Odottelinkin tätä testiä, tosin huomasin sen vasta nyt, sillä valmistuneesta artikkelista ei ollut uutista. Puhelin on ollut minulla käytössä nyt melkein kuukauden.
Puhelin tuntuu rakenteeltaan laadukkaalta ja näyttää takaa upealta Bronze gradient -värissä. Edestä näyttö sammuksissa puhelin on samanlainen musta levy kuin muutkin puhelimet, ehkä pyöristetyllä etulasilla olisi hienompi.
Ilmoitusledi puhelimesta puuttuu ja kamerakyhmyn varassa se myös keinuu. Ratkaisuna pidän sitä pöydällä tyylikäs takapuoli ylöpäin ja käytän salamaa ilmoitusvalona. Puhelin on liukas varsinkin, kun se ei ole käsissä: esim. sängyllä maatessaan se ei tahdo pysyä paikallaan. Rasvaa sormista tarttuu takakanteen, mutta ei itse näyttöön.
Kamerareikä näyttää mielestäni paljon paremmalta kuin mikään lovi näytössä. Reikä ei riko muotoa/symmetriaa samalla lailla kuin kyhmy reunassa. Hukattu tila ei juuri haittaa, koska näyttö on niin korkea. Paksu ilmoituspalkki on myös monissa sovelluksissa värillinen, jolloin se näyttää paremmalta kuin esim. mustalla häivytetty pisaralovi. Leveys on käpälään sopiva ja korkea näyttö tosiaan soveltuu hyvin pystysuunnassa vieritettävälle sisällölle. Viestiä kirjoittaessa näppäimistön lisäksi jää tilaa viesteillekin ja uutissovelluksen navigointipalkit eivät peitä kolmasosaa ruudusta.
Puhelin on mitoiltaan iso muutos edelliseen Sony Xperia Z5 Compactiini. Leveys on suunnilleen sama, mutta ero näyttöpinta-alassa on massiivinen. Pikkunäyttöön verrattuna käyttökokemus on huomattavasti parempi, mutta suurempi paino tuntuu ranteissa pitempään selaillessa. Housujen taskuun puhelimella ei ole mitään asiaa, kun Compactikin teki tiukkaa. Vyötaskussa se kulkee kätevästi:
THE ANSWER 400
GPS:n kanssa en ollut huomannut ongelmia, mutta olenkin toistaiseksi käyttänyt vain Sports Trackeria. Nyt tallennettuja reittejä tarkkaan tutkittuani ne huitelevat selkeästi oikean reitin sivussa, vaikka ovatkin oikean muotoisia ja mittaisia.
Kaiuttimen alhaisin äänenvoimakkuus on aivan liian kova, videoita sängyssä illan hiljaisuudessa katsoessa kaiuttimen joutuu usein peittämään sormella äänenlaadun samalla tukahduttaen.
Kamerasta minulla ei ole oikein mitään sanottavaa, sillä käytän sitä todella harvoin. Yhden testikuvan olen napannut. Suurentavalla linssillä varustettu kakkoskamera olisi kyllä ihan kiva täysin turhan syvyystunnistuksen sijaan.
Android One oli minulle yksi isoimmista tekijöistä puhelimen valinnassa, sillä se takaa päivitykset edes kohtuulliseksi ajaksi eteenpäin. Käyttöliittymä on selkeä ja toimii sulavasti. Mukana olevat eletoiminnot ovat ihan kivoja, vaikka ilmankin pärjäisi. Eniten kaipaisin mahdollisuutta säätää soittoäänen voimakkuutta kyljen painikkeilla mediatoiston voimakkuuden sijaan.
Kunnollisesta vedenkestävyydestä olisin valmis maksamaan muutaman kympin lisää.
EDIT: Valoisuustunnistin ei aina toimi hyvin hämärässä, vaan kirkkaus voi vaihdella satunnaisen tuntuisesti. Sen sijaan puhelimen tuijottamisen tunnistus taustavalon sammumisen estämiseksi kesken käytön on erinomainen ominaisuus.