Testissä Motorola Moto G9 Play

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 205


Diizzel kirjoitti uutisen/artikkelin:
io-techin edullisten alle 200 euron älypuhelinten testit jatkuvat ja tällä kertaa vuorossa on Motorolan viime syksynä julkaisema Moto G9 -sarjan alunperin käynnistänyt Moto G9 Play. Puhelin tuli Suomessa myyntiin 199 euron suositushintaan 16. syyskuuta yhtenä tumman sinisenä Sapphire Blue -värivaihtoehtona. Laitteen sisällä sykkii Qualcommin Snapdragon 662 -järjestelmäpiiri, jonka parina on 4 Gt RAM-muistia, 64 Gt tallennustilaa ja 5000 mAh:n akku. 48 megapikselin pääkameran kaverina takana on 2 megapikselin makrokamera ja 2 megapikselin syvyystietokamera.

Julkaisun jälkeen puhelimen hinta on pudonnut 150 euron tietämille ja artikkelin kirjoitushetkellä voimassa oli tarjouksia jopa 99 euron hintaan.

Artikkelissa tutustumme Motorola Moto G9 Play -älypuhelimeen hieman täysimittaista testirutiinia lyhyemmin vajaan viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Motorola Moto G9 Play

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 227
Satasella saa kyllä paljon puhelinta, mukana kuitenkin myös NFC ja sormenjälkilukija. Tasaiseen näyttöön on myös helppo laittaa panssarilasi suojaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
67
"näytön resoluutio on vain HD+-tasolla, mikä on vastaava kuin aiemmin julkaistussa Moto G8 Powerissa." Minun G8 Powerissa on kylläkin 2300x1080 resoluutio.
 

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 205
"näytön resoluutio on vain HD+-tasolla, mikä on vastaava kuin aiemmin julkaistussa Moto G8 Powerissa." Minun G8 Powerissa on kylläkin 2300x1080 resoluutio.
Näinhän se on – oli hiipinyt Moto G8:n ja Moto G8 Power Liten speksit mieleen kesken kirjoituksen. Korjattu myös artikkeliin, eli Moto G8 Poweriin verrattuna tästä on siis stereokaiuttimien ja kameraleikkausten lisäksi myös heikennetty tuota näytön resoluutiota.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 824
Peruspuhelimeksi hintaansa nähden oikein hyvät speksit, varsinkin iso akku on plussaa.
Muttamutta pakotettu "google assistant" -nappula tuhoaa puhelimen kertaheitolla.
Joten EI jatkoon :poop:
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 385
Peruspuhelimeksi hintaansa nähden oikein hyvät speksit, varsinkin iso akku on plussaa.
Muttamutta pakotettu "google assistant" -nappula tuhoaa puhelimen kertaheitolla.
Joten EI jatkoon :poop:
Tuo pakotettu "google assistant" -nappula on kyllä ihme feature, löytyy sama mm. HMD Globalinkin puhelimista, ja kaikkein järjettömintä on ettei sitä voi konffata uudestaan. En tiedä saakohan valmistajat tuosta Googlelta jotain kompensaatiota tms.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 528
Peruspuhelimeksi hintaansa nähden oikein hyvät speksit, varsinkin iso akku on plussaa.
Muttamutta pakotettu "google assistant" -nappula tuhoaa puhelimen kertaheitolla.
Joten EI jatkoon :poop:
Tuo pakotettu "google assistant" -nappula on kyllä ihme feature, löytyy sama mm. HMD Globalinkin puhelimista, ja kaikkein järjettömintä on ettei sitä voi konffata uudestaan. En tiedä saakohan valmistajat tuosta Googlelta jotain kompensaatiota tms.
Näissä Motorolan malleissa se nappula on sentään sen verran ylhäällä ettei vahinkopainalluksia luulisi tulevan. Nokian malleissa taas peukalo käy vasurilla puhelinta käytettäessä melko lähellä ja on osalla myös tullut vahinkopainalluksia tuon kanssa.

Saahan tuon assistantin toki halutessaan pois käytöstä jolloin nappula ei mitään tee.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 385
Saahan tuon assistantin toki halutessaan pois käytöstä jolloin nappula ei mitään tee.
Ainakin Oskarin tämän artikkelin havaintojen mukaan Motorolan toteutuksessa tuota nappia ei saa edes kytkettyä pois päältä.

Yleisestikin mun mielestä hölmöä laittaa rautatason ominaisuus, josta voisi olla käyttäjälle enemmänkin hyötyä, mutta se on blokattu softatasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 528
Ainakin Oskarin tämän artikkelin havaintojen mukaan Motorolan toteutuksessa tuota nappia ei saa edes kytkettyä pois päältä.
Joo itse asiassa just kirjoitetun jälkeen muistin että Moto G 5G Plussassa oli sama homma. Jotenkin tuon luulisi saavan pois, mutta ei tosiaan lähde pois niistä normaalista asetus kohdista mistä sen luulisi lähtevän.

Nokiassa lähtee kun ottaa vaan assistentin pois käytöstä jos en väärin muista.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Ainakin Oskarin tämän artikkelin havaintojen mukaan Motorolan toteutuksessa tuota nappia ei saa edes kytkettyä pois päältä.

Yleisestikin mun mielestä hölmöä laittaa rautatason ominaisuus, josta voisi olla käyttäjälle enemmänkin hyötyä, mutta se on blokattu softatasolla.
Mulla on Moto G 5g plus, jossa on toi "Google Assistant" nappi, siihen kun käsi osuu hyppää puhelin kesken kuvauksen siihen. Kysyin täältä neuvoa ongelmaan: Asetukset/ Sovellutukset ja Ilmoitukset/Näytä kaikki xx-sovellusta => sieltä valitsee ton "assistant sovellutuksen" ja valitsee "poista käytöstä"

Todella hienoa, että sen sai pois käytöstä. Sen jälkeen kun olin asentanut kaikki tarvitsemani kameroiden apuohjelmat, mulle on riittänyt kun puhelin toimii ja noi ohjelmat.

Tarpeita on niin monia, joten toivotaan että toimis tämän plussankin kanssa. Voihan tosin olla, että ei mutta varmuuden vuoksi voisi tarkistaa?

Artikkelissa kiinnitin myös huomiota
-iso ero vakautuksessa 30p ja 60p välillä, vaikka on 48 megapikselin kenno, johtuneeko toi huonosta vakatusohjelmasta vai huonosta laskutehosta? Tossa Moto G 5g plus: ssa on samankokoinen kenno, mutta parempi prossu ja sen vakautus on jo minulle ihan riittävän hyvä (hinta huomioiden), kiitoksia siis molemminista testeistä (tästä ja Moto g 5g plus).
En ole ainakaan vielä katunut ostostani :)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Joo itse asiassa just kirjoitetun jälkeen muistin että Moto G 5G Plussassa oli sama homma. Jotenkin tuon luulisi saavan pois, mutta ei tosiaan lähde pois niistä normaalista asetus kohdista mistä sen luulisi lähtevän.

Nokiassa lähtee kun ottaa vaan assistentin pois käytöstä jos en väärin muista.
Tossa yllä on yksi ohje (en ole aivan varma oliko se juuri noin?), koska löysin muistiinpanoistani alla olevan
Sovellutukset ja ilmoitukset/käyttöoikeuksien ylläpitäjä
- näkee mille sovellutuksille on käyttöoikeus sallittu.
-siellä voit poistaa ne käytöstä: Salli aina/salli vain kun sovellus on käytössä/ Estä

Mutta sain sen siis pois. Videokuvatessa todella ärsyttävä ongelma, joten olen enemmän kuin tyytyväinen, että sain sen pois käytöstä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 528
Tossa yllä on yksi ohje (en ole aivan varma oliko se juuri noin?), koska löysin muistiinpanoistani alla olevan
Sovellutukset ja ilmoitukset/käyttöoikeuksien ylläpitäjä
- näkee mille sovellutuksille on käyttöoikeus sallittu.
-siellä voit poistaa ne käytöstä: Salli aina/salli vain kun sovellus on käytössä/ Estä

Mutta sain sen siis pois. Videokuvatessa todella ärsyttävä ongelma, joten olen enemmän kuin tyytyväinen, että sain sen pois käytöstä.
Joo sun kanssa siitä taisi olla aiemmin keskustelua että mistä tuon saisi pois. Hyvä että löytyi ratkaisu :thumbsup:
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 385
Artikkelissa kiinnitin myös huomiota
-iso ero vakautuksessa 30p ja 60p välillä, vaikka on 48 megapikselin kenno, johtuneeko toi huonosta vakatusohjelmasta vai huonosta laskutehosta? Tossa Moto G 5g plus: ssa on samankokoinen kenno, mutta parempi prossu ja sen vakautus on jo minulle ihan riittävän hyvä (hinta huomioiden), kiitoksia siis molemminista testeistä (tästä ja Moto g 5g plus).
Vakautus tehdään prosessoimalla, joten kyse on joko siitä ettei piiri jaksa käsitellä 60 FPS vakautusta tai että valmistaja ei ole sitä jaksanut toteuttaa/optimoida. @Diizzel osannee kommentoida tuleeko mieleen S662 puhelinta jossa tuota olisi.
 

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 205
Artikkelissa kiinnitin myös huomiota
-iso ero vakautuksessa 30p ja 60p välillä, vaikka on 48 megapikselin kenno, johtuneeko toi huonosta vakatusohjelmasta vai huonosta laskutehosta? Tossa Moto G 5g plus: ssa on samankokoinen kenno, mutta parempi prossu ja sen vakautus on jo minulle ihan riittävän hyvä (hinta huomioiden), kiitoksia siis molemminista testeistä (tästä ja Moto g 5g plus).
En ole ainakaan vielä katunut ostostani :)
Vakautus tehdään prosessoimalla, joten kyse on joko siitä ettei piiri jaksa käsitellä 60 FPS vakautusta tai että valmistaja ei ole sitä jaksanut toteuttaa/optimoida. @Diizzel osannee kommentoida tuleeko mieleen S662 puhelinta jossa tuota olisi.
Joo prosessoinnin rajoitteista tuo vakautuksen puute taitaa olla kiinni. Minulla ei ainakaan näin äkkiseltään tule mieleen yhtäkään S662:sta käyttävää puhelinta, jossa vakautus toimisi korkeammilla tarkkuuksilla kuin 1080p 30 FPS.

Joo itse asiassa just kirjoitetun jälkeen muistin että Moto G 5G Plussassa oli sama homma. Jotenkin tuon luulisi saavan pois, mutta ei tosiaan lähde pois niistä normaalista asetus kohdista mistä sen luulisi lähtevän.

Nokiassa lähtee kun ottaa vaan assistentin pois käytöstä jos en väärin muista.
HMD Globalin Nokioissa (ainakin 5.3 ja 3.4) tuo painike on kytkettävissä pois käytöstä eleet-osiosta asetusten kautta. Valitettavasti ainakaan tässä Motorolassa se ei vaikuttanut olevan mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 528
HMD Globalin Nokioissa (ainakin 5.3 ja 3.4) tuo painike on kytkettävissä pois käytöstä eleet-osiosta asetusten kautta. Valitettavasti ainakaan tässä Motorolassa se ei ole mahdollista, vaan se tosiaan Googletuksen perusteella vaatisi koko Assistantin pois päältä asettamista, kuten jo ylläkin mainittiin.
Ok, ei kokemusta noista. Nokia 2.2 ja Moto G7 Powerissa on ainakin oletussovelluksissa "avustajasovellus" johon on laitettu "ei mitään".
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Joo prosessoinnin rajoitteista tuo vakautuksen puute taitaa olla kiinni. Minulla ei ainakaan näin äkkiseltään tule mieleen yhtäkään S662:sta käyttävää puhelinta, jossa vakautus toimisi korkeammilla tarkkuuksilla kuin 1080p 30 FPS.
Hyvä, että tehojen lisääntyessä toikin ongelma saadaan kuntoon.

HMD Globalin Nokioissa (ainakin 5.3 ja 3.4) tuo painike on kytkettävissä pois käytöstä eleet-osiosta asetusten kautta. Valitettavasti ainakaan tässä Motorolassa se ei vaikuttanut olevan mahdollista.
Katsoin uudestaan mitä oikein Moto G 5g plus:ssani poistin harmistuneena ongelmaan :)
Näköjään ei riitä, että poistaa ton Assistant sovelltuksen vaan sen lisäksi pitää poistaa myös Google-sovellus, vasta sitten
toi nappi ei toimi. Näyttäs siltä, että Assistant saa olla päällä, koska Googlen ollessa pois Assistant ilmoittaa, että "Google Assintantia ei tueta tällä laitteella. => mulla riittää kun poistaa ton Googlen kuvausten ajaksi käytöstä. Sen voi sitten ottaa tarvittaessa uudelleen käyttöön.

Osaatko muuten vastata Moto G 5g plus-ketjussa esittämiini kysymyksiin?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 421
IO:n arvosteluissa usein mainitaan tuo Android Enterprise Recommended bonuksena mutta olen kyllä ymmärtänyt että tuolla ei ole merkitystä tavalliselle kuluttajalle, vaan se on tarkoitettu yrityksille jotka voi ajaa päivityksiä managed/work profiles -toiminnon kautta.
 
Viimeksi muokattu:

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 205
IO:n arvosteluissa usein mainitaan tuo Android Enterprise Recommended bonuksena mutta olen kyllä ymmärtänyt että tuolla ei ole merkitystä tavalliselle kuluttajalle, vaan se on tarkoitettu yrityksille jotka voi ajaa päivituksiä managed/work profiles -toiminnon kautta.
Joo itse sertifikaatista ei käytännössä kuluttajalle taida suurempaa hyötyä olla, mutta Google vaatii siinä tietoturvapäivityksille jonkinlaista tukea. Kyseisen sertifikaatin sivuilla onkin Moto G9 Playlle sen myötä merkattu tarkka kuukausi, johon asti tietoturvapäivitykset on taattu. Eli käytännössä Enterprise Recommendedista annetaan siis plussaa koska sen myötä laitteelle on luvattu jonkinlainen päivityslupaus. Samaan tapaan myös valmistajien omasta päivityslupauksesta yleensä mainitaan, sillä kaikki tositteet siitä, ettei puhelinta olla softapäivitysten osalta hylkäämässä lähiaikoina ovat hyviä asioita.

Enterprise Recommended ei kuitenkaan mikään päivitysten graalin malja ole, vaan esimerkiksi Android One tarjoaa paremman päivitystuen. Myös joidenkin valmistajien omat päivityslupaukset yltävät samalle tasolle tai yli Enterprise Recommendedista.

Enterprise Recommended -sertifikaatin vaatimukset päivitystuen suhteen eivät ole erityisen tarkkoja, joten sitä kannattaa lähestyä aina puhelinkohtaisesti ja katsoa sivuilta, mihin asti päivitykset luvataan. Osalla puhelimista on Motorolan tapaan 2 vuoden tietoturvapäivitykset, mutta mukana on laitteita ainakin kolmenkin vuoden tuella.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 385
IO:n arvosteluissa usein mainitaan tuo Android Enterprise Recommended bonuksena mutta olen kyllä ymmärtänyt että tuolla ei ole merkitystä tavalliselle kuluttajalle, vaan se on tarkoitettu yrityksille jotka voi ajaa päivityksiä managed/work profiles -toiminnon kautta.
Kuten tuossa Oskari jo sivusikin, Google on sisällyttänyt sertifikaattiin tietynlaiset vaatimukset päivitysten suhteen, joten siltä osin se merkityksellinen myös kuluttajille. Viime aikoina Google on tosin heikentänyt noita päivitysvaatimuksia, joten yhtä suurta iloa AER-sertifikaatista ei enää ole kuin aiemmin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 644
Viestejä
4 187 021
Jäsenet
70 774
Uusin jäsen
Berch

Hinta.fi

Ylös Bottom