Testissä Apple Watch Series 9

Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 881
Miyätä noihin naarmuihin tulee, itsellä ollut Series 0,4 ja nykyään 7. Eipä ole paljon naarmuja tullut ja nelonen oli kyllä helkutisti mukana salitreeneissä yms.
Joo, ei noissa tavallisissa ole mitään muuta kosmeettisten jälkien suhteen herkkää kuin näyttö, kun taas Ultrassa se on päinvastoin.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 456
Ilmeisesti tähän on olemassa joku toisen merkkinen laite joka tekee nuo kaikki mitä AW mutta sen akku kestää tuollaista lataamatta välillä?
Vaikea kuvitella mikä tuohon pystyisi pelkän kellon akun varassa, koska tuohon tilaan ei kovin suurta akkua saa mahdutettua.
Eiköhän se, että kaikenlaisia muitakin älykelloja ja aktiivisuusrannekkeita myydään, kerro ihan siitä, että kaikkia samoja toimintoja ei tarvita. Esim. itse koen, että Applen kellossa on varmasti markkinoiden monipuolisimmat ominaisuudet, mutta olen melko pettynyt siihen bisnespäätökseen, että vaikka SoC noissa on kehittynyt jatkuvasti energiatehokkaammaksi, on haluttu pitää akun kulutus samalla tasolla ja lisätä tehoja. Apple olisi voinut myös päättää, että tuotekehitys kohdennetaan siihen, että tehot ovat samat tai hieman suuremmat, mutta akkukestoa kasvatettaisiin.

Haluan itse käyttää samaa kelloa monta vuotta enkä halua ladata jatkuvasti - siksi pitää tinkiä jostain, jotta saa itselle käyttökelpoisen kellon. Nyt esim. aiempia älykelloja olen käyttänyt 3,5 vuottakin. Jos akku uutena kestää 18 h, 3,5 vuoden päästä valitettavasti siitä on höylääntynyt jo jonkin verran pois. Alle 24 h voi olla ongelmallinen, jos ei ole täysin säännöllinen päivärytmi, kun pitäisi aina ennakoida. Ja jos käy vaikka patikoimassa, on paljon helpompaa jos lataamisesta ei tarvitse huolehtia jatkuvasti. Ja mitä useammin lataussyklejä tulee, sitä nopeammin se akkukin vanhenee. Tämä tietysti on kellon valmistajan mieleen kovasti.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 232
Eiköhän se, että kaikenlaisia muitakin älykelloja ja aktiivisuusrannekkeita myydään, kerro ihan siitä, että kaikkia samoja toimintoja ei tarvita. Esim. itse koen, että Applen kellossa on varmasti markkinoiden monipuolisimmat ominaisuudet, mutta olen melko pettynyt siihen bisnespäätökseen, että vaikka SoC noissa on kehittynyt jatkuvasti energiatehokkaammaksi, on haluttu pitää akun kulutus samalla tasolla ja lisätä tehoja. Apple olisi voinut myös päättää, että tuotekehitys kohdennetaan siihen, että tehot ovat samat tai hieman suuremmat, mutta akkukestoa kasvatettaisiin.

Haluan itse käyttää samaa kelloa monta vuotta enkä halua ladata jatkuvasti - siksi pitää tinkiä jostain, jotta saa itselle käyttökelpoisen kellon. Nyt esim. aiempia älykelloja olen käyttänyt 3,5 vuottakin. Jos akku uutena kestää 18 h, 3,5 vuoden päästä valitettavasti siitä on höylääntynyt jo jonkin verran pois. Alle 24 h voi olla ongelmallinen, jos ei ole täysin säännöllinen päivärytmi, kun pitäisi aina ennakoida. Ja jos käy vaikka patikoimassa, on paljon helpompaa jos lataamisesta ei tarvitse huolehtia jatkuvasti. Ja mitä useammin lataussyklejä tulee, sitä nopeammin se akkukin vanhenee. Tämä tietysti on kellon valmistajan mieleen kovasti.
Applella tosiaan on aikalailla tarkimmat nuo sensorit ja ilmeisesti voittaa myös kalliimmat urheilukellot (ainakin ultran). Itselle Samsungista Appleen siirtyneenä iso miinus oli että ei ole jatkuvaa sykkeenseurantaa ja unenseurantakin aika puutteellinen ilman kolmannen osapuolen sovelluksia.
Myös tuohon akun kulumiseen sen verran, että jos päivittäin lataa melkein tyhjästä täyteen niin jo vuodessa akku on selvästi kulunut. Ihannehan olisi ladata 20%-80% välillä jotta saisi akun eliniän maksimoitua.
Ultrassa itselläni tuo akku tuosta 80% 20% kestää noin sen kolme päivää.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 232
Joo, ei noissa tavallisissa ole mitään muuta kosmeettisten jälkien suhteen herkkää kuin näyttö, kun taas Ultrassa se on päinvastoin.
Ei se Ultra mitenkään helposti naarmuunnu. Et selvästi katsonut tuota linkkaamaani videota missä vertailtiin noiden kestävyyttä.
Nyt noin 3kk tainnut Ultra olla käytössä ja ranteessa lähes 24/7 ja välillä kyllä ottanut ihan kunnon osumaa. Vieläkään ei näy mitään jälkiä ja viimeisin kolhaisu oli pöydän kulmaan niin että pöydästä lähti pieni pala puuta ja maalia. Lisäksi noiden perusmallien pinnoite naarmuuntuu 6:lla MOHS ateikolla ei 9:llä. Myöskin kun matkapuhelinfoorumilla kahlannut ainakin sen 100 sivua läpi näistä kelloista niin yleinen mielipide naarmunkestävyydestä menee selvästi Ultralle.
Tuossa vielä pari kuvaa linkkaamastani videosta missä molemmat kellot ovat kokeneet saman käsittelyn
Näyttökuva 2024-01-16 173259.png
Näyttökuva 2024-01-16 174104.png
Näyttökuva 2024-01-16 174429.png
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 881
Esim. itse koen, että Applen kellossa on varmasti markkinoiden monipuolisimmat ominaisuudet, mutta olen melko pettynyt siihen bisnespäätökseen, että vaikka SoC noissa on kehittynyt jatkuvasti energiatehokkaammaksi, on haluttu pitää akun kulutus samalla tasolla ja lisätä tehoja. Apple olisi voinut myös päättää, että tuotekehitys kohdennetaan siihen, että tehot ovat samat tai hieman suuremmat, mutta akkukestoa kasvatettaisiin.
En usko, että SOC akun kestossa kokonaisuutena näyttelee niin suurta osaa, vaan sensorit, näyttö ja verkot on ne jotka sitä syö eniten suhteessa. VIrranhallinta on Applen prossuissa ollut jo pitkään hyvin hanskassa, vaikka uudemman sukupolven prossu on toki virtapihimpi varsinkin, jos nopeus olisi vain sama kuin edellisessä.
Mutta se tosiasia on, että tuollaisella parin watin akulla ei kuuhun mennä.

Haluan itse käyttää samaa kelloa monta vuotta enkä halua ladata jatkuvasti - siksi pitää tinkiä jostain, jotta saa itselle käyttökelpoisen kellon. Nyt esim. aiempia älykelloja olen käyttänyt 3,5 vuottakin. Jos akku uutena kestää 18 h, 3,5 vuoden päästä valitettavasti siitä on höylääntynyt jo jonkin verran pois. Alle 24 h voi olla ongelmallinen, jos ei ole täysin säännöllinen päivärytmi, kun pitäisi aina ennakoida. Ja jos käy vaikka patikoimassa, on paljon helpompaa jos lataamisesta ei tarvitse huolehtia jatkuvasti. Ja mitä useammin lataussyklejä tulee, sitä nopeammin se akkukin vanhenee. Tämä tietysti on kellon valmistajan mieleen kovasti.
Kuulostaa siltä, että et ehkä ole käyttänyt Apple Watchia? Itselläni on omakohtainen kokemus AW3, AW6 ja Ultrasta (1) ja voin sanoa, että niissä kaikissa valmistajan ilmoittama akun kesto on todella pessimistinen siihen verrattuna mitä se on itselläni ollut. Esimerkkinä AW3 meni helposti omassa käytössä 2 pv sellaisella about 16h päivittäisellä käytöllä niin, että akkua on edelleen jäljellä reilu 1/3. AW6:ssa tuli AOD ja sen kanssa meni edelleen tuo about 16h päivässä käyttöä ja akkua oli jäljellä jotain 40%. Ultra 1 menee jälleen 2 pv samaisella about 16h käytöllä AOD päällä ja akkua on jäljellä reilu 40% joskus melkein 50%.

Tuo AW3 on ostettu joskus sen julkaisun tienoilla ja sen akun kesto on edelleen samanlainen kuin oli uutena. Kello oli reilun 3 vuotta jatkuvassa käytössä ja edelleen "remppakellona".
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 881
Ei se Ultra mitenkään helposti naarmuunnu. Et selvästi katsonut tuota linkkaamaani videota missä vertailtiin noiden kestävyyttä.
Juuri tuon kyseisen videon katsoin aikoinaan ja oli aika v***llinen pettymys, kun ensimmäinen hiusnaarmu tuli Ultraani, kun hieman roskiskaapin oven saranaan sitä onnistuin hipaisemaan. Verkkokkina AW3 ja AW6 saaneet samaa käsittelyä lukemattomia kertoja ilman mitään hienoisia jälkiä. En nyt puhu sellaisista kilometrin päähän näkyvistä jäljistä vaan siitä kuinka helposti tarkemmin katsellessa näkyvän naarmun kumpaankin saa aikaiseksi.

Mutta kuten sanoin jo aiemmin, Ultra kestää taatusti paremmin auton perässä vetämistä ja vasaralla hakkaamista kuin tavallinen. Ei sitä rikki saa juuri mitenkään.

Myöskin kun matkapuhelinfoorumilla kahlannut ainakin sen 100 sivua läpi näistä kelloista niin yleinen mielipide naarmunkestävyydestä menee selvästi Ultralle.
Samalla tavalla netti on pullollaan kuvia ja esimerkkejä naarmuista ja siitä miten ne on sinne helposti ilmaantunut...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 456
Tuo AW3 on ostettu joskus sen julkaisun tienoilla ja sen akun kesto on edelleen samanlainen kuin oli uutena. Kello oli reilun 3 vuotta jatkuvassa käytössä ja edelleen "remppakellona".
Tällainen yksittäinen kokemus ei kerro mitään. Esim. redditissä on kokonaisia ketjuja, joissa ihmiset kertovat Apple-omistajina tarkempia tuloksia omista laitteista: Reddit - Dive into anything
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 881
Tällainen yksittäinen kokemus ei kerro mitään. Esim. redditissä on kokonaisia ketjuja, joissa ihmiset kertovat Apple-omistajina tarkempia tuloksia omista laitteista: Reddit - Dive into anything
Yksittäinen kokemus _kolmen_ eri Applen Watch mallin kanssa. ;)

Mutta joo, tuo AW6:n akku on sen health meterin mukaan kaikista heikoin omistani. Tuo vanha AW3 on edelleen 100% tänä päivänä, AW6 89% ja Ultra 99%.
Kaikilla niillä pääsee aikaisemmassa viestissäni kertomiini käyttöaikoihin. Se riittää minulle. AW6 on noista ainoa jossa tuo ikääntyminen alkaa näkyä. Mutta paskoja akkuyksilöitä on nykyisin vähän joka vehkeessä mahdollista tulla eteen.

Tuossa tavallisessa AW:ssa on jotain wattinen akku, ei sillä kuuhun mennä edelleenkään. Sekin on hyvä pitää mielessä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 472
Viestejä
4 216 790
Jäsenet
71 060
Uusin jäsen
Olkiluodon pääinsinööri

Hinta.fi

Ylös Bottom