Juha Kokkonen kirjoitti uutisen/artikkelin:
Asus julkisti uuden ZenFone 8 -mallistonsa toukokuun puolivälissä ja tutun kääntyvällä kameralla varustetun mallin ohella päivänvalon näki uusi pienikokoisempi ZenFone. Asus kertoi halunneensa suunnitella puhelimen vähemmälle huomiolle jääneeseen markkinasegmenttiin, eli pienikokoisten high-end-puhelimien joukkoon. ZenFone 8 on varustettu 5,9-tuumaisella 120 hertsin AMOLED-näytöllä, Snapdragon 888 -järjestelmäpiirillä, LPDDR5- ja UFS 3.1-muistilla, stereokaiuttimilla, 3,5 mm kuulokeliitännällä, 12 megapikselin etukameralla, 64 + 12 megapikselin kaksoistakakameralla sekä 30 watin pikalatausta tukevalla 4000 mAh akulla.
Tässä artikkelissa tutustutaan ZenFone 8 -perusmalliin runsaan kahden viikon käyttötestijakson pohjalta. ZenFone 8 Flip testataan myöhemmin omassa artikkelissaan.
Jos löytyisi muistikorttipaikka ja langaton lataus, tässä olisi seuraava puhelimeni. Kuitenkin, pienikokoisena erittäin tervetullut vaihtoehto markkinoille.
Hyvin lähellä on, että tämä tulee Zenfone 6 tilalle aikanaan kun tästä eroon pyrin. Tämä zenfone 6 pelannut niin hyvin ja pelaa edelleen että uskallaudun itse ainakin hankkimaan Asuksen uudelleenkin.
Saa nähdä jääkö tämä 11 android viimeiseksi tälle kutoselle vai jatkuuko vielä versiot.
Onkos kellään Asuksen huolloista/takuusta kokemuksia miten ovat täältä Pohjolasta onnistuneet?
"Maksimikirkkaus on hyvällä tasolla ja vastaavasti myös toisessa päässä näytön saa miellyttävän hämäräksi ja asetuksista voi myös kytkeä päälle välkkymistä estävän DC Dimming -tilan."
Vaikuttaako tuo DC Dimming jollain tapaa kirkkaustasoon (esim. onko minimirkkaus suurempi/pienempi jos DC Dimming on päällä)?
Hakusessa puhelin jota voi katsella herkkäsilmäisenä pimeässä huoneessa.
Itsellä vituttaa oma Huawei P10 kun tuntuu olevan liian kirkas näyttö öisin, mutta jossain arvostelussa sanottiin, että tämäkin oli maltillisella tasolla minikirkkauden puolesta.
Arponut nyt tämän Zenfone 8 ja pixel 5 välillä.
Mäkin arvoin tuota pitkään kunnes ostin Galaxy S21 256:n 769 € just. Langaton lataus, Android 14 taattu / min. 4 vuoden päivitykset, parempi kamera (kuin Asus, Pixelin kans samoilla linjoilla), ei kuumene, vähä kirkkaampi näyttö, sama hinta. Muita anteroita ei tuossa kokoluokassa vastaavia juuri olekaan. Pixel sitten vähä jo ehtoopuolella kaiken muun tekniikan paitsi kameran puolesta.
Myös The Verge kiinnitti huomiota niukkaan ohjelmistopäivitykseen. Se taas johtaa siihen, ettei näitä kiinalaislaitteita kannata kovin isoilla muistikokoonpanoilla ostaa, koska vanhenevat ennenaikaisesti tavallaan käsiin. Aikoinaan hankin ASUS Zenfone 5:n 8Gt/256 GT versiona, mutta meni tavallaan hukkaan, kun ei päivitetty paketin 8-versiosta kuin 9:ään. Kiinalaispuhelimet eivät ole ollenkaan taloudellisia hankkia, kun päivitykset loppuvat heti hankinnan jälkeen. Vertailun vuoksi parin vuoden takainen S10+ oli aika hyvä hankinta 12G/1Tt-versiona, koska jo nyt tullut kaksi suurta päivitystä ja luvattu vielä kolmas eli Android 12. Siinä olisi mallia kiinalaisvalmistajille, kun nyt järjestään vain yhden ison versiopäivityksen tarjonneet. Samaan aikaan 2019 lanseerattu Motorola esimerkiksi juuttuu versioon 10. Eli näin jälkikäteen voisi viisastella, ettei kiinalaisia kannata ostaa kovin kalliina vaihtoehtoina, koska ohjelmistopäivityksiä ei juuri kahden vuoden jälkeen tule. Tosin luin ruotsalaisen Mobil-lehden artikkelin keväällä, että EU:ssa valmisteilla direktiivi, että täällä myytäviin puhelimiin pitää saada 4-5 vuotta päivityksiä. Joten tässä suhteessa tilanne voi muuttua paremmaksi jollain aikataululla.
Päivitysajan pituudella on melkoinen merkitys jälleenmyyntiarvoonkin ja ehkä Asus on rukkaamaamassa päivityspolitiikkaansa ihan oikeaan suuntaan.
Tuosta kamerasta ei niin suurta huolta tarvitse kantaa. Viime vuosina puhelin kuin puhelin on muuttunut Google kamera-softalla hyväksi, kunhan sen oikean version löytää.
Myös The Verge kiinnitti huomiota niukkaan ohjelmistopäivitykseen. Se taas johtaa siihen, ettei näitä kiinalaislaitteita kannata kovin isoilla muistikokoonpanoilla ostaa, koska vanhenevat ennenaikaisesti tavallaan käsiin. Aikoinaan hankin ASUS Zenfone 5:n 8Gt/256 GT versiona, mutta meni tavallaan hukkaan, kun ei päivitetty paketin 8-versiosta kuin 9:ään. Kiinalaispuhelimet eivät ole ollenkaan taloudellisia hankkia, kun päivitykset loppuvat heti hankinnan jälkeen. Vertailun vuoksi parin vuoden takainen S10+ oli aika hyvä hankinta 12G/1Tt-versiona, koska jo nyt tullut kaksi suurta päivitystä ja luvattu vielä kolmas eli Android 12. Siinä olisi mallia kiinalaisvalmistajille, kun nyt järjestään vain yhden ison versiopäivityksen tarjonneet. Samaan aikaan 2019 lanseerattu Motorola esimerkiksi juuttuu versioon 10. Eli näin jälkikäteen voisi viisastella, ettei kiinalaisia kannata ostaa kovin kalliina vaihtoehtoina, koska ohjelmistopäivityksiä ei juuri kahden vuoden jälkeen tule. Tosin luin ruotsalaisen Mobil-lehden artikkelin keväällä, että EU:ssa valmisteilla direktiivi, että täällä myytäviin puhelimiin pitää saada 4-5 vuotta päivityksiä. Joten tässä suhteessa tilanne voi muuttua paremmaksi jollain aikataululla.
Tuosta kamerasta ei niin suurta huolta tarvitse kantaa. Viime vuosina puhelin kuin puhelin on muuttunut Google kamera-softalla hyväksi, kunhan sen oikean version löytää.
Meinasin puhelimen jo ostaa, kun 649€ tarjous oli voimassa. Lopullinen ostopäätös jäi kuitenkin tekemättä, kun puhelinta ei päässyt vielä kokeilemaan. Jospa esittelykappaleitakin vielä ilmestyisi paikallisiin liikkeisiin .
Testiartikkelin luettua puhelimen kuumeneminen jäi vähän mietityttämään mutta kai tuon voisi käydä hakemassa, kun sopiva tarjous tulee kohdalle. Ehtii custom ROMitkin kypsyä siihen mennessä sopivasti ja pääsee eroon Asuksen yli-innokkaasta virranhallinnasta. Ainakin OmniROMin kehitys on jo hyvällä mallilla.
XDA:n perusteella ZenFone 7 Pron Gcam porttaukset toimivat myös ZenFone 8:ssa samasta raudasta johtuen. Alla olevan vertailun perusteella Gcam porttauksella pystyy paikkaamaan mm. puhkipalamista kirkkaissa kuvaustilanteissa mutta aika usein stock kamera vetää pidemmän korren.
"Maksimikirkkaus on hyvällä tasolla ja vastaavasti myös toisessa päässä näytön saa miellyttävän hämäräksi ja asetuksista voi myös kytkeä päälle välkkymistä estävän DC Dimming -tilan."
Vaikuttaako tuo DC Dimming jollain tapaa kirkkaustasoon (esim. onko minimirkkaus suurempi/pienempi jos DC Dimming on päällä)?
Hakusessa puhelin jota voi katsella herkkäsilmäisenä pimeässä huoneessa.
Tässä menee näyttö alimmillaan aika miellyttävän pimeäksi, sen puolesta ainakin itse totesin mukavaksi käyttää esimerkiksi pimeässä huoneessa. DC Dimming vaikuttaa lähinnä kuvan välkkymiseen alhaisella kirkkaudella.
Tuo ylikuumeneminen esiintyi tässäkin lähinnä noissa raskaissa grafiikkatoistotesteissä. Missään käytännön sovelluksissa tuosta ei siis esiintynyt haittaa.
Niin, tuo uutinen tulevasta EU-laista puhelinten päivitysvaatimuksesta oli 1.3.21 ja tulisi jo kesällä voimaan - 5-vuotista kaavailevat: ""
Idag är det stor skillnad mellan tillverkare vad gäller hur länge de uppdaterar sina telefoner och det är inte alltid den informationen är enkel att ta reda på. Nu planerar EU att komma med en ny lag som ska tvinga tillverkarna att uppdatera sina mobiltelefoner i ett visst antal år (det verkar luta åt fem år).
Smarta mobiler behöver uppdateringar av mjukvaran för att fungera bra. Nu förbereder EU en lag som kan tvinga tillverkarna att uppdatera telefonerna längre. Och den kan börja gälla redan nästa sommar.
Tuo ylikuumeneminen esiintyi tässäkin lähinnä noissa raskaissa grafiikkatoistotesteissä. Missään käytännön sovelluksissa tuosta ei siis esiintynyt haittaa.
XDA:n testissä huomasivat, että ZenFone 8 alkaa thorttlaamaan kaikkein raskaimmissa peleissä dynaaminen-profiililla ja suorituskyky-profiililla puhelin kuumenee hälyttävästi. Geshin Impact pelissä ZenFone 8 sai mediaani tulokseksi 48FPS, kun ROG Phone 5 sai 59FPS (X-Modessa 60FPS).
When testing gaming performance, I’ve lately turned to Genshin Impact and Spongebob Squarepants: Battle for Bikini Rehydrated. Both of these games are incredibly demanding and struggle to run at their target 60fps when set to the maximum graphical settings. If a phone can’t keep the Snapdragon 888 running at its peak performance, then it doesn’t have a chance at maintaining 60fps in either game. Indeed, that’s the case with the ZenFone 8 in Genshin Impact.
In the default “Dynamic” mode, the ZenFone 8 runs Genshin Impact at a median 48fps. This framerate is quite unstable, as only 18.4% of all frames met the 60fps target. The median absolute deviation of 9.4fps suggests frequent fluctuations in frame rates, which is clear just from looking at the graph. The mean GPU use is 71.66%, confirming the game is quite taxing on the phone. At the game’s max settings and the ZenFone 8’s maximum brightness level, Genshin Impact is estimated to run for about 3.1 hours on a single charge. I re-ran Genshin Impact with high-performance mode enabled (not shown here) and it did run much better, but the phone became too uncomfortably hot for me to recommend using it for gaming.
Vertailu on tietenkin epäreilu, kun ROG Phone 5 on nimenomaan pelipuhelin toisin kuin ZenFone 8. Joka tapauksessa ZenFone 8 joutuu ajamaan SD888 piiriä ikään kuin käsijarru päällä, kun jäähdytys ottaa vastaan. Peruskäytössä ongelmia tuskin esiintyy mutta ääriesimerkeissä jonkin verran. Pitkässä juoksussa olisi tietenkin hyvä, että akku pysyisi mahdollisimman viileänä myös rasituksessa mutta pieneen kokoon ei voi tietenkään kaikkea saada.
XDA:n testissä huomasivat, että ZenFone 8 alkaa thorttlaamaan kaikkein raskaimmissa peleissä dynaaminen-profiililla ja suorituskyky-profiililla puhelin kuumenee hälyttävästi. Geshin Impact pelissä ZenFone 8 sai mediaani tulokseksi 48FPS, kun ROG Phone 5 sai 59FPS (X-Modessa 60FPS).
Vertailu on tietenkin epäreilu, kun ROG Phone 5 on nimenomaan pelipuhelin toisin kuin ZenFone 8. Joka tapauksessa ZenFone 8 joutuu ajamaan SD888 piiriä ikään kuin käsijarru päällä, kun jäähdytys ottaa vastaan. Peruskäytössä ongelmia tuskin esiintyy mutta ääriesimerkeissä jonkin verran. Pitkässä juoksussa olisi tietenkin hyvä, että akku pysyisi mahdollisimman viileänä myös rasituksessa mutta pieneen kokoon ei voi tietenkään kaikkea saada.
On mahdollista, enkä kyllä sinällään yhtään ihmettele, kun on tuo piiri ahdettu noin pieniin kuoriin. Sellanen huomio täytyy tosta XDA Developersin jutusta tehdä, että siinä on ajettu puhelinta lähestulkoon koko testijakso esituotantosoftalla, joska virallinen versio tuli päivityksenä vasta justiinsa ennen julkaisua ja tuo kaveri on jutun mukaan käyttänyt laitetta 4 viikkoa 12. toukokuuta taaksepäin.
On mahdollista, enkä kyllä sinällään yhtään ihmettele, kun on tuo piiri ahdettu noin pieniin kuoriin. Sellanen huomio täytyy tosta XDA Developersin jutusta tehdä, että siinä on ajettu puhelinta lähestulkoon koko testijakso esituotantosoftalla, joska virallinen versio tuli päivityksenä vasta justiinsa ennen julkaisua ja tuo kaveri on jutun mukaan käyttänyt laitetta 4 viikkoa 12. toukokuuta taaksepäin.
Saattaa tosiaan esituotantoohjelmistollakin olla jotain merkitystä. XDA, AndandTech ja GsmArena ovat julkaisseet arvostelunsa 12.5. ja kaikilla on vähän samanlaisia havaintoja lämmöistä. ZenFone 8 käy kuumana benchmarkeissa mutta se on sitten eri asia, miten se näkyy käytännössä. Suurimmalla osalla ei mitenkään mutta tehokäyttäjillä ehkä vähän?
During the stress test or benchmarks like AnTuTu, the phone got hot, and we mean really hot, to the point that it was unpleasant (not dangerous, though) to hold its frame. In fact, it is one of the hottest phones (under peak performance) we've held in quite some time.
When playing games, like Fortnite, the phone's frame and back became warm, but not hot like on the benchmarks. So, the Zenfone 8 will be a bit warmer than what you might have used to handle, but that's the price you need to pay for flagship hardware and uncompromised feature set all crammed up in a small body. And we can't believe the throttling is so minor; remember the iPhone 12 mini?
So, the Zenfone 8 is a powerhouse, a bit hotter than expected, but it gets the job done in the best possible way - no matter if it's an app or game. And will continue to do so for a long time.
ZenFone 8:n emolevy muodostuu kahdesta interposerilla toisiinsa kytketystä osasta kaapeleilla yhdistettyjen sijaan. Tällä tavalla emolevy on saatu pakattua pienempään tilaan mutta tiiviimpi rakenne saattaa vaikuttaa myös jäähdytykseen. Lämpökuorma saattaa keskittyä pienemmälle alueelle, jolloin puhelin on hankalampi jäähdyttää?
ZenFone 8:n emolevy muodostuu kahdesta interposerilla toisiinsa kytketystä osasta kaapeleilla yhdistettyjen sijaan. Tällä tavalla emolevy on saatu pakattua pienempään tilaan mutta tiiviimpi rakenne saattaa vaikuttaa myös jäähdytykseen. Lämpökuorma saattaa keskittyä pienemmälle alueelle, jolloin puhelin on hankalampi jäähdyttää?
Tuossa noita pieneen tilaan pakatun suorituskykyisen raudan haasteita juuri on. Komponentit kun on pienessä kasassa, niin jäähdytyskin muuttuu aina vain hankalammaksi.
Hienoa, että pientä puhelinta etsivillekin tulee vaihtoehtoja.
Hemmetin kallis vaan, melko keskinkertaiseen suoritukseen nähden, noin niin kuin muuten... 888:n lämmöntuotto on isoissakin luureissa hankalaa, ei ihme että tässäkin.
Itse etsin aivan päinvastaista, eli mahdollisimman isoa näyttöä ja alan kallistumaan RedMagic 6- tai 6R-luureihin...
Vaikka en pelaakaan, niin noissa näyttäisi olevan hintapuoli paremmin kohdillaan... Tietysti, maailman paras kamera ei noissakaan ole...
Ei siinä kauaa mennyt, kun tuli hyvä tarjous kohdalle, niin piti hakea ZenFone 8 parempaan talteen. Kävin kirjoittamassa jo ensifiiliksiä Asus ZenFone 8 -ketjuun mutta mainitaan tässäkin muutamia huomioita.
Designin osalta puhelin on aika mitään sanomaton mutta sähkönsininen virta-/älypainike on piristävä yksityiskohta. Käsituntuma on hyvä, vaikka koko vaatiikin vielä totuttelu XZ1 Compactin jäljiltä. Lisäksi kamerakehystä tulee tökittyä, kun ottaa puhelimen taskusta. Käsi hakee vanhasta tottumuksesta otetta sivussa olevaa sormenjälkilukijaa ajatellen, niin etusormi tulee ojennettua suoraksi. Kaippa tuota kameraa oppii olemaan tökkimättä.
Kaiuttimet ZenFone 8:ssa on todella hyvät, kuten artikkelissakin todetaan. Varsinkin pelatessa kokemus pääsi yllättämään, kun puhelin on verrattain lähellä kuuntelijaa. Vielä ei ole tullut testattua, voiko erillisen JBL:n matkakaiuttimen jättää kotiin piknikillä.
Pelisuorituskyvyn osalta testasin muutamaa todella raskasta peliä nupit kaakossa eli parhailla kuvanlaatu asetuksilla. Kaikissa peleissä oli 60 FPS rajoitin. Shadowgun Legendsin osalta ZenFone 8:lla ei ollut mitään ongelmia mutta Star Wars Rogue Leadersissä puhelin alkoi vähän thorttlaamaan 10min pelaamisen jälkeen. Keskimäärin peli pyöri 53 FPS mutta taistelutilanteissa droppeja oli jonkin verran. Throttlatessa 60 FPS:n saavuttaminen oli haastavaa rauhallisessakin ympäristössä.
Kolmas testattu peli oli LifeAfter ja siinä ZenFone 8 kyykkäsi totaalisesti 10min pelaamisen jälkeen. Alkuun peli jaksoi pyöriä 60 FPS tuntumassa mutta thorttlatessa jäätiin välillä alle 30 FPS, kun puhelin pudotti CPU:n kellotaajuudet alas lämpenemisen johdosta. Kyseisessä pelissä pitää pudottaa grafiikoita alemmas, jos haluaa pelata 60 FPS lukemissa.
Shadowgun Legends
Star Wars Rogue Leader (Dolphin emulator)
LifeAfter
Pelaamista ajatellen ZenFone 8 ei ole paras vaihtoehto rajallisen jäähdytyksen vuoksi. Toisaalta en minä pelkästään pelaamista varten puhelinta ostanutkaan, vaikka älypuhelin onkin minun pääasiallinen peliväline.
Ei siinä kauaa mennyt, kun tuli hyvä tarjous kohdalle, niin piti hakea ZenFone 8 parempaan talteen. Kävin kirjoittamassa jo ensifiiliksiä Asus ZenFone 8 -ketjuun mutta mainitaan tässäkin muutamia huomioita.
Designin osalta puhelin on aika mitään sanomaton mutta sähkönsininen virta-/älypainike on piristävä yksityiskohta. Käsituntuma on hyvä, vaikka koko vaatiikin vielä totuttelu XZ1 Compactin jäljiltä. Lisäksi kamerakehystä tulee tökittyä, kun ottaa puhelimen taskusta. Käsi hakee vanhasta tottumuksesta otetta sivussa olevaa sormenjälkilukijaa ajatellen, niin etusormi tulee ojennettua suoraksi. Kaippa tuota kameraa oppii olemaan tökkimättä.
Kaiuttimet ZenFone 8:ssa on todella hyvät, kuten artikkelissakin todetaan. Varsinkin pelatessa kokemus pääsi yllättämään, kun puhelin on verrattain lähellä kuuntelijaa. Vielä ei ole tullut testattua, voiko erillisen JBL:n matkakaiuttimen jättää kotiin piknikillä.
Pelisuorituskyvyn osalta testasin muutamaa todella raskasta peliä nupit kaakossa eli parhailla kuvanlaatu asetuksilla. Kaikissa peleissä oli 60 FPS rajoitin. Shadowgun Legendsin osalta ZenFone 8:lla ei ollut mitään ongelmia mutta Star Wars Rogue Leadersissä puhelin alkoi vähän thorttlaamaan 10min pelaamisen jälkeen. Keskimäärin peli pyöri 53 FPS mutta taistelutilanteissa droppeja oli jonkin verran. Throttlatessa 60 FPS:n saavuttaminen oli haastavaa rauhallisessakin ympäristössä.
Kolmas testattu peli oli LifeAfter ja siinä ZenFone 8 kyykkäsi totaalisesti 10min pelaamisen jälkeen. Alkuun peli jaksoi pyöriä 60 FPS tuntumassa mutta thorttlatessa jäätiin välillä alle 30 FPS, kun puhelin pudotti CPU:n kellotaajuudet alas lämpenemisen johdosta. Kyseisessä pelissä pitää pudottaa grafiikoita alemmas, jos haluaa pelata 60 FPS lukemissa.
Shadowgun Legends
Star Wars Rogue Leader (Dolphin emulator)
LifeAfter
Pelaamista ajatellen ZenFone 8 ei ole paras vaihtoehto rajallisen jäähdytyksen vuoksi. Toisaalta en minä pelkästään pelaamista varten puhelinta ostanutkaan, vaikka älypuhelin onkin minun pääasiallinen peliväline.
LifeAfter on NetEasen pari vuotta sitten julkaisema open world zombien räiskintäpeli. Ilmeisesti Kiinassa ollut hyvinkin suosittu mutta täällä päin jäänyt vähän vähemmälle huomiolle. Pelistä löytyy erittäin näyttävät "movie" grafiikat, jotka vaativat tehoja. Muistaakseni peli varoittaa lämpenemisestä, kun ne asettaa päälle.
FPS:n mittaukseen olen käyttänyt KFMARK sovellusta, kun GameBenchin community editionia ei ole enää saatavilla (tarjoavat nykyään vain medialle/yrityksille suunnattua maksullista palvelua). KFMARK käyttää käsittääkseni samaa rajapintaa kuin GameBench eli FPS:n mittaus pitää aktivoida ADB:n kautta. Siihen löytyy kuitenkin one-click aktivointityökalu PC:lle.
KFMARK:n kehitys tosin taisi jäädä vähän puolitiehen eikä sitä ole päivitetty sitten vuoden 2019. Sen käytössä on omat haasteensa/bugit eikä dataa saa ulos esimerkiksi Exceliin (ellei katso jokaista mittauspistettä manuaalisesti). Uusimmassa 1.5 versiossa voi tuoda erillisen kuvan FPS:stä mutta CPU:n kellotaajuudet pitää ottaa talteen kuvakaappauksella. Kaiken lisäksi sovellusta ei ole käännetty kuin kiinaksi.
XDA käytti ennen GameBenchiä mittaamiseen mutta nykyään niillä taitaa olla jokin oma samaan rajapintaan nojautuva viritelmä (+ MAD eli Median Absolute Deviation luku)
Nyt viikon käyttänyt puhelinta ja olen tyytyväinen! Riittää potkua tosi hyvin ja 60 hz tilassa SOT on sellaiset ~10 tuntia ollut.
Asus korjasi juuri viimeisimmässä päivityksessä laajakuvakameran yötilan ja se ottaa nyt reilusti kirkkaampia kuvia polttamatta valoisimpia kohtia.
Oliko muuten kameratesteissä tuo mainittu AI-ympäristön tunnistus päällä?
Ihmettelen, että ostetaan 120 Hz näytöllä oleva känny ja käytetään 60 Hz...? Vielä enempi kestäis akkukin jos otat SIMmin ja wlanin pois tai tuijotat vaan tummaa taustaa Tulis vähän SOTia lisää. Nojoo leikki sikseen, itse ei kärsi 120 Hz jälkeen enää käyttää 60 Hz... ei mitenkään.
Ihmettelen, että ostetaan 120 Hz näytöllä oleva känny ja käytetään 60 Hz...? Vielä enempi kestäis akkukin jos otat SIMmin ja wlanin pois tai tuijotat vaan tummaa taustaa Tulis vähän SOTia lisää. Nojoo leikki sikseen, itse ei kärsi 120 Hz jälkeen enää käyttää 60 Hz... ei mitenkään.
Jokaisella käyttäjällä on erilaisia painotuksia vaatimuksille käyttötarpeidensa perusteella. ZenFone 8 käyttää muutenkin oletuksena automaattitilaa, jolloin virkistystaajuus on pääsääntöisesti 90Hz. Henk. koht. pidän automaattitilaa toimivana ratkaisuna. Pelatessa voi sitten laittaa 120Hz päälle, jos peli sitä sattuu tukemaan.
60Hz:n ja 120Hz:n välinen ero akun kulutuksessa on noin 10% luokkaa Tom's Guiden testin perusteella. Esimerkiksi io-techin testissä akun kesto oli siinä kiikun kaakun, kestääkö kyseisellä käytöllä 2 päivää. Jos virkistystaajuuden pudottaa 60hz, niin päästään varmaan helpommin kaksi päivää samalla latauksella.
Sehän on vain hyvä, että laitteessa on erilaisia vaihtoehtoja käyttäjille .
Ihmettelen, että ostetaan 120 Hz näytöllä oleva känny ja käytetään 60 Hz...? Vielä enempi kestäis akkukin jos otat SIMmin ja wlanin pois tai tuijotat vaan tummaa taustaa Tulis vähän SOTia lisää. Nojoo leikki sikseen, itse ei kärsi 120 Hz jälkeen enää käyttää 60 Hz... ei mitenkään.
Sinäänsä ei tarvetta sulavammin rullaaville verkkosivuille, kun ei ehdi lukea niin nopeasti kuin näyttöä pitäisi pyyhkiä että selvä ero tulisi. Kamera näkymä tukee vain 60 hz, suoratoistovideot tukevat enimmillään 60 hz sekä DC-himmennys on käytettävissä vain 60 hz tilassa. Pystyn lataamaan akun 80 % ja se riittää varmasti koko päiväksi vaikka mitä tekisi.
Jokaisella käyttäjällä on erilaisia painotuksia vaatimuksille käyttötarpeidensa perusteella. ZenFone 8 käyttää muutenkin oletuksena automaattitilaa, jolloin virkistystaajuus on pääsääntöisesti 90Hz. Henk. koht. pidän automaattitilaa toimivana ratkaisuna. Pelatessa voi sitten laittaa 120Hz päälle, jos peli sitä sattuu tukemaan.
60Hz:n ja 120Hz:n välinen ero akun kulutuksessa on noin 10% luokkaa Tom's Guiden testin perusteella. Esimerkiksi io-techin testissä akun kesto oli siinä kiikun kaakun, kestääkö kyseisellä käytöllä 2 päivää. Jos virkistystaajuuden pudottaa 60hz, niin päästään varmaan helpommin kaksi päivää samalla latauksella.
Sehän on vain hyvä, että laitteessa on erilaisia vaihtoehtoja käyttäjille .
Vielä toistaiseksi esimerkiksi suurin osa peleistä sekä kameran näkymä toimii 30-60 fps lukolla. Nämä kun/jos muuttuvat tulee virrankäyttö olemaan huomattavasti erilaista testeissäkin.
Ulkomaisilla forumeilla kerrotaan puheluiden äänenlaadun olevan hyvin huono. Ilmenikö testissä samaa vikaa vai onkohan kyseessä operaattori kohtainen ongelma?
Ulkomaisilla forumeilla kerrotaan puheluiden äänenlaadun olevan hyvin huono. Ilmenikö testissä samaa vikaa vai onkohan kyseessä operaattori kohtainen ongelma?
Optimized the thermal experience when downloading apps through 5G
Version WW-30.11.51.115 (3.9.)
Improved power consumption & thermal
Version WW-30.11.51.103 (10.8.)
Improved thermal for some 3rd party APP video call of rear camera
Version WW-30.11.51.83 (15.7.)
Improved thermals for ASUS Camera
Improved the thermals for phone calls during suspend
Version WW-30.11.51.67 (23.6.)
Improved thermal for 3rd party APP video call
Omassa käytössä pistin merkille, että esim. LifeAfter pelissä ruudunpäivitysnopeus putoaa nopeammin sieltä 60FPS:stä mutta pysyy kuitenkin paremmin yli 30FPS:ssä kuin aiemmin (max asetukset). Ihan kuin maksimitehon aikaa olisi lyhennetty mutta pidempi aikaista rasitusta puhelin jaksaisi paremmin. Samansuuntaisia tuloksia tuloksia tulee myös 3DMarkissa.
Kesäkuussa:
Nyt:
Aiemmin ZenFone 8 meni maksimiteholla pari sykliä mutta nyt vain yhden. Vakaus on kuitenkin noussut 54->60% eli heikoin tulos on parempi. Erot on loppujen lopuksi aika pieniä mutta sekä LifeAfterissa että 3DMarkissa samanlaista trendiä havaittavissa.
Osaako @Juha Kokkonen muuten sanoa, mikä laturi paketin mukana tulee? Puhelin tukee QC4.0:aa mutta onko laturi myös QC4.0? Vai joku Asuksen oma HyperCharge, mitä markkinoitu ROG Phonen kanssa? Asuksen sivuilta ei löytynyt oikeen mitään tietoa. USB PD:n kanssa se on kuitenkin yhteensopiva, kun lataa MacBookkia (mitä 18W QC3.0 laturi ei tee).
Ulkomaisilla forumeilla kerrotaan puheluiden äänenlaadun olevan hyvin huono. Ilmenikö testissä samaa vikaa vai onkohan kyseessä operaattori kohtainen ongelma?
Osaako @Juha Kokkonen muuten sanoa, mikä laturi paketin mukana tulee? Puhelin tukee QC4.0:aa mutta onko laturi myös QC4.0? Vai joku Asuksen oma HyperCharge, mitä markkinoitu ROG Phonen kanssa? Asuksen sivuilta ei löytynyt oikeen mitään tietoa. USB PD:n kanssa se on kuitenkin yhteensopiva, kun lataa MacBookkia (mitä 18W QC3.0 laturi ei tee).
Löysin kyseisen "a299-200150u" laturin listattuna asus-accessories.com -sivulta, missä sanotaan sen olevan QC4 laturi. En kuitenkaan tiedä, onko sivusto mikään Asuksen virallinen kumppani.
Sillä olen asiaa selvitellyt, kun kotoa löytyy latausalusta puolison iPhone kamoille (puhelin, kello ja kuulokkeet). Alusta vaatii toimiakseen vähintään QC3 laturin muttei pelaa Asuksen laturin kanssa. Käsittääkseni QC4 on taaksepäin yhteensopiva QC3:n kanssa, niin QC4 laturinkin pitäisi varmaan pelata. Reissuun lähtiessä olisi näppärä ottaa vain yksi laturi ja latausalusta mukaan kaikkia laitteita varten (iPhone 11 Pro +muut kamat, MacBook ja ZenFone 8). Kodin kolmesta pikalaturista sellaista ei nyt löydy (USB PD, QC3 ja Asuksen laturi (HyperCharge?)). Tässä nyt pohtinut, että pitääkö käydä ostamassa varmuudella QC4 laturi testiä varten .