Testissä Asus ROG Swift PG27UQ -näyttö (4K UHD & 144 Hz)

mehari

Mehumies
Ylläpidon jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
373



Asus julkaisi markkinoille tämän vuoden heinäkuussa ensimmäisen 144 hertsin virkistystaajuuteen yltävän 4K UHD- eli 3840x2160-resoluution näyttönsä. 27-tuumaisella IPS-paneelilla varustetun ROG Swift PG27UQ -mallisen näytön ominaisuuslistasta löytyy korkean virkistystaajuuden lisäksi muun muassa HDR- sekä G-Sync-tuki ja neljän millisekunnin vasteaika.

Otamme tässä artikkelissa selvää, mistä tässä 2600 euron hintalapulla varustetussa näytössä on oikein kyse ja mittaamme näytön ominaisuudet Spyder 5 Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteilla. Emme ole io-techissä aiemmin testanneet näyttöjä, joten tämä artikkeli toimii samalla myös pelinavauksena kyseisellä osa-alueella.



27-tuumainen 4K UHD 144 Hz -näyttöpaneeli on AU Optronicsin käsialaa ja tuettuna on NVIDIAn G-Sync-ominaisuus. Ensimmäisenä paneeli on käytössä Asuksen ja Acerin lippulaivapelinäytöissä. Näytön LED-taustavalaistus on jaettu 384 alueeseen, joita voidaan ohjata paremman kontrastin ja mustemman mustan saavuttamiseksi. Lisäksi alueellisen taustavalaistuksen ansiosta näytön valotasaisuus on erittäin hyvä ja Quantum Dot- eli kvanttipisteteknologia ja tarkemmin ottaen QDEF-kalvo (Quantum Dot Enhancement Film) mahdollistaa tuen elokuvien käyttämälle DCI-P3-väriavaruudelle.


Näytön ominaisuudet, rakenne ja OSD-valikko



  • Paneelin koko: 27" (16:9)
  • Natiiviresoluutio: 4K Ultra HD (3840 x 2160)
  • Virkistystaajuus: 120 Hz (144 Hz ylikellotettuna)
  • Taustavalaistus: 384 säädettävää LED-aluetta (Full-array local dimming)
  • Vasteaika: 4 ms
  • VESA DisplayHDR: 1000
  • Ulkomitat (ilman jalkaa): 63,4 x 38,1 x 9,4 cm
  • Paino: 9,2 kg
  • Takuu: Onsite swap 36 kk

Asus tarjoaa PG27UQ:lle kolmen vuoden onsite swap -takuun, joka tarkoittaa että viallinen näyttö tullaan vaihtamaan kotiin. Lisäksi takuu kattaa kolmen vuoden ajan näyttöpaneelissa kaikki jumiutuneeet värilliset pikselit ja yli viisi kuollutta pikseliä.

Näyttö seisoo Asuksen uusimmista näyttömalleista tutulla kolmijalalla, jonka alaosa on metallia ja runko-osa muovia. Keskellä jalkaa on kolo, joka auttaa johtojenhallinnassa. Näyttö on poikkeuksellisesti aktiivisesti jäähdytetty tuulettimella, jonka melu on selkeästi kuultavissa hiljaisessa tilassa. Tuulettimen pitämä ääni ei ole kovinkaan häiritsevä, mutta asiasta on syytä mainita hiljaisuutta arvostaville käyttäjille.



Pöydällä seisoessaan 27-tuumainen näyttö vie leveyssuunnassa tilaa noin 63 cm ja syvyys jalkoineen on noin 29,5 cm. Paneelin reunat ovat sivuilta 1,5 cm leveät ja ylä- ja alaosasta 2 cm leveät. Näytön korkeutta säädettäessä paneelin keskiosa on alimmassa asennossa 25 cm korkeudella ja ylimmässä asennossa 35 cm korkeudella, joten säätövaraa korkeussuunnassa on noin 10 cm verran. Näytön kääntymiskulma (pivot) on 90 astetta, kääntökulma (swivel) 35 astetta ja kallistuskulma (tilt) -5 asteesta +20 asteeseen.



Näytön takaosasta löytyy suurehko RGB-valaistu ROG-logo, jonka värejä voidaan hallita näytön omista valikoista tai Aura Sync -ohjelmistolla. Tämän lisäksi logo voidaan heijastaa punaisena myös jalustan alle sekä seinään tai kattoon jalustan päällä olevan säädettävän kytkimen avulla. Kaikki valot ovat myös erikseen kytkettävissä päälle tai pois.



Näytön valikkoja hallitaan takaosasta löytyvillä napeilla ja ohjaussauvalla, jotka testien aikaisen käyttökokemuksen perusteella toimivat hyvin. Liitinosastolta löytyy yksi DisplayPort 1.4- ja yksi HDMI 2.0 -näyttöliitin, 3,5 mm kuulokeliitäntä, kaksi USB 3.0 Type-A porttia, yksi USB 3.0 Type -B sekä virtaliitin.



Näytön valikoista voidaan säätää kirkkauden ja kontrastin lisäksi mm. sinisen valon tasoa, jonka on tarkoitus vähentää silmiin kohdistuvaa rasitusta. Valikoiden kautta kytketään myös päälle tai pois päältä ylikellotettu 144 hertsin virkistystaajuus. Valikoista löytyy myös kuusi eri GameVisual-esiasetusta eri käyttötarkoituksia varten, joista oletuksena päällä on Racing Mode. Kaiken tämän lisäksi valikoista löytyy vielä GamePlus-ominaisuudet eli FPS-mittari, ajastin, tähtäin sekä näyttöjen kohdistus, joista viimeisimmästä voi olla hyötyä useamman näytön kokoonpanoissa.


Mittaus- ja testitulokset




Näytön eri mittaukset suoritimme Spyder 5 Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteiden avulla. Kaikki muut mittaukset suoritettiin Spyder 5 Elitellä paitsi kontrastisuhde, johon käytettiin i1 Display Prota ja DisplayCAL-ohjelmistoa tarkempien tuloksien saavuttamiseksi.

Koska kyseessä on io-techin ensimmäinen puhtaasti näyttöön perehtyvä artikkeli, vertailukohtia mittausten osalta ei vielä ole tarjolla. PG27UQ toimitetaan tehtaalla valmiiksi kalibroituna ja se voidaan todeta myös testituloksista. Ajoimme siis samat testit tehdasasetuksilla sekä suorittamamme näyttökalibroinnin jälkeen. Tulokset eivät tämän näytön kohdalla kalibroinnin jälkeen juurikaan muuttuneet, joten alla olevat mittaustulokset ovat ajettu tehdasasetuksilla ja samalla tulokset kuvastavat hyvin pitkälle sitä, mitä kuluttaja saa katsottavaksi suoraan myyntipaketista.



Värintoistoalue



Värintoistoaluemittauksessa (Gamut) mitataan kaikki näytön toistamat värisävyt eli laitteen väriavaruus. Niinsanottu sRGB-värialue (kuvissa yllä kuvattuna vihreällä kolmiolla) on yleisin näyttöjen ja digikameroiden käyttämä väriprofiili, kun taas AdobeRGB on suunniteltu kattamaan mahdollisimman hyvin kaikki CMYK-tulostuksen värisävyt (kuvattu kuvissa violetilla kolmiolla). CMYK-väriavaruutta käytetään yleensä tulosteiden ja painettavan aineiston kuvankäsittelyssä. PG27UQ toistaa RGB-värialuetta 99 % tarkkuudella, jonka lisäksi näytöstä löytyy myös erillinen Wide Gamut -asetus, joka pyrkii toistamaan värit mahdollisimman lähelle AdobeRGB-väriavaruutta ja onnistuukin tässä oikein hyvin 98 % tarkkuudella. Ilman kyseisen asetuksen käyttöönottoa AdobeRGB-värialue jää 75 %:iin.



Gammavastaavuus



Gamma-arvolla säädetään harmaasävy- ja RGB-arvot näytölle sopiviksi. Oikein säädettynä pienet sävyerot erottuvat toisistaan mahdollisimman hyvin. Windows-ympäristössä oletusgamman arvo on 2,2, kun taas Mac OS:ssä se on 1,8. Yleensä PC-näyttöjen tehdasasetus on pyritty saamaan mahdollisimman lähelle arvoa 2,2. PG27UQ:ssa on viisi eri gamma-asetusta (1,8, 2,0, 2,2, 2,4 & 2,6). Mittaustuloksissa jokainen gamma-arvo oli 0,1 yläkanttiin eli esimerkiksi gamma-arvolla 2,2 tulokseksi saatiin 2,3. Mittausten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että näytön gammavastaavuus on hyvä.



Väritarkkuus



Näytön väritarkkuus on erityisen tärkeää kuvien ja videoiden käsittelyssä. Delta-E arvolla kuvataan numeerisesti kahden värin eroavaisuutta. Arvon ollessa pienempi kuin yksi, väriero ei ole ihmissilmällä havaittavissa. Yleisesti ottaen Delta-E-arvon ollessa alle 5, voidaan todeta näytön toistavan värejä riittävän tarkasti. Turkoosin värin tarkkuus ampui hieman yli viiden Delta-E:n 5,6 arvolla, mutta PG27UQ:n Delta-E keskiarvo oli 1,28, jota voidaan pitää erittäin hyvänä tuloksena.



Kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso



Näytön kirkkaus on tehdasasetuksilla säädetty 80 %:iin, jolloin mitattu luminanssi eli valon voimakkuus oli 300 kandelaa per neliömetri (cd/m²) ja kontrastisuhde 1061:1. Korkeimmalla kirkkausasetuksella näytön luminanssi ylsi 378 cd/m² ja mustan taso 100 prosentin kirkkaudella mitattiin 0,40 cd/m². Näytössä on tehdasasetuksilla dynaaminen taustavalo kytketty päälle, jolloin näytön kontrastisuhde sekä mustan taso paranevat huomattavasti. Dynaaminen taustavalo mahdollistaa 100 prosentin kirkkaudella 0,17 cd/m² mustan tason ja 6900:1-kontrastisuhteen. Mittauksissamme kontrastisuhde mitattiin Xrite i1 Display Pro -kalibrointilaitteella ja DisplayCal-ohjelmistolla, koska yllä olevat kuvat Spyder 5 Eliten testiohjelmasta olivat kontrastisuhteen osalta liian alhaisia todelliseen arvoon nähden.

PG27UQ:n VESA DisplayHDR -standardin mukainen kategoria on 1000.



Valovuoto



PG27UQ on varustettu 384 alueeseen jaetulla LED-taustavalaistuksella, jota voidaan dynaamisesti ohjata paremman kontrastin ja mustemman mustan saavuttamiseksi. Ominaisuuden virallinen nimi on Local Dimming tai tarkemmin ottaen Full-array local dimming eli FALD, mutta Asus on nimennyt sen OSD-valikkoonsa Variable Backlight -nimellä. Ominaisuus on vakiona käytössä ja kuten yllä olevista kameralla otetuista kuvista voidaan todeta, sen avulla saavutetaan lähes täysin musta musta. Paneelin reunoilla ei silmämääräisesti havaittu pimeässä merkittäviä valovuotoja



Väritasaisuus



Näytön väritasaisuudella ilmaistaan kuinka hyvin näyttöpaneelin eri osat toistavat värejä Delta-E-arvoon nähden. Testaamamme PG27UQ-näyttöpaneelin yläosassa on havaittavissa selkeää poikkeamaa erityisesti vasemmassa ylänurkassa 9,3 Delta-E-lukemalla, kun näytön kirkkaus oli säädetty 100 prosenttiin. Poikkeama pienenee alle viiteen näytön kirkkautta laskemalla. Selkeistä mittaustuloksista huolimatta testien aikana tätä ilmiötä ei kuitenkaan ollut helposti silmin havaittavissa.



Valotasaisuus



Valotasaisuudella ilmaistaan näyttöpaneelin kirkkauden tasaisuutta sen eri osissa. Tästä testistä PG27UQ suoriutui alueellisen taustavalaistuksensa ansiosta erinomaisesti, suurimpien erojen ollessa alle 10 % luokkaa.



Tehonkulutus



Mittasimme näytön tehonkulutusta seinästä Etech PM-300 -mittarilla neljässä eri tilassa eli täysin mustalla näytöllä 0 % kirkkaudella, täysin valkoisella näytöllä 100 % kirkkaudella, Windowsin työpöydällä 80 % kirkkaudella (tehdasasetus) sekä Battlefield 1 -pelissä 4K UHD -resoluutiolla HDR- ja G-Sync-ominaisuudet päällä. Pelatessa tehonkulutus vaihteli ruudun tapahtumista riippuen melko paljon, joten pyrimme löytämään mahdollisimman kirkkaan kohdan pelistä, jossa suoritimme mittauksen. PG27UQ:n aktiivijäähdytys sekä HDR- ja G-Sync-ominaisuudet näkyivät selvästi tuloksissa 90 watin tehonkulutuksella.

Asus ROG PG27UQ vs Asus MG24U




Ajoimme mittaukset vertailun vuoksi myös Asuksen 24-tuumaisella IPS-paneelilla varustetulla 4K UHD-resoluution pelinäytöllä. Siinä missä 2600 euron ROG Swift PG27U edustaa Asuksen kalleinta 4K UHD -lippulaivanäyttöä, MG24U edustaa noin 500 euron hinnallaan toista ääripäätä. Kolme tuumaa pienemmän paneelin lisäksi maksimivirkistystaajuus on 60 hertsiä sekä HDR- ja G-Sync-tuki puuttuvat.

Tulemme jatkossa täydentämään taulukoita aina, kun testaamme io-techissä uusia näyttöjä. Kontrastisuhteen ja mustan tason tulokset PG27UQ:n kohdalla on mitattu ilman dynaamista taustavaloa, vaikka kyseinen ominaisuus on yksi merkittävä tekijä näytön hinnassa, jotta testitulokset pysyvät vertailukelpoisina muiden näyttöjen kanssa.



Asus ROG PG27UQ:sta löytyy kaksi eri asetusta väriavaruuden osalta, MG24U:ssa väriavaruutta ei saa vaihdettua. Normaalitilassa PG27UQ:n väriavaruus kattoi 99% prosenttia sRGB:stä ja MG24U:n täydet 100 %.



Kun PG27UQ asetettiin Wide Gamut -tilaan, se kattoi 98 % AdobeRGB-väriavaruudesta, kun MG24U jäi 80 %:iin.



Molempien näyttöjen paneelit olivat värintoistotarkkuudeltaan hyvää tasoa Delta-E-keskiarvon ollessa alle kaksi.



PG27UQ:n maksimikirkkaudeksi mitattiin 378,3 cd/m² eli se oli noin 27 % kirkkaampi kuin MG24U.



Molempien näyttöjen kontrastisuhde mitattiin reiluun 1000:1:een. Dynaamisella taustavalolla PG27UQ:n kontrastisuhde nousi 6900:1:een.



Näyttöjen mustan luminanssi mitattiin kirkkauden ollessa 100 %. MG24U:n musta oli hieman PG27UQ:ta mustempi. Dynaamisella taustavalolla PG27UQ:n mustan arvo tippui erittäin alas 0,17 cd/m²:een.



Vertailun tehonkulutus mitattiin työpöytätilassa näytön tehdasasetuksien kirkkaudella, joka PG27UQ:lla on 80 % ja MG24U:lla 90 %. PG27UQ:n tehonkulutus oli 49 % MG24U:ta korkeampi.





Valotasaisuudessa PG27UQ on huomattavasti parempi MG24U:n monin paikoin yli 15 % eroavaisuuksiin nähden. Väritasaisuudessa taas MG24U suoriutuu keskimäärin PG27UQ:ta paremmin suurimman eroavaisuuden ollessa alle neljän Delta-E:n.



PG27UQ:n paneelissa reunoilla ei silmämääräisesti havaittu pimeässä merkittäviä valovuotoja, kun taas MG24U:n vasemmassa ylänurkassa valovuotoa oli selvästi näkyvillä.


4K UHD ja 144Hz




Tämän hetkisen DisplayPort 1.4 -standardin kaistanleveys on 25,92 gigabittiä sekunnissa ja se aiheuttaa pullonkaulan PG27UQ:n maksimipotentiaalille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että käytettäessä 10-bittistä väriavaruutta (High Dynamic Range eli HDR) ja 4K UHD -resoluutiota, maksimivirkistystaajuus on 98 hertsiä. 8-bittisellä väriavaruudella (Standard Dynamic Range eli SDR) ja 4K UHD -resoluutiolla maksimivirkistystaajuus on 120 hertsiä. Kun käytössä on 144 hertsin virkistystaajuus ja 4K UHD -resoluutio, käytössä voi olla 10-bittinen väriavaruus, mutta kuvan väri-informaatio joudutaan joka tapauksessa pudottamaan 4:2:2-alinäytteistykselle, jossa vaakasuuntainen väri-informaatio on puolitettu värisyvyydestä riippumatta.



Emme pystyneet silmämääräisesti huomaamaan alinäytteistetyssä kuvassa pelien aikana mitään eroa, mutta esimerkiksi työpöytäkäytössä sen huomasi pikakuvakkeiden tekstien kellertymisenä. Huomattavin seikka on siis se, että vaikka näytön ominaisuuksissa listataan 4K UHD, HDR ja 144 hertsin virkistystaajuus, todellisuudessa DisplayPort 1.4 -standardin kaistanleveys ei yksinkertaisesti riitä 4K UHD -resoluutiolla ja 144 hertsin virkistystaajuudella tuottamaan kuvaa täydellisellä väri-informaatiolla edes 8-bittisellä väriavaruudella.

Tulevan DisplayPort-standardin (1.5?) kaistanleveyden pitäisi tulla kattamaan täydellinen väri-informaatio 10-bittisellä väriavaruudella (HDR) 4K UHD -resoluutiolla 180 hertsin virkistystaajuudella ja 8-bittisellä väriavaruudella 200 hertsin virkistystaajuudella. Tämä uuden version piti tulla alunperin julki jo vuonna 2017, mutta tällä hetkellä varmaa tietoa julkaisuajankohdasta ei ole.


Loppuyhteenveto


Asus Swift ROG PG27UQ:n näyttöpaneeli on erittäin laadukas väritarkkuudeltaan ja 384 alueeseen jaettu LED-taustavalaisu mahdollistaa erittäin tasaisen valotasaisuuden, hyvän kontrastisuhteen ja erittäin mustan mustan. Mitattu väriavaruus on sRGB:n kohdalla oli 99 % ja valikoista löytyy myös erillinen Wide Gamut -tila, jonka avulla päästään lähelle (98 %) AdobeRGB:n väriavaruutta. Näyttö toimitetaan tehtaalta kalibroituna, eikä testiemme perusteella erillisellä kalibroinnilla saavutettu juuri mitään hyötyjä. Paneelin ainoa suurempi heikkous oli väritasaisuus, joka varsinkin korkeilla kirkkauksilla heitti näytön yläreunassa melko paljon. Silmiin nähtävää eroa ei pelatessa kuitenkaan huomattu. Vaikka PG27UQ on brändätty ROG-pelinäytöksi, se soveltuu myös ammattimaisempaan kuvien ja videoiden kanssa työskentelyyn paneelinsa suorityskyvyn puolesta. Tosin 4K UHD -resoluutio ei pääse 27-tuumaisesessa näytössä kunnolla oikeuksiinsa ja näyttökoko saisikin olla huomattavasti isompi.

Uusimmilla hittipeleillä 4K UHD -resoluutiolla ja parhaimmilla kuvanlaatuasetuksilla pelaaminen niin, että ruudunpäivitysnopeus nousee yli 60 FPS:ään vaatii tällä hetkellä vähintään GeForce RTX 2080 -sarjan näytönohjaimen ja silloinkin ruudunpäivitysnopeus on todennäköisesti pelistä riippuen alle 100 FPS. Suorituskyvyn osalta PG27UQ -näytön kohdalla suurin kysymys onkin, kannattaako maksaa 2600 euroa 144 hertsin virkistystaajuudesta ja HDR-tuesta, jota tällä hetkellä tukee vain kourallinen pelejä, kun saman kokoluokan 60 hertsin 4K UHD -näyttöjä on saatavilla jopa yli 2000 euroa halvemmalla.

Swift ROG PG27UQ on kaikin puolin laadukas näyttö, mutta puhtaasti pelaamiseen sen hinta on valitettavasti tällä hetkellä aivan liian korkea ja DisplayPort 1.4 -standardin kaistanleveys kaikenlisäksi rajoittaa väri-informaatiota yli 100 hertsin virkistystaajuuksilla, jotka ovat näytön avainominaisuus. Kolmen vuoden onsite swap -takuu ja jumiutuneiden tai kuolleiden pikseleiden takuukäytäntö ovat kuitenkin erittäin arvokas lisäetu kuluttajalle.


Hyvää

  • Laadukas näyttöpaneeli
  • 144 hertsin virkistystaajuus 4K UHD -resoluutiolla
  • NVIDIA G-Sync -tuki
  • HDR-tuki
  • Jalassa hyvät säätömahdollisuudet
  • Toimitetaan kalibroituna
  • Takuu



Huonoa
  • Posketon hinta
  • Alinäytteistetty väri-informaatio 4K UHD -resoluutiolla korkeilla virkistystaajuuksilla (DisplayPort 1.4 -standardin rajoitus)
  • Tuulettimen ääni mahdollisesti häiritsevä
  • Korkea tehonkulutus

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 278
Hyvä pelinavaus, mutta jäin kaipaamaan kokemuksia ja valokuvia valovuodosta ja IPS-hohdosta.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
Tuulettimen on pakko olla huono vitsi. Eikö vain?

Edit: ei hitto, totta se on. Kyllä on littunäyttöjen tekniikka edistynyt. Edes kuvaputkinäytöt eivät tarvinneet tuuletinta :btooth:
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
68
Typo. Xrite i2 Display pro => X-Rite i1Display Pro

Kiitos artikkelista, mielenkiintoista luettavaa!
 

afterii

Intel vai AMD?
Team Tesla
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
121
On muuten helvetin ruma näyttö:lol:

Ei hassumpi avaus näyttöjen testaamisen osalta:tdown:Jatkoartikkeleita odotellessa.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 659
Typo. Xrite i2 Display pro => X-Rite i1Display Pro

Kiitos artikkelista, mielenkiintoista luettavaa!
Kiitos (typot palautelomakkeen kautta jatkossa sotkemasta kommentointia, kiitos)
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 784
Tuulettimen on pakko olla huono vitsi. Eikö vain?

Edit: ei hitto, totta se on. Kyllä on littunäyttöjen tekniikka edistynyt. Edes kuvaputkinäytöt eivät tarvinneet tuuletinta :btooth:
Kuinka niin? Tuolla kulutuksella käynee varsin kuumana... eli aktiivijäähdytys on tarpeen jollei halua nopeasti pimenevää kuvaa...

Mutta Yep. isompi 34-36” 4K näyttö olisi sopivampi. Mutta ehkä joka tapauksessa kannattaa tämänkin tuotteen osalta odotella seuraavaa sukupolvea ja dp 1.5sta ja pientä hintojen laskua.

Näkyikös artikkelissa minkä Vesa hdr tason tämä näyttö täyttää?
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 534
Ensimmäiseksi näyttöarvostelusta ihan kattava artikkeli harmi vain että nämä 4k 100+hz hdr näytöt ovat keskeneräisiä vielä mutta parin vuoden päästä voi jo harkita.
Myös tuuletin näytössä ei lupaa kovin pitkää ikää jos se rikkoutuu niin siitä tulee ser jätettä aika nopeasti.
Vielä jos on pelamista varten suunniteltu niin saisivat julkaista 1440p näytön missä on hdr ja g-sync ja sammalla saisi korotettu virkistystaajuuden ilman turhia virityksiä.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
321
Mikäs tässä on idea käyttää kahta kalibrointi laitetta? Mahdollisesti huonompi laite jää arvosteluista pois?

Kalibrointi laitteista erillinen arvostelu myöhemmin kiitos. Spyder 5 kiinnostais varsinkin hinnan puolesta kotikäyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
294
Onhan tuo ihan jees laitos, mutta hinta on kyllä suorastaan törkeä. Mutta brändi maksaa, brändi maksaa... Ja jos kyljessä on ROG ja etenkin nVidian logo, niin joku erehtyy ostamaan anyway. Toivottavasti saa myös rahoilleen vastiketta :D
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
929
"Nykyinen DisplayPort 1.4 -standardi aiheuttaa valitettavasti pullonkaulan PG27UQ:n maksimipotentiaalille sillä yli 100 hertsin virkistystaajuuksilla väriavaruus täytyy laskea 8-bittiseksi ja 144 hertsin virkistystaajuudella väri-informaatio täytyy pudottaa 4:2:2-alinäytteistykselle."

Tämä ja korkea hinta ovat hyviä syitä odotella nyt rauhassa pari kolme vuotta. Varmasti hinnat tippuu ja tarpeeksi kaistaa sisältä ä displayportkin on tullut.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 659
"Nykyinen DisplayPort 1.4 -standardi aiheuttaa valitettavasti pullonkaulan PG27UQ:n maksimipotentiaalille sillä yli 100 hertsin virkistystaajuuksilla väriavaruus täytyy laskea 8-bittiseksi ja 144 hertsin virkistystaajuudella väri-informaatio täytyy pudottaa 4:2:2-alinäytteistykselle."
Tuoko ei koske HDMItä?
Tuossa on HDMI 2.0 -liitäntä, joka tukee 3840x2160-resoluutiota vain 60 hertsiin asti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
466
Tuntuu, että tietokonepuolella ei olla ihan vielä valmiita HDR tuloon.

Samoin 4K ainakin omasta mielestä on liian iso resoluutio näin pienelle näytölle. Tai tietenkin resoa aina voi olla, mutta tradeoff on liian suuri. Näyttiksistä ei löydy tarpeeksi potkua.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 651
Mikäs tässä on idea käyttää kahta kalibrointi laitetta? Mahdollisesti huonompi laite jää arvosteluista pois?

Kalibrointi laitteista erillinen arvostelu myöhemmin kiitos. Spyder 5 kiinnostais varsinkin hinnan puolesta kotikäyttöön.
Toinen laite on parempi mittaamaan tiettyjä asioita kuin toinen. Sampsa tai Niko osannee kertoa tarkemmin mitä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 042
"Nykyinen DisplayPort 1.4 -standardi aiheuttaa valitettavasti pullonkaulan PG27UQ:n maksimipotentiaalille sillä yli 100 hertsin virkistystaajuuksilla väriavaruus täytyy laskea 8-bittiseksi ja 144 hertsin virkistystaajuudella väri-informaatio täytyy pudottaa 4:2:2-alinäytteistykselle."

Olisiko ideaa tehdä erillinen artikkeli termistöstä mihin olisi linkkiä? Tiedän että ensimmäinen reaktio on "googlaa, idiootti" mutta miettien ns. "normaalia" käyttäjää joka vain etsii suomenkielistä tietoa uutta näyttöä varten. Sanotaan että hän googlaa eikä ole idiootti, mitä hän löytää?

Esim. haulla "4:2:2-alinäytteistys wikipedia" ei oikein tule mitään hyödyllistä, ehkä hän yrittää sitten hakua: "alinäytteistys wikipedia" ja saa tulokseksi sivun: Laskostuminen – Wikipedia

Nyt siis satunnainen käyttäjä tajuaa että tuolla näytöllä voi nähdä "lännenelokuvissa usein näkyvä kärrynpyörien näennäinen väärä pyörimisnopeus" efektiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
466
"Nykyinen DisplayPort 1.4 -standardi aiheuttaa valitettavasti pullonkaulan PG27UQ:n maksimipotentiaalille sillä yli 100 hertsin virkistystaajuuksilla väriavaruus täytyy laskea 8-bittiseksi ja 144 hertsin virkistystaajuudella väri-informaatio täytyy pudottaa 4:2:2-alinäytteistykselle."

Olisiko ideaa tehdä erillinen artikkeli termistöstä mihin olisi linkkiä? Tiedän että ensimmäinen reaktio on "googlaa, idiootti" mutta miettien ns. "normaalia" käyttäjää joka vain etsii suomenkielistä tietoa uutta näyttöä varten. Sanotaan että hän googlaa eikä ole idiootti, mitä hän löytää?

Esim. haulla "4:2:2-alinäytteistys wikipedia" ei oikein tule mitään hyödyllistä, ehkä hän yrittää sitten hakua: "alinäytteistys wikipedia" ja saa tulokseksi sivun: Laskostuminen – Wikipedia

Nyt siis satunnainen käyttäjä tajuaa että tuolla näytöllä voi nähdä "lännenelokuvissa usein näkyvä kärrynpyörien näennäinen väärä pyörimisnopeus" efektiä.
Juu mullakin kiinnostais tietää mitä tämä 8-bittisyys käytännössä tarkoittaa? Jääkö kokemus niinkö kuinka paljon vajaaksi?
 

mehari

Mehumies
Ylläpidon jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
373
Mikäs tässä on idea käyttää kahta kalibrointi laitetta? Mahdollisesti huonompi laite jää arvosteluista pois?

Kalibrointi laitteista erillinen arvostelu myöhemmin kiitos. Spyder 5 kiinnostais varsinkin hinnan puolesta kotikäyttöön.
Tuolla Spyderin ohjelmistolla saa paremmin pureskeltua dataa mittauksista kuin Display Pro:lla, ainoastaan tuon kontrastisuhteen se laskee virheellisesti alakanttiin. Molemmat laitteet on näytön kalibrointiin kyllä ihan soivia pelejä, mutta tosiaan jos puhutaan laitteiden omista softista niin Spyderin analyysidata on paremmassa muodossa.
 

mehari

Mehumies
Ylläpidon jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
373
"Nykyinen DisplayPort 1.4 -standardi aiheuttaa valitettavasti pullonkaulan PG27UQ:n maksimipotentiaalille sillä yli 100 hertsin virkistystaajuuksilla väriavaruus täytyy laskea 8-bittiseksi ja 144 hertsin virkistystaajuudella väri-informaatio täytyy pudottaa 4:2:2-alinäytteistykselle."

Olisiko ideaa tehdä erillinen artikkeli termistöstä mihin olisi linkkiä? Tiedän että ensimmäinen reaktio on "googlaa, idiootti" mutta miettien ns. "normaalia" käyttäjää joka vain etsii suomenkielistä tietoa uutta näyttöä varten. Sanotaan että hän googlaa eikä ole idiootti, mitä hän löytää?

Esim. haulla "4:2:2-alinäytteistys wikipedia" ei oikein tule mitään hyödyllistä, ehkä hän yrittää sitten hakua: "alinäytteistys wikipedia" ja saa tulokseksi sivun: Laskostuminen – Wikipedia

Nyt siis satunnainen käyttäjä tajuaa että tuolla näytöllä voi nähdä "lännenelokuvissa usein näkyvä kärrynpyörien näennäinen väärä pyörimisnopeus" efektiä.
Jos englanninkieli ei ole ongelma, niin täältä löytyy kattavasti tietoa tuosta alinäytteistyksestä -> Chroma subsampling - Wikipedia

Kuvista se ehkä havainnollistuu helpoiten... @Naama kysymykseen sanoisin, ettei kokemus ei alinäytteistyksen takia jää erityisesti vajaaksi. Alinäytteistystä on peleissä, leffoissa jne. hankala huomata, enkä ainakaan omilla silmillä eroa havainnut. Informaationa se on kuitenkin tärkeää tietää, että vaikka laatikon kyljessä lukee HDR, niin yli 98 hz virkistystaajuudella kyse ei ole enää ihan täydellisestä HDR:stä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 027
Tuossa hintaluokassa näytössä ei kyllä saisi olla hinnan lisäksi mitään muuta miinusta tai muuta mikä saisi katumaan ostopäätöstä pitemmän päälle. Tuuletin on siksi melkonen deal breaker.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
165
Semmoinen lisä artikkeliin, että 120hz:llä 8-bit toimii myös HDR ja kuvanlaadullisesti siinä ei ole käytännössä mitään eroa 10-bit moodiin. Ilmeisesti näyttikset ditheröivät signaalia valmiiksi jolloin se, että signaali tulee 8-bittisenä kortilta näytölle ei ole mitään eroa. Tätä kantsii siis käytännössä pitää melkeinpä aina 120hz moodissa ja unohtaa loput.

Sinällään jännää että kukaan ei tätä ikinä jaksa testata, kaikki vain olettavat, että 8-bit moodi on väreiltään huonompi.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 659
Semmoinen lisä artikkeliin, että 120hz:llä 8-bit toimii myös HDR ja kuvanlaadullisesti siinä ei ole käytännössä mitään eroa 10-bit moodiin. Ilmeisesti näyttikset ditheröivät signaalia valmiiksi jolloin se, että signaali tulee 8-bittisenä kortilta näytölle ei ole mitään eroa. Tätä kantsii siis käytännössä pitää melkeinpä aina 120hz moodissa ja unohtaa loput.

Sinällään jännää että kukaan ei tätä ikinä jaksa testata, kaikki vain olettavat, että 8-bit moodi on väreiltään huonompi.
Oliko mielessä miten tätä käytännössä testata muuten kuin todeta, kuten artikkelissa ettei silmämääräisesti eroa havaittu muuten kuin 4:2:2-alinäytteistetyksellä työpöydän kuvakkeet kellertää?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
165
Oliko mielessä miten tätä käytännössä testata muuten kuin todeta, kuten artikkelissa ettei silmämääräisesti eroa havaittu muuten kuin 4:2:2-alinäytteistetyksellä työpöydän kuvakkeet kellertää?
Artikkelissa annettiin ymmärtää että HDR ei toimisi 8-bit moodissa 120hz asetuksella. Se toimii.

Sen lisäksi kohta "... kaistanleveys ei yksinkertaisesti riitä 4K UHD -resoluutiolla ja 144 hertsin virkistystaajuudella tuottamaan kuvaa täydellisellä väri-informaatiolla edes 8-bittisellä väriavaruudella."
antaa ymmärtämään, että tämä "täydellinen väri-informaatio" (outo termi?) olisi jotenkin näkyvillä oleva asia.'

Lisäksi testissä olisi voinut käydä läpi vähän tuota taustavaloa tarkemmin, varsinkin sen osalta että kuinka pahasti se halottaa kun esitetään mustaa. Kaikki nuo mittaustulokset on ihan jees joo, mutta sitä kaipaisi enemmän vähän käytännön jutuista mainintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
466
"Nykyinen DisplayPort 1.4 -standardi aiheuttaa valitettavasti pullonkaulan PG27UQ:n maksimipotentiaalille sillä yli 100 hertsin virkistystaajuuksilla väriavaruus täytyy laskea 8-bittiseksi ja 144 hertsin virkistystaajuudella väri-informaatio täytyy pudottaa 4:2:2-alinäytteistykselle."

Tämä ja korkea hinta ovat hyviä syitä odotella nyt rauhassa pari kolme vuotta. Varmasti hinnat tippuu ja tarpeeksi kaistaa sisältä ä displayportkin on tullut.
Kyllä on kompromissien kompromissi tämä näyttö, juurikin tuon kaistan loppumisen takia. Ja kaiken tämän saa vieläpä hyvinkin halvalla...

Aikanaan kun sain tietää tästä näytöstä, niin odottelin aika pitkään sen tulemista. Sitten kun tämä näyttö julkaistiin ja luin ensimmäisiä testejä, niin olipahan muuten aika pettymys. Itse en ainakaan pysty perustelemaan tuota hintaa (tai edes puolta siitä pelimonitorille), varsinkin kun 144Hz ei ole irtoamassa täydellä "kuvanlaadulla".
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 651
Lisäksi testissä olisi voinut käydä läpi vähän tuota taustavaloa tarkemmin, varsinkin sen osalta että kuinka pahasti se halottaa kun esitetään mustaa. Kaikki nuo mittaustulokset on ihan jees joo, mutta sitä kaipaisi enemmän vähän käytännön jutuista mainintaa.
Nämä on juuri niitä juttuja, mitä on hyvä tuoda esiin, jotta voi sitten seuraavassa artikkelissa ottaa paremmin huomioon :tup:
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 416
Pikaisesti katsottuna en löytänyt pikseleiden vasteajan tai näytön kokonaisviiveen suhteen mitään mittauksia tai edes subjektiivisia arvioita. Onko näitä harkinnassa tulevaisuudessa?

Kuvittelisin, että aika moni Io-Techin kuluttajista on pelaajia ja myös nuo ominaisuudet merkitsevät. Perustason yleisviive, UFO Motion test ja G2G -vasteajat kertoisivat jo paljon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
527
kaksi tuuletinta näytön sisällä prrrrrrrrrrrrrr

RGB 8bit 120hz työpöydälle eikä tätä 10 bit käytetä edes HDR sisältöön.

AMD kuluttaja näytönohjaimista löytyy 10bit tuki :cool:
Nvidian vastaavista sitä ei löydy.
 

CryptoKid

Jonkun tarttis varmaan tehrä jottain
Make ATK Great Again
Team Linux
Team H2O
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
244
Olisi voinut testata myös jollain järkevällä kirkkaudella noita värien yms. tasaisuuksia. 50 % polttaa silmät puhki ainakin omissa näytöissäni illemmalla.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 659
Semmoinen lisä artikkeliin, että 120hz:llä 8-bit toimii myös HDR ja kuvanlaadullisesti siinä ei ole käytännössä mitään eroa 10-bit moodiin. Ilmeisesti näyttikset ditheröivät signaalia valmiiksi jolloin se, että signaali tulee 8-bittisenä kortilta näytölle ei ole mitään eroa. Tätä kantsii siis käytännössä pitää melkeinpä aina 120hz moodissa ja unohtaa loput.

Sinällään jännää että kukaan ei tätä ikinä jaksa testata, kaikki vain olettavat, että 8-bit moodi on väreiltään huonompi.
kaksi tuuletinta näytön sisällä prrrrrrrrrrrrrr

RGB 8bit 120hz työpöydälle eikä tätä 10 bit käytetä edes HDR sisältöön.

AMD kuluttaja näytönohjaimista löytyy 10bit tuki :cool:
Nvidian vastaavista sitä ei löydy.
Kyllähän GeForce-näytönohjaimelta signaali saadaan lähtemään nykyään 10-bittisenä näytölle? Ja tosiaan kun vaihtaa 120 hz niin tuo tippuu 8 bpc eikä 10 bpc ole valittavissa:

nv-10bpc2.jpg
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 659
Olisi voinut testata myös jollain järkevällä kirkkaudella noita värien yms. tasaisuuksia. 50 % polttaa silmät puhki ainakin omissa näytöissäni illemmalla.
Tuolla Spyder 5 Elite -ohjelmalla ei ainakaan vakiona ole mahdollista mitata alle 50 % kirkkaudella ja kun 100 -> 50 % kirkkaudella jo erot tasoittuvat melkoisesti niin alle 50 % varmaan entisestään.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 659
Pikaisesti katsottuna en löytänyt pikseleiden vasteajan tai näytön kokonaisviiveen suhteen mitään mittauksia tai edes subjektiivisia arvioita. Onko näitä harkinnassa tulevaisuudessa?

Kuvittelisin, että aika moni Io-Techin kuluttajista on pelaajia ja myös nuo ominaisuudet merkitsevät. Perustason yleisviive, UFO Motion test ja G2G -vasteajat kertoisivat jo paljon.
Näitä voidaan mahdollisesti tutkia ja ottaa mukaan tulevaisuudessa, jo tähän ensimmäiseen artikkeliin mittaukset ja testit näissä määrin veivät aika kiitettävästi aikaa opetella, järjestää, tutkia ja analysoida.

Mahtaisiko sulla olla tiedossa jonkun saitin testirutiini, missä esim. UFO Motion test olisi käytössä ja miten ja missä formaatissa tulokset on esitetty?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 416
Tuolla Spyder 5 Elite -ohjelmalla ei ainakaan vakiona ole mahdollista mitata alle 50 % kirkkaudella ja kun 100 -> 50 % kirkkaudella jo erot tasoittuvat melkoisesti niin alle 50 % varmaan entisestään.
Spyder ei kolorimetrina ole ehkä kaikista tarkin. Sama Display Pro:n suhteen. Hankkikaa, jos pystytte, aito fotospektrometri kalibroituna ja tarkkuus nousee ihan eri tasolle ja pystytte tekemään mittauksia, mitä noilla kolorimetreilla ei pysty tekemään. Pt ät iki piste fi on ihana guru näissä, tunnet tyypin.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
Kuinka niin? Tuolla kulutuksella käynee varsin kuumana... eli aktiivijäähdytys on tarpeen jollei halua nopeasti pimenevää kuvaa...

Mutta Yep. isompi 34-36” 4K näyttö olisi sopivampi. Mutta ehkä joka tapauksessa kannattaa tämänkin tuotteen osalta odotella seuraavaa sukupolvea ja dp 1.5sta ja pientä hintojen laskua.
Tuolla kulutuksella juu, joka vetää vertoja kuvaputkinäytöille. Aikanaan selitettiin littunäyttöjen ylivoimaisuutta viileällä toimimisella, nyt sekin etu on mennyttä.

Teknisesti vanhentunutta juurikin liitännän takia ja hirveä hintalappu. Rahat pois jne.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
579
Näitä voidaan mahdollisesti tutkia ja ottaa mukaan tulevaisuudessa, jo tähän ensimmäiseen artikkeliin mittaukset ja testit näissä määrin veivät aika kiitettävästi aikaa opetella, järjestää, tutkia ja analysoida.

Mahtaisiko sulla olla tiedossa jonkun saitin testirutiini, missä esim. UFO Motion test olisi käytössä ja miten ja missä formaatissa tulokset on esitetty?
Tästä voisi katsoa mallia, mikäli haluaa tehdä perusteellista testausta.

Asus ROG Swift PG27UQ Review - TFT Central

En ole tuota kyseistä testiä lukenut, mutta tuon sivuston aiempia testejä olen lukenut ja käyttänyt näytön valinnan apuna.

Tuohon näyttöjen mittaamiseen kannattanee luoda tavoitteet joihin pyritään kaikilla testattavilla näytöillä, esim sRGB ja tietty maksimi kirkkaus (120 cd/m2) johon näyttö kalibroidaan, jonka jälkeen ilmoitetaan saadut tulokset.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 659
Tästä voisi katsoa mallia, mikäli haluaa tehdä perusteellista testausta.

Asus ROG Swift PG27UQ Review - TFT Central

En ole tuota kyseistä testiä lukenut, mutta tuon sivuston aiempia testejä olen lukenut ja käyttänyt näytön valinnan apuna.

Tuohon näyttöjen mittaamiseen kannattanee luoda tavoitteet joihin pyritään kaikilla testattavilla näytöillä, esim sRGB ja tietty maksimi kirkkaus (120 cd/m2) johon näyttö kalibroidaan, jonka jälkeen ilmoitetaan saadut tulokset.
Saitin nimi on TFT Central eli fokus aikalailla pelkästään näytöissä, meidän ei missään nimessä ole tarkoitus testata näyttöjä näin perusteellisesti, vaan kohtalaisen teknisesti, mutta samalla lukijaystävällisesti luettavuudeltaan ja työmäärältään järkevällä konseptilla.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
579
Saitin nimi on TFT Central eli fokus aikalailla pelkästään näytöissä, meidän ei missään nimessä ole tarkoitus testata näyttöjä näin perusteellisesti, vaan kohtalaisen teknisesti, mutta samalla lukijaystävällisesti luettavuudeltaan ja työmäärältään järkevällä konseptilla.
Ymmärrän, tuo oli tarkoitettu tuohon esimerkiksi, koska sellaista kyselit :)
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 659
Hyvä pelinavaus, mutta jäin kaipaamaan kokemuksia ja valokuvia valovuodosta ja IPS-hohdosta.
Jotain tälläistä?



PG27UQ (Local Dimming eli Variable Backlight päällä)



PG27UQ (Local Dimming eli Variable Backlight pois päältä)




500 euron hintainen MG24U

(Nämä päivitetty mukaan artikkeliin)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 103
Ilmeisesti Qdot on 3M kehittämä kalvo, ainakin jossakin Au-opcticsin mallissa oli mainittu.
Sitä mukaa kuin näitä uusia "omia" kalvoja tulee, voisi selittää tekstin yhteenvedossa Qled ym kalvot.

https://multimedia.3m.com/mws/media/985375O/3mtm-quantum-dot-enhancement-film-qdef-white-paper.pdf

Aika paljon testissä on mittaustuloksia joten juttu vaatii syventymistä.
Tarkeää olisi että eri testit olisi aikalailla samalla pohjalla jotta tarvitsemansa tiedon löytäisi helposti, ehkä jotain linkkejä jutuun tms.
Tagit ainakin olisi hyvä olla.

Taulukot ainakin nyt kaipaa parannusta, osa zoomattu liian suureksi jolloin kirjainten pykälät näkyy.
Osa liian pieniä jotta saisi mitään selvää.
upload_2018-12-4_16-56-37.png


Olisi hyvä jos taulukot olisi kohtuullisesti luettavissa myös läppärillä ilman zoomailua.

upload_2018-12-4_17-22-8.png


tuossa vertailuna tft-centralin taulukko.
upload_2018-12-4_17-27-8.png

upload_2018-12-4_17-27-54.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 278
Jotain tälläistä?
Kiitoksia.

PG27UQ:ssa hiukan valovuotoa Local Dimming ollessa pois päältä. Paljaalla silmällä katsottuna selvimmin vasemmassa laidassa keskellä.

Paint.Netissä Adjustments > Auto-level, niin näkee paljon selvemmin:

asus4k-pg27uq-bl2-1_autoadjustcolors.png


LD päällä ja ei mitään vuotoa. Harmi kun on hinnalla ja tuulettimen metelillä pilattu.

Sivuhuomautuksena... katsoin ensin, että onpa MG24U:ssa ja PG27UQ:ssa mielenkiintoisesti kuolleet pikselit samassa muodostelmassa ja periaatteessa samassa kohtaakin paneelia. Sitten hoksasin, että "kuolleet pikselit" johtuvatkin kamerasta.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
435
Uutta näyttö artikkelia odottamaan innolla. Ei huono artikkeli ensimmäiseksi näyttö artikkeliksi. Olisiko myös mahdollista saada Freesync näyttöjäkin jatko artikkeleihin ja vaikka pientä vertailua samantapaisiin Freesync ja G sync näyttöihin?
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 549
Mites tämä suoriutuu alemmilla tarkkuuksilla, vai jäädäänkö samoihin hertseihin. DP pullonkaula poistuu kuitenkin. Muutenkin 4k 27" koossa on mielestäni liikaa, tai siis turhaa, pelinäytölle.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 659
Uutta näyttö artikkelia odottamaan innolla. Ei huono artikkeli ensimmäiseksi näyttö artikkeliksi. Olisiko myös mahdollista saada Freesync näyttöjäkin jatko artikkeleihin ja vaikka pientä vertailua samantapaisiin Freesync ja G sync näyttöihin?
Jep, meillä on täällä jo odottamassa testivuoroa Asus ROG PG258Q ja AOC Agon AG251FZ, jotka molemmat varustettu 24,5-tuumaisella 240 hertsin ja Full HD -resoluution TN-paneelilla. Ominaisuuksien puolesta näytöt ovat identtiset, mutta Asus on varustettu G-Sync-tuella ja hintaa n. 550€ ja AOC varustettu Freesync-tuella ja hintaa n. 350€.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 659
Mites tämä suoriutuu alemmilla tarkkuuksilla, vai jäädäänkö samoihin hertseihin. DP pullonkaula poistuu kuitenkin. Muutenkin 4k 27" koossa on mielestäni liikaa, tai siis turhaa, pelinäytölle.
Tottakai pystyy ajamaan normaalisti esim. 1440p ja 144 hz, mutta edelleen tällöin on käytettävissä vain 4:2:2-alinäytteistys.

+ eihän siinä ole mitään järkeä maksaa näytöstä 2600€ kun tuollaisen 27", 1440p, 144hz, G-Sync -näytön saa 700 eurolla.

edit: tarkennettu
 
Viimeksi muokattu:

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 549
Tottakai pystyy ajamaan normaalisti esim. 1440p ja 144 hz, mutta eihän siinä ole mitään järkeä maksaa näytöstä 2600€ kun tuollaisen 27", 1440p, 144hz, G-Sync -näytön saa 700 eurolla.
Tiedän. Mutta eipä siinä järkeä ole muutenkaan kun näytön spekseihin ei näyttikset yllä vielä parhailla asetuksilla niin jostain joutuu tinkimään.
Saako tuohon hintaan FALD + HDR-näytön? Kysyn mielenkiinnosta kun itse olen paremmin perehtynyt telkkuihin. En siis ollut edes tietoinen että FALD-pelinäyttöjä on olemassa.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 784
Tuntuu, että tietokonepuolella ei olla ihan vielä valmiita HDR tuloon.

Samoin 4K ainakin omasta mielestä on liian iso resoluutio näin pienelle näytölle. Tai tietenkin resoa aina voi olla, mutta tradeoff on liian suuri. Näyttiksistä ei löydy tarpeeksi potkua.
Jos ei olis pikkurahasta kiinni, niin olisihan 4K näytöltä paljon parempi lukea terävämpää tekstiä kuin nykyisestä 1440p näytöstä. Mutta jep, pelaamiseen 4K on muussa kuin pasianssissa liian vaativa jollei rahaa polta muuhun laitteistoon isosti. Mutta isolla 34-36" ruudulla olisi kyllä varsin mukava tehdä töitä!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
466
Jos ei olis pikkurahasta kiinni, niin olisihan 4K näytöltä paljon parempi lukea terävämpää tekstiä kuin nykyisestä 1440p näytöstä. Mutta jep, pelaamiseen 4K on muussa kuin pasianssissa liian vaativa jollei rahaa polta muuhun laitteistoon isosti. Mutta isolla 34-36" ruudulla olisi kyllä varsin mukava tehdä töitä!
Juu joku tollanen reilusti yli 30” olis makia 4K näyttö. Jopa 40”. Sitten tarpeeksi liitäntöjä, että sen voi splitata lähteiden kesken.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
513
Tuota taustavalon humppaa( dynaaminen kontrasti ) voisi testata laajemminkin. Esimerkiksi kuinka nuo dimmingit pelaa yksinäisen kirkkaan pisteen vaeltaessa random rataa mustalla taustalla.
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
266
hirveä hinta.
on selvää ettei näyttö ole tuon rahakasan arvoinen.

ihan hyvä testi.
 

Hessu

Blobiasiamies
Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 429
Ilmeisesti tuuletin pyörii 24/7 samoilla kierroksilla eikä ole millään tavoin säädettävissä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 543
Viestejä
4 319 704
Jäsenet
72 046
Uusin jäsen
mazurka_spinach

Hinta.fi

Ylös Bottom