• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Testissä NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti Founders Edition

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Ei kuulu ihan tähän threadiin, mutta testasin hitman2:en miami benchmark:lla miten paljon 4670k cpu rajoittaa menoa ylikellotetulla 3070fe:lla. GPU:n käyttöaste oli 80% pinnassa 1440p resolla maksimiasetuksilla. Toki gpu:n käyttöaste piikkaili suuntaan ja toiseen. Välissä oli myös gpu:n käyttöaste 100%.

3060ti voi olla ihan hyvä gpu wanhankin cpu:n kaveriksi. Varsinkin jos säätää pelin asetuksia vähemmän cpu intensiiviseen suuntaan tai jos on 4k näyttö. VRR kyllä toimii hyvin. Mun silmiin fps:n heilumisesta huolimatta ruudunpäivitys oli koko ajan sulava. Otin nuo luvut nvidian overlay:sta, kai se on suurinpiirtein oikeassa. Pikainen gtav kokeilu osoitti myös gtav:n olevan täysin cpu rajotteinen 1440p resoluutiolla, mutta ei niin pahasti että kokisin gpu valinnan olleen huonon. 1080p reso+3060ti:ta en ostaisi, halvempikin gpu riittää, jos ei tarvi säteenseurantaa.

Blenderin optix renderöinti on täysin gpu rajotteinen. Blenderissä saa kaiken irti kortista. Sama pätee myös quake2 rtx:aan. Mulla ei ole minecraft:ia, mutta olettaisin senkin olevan täysin gpu rajotteinen.

Innolla tai oikeammin kauhulla odotan miten paljon cyberpunk2077 kyykyttä cpu:ta. Ehkä säteenseuranta siirtää kuorman gpu rajotteiseksi tai ehkä loppuu cpu kesken. Ei tiedä vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
Koska väriä harrastavat tunnistaa siitä jotta vetävät herneen nenään ja kysyvät ensin "miksi'". Siksi tunnistuit moiseksi. Nvidialla kaikki vain _toimii_ mutta siitä saakin sitten maksaa extraa. Syytin mistä? Älä ota enää tänään :love:
Muuten tuo se vain toimii kommentti Nvidiasta on täyttä paskaa. Esimerkiksi tuolla GTX 970 vaati aika paljon leikkimistä eri liitäntöjen kanssa että löyty oikean combo että sai kuvan näkymään kaikilla kolmella näytöllä.
Myöskin DP:n ei tahtoneet GTX 970 eikä GTX 980 ti:lla syöttää kuvaa kun DVI tai HDMI oli myös kytketty. Kun taas AMD korteilla sai laittaa kaapelit aivat miten halusi niin kuvan tuli jokaiseen näyttöön eli se vaan toimi.
GTX 980 ti uudempaa Nvidiaa en omistakkaan kun sen jälkeen niiden hinta/laatu suhde meni aivan perseelleen joten pitäkööt korttinsa.
Itse olen innolla odottanut että Intel toisi huhutut korttinsa, mutta eipä ole vielä näkynyt :hmm:
Olisi hienoa kun olisi taas markkinoilla kolme valmistajaa ja Nvidian ylivalta pitää saada ajettu alas että loppuu niiden kaikki perseily mitä ovat viimeiset 15 vuotta harrastaneet (kuten viimeksi GPP NVIDIA Ends GeForce Partner Program).

Harmi muuten että PC puolelle PowerVR ei tee enää GPU piirejä vaan ovat keskittyneet vain puhelin/tabletti hommiin, kun löytyy hyllystä yks PowerVR:n Kyro 2 64Mb kortti (jolla oli/on niitä "oikeita" ajuri ongelmia kuin muille jakaa).

Ja sorry offtopic keskustelu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 824
Muuten tuo se vain toimii kommentti Nvidiasta on täyttä paskaa. Esimerkiksi tuolla GTX 970 vaati aika paljon leikkimistä eri liitäntöjen kanssa että löyty oikean combo että sai kuvan näkymään kaikilla kolmella näytöllä.
Myöskin DP:n ei tahtoneet GTX 970 eikä GTX 980 ti:lla syöttää kuvaa kun DVI tai HDMI oli myös kytketty. Kun taas AMD korteilla sai laittaa kaapelit aivat miten halusi niin kuvan tuli jokaiseen näyttöön eli se vaan toimi.
GTX 980 ti uudempaa Nvidiaa en omistakkaan kun sen jälkeen niiden hinta/laatu suhde meni aivan perseelleen joten pitäkööt korttinsa.
Itse olen innolla odottanut että Intel toisi huhutut korttinsa, mutta eipä ole vielä näkynyt :hmm:
Olisi hienoa kun olisi taas markkinoilla kolme valmistajaa ja Nvidian ylivalta pitää saada ajettu alas että loppuu niiden kaikki perseily mitä ovat viimeiset 15 vuotta harrastaneet (kuten viimeksi GPP NVIDIA Ends GeForce Partner Program).

Harmi muuten että PC puolelle PowerVR ei tee enää GPU piirejä vaan ovat keskittyneet vain puhelin/tabletti hommiin, kun löytyy hyllystä yks PowerVR:n Kyro 2 64Mb kortti (jolla oli/on niitä "oikeita" ajuri ongelmia kuin muille jakaa).

Ja sorry offtopic keskustelu.
Kohteliaasti aloitettu offtopic-vastaus teilläpäin ihan ensimmäisesssä lauseessa "...täyttä paskaa." :coffee:
Sitä oppii iän myötä jottei Pe-iltaisin kannata aina painaa sitä Lähetä-nappulaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 824
Itse olen innolla odottanut että Intel toisi huhutut korttinsa, mutta eipä ole vielä näkynyt :hmm:
Olisi hienoa kun olisi taas markkinoilla kolme valmistajaa ja Nvidian ylivalta pitää saada ajettu alas että loppuu niiden kaikki perseily mitä ovat viimeiset 15 vuotta harrastaneet (kuten viimeksi GPP NVIDIA Ends GeForce Partner Program).

Ja sorry offtopic keskustelu.
...mutta itse aiheeseen jatkaakseni.
nVidia on täällä toiminut käytännössä ongelmitta 2013 lähtien. Tiedän jotta erikoisemmissa tilanteissa on ollut heilläkin ongelmia, en ole onneksi itse törmännyt. Jos jollain tulee ongelmia, niin aina paljon varmemmin amd'llä :(

Intelin paluuta tai oikeamminkin liki "ensiyrittämää" käyttökelpoisten erilliskorttien puolella odotan itsekin mielenkiinnolla! Heillä olisi ainakin budjettia tehdä vaikka mitä, mutta GPU-puolen hintakilpailu epäilyttää. Intelin tapanahan ei ole koskea heikko-katteisiin tuotteisiin, joita GPU't ovat varsinkin jos niitä ei voi valmistaa _itse_ paremmalla prosessilla. Siksen vieläkään usko jotta Intel aikoo/haluaa tehdä mitään GPU-puolella jos se ei suoranaisesti edistä samalla heidän CPU-liiketoimintaansa.
Miksi Intel tuhlaisi vähää tuotantokapasiteettiaan GPU-puoleen jos se ei näytä riittävän edes CPU-tuotantoon?
Vahva epäilys jälleen kerran jottei Intel suorita eikä heitä edes kiinnosta - koskei edes likimain käyttö/testikelpoisia kortteja ole vieläkään näkynyt mailla halmeilla :cool:
 
Liittynyt
14.09.2020
Viestejä
273
Hyvä kortti, naurettava hinta.

On tää nyt jumalauta kun -60 sarjalaisia myydään 450+ eurolla, aikanaan tuolla sai -70 mallista premium-mallia. Ja en tarvi muistutusta inflaatioista tai muista.
Köyhälle mikä tahansa kallista. Kannattaa ennemmin tuijottaa kortin suorituskykyä kun mallinumeroita.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Hulluksi ovat menneet ajat jos -50 kortista pitää maksaa 300eur :kahvi:

Joskin sellainen kutina perseessä että tässä käy kuten viime sukupolvessa, eli nyt tulee vielä 3060, ja sitä alemmat tulevat GTX-mallistoon.
3060ti on 2080super tasoa peleissä. Asiaa voi katsoa, että sai 2080super tasoisen kortin halvemmalla tai 3060ti tasoisen kortin kalliimmalla. Ikävä kyllä nykyään ei enää valmistusprosessit pudota tuotteiden hintoja samalla tahdilla kuin ennen. Pikemminkin tuodaan entistä isompia piirejä kalliimmilla valmistusprosesseilla ja paremmilla jäähyillä.

Mut tässä covid19 tilanteessa hinnat on mitä on. ovh:lla ei saa kuin ihan äärimmäisen isolla tuurilla ja silloinkin vain suomen ulkopuolelta.



Voi myös miettiä asiaa niin, että 1080ti on 3.5v vanha tuote, tai se piiri oikeasti 4v wanha. 4v aikana hädintuskin on suorituskyky tuplaantunut perinteisissä peleissä. Vaikka nyt sijottaisi enemmän korttiin niin ehkä seuraavan 4v päästä se wanha kortti vs. uusi kortti on suorituskyvyssä 30fps vs. 60fps. Satsaa sopivaan korttiin niin sen elinikä on huomattavan pitkä eikä tarvi joka toinen vuosi päivitellä.

 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 311
Ikävä kyllä nykyään ei enää valmistusprosessit pudota tuotteiden hintoja samalla tahdilla kuin ennen. Pikemminkin tuodaan entistä isompia piirejä kalliimmilla valmistusprosesseilla ja paremmilla jäähyillä.
Joo ja RT-ytimet ja tensori-ytimetkään ei varmaan ole ihan ilmaisia. Tosin 2000-sarjalaiset taisi maksaa enemmänkin noiden suunnittelu/kehityskustannuksia kuin itse korttien paljon kalliimpia valmistuskustannuksia. Mutta joo tosi on, että kalliimpia varmasti valmistaa. Ja eipä tuo RTX 3060ti ei ole tehoiltaan klassinen Nvidian 60-sarjalainen eli 1080p -kortti, vaan aika kova 1440p -kortti. Saa nähdä tuleeko sieltä uusi GTX-sarja, vai esim. ''RTX 3050'' sitten ensi vuoden puolella.
 
Liittynyt
14.09.2020
Viestejä
273
ikänäni en ole yli 200eur maksanut yksittäisestä näyttiksestä
Kohat lähtee mun ser koneesta 100€ hinnalla kaverille rtx2080 kyllä se nyt on niin, että käytetty on ainoa budjettiluokka valitettavasti. Tuskin amd korjaa asiaa hetkeen, kun heilläkin dollarit kiiltää silmissä....
 
Liittynyt
14.09.2020
Viestejä
273
AMD heitti hyvän kortin pitkästä aikaa highend luokkaan niin kärsivät rahastaa sielläkin, tuli itellekin yllätyksenä 6800 (XT):n suorituskyky kun tottunut pitämään viime vuosina altavastaajana.
Jep ainoa yllätys oli, että lähtivät kalliimmalle tielle, kun nvidia. Mielenkiinnolla odotan 6900xt hintoja siellä saattaa tulla uusi hintaennätys!
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 311
Tai no vittuako tämä ole mun ongelma, ikänäni en ole yli 200eur maksanut yksittäisestä näyttiksestä niin köyhänähän minä täällä huutelen. Poistun takavasemmalle, jatkakaa..
Budjettipelaajilla on täysi oikeus kritisoida hintoja. Sen sijaan RTX 3090 omistajien kommentit tämänkaltaisessa hintakeskustelussa aiheuttaa joka kerta naurunpurskahduksia. Vähän sama kuin joku Ferrarin omistaja menee Nissan ja Skoda -omistajien hintakeskusteluun heittämään jotain duunari/köyhä -kommenttia.

Kohat lähtee mun ser koneesta 100€ hinnalla kaverille rtx2080 kyllä se nyt on niin, että käytetty on ainoa budjettiluokka valitettavasti.
No ei pidä kyllä paikkaansa. GTX 1650 supereita saa uutena jopa Suomesta alle kahdensadan, joten kyllä budjettipelaajille on tarjolla myös uusia vaihtoehtoja. Säteenseurantaa ei ole tarjolla toistaiseksi, mutta 1080p 60fps -pelaajat sen varmaan hyväksyy. Edit: Mutta käytettynä budjettipelaajat saa kyllä parempaa vastinetta rahalle. Itsellä varmaan kiikarissa seuraavaksi RTX2060 / super.
 
Liittynyt
14.09.2020
Viestejä
273
No ei pidä kyllä paikkaansa. GTX 1650 supereita saa uutena jopa Suomesta alle kahdensadan
Voi olla, että saa mutta tuo on silti vanhaa rautaa ja parempaa saa varmasti käytettynä sillai, että takuuta vielä jäljellä. Odottaa sopivaa myynti-ilmoitusta ja hyökkää kimppuun heti, kun 4xxx sarja tulee lähtee mun 3090 vaihtoon ja jos joku kaveri ei huoli se menee poistohinnalla vaikka täällä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Joo ja RT-ytimet ja tensori-ytimetkään ei varmaan ole ihan ilmaisia. Tosin 2000-sarjalaiset taisi maksaa enemmänkin noiden suunnittelu/kehityskustannuksia kuin itse korttien paljon kalliimpia valmistuskustannuksia. Mutta joo tosi on, että kalliimpia varmasti valmistaa. Ja eipä tuo RTX 3060ti ei ole tehoiltaan klassinen Nvidian 60-sarjalainen eli 1080p -kortti, vaan aika kova 1440p -kortti. Saa nähdä tuleeko sieltä uusi GTX-sarja, vai esim. ''RTX 3050'' sitten ensi vuoden puolella.
Lainaan vähän hervottomasti lisäten detaljeja pascal vs. turing vs ampere. Turingit varmaan maksoivat enemmän isompien piirien ja kilpailutilanteen takia verrattuna pascaliin. Super mallit korjasivat hintaa, kun tuli hintakilpailua. fe mallien jäähyt myös paranivat tuossa välissä oleellisesti. 1080ti fe:ssa oli surullisen äänekäs ja ei niin tehokas blower, joka lienee ollut suhteellisen halpa.

Valmistusprosessihan ei pascal-turing välissä merkittävästi muuttunut, jos uskoo, että tsmc 12nm on hieman säädetty 16nm. 1080ti 16nm tsmc:n prosessilla 471mm ja 2080ti 12nm tsmc prosessilla 754mm, jos en ihan väärin googlettanut. Samsungin 8nm hinta on kai mysteeri versus tsmc 12/16 tai tsmc 7nm. Voisi olettaa, että samsung 8nm:lla on halvempi valmistaa piirejä versus tsmc 7nm. gddr6x lienee kalliimpaa kuin tavallinen gddr6. gddr6x saattaa myös vaikuttaa piirilevyn hintaan.

Kai ne halvemmat ja pienemmät piirit tulee myöhemmin ulos sekä amd:lta, että nvidialta. Ihan normaalia, että valmistajat aloittavat tuotannon isoimmista piireistä mistä saa parhaat katteet ja lööpit. Nykytilanteessa varmaan molemmat valmistajat laskevat tarkkaan mitä piirejä kannattaa tehdä voiton maksimoimiseksi, kun on pulaa valmistuskapasiteetista.

edit. Huhuahan oli liikkeellä, että ampere fe:n jäähyt olisivat sikakalliita. Liekö tuota on kukaan tarkemmin analysoinut nyt kun kortit on kaupoissa?

edit2. 3060ti:n piirin koko 392mm ja 1060:en piiri 200mm. Minkä kokoinen lie olisi 3060ti, jos olisi tehty samalla prosessilla kuin 1060.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
...mutta itse aiheeseen jatkaakseni.
nVidia on täällä toiminut käytännössä ongelmitta 2013 lähtien. Tiedän jotta erikoisemmissa tilanteissa on ollut heilläkin ongelmia, en ole onneksi itse törmännyt. Jos jollain tulee ongelmia, niin aina paljon varmemmin amd'llä :(

Intelin paluuta tai oikeamminkin liki "ensiyrittämää" käyttökelpoisten erilliskorttien puolella odotan itsekin mielenkiinnolla! Heillä olisi ainakin budjettia tehdä vaikka mitä, mutta GPU-puolen hintakilpailu epäilyttää. Intelin tapanahan ei ole koskea heikko-katteisiin tuotteisiin, joita GPU't ovat varsinkin jos niitä ei voi valmistaa _itse_ paremmalla prosessilla. Siksen vieläkään usko jotta Intel aikoo/haluaa tehdä mitään GPU-puolella jos se ei suoranaisesti edistä samalla heidän CPU-liiketoimintaansa.
Miksi Intel tuhlaisi vähää tuotantokapasiteettiaan GPU-puoleen jos se ei näytä riittävän edes CPU-tuotantoon?
Vahva epäilys jälleen kerran jottei Intel suorita eikä heitä edes kiinnosta - koskei edes likimain käyttö/testikelpoisia kortteja ole vieläkään näkynyt mailla halmeilla :cool:
Menee kyllä jo pahasti OT:ksi mutta tälläiset on aina aivan naurettavia perusteluita yhtään mihinkään suuntaan. RTX 2060 läppärissä ja yritti saada toimimaan RTX voicea, niin kaatui teamssia ja kaatui videot joutui useaan kertaan boottailemaan konetta ja säätämään, että sai kaiken edes jotenkin toimimaan. Nvidian johonkin omaan softaan pitäisi työläppärille alkaa tekemään tunnuksia, että sinne pääsee edes sisälle. Ei nämä ole todellakaan mitään "aina toimii, koska minä" juttuja. Molemmilla puolilla on omia ongelmiansa mitkä sitten riippuu täysin subjektiivisesta kokemuksesta, tarpeesta jne. mutta joita ei pidä yleistää koskemaan kaikkia. Nämä väitteet, että nvidia vaan toimii yms. on ihan yhtä tuulesta temmattuja kuin väitteet, että AMD:n ajurit on paskaa. Muuttujia on PC:ssä aina niin paljon ja ohjelmia, erilaisia kokoonpanoja yms. on niin tuhottomasti, että kaikkea ei aina vain voi saada kummankaan valmistajan korteilla, yleensä ne hikat sitten tunnistetaan, korjataan ja siksi aikaa nopeasti löytyy joku tapa miten sen hikan voi hetkellisesti kiertää. Keskimäärin molempien firmojen kortit silti toimii sen 99.9999% ajasta kuin junan vessat. Sinun, minun tai jonkun muun subjektiivinen kokemus on yhtä "validi" asia alkaa yleistämään niistä jotain, eli käytetyn vessapaperin luokkaa, todisteena jostain.
 
Viimeksi muokattu:

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 207
Keskimäärin molempien firmojen kortit silti toimii sen 99.9999% ajasta kuin junan vessat.
Just näin. Kummankin leirin korteilla on tullut törmättyä mitä ihmeellisimpiin ongelmiin, joista kukaan muu ei ole koskaan kuullutkaan jne, ja vastaavasti kuullut muualta ongelmista joita itse ei ole todistanut ikinä.

Vaan on sekin ihan ymmärrettävää, että "valitaan" leiri vähän alitajuisestikin. Totta kai jos käy niin huono säkä että nvidialla mallista riippuen tulee aina ne ongelmat vastaan, helppo se on valita amd ja vice versa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 574
Viestejä
4 184 812
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom