylla että ei siinä edes tarvinut osatakkaan mitään kikka kolmosia.

Myöhemmin sitten toisella tai kolmanelle pelikerralla laitoin haastetta lisää ja aloin syventymään enemmän pelin juttuihin kun kolmanella kierroksella taisi olla minulla jo kaikki lisäosat silloin.

Ja toinen oli sitten vihollisten skaalaus ongelma. Joku kalsari banditti pystyi pätkimään Geraltia nokkiin jos pidit skaalauksen päällä ja tämä ei ole ainoastaan Witcher 3 ongelma open world peleissä.

Sanottaan vaikka juuri alun joku random bandit tasolla 5 ja sinulla on Gerlat tasolla 2-3 tiukka taistelu.
Sitten sinulla on Gerlat tasolla 10, jos level scaaling päällä niin tuo samainen Banditti seuraa geraltin tasoja ja taas jos se on pois niin se pysyy tasolla 5.

Jolloin tässä tulee se ongelma että se tuntuu turhauttavalta että perus bandit pysyy samalla tasolla Geraltin kanssa tai sitten Geralti on tasolla 30 ja liian overpowerd siihen perus bandititiin verrattuna.

Skyrimissa ratkaisin tämän muokkaamalla modeja ja antamalla viholisille omat min-max tasot ja sitten skaalaus suhde, perus banditeille laitoin 0.5 joten jos sen banditin kohdalla olin laittanut min 10 ja max 30 ja pelaajahahmoni oli tasolla 30 niin se bandit oli noussut tasolta 10->15 ja pelaajan hahmo tasolla 60 niin tuo bandit saavuttaa maksimi tasonsa elikkä 30 joten se ei ole enään tasolla 10 ja eikä seuraa orjallisesti pelaajan tasoa.

En tiedä onko Witcher 3 tuon tapaista modia olemassa(?)

Edit:
Omasta mielestäni myös taistelu oli aika köpöistä tässä. Senkin takia olisin toivonut, että olisi saatu maistiaisena witcher 4 esiosa uudella pelimoottorilla ja taistelutyylillä.
Se on vaikea myydä etukäteen "osta esiosa lisäosa!" vaan helpompi tehdä siten että Witcher 3->Witcher 4 siltana toimii.
Vaikkakin Life is Stranger 2 sai kyllä esiosan mutta sehän oli vain 1-20min ja oli ilmainen, en muista tähän hätään että onko enempää pelejä mitkä olisivat saaneet "esiosan" ennen varsinaista peliä.

Edit: Se ehkä olisi voitu Demona tehdä mutta sitten paha pyytää vain rahaa mutta kuitenkin Geralt pääosassa niin parempi näin omasta mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:
Koskaan en ole peliä pelannut. Ehkä nyt olisi hyvä aika aloitella. Onko PS5 millainen pelikokemus?
Aivan loistava. Vaikkei alkuun tuntuisi "omalta jutulta" niin jatka silti. Ja kaksi tärkeintä juttua: Opettele pelaamaan Gwentiä! Kuka tahansa oppii alle tunnissa, ja se on yksi pelin ehdottomasti parhaista asioista. Toinen: laita vauva uuniin.
 
Toinen: laita vauva uuniin.
geralt-witcher.gif

Koskaan en ole peliä pelannut. Ehkä nyt olisi hyvä aika aloitella. Onko PS5 millainen pelikokemus?
Siskon tytöllä kokeiltua base PS5:llä niin ei ainakaan alun perusteella moitittavaa perfomance modella, toki silloin pitää unohtaa Ray Tracing ja muut herkut mutta samalla kuvanlaatu ei mennyt usvaiseksi kuten esim Final Fantasy Rebirthin kanssa perfomance modella.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/hzccF4VnkNY


RT:stä on kyllä hyötyä sisätiloissa PS5:llä:

Laitan spoileritagien alle piiloon jos joku katsoo hitaalla puh liittymällä niin ei kestä puolivuotta lataa tätä sivua:
1780078120734.png


1780078153198.png
 
Neon Knightin video uudesta lisäosasta tullut:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=CwGBhWfeg9U


CDProjekt Red sanonut omassa videossaan, että saman laajuinen kuin Blood & Wine. Mitä tarkoittaa aikalailla normaalin itsenäisen pelin kokoluokkaa. Ja tekijöitä tämän kimpussa jopa 190 henkilöä. Ei tosiaan kuulosta ilmaiselta lisäosalta. :)

Neon Knight on seurannut noita talous infoja myös ja vanhemmassa videossa kävi niitä läpi. Minulla jotenkin sellainen mielikuva, että ensi vuodelle oli talousarvion tuloennusteen perusteella tulossa joku release mutta summat ei olleet niin isoja että olisi vielä Witcher 4 vaan lisäosa sopisi siihen kokoluokkaan. Eli W4 2028? Mutta voin toki muistaa väärin ja spekuloida vielä vääremmin.
 
Kirjoissahan Witcherit kuvattaan kai ketteriksi kuin kissat mutta minun käsissäni ainakin Geralt oli aika kaukana siitä, se oli lähinnä tankki joka osas sivaltaa miekalla tehokkaasti.
(Tämä varmaan pelillinen ratkaisu CDPR:n puolelta)
Joo, kirjoissa kuvataan nimenomaan ketteriksi, ilmiömäisen nopeiksi ja salamannopeilla reflekseillä varustetuiksi. Minun mielestäni tämä onnistuttiin tuomaan hyvin myös pelin puolelle, joten en kyllä allekirjoita kokemusta 'hitaasta tankista'. Ainakin light armorilla Geralt on pelissä ketterä, väistöliikkeet ovat nopeita ja stamina latautuu nopeasti.
Juu, muistan tunteen kun pelissä jokin pahis tuli haastamaan ja sitten kova ego päällä piti tietysti antaa köniin sille mutta se toteutus oli ihan kenkkua ja kömpelöä taistelua jossa toistettiin jotain samaa iskua ja otettiin reilusti turpiin niin että kaikki healing vehkeet tuli käytettyä siihen taisteluun ja lopulta kun sai kaverin piestyä niin tuntu typerältä vaan eikä tosiaan voimakkaalta.
Kyllähän pelin alussa varmasti turpaan tulee, kun ei vielä osaa pelata ja kuuluukin tulla jos lähtee amatöörinä haastamaan. Taistelussahan painottuu nopeuden yhdistäminen niihin noiturin "merkkeihin" (sign, onko parempaa suomennosta?), ei pelkkä blokkaaminen ja hyökkäysnapin rämpyttäminen. Ja myös kaikkien potioneiden, öljyjen yms. keitosten yhdistäminen kuuluu noiturin toimintaan ja voi tehdä vaikeasta taistelusta ihan lasten leikkiä.

Taistelu ei todellakaan ole W3:n vahvuus, mutta noiden kahden lainauksen perusteella tuntuu, että olen pelannut eri peliä :D
 
Yksi minkä olen huomannut on että moni pelaaja käyttää sitä space bar-rollia dodgen sijasta mikä tekee taistelusta kömpelömpää.
 
Minun mielestäni tämä onnistuttiin tuomaan hyvin myös pelin puolelle, joten en kyllä allekirjoita kokemusta 'hitaasta tankista'.
No muotoillaan tämä paremmin:
Kun pitäisi lähteä karkuun niin Geralt jää siihen taistelu modeen ja sitten sä et voi heittää miekkoja selkään ja lähtee kiipee tikkaita pitkin vaan peli pakottaa sinut pysymään taistelumodessa.

Kyllä minulla esim Horizonissa Aloy on huomattavasti ketterämpi tapaus kuin mitä Geralt on Witcehr 3:ssa tai sitten Kassandra ACO.ssa.

RDR2.ssa se kuului tunnelmaan jo ja siinä ei haitanut missään vaiheessa se hitaus mutta Geralthin ja muutenkin liikkuminen Witcher 3 ei ollut niin hyvää mitä siltä olisi kaivanut varsinkin jos katsoi pelin muuta tasoa.

Pelattavuuden osalta se voikin saada kölialia vaikka indie peleiltä mutta tarinallisesti kokonaisuutena katsottuna, se on kyllä minulle se 11/10 peli.

Ciri sitten hyppelee UE5:llä kuin se oikea kissa minun makuuni niin katsottaan josko siinä olisi sitten ainakin minulle se lupaus "kissasta".
 
Minähän pelasin tämän aikoinaan läpi Xbox Onella, joten pitäisi vetäistä uudestaan läpi jos meinaa lisurista nauttia. Kuulostaa vähän tekemättömältä vaikka pelin onkin kevyesti top-10 parhaat pelit ikinä-listallani, ja helposti.
 
No muotoillaan tämä paremmin:
Kun pitäisi lähteä karkuun niin Geralt jää siihen taistelu modeen ja sitten sä et voi heittää miekkoja selkään ja lähtee kiipee tikkaita pitkin vaan peli pakottaa sinut pysymään taistelumodessa.

Kyllä minulla esim Horizonissa Aloy on huomattavasti ketterämpi tapaus kuin mitä Geralt on Witcehr 3:ssa tai sitten Kassandra ACO.ssa.

RDR2.ssa se kuului tunnelmaan jo ja siinä ei haitanut missään vaiheessa se hitaus mutta Geralthin ja muutenkin liikkuminen Witcher 3 ei ollut niin hyvää mitä siltä olisi kaivanut varsinkin jos katsoi pelin muuta tasoa.

Pelattavuuden osalta se voikin saada kölialia vaikka indie peleiltä mutta tarinallisesti kokonaisuutena katsottuna, se on kyllä minulle se 11/10 peli.

Ciri sitten hyppelee UE5:llä kuin se oikea kissa minun makuuni niin katsottaan josko siinä olisi sitten ainakin minulle se lupaus "kissasta".

Minulle Geralt on hyvin hötkyilevä. Hyvä, että oveen osun välillä. Ehdottomasti pelin oikeastaan ainut heikko puoli. Aloy ja Kassandra kulkee erittäin nautinnollisesti.
 
Witcher 3:n kontrollit ovat kyllä ihan ok, kunhan niihin tottuu, mutta isoin ongelma on kamera. Viimeksi kamera on osattu tehdä hyvin vissiinkin PoP-trilogian aikaan, jolloin taistelussa kamera heitettiin olkapään takana olevasta kattoon, jolloin sai hyvän näkymän tilanteeseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 081
Viestejä
5 239 833
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom