Mikähän tuon käytännössä faktan toteamisessa nyt oli fanittamista? FSR nyt vaan ei ole DLSS:n tasolla eikä frame geniä löydy, piste.
Ylipäätään koko alkuperäinen kommentti/keskustelu revitty taas irti kontekstista. Pointti oli alunperin juurikin se että Nvidialla aika vaikea myydä näytönohjaimia jos sitä omaa softatukea (jolla tätäkin korttia myydään) ei löydy kaikista nykyisistä AAA-peleistä. En ole missään vaiheessa väittänyt etteikö teknologioiden sitominen yhden valmistajan kortteihin ja vielä eri genin kortteihin olisi huono asia kuluttajien kannalta. Jos asia menee noin tunteisiin niin kannattanee tarkistaa ne omien lasien värit.
Juu ei, skaalausteknologiat on monesti erittäinkin päteviä 1440p/4k resolla, 1080p resolla en toki koskiksi tikullakaan. Puhumattakaan siitä että hyvin monessa pelissä TAA on nykyään ainoa natiivi AA vaihtoehto ja se on tehty niin päin honkia (erityisesti UE peleissä) että DLSS/DLAA pesee sen 100-0.
Kun kukaan täys järkinen ei ala kehumaan kuinka hienoa frame gen roska on.
Ja kyllä DLSS tuottaa hieno jälkeä 4K:lla, mutta sen hyöty on vähän no... kyseenalaista.
Pointtini on että mitään näitä Nvidian suljettuja hommia EI pitäisi käyttää, että Nvidia niistä luopuisi (tai avaisi ne kaikille) kuten se teki G-syncin kanssa lopulta.
Nytkin DLSS3 tasan tarkkaan toimisi muillakin korteilla kuin RTX 4000-sarjalaisilla, mutta Nvidia tekee taas Nvidiat eli kuluttajia viedään taas kuin litranmittaa ja mikä ikävintä kun ne eivät tunnu sitä tajuavan vaikka Nvidia samaa harjoittanut jo vuosia.
Siksi olisi hienoa että FSR yleistyisi enemmän ja enemmän vaikka ei ihan samaa laatua tarjoakkaan kuin DLSS kun SE TOIMII KAIKKIEN KORTEILLA HYVIN.
Se on avointen systeemeiden hyvä puoli.
XeSS olisi kyllä FSR parempi, mutta se toimii hemmetin huonosti AMD korteilla kun Nvidian ja Intelin korteilla toimii kuten kuuluukin. Ja sitten se tuli niin myöhään mukaan että ei oikein tunnu yleistyvän.
Yllätyinkin kun törmäsin siihen pienen studion pelissä Deadlink.
AAA-pelit ne ensisijaisesti sitä uusien näytönohjaimien grafiikkasuorituskykyä tarvitsevat ja aika hyvällä prosentilla NVIDIA/AMD niiden parissa yhteistyötä/sponsorointia tekevät.
Mistä lähtien tämä on ollut hyvä juttu ?
Tarkoittaa Nvidian tapauksessa AINA että peli on "optimoitu" että toimii HYVIN vain niiden uusimmilla korteilla (kuten Crysis 2, Witcher 3 ja Cyberpunk 2077).
AMD ei ainakaan aikaisemmin ole samaa harrastanut kuin Nvidia. Ja tuota DLSS pois jättämistä Starfieldistä en vielä laskisi semmoiseksi "optimoinniksi".
Kun se ei rampauta suorituskykyä.
Mutta yleisesti ei ole hyvä juttu kun nämä rauta valmistajat menevät "auttamaan" pelin kehityksessä. Kun valitettavan usein tarkoittaa juuri tuota että toimii huonosti ilman uusinta uutta korttia.