Testissä Samsung 970 PRO & EVO

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 530



Testasimme io-techissä Samsungin uudet 970 PRO- ja EVO-malliset M.2 SSD:t, joissa on käytössä samat 4. sukupolven 64-kerroksiset 3D VNAND -muistipiirit kuin alkuvuonna julkaistuissa SATA-väyläisissä 860-sarjan asemissa. Käytössä on myös uusi Pheonix-ohjainpiiri, jota jäähdytetään nikkelipinnoitteella.

Suorituskykymittauksissa on mukana uudet 970 PRO- ja EVO-asemat, edellisen sukupolven 960 PRO- ja EVO-asemat sekä alkuvuodesta SATA-väyläiset 860 PRO- ja EVO-asemat. Kaikki testin asemat ovat kooltaan kooltaan 512 tai 500 gigatavua, mutta valitettavasti Samsungilta saapui 970 EVOsta testiin yhden teratavun malli.

Mukana on myös lämpötilatestit lepotilassa ja rasituksessa sekä FLIR:n lämpökamerakuvat.

Lue artikkeli: Testissä Samsung 970 PRO & EVO

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokattu:

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Hyvä artikkeli, mutta harmi että testialustaksi päätyi tuo Asus Maximus X APEX jonka Dimm.2 liitin itsessään hieman jarruttaa M.2-aseman nopeutta. Toki sillä ei ole isoa merkitystä kun kaikki M.2-asemat testattiin samalla alustalla, mutta se kaventaa eroa vs. SATA-SSD.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 530
Hyvä artikkeli, mutta harmi että testialustaksi päätyi tuo Asus Maximus X APEX jonka Dimm.2 liitin itsessään hieman jarruttaa M.2-aseman nopeutta. Toki sillä ei ole isoa merkitystä kun kaikki M.2-asemat testattiin samalla alustalla, mutta se kaventaa eroa vs. SATA-SSD.
Tälläiseen en olekaan itse törmännyt, mistäs moinen?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
857
M2 aseman lämpötilaan vaikuttaa myös sen sijainti emolevyllä. Jos se on näytönohjaimen ja prosessorin välissä, voi se lämmetä paljonkin prosessorin ja näytönohjaimen lämpökuorman säteilyn kautta. Omalla emolevyllä se on ollut suurimillaan jopa 60 asetetta pitkän pelisession aikana.

Jollain emolevyillä M2 paikka on emolevyn alaosassa, mikä on varmasti paljon viileämpi vaihtoehto.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Omalla emolevyllä se on ollut suurimillaan jopa 60 asetetta pitkän pelisession aikana.
Millä mitattuna? 960 EVO 'idlaa' työpöytäkäytössä melkein 60 asteessa. CrystalDiskMark ajossa korkein lämpötila 78 astetta ja tuossa on vielä EK:n jäähy päällä, kotelon ilmanvaihto kunnossa, AIO+radi katossa jne.

HWiNFO64 taitaa olla ainoa, joka osaa näyttää sekä piirilevyn että sen itse piirin lämpötilan. Hwmonitor sun muut näyttää vain sen levyn lämpötilan mikä ei ole kovin hyödyllinen tieto. Ei tuo piirilevy käynyt edes 60 asteessa CDM:n aikana.

HWMonitor:
väärä.PNG


HWiNFO64
oikee.PNG
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Millä mitattuna? 960 EVO 'idlaa' työpöytäkäytössä melkein 60 asteessa. CrystalDiskMark ajossa korkein lämpötila 78 astetta ja tuossa on vielä EK:n jäähy päällä, kotelon ilmanvaihto kunnossa, AIO+radi katossa jne.

HWiNFO64 taitaa olla ainoa, joka osaa näyttää sekä piirilevyn että sen itse piirin lämpötilan. Hwmonitor sun muut näyttää vain sen levyn lämpötilan mikä ei ole kovin hyödyllinen tieto. Ei tuo piirilevy käynyt edes 60 asteessa CDM:n aikana.

HWMonitor:


HWiNFO64
Lämpötiloista on syytä huolestua tosissaan vasta kun asema alkaa tiputtamaan nopeutta käytettäessä. Silloin kun itse ostin tämän nykyisen 950 Pro 256GB:n ekasta suomeen tulleesta erästä, testasin hetimiten Maximus VIII Gene-emolevyllä (M.2-liitin näytönohjaimen alla) alkaako hidastustumista tapahtumaan kun keskustelua aiheesta alkoi ilmetä. Minun piti siirtää 3TB edestä tavaraa maksiminopeudella ennen kuin hidastumista alkoi tapahtua, eli normaalitilanteessa tuota ei tule tapahtumaan. Minulla olisi käyttämätön 960 EVO hyllyssä, voisi ajaa sillä saman testin tällä Asus Maximus X APEXilla kunhan jaksaisi laittaa sen käyttöön.:btooth:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
857
Omalla emolevyllä se on ollut suurimillaan jopa 60 asetetta pitkän pelisession aikana.
Millä mitattuna? 960 EVO 'idlaa' työpöytäkäytössä melkein 60 asteessa. CrystalDiskMark ajossa korkein lämpötila 78 astetta ja tuossa on vielä EK:n jäähy päällä, kotelon ilmanvaihto kunnossa, AIO+radi katossa jne.

HWiNFO64 taitaa olla ainoa, joka osaa näyttää sekä piirilevyn että sen itse piirin lämpötilan. Hwmonitor sun muut näyttää vain sen levyn lämpötilan mikä ei ole kovin hyödyllinen tieto. Ei tuo piirilevy käynyt edes 60 asteessa CDM:n aikana.

HWMonitor:


HWiNFO64
Miun SSD aseman HwInfon sille mittaama keskilämpötila oli 60 celsiusta, kun sentti sen alapuolella huokuu n. 300W näytönohjain yli 80C lämpöisenä. Asema on MX300 joka tosin on hyvin vähävirtainen. Se ei hitaana SATA asemana edes M2 kokoisena tuskin saa itseään throtlaamaan tuottamansa lämmön takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
48
Hwmonitor sun muut näyttää vain sen levyn lämpötilan mikä ei ole kovin hyödyllinen tieto
Eriävä mielipide sikäli eli itse pitäisin juuri noiden NANDien lämpötilaa kriittisempänä tekijänä ja ohjainpiirin lämpötilaa toisarvoisempana.
 

dad

Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
94
Onko 8- ja 9-sarjan levyillä eroa windowsin käynnistymisajoissa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 045
Eriävä mielipide sikäli eli itse pitäisin juuri noiden NANDien lämpötilaa kriittisempänä tekijänä ja ohjainpiirin lämpötilaa toisarvoisempana.
Perinteisesti nuo throthlaavat, koska ohjainpiiri ylikuumenee. En ole kuullut ikinä muistipiirien ylikuumenemisesta.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
871
Millä mitattuna? 960 EVO 'idlaa' työpöytäkäytössä melkein 60 asteessa. CrystalDiskMark ajossa korkein lämpötila 78 astetta ja tuossa on vielä EK:n jäähy päällä, kotelon ilmanvaihto kunnossa, AIO+radi katossa jne.

HWiNFO64 taitaa olla ainoa, joka osaa näyttää sekä piirilevyn että sen itse piirin lämpötilan. Hwmonitor sun muut näyttää vain sen levyn lämpötilan mikä ei ole kovin hyödyllinen tieto. Ei tuo piirilevy käynyt edes 60 asteessa CDM:n aikana.

HWiNFO64
Mulle ei tule noin kovia lämpöjä (emon shieldi käytössä & m.2 paikka on näyttiksen alla):

HWinfo64 v5.82-3410, maxit AS SSD benchin jälkeen:
AS SSD.JPG
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
762
@Sampsa EK:n jäähy menee kyllä paikalleen, kun käyttää asennuksessa molemmilla puolilla mukana tulevaa 0,5mm lämpöteippiä. Mukana siinä tulee siis 0,5mm ja 1,0mm teipit, ja asennusohje neuvoo laittamaan alle 0,5mm ja päälle 1,0mm. En usko että tuon 1,0mm vaihtaminen 0,5mm on mitään haittaa ainakaan kun siinä on alla tasoittamassa se ohut levy jo ennalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
48
Perinteisesti nuo throthlaavat, koska ohjainpiiri ylikuumenee. En ole kuullut ikinä muistipiirien ylikuumenemisesta.
Ei mitään tietoa seurataanko ohjaimen, muistien vaiko kenties molempien lämpötiloja throttlausta varten.

Muutama vuosi sitten kun lueskelin hiukan "flashin sielunelämästä", kuluttajakäyttöön tarkoitetut piirit olivat käyttölämpötilan osalta speksattu esim. "0-70" (tuo taisi olla jonkun Micronin TLC-piirin speksit). En ole koskaan nähnyt speksejä ohjainpiireille mutta uskoisin että ne sietävät selkeästi korkeampia lämpötiloja hyvin.

Jos noiden muistien käyttäytymistä oikein ymmärsin, kirjoittaminen soluun oli tyypillisesti helpompaa korkeammassa lämpötilassa. Lukeminen taas sinällään ei juuri riippunut lämpötilasta paitsi että delta "lämpotila kun soluun kirjoitettiin - lämpötila kun solu luetaan" vaikutti asiaan merkittävästi eli mitä suurempi noiden kahden välinen ero, sitä vaikeampaa lukeminen oli. Tähän vaikutti toki myös käytetty tekniikka eli SLC:llä deltan vaikutus oli vähäisin, TLC:llä suurin. Sen lisäksi lämpötila vaikutti myös datan säilymiseen eli mitä korkeampi lämpötila, sitä enemmän solun "jännite vuotaa" ja vastaavasti sitä vaikeammaksi ajan myötä sen lukeminen muuttuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
48
Mulle ei tule noin kovia lämpöjä (emon shieldi käytössä & m.2 paikka on näyttiksen alla):

HWinfo64 v5.82-3410, maxit AS SSD benchin jälkeen:
Vertailun vuoksi, 960 Pro 512GB Asus Crosshair VI Hero M.2-slotissa, ilman heatsinkkiä CDM-testin aikana maks. 55 ja 90, heatsinkin asennuksen jälkeen 40 ja 65 (ulkomuistista, saattaa heittää muutaman asteen). Heatsinkkinä halpis Aliexpress tuote "JEYI Cool Warship" (kuka nämä Kiinalaisten tuotteiden nimet oikein keksii... :), hinta n. 7,5€ kotiin postitettuna, osoittautui itseasiassa kaikin puolin ihan päteväksi tuotteeksi (olisin itse asiassa ostanut EK:n mutta oli silloin loppu Jimmsiltä eikä tainnut olla edes tietoa koska saa).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 045
Ei mitään tietoa seurataanko ohjaimen, muistien vaiko kenties molempien lämpötiloja throttlausta varten.
....
On tuosta tietoa. Perinteisesti juurikin ohjain on se, joka kuumenee ja sen takia nopeutta pienennetään. Lämpötilaa mitataan tn molemmista, mutta ohjain on perinteisesti se ongelma.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Kiitos taas loistavasta arvostelusta.
Onko mahdollista saada Western Digitalin Black SSD arvosteluun kun ulkomaisten sivustojen perustella on yhtä suorituskykyinen ja hintataso aika sama mitä samsung EVO.
Myös sama versio on Sandisk merkkisenä Extreme Pro?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Mulle ei tule noin kovia lämpöjä (emon shieldi käytössä & m.2 paikka on näyttiksen alla):
Jees, itellä näyttiksen päällä. Emon lämpökilpi vaikutti sellaiselle aromipesälle, etten sinne laittanut, mutta näköjään sitten se "parempi" paikka levylle tuo alempi.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Eli kohta jäähdytellään kovotkin vedellä. Mitenkähän tuo oikeasti toimii jos siihen pistäisi kunnon jäähdytyksen?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 045
Eli kohta jäähdytellään kovotkin vedellä. Mitenkähän tuo oikeasti toimii jos siihen pistäisi kunnon jäähdytyksen?
Jos SSD levy ylikuumenee, niin se hidastaa, että päästään tasapainoon.
Yleensä hidastuminen vaatii 1-10 minuutin enemmän tai vähemmän totaalisen rankkaa tiedonsiirtoa ko levyltä, jota ei normi työpöytäkäytössä yleensä esiinny (patsi jos kopioit esim kymmeniä / satoja gigoja dataa ko levylle tms.).

Ja tuohon kysymykseen siten vastaus:
Se toimisi täysin normaalisti, paitsi ei hidastuisi LÄMPENEMISEN takia missään vaiheessa. Eli hyvin rankassa käytössä voi hyvinkin olla syytä pistää noille jäähy.
----------
Muuten taas:
Mitä kuumempana elektroniikka käy, sitä vähemmän aikaa se kestää. Lisäksi tietysti huomattavat lämpösyklit on kanssa myrkkyä. Joten jos halutaan maksimoida luotettavuutta (varsinkin TLC ja pahempien paskeiden kanssa), niin jäähy voi olla ihan hyvä ratkaisu.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Jos SSD levy ylikuumenee, niin se hidastaa, että päästään tasapainoon.
Yleensä hidastuminen vaatii 1-10 minuutin enemmän tai vähemmän totaalisen rankkaa tiedonsiirtoa ko levyltä, jota ei normi työpöytäkäytössä yleensä esiinny (patsi jos kopioit esim kymmeniä / satoja gigoja dataa ko levylle tms.).

Ja tuohon kysymykseen siten vastaus:
Se toimisi täysin normaalisti, paitsi ei hidastuisi LÄMPENEMISEN takia missään vaiheessa. Eli hyvin rankassa käytössä voi hyvinkin olla syytä pistää noille jäähy.
----------
Muuten taas:
Mitä kuumempana elektroniikka käy, sitä vähemmän aikaa se kestää. Lisäksi tietysti huomattavat lämpösyklit on kanssa myrkkyä. Joten jos halutaan maksimoida luotettavuutta (varsinkin TLC ja pahempien paskeiden kanssa), niin jäähy voi olla ihan hyvä ratkaisu.
No mitä minä testistä ymmärsin niin tuo uusi lämpenee aika hätäisesti. Valitettavasti testi jäi siinä mielessä vajaaksi että se ei anna selvää kuvaa siitä missä vaiheessa se throtlaus alkaa vaikuttaa suorituskykyyn ja millaiseen suorituskykyyn. Joka tapauksessa aika sääli että ollaan tultu siihen, että jopa kovalevyt alkaa vaatia omia jäähdytysjärjestelmiä niiden maksimaalisen suorituskyvyn saavuttamiseksi. Minä en niin jaksa noista peleistä välittää, vaan nimen omaan hyötytouhussa kiinnostaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 045
No mitä minä testistä ymmärsin niin tuo uusi lämpenee aika hätäisesti. Valitettavasti testi jäi siinä mielessä vajaaksi että se ei anna selvää kuvaa siitä missä vaiheessa se throtlaus alkaa vaikuttaa suorituskykyyn ja millaiseen suorituskykyyn. Joka tapauksessa aika sääli että ollaan tultu siihen, että jopa kovalevyt alkaa vaatia omia jäähdytysjärjestelmiä niiden maksimaalisen suorituskyvyn saavuttamiseksi. Minä en niin jaksa noista peleistä välittää, vaan nimen omaan hyötytouhussa kiinnostaa.
Mitä mitä?
Samsung 970 PRO M.2 512GB NVMe SSD review
Siis lämpiäähän tämäkin, mutta etsippä vanhempien levyjen testejä. Ne oikeasti tiputtivat nopeutta rankasti ja melko äkkiä vielä pahimmillaan!
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
871
Jees, itellä näyttiksen päällä. Emon lämpökilpi vaikutti sellaiselle aromipesälle, etten sinne laittanut, mutta näköjään sitten se "parempi" paikka levylle tuo alempi.
Pieni tarkennus, oma käytössä oleva (m.2) slotti on siis juuri näyttiksen kohdalla. Tuo emon paras "kilpi" on alumiinia tässä emossa (myös m.2 aseman speksi- tarran otin pois välistä).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 045
En nyt ihan ymmärrä miten tuo laittamasi linkki liittyy yhtään mihinkään, saati vanhempien levyjen lämpeneminen.
Liittyy kommenttiisi "uusi lämpenee aika hätäisesti".
Eli siis ei lämpene, vanhemmat sukupolvet ovat olleet rajummin kuumenevia.

Linkitetystä testistä taas voit katsella esim tuota lämpenemistä.
--------------------
JA mitä ongelmaan itseensä tulee, niin sen laatu riippuu erittäinpaljon asennusympäristöstä. Jos joku M2 levy on jossain pirun kolossa parin näyttiksen välissä, jossa lämpötila on 60-70 astetta, niin toki sen saa helpommin (paljonkin helpommin) throtlaamaan, kun jos se on jossain, jossa ympäristö on 30 astetta ja parhaimmillaan vielä joku tuuletin puhaltaa sinne edes vähäsen.
noita ei tarvitse paljonkaan tuulettaa, niin eivät ylikuumene.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Liittyy kommenttiisi "uusi lämpenee aika hätäisesti".
Eli siis ei lämpene, vanhemmat sukupolvet ovat olleet rajummin kuumenevia.

Linkitetystä testistä taas voit katsella esim tuota lämpenemistä.
--------------------
JA mitä ongelmaan itseensä tulee, niin sen laatu riippuu erittäinpaljon asennusympäristöstä. Jos joku M2 levy on jossain pirun kolossa parin näyttiksen välissä, jossa lämpötila on 60-70 astetta, niin toki sen saa helpommin (paljonkin helpommin) throtlaamaan, kun jos se on jossain, jossa ympäristö on 30 astetta ja parhaimmillaan vielä joku tuuletin puhaltaa sinne edes vähäsen.
noita ei tarvitse paljonkaan tuulettaa, niin eivät ylikuumene.
No minä voin vain viitata @Sampsa n testeihin ja niiden sisältämään dataan. Minä en nyt oikein ymmärrä miksi sinä yrität minulle todistella jotain, kun en minä ole mitään testejä tehnyt. Io-Tech on tehnyt testit, minun kokemukseni on että @Sampsa ja @Juha Kokkonen tietää tasan mitä ne tekee. Jos on ollut valittamista, niin olen kyllä heille siitä kertonut ja joka kerta saanut selvän vastauksen. Aina me emme ole samaa mieltä, mutta se on täysin inhimillistä ja jopa lähtökohta hyvälle journalismille. Jos testeissä tai artikkelissa on mielestäsi jotain väärää, niin suosittelen suuntaamaan viestin heille. Minä kyllä ymmärrän useiden gigojen siirtoeron ja sekuntit. Ymmärrän myös mitä tarkoittaa throtlaaminen ja se jos jokin komponentti käy melkein 100C kuumuudessa suljetun koneen sisuksissa.

En ala tästä enempää vääntämään, kun en ymmärrä miksi pitäisi. Minusta olen saanut mielestäni luotettavaa ja riittävää informaatiota, eikä minun tarvitse mennä ympäri nettiä etsimässä jotain eriäviä mielipiteitä. Kuumina käyvät ja sillä hyvä, selvästi jatkossa myös tuon komponentin jäähdyttäminen muodostuu taakaksi muiden jo lämpenevien lisäksi, eikä sekään lämpö tyhjästä tule, vaan se tarkoittaa että sinne pitää siis syöttää myös virtaa enemmän. Tehokkainta mitä voi tällä hetkellä saada, mutta ei ollenkaan ongelmatonta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 562
Viestejä
4 166 508
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom