Testissä Samsung Galaxy Note8

Arvostele artikkeli

  • 5 - Erinomainen

    Ääniä: 11 84,6%
  • 4 - Hyvä

    Ääniä: 2 15,4%
  • 3 - Keskinkertainen

    Ääniä: 0 0,0%
  • 2 - Heikko

    Ääniä: 0 0,0%
  • 1 - Täydellinen rimanalitus

    Ääniä: 0 0,0%

  • Ääniä yhteensä
    13

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 383



io-techin syyskuun kolmannessa ja todennäköisesti viimeisessä älypuhelintestissä tutustutaan toissaviikolla Suomessa myyntiin tulleeseen Samsung Galaxy Note8 -huippumalliin. 1029 euron hintaisen puhelimen huippuominaisuuksia ovat jättimäinen 6,3-tuumainen Super AMOLED -näyttö, 12 megapikselin kaksoiskamera tuplakuvanvakaimella sekä S Pen -kosketuskynä.

Täysimittaisessa testiartikkelissa perehdytään tutun kaavan mukaan Note8:n fyysiseen toteutukseen, teknisiin ominaisuuksiin, kameraan, ohjelmistoon, suorituskykyyn sekä akunkestoon runsaan pariviikkoisen testijakson pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Samsung Galaxy Note8

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
"Mobiiliverkkoon Note8:lla saa yhteyden huippunopealla Cat.16-nopeudella, jos vain operaattori sellaista tukee."

Epäilen kovasti tätä, sillä ainakin S8 osalta on toiminteita rampautettu kovasti Snapdragon ja Exynos -mallien välillä... oma lukunsa on sitten ohjelmiston rajoitteet - ehkä jokin Keski-Euroopan operaattorin brändäämä tuote antaa huiput, mutta täällä pohjoismaiden malli jää jälkeensä.

Näistä olisi kiva saada jotkin testit aina, mutta hankala toteuttaa.

Muuten artikkeli taas kerran mukavaa luettavaa. Kyllä ilolla aina odottelee artikkeleita eri laitteista.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Tuon esimerkkivideon kuva tuntuu muuttuvan liikkeessä jotenkin suttuisaksi. Kun liike pysähtyy kuva terävöityy huomattavasti. Olisin tuolla hinnalla odottanut vähän parempaa laatua sen suhteen.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 113
Vaikka itsellä tuli aloitettua varsinainen älypuhelimien aikakausi kynällä varustetulla Nokia 5800 XpressMusic puhelimella, niin en koskaan ole kokenut Samsungin Note -sarjaa omaksi. Osittain syynä lienee, että Nokian toteutus oli aika kömpelö tuohon aikaan ja vastaavasti samaan aikaan käytössä ollut iPod Touch tuntui erittäin sulavalta. Toki Note luurit ovat olleet myös omaan makuun turhan kookkaita, kun niitä on tullut vähän kokeiltua.

Tästä huolimatta Note -sarjan korkea hinta ei tunnu ihan niin hurjalta kuin muissa laitteissa. Markkinoilta ei oikeastaan löydy vastaavaa toteutusta huippuominaisuuksineen, joten siinä mielessä hinta on jotenkin oikeutettu. S Pen on varmasti kätevä, kun sitä tottuu käyttämään, ja sen ympärille on rakenettu hyödyllisiä ominaisuuksia.

Laadukas artikkeli kaiken kaikkiaan. Ei voi kuin ihmetellä, miten näitä syntyy. Hyvä huomio nuo tietoturvapäivitykset, kun Samsung kuitenkin sitoutunut kuukausittaisiin päivityksiin.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
539
Tuon esimerkkivideon kuva tuntuu muuttuvan liikkeessä jotenkin suttuisaksi. Kun liike pysähtyy kuva terävöityy huomattavasti. Olisin tuolla hinnalla odottanut vähän parempaa laatua sen suhteen.
Vaikuttaa enemmän Youtuben, kuin itse puhelimen ongelmalta.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Vaikuttaa enemmän Youtuben, kuin itse puhelimen ongelmalta.
On siellä liikkeestä kuvattua videota vaikka kuinka paljon, mutta en minä muista niistä tuollaista efektiä huomanneeni
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 383
"Mobiiliverkkoon Note8:lla saa yhteyden huippunopealla Cat.16-nopeudella, jos vain operaattori sellaista tukee."

Epäilen kovasti tätä, sillä ainakin S8 osalta on toiminteita rampautettu kovasti Snapdragon ja Exynos -mallien välillä... oma lukunsa on sitten ohjelmiston rajoitteet - ehkä jokin Keski-Euroopan operaattorin brändäämä tuote antaa huiput, mutta täällä pohjoismaiden malli jää jälkeensä.

Näistä olisi kiva saada jotkin testit aina, mutta hankala toteuttaa.

Muuten artikkeli taas kerran mukavaa luettavaa. Kyllä ilolla aina odottelee artikkeleita eri laitteista.
Kiitos palautteesta :tup: Samsungilta saamieni teknisten tietojen mukaan LTE yhteyden teoreettinen maksiminopeus pitäisi olla tuo Cat.16/13. Pistin nyt vielä varmistuskyselyä vetämään. Testejähän noista on tosiaan aika mahdotonta toteuttaa ilman laboratoriovehkeitä.

Edit: Sain Samsungilta vastauksen, että rauta tukee tosiaan myös Suomessa Cat.16-nopeuksia, joten käytännössä asiaa rajoittavat tällä hetkellä operaattorit.

Tuon esimerkkivideon kuva tuntuu muuttuvan liikkeessä jotenkin suttuisaksi. Kun liike pysähtyy kuva terävöityy huomattavasti. Olisin tuolla hinnalla odottanut vähän parempaa laatua sen suhteen.
On siellä liikkeestä kuvattua videota vaikka kuinka paljon, mutta en minä muista niistä tuollaista efektiä huomanneeni
En kyllä ainakaan itse haivainnut videoissa mitään epätavallista blurraamista liikkeessä. Ainahan nuo 30 FPS ruudunpäivitysnopeudella kuvatut videot pakkaavat hieman sumentumaan kameraa liikutettaessa :think:
 
Viimeksi muokattu:

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Kiitos palautteesta :tup: Samsungilta saamieni teknisten tietojen mukaan LTE yhteyden teoreettinen maksiminopeus pitäisi olla tuo Cat.16/13. Pistin nyt vielä varmistuskyselyä vetämään. Testejähän noista on tosiaan aika mahdotonta toteuttaa ilman laboratoriovehkeitä.
Voisikohan olla mahdollista esim. Elisan kanssa Tampereella testailla? Siellä tuo uusi 4,9G verkko kun pitäisi antaa vaikka mitä. Onhan noita paikkoja jo Suomessakin, jossa live-verkossa on saatavilla kovia nopeuksia. Esim. DNA:lla Siuntion Karubyssa.. eri asia, mitä taajuusyhdistelmiä kukin päätelaite tukee, mitä noilla tukiasemilla on tarjolla. Lisäksi vaatisi sellaisen liittymän, jossa ei ole rajoitinta ottamassa vastaan... Joltain operaattorilta PR:ää?

Ainakin Sonyn osalta ominaisuuksien rajoittamisessa on syyksi osoittautunut se, että operaattorin tulee maksaa päätelaitevalmistajalle lisenssimaksuja, jotta uudet ja hienot toiminteet otetaan käyttöön.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 383
Voisikohan olla mahdollista esim. Elisan kanssa Tampereella testailla? Siellä tuo uusi 4,9G verkko kun pitäisi antaa vaikka mitä. Onhan noita paikkoja jo Suomessakin, jossa live-verkossa on saatavilla kovia nopeuksia. Esim. DNA:lla Siuntion Karubyssa.. eri asia, mitä taajuusyhdistelmiä kukin päätelaite tukee, mitä noilla tukiasemilla on tarjolla. Lisäksi vaatisi sellaisen liittymän, jossa ei ole rajoitinta ottamassa vastaan... Joltain operaattorilta PR:ää?
Ihan hyviä ajatuksia ja pohdintaa, mutta en sitten tiedä kuinka hyödyllistä olisi testailla "avoimessa verkossa" noita nopeuksia ja todeta, että täältä tuli nyt xxx siirtonopeuksia. Saattaa kertoa enemmän verkosta, kuin itse laitteen kyvyistä. Asiaan liittyy kuitenkin niin paljon muuttujia, jos testejä ei tehdä labraoloissa. En siis oikein näe asiaa kaiken vaivannäön arvoiseksi, kun tässä tätä ylimääräistä aikaa ei tällä hetkellä ole muutenkaan liiemmin käytettävissä :geek:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
216
Hyvä artikkeli. Olen samaa mieltä suurimmassa osassa asioita kanssanne. Hieman yli viikon ollu itselläni käytössä.

Itsellä näytön päälläoloaika on liikkunut 5 tunnin kieppeillä ja esim. XDA-foorumilla jotkut ovat päässeet vielä pidempiin aikoihin. Kaikki tietysti riippuu millainen on puhelimen käyttö tänä aikana.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Ihan hyviä ajatuksia ja pohdintaa, mutta en sitten tiedä kuinka hyödyllistä olisi testailla "avoimessa verkossa" noita nopeuksia ja todeta, että täältä tuli nyt xxx siirtonopeuksia. Saattaa kertoa enemmän verkosta, kuin itse laitteen kyvyistä. Asiaan liittyy kuitenkin niin paljon muuttujia, jos testejä ei tehdä labraoloissa. En siis oikein näe asiaa kaiken vaivannäön arvoiseksi, kun tässä tätä ylimääräistä aikaa ei tällä hetkellä ole muutenkaan liiemmin käytettävissä :geek:
Ymmärrän hyvin tämän pointin, mittaustulosten vaikointi ja vertailu olisi hankalaa.
---

Itse laitteesta, kyllähän tuo melko kivalta vaikuttaa, kun olen kaupassa pari kertaa hypistellyt. On se arvokkaamman oloinen, kuin moni muu (esim Sonyt), mutta on sitä hintaakin. En usko tuota varmaan ikinä hankkivani. On se vain niin kallis. Ennemmin käytän ne rahat PC:n päivitykseen.

EDIT: Kiitos kuitenkin, kun otit tämän kannan huomioon. Tsemppiä sinne toimitukseen, artikkeleitanne on mukava lukea! :)
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Yksi huomio vajaan parin viikon käytön jälkeen on että näytön korkeudesta tai "puikulamaisuudesta" on tiettyä iloa nettiä selatessa. Esimerkiksi tätä foorumia lukiessa voittaa ihan 100-0 edellisen 5,5 tuumaisen OP3:n koska näyttöön mahtuu enemmän tavaraa ja tekstiä vähemmällä jatkuvalla skrollaamisella. Samoin kaikenlaisia uutisia lukiessa olen erityisen tykästynyt näyttöön. Toinen plussa on että pitkällä näytöllä tuosta 2 sovelluksen samanaikaisesta näkymästä on hyötyäkin. Perinteisemmillä näytöille jos on esimerkiksi Whatsapp ja nettiselain samaan aikaan, niin sen puolen näytön Whatsapp jää melkein kokonaan näppäimistön alle kun kirjoittaa kaverille vastausta. Tässä ei ole tuota ongelmaa.

Koko on kyllä epäkäytännöllinen ja omillakin läskinakeilla mahdoton käyttää yhdellä kädellä siirtelemättä puhelinta mutta tuo epäkäytännöllisyys tuo verrattomia hyötyjä mukanaan käytön suhteen.
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Yksi huomio vajaan parin viikon käytön jälkeen on että näytön korkeudesta tai "puikulamaisuudesta" on tiettyä iloa nettiä selatessa. Esimerkiksi tätä foorumia lukiessa voittaa ihan 100-0 edellisen 5,5 tuumaisen OP3:n koska näyttöön mahtuu enemmän tavaraa ja tekstiä vähemmällä jatkuvalla skrollaamisella. Samoin kaikenlaisia uutisia lukiessa olen erityisen tykästynyt näyttöön.
Samanlaista huomiota olen minäkin ollut tekevinäni. Jotenkin luuria on myös kiva pitää kädellä korvalla, kun käsi ei ole korvan kohdalla ja painotuskin on hyvin onnistunut. Toisaalta olkapäätä vasten ilman kättä vähän turhan liukas.
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Olenko muuten ainoa, joka on jo ehtinyt naarmuttaa kameralinssin? Ei ole kauhean iso naarmu eikä ilmeisesti ihan kuva-alueella asti (tai ainakaan näy kuvissa), mutta onpahan kuitenkin

2017-09-28 18.23.29.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Koko on kyllä epäkäytännöllinen ja omillakin läskinakeilla mahdoton käyttää yhdellä kädellä siirtelemättä puhelinta mutta tuo epäkäytännöllisyys tuo verrattomia hyötyjä mukanaan käytön suhteen.
Tähän tuli tuoreessa TouchWiz päivityksessä hieman helpotusta, sillä ilmoituspaneelin saa nyt avattua vetämällä mistä tahansa kohtaa näyttöä alaspäin (asetukset > näyttö > alkunäyttö > avaa ilmoituspaneeli nopeasti).

Tyytyväinen itse olen kyllä laitteeseen ja mahdan olla varmaan ainoa, jota tuo sormenjälkilukijan paikkakaan ei häiritse.
Muutenkin luureja pääsääntöisesti vasemmalla kädellä käyttävänä ja Noten kohdalla oikeakätisenä kynä luonnollisesti oikeassa kädessä lukijan käyttäminen on varsin luontevaa. Lukija on myös nopea ja ei kovin kranttu miten sormen siihen sattuu tökkäisemään.
Akulla pärjää hyvin päivän sot:n ollessa noin 5 tunnin luokkaa, vaikka luurissa on wlan + bt koko ajan päällä ja Outlook synkronoi neljää sähköpostia (2 henk.koht. + 2 työ).

Mitä tosiaan tulee tuohon Cat16 testaukseen, niin ei taida tosiaan olla kuluttajien saatavilla kuin max 300Mbps nopeuksiin yltäviä liittymiä, jotka käyttävät kahta tai kolmea taajuutta (tekniikaltaan siis Cat6 2CA tai Cat9 3CA).
Tämä 1Gbit/s vaatii neljän tai viiden taajuuden (4CA/5CA) käytön ja 4x4MIMO/256QAM verkon (SD835 1Gbps toteutettu 4CA, Exynos 8895 taas 5CA) ja Elisalla tuon 5CA pitäisi olla testikäytössä (List of LTE networks in Europe - Wikipedia / Tampere saa huippuluokan mobiiliverkon ensimmäisenä Suomessa - Tekeekö 5G Tampereesta älykaupungin? - Aamulehti)
Töissä olisi Anritsun vanhempi verkkotesteri, mutta se ei taida päästä kuin Cat6 nopeuksiin, eikä suunnitelmissa ole investoida tuoreeseen versioon (hinta lisensseineen olisi melko suolainen :geek:).
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Tyytyväinen itse olen kyllä laitteeseen ja mahdan olla varmaan ainoa, jota tuo sormenjälkilukijan paikkakaan ei häiritse.
Et ole ainoa, mutta toisaalta itse tykkään ihan mielettömästi tuosta iris-skannerista, joten sormea näyttelen sille aika harvoin. Lähinnä s-mobiilissa yms sovelluksissa (sekä autossa), joissa ei ole tukea irikselle. Olen oppinut myös ilveilemään sille, tosin eipä paljon vaikuta nopeuteen tai tarkkuuteen. Kaikki mitä Juha kirjoitti aiheesta oli kyllä ihan faktaa, mutta mielestäni sille voisi silti antaa vähän enempi arvoa :happy:
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 045
.
Koko on kyllä epäkäytännöllinen ja omillakin läskinakeilla mahdoton käyttää yhdellä kädellä siirtelemättä puhelinta mutta tuo epäkäytännöllisyys tuo verrattomia hyötyjä mukanaan käytön suhteen.
Itekkin Note4:stä tähän siirtyneenä täytyy myös todeta että koko on vähä puikulamainen ja vaikea käyttää yhdellä kädellä näin vähän yli 1vko käyttäneenä. Hiukan helpottu käyttö kun sai takakuoren vihdoin ja viimein. Jos tämä Note tästä jatkossa vielä kasvaa pituutta niin ei taida enää kiinnostaa vaikka ollut näitä Note 1:stä saakka.
Kun poikittain käyttää kahdella kädellä tai pysty asennossa, ei ongelmia mutta vaakatasossa tuntuu melkein Note 4 pienemmältä. Vähän kuin uwd näyttö 1080 vaaka resolla ilmiö :D

Tähän tuli tuoreessa TouchWiz päivityksessä hieman helpotusta, sillä ilmoituspaneelin saa nyt avattua vetämällä mistä tahansa kohtaa näyttöä alaspäin (asetukset > näyttö > alkunäyttö > avaa ilmoituspaneeli nopeasti).

Tyytyväinen itse olen kyllä laitteeseen ja mahdan olla varmaan ainoa, jota tuo sormenjälkilukijan paikkakaan ei häiritse.
Muutenkin luureja pääsääntöisesti vasemmalla kädellä käyttävänä ja Noten kohdalla oikeakätisenä kynä luonnollisesti oikeassa kädessä lukijan käyttäminen on varsin luontevaa. Lukija on myös nopea ja ei kovin kranttu miten sormen siihen sattuu tökkäisemään.
Akulla pärjää hyvin päivän sot:n ollessa noin 5 tunnin luokkaa, vaikka luurissa on wlan + bt koko ajan päällä ja Outlook synkronoi neljää sähköpostia (2 henk.koht. + 2 työ).

Mitä tosiaan tulee tuohon Cat16 testaukseen, niin ei taida tosiaan olla kuluttajien saatavilla kuin max 300Mbps nopeuksiin yltäviä liittymiä, jotka käyttävät kahta tai kolmea taajuutta (tekniikaltaan siis Cat6 2CA tai Cat9 3CA).
Tämä 1Gbit/s vaatii neljän tai viiden taajuuden (4CA/5CA) käytön ja 4x4MIMO/256QAM verkon (SD835 1Gbps toteutettu 4CA, Exynos 8895 taas 5CA) ja Elisalla tuon 5CA pitäisi olla testikäytössä (List of LTE networks in Europe - Wikipedia / Tampere saa huippuluokan mobiiliverkon ensimmäisenä Suomessa - Tekeekö 5G Tampereesta älykaupungin? - Aamulehti)
Töissä olisi Anritsun vanhempi verkkotesteri, mutta se ei taida päästä kuin Cat6 nopeuksiin, eikä suunnitelmissa ole investoida tuoreeseen versioon (hinta lisensseineen olisi melko suolainen :geek:).
Ei muakaan haittaa tuo sormenjälkitunnistimen paikka näin oikea kätisenä. En tajua miks moni siitäkin on itkenyt?? Toisaalta aivan sama mulle. Olen jo niin kangistunut kaavoihin että en pysty käyttämään muuta kuin swipea näppäinlukon poistoon :)
Hyvähän tämä puhelin on, ei siinä mitään mutta ei Note4:säkään mitää vikaa ollut eikä tämä nyt mikään mullistava juttu ollutkaan :)
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 383
Olenko muuten ainoa, joka on jo ehtinyt naarmuttaa kameralinssin? Ei ole kauhean iso naarmu eikä ilmeisesti ihan kuva-alueella asti (tai ainakaan näy kuvissa), mutta onpahan kuitenkin

Nyt kun asiasta mainitsit, niin tämän meikäläisenkin yksilön kameralinssin reunassa on pieni naarmu :think:
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 383
Artikkeliin lisätty latausnopeusgraafi:



15 min: 18 %
30 min: 36 %
1 h: 72 %
1 h 30 min: 96 %
1 h 40 min: 100 %
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Kiitoksia, jälleen laatuartikkeli.
- kuvaus vedessä vääristääkö linssi veden alla kuvattaessa (kupperalla ja suoralla linssillä on iso ero actionkameroilla), oletan sen muuten olevan mahdollista?
- näytön oletustarkkuus 2220 x1080, onko ero tarkempaan 1440x2960 tarkkuuteen käytännöösä nähtävissä?

-videokamera "välkkyi" ikävästi digitaalisella zoomilla, tuliko tuota usein?
Videon kuvanlaatu muuten minusta hyvä, paitsi digitaaliselle mentäessä. Saakohan editoitaessa saman tasoisen aikaan optisesta suurentamalla ( jää itselle silloin myös se laadukas kuva)?
-tärinästä tuli paljon "hyllyvää" kuvaa. Katsoitko editoidessa yksittäisiä kuvia, jos ne ovat ok, kokeilisin mitä prodad mergalli V4 saa aikaan.

-mikrofoni kuulosti hyvältä, lukuunottamatta tuulen kohinaa.

- akkua ei voi vaihtaa, eikös se vähän viesti "laitteemme on niin huono, että se hajoaa ennen kuin
akku hyytyy"? Pitkä miinus tuosta.

-miinusta minulta myös siitä, että esiasennettuja ohjelmia ei voi poistaa.

"Istuva koira" ja "taivaskuva, kuva 14" ovat todella hienoja.
"Pienennettynä" kannettavalta katsottaessa , myös kuvien tekninen laatu.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Tuon esimerkkivideon kuva tuntuu muuttuvan liikkeessä jotenkin suttuisaksi. Kun liike pysähtyy kuva terävöityy huomattavasti. Olisin tuolla hinnalla odottanut vähän parempaa laatua sen suhteen.
Digitaalinen stabilisointi tekee suttua kuvasta varsinkin 4K tarkkuudella. Luulisin tuon olevan normaali ongelma puhelimissa, joissa kuvanvakautus on tehty elektronisesti, kun ei tahdo prosessori pysyä mukana. Jos puhelimen laittaa kimbaliin tai pitää paikallaan niin kuvahan on aika hyvälaatuista.

12megapkselin kennolla alkaa kovassa tärinässä loppua pikselit kennostakin aika äkkiä jos liike on nopeaa ja rajua tärinää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 556
Viestejä
4 190 561
Jäsenet
70 766
Uusin jäsen
Kotitie

Hinta.fi

Ylös Bottom