Jahas, täällä onkin tullut pidemmät pätkät keskustelua IP-luokitukseen ja vedenkestävyyteen liittyen.
IP-luokituksethan testataan makealla vedellä tietyissä standardoiduissa laboratorio-olosuhteissa, joten sinällään ei ole millään muotoa tulkinnanvaraista mitä nestettä suojauksen pitäisi kestää. Toki laitetta voi myös käyttää saippua- tai merivedessä ja se saattaa hyvinkin siitä selvitä, mutta kyseessä on joka tapauksessa potentiaalinen riski jonka käyttäjä itse ottaa.
Samsungin kanta takuun ja kosteusvaurioiden suhteen on käsittääkseni käytännössä edelleen sama, kuin mitä olen viimeksi asiasta kysynyt, eli takuussa kastumistapaukset tutkitaan aina tapauskohtaisesti, mutta jos puhelinta on käytetty asianmukaisesti (ei kolhittu, käytetty asianmukaisissa olosuhteissa), niin kyse on silloin rakenteellisesta valmistusvirheestä joka menee takuuseen. Kysyin nyt asiaan jälleen uudestaan - katsotaan nyt vielä virallinen ajantasainen vastaus.
Yleisellä tasolla henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että valmistajat mainostavat tuota IP-suojausta tuotetiedoissaan huonosti/väärin. Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos esimerkiksi IP68-suojausta mainostetaan, pitää sen olla suunniteltu toimivaksi laitteen tyypillisessä käyttötarkoituksessa.
Sinänsä on tekniseltä näkökannalta helppo ymmärtää, että IP-suojaus on helppo todeta toimivaksi laboratorio-olosuhteissa, mutta käytön myötä suojauksen taso saattaa olla esimerkiksi 1,5 vuoden päästä toinen. Jos valmistaja ei pysty suunnittelemaan suojausta niin, että se kestää puhelimen käyttöiän ajan ehjänä, pitäisi sitä mainostaa mielestäni kyseinen fakta huomioiden. Käytännössä tarkoitan sitä, ettei tuotesivuilla ja markkinointimateriaaleissa luvattaisi suoraan vedenkestävyyttä, vaan ennemminkin todettaisiin vaikka pienemmällä präntillä, että rakenne on suunniteltu ja testattu laboratoriossa esim. IP68-standardin mukaiseksi, mutta tiiviyden säilymistä käytössä ei voida taata.
Eihän tuota kiinteän akun mainintaa miinuksissa nyt ole ollut enää yli vuoteen (2018 alusta lähtien). Siitä keskusteltiin tuolloin kun se jätettiin puhelimien yleisen muuttumisen ja lukijapalautteen myötä pois, joten en nyt oikein ymmärrä miten asia on enää relevantti tässä vaiheessa
Laitteet kehittyy, markkinat muuttuu, mukaudutaan aina vallitsevan tilanteen puitteissa.
Sama koskee 3,5 mm ääniliitäntää - tällä hetkellä se on vielä monille käyttäjille relevantti, joskus tulevaisuudessa mahdollisesti ei enää ole. Reagoidaan siihen sitten tilanteen mukaan.