Testissä Ultrawide-pelinäytöt: Asus ROG Swift PG35VQ & MSI Optix MPG341CQR

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mehari
  • Aloitettu Aloitettu

mehari

Mehumies
Ylläpidon jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
376
AsusvsMSi-artikkeli-1024x436.jpg



io-techin testiin saapui kaksi Ultrawide- eli 3440x1440-resoluution pelinäyttöä Asukselta ja MSI:ltä. Asus ROG Swift PG35VQ edustaa 3000 euron hinnallaan Ultrawide-näyttöjen terävintä kärkeä, mutta vajaan 1000 euron hintainen MSI:n Optix MPG341CQR on myös hyvillä ominaisuuksilla varustettu laatunäyttö.

Tutustumme artikkelissa molempien näyttöjen ominaisuuksiin ja selvitämme, mitä yli 2000 euron hintaeron taustalta löytyy. Testeissä mittasimme muun muassa näyttöjen väriavaruuden, kontrastisuhteen, kirkkauden, väri- ja valotasaisuuden sekä viiveen.

Lue artikkeli: Testissä Ultrawide-pelinäytöt: Asus ROG Swift PG35VQ & MSI Optix MPG341CQR

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sisältä löytyvät tuhannet kirkkaat ledit, jotka mahdollistavat 512 alueeseen jaetun FALD-taustavalotekniikan yhdistettynä DisplayHDR 1000 -standardiin, tuottavat huomattavan määrän lämpöä. Tästä syystä näyttö on aktiivisesti jäähdytetty takaosassa sijaitsevilla kolmella tuulettimella, joiden ääni on selvästi havaittavissa jo perus työpöytäkäytössä sekä pelatessa.
Vaikka tämä on toki Asuksen virallinen selitys asialle, on huomionarvoista että tuuletin (tai useampi kuten tässä) löytyy nimenomaan kaikista G-Sync Ultimate -näytöistä, ei kaikista DisplayHDR 1000 -näytöistä. Ainakin kun tuo G-Sync Ultimate lanseerattiin se tuuletin pistettiin täysin ko. moduulin piikkiin.
 
Kiitos hyvästä Artikkelista! Tuommoinen ultrawide näyttö on meikäläisellä lähivuosina kiikarissa joten kiva jos näistä vielä hinnat ja laatu paranisi! Lisää näitä! :tup::tup:
 
Vaikka tämä on toki Asuksen virallinen selitys asialle, on huomionarvoista että tuuletin (tai useampi kuten tässä) löytyy nimenomaan kaikista G-Sync Ultimate -näytöistä, ei kaikista DisplayHDR 1000 -näytöistä. Ainakin kun tuo G-Sync Ultimate lanseerattiin se tuuletin pistettiin täysin ko. moduulin piikkiin.

Se selittänee ainakin tarpeen kolmelle tuulettimelle, siinä missä esim. PG27UQ:ssa pärjättiin yhdellä.
 
Katselukulmista olisi ollut kiva kuulla. Voiko esimerkiksi kaksi henkilöä katsoa näyttöä (peliä) samaan aikaan kokemuksen huononematta?
 
Muistakseni LTT huomasi asus näytössä kun dynaaminen taystavalaistus on päällä niin työpöydällä tummaa taustaa vasten kun liikutti jotain ikkunaa tuli outo hehkuva valo ikkunan reunoille.
HDR on tuossa näytössä taas toimiva eikä ole vain markkinointi merkintä.
Tuossa Asus mallissa läytyy myös DAC ES9118 kuulokkeille mitä ei mainittu.(olin sokea):facepalm:

Toivottavasti saavat ensi vuoden malleissa DP2.0 liitännät sekä järkevämmät hinnat.

Kiitos laajasta artikkelista missä oli katettu tärkeimmät.
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa että arvostelette Näyttöjä ja laadulla. Mut saisitte arvostella enemmän halvemman pään näyttöjä 200-300e. Ei ton hintaisia näyttöjä taida ostaa muut kuin ammattilaiset ja tietotekniikkaan tosi harrastajat.

Yks toive et saisitte arvosteluun Acer XB Predator XB271HU. Vanha näyttö alkaa olemaan, mut yks parhaimpia IPS näyttöjä pelikäyttöön edelleen 500e hintaluokassa.
 
Hienoa että arvostelette Näyttöjä ja laadulla. Mut saisitte arvostella enemmän halvemman pään näyttöjä 200-300e. Ei ton hintaisia näyttöjä taida ostaa muut kuin ammattilaiset ja tietotekniikkaan tosi harrastajat.

Yks toive et saisitte arvosteluun Acer XB Predator XB271HU. Vanha näyttö alkaa olemaan, mut yks parhaimpia IPS näyttöjä pelikäyttöön edelleen 500e hintaluokassa.

Onhan tässä aikalailla erilaisia näyttöjä nyt arvosteltu 4k, 1440p, Full HD, Ultrawide. Valitettavasti näyttöjen testikappaleet keskittyvät yleensä uusimpiin malleihin, eikä niissäkään yleensä halvimpiin malleihin.
 
Vaikka tämä on toki Asuksen virallinen selitys asialle, on huomionarvoista että tuuletin (tai useampi kuten tässä) löytyy nimenomaan kaikista G-Sync Ultimate -näytöistä, ei kaikista DisplayHDR 1000 -näytöistä. Ainakin kun tuo G-Sync Ultimate lanseerattiin se tuuletin pistettiin täysin ko. moduulin piikkiin.

Hmm joo toi G-sync Ultimaten mahdollistava piiri on Intelin / Alteran Arria 10 GX FPGA-piiri (10AX048H2F34E1HG), joka maksaa esim. Mouserissa 2340€/kpl. Lisäksi mukana on muutama gigatavu DDR4-muistia.
Jostain syystä Nvidia ei viitsinyt valmistuttaa custom ASIC-piiriä G-synciä varten, jollainen tuskin maksaisi sataa euroa kappaleelta. Sen sijaan käytetään tuollaista älyttömän hintaista FPGA:ta.
G-sync -näytöissä on Nvidian laiskuuden takia noin tonnin verran turhaa hintaa. Sen lisäksi Freesync tuntuu toimivan Nvidian näyttiksellä varsin hyvin. Kai se sitten on ihan sama maksaako näyttö 1500€ vai 3000€, potentiaalisia ostajia on suurin piirtein saman verran.
Kaareva pelinäyttö hyvällä paneelilla olis kyllä kiva olla. Nyt on itsellä Samsungin 34" 1440p ultrawide suoralla VA-paneelilla, kellottuu 95 hertsiin. Tässä on tosi hitaat G2G -vasteajat jne. Tummia nettisivuja rullaillessa huomaa parhaiten miten kuva häntii. Tällaista ongelmaa ei ollut ollenkaan edellisessä näytössä, jossa oli 60 Hertsin IPS-paneeli...
MicroLEDejä odotellessa...

On muuten myös ihan kamalan näköinen tuo Asuksen 512 alueen FALD, kun on musta kuva ja hiiren kursori ruudulla. Pitäisi olla huomattavasti hienojakoisempi toteutus, jotta sitä voisi käyttää. Jos pelissä on vaikka valkea tähtäin aina näytön keskellä, niin pimeissä paikoissa keskellä näyttöä on sitten harmaa läntti tähtäimen ympärillä kun pitäisi olla mustaa. Ainakin itseäni häiritsee ihan älyttömästi tuollaiset kuvan "vääristymät". Vähän höperöä, jos näytön asetuksia pitää olla jatkuvasti rumppaamassa riippuen siitä mitä on tekemässä. FALD on varmaan ihan jees jossain perusolemukseltaan kirkkaassa leffassa. Jos ruudulla on jotain tummaa niin se on sitten tosi tummaa. Sen sijaan sci-fi -leffan tähtitaivasta katsoessa taas tuo FALD todennäköisesti vilkuttelee ja välkyttelee siihen malliin, että näyttää ihan älyttömältä.
 
On muuten myös ihan kamalan näköinen tuo Asuksen 512 alueen FALD, kun on musta kuva ja hiiren kursori ruudulla.
Sanoisin, että silti parempi kuin se, että kyseinen ’halo’ ulottuu koko paneelin alueelle, kuten normaalilla taustavalotekniikalla. Fald ei lisää mitään ylimääräistä valovuotoa tai nosta mustan tasoa vaaleiden objektien ympärillä verrattuna siihen että taustavalo oltaisiin toteutettu perinteisemmällä leditekniikalla. Artikkelissakin kyseinen kuva on luultavasti otettu paneelin kirkkaus tapissa, joka on työpöytäkäytössä täysin käyttökelvoton asetus. Säällisemmällä 80-120 mcd maksimikirkkaudella tuon näkeminen/valokuvaaminen yhtä selkeästi on jo hieman haastavampaa.
 
Lisäksi tuo halo riippuu vahvasti katselukulmasta. Tuo kuva on otettu vinosta ja ainakin oman X35:n halo-efekti on lähes huomaamaton suoraan edestä katsottuna. En tiedä miten tarkalleen panelin kerrosburgeri on rakennettu, mutta selvästi nämä ovat herkkiä sille mistä niitä katsoo FALD päällä.
 
Lisäksi tuo halo riippuu vahvasti katselukulmasta. Tuo kuva on otettu vinosta ja ainakin oman X35:n halo-efekti on lähes huomaamaton suoraan edestä katsottuna. En tiedä miten tarkalleen panelin kerrosburgeri on rakennettu, mutta selvästi nämä ovat herkkiä sille mistä niitä katsoo FALD päällä.
Ihan samalla tavalla ne bleedaa oli se local dimming päällä vai ei. Ei siellä ole mitään erillistä toista taustavaloa. VA paneelit itsessään päästävät etenkin ylhäältä katsottaessa taustavaloa läpi pikkasen voimakkaammin, sivuilta sama homma ei ole yleensä yhtä paha.
 
Tuolla asuksen hinnalla kuvittelisi saavansa näytön jossa ei tarvita tuulettimia. Varmasti saavutettavissa mutta lienee helpointa ladata paneeli täyteen ropelleja. En ostaisi aktiivituuletettua näyttöä ikinä.
 
Hmm joo toi G-sync Ultimaten mahdollistava piiri on Intelin / Alteran Arria 10 GX FPGA-piiri (10AX048H2F34E1HG), joka maksaa esim. Mouserissa 2340€/kpl. Lisäksi mukana on muutama gigatavu DDR4-muistia.
Jostain syystä Nvidia ei viitsinyt valmistuttaa custom ASIC-piiriä G-synciä varten, jollainen tuskin maksaisi sataa euroa kappaleelta. Sen sijaan käytetään tuollaista älyttömän hintaista FPGA:ta.
G-sync -näytöissä on Nvidian laiskuuden takia noin tonnin verran turhaa hintaa.

Tuskinpa nVidia maksaa muutamaa satasta paljoa enempää ko. kompenentista. Omilla sopimuksilla ne tilaa valmistajalta suoraan ja aivan varmasti nVidia on punninnut, että milloin kannattaa siirtyä omaan custom-piiriin geneerisen sijasta.
 
Tuskinpa nVidia maksaa muutamaa satasta paljoa enempää ko. kompenentista. Omilla sopimuksilla ne tilaa valmistajalta suoraan ja aivan varmasti nVidia on punninnut, että milloin kannattaa siirtyä omaan custom-piiriin geneerisen sijasta.
Ilmeisesti vastaus on "ei ikinä" koska myös alkuperäisen speksin mukaiset käyttävät edelleen FPGA:ta (toki eri kuin tuo Ultimatessa oleva)
 
Olisikohan FPGA valittu siksi että sen toimintaa pystyy fiksaamaan jälkikäteen patchaamalla firmistä... Pari generaatiota vielä lisää niin sitten ehkä tehdään custom-piiri?
 
Itseäni naurattaa näissä ultrawide monitoireissa se, että Steamin foorumit on täynnä itkiöitä, jotka itkee itseään uneen foorumeilla kun suurin osa peleistä jättää mustat palkit monitoriin kun resoluutiota ei tueta. Tajuamatta, että näin se tietotekniikassa menee, että jos käyttää "niche" resoluutiota niin ei sitä tueta samassa mitassa kuin resoluutioita joita käyttää 99% kuluttajista.

Jokainen tuettu resoluutio näet lisää pelinkehittäjien kuluja, koska kaikki käyttöliittymä elementtien skaalaus pitää erikseen kehittää ja testata joka resoluutiolle erikseen. Pienillä pelikehittäjillä ei ikinä ole mahdollisuutta kehittää tukea 100 eri resoluutiolle ja resursseja vielä testata 100 eri resoluutiota erikseen, että UI elementit toimivat kaikissa tilanteissa ja skaalautuvat oikein. Näin se vain on ja näin se tulee olemaan jatkossakin.

Sen ymmärrän kyllä, että jos joku selkeä käyttötarkoitus ultrawidelle esim. on aktiivinen simulaattori pelaaja tai pelaa pääasiassa sellaisia pelejä missä on tuki näille eikä niin välitä, että iso osa peleistä ei tue ultrawiden natiiviresoluutiota. Steamin foorumeilla vaan tuntuu olevan pajon porukkaa, jotka eivät ymmärrä faktoja it alasta ja tekniikasta.
 
Ultrawidet ovat tulevaisuus. Pelidevaajille lisätyö tukea näitä kuvasuhteita ei ole kovin kummoinen ja pelatessa laajempi näkymä on erittäin hyvä asia.

Ja ei, homma ei avaudu ellet ole käyttänyt ultrawideä enemmän. Tosin useamman monitorin setti ajaa jossain määrin samaa asiaa työkäytössä, mutta pelatessa ultrawide on paaaaljon parempi idea.
 
Itseäni naurattaa näissä ultrawide monitoireissa se, että Steamin foorumit on täynnä itkiöitä, jotka itkee itseään uneen foorumeilla kun suurin osa peleistä jättää mustat palkit monitoriin kun resoluutiota ei tueta. Tajuamatta, että näin se tietotekniikassa menee, että jos käyttää "niche" resoluutiota niin ei sitä tueta samassa mitassa kuin resoluutioita joita käyttää 99% kuluttajista.

Jokainen tuettu resoluutio näet lisää pelinkehittäjien kuluja, koska kaikki käyttöliittymä elementtien skaalaus pitää erikseen kehittää ja testata joka resoluutiolle erikseen. Pienillä pelikehittäjillä ei ikinä ole mahdollisuutta kehittää tukea 100 eri resoluutiolle ja resursseja vielä testata 100 eri resoluutiota erikseen, että UI elementit toimivat kaikissa tilanteissa ja skaalautuvat oikein. Näin se vain on ja näin se tulee olemaan jatkossakin.

Sen ymmärrän kyllä, että jos joku selkeä käyttötarkoitus ultrawidelle esim. on aktiivinen simulaattori pelaaja tai pelaa pääasiassa sellaisia pelejä missä on tuki näille eikä niin välitä, että iso osa peleistä ei tue ultrawiden natiiviresoluutiota. Steamin foorumeilla vaan tuntuu olevan pajon porukkaa, jotka eivät ymmärrä faktoja it alasta ja tekniikasta.
Samalla logiikalla tyydytään konsoleiden 720p@30FPS "cinematic experience"-kokemukseen, koska kehittäjillä ei ole varaa ja aikaa kehittää parempaa. :kahvi:

Steamin foorumeilla olevat ulinat ovat suoraan verrannollisia positiivisiin postauksiin, koska jokainen jolla "kaikki toimii" toki käy kirjoittamassa että hänellä kaikki toimii? :think:

Ja sitä rataa...
 
Samalla logiikalla tyydytään konsoleiden 720p@30FPS "cinematic experience"-kokemukseen, koska kehittäjillä ei ole varaa ja aikaa kehittää parempaa.

Steamin foorumeilla olevat ulinat ovat suoraan verrannollisia positiivisiin postauksiin, koska jokainen jolla "kaikki toimii" toki käy kirjoittamassa että hänellä kaikki toimii? :think:

Ja sitä rataa...

PC pelaamisessa kaikki yleisimmät resoluutiot ovat aina tuettu tällä hetkellä yleisin resoluution on 1920x1080 sitä käyttää yli 60% kuluttajista joten se on aina kaikissa peleissä tuettuna ja siihen päälle sitten muita resoluutioita yleisyysjärjestyksessä ja kun resurssit loppuvat niin tuki loppuu myös. Et löydä markkinoilta yhtään ainoaa peliä, joka ei tukisi 1920x1080 resoluutiota. Näin se vain menee ja tulee menemään niin kauan kun 1920x1080 on yleisin resoluutio. Heti kun joku muu resoluutio muuttuu yleisimmäksi se muuttuu, mutta tähän voi mennä hieman aikaa, koska toiseksi yleisimmät resoluutiot ovat yleensä käytössä 2-3% kuluttajista. Ultrawidea käyttää promillen tuhannesosa kuluttajista.
 
PC pelaamisessa kaikki yleisimmät resoluutiot ovat aina tuettu tällä hetkellä yleisin resoluution on 1920x1080 sitä käyttää yli 60% kuluttajista joten se on aina kaikissa peleissä tuettuna ja siihen päälle sitten muita resoluutioita yleisyysjärjestyksessä ja kun resurssit loppuvat niin tuki loppuu myös. Et löydä markkinoilta yhtään ainoaa peliä, joka ei tukisi 1920x1080 resoluutiota. Näin se vain menee ja tulee menemään niin kauan kun 1920x1080 on yleisin resoluutio. Heti kun joku muu resoluutio muuttuu yleisimmäksi se muuttuu, mutta tähän voi mennä hieman aikaa, koska toiseksi yleisimmät resoluutiot ovat yleensä käytössä 2-3% kuluttajista. Ultrawidea käyttää promillen tuhannesosa kuluttajista.
Nyt siis käännetään keskustelua siihen mikä on yleisin resoluutio? Käsitin että tässä puhuttiin siitä että niitä tulevia resoluutioita olisi syytä tukea, koska ne ovat mitä luultavammin tulevaisuutta. 30 vuotta sitten 1920x1080:kin oli ihan yhtä "promillen tuhannesosa kuluttajista", ja samalla logiikalla panostaminen siihen olisi ollut turhaa.

Toki panostaminen menee siihen suuntaan mistä tulee eniten tuloa ja katetta, mutta ultrawide-tuen jättäminen isojen studioiden kohdalla on lähinnä laiskuutta ja haluttomuutta tehdä jotain oikeasti uutta. Indiestudioiden kohdalla tilanne luultavasti menee studion rahallisen tilanteen ja kehittäjien taitojen mukaisesti.
 
Nyt siis käännetään keskustelua siihen mikä on yleisin resoluutio? Käsitin että tässä puhuttiin siitä että niitä tulevia resoluutioita olisi syytä tukea, koska ne ovat mitä luultavammin tulevaisuutta. 30 vuotta sitten 1920x1080:kin oli ihan yhtä "promillen tuhannesosa kuluttajista", ja samalla logiikalla panostaminen siihen olisi ollut turhaa.

Toki panostaminen menee siihen suuntaan mistä tulee eniten tuloa ja katetta, mutta ultrawide-tuen jättäminen isojen studioiden kohdalla on lähinnä laiskuutta ja haluttomuutta tehdä jotain oikeasti uutta. Indiestudioiden kohdalla tilanne luultavasti menee studion rahallisen tilanteen ja kehittäjien taitojen mukaisesti.

Olen itse kehittänyt pelejä 90-luvulta asti joten tiedän miten se tapahtuu tiedän myös mikä on realistista jollekin muutaman hengen pelinkehitys studiolle ja tiedän myös jonkin verran käyttöliittymän kehityksestä ja siitä miten kova työ siinä on käyttöliittymä pitää skaalata eri resoluutioille oikein. Ei pienillä pelinkehitystaloilla edes ole resursseja ostaa kymmeniä eri monitoreja testi käyttöön (ja kehittäjille), koska tuki jokaiselle resoluutio pitää testata ja kehittää erikseen eikä edes henkilökuntaa sitoa kuukausiksi testailemaan eri resoluutioita ja kirjoittamaan koodia uudelleen jokaiselle resoluutiolle, koska dynaaminen skaalautuminen ei ole mikään yksinkertainen asia. Siinä tulee ongelmia fonttien kanssa ja monien eri käyttöliittymäelementtien. Grafiikka resurssit pitää myös kehittää erikseen joka resoluutiolle joka maksaa valtavasti ja vie aikaa.

Vain AAA kokoluokan pelifirmoilla on mahdollisuudet pitää jotain 100 hengen testi tiimiä, jolla on satoja eri laitteita ja monitoreja, jotta peli tulee testatuksi kaikilla mahdollisilla kokoonpainoilla ja resoluutioilla, sekä kehittää UI elementit ja grafiikka resurssit joka resoluutiolle optimoituina versioina (tai maksaa jollekin ulkopuolisella taholla tälläisestä testaamisesta, joka on kallista).
 
Nyt siis käännetään keskustelua siihen mikä on yleisin resoluutio? Käsitin että tässä puhuttiin siitä että niitä tulevia resoluutioita olisi syytä tukea, koska ne ovat mitä luultavammin tulevaisuutta. 30 vuotta sitten 1920x1080:kin oli ihan yhtä "promillen tuhannesosa kuluttajista", ja samalla logiikalla panostaminen siihen olisi ollut turhaa.

Toki panostaminen menee siihen suuntaan mistä tulee eniten tuloa ja katetta, mutta ultrawide-tuen jättäminen isojen studioiden kohdalla on lähinnä laiskuutta ja haluttomuutta tehdä jotain oikeasti uutta. Indiestudioiden kohdalla tilanne luultavasti menee studion rahallisen tilanteen ja kehittäjien taitojen mukaisesti.
Eikös sullakin taida olla Ultrawide näyttö? Onko sulla osunut uusia pelejä vastaan joissa ei olisi tukea esim. tälle 3440x1440 resoluutiolle? Itsellä ei ole tullut about 2 vuoden aikana yhtään uutta peliä vastaan joissa tukea ei olisi ollut, eli alkaa olemaan jo melko hyvin tuettu tämä masterrace-kuvasuhde.
 
Eikös sullakin taida olla Ultrawide näyttö? Onko sulla osunut uusia pelejä vastaan joissa ei olisi tukea esim. tälle 3440x1440 resoluutiolle? Itsellä ei ole tullut about 2 vuoden aikana yhtään uutta peliä vastaan joissa tukea ei olisi ollut, eli alkaa olemaan jo melko hyvin tuettu tämä masterrace-kuvasuhde.
Mulla on ollut ultrawide jo vuodesta 2015. "Once you go ultrawide.." :) Alkuvaiheessa osa peleistä vaatinee tweakkauksia esim .ini-tiedostoissa yms., mutta viime vuosina lähes peli kuin peli on tukenut tätä resoluutiota. Ei kyllä tulisi mieleenkään palata 16:9 pariin. Ei toimisto- (töissä 2x ultrawide 1440p), eikä pelikäytössäkään.

Jokaisen Steam-tilin ja ultrawide-näytön omaavan kannattaa tilata tämän curatorin Steamissa: Steam Curator: /r/ultrawidemasterrace Group
 
Mulla on ollut ultrawide jo vuodesta 2015. "Once you go ultrawide.." :) Alkuvaiheessa osa peleistä vaatinee tweakkauksia esim .ini-tiedostoissa yms., mutta viime vuosina lähes peli kuin peli on tukenut tätä resoluutiota. Ei kyllä tulisi mieleenkään palata 16:9 pariin. Ei toimisto- (töissä 2x ultrawide 1440p), eikä pelikäytössäkään.

Jokaisen Steam-tilin ja ultrawide-näytön omaavan kannattaa tilata tämän curatorin Steamissa: Steam Curator: /r/ultrawidemasterrace Group
Niin siis mullakin on ekasta X34-erästä mitä on suomeen saatu, mutta aluksi tuli vielä tuettomia pelejä, viimeiseen 2 vuoteen ei enää niinkään.

Edit: Ostopäivä 28.11.2015.:btooth:
 
Olisikohan FPGA valittu siksi että sen toimintaa pystyy fiksaamaan jälkikäteen patchaamalla firmistä... Pari generaatiota vielä lisää niin sitten ehkä tehdään custom-piiri?
Ehkä FPGA tuo mainitsemaasi joustavuutta järkihintaan. ASIC SoC voisi ajaa saman asian, mutta siinä ehkä tulisi keksittyä pyörä uudestaan.

Sitten mutuilusta johonkin muuhun.

Omistan X34P:n ja pidän kyllä kovasti kuvasuhteesta, että seuraavakin monitori tulee olemaan UltraWide. 3840×1600 HDR:llä kiinnostaa, mutta saanee tovin odottaa sopivilla spekseilla ja säästäminenkin pitäisi aloittaa jo per heti. En välitä niin 4K UHD-resoluutiosta PC:llä (pl. UW-4K ja UHD BFGD). Lisäksi Windows 10 on vielä melko keskeneräisen oloinen skaalausen viimeistelyn suhteen vs. MAC.

Eikö se kuvasuhteen muutos työllistä eniten pelien kehittäjiä, eikä varsinaisesti resoluution muutos, esim 720p > 1080p? En ole pelinkehittäjä, joten en tiedä. Näyttäisi, että UWQHD on aika hyvin uusissa peleissä tuottu ja hyvä näin. Näen kyllä jatkumoa formaatille.
 
Sanoisin, että silti parempi kuin se, että kyseinen ’halo’ ulottuu koko paneelin alueelle, kuten normaalilla taustavalotekniikalla. Fald ei lisää mitään ylimääräistä valovuotoa tai nosta mustan tasoa vaaleiden objektien ympärillä verrattuna siihen että taustavalo oltaisiin toteutettu perinteisemmällä leditekniikalla. Artikkelissakin kyseinen kuva on luultavasti otettu paneelin kirkkaus tapissa, joka on työpöytäkäytössä täysin käyttökelvoton asetus. Säällisemmällä 80-120 mcd maksimikirkkaudella tuon näkeminen/valokuvaaminen yhtä selkeästi on jo hieman haastavampaa.

Pointti olikin enemmän siinä, että kun taustavalo on yhtä kirkas koko paneelin alueella, niin ei synny tuollaisia omituisia kirkkaita alueita, joiden kuuluisi olla tummia. Ja kyllähän se FALD varmasti nostaa taustavalon kirkkauden korkeammaksi siinä alueella jossa jotain vaaleaa on, kuin mitä se kirkkaus on kun FALD on pois käytöstä.

Itseäni naurattaa näissä ultrawide monitoireissa se, että Steamin foorumit on täynnä itkiöitä, jotka itkee itseään uneen foorumeilla kun suurin osa peleistä jättää mustat palkit monitoriin kun resoluutiota ei tueta. Tajuamatta, että näin se tietotekniikassa menee, että jos käyttää "niche" resoluutiota niin ei sitä tueta samassa mitassa kuin resoluutioita joita käyttää 99% kuluttajista. ...

Olen käyttänyt ultrawide-näyttöjä vuodesta 2014 lähtien, ja ainoa peli joka ei ole tukenut UW-resoluutioita on ollut Metal Gear Solid 5. Siihenkin kyllä on olemassa harrastajien kyhäämä patchi, jolla saa ultrawiden käyttöön. Suht monessa pelissä tosin HUD/UI ei leviä ultrawide-näytön laidoille saakka, vaan pysyy vastaavan 16:9-näytön HUDin kohdalla. Esim. GTA V. Ja olen pelaillut sellaisia yhdenkin kehittäjän kyhäämiä pelejä, ja kaikissa saa kyllä ultrawide-resoluution valittua pelin omista asetuksista. Esimerkiksi Supreme Commander: Forged Alliance on vuodelta 2007 ja siinäkin UW toimii ilman kikkailuja ja kaikki pelin toiminnot leviää näytön laidoille asti.
 
Pointti olikin enemmän siinä, että kun taustavalo on yhtä kirkas koko paneelin alueella, niin ei synny tuollaisia omituisia kirkkaita alueita, joiden kuuluisi olla tummia. Ja kyllähän se FALD varmasti nostaa taustavalon kirkkauden korkeammaksi siinä alueella jossa jotain vaaleaa on, kuin mitä se kirkkaus on kun FALD on pois käytöstä.
Mitään syytä ei sille ole, että FALD päällä yksittäisen valkoisen pikselin alla oleva lamppu pitäisi laittaa kirkkaammalle kuin tilanteessa jossa dynaaminen taustavalo on pois päältä. Kyse on lähinnä siitä että haluaako koko ruudun kokoisen ’halon’, vai vain kirkkaiden asioiden ympärille halot. Tasaisemman näköinenhän se on kun mustan taso on koko paneelin alueella aina sama.

@mehari joku vertailukuva artikkelin näytöistä samassa tilanteessa 120mcd kalibroituna olisi kiva ja tarjoaisi lisää materiaalia keskustelua varten! Joko paneelit vierekkäin tai sitten järkkärillä manuaaliasetuksilla sama valotus ja erilliset kuvat.
 
Itseäni naurattaa näissä ultrawide monitoireissa se, että Steamin foorumit on täynnä itkiöitä, jotka itkee itseään uneen foorumeilla kun suurin osa peleistä jättää mustat palkit monitoriin kun resoluutiota ei tueta. Tajuamatta, että näin se tietotekniikassa menee, että jos käyttää "niche" resoluutiota niin ei sitä tueta samassa mitassa kuin resoluutioita joita käyttää 99% kuluttajista.

Jokainen tuettu resoluutio näet lisää pelinkehittäjien kuluja, koska kaikki käyttöliittymä elementtien skaalaus pitää erikseen kehittää ja testata joka resoluutiolle erikseen. Pienillä pelikehittäjillä ei ikinä ole mahdollisuutta kehittää tukea 100 eri resoluutiolle ja resursseja vielä testata 100 eri resoluutiota erikseen, että UI elementit toimivat kaikissa tilanteissa ja skaalautuvat oikein. Näin se vain on ja näin se tulee olemaan jatkossakin.

Sen ymmärrän kyllä, että jos joku selkeä käyttötarkoitus ultrawidelle esim. on aktiivinen simulaattori pelaaja tai pelaa pääasiassa sellaisia pelejä missä on tuki näille eikä niin välitä, että iso osa peleistä ei tue ultrawiden natiiviresoluutiota. Steamin foorumeilla vaan tuntuu olevan pajon porukkaa, jotka eivät ymmärrä faktoja it alasta ja tekniikasta.

Indiepelit on asia erikseen, mutta en ole oman ultrawide ajanjakson aikana (2016 syksystä) törmännyt kun pariin peliin, jotka ei ole tukeneet ultra wide resoa. MGS V ja Sekiro. Yleensä juuri japasien tekeleissä on ollut puutteita tuossa ultra wide tuessa, mutta muuten on aika peruskauraa jo ultra wide tuki.
 
Indiepelit on asia erikseen, mutta en ole oman ultrawide ajanjakson aikana (2016 syksystä) törmännyt kun pariin peliin, jotka ei ole tukeneet ultra wide resoa. MGS V ja Sekiro. Yleensä juuri japasien tekeleissä on ollut puutteita tuossa ultra wide tuessa, mutta muuten on aika peruskauraa jo ultra wide tuki.
Täällä taas ei ole ollut 2014 eteenpäin ongelmia edes indie-pelien kanssa, esim. Banished, Factorio, Getting over it with Bennett Foddy, Infinifactory, Kingdoms and Castles, My Summer Car, Noita, Poly Bridge, Rust, Spintires, Stranded Deep, Trailmakers. Kaikissa toimii UW ihan normaalisti. Ainut omalle kohdalle sattunut ongelmatapaus ollut tuo MGS V.
Jopa Half-Life vuodelta 1998 tukee ultrawide-resoluutioita:
Capture2.PNG
Jopa pelin HUD menee näytön nurkkiin asti oikeaoppisesti. Jostain syystä monella tuntuu olevan käsitys, että ultrawide-resoluutioita tukevia pelejä ei ole paljoa. Omien kokemusten pohjalta voin todeta, että ne pelit jotka eivät tue ultrawidea, ovat erittäin harvassa.
 
Viimeksi muokattu:
Jopa pelin HUD menee näytön nurkkiin asti oikeaoppisesti. Jostain syystä monella tuntuu olevan käsitys, että ultrawide-resoluutioita tukevia pelejä ei ole paljoa. Omien kokemusten pohjalta voin todeta, että ne pelit jotka eivät tue ultrawidea, ovat erittäin harvassa.

Minusta oikein tehdyn pelin HUD ei välttämättä mene nurkkiin asti. Helkkarin ärsyttävää etsiä tietoa 21:9 näytön nurkista. Riippuu tietysti pelistä ja HUDissa esitettävistä asioista.

Itselläni ainoa leveää näyttöä tukematon peli taitaa olla How to Survive 2 (surureunat). Hell Let Loosissa ei aluksi ollut FOV-säätöä, se on myöhemmin ilmeisesti saatu mukaan peliin.
 
Mitään syytä ei sille ole, että FALD päällä yksittäisen valkoisen pikselin alla oleva lamppu pitäisi laittaa kirkkaammalle kuin tilanteessa jossa dynaaminen taustavalo on pois päältä. Kyse on lähinnä siitä että haluaako koko ruudun kokoisen ’halon’, vai vain kirkkaiden asioiden ympärille halot. Tasaisemman näköinenhän se on kun mustan taso on koko paneelin alueella aina sama.

@mehari joku vertailukuva artikkelin näytöistä samassa tilanteessa 120mcd kalibroituna olisi kiva ja tarjoaisi lisää materiaalia keskustelua varten! Joko paneelit vierekkäin tai sitten järkkärillä manuaaliasetuksilla sama valotus ja erilliset kuvat.

Parhaani mukaan yritin nyt ottaa kuvia näytöistä samoilla asetuksilla ja samasta tilanteesta. En nyt menisi vieläkään sanomaan, että kuvat edustavat täydellisesti sitä mitä silmä näkee, mutta tässä nämä nyt parista pelistä.

Ylempi kuva Asus ja alempi MSI. Aukko 7, valotus 1/3, ISO-400.

Asus-MSi-HDR-TR.jpg


Asus-MSi-HDR-BFV.jpg
 
Parhaani mukaan yritin nyt ottaa kuvia näytöistä samoilla asetuksilla ja samasta tilanteesta. En nyt menisi vieläkään sanomaan, että kuvat edustavat täydellisesti sitä mitä silmä näkee, mutta tässä nämä nyt parista pelistä.

Ylempi kuva Asus ja alempi MSI. Aukko 7, valotus 1/3, ISO-400.

Asus-MSi-HDR-TR.jpg


Asus-MSi-HDR-BFV.jpg
Kiitos kuvista! Olin ehkä hieman epäselvä sen suhteen mitä pyysin, mutta tarkoitus oli nähdä vastaava tilanne kuin artikkelin kohta jossa mainittiin FALD taustavalon halo-ongelmasta. Eli yksi kuva jossa FALD päällä, toinen jossa FALD on pois päältä ja kolmas verrokkinäytöstä. Kuva mielellään joku pistemäinen vaalea kohta tasaisen tummaa taustaa vasten, kuten artikkelinkin aihetta kuvaavassa kuvassa.

Kuvista saa vielä tarkemmin samannäköiset, kun valkotasapainon asettaa käsin arvoon 6500k, johon näytötkin on kalibroitu. Raakakuvista värilämpötilan saa jälkikäteen laitettua haluttuun arvoon ilman että tarvitsee ottaa uusia kuvia.
 
Kiitos kuvista! Olin ehkä hieman epäselvä sen suhteen mitä pyysin, mutta tarkoitus oli nähdä vastaava tilanne kuin artikkelin kohta jossa mainittiin FALD taustavalon halo-ongelmasta. Eli yksi kuva jossa FALD päällä, toinen jossa FALD on pois päältä ja kolmas verrokkinäytöstä. Kuva mielellään joku pistemäinen vaalea kohta tasaisen tummaa taustaa vasten, kuten artikkelinkin aihetta kuvaavassa kuvassa.

Kuvista saa vielä tarkemmin samannäköiset, kun valkotasapainon asettaa käsin arvoon 6500k, johon näytötkin on kalibroitu. Raakakuvista värilämpötilan saa jälkikäteen laitettua haluttuun arvoon ilman että tarvitsee ottaa uusia kuvia.

Ok, yritän toteuttaa. :)
 
Ok, yritän toteuttaa. :)
Jes! Olis tosi kiva jos onnistuu, sillä yhdessäkään näyttöarvoatelussa missään ei oo vastaavaa vertailukuvaa näkynyt, vaan aina pelkästään joku esimerkki siitä miltä se saattaa pahimmassa tapauksessa näyttää.
 
Asus-MSi-FALD.jpg


fald.jpg


Kuten täällä jo aiemmin mainittiinkin, niin noiden halojen selkeys riippuu paljon katselukulmasta. Esimerkiksi ruudun keskellä olevan kursorin ympärillä sitä ei näy ollenkaan, mutta kursoria liikutellessa kyllä. Ehkä tämän ilmiön saisi helpommin tallennettua videolle. Tuo haloefekti on käyttötilanteesta riippuen joko täysin huomaamaton tai mahdollisesti jonkin verran häiritsevä. Peleissä tätä ei testien aikana huomannut missään muualla kuin Civ VI:ssä kursorin ympärillä tietyissä osissa ruutua.
 
Asus-MSi-FALD.jpg

Kuten täällä jo aiemmin mainittiinkin, niin noiden halojen selkeys riippuu paljon katselukulmasta. Esimerkiksi ruudun keskellä olevan kursorin ympärillä sitä ei näy ollenkaan, mutta kursoria liikutellessa kyllä. Ehkä tämän ilmiön saisi helpommin tallennettua videolle. Tuo haloefekti on käyttötilanteesta riippuen joko täysin huomaamaton tai mahdollisesti jonkin verran häiritsevä. Peleissä tätä ei testien aikana huomannut missään muualla kuin Civ VI:ssä kursorin ympärillä tietyissä osissa ruutua.
Kiitos paljon kuvista! Suoraan edestä toi ehdottomasti näyttää paremmalta ton FALDin kanssa, kun pääsee tosta harmaasta taustasta eroon. Sivulta katsottuna yllättävän iso ero. Eiköhän täydelliseen kuvaan riittäisi jo se että ~nelinkertaistaa noiden ledien määrän.. micro led näyttöjä odotellessa siis :)
 
Kiitos paljon kuvista! Suoraan edestä toi ehdottomasti näyttää paremmalta ton FALDin kanssa, kun pääsee tosta harmaasta taustasta eroon. Sivulta katsottuna yllättävän iso ero. Eiköhän täydelliseen kuvaan riittäisi jo se että ~nelinkertaistaa noiden ledien määrän.. micro led näyttöjä odotellessa siis :)
Joo, tällä hetkellä ei oikein ole sellaista "täydellistä" näyttötekniikkaa tietokoneen näytössä käytettäväksi. IPS-, VA- ja TN-paneeleissa on kaikissa omat ongelmansa, FALD-tekniikka ei ole tarpeeksi kehittynyttä että sitä voisi käyttää työpöytäkäytössä jatkuvasti (joutuu rumppaamaan päälle ja pois riippuen siitä mitä tekee tai katsoo jos haloefekti häiritsee) ja AMOLED palaa kiinni.
 
Nykytekniikalla vois kanssa toimia sellainen halojen häiritsevyyttä rajoittava homma, että annettaisiin sliderilla valita mielivaltainen piste noiden FALD = on ja FALD = off tilojen väliltä.
 
Nykytekniikalla vois kanssa toimia sellainen halojen häiritsevyyttä rajoittava homma, että annettaisiin sliderilla valita mielivaltainen piste noiden FALD = on ja FALD = off tilojen väliltä.
Tarkoitatko siis että FALD-tilan ollessa päällä, taustavalon maksimikirkkautta voisi säätää alemmas?
Toimiikohan tuo ihan vaan niin, että asetetaan näytölle joku kirkkaustaso normaalisti, ja se on sitten se maksimikirkkaus? Taustavalo himmenee sitten niissä osissa näyttöä, joissa on tummaa kuvaa näytöllä.
Vai nostaako FALD-tila taustavalon kirkkautta niissä paikoissa, joissa on kirkasta tavaraa näytöllä sen lisäksi, että kirkkautta lasketaan tummissa paikoissa?
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitatko siis että FALD-tilan ollessa päällä, taustavalon maksimikirkkautta voisi säätää alemmas?
Toimiikohan tuo ihan vaan niin, että asetetaan näytölle joku kirkkaustaso normaalisti, ja se on sitten se maksimikirkkaus? Taustavalo himmenee sitten niissä osissa näyttöä, joissa on tummaa kuvaa näytöllä.
Vai nostaako FALD-tila taustavalon kirkkautta niissä paikoissa, joissa on kirkasta tavaraa näytöllä sen lisäksi, että kirkkautta lasketaan tummissa paikoissa?
meinasin että tummissa kohdissa nostettais kirkkautta samaan suuntaan kuin jos FALD on pois päältä. Tällä saataisiin kompromissi mustien mustien ja halojen välille käyttäjän valitsemana.

Jos FALD päällä maksimikirkkaus olisi muuta kuin kalibroitu kirkkaus, niin aika huono ominaisuus olisi kyseessä mihinkään käyttöön.
 
meinasin että tummissa kohdissa nostettais kirkkautta samaan suuntaan kuin jos FALD on pois päältä. Tällä saataisiin kompromissi mustien mustien ja halojen välille käyttäjän valitsemana.

Jos FALD päällä maksimikirkkaus olisi muuta kuin kalibroitu kirkkaus, niin aika huono ominaisuus olisi kyseessä mihinkään käyttöön.
Niin joo siis niin päin että FALD-tilan minimikirkkautta voisi säätää ylöspäin. Totta. Mustat ei olisi niin mustia, mutta halo-ilmiön näkyvyys pienenisi.
 
Micro LED näyttöjä odotellessa... Eli LCD ilman taustavaloa kun LED:t ovat tarpeeksi kirkkaita.
 
Itseäni naurattaa näissä ultrawide monitoireissa se, että Steamin foorumit on täynnä itkiöitä, jotka itkee itseään uneen foorumeilla kun suurin osa peleistä jättää mustat palkit monitoriin kun resoluutiota ei tueta. Tajuamatta, että näin se tietotekniikassa menee, että jos käyttää "niche" resoluutiota niin ei sitä tueta samassa mitassa kuin resoluutioita joita käyttää 99% kuluttajista.

Jokainen tuettu resoluutio näet lisää pelinkehittäjien kuluja, koska kaikki käyttöliittymä elementtien skaalaus pitää erikseen kehittää ja testata joka resoluutiolle erikseen. Pienillä pelikehittäjillä ei ikinä ole mahdollisuutta kehittää tukea 100 eri resoluutiolle ja resursseja vielä testata 100 eri resoluutiota erikseen, että UI elementit toimivat kaikissa tilanteissa ja skaalautuvat oikein. Näin se vain on ja näin se tulee olemaan jatkossakin.

Sen ymmärrän kyllä, että jos joku selkeä käyttötarkoitus ultrawidelle esim. on aktiivinen simulaattori pelaaja tai pelaa pääasiassa sellaisia pelejä missä on tuki näille eikä niin välitä, että iso osa peleistä ei tue ultrawiden natiiviresoluutiota. Steamin foorumeilla vaan tuntuu olevan pajon porukkaa, jotka eivät ymmärrä faktoja it alasta ja tekniikasta.
Koneenkokoojalle on pakko vastata kritiikkiin. Mulla on ollut jo vuosia 2560x1440 Näyttö ,joka sekin on vaatinut aikoinaan pientä säätöä peleissä ,varsinkin vanhoissa klasikoissa ymm.

Nyt on kuukauden verran ollut 3440x1440 näyttö ja ne molempien laitojen tyhjät palkit ei ole tulleet tutuiksi.

Vanhoissa peleissä saattaa joutua säädöille ,kuten norkku16:9 2560x1440 27" näytöllä on joutunut ennenkin.
Esim: vanhat Will Rock ,quake 1-4 toimii + kaikki muut saa helposti 21:9 resolle ,mikä on se oikea LEFFA kuvasuhde.

Voi olla et wanhan ajan 1600x1200/1980x1020 resot toimii helpommin ,en tiä ,liian leegoja kumminkin nykyään.

Ja uusin Johnny english elokuva(+ kaikki muut) peitti koko ruuduun laidasta laitaan 35" 21:9 näytöllä :) Oli paljon pornompi,kuin millään vajaakanttisella 16:9 näytöllä.
Ei tullu palkkeja ylhäälle/alhaalle ,kuten vääräuskoisilla kuvasuhteilla :)

21:9 on jo ennestään täysin tuettu leffoissa ,peleissä tosi hyvin. Paras kuvasuhde...Why not.
 
Viimeksi muokattu:
Esim: vanhat Will Rock ,quake 1-4 toimii + kaikki muut saa helposti 21:9 resolle ,mikä on se oikea LEFFA kuvasuhde.
Menee jo vahvasti offtopiciksi, mutta se "oikea leffakuvasuhde" on itseasiassa vähän eri, 21:9 (64:27 oikeasti) on ~2.370:1, "oikea leffakuvasuhde" on 2.39:1
 
ja loput saa pakotettua ultawide video -selainlaajennuksella. Eli siis jos videossa näkyy mustat palkit alhaalla, ylhäällä vasemmalla ja oikealla niin tuolla saa zoomattua kohilleen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 402
Viestejä
4 534 352
Jäsenet
74 806
Uusin jäsen
Kalsutumpper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom