Testissä Suomen edullisimmat 144 hertsin pelinäytöt (1080p & 1440p)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mehari
  • Aloitettu Aloitettu

mehari

Mehumies
Ylläpidon jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
376
samungvsaoc-molemmat-1024x574.jpg



Hommasimme io-techin testiin markkinoiden edullisimmat 144 hertsin Full HD- ja Quad HD -resoluution pelinäytöt, jotka Suomesta löytyy. Full HD -näytöksi valikoitui 189 euron hintainen 24-tuumainen IPS-paneelilla varustettu AOC 24G2U, joka oli Verkkokauppa.comissa Black Friday -tarjouksessa 149 euron hintaan. Quad HD -näyttönä mukana on Samsungin 250 euron hintainen 27-tuumainen VA-paneelilla varustettu C27JG50QQU.

Tutustumme artikkelissa molempien näyttöjen ominaisuuksiin ja pyrimme selvitämme, miten valmistajien kalliimmat lippulaivanäytöt eroavat näihin halvimpiin pelinäyttöihin nähden, kun kriteerinä on 144 hertsin virkistystaajuus. Suoritimme molemmilla näytöille kattavat testimittaukset Spyder 5 Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteilla.

Lue artikkeli: Testissä Suomen edullisimmat 144 hertsin pelinäytöt (1080p & 1440p)

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Hyvin kirjoitettu arvostelu ja testit hyvin suoritettuja.

Ainoan miinuksen antaisin input lagin mittaamisen puutteesta, mutta sitä ei osaa kunnolla tehdä kuin harvempi testaaja muutenkaan niin ehkä ihan hyvä että jätettiin pois.
 
55 Hz on aika korkea minimi FreeSyncille. Aika iso miinuspojo mielestäni, varsinkin kun ottaa huomioon että menee varmaankin budjettikoneeseen ja siten FPS ei pysy varsinkaan uusissa AAA-peleissä tuon yläpuolella
 
Ainoan miinuksen antaisin input lagin mittaamisen puutteesta, mutta sitä ei osaa kunnolla tehdä kuin harvempi testaaja muutenkaan niin ehkä ihan hyvä että jätettiin pois.
Tämä on käsittääkseni ollut suunnitteilla, kunhan siihen saadaan vaan toteutettua joku fiksu mittaustapa.
 
Hmmh.. minulla on tuo Samsung, mutta en ole vielä ehtinyt kalibroimaan sitä..

Sen 32" isoveli oli 99% sRGB (Spyder 5 Pro mitattu), niin ihmettelen, että pienemmässä olisi lähtenyt vähän tuostakin.. Täytyypä mitata, kun tässä tulee kalibroitua.

Molemmissa näytöissä on tuki Vesa-jalalle, jos ei oma jalka ei miellytä.
 
55 Hz on aika korkea minimi FreeSyncille. Aika iso miinuspojo mielestäni, varsinkin kun ottaa huomioon että menee varmaankin budjettikoneeseen ja siten FPS ei pysy varsinkaan uusissa AAA-peleissä tuon yläpuolella

Tuo minimi koskee tosiaan vain NVIDIAn näytönohjaimia ja tuo minimi on ollut lähes sama kaikissa testaamissamme näytöissä kun Adaptive Syncistä puhutaan. Kun ollaan tuon alueen ulkopuolella, mukaan astuu LFC (Low Framerate Compensation), jossa sama ruutu esitetään kahteen kertaan, kun ruudunpäivitysnopeus laskee alle näytön virkistystaajuusalueen.
 
Tuo minimi koskee tosiaan vain NVIDIAn näytönohjaimia ja tuo minimi on ollut lähes sama kaikissa testaamissamme näytöissä kun Adaptive Syncistä puhutaan. Kun ollaan tuon alueen ulkopuolella, mukaan astuu LFC (Low Framerate Compensation), jossa sama ruutu esitetään kahteen kertaan, kun ruudunpäivitysnopeus laskee alle näytön virkistystaajuusalueen.
Jaa. Voisitte artikkelissa sitten mainita, että tuo on Nvidialla rampautettu. Näytön oikea FreeSync-toimivuus on speksien mukaan 48-144 Hz: The worldwide leader in displays| AOC Monitors
Tuo on jo hieman parempi. 30 olisi tietty kunkku, mutta mitäpä voi odottaa tämän hintaiselta näytöltä. LFC ei ainakaan omalla kohdallani ole aina toiminut kunnolla
 
Ainoan miinuksen antaisin input lagin mittaamisen puutteesta, mutta sitä ei osaa kunnolla tehdä kuin harvempi testaaja muutenkaan niin ehkä ihan hyvä että jätettiin pois.
Tämä on käsittääkseni ollut suunnitteilla, kunhan siihen saadaan vaan toteutettua joku fiksu mittaustapa.
Eikö LTTllä ollut jokin tyhmän helppo tapa mitata input lagi? Tyyliin fotodiodi arduinolevyllä tarkkailee näytön värin vaihtumisen kestoa hiiren painalluksesta...
 
55-144 väli on kuitenkin sen verran laaja, että siihen on suht. helppo tähdätä 1080p tarkkuudella.

Onhan se pieni miinus, mutta onko Nvidialla edes niin hitaita näyttiksiä Adaptive-Sync tuella, jotka eivät pyörittäisi 1080p:llä 55+ FPS vauhdilla melkein kaikkea?

1650 max-asetuksilla kaikista raskaimmissa AAA peleissä? Jos ylipäätään on hommaamassa korkean virkistystaajuuden monitoria, niin on varmaan syytä tiedostaa vaatimukset GPU:lle ja CPU:llekin.
 
Hieno artikkeli:tup: ennako tilasin tuon 24g2un 219€ jokusen kuukaisi sitten. Ainakin tuon isoveli 27g2u sai viimeajuri päivityksessä gsync compatible leiman ja sen sync taajuus sen myötä on vissiin 48-144. Toivottavasti tuokin saa
 
Eikö LTTllä ollut jokin tyhmän helppo tapa mitata input lagi? Tyyliin fotodiodi arduinolevyllä tarkkailee näytön värin vaihtumisen kestoa hiiren painalluksesta...
Tähänhän riittää myös kamera jolla saa riittävän nopeasti otettua kuvia ja sitten hiiren nappiin kiinni ledi mikä syttyy kun nappi pohjassa ja verrataan kuvista hiiren ledin ja ruudun vaihtumisen välistä aikaa. Muistelisin että tällä tavalla on LTT tai joku vastaava kanssa testannut. Ei ole mikään vaikea rakentaakkaan jos on vaan riittävän nopea kamera.
 
Helposti luulisi että tähän päivään mennessä kaikissa näytöissä olisi säätövaraa enemmän ja näyttö pyörii miten tykkää, mutta ei näköjään.
 
Helposti luulisi että tähän päivään mennessä kaikissa näytöissä olisi säätövaraa enemmän ja näyttö pyörii miten tykkää, mutta ei näköjään.
Tais jäädä otsikosta huomaamatta "Suomen edullisimmat 144 hertsin pelinäytöt"? Eli siis kun halutaan 144 Hz monitori mahdollisimman halvalla. Toinen näytöistä sai jopa toimituksen valinnan. Ihme olisi, jos ei jotain valittamisen aihetta löytyisi Suomen edullisimmista 144 Hz pelinäytöistä. Tuon vian saat korjattua lompakkoa hiukan enemmän raottamalla.

Hyvä vaan, että tälläisiä tuotteita löytyy tähän hintaan (etenkin tuo AOC), niin on jotain toivoa päästä joskus lopullisesti eroon 60 Hz:stä.
 
Tais jäädä otsikosta huomaamatta "Suomen edullisimmat 144 hertsin pelinäytöt"? Eli siis kun halutaan 144 Hz monitori mahdollisimman halvalla. Toinen näytöistä sai jopa toimituksen valinnan. Ihme olisi, jos ei jotain valittamisen aihetta löytyisi Suomen edullisimmista 144 Hz pelinäytöistä. Tuon vian saat korjattua lompakkoa hiukan enemmän raottamalla.

Hyvä vaan, että tälläisiä tuotteita löytyy tähän hintaan (etenkin tuo AOC), niin on jotain toivoa päästä joskus lopullisesti eroon 60 Hz:stä.
Ei jäänyt huomaamatta. Oli lähinnä pohdinta vain.
 
Helposti luulisi että tähän päivään mennessä kaikissa näytöissä olisi säätövaraa enemmän ja näyttö pyörii miten tykkää, mutta ei näköjään.

Melkein näyttöön kuin näyttöön kannattaa se muutama kymppi panostaa pöytälevyyn kiinnitettävään nivellettyyn varsijalustaan, jolla näyttö sitten asettuu ihan miten päin ja mihin kulmaan ja etäisyyteen vain. En vaihtaisi enää helpolla pois tuollaisen hommaamisen jälkeen, vaikka pitkään olin ennen hommaamista sivuuttanut suositukset :)
 
Melkein näyttöön kuin näyttöön kannattaa se muutama kymppi panostaa pöytälevyyn kiinnitettävään nivellettyyn varsijalustaan, jolla näyttö sitten asettuu ihan miten päin ja mihin kulmaan ja etäisyyteen vain. En vaihtaisi enää helpolla pois tuollaisen hommaamisen jälkeen, vaikka pitkään olin ennen hommaamista sivuuttanut suositukset :)
Pyörii ja säätyyhän se, siinähän on vesa-kiinnikkeet :)
Ei tullut tämä edes mieleen :lol: Joo kiinnikkeet näyttää tosiaan olevan.
 
Hyvä, kun edullisia monitoreita testataan. Uuden kokoamani pelikoneen mukana oli tämä 24" 199 € BenQ Zowie XL2411P Review

Rtingsiä arvostan, kun se testaa aika syvällisesti niitä telkkareita, monitoreita. En ole siirtynyt vielä Full HD:stä mihinkään suurempaan tarkkuuteen, koska atk-kulmapöytä on aika ahdas ja isompaa näyttötuumaa on mahdotonta laittaa siihen. Teetän sitten kesällä paremman kulmapöydän poistaakseni ne vanhanaikaiset "virheet".
 
Viimeksi muokattu:
Jaa. Voisitte artikkelissa sitten mainita, että tuo on Nvidialla rampautettu. Näytön oikea FreeSync-toimivuus on speksien mukaan 48-144 Hz: The worldwide leader in displays| AOC Monitors
Tuo on jo hieman parempi. 30 olisi tietty kunkku, mutta mitäpä voi odottaa tämän hintaiselta näytöltä. LFC ei ainakaan omalla kohdallani ole aina toiminut kunnolla
Mitä tarkoitat "toiminut kunnolla"? NVIDIA alkaa tuplailemaan jo 60 fps:n tuntumassa. Sillä ei ole oikein mitään merkitystä vaikka VRR olisi alle 60. LFC:n pitäisi hoitaa ilman ongelmia.

Omalla Lenovo Legion Y27q-20:llä vaikka 20 fps toimii ilman ongelmia.
 
Eikö nykyään noissa "halpa pelinäyttö" kategorioissa ole enää TN-näyttöjä?

Nämä "vaseliinia näytöllä" IPS ja VA paneelit ovat paitsi kuvalaatua täysin romuttavia liikkuvissa kuvissa, myös yleensä huomattavasti kalliimpia koska kykenevät toistamaan värejä paremmin. Olen tottunut siihen että pelaaja sai aina hyvän näytön halvalla, ja kaveri jolle väritoisto on ykkönen maksaa sitten itsensä kipeäksi näytöstä jolla kuvasta ei saa mitään selvää liikkuessa kuvan levitessä epämääräiseksi mössöks. Niin kuin noissa ufokuvissakin näkyy modernien VA ja IPS "pelinäyttöjen" epätoivoisista overdrive-tasoista huolimatta.

TN:llä nimittäin kuvan alienin silmämäärän pystyy laskemaan.
 
GTG 4ms? :( IPS- ja VA-paneelit kyllä (omasta mielestäni) laittavat silmät ja aivot koville juurikin tuon blurrimaisuuden takia esim. CS:ää hakatessa.

AOC olisi oiva valinta esim. WOWs, WOW yms pelaajille, mutta täysiin FPS-räiskintöihin suosittelen BenQ XL:iä
 
Mikäli on budjetilla liikenteessä käytettynä vanhat benkut (XL24XXx sarjalaiset kellottuu firmiksen kiertämällä helposti 180-240hz lukemiin... lisää blur bustersin forumeilla..
 
Mikäli on budjetilla liikenteessä käytettynä vanhat benkut (XL24XXx sarjalaiset kellottuu firmiksen kiertämällä helposti 180-240hz lukemiin... lisää blur bustersin forumeilla..

Ja hyöty tuosta on mikä?! Kun menee näytössä yli 100-120Hz:n, niin ero yhtään mihinkää on mitätön!!
 
Ja hyöty tuosta on mikä?! Kun menee näytössä yli 100-120Hz:n, niin ero yhtään mihinkää on mitätön!!
Ei taida olla omakohtaista kokemusta tai sitten vain SINÄ et eroa huomaa. Jo pelkästään ero 100 Hz vs. 144 Hz välillä on itselleni selkeä...
 
Ei taida olla omakohtaista kokemusta tai sitten vain SINÄ et eroa huomaa. Jo pelkästään ero 100 Hz vs. 144 Hz välillä on itselleni selkeä...

Placeboa! :D:rolleyes: Ite laitoin omassa 144:ssa hertzit 120:n, koska se on kerrannallinen 30:n kanssa (youtube) ja lähempänä fps:sää, johon rautani pystyy ja koska ei oo juuri mtn järkeä tavoitella edes yli 100-120fps:iä... Ja vaikka sen eron huomaiskin, niin se on silti käytännön tasolla mitätön. Se on vähä sama ku jonnet vielä viime vuonna osti i9:jä, että sai sen 10% enemmän fps:ää versus Ryzen. Tai kun porvarit ostaa Porchen, vaikka sillä ei voi Suomen teillä ajaa yhtää sen nopeampaa kuin 20v vanhalla Toyotalla :D It's all waste, bros.
 
Olet yksiselitteisesti väärässä :btooth:

:D En kyllä yksiselitteisesti! Toki sillä Porchella "voi" ajaa lujempaa, mutta se on laitonta. Ja toki se kiihtyy paremmin ja näyttää hienommalta, mutta siitä ei ole juuri mtn käytännön hyötyä ajettaessa esim. Pohojammaalta Kuusamoon :D Joten vertaukseni on yhä pätevä.
 
Mikäli on budjetilla liikenteessä käytettynä vanhat benkut (XL24XXx sarjalaiset kellottuu firmiksen kiertämällä helposti 180-240hz lukemiin... lisää blur bustersin forumeilla..

Kiitos tuosta infosta, en tiennytkään sellaisesta mahdollisuudesta. En nyt ala repimään taas johtoja ja vaihtamaan kaapeleita. Leikin tämän koneen kanssa nyt vähän pidemmäksi ajaksi.
 
kyllä se valitettavasti niin on että ero on HUOMATTAVA jo 144-> 210hz (oma benq kellottuu tähän näppärästi ja kuvanlaatu pysyy hyvänä)
Mikäli eroa ei huomaa niin sitten on syytä miettiä olisiko vain omat ominaisuudet hieman heikommalla tasolla näkökyvyn kanssa..
 
Ja hyöty tuosta on mikä?! Kun menee näytössä yli 100-120Hz:n, niin ero yhtään mihinkää on mitätön!!

kyllä se ero on huomattava, tutkippa hieman asiaa.
Sinun pitää ymmärtää että eri pelimoottorit toimivat erilailla, joissain et todellakaan varmaankaan huomaa eroa mutta sitten on erikseen eSports pelit missä varmasti huomaat eron 120hz ja 300fps kun vrt 240hz ja 300fps.
Tämä on Todella naurettavaa tulla selittämään että ei ole eroa 120hz jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
:D En kyllä yksiselitteisesti! Toki sillä Porchella "voi" ajaa lujempaa, mutta se on laitonta. Ja toki se kiihtyy paremmin ja näyttää hienommalta, mutta siitä ei ole juuri mtn käytännön hyötyä ajettaessa esim. Pohojammaalta Kuusamoon :D Joten vertaukseni on yhä pätevä.
Pienemmän akselivälin autot alkavat kovissa olosuhteissa +60km/h enemmän ja vähemmän vaappumaan esim. soratiellä, lumella ja jäällä joten ainakin omien havaintojen mukaisesti voi turvallisesti soratiellä isolla uudella katumaasturilla +80km/h ajaa kun taas 2000 Toyotalla maksimivauhti n. 60km/h ettei mene sivuluisuun, molemmat samalla sorapätkällä ajettuna.
2 vuotta sitten itsellä parani näkökyky kun hankki ensimmäiset silmälasit.
 
Ei kai mäccipuolellakaan ole käytetty 1.8 gammaa enää vuosikausiin?
 
Ainoan miinuksen antaisin input lagin mittaamisen puutteesta, mutta sitä ei osaa kunnolla tehdä kuin harvempi testaaja muutenkaan niin ehkä ihan hyvä että jätettiin pois.
Tämä on käsittääkseni ollut suunnitteilla, kunhan siihen saadaan vaan toteutettua joku fiksu mittaustapa.
Ehkäpä joku Arduino viritelmä joka emuloi esim. hiiren/näppäimistön näppäintä ja siihen lisäksi jonkinlainen valoanturi. Sitten vaan mitataan vaikkapa mustasta valkoiseen menevää aikaa...
 
kyllä se ero on huomattava, tutkippa hieman asiaa.
Sinun pitää ymmärtää että eri pelimoottorit toimivat erilailla, joissain et todellakaan varmaankaan huomaa eroa mutta sitten on erikseen eSports pelit missä varmasti huomaat eron 120hz ja 300fps kun vrt 240hz ja 300fps.
Tämä on Todella naurettavaa tulla selittämään että ei ole eroa 120hz jälkeen.
Samaa mieltä tuosta että pelikohtaista mutta ei kaikki ole niin herkkiä tuon kanssa varmastikki monella 120hz ylityksen jälkeen ei eroa enään juurikaan näy, tuossa tullu lukittua itellä suhteellisen alas päivitys 80+fps usiammassa pelissä kun eipä sitä tässä vuosien testaamisen aikana hirviää eroa ole ollu pärjäämisen kanssa, cs ja pari muuta missä sitten hanat auki. Ite olis voinu mennä näyttö/tv hankinnassa reso ja koko edellä ei näillä omilla pelaamisilla ainakaan vaikuta parin pelin takia olla korkia hz näyttöä.

DcszUGZV0AAGfVL.jpeg
 
Pakko kommentoida että itse lasken nämä samaan GAMING markkinointi paskeeseen, jolla rahastetaan minkä keretään.
Ja samalla väitetään että niillä pärjäät paremmin peleissä :rofl:
Osa valmistajista jopa tuota gaming termiä tunkee aivan joka paikkaan.

Mutta jos kunnon GAMING näytön haluaa niin vanhaa kunnon CRT näyttöä tilalle, niin jo input lag häviää ja hz:t ja reson voi laittaa miksi haluaa.

Itselläni aikoinaan oli HP:n 21" CRT näyttö Sonyn Triniton suoralla putkella ja se meni 1600x1200 85hz ja silloisella "peli" resoluutiolla eli 1024x768 120hz.
Itse en vaan huomannut noiden vaikutusta pelaamiseeni, joten 1600x1200 85hz:llä tuli pelailtua Radeon 9700 Pro:lla.

Tuo näyttö muuten paino niin paljon että paksu pöytä taipui alla (huomasin asian aikoinaan kun ihmettelin miksi AA-pariston pyörivät aina pöydän keskelle).

Nykyään käytössä kaksi 60hz Dell UltraSharp 1920x1080 näyttöä (toinen TN ja toinen IPS) kun nuo riittävät kaikkeen erinomaisesti.
Tai no tuo TN paneelillinen pitäis päivittää IPS:ksi vaikka en sitä käytä kuin OBS ja Word käytössä enimmäkseen.

Mutta ainahan on joku uusi gaming juttu että saatais ihmiset ostamaa uutta rautaa. Nämä nyt tuli ensimmäisenä mieleeni:
-PhysX
-nvidian 3d vision
-3 näytön surround
-4k

Nykyään siis nuo korkeiden hz:n "pelinäytöt", pelihiiret, pelinäppäimistöt, pelikuulokkeet ja peliemolevyt jne.. :facepalm:

Että aina jotain millä yritetään rahastaa. Yrittämällä saada porukka uskomaan että: Sen minä tarvitsen että pärjään pelissä X paremmin.

Mutta kun on tarpeeksi wanha ja nähnyt nämä kaikki markkinointi jutut vuosien varrella niin ei näille voi kuin nauraa :D

Varsinkin näille tyypeille jotka väittävät että 144fps:n alle ei pysty pelaamaan... mitenkäs työ olisitte pärjänneet vaikka 80 ja 90 luvulla?
Kun pelit esim Amiga 500:lla pyörivät 10 - 30fps.
Ja PC:llä esim. Doomin kun sai yli 25fps:n oli hieno suoritus.
 
Mutta ainahan on joku uusi gaming juttu että saatais ihmiset ostamaa uutta rautaa. Nämä nyt tuli ensimmäisenä mieleeni:
-3 näytön surround
-4k

Noillahan ei nyt ole gamingin kanssa mitään tekemistä.
Pakkohan se on 3 näyttöä olla, että riittää työpöytätila multitaskaukseen...

4k taas sitten on ihan kiva jos vaikka 4k videoita haluaa katsoa...


Mutta hyvä testi. Hienoa että testaillaan budjettivaihtoehtoja.
 
Noillahan ei nyt ole gamingin kanssa mitään tekemistä.
Pakkohan se on 3 näyttöä olla, että riittää työpöytätila multitaskaukseen...

4k taas sitten on ihan kiva jos vaikka 4k videoita haluaa katsoa...


Mutta hyvä testi. Hienoa että testaillaan budjettivaihtoehtoja.

Ei ole mitään tekemistä pelaamisen kanssa?
Et selvästi ole pahemmin seurannut sceneä sitten.
Kun 3 näytön surround gaming hömpötys alkoi Radeon HD 5870 kanssa ja kesti sinne R9 290 & GTX 780 aikakaudelle. Sittemmin kuoli pois, mitä nyt lento ja autosimulaattori pelaajille tuo on vieläkin aika in juttu. Ja ymmärrän kyllä miksi.

Sitten 4k pelaamista hehkutettiin niin GTX 980 aikakautena ja sekin on nykyään ööö aika kuollut juttu.

3d vision oli taas huipussaan GTX 580/590:n aikana eli n. 10 vuotta sitten.
 
Pointtihan oli se että ei se pelkästään mikään turha GAMING juttu ole.

3 näyttöä on todellakin hyvä olla vaikka ei pelaisi ollenkaan... 4k:lla on kyllä myös käyttötarpeensa.
 
Pointtihan oli se että ei se pelkästään mikään turha GAMING juttu ole.

3 näyttöä on todellakin hyvä olla vaikka ei pelaisi ollenkaan... 4k:lla on kyllä myös käyttötarpeensa.

Joo mutta sanoinkin surround... monen näytön setupit hyötykäytössä ovat ihan eri juttu. Onhan itsellänikin kaksi näyttö kun yhdellä en pärjäisi vaikka mikä olisi sen resoluutio.

4k tietonäytöissä aika turha juttu jollei se ole kokoa tyyliin 39". Ja sittenkin pitää jo istua kauvempana siitä ja taas 4k hyöty romuttuu täysin.

Näistä korkean hz LCD näytöistä vielä että nehän tulivat markkinoille jo 10 - 11 vuotta sitten nvidian 3d visionin myötä.
Mutta nyt vuosien päästä se vasta onkin SE tärkein juttu?
Kumma juttu :rolleyes:

Kyllä se markkinointi on hienoa :)
Toisivat mielummin 3:2 tai edes 16:10 suhteen näyttöjä enemmän markkinoille.
 
Ehkäpä joku Arduino viritelmä joka emuloi esim. hiiren/näppäimistön näppäintä ja siihen lisäksi jonkinlainen valoanturi. Sitten vaan mitataan vaikkapa mustasta valkoiseen menevää aikaa...
Lähdetään virittelemään hiiren kytkimeen modattavaa lediä jota kuvataan yhdessä näytön kanssa 960 fps kameralla ja lasketaan aika ledin syttymisestä ruudulla näkyvään tapahtumaan.
 
Kah menny täysin ohi, tuo AOC olisi spekseiltään itselle täydellinen näyttö(24" 1080p IPS flätti VRR >=120Hz). AOC vain valmistajana ei hirveesti luottamusta herätä, joskos sais Benqulta tai ViewSonicilta näyttöä vastaavalla paneelilla ja spekseillä näyttöä, niin ostoon menisi. Noh kärvistellä tällä 16:10 näytöllä vielä siihen asti :p

Edit: Kah ViewSonicilta moinen löytyis. Noh ootella rauhassa, josko noita useammasta putiikista sais.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ite voin kokemuksistani kertoa että viikonlopun lanien jälkeinen päänsärky katosi kun otin käyttöön 144hz freesync-näytön myös laneilla ja säädin kaikkiin mahdollisiin peleihin hertsit ylös....alkomahoolin määrä pysyi vakiona :)
 
Oli näköjään hyvä diili kun sain paikallisesta citymarketista BenQ XL2411P näytön 189e puolisen vuotta sitten :cigar2:
 
Lähdetään virittelemään hiiren kytkimeen modattavaa lediä jota kuvataan yhdessä näytön kanssa 960 fps kameralla ja lasketaan aika ledin syttymisestä ruudulla näkyvään tapahtumaan.

Noissa input lag testeissä on tosiaan niin paljon muuttujia että ei kannata odottaa ratkaisuista ihan noin helppoja.
 
Näistä korkean hz LCD näytöistä vielä että nehän tulivat markkinoille jo 10 - 11 vuotta sitten nvidian 3d visionin myötä.
Mutta nyt vuosien päästä se vasta onkin SE tärkein juttu?
Kumma juttu :rolleyes:

Kyllä se markkinointi on hienoa :)

Itsellä oli muinoin kolmen näytön Eyefinity, parhaimmillaan se oli kyllä Farcry/Crysis-miljöössä, eikä autopeleissä. Immersiostahan siinä on kysymys. Harva suostuu ottamaan kotiin niin montaa näyttöä, jos ei työn puolesta ole tarvetta. Siksipä kaupasta saa nyt ultrawidejä, ei tarvi edes säätää bezelien kanssa.


Jos hertsit ja niiden merkitys pelatessa ei ole tullut vastaan jo silloin vuosia sitten, lienee syynä oma pelaamisharrastus.
 

Lähinnä eri laitteiden, kuten hiiren ja esimerkiksi Arduinon sekä tietokoneen väliset viiveet jo itsessään luovat oman ongelmansa joka pitää osata ottaa huomioon tuloksissa. Tähän tietysti lisänä softan, kuten käyttöjärjestelmän ja pelin tuottamat sisäiset viiveet.

Oikeastaan ainut varmasti toimiva tapa saada tarkkoja tuloksia on oskilliskoopin ja fotosensorin hankkiminen, mikä ei ole ihan halvin juttu.

EDIT: Ennenvanhaan suht. simppeli tapa oli virittää CRT ja testattava näyttö samaan lähteeseen ja kuvatulta videolta verrata millä framella sama asia tapahtuu toisella näytöllä suhteessa CRT:hen.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä eri laitteiden, kuten hiiren ja esimerkiksi Arduinon sekä tietokoneen väliset viiveet jo itsessään luovat oman ongelmansa joka pitää osata ottaa huomioon tuloksissa. Tähän tietysti lisänä softan, kuten käyttöjärjestelmän ja pelin tuottamat sisäiset viiveet.

Mikä Arduino? Jos oikein ymmärsin niin tässä kolvaillaan hiiren kytkimeen suoraan lediä kiinni kuten esim. Battlenonsense on tehnyt omissa testeissään. Ja eihän niitä softien viiveitä tarvitse ottaa erikseen huomioon kun mitataan napista-ruudulle viivettä johon ne olennaisena osana kuuluu. Tietenkään ei saa setuppi softineen muuttua alta jos haluaa vertailukelpoiset tulokset mutta se kai pätee aina muutenkin eikä erikseen tässä.
 
Lähinnä eri laitteiden, kuten hiiren ja esimerkiksi Arduinon sekä tietokoneen väliset viiveet jo itsessään luovat oman ongelmansa joka pitää osata ottaa huomioon tuloksissa. Tähän tietysti lisänä softan, kuten käyttöjärjestelmän ja pelin tuottamat sisäiset viiveet.

Oikeastaan ainut varmasti toimiva tapa saada tarkkoja tuloksia on oskilliskoopin ja fotosensorin hankkiminen, mikä ei ole ihan halvin juttu.

EDIT: Ennenvanhaan suht. simppeli tapa oli virittää CRT ja testattava näyttö samaan lähteeseen ja kuvatulta videolta verrata millä framella sama asia tapahtuu toisella näytöllä suhteessa CRT:hen.

Kun tulokset ajaa samalla laitteistolla ja ohjelmistolla niin ne ovat vertailukelpoisia keskenään ja mielestäni on käytännönläheisempää testata todellisessa helposti ymmärrettävässä ympäristössä esim. CS:GO ja AWM:llä ampuminen vaikka pienellä mittausteknisellä virhemarginaalilla (esim. 10x ajon keskiarvo paras ja huonoin poistettuna), kuin tarkkojen arvojen hakeminen vaikkapa oskilliskoopilla ja fotosensorilla.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom