Testissä Xiaomi Mi 10 Lite 5G

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 202


Diizzel kirjoitti uutisen/artikkelin:
Xiaomi lanseerasi Suomessa huhtikuun lopussa 349 euron suositushinnalla varustetun Mi 10 Lite 5G -älypuhelimen, joka toi mukanaan tuen 5G-verkoille kiinalaisvalmistajan alempaan keskihintaluokkaan. Puhelimen keskeisimpiä ominaisuuksia ovat 6,57-tuumainen AMOLED-näyttö Full HD+ -resoluutiolla, Qualcommin Snapdragon 765G -järjestelmäpiiri, 6 gigatavua RAM-muistia ja versiosta riippuen 64 tai 128 gigatavua tallennustilaa. Mi 10 Lite 5G:n neloistakakamera muodostuu 48 megapikselin pääkamerasta, 8 megapikselin ultralaajakulmakamerasta ja 2 megapikselin makrokamerasta sekä syvyystietokamerasta.

Artikkelissa perehdymme puhelimeen hieman täysimittaista testirutiinia lyhyemmin viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Xiaomi Mi 10 Lite 5G

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
86
Tämä tuli hankittua koulun aloittavalle pojalle juurikin hetken voimassa olleeseen 299€ hintaan.

Akkukesto ja puhelimen nopeus ovat ylittäneet odotukset ja toimii hyvin tuollaisella nassikalla joka jaksaa pelailla luurilla. Eikä hinnan puolesta harmita niin pahasti sitten kun kolahtaa jotain rikki.

Suurin hankaluus oli puhelimen käyttöönotto Family Linkin alla. Ei meinaan onnistunut pojan tilillä aktivointi vaan piti ensin ottaa luuri omalla Googlen tilillä käyttöön ja päivitellä uusin ohjelmistoversio sisään. Sen jälkeen sitten nollaus ja pojan tilillä onnistui Family Link aktivointi. Tämä nyt tiedoksi muille, joita asia saattaisi koskea. Hieman meinasi ärräpäitä päästä ennen kuin tuli tehtyä tuo keikaus koska puhelin ei päästänyt asennusvaiheesta eteenpäin.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 969
"Miinusta
- Ei ilmoituslediä"

Kyllä ainakin omasta Mi 10 Litestä löytyy ilmoitusled ylhäältä kaiuttimen vierestä :confused:

Itse ostin tuon puhelimen 299€ tarjoushintaan ja olen ollut kyllä pirun tyytyväinen. Hyvä näyttö, kamera ja tuo ei käytännössä hidastele tai töki missään tilanteissa. Myös akkukesto on vakuuttava.
 

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 202
"Miinusta
- Ei ilmoituslediä"

Kyllä ainakin omasta Mi 10 Litestä löytyy ilmoitusled ylhäältä kaiuttimen vierestä :confused:

Itse ostin tuon puhelimen 299€ tarjoushintaan ja olen ollut kyllä pirun tyytyväinen. Hyvä näyttö, kamera ja tuo ei käytännössä hidastele tai töki missään tilanteissa. Myös akkukesto on vakuuttava.
Hyvä huomio! Kyllähän tuossa tosiaan ylälaidasta pieni ilmoitusledi löytyy. Oli jäänyt vanhasta artikkelipohjasta virheellisesti. Poistettu maininta artikkelista.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
269
Nordin ongelmaketjua lukiessa, tuntuu että hyvä valinta tuli tehdyä tuolla 299€:llä. Vähän olin skeptinen vaihtaessa Nokia 8:sta, mutta kyllähän tämä ruudun koko ja käytön sulavuus on ihan toisella tasolla, vielä mahtuu taskuun vaikka pidempi onkin. Mitään tökkimistä en ole huomannut edelliseen verrattuna.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
77
Itsekkin tässä kärvistelen vielä Nokian 8:lla. Tätä olen katsellut jo ostohousut jalassa mutta olen vähän haaveillut korkeamman virkistystaajuuden omaavasta puhelimesta. Taitaa joutua vielä odottelemaan loppuvuoden julkaisuja.
 
Liittynyt
25.06.2017
Viestejä
92
Mulla on Xiaomi Mi 9T, ja siihen on tullut päivityksiä ihan kiitettävästi, ainakin mitä oma näkemykseni keskihintaisista (maksoin puhelimesta 330€ viime vuoden kesällä) puhelimista niiden suhteen on. Android tietoturvakorjaukset ovat tämän vuoden heinäkuulta. Tietysti Motorola ja Nokia tarjoavat jopa kuukausittaisia päivityksiä osaan malleistansa, mutta Xiaomi on kuitenkin parempi tässä suhteessa kuin vaikkapa LG.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 718
Jos täällä on erityisesti DNA:n 5G liittymän ja laitteen omistajia, niin voisiko kokeilla nopeustestiä. Jääkö lähetysnopeus 20-25 Mbps tasolle? Epäilen, että oma laitteeni on rikki tai sitten elokuun päivitykset hajottivat jotain modeemista. Verrokkilaitteella (Oneplus 8) samassa paikassa pääsee ~85Mbps tasoon ja sama homma Xiaomilla aivan uutena.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
Jos täällä on erityisesti DNA:n 5G liittymän ja laitteen omistajia, niin voisiko kokeilla nopeustestiä. Jääkö lähetysnopeus 20-25 Mbps tasolle? Epäilen, että oma laitteeni on rikki tai sitten elokuun päivitykset hajottivat jotain modeemista. Verrokkilaitteella (Oneplus 8) samassa paikassa pääsee ~85Mbps tasoon ja sama homma Xiaomilla aivan uutena.
Saattaa olla ohjelmistossa jotain häikkää, kun io-techin testissä havaittiin vähän samanlaisia oireita. Oletko kokeillut pakottaa laitetta 4G-verkkoon? Millaisia tuloksia silloin tulee?
io-tech sanoi:
Lyhyen kokeilun perusteella 5G-yhteydet toimivat pääosin odotetusti tarjoten parhaimmillaan reilusti yli 700 Mb/s latausnopeuksia 4G:n jäädessä samassa tilanteessa 200 Mb/s vauhteihin. Mielenkiintoisena huomiona 5G-verkoissa lähetysnopeudet jäivät poikkeuksetta 4G:tä alhaisemmiksi ja useimmiten jopa alle 10 Mb/s tasolle 4G:n yltäessä 50 Mb/s nopeuksiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 718
Saattaa olla ohjelmistossa jotain häikkää, kun io-techin testissä havaittiin vähän samanlaisia oireita. Oletko kokeillut pakottaa laitetta 4G-verkkoon? Millaisia tuloksia silloin tulee?
4G:ssä samassa paikassa toiminta on täydellistä. Esim. 700 MHz 10 MHz taajuuskaistalla, UL 64QAM, antaa noin 30 Mbps uppia. Siinä ei mitään ongelmaa ole. Olen diagnosoinut, että haittaa eniten DNA 5G:tä koska heillä UL data menee 5G yli. Max. uppi on noin 25 Mbps. Useimmiten alle 10. Tukarin edessä, ja OP8 antaa noin 90 Mbps. Sama Elisalla ja Telialla, Xiaomin omalla testiohjelmalla olen lokia tallentanut ja eräällä verkkotestiohjelmalla sitten tutkinut.

@Diizzel , voitko paljastaa minkä operaattorin verkossa teitte verkkonopeuskokeilut?
 
Viimeksi muokattu:

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 202
4G:ssä samassa paikassa toiminta on täydellistä. Esim. 700 MHz 10 MHz taajuuskaistalla, UL 64QAM, antaa noin 30 Mbps uppia. Siinä ei mitään ongelmaa ole. Olen diagnosoinut, että haittaa eniten DNA 5G:tä koska heillä UL data menee 5G yli. Max. uppi on noin 25 Mbps. Useimmiten alle 10. Tukarin edessä, ja OP8 antaa noin 90 Mbps. Sama Elisalla ja Telialla, Xiaomin omalla testiohjelmalla olen lokia tallentanut ja eräällä verkkotestiohjelmalla sitten tutkinut.

@Diizzel , voitko paljastaa minkä operaattorin verkossa teitte verkkonopeuskokeilut?
DNA:n verkossa on testit ajettu. Myös muissa testipuhelimissa on havaittu 5G-verkoissa upin jäävän jonkin verran 4G-verkkoja alhaisemmiksi. @Juha Kokkonen osannee kans kommentoida jotain.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 270
4G:ssä samassa paikassa toiminta on täydellistä. Esim. 700 MHz 10 MHz taajuuskaistalla, UL 64QAM, antaa noin 30 Mbps uppia. Siinä ei mitään ongelmaa ole. Olen diagnosoinut, että haittaa eniten DNA 5G:tä koska heillä UL data menee 5G yli. Max. uppi on noin 25 Mbps. Useimmiten alle 10. Tukarin edessä, ja OP8 antaa noin 90 Mbps. Sama Elisalla ja Telialla, Xiaomin omalla testiohjelmalla olen lokia tallentanut ja eräällä verkkotestiohjelmalla sitten tutkinut.

@Diizzel , voitko paljastaa minkä operaattorin verkossa teitte verkkonopeuskokeilut?
Uppikaistaan osaan yleisellä tasolla kommentoida sen verran, että itsellä on ollut kaikilla testatuilla laitteilla aina 5G uppinopeus 10-50 Mbit/s välillä, nämä kokemukset Elisan verkossa. Täytynee odotella sinne SA-aikakaudelle ennen kuin nuo upit saa tuosta merkittävästi parantumaan.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
DNA:n verkossa on testit ajettu. Myös muissa testipuhelimissa on havaittu 5G-verkoissa upin jäävän jonkin verran 4G-verkkoja alhaisemmiksi. @Juha Kokkonen osannee kans kommentoida jotain.
Uppikaistaan osaan yleisellä tasolla kommentoida sen verran, että itsellä on ollut kaikilla testatuilla laitteilla aina 5G uppinopeus 10-50 Mbit/s välillä, nämä kokemukset Elisan verkossa. Täytynee odotella sinne SA-aikakaudelle ennen kuin nuo upit saa tuosta merkittävästi parantumaan.
Minulla on ollut tiedossa, että 5G käyttää 4G-verkkoa uploadissa mutta yllätyksenä tuli, että 5G:llä jäädään 4G:n upload nopeuksista. Olin kuvitellut, että upload olisi molemmilla sama. Onko tämä siis ihan säännönmukaista vai tapahtuuko vain tietyissä tilanteissa? DNA näyttää ilmoittavan sekä 4G että 5G-verkoille lähetysnopeuden vaihteluväliksi 4 – 100 Mbit/s.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 270
Minulla on ollut tiedossa, että 5G käyttää 4G-verkkoa uploadissa mutta yllätyksenä tuli, että 5G:llä jäädään 4G:n upload nopeuksista. Olin kuvitellut, että upload olisi molemmilla sama. Onko tämä siis ihan säännönmukaista vai tapahtuuko vain tietyissä tilanteissa? DNA näyttää ilmoittavan sekä 4G että 5G-verkoille lähetysnopeuden vaihteluväliksi 4 – 100 Mbit/s.
En osaa sanoa sen tarkemmin, eikä ole tullut verrattua 4G:n uppinopeuksiin, mutta sen olen nopeuksia testaillessa huomioinut, että oikeastaan koskaan ei päästä yli 50 Mbit/s lukemiin ja harvemmin edes siihen. Tämä siis pääosin eripuolilla Tamperetta, satunnaisesti myös muualla testattuna.
 

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 202
Minulla on ollut tiedossa, että 5G käyttää 4G-verkkoa uploadissa mutta yllätyksenä tuli, että 5G:llä jäädään 4G:n upload nopeuksista. Olin kuvitellut, että upload olisi molemmilla sama. Onko tämä siis ihan säännönmukaista vai tapahtuuko vain tietyissä tilanteissa? DNA näyttää ilmoittavan sekä 4G että 5G-verkoille lähetysnopeuden vaihteluväliksi 4 – 100 Mbit/s.
Kokkosen tavoin mullakaan ei nyt tarkempaa tietoa ole. Viimeisillä kahdella puhelimella olen vasta ottanut varta vasten peräjälkeen samassa tilanteessa testit 4G:llä ja 5G:llä. Molempien puhelinten kohdalla eri puolilla Oulua ovat 5G-lukemat jääneet jonkin verran 4G:n alapuolelle. Ero noiden välillä on kuitenkin vaihdellut suuresti, eikä siitä mitään tarkkaa johtopäätöstä näin vähillä testeillä voi vetää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 718
Minulla on ollut tiedossa, että 5G käyttää 4G-verkkoa uploadissa mutta yllätyksenä tuli, että 5G:llä jäädään 4G:n upload nopeuksista. Olin kuvitellut, että upload olisi molemmilla sama. Onko tämä siis ihan säännönmukaista vai tapahtuuko vain tietyissä tilanteissa? DNA näyttää ilmoittavan sekä 4G että 5G-verkoille lähetysnopeuden vaihteluväliksi 4 – 100 Mbit/s.
5G ketjussa tätä käytiin läpi, mutta tekniikan tasolla on mahdollista:

Kontrolliliikenne menee aina 4G yli nykyisessä 5G NSA:ssa
Data voi mennä verkkoa kohti:
4G+5G
4G
5G
Vaihtelevin osuuksin. Verkon palikka "Split Bearer" säätää tuota.

Nyt mitä kirjoitin nopeuksista ei ollut vaihteluvälin tuoma raja, vaan ihan laitteen mahd. viasta johtuva. Kun tukiaseman edessä laite (OnePlus 8) antaa 90 Mbps lähetysnopeutta ja toinen (Xiaomi) 5-20 Mbps , niin vikaa jossain on, lisänä vielä toistuva katkeaminen. DNA:lla on DL ja UL data vain 5G yli priorisoitua, koska saavat matalemman latenssin.

5G uppia voi rajoittaa korkeampi taajuus, 3,5 GHz , koska se ei läpäise materiaa yhtä hyvin kuin 4G:n taajuudet.

Ajoin lähinnä takaa laitevikaa, pitäisi testata toista Xiaomi Mi 10 Lite 5G:tä rinnnan samassa paikassa. Mun laite meni yhtä nopeaa pakasta vedettynä kuin OP8, mutta tuntuu että viimeisin päivitys hajotti sen.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Sellaisen olen ko. puhelimella huomannut, että ajeltaessa tuttuja reittejä videontoisto katkeilee, eli verkkoyhteyden kanssa on jotakin ongelmia, joita ei aiemmilla puhelimilla ole ollut. Käytössä on 4g verkko. Pari kertaa on myös ollut verkko alhaalla(puhelut ei tule ja nettiin ei pääse) vaikka palkit ja 4g on näkyvissä. Tuo voi tietty johtua myös operaattoristakin.

Ei tämä nyt maata kaada, mutta on hyvä tiedostaa jos hommaa luuria huonolle tai vaihtelevalle kuuluvuusalueelle.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 969
Sellaisen olen ko. puhelimella huomannut, että ajeltaessa tuttuja reittejä videontoisto katkeilee, eli verkkoyhteyden kanssa on jotakin ongelmia, joita ei aiemmilla puhelimilla ole ollut. Käytössä on 4g verkko. Pari kertaa on myös ollut verkko alhaalla(puhelut ei tule ja nettiin ei pääse) vaikka palkit ja 4g on näkyvissä. Tuo voi tietty johtua myös operaattoristakin.

Ei tämä nyt maata kaada, mutta on hyvä tiedostaa jos hommaa luuria huonolle tai vaihtelevalle kuuluvuusalueelle.
Omalla kohdalla taas tässä tuntuu olevan parhaat 4G-antennit, mitä missään puhelimessa ollut. Ihan korvessa maalla tuntuu pysyvän 4G:ssä erittäin hyvin, vaikka tukiasemiin olisi matkaa. Vanhemmat myös asuvat katvealueella ja siellä Xiaomi saa 4G:llä selvästi parempia nopeuksia kuin vanhempien Huawei ja Samsung. Kertaakaan ei myöskään ole verkko hävinnyt millään tavalla. Omassa kodissa 4G:lla tulee semmoiset 200 megaa nopeutta mukavasti, kun 2600Mhz tukiasema lähellä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 509
Viestejä
4 164 673
Jäsenet
70 418
Uusin jäsen
NKoo

Hinta.fi

Ylös Bottom