Testissä Oppo Find X9 Ultra

Juha Kokkonen

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 925
Testasimme Oppon uuden monsterikameralla varustetun 1699 euron hintaisen Find X9 Ultra -huippumallin.
oppo-findx9ultra-26-1024x806.jpg

Oppo julkisti Find X9 -lippulaivamallistona viime lokakuun lopussa, ja tuolloin nähtiin tonnin hintainen perusmalli ja 1299 euron hintainen Pro-malli, joka sai vuoden alussa io-techin toimituksen valinnan. Tänä keväänä vuoroon tuli vielä erillinen Ultra-malli, joka otti paikkansa malliston huipulta. Oppo mainostaa Find X9 Ultraa rohkeasti kamera edellä, mikä ei ole sinällään yllätys, sillä kamera on laitteen selkeä fokuspiste. Markkinoinnissa Oppo käsittelee puhelinta sanoin ”seuraava kamerasi”.

Find X9 Ultran suositushinta Suomessa on 1699 euroa, eli 400 euroa enemmän kuin Find X9 Pro -sisarmallin. Tuolla hinnalla se asettuu selvästi perinteisen mallisten älypuhelinten ylimpään kategoriaan. Ilmiselvä pahin vastus Pohjoismaisilla Android-puhelimien markkinoilla on tietysti alkuvuodesta testattu Samsungin Galaxy S26 Ultra, jolle se heittää ainakin paperilla erittäin varteenotettavan vastauksen.

Tutustumme artikkelissa Find X9 Ultra -älypuhelimeen kattavasti runsaan kahden viikon ympärivuorokautisten käyttötestikokemusten pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Oppo Find X9 Ultra
 
Hattu päästä äijä sai kun saikin tän artikkelin ulos ennenkuin saan ks tuotteen. Hyvää vkl!
Joo meinas tulla vähän työmaa kun tällä viikolle osui pari työpäivää poissa toimistolta 😁

Lopussa myös vähän yllätti itsenikin, että päädyin olemaan antamatta toimituksen valintaa. Oli lähellä kyllä, mutta jotenkin oli sellainen kutina mahassa, että pitää jättää antamatta tällä kertaa vaikka hyvä puhelin onkin.
 
Viimeksi muokattu:
Puhelin on jo kotona, mutta minä en. Pääsen vasta tiistaina näpläämään, siksi olikin mukavaa luettavaa. Kiitoksia artikkelista!
 
Testattiinko soitteleeko se kotiin? Saako AI slopin kokonaan pois käytöstä vai onko se pakotettu? (kamera yms). Ilmeisesti kaikki AI sloppi menee kuitenkin jonkun kiinan serverin kautta ("palvelussa ruuhkaa") eikä ole mikään local AI. Onko koko camera roll kiinan nähtävillä kokoajan, vai vaan silloin kun painaa jotain AI nappulaa?
 
Testattiinko soitteleeko se kotiin? Saako AI slopin kokonaan pois käytöstä vai onko se pakotettu? (kamera yms). Ilmeisesti kaikki AI sloppi menee kuitenkin jonkun kiinan serverin kautta ("palvelussa ruuhkaa") eikä ole mikään local AI. Onko koko camera roll kiinan nähtävillä kokoajan, vai vaan silloin kun painaa jotain AI nappulaa?

Sinun kannattaa olettaa, että mikä tahansa internet -yhteydellä varustettu laite, jota käytät, tekee tätä samaa. Silloin pysyvät tietosi turvassa.
 
Joo meinas tulla vähän työmaa kun tällä viikolle osui pari työpäivää poissa toimistolta 😁

Lopussa myös vähän yllätti itsenikin, että päädyin olemaan antamatta toimituksen valintaa. Oli lähellä kyllä, mutta jotenkin oli sellainen kutina mahassa, että pitää jättää antamatta tällä kertaa vaikka hyvä puhelin onkin.
Ei toimituksen valintaa, mutta mikä olisi sitten parempi vaihtoehto lippulaivapuhelimista?

Erityisesti jos akkukesto, latausnopeus ja kamera on tärkeimmät ominaisuudet? Hintaero Pro malliin "vain" 300€ tällä hetkellä.
 
Ei toimituksen valintaa, mutta mikä olisi sitten parempi vaihtoehto lippulaivapuhelimista?

Erityisesti jos akkukesto, latausnopeus ja kamera on tärkeimmät ominaisuudet? Hintaero Pro malliin "vain" 300€ tällä hetkellä.
Itse ymmärrän valinnan puutteen, erinomainen puhelin usealla osa-alueella, mutta muutama oleellinen puute taas osalle käyttäjäsegmentistä, kuten uwb -tuki ja Qi2 -magneettien puute. Myöskin throttlailu saattaa osalle ostajakunnasta olla puute, sillä esim videoita puhelimessa editoivalle tuo voi näkyä hitautena vs muut lippulaivat.
 
Ei niin. Global versio EU-kaupassa on 1999€. Kiinantuontivehkeessä on hinta-laatusuhde melkoinen. Vaikka pelkäksi pokkariksi ilman SIMmiä. Android 15 alkaen nää vehkeet jakaa jo automaattisesti netinkin niin saa siirrettyä kuvat vaikka Googlen pilveen välillä kunhan arkiluuri on välillä kantamassa.

Lisäys: Sinänsä harhaanjohtavaa ajatella ettei myydä täällä. EU-kaupassa myydään ja Suomi on virallisesti toimitusmaa. Hinta on vaan todella törkyinen.
 
Viimeksi muokattu:
Itelle tulossa alkuviikosta tämä luuri, mutta mites tämä nyt menee; tämän arvostelun mukaan
Oikeassa kyljessä sijaitseva kamerapainike näyttää hyvin samalta kuin esimerkiksi iPhoneissa, mutta kyseessä ei ole fyysisesti klikkaava painike, vaan ainoastaan kosketuksentunnistukseen pohjaava toteutus. Käytännössä tällä menetetään siis mahdollisuus esimerkiksi tarkennuksen lukitsemiseen ”puolittaisen” painalluksen avulla.
kun taas Mobiili.fi sanoo
Kamera-sovelluksen avaaminen onnistuu kahdella painalluksella, ja kuvien ja videoiden tallentaminen onnistuu helposti painikkeella. Valinnaisesti asetuksista voi ottaa käyttöön myös tarkennuksen lukitsemisen kevyellä painalluksella.
Onko jäänyt Juhalta ko. asetus näkemättä, vai joku päivitys tässä välissä sen lisännyt?
 
Ei toimituksen valintaa, mutta mikä olisi sitten parempi vaihtoehto lippulaivapuhelimista?

Erityisesti jos akkukesto, latausnopeus ja kamera on tärkeimmät ominaisuudet? Hintaero Pro malliin "vain" 300€ tällä hetkellä.
Riippuu tietysti ihan käyttäjän tarpeista, mutta ei välttämättä mikään.

Toimituksen valinta ei ole sama asia kuin markkinoiden paras.
Onko jäänyt Juhalta ko. asetus näkemättä, vai joku päivitys tässä välissä sen lisännyt?
Molemmat hyvin mahdollisia, pitää tsekata.
 
Itelle tulossa alkuviikosta tämä luuri, mutta mites tämä nyt menee; tämän arvostelun mukaan

Oikeassa kyljessä sijaitseva kamerapainike näyttää hyvin samalta kuin esimerkiksi iPhoneissa, mutta kyseessä ei ole fyysisesti klikkaava painike, vaan ainoastaan kosketuksentunnistukseen pohjaava toteutus. Käytännössä tällä menetetään siis mahdollisuus esimerkiksi tarkennuksen lukitsemiseen ”puolittaisen” painalluksen avulla.

Tuosta "kosketustunnistus" kysymys, onko kapasitiiviseen kosketusnäyttö tyylinen, eli onko heikko toimivuus esim hanskoilla, jos on niin onko perinteisiä nappeja mahdollista saada kuvaa, haen takaa jos ottaa tumput kädestä takusta niin saa kuvan riisumatta.


Lainaus artikkelista
  • Ei UWB-tukea eikä satelliitti-SOS-toimintoa
UWB puute hämmentää, hyvä että artikkellissa mainittu, puutteita harvoin valmistajat muistaa mainita erikseen :-)

Luin artikkellin vähän hätäsesti, lähikuvauksesta mainittu mm.
Pääkameran lyhyin tarkennusetäisyys on noin 15 cm luokkaa, eli aivan kiinni kohteeseen ei lähikuvausta pääse suorittamaan.

Muilla kennoilla onnistuu, mutta onko tuo 15cm koko kameralla se minimi ? Vai onnistuuko esim laajakuvakennolla selkeästi lähempää ?
 
Oneplussan kamera-appissa on voinut ottaa kuvia eri tavoilla. Muistaakseni jopa headsetin volyyminapillakin onnistui laukaisu. Mahtoko ny olla myös luurin äänenvoimakkuussäätimen nappulat kans. Loppupelissä peukalo on hyvä täppäämiseen näytöltä kun ote on silloin kahdella kädellä luja ja vakaa. Pakkasessa näpit jäätyilee toki.
 
Sain kyseisen puhelimen aamulla ja mitä tässä nopeasti testaillu niin lukituksen tarkennuksen saa päälle asetuksista ja se toimii myös hanskat kädessä, kuvan otto onnistuu myös äänenvoimakkuus näppäimellä
 
Sain kyseisen puhelimen aamulla ja mitä tässä nopeasti testaillu niin lukituksen tarkennuksen saa päälle asetuksista ja se toimii myös hanskat kädessä, kuvan otto onnistuu myös äänenvoimakkuus näppäimellä
Onpa hyvä tieto! Tuo tarkennuksen lukituksen puute olisi ollut yksi isoimpia harmeja tämän kanssa, mutta selvisipä sekin!
 
UWB puute hämmentää,
Tästä vielä, yritin etsiä, onko niin että Oppo (konserni) puhelimissa ei ole muutenkaan UWB tuke, en siis löytänyt mallia missä olisi. Kuullostaa jo jolltain lisenssi yms selaliselta ongelmalta. Senverran vanhajuttu että jonkin historiallisen valinnan takia puuttuminen tuntuu kaukaiselta.
 
Itelle tulossa alkuviikosta tämä luuri, mutta mites tämä nyt menee; tämän arvostelun mukaan

kun taas Mobiili.fi sanoo

Onko jäänyt Juhalta ko. asetus näkemättä, vai joku päivitys tässä välissä sen lisännyt?

Oneplussan kamera-appissa on voinut ottaa kuvia eri tavoilla. Muistaakseni jopa headsetin volyyminapillakin onnistui laukaisu. Mahtoko ny olla myös luurin äänenvoimakkuussäätimen nappulat kans. Loppupelissä peukalo on hyvä täppäämiseen näytöltä kun ote on silloin kahdella kädellä luja ja vakaa. Pakkasessa näpit jäätyilee toki.
Kuten tuossa yllä jo todettiinkin, saa tosiaan kevyellä painalluksella tarkennettua ja äänenvoimakkuuspainikkeisiin saa ohjelmoitua kuvan ottamisen tai zoomaamisen.

Korjattu/päivitetty artikkeliin.
 
Jutussa ei mainittu lainkaan että kamera ei tallenna lainkaan Euroopasssa olevan PAL standardin mukaista videon kuvanopeutta, 25, 50, 100 kuvaa sekunnissa. Tämä saattaa tuottaa keinovalossa kuvattaessa ongelmia, kuten myös invalisoida laitteen käytön vakavassa videotuotannoissa joissa PAL standardi on vaatimus. Myöskin elokuvissa käytettävä 24 kuvaa sekunnissa oleva kuvanopeus loistaa poissaolollaan.

Olisi hyvä tuoda nämä asiat esiin revikassa, ettei asia tule kuluttajalle yllätyksenä liian myöhään.
 
Jutussa ei mainittu lainkaan että kamera ei tallenna lainkaan Euroopasssa olevan PAL standardin mukaista videon kuvanopeutta, 25, 50, 100 kuvaa sekunnissa. Tämä saattaa tuottaa keinovalossa kuvattaessa ongelmia, kuten myös invalisoida laitteen käytön vakavassa videotuotannoissa joissa PAL standardi on vaatimus. Myöskin elokuvissa käytettävä 24 kuvaa sekunnissa oleva kuvanopeus loistaa poissaolollaan.

Olisi hyvä tuoda nämä asiat esiin revikassa, ettei asia tule kuluttajalle yllätyksenä liian myöhään.
Kyllä 24 fps pitäisi löytyä kaikilla resoluutioilla - ainakin pro video -kuvaustilassa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/4rEcw1U9FHo?is=hn2ra_-ft0KQtPox



Osaako @Juha Kokkonen sanoa, onko keinovalossa videota kuvatessa välkkymisongelmaa? Laadukkaammat ledit tuskin vilkkuvat, mutta joillain halpiksilla voisi testata (vaikka tuskin xxxx € luurin ostaja sellaisia kotiinsa hankkii). Pienet G4-kannan ledit taitavat kaikki vilkkua (vinkatkaa jos tiedätte vilkkumattoman mallin).


Edit. Testailin vanhalla Oppo Find X5 Prolla 2160p30- ja 2160p60-videoita kaikilla kolmella takakameralla takuuvälkkyvien G4-ledien valossa. Mikään kuudesta testivideosta ei toistettaessa välkkynyt lainkaan. Etsinkuvassa tosin näkyi puolisen sekuntia välkkymistä, kun vaihdoin pääkamerasta ultralaajikseen. Sen jälkeen etsinkuva vakautui, eikä tallennuksissa tosiaan ollut mitään välkkymistä.

Vertailun vuoksi järkkärin 2160p30 välkkyi (erittäin pahasti), jos suljinaika oli 1/30 s tai 1/60 s, mutta 1/50 s oli levollisen välkkymätön. Toki myös Oppo X5 Pro välkkyi pahasti, jos sillä kuvasi videota (2160p30 tai 2160p60) manuaalitilassa 1/30 s tai 1/60 sekunnin suljinajalla, mutta 1/50 s oli välkkymätön. Oppon automatiikka tunnistaa välkkymisen puolessa sekunnissa, ja osaa sen jälkeen tahdistaa videon suljinajaksi 1/50 s tai kirkkaammassa valaistuksessa 1/100 s, ettei 50 Hz:n välkettä ilmene, vaikka videon kuvataajuus olisi 24, 30, 60 tai 120 fps. Muissa huoneissa oli välkkymättömiä Philips Hue ledejä. Niiden valaistuksessa Oppo arpoi videon suljinajaksi hämärimmässä nurkassa 1/30 s ja suoraan lamppuja kuvatessa 1/8 000 s (kun olin pakottanut ISO 6 400). Välkkyvien ledien huoneeseen astuessa automatiikka arpoi puolessa sekunnissa 1/50 s, ja 1/100 s, jos tähtäsi kohti lamppuja (ei kuitenkaan läheltä). Aivan läheltä lamppuja kuvatessa 1/100 s ei riittänyt estämään ylivalottumista, jolloin etsinkuva alkoi vilkkua. Noin kirkkaan kohteen kuvaaminen ei kuitenkaan ole normaalia keinovalossa kuvaamista.

En siis usko, että uutisen X9 Ultrallakaan on ongelmia keinovalon kanssa, kun kerran muinaisedeltäjänkin automatiikka hanskasi pahimman mahdollisen keinovalon, eli erittäin nopeasti syttyvän ja sammuvan ledin. Nuo olivat sen tason roskaledejä, että sormet hyppivät muutaman sentin loikilla kuin strobovalossa, jos heilutti kämmentä valon edessä sormet harallaan.

Toistetaan vielä, että X9 Ultrasta löytyy 24 fps-videokuvaus, kuten liitekuvasta näkyy.



Screenshot_2026-06-02-19-43-18-92_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tänää sain oman kätösee ja voe pojat onhan sitä hitusen ihmeissää. Aivan järkyttävä ero millasii otoksii saa otettua. Tänää tosin nii vähil unil menny ettei ihan hirveästi jaksanut kikkailla vaan kerkeehän tässä.


E: mistähän kannattaisi aloittaa katsomaan tarvikkeita kuten suojakuoria?
 
Viimeksi muokattu:
Ota sellaiset missä on suodinkierre vakiona. Siihen saa sitten polarisaattorin mikä on tärkein homma näissä pyöreän kamerasaarekkeen vehkeissä. Todnäk. kiinalaiset viritykset joudut hankkimaan jostain.
 
Ite laitoin Aliexpressistä muutamat eri kuoret kokeiluun. Siellä näytti olevan reippaasti valikoimaa.

Edit. On muuten vakuuttava puhelin.
 
Siihen saa sitten polarisaattorin mikä on tärkein homma näissä pyöreän kamerasaarekkeen vehkeissä. T
Tarkoitatko että polarisaattori on pyöreissä kamerasaarekkeissa tärkeä ? Ihan uteliaisuutta miksi juuri pyöreissä se korostuu. vs muu kulmaiset? (jos heijastuksista puhe niin maalikko mutu että riesa suorakulmio ei pelasta)

En tässä nyt suositusta dissaa, päinvastoin jos helpon mahdollisuuden saa kotelon/suojan mukana
 
No kun ne suotimet on yleensä pyöreitä ja pyöreään kehään saa helposti step-up renkaan jos (ja kun) laajakulma saattaa vinjetoida liian tiukalla suodinkoolla. 3D-tulostimella olen näitä adaptereita luureille tehnyt vuosia ja muun malliset kehät on aivan hanurista suotimien osalta. Pitää tehdä monimutkaisempia adaptereita ja sitten niitä ei ole enää välttis kiva taskussakaan kuskata jos ovat luurissa kiinni.

Step-up renkaan kanssa mukaan voi pistää vielä ND-suotimenkin polan jatkeeksi, jolloin esim. Google Pixelillä saa pitkiä valotuksia päivällä astro-ohjelmalla siten että kuvassa käytetään valotuspinoa laadun parantamiseksi vs. Pro-tilan pakotettu yhden valotuksen 30s maksimiaika.

Polarisaattori taas on suotimista ainoa, millä voi mitä tahansa kuvaa parantaa valokuvamielessä teknisesti vaikka se olisi kuinka metsiin sommiteltu tai aiheeltaan tylsä. Kiinalaisissa koteloissa noita pyöreitä suodinadaptereita on usein näkynytkin jälkimarkkinassa.

Lisäys: Jos ny joku haluaa Ultraansa suodinadapterin halvalla ja kotoa löytyy 3D-tulostin, niin riittää yksinkertainen muovilieriö mikä painetaan vaan kiinni kamerakehälle ja toiseen päähän painetaan pyöreä suodin. Jos lieriön sisähalkaisija on sopivan tiukka, suodin loksahtaa sinne muoviin suoraan kiinni ilman ruuvaamistakin. Jos haluaa premiumia tähän designiin, niin sisähalkaisijan voi jäättää löysäksi ja pistää sisäpinnalle vaikka mustaa heijastamatonta kangashuopaa teippipohjalla. Silloin se ei naarmuta sitä kehääkään ja ei vuoda valoa ND-suotimilla.

Kuitenkin näillä joku saattaa kuvata vaikka tällaisia kuvia. Tämä on Huawei P20 Prolla, jossa omassa suodintelineessä kiinni pola + 850nm IR-päästösuodin ja käytössä luurin mustavalkokamera + manuaalinen 30sek.

Kullaoja.jpg
 
Viimeksi muokattu:
No kun ne suotimet on yleensä pyöreitä ja pyöreään kehään saa helposti step-up renkaan jos (ja kun) laajakulma saattaa vinjetoida liian tiukalla suodinkoolla. ...
Ok, eli atuksesi oli se että markkinoilla on pyöreisiin kamerasaarekkesiin kelvollisia soviterenkaallisia kuoria enemmän tarjolla. (helpompi toteuttaa pyöreä iso halkaisijainen)


Kennokohtaisen sovittimen tekemisen suosio kai hiipu kennojen lisääntymisen myötä.
 
On tää kamera kyllä huikea harppaus ainakin perus Samsungin S25 jälkeen. En tiedä, kertooko se enemmän Oppon hyvyydestä vai Sampan huonoudesta. Tuntuu, että edellisessä S20 Ultrassakin oli tuota S25:sta paremmat kamerat. Mutta on tämä Find X9 Ultra ihan omassa luokassaan.

Pikaisen säädön jälkeen puhelin tuntuu aika nopeasti omalta. Akunkesto näyttäisi äkkiseltään olevan "ihan ok" -tasolla, ei ehkä niin hyvä mitä kapasiteetti antaa odottaa.

Materiaali tässä Tundra Umberissa ainakin on miellyttävä takakannessa, mukava tuo pehmeä tuntuma kädelle. Kamerapainikkeesta zoomaus toimii mielettömän hienosti. Muutenkin laatuvaikutelma vakuuttaa.

Ei ainakaan vielä kaduta.
 
Osaako @Juha Kokkonen sanoa, onko keinovalossa videota kuvatessa välkkymisongelmaa? Laadukkaammat ledit tuskin vilkkuvat, mutta joillain halpiksilla voisi testata (vaikka tuskin xxxx € luurin ostaja sellaisia kotiinsa hankkii). Pienet G4-kannan ledit taitavat kaikki vilkkua (vinkatkaa jos tiedätte vilkkumattoman mallin).
En ainakaan itse havainnut kuvaamissani videoissa, tosin en nyt erikseen kokeillutkaan minkään varsinaisten ongelmavalojen kanssa. Oma kokemukseni on, että käytännössä kaikissa nykypäivän lippulaivapuhelimissa tuo välkkymisenpoisto löytyy automaattisesti videokuvauksesta - jossain halvemmissa malleissa on saattanut olla ongelmana.
 
Kyllä 24 fps pitäisi löytyä kaikilla resoluutioilla - ainakin pro video -kuvaustilassa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/4rEcw1U9FHo?is=hn2ra_-ft0KQtPox



Osaako @Juha Kokkonen sanoa, onko keinovalossa videota kuvatessa välkkymisongelmaa? Laadukkaammat ledit tuskin vilkkuvat, mutta joillain halpiksilla voisi testata (vaikka tuskin xxxx € luurin ostaja sellaisia kotiinsa hankkii). Pienet G4-kannan ledit taitavat kaikki vilkkua (vinkatkaa jos tiedätte vilkkumattoman mallin).


Edit. Testailin vanhalla Oppo Find X5 Prolla 2160p30- ja 2160p60-videoita kaikilla kolmella takakameralla takuuvälkkyvien G4-ledien valossa. Mikään kuudesta testivideosta ei toistettaessa välkkynyt lainkaan. Etsinkuvassa tosin näkyi puolisen sekuntia välkkymistä, kun vaihdoin pääkamerasta ultralaajikseen. Sen jälkeen etsinkuva vakautui, eikä tallennuksissa tosiaan ollut mitään välkkymistä.

Vertailun vuoksi järkkärin 2160p30 välkkyi (erittäin pahasti), jos suljinaika oli 1/30 s tai 1/60 s, mutta 1/50 s oli levollisen välkkymätön. Toki myös Oppo X5 Pro välkkyi pahasti, jos sillä kuvasi videota (2160p30 tai 2160p60) manuaalitilassa 1/30 s tai 1/60 sekunnin suljinajalla, mutta 1/50 s oli välkkymätön. Oppon automatiikka tunnistaa välkkymisen puolessa sekunnissa, ja osaa sen jälkeen tahdistaa videon suljinajaksi 1/50 s tai kirkkaammassa valaistuksessa 1/100 s, ettei 50 Hz:n välkettä ilmene, vaikka videon kuvataajuus olisi 24, 30, 60 tai 120 fps. Muissa huoneissa oli välkkymättömiä Philips Hue ledejä. Niiden valaistuksessa Oppo arpoi videon suljinajaksi hämärimmässä nurkassa 1/30 s ja suoraan lamppuja kuvatessa 1/8 000 s (kun olin pakottanut ISO 6 400). Välkkyvien ledien huoneeseen astuessa automatiikka arpoi puolessa sekunnissa 1/50 s, ja 1/100 s, jos tähtäsi kohti lamppuja (ei kuitenkaan läheltä). Aivan läheltä lamppuja kuvatessa 1/100 s ei riittänyt estämään ylivalottumista, jolloin etsinkuva alkoi vilkkua. Noin kirkkaan kohteen kuvaaminen ei kuitenkaan ole normaalia keinovalossa kuvaamista.

En siis usko, että uutisen X9 Ultrallakaan on ongelmia keinovalon kanssa, kun kerran muinaisedeltäjänkin automatiikka hanskasi pahimman mahdollisen keinovalon, eli erittäin nopeasti syttyvän ja sammuvan ledin. Nuo olivat sen tason roskaledejä, että sormet hyppivät muutaman sentin loikilla kuin strobovalossa, jos heilutti kämmentä valon edessä sormet harallaan.

Toistetaan vielä, että X9 Ultrasta löytyy 24 fps-videokuvaus, kuten liitekuvasta näkyy.



Screenshot_2026-06-02-19-43-18-92_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg

Niin, vanhat ja edulliset Oppo laitteet olivatkin PAL yhteensopivia, ja siksi tämä voikin olla aikamoinen pommi jos ei tietoisesti osta tätä kallista PAL rampaa laitetta. Tästä syystä jutussa tulisi olla maininta asiasta, kuten on esimerkiksi tässä YouTube revikassa kohdassa 13:55.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/rAoA9o-Iqi4?t=834&is=4cwF_y5AZ83r5uDe
 
Niin, vanhat ja edulliset Oppo laitteet olivatkin PAL yhteensopivia, ja siksi tämä voikin olla aikamoinen pommi jos ei tietoisesti osta tätä kallista PAL rampaa laitetta. Tästä syystä jutussa tulisi olla maininta asiasta, kuten on esimerkiksi tässä YouTube revikassa kohdassa 13:55.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/rAoA9o-Iqi4?t=834&is=4cwF_y5AZ83r5uDe

Maalikosta senverran erikoisen tuntuinen puute että olisikohan toivoa että tuki tulee päivityksessä. ei kai rautatuenpuutteesta johdu (joku osakomponentti, (kenno) bugittaa?)

Ostopäätöstä ei tietenkään kannata kuvitteellisten toiveiden varaan laskea, vaan tehdä ostopäätös vasta kun tuki löytyy.

Niin ja siis ihan vakio tiloissa, eikä vain jossain pro manuaali modiissa.
 
Niin, vanhat ja edulliset Oppo laitteet olivatkin PAL yhteensopivia, ja siksi tämä voikin olla aikamoinen pommi jos ei tietoisesti osta tätä kallista PAL rampaa laitetta. Tästä syystä jutussa tulisi olla maininta asiasta, kuten on esimerkiksi tässä YouTube revikassa kohdassa 13:55.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/rAoA9o-Iqi4?t=834&is=4cwF_y5AZ83r5uDe

Yksi ominaisuusdetalji tuhansien joukossa, ja tulisi olla maininta? Niin tästä, kuin muistakin artikkeleista puuttuu maininta varmasti hyvin monestakin asiasta. Artikkelin kommenteissa saa moneen detaljiin vastauksen, jos asia kiinnostaa.

Edit: Lisäsin maininnan artikkeliin. FPS-vaihtoehdot kyllä näkyvät Pro-tilan kuvankaappauksessa.
 
<PAL yhteensopivia> Maalikosta senverran erikoisen tuntuinen puute että olisikohan toivoa että tuki tulee päivityksessä....
Eipä taida tulla päivityksillä tämä asia kuntoon. Myös toinen youtubettaja nosti tämä puutteen esiin revikassaan.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/7od-zSWUGks?t=1101&is=wal7RxTmAvwx1x5o


Muuten vaikuttaa aika pätevältä pelitä tämä puhelin.

Mihin perustat ajatuksen ettei ole päivityksela lisättävissä?, pikavilaisin linkkaamasi kohdan, niin ei siinä milestäni sellaista väitetty.

Mutta toki ostopäätöstä ei kannata tehdä ennenkuin päivitys on, tai vähintään luvattu virallisesti (myös myyjältä ja on valmis pettyyn ja kestään peruuntumisesta...)
 
Artikkeliin lisätty pakkastestikappale:


Pakkastestissä Find X9 Ultra asetettiin pakastimeen -18 celsiusasteen lämpötilaan kahdeksi peräkkäiseksi tunnin jaksoksi. Akun varaustaso kirjattiin ylös ennen ja jälkeen testin ja pakastimesta ottamisen jälkeen puhelimella toistettiin YouTube-videota näytön-, kaiuttimien ja yhteyksien toiminnan testaamiseksi.

Ensimmäisen tunnin jälkeen akun varaustaso ei ollut laskenut lainkaan lähtötasosta ja puhelin vaikutti toimivan normaalisti. Ainoastaan kaiuttimien äänenlaatu oli hieman tavanomaista ”kireämmän” kuuloinen.

Toisen tunnin pakastinkäsittelyn jälkeen tilanne pysyi käytännössä samana. Puhelin toimi moitteetta, akun varaustaso oli pysynyt muuttumattomana ja kaiuttimien äänenlaatu oli edelleen hieman kireä. Kokonaisuudessaan Find X9 Ultra selvisi pakkastestistä ongelmitta.
 
Näitä ei tainnut Suomeen tulla vielä kuin Oranssina?
 
Luuri on sen verran erikoinen että voisi testata noita jalustatoimintoja mitä on tarjolla. Esimerkiksi vesiputouksia pitkän valotuksen ohjelmalla. Kuten Oneplussalla aikaisemmin, tämäkään ei ilmeisesti tarjoa DNG-mahdollisuutta tuon ohjelman kanssa mikä on vähän hölmöä ottaen huomioon vehkeen käyttötarkoitus ihan kunnon kamerana.

Oneplussien kanssa on voinut käyttä kolmannen osapuolen kamera-appeja juuri tuohon tai sitten Gcam-porttauksia niin, että ND-suotimella hämätään astrokuvaohjelmaa luulemaan päivää yöksi ja tällöin luuri alkaa pinota pitkiä valotuspätkiä sallien DNG-tallennusmuodon.

Lisäksi pitkän valotuksen simulointi on ollut oneplussalla aikaisemmin vähän karun näköistä verrattuna Huawei/Xiaomin vastaavat ohjelmat. OP pinoaa kuvaa liian harvakseltaan ja jälki on siten karkean näköistä.
 
Mulla on musta (tai siis Tundra Umber), Elisalta hommattu (tilasin 16. päivä) ja on noita joillain muillakin näkynyt.
Okei sitten niitä tuli vaan pieni erä. Elisan ja Powerin sivuilla päivämäärä siirtynyt kokoajan eteenpäin...
 
Okei sitten niitä tuli vaan pieni erä. Elisan ja Powerin sivuilla päivämäärä siirtynyt kokoajan eteenpäin...
Joo, ei välttämättä "uuden" merkin huippuhintaista luuria kovin isoja määriä viitsitä ottaa varastoon happanemaan, jos eivät menisikään kaupaksi, kun ei ole varsinaisesti mitään historiallista myyntidataa mihin peilata.
 
Luuri on sen verran erikoinen että voisi testata noita jalustatoimintoja mitä on tarjolla. Esimerkiksi vesiputouksia pitkän valotuksen ohjelmalla. Kuten Oneplussalla aikaisemmin, tämäkään ei ilmeisesti tarjoa DNG-mahdollisuutta tuon ohjelman kanssa mikä on vähän hölmöä ottaen huomioon vehkeen käyttötarkoitus ihan kunnon kamerana.

Oneplussien kanssa on voinut käyttä kolmannen osapuolen kamera-appeja juuri tuohon tai sitten Gcam-porttauksia niin, että ND-suotimella hämätään astrokuvaohjelmaa luulemaan päivää yöksi ja tällöin luuri alkaa pinota pitkiä valotuspätkiä sallien DNG-tallennusmuodon.

Lisäksi pitkän valotuksen simulointi on ollut oneplussalla aikaisemmin vähän karun näköistä verrattuna Huawei/Xiaomin vastaavat ohjelmat. OP pinoaa kuvaa liian harvakseltaan ja jälki on siten karkean näköistä.
Ai Kokkosen pitäisi testata? Eihän nämä revikat olisi koskaan valmiita, jos jokaisen kiinnostuneen vähintäänkin ihmeellisiä erikoistoiveita lähdettäisiin testaamaan ja tutkimaan. :rofl: Ehkä jossakin kohtaa kuitenkin kannattaisi vaan hankkia itselle se luuri, kun mitkään maailman arvostelut eivät varmaankaan vastaa jokaiseen mahdolliseen kysymykseen mitä mieleen juolahtaa, eivätkä ne muutenkaan vastaa juuri sitä omaa käyttöä.
 
Harmi kun kukaan ei testaa puhelimien mikrofoneja. Järjestetään surkeita kun äänenvoimakkuus on suuri (musiikkikeikat, autourheilu jne...) Nokia Lumia 1020 varmaan edellinen missä oli hyvä äänenlaatu videoissa...
 
Ai Kokkosen pitäisi testata? Eihän nämä revikat olisi koskaan valmiita, jos jokaisen kiinnostuneen vähintäänkin ihmeellisiä erikoistoiveita lähdettäisiin testaamaan ja tutkimaan. :rofl: Ehkä jossakin kohtaa kuitenkin kannattaisi vaan hankkia itselle se luuri, kun mitkään maailman arvostelut eivät varmaankaan vastaa jokaiseen mahdolliseen kysymykseen mitä mieleen juolahtaa, eivätkä ne muutenkaan vastaa juuri sitä omaa käyttöä.
No totta hemmetissä tämän kaliiberin vehkeellä voisi testata jotain tavallisesta poikkeavaa. Onhan tämä jo sellaisena myytykin, vaan takkiin tulee vakioappilla vanhalle pixelin rutkullekin yökuvauksessa tällä hetkellä. Ferrareita ja Porschejakin saatetaan ajaa jossain muualla kuin taajamassa kun niitä testataan revikkaa varten.

UWA:n testauksessa olisi ollut paikallaan, vaikka näpäytyksenä Oppolle, verrata luuria vanhaan OP9 Prohon missä on UWAssa isompi kenno ja Freeform-linssi vääristymien korjaamiseen. Tulokset saattaisivat hieman herätellä ajatuksia suuntaan tai toiseen lähikuvien osalta. Ihmetyttää miksi tuo tekniikka on hylätty. Oli myös Oppon kutossarjan X6 Prossa.
 
Harmi kun kukaan ei testaa puhelimien mikrofoneja. Järjestetään surkeita kun äänenvoimakkuus on suuri (musiikkikeikat, autourheilu jne...) Nokia Lumia 1020 varmaan edellinen missä oli hyvä äänenlaatu videoissa...

Heti testaan kunhan johonki bileisiin pääsen.
 
No totta hemmetissä tämän kaliiberin vehkeellä voisi testata jotain tavallisesta poikkeavaa. Onhan tämä jo sellaisena myytykin, vaan takkiin tulee vakioappilla vanhalle pixelin rutkullekin yökuvauksessa tällä hetkellä. Ferrareita ja Porschejakin saatetaan ajaa jossain muualla kuin taajamassa kun niitä testataan revikkaa varten.

UWA:n testauksessa olisi ollut paikallaan, vaikka näpäytyksenä Oppolle, verrata luuria vanhaan OP9 Prohon missä on UWAssa isompi kenno ja Freeform-linssi vääristymien korjaamiseen. Tulokset saattaisivat hieman herätellä ajatuksia suuntaan tai toiseen lähikuvien osalta. Ihmetyttää miksi tuo tekniikka on hylätty. Oli myös Oppon kutossarjan X6 Prossa.
No edelleen, miksi et itse hanki ko. puhelinta ja ota sellaisia kuvia kun tykkäät? Jos Kokkonen alkaisi räpsimään noita kuvailemiasi skenaarioita, niin seuraavaksi valittaisit että väärin kuvattu ja voisitko tehdä niin ja näin sen sijaan. Aivan mahdotonta yrittää jokaista miellyttää, eikä hommasta tulisi koskaan valmista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 282
Viestejä
5 246 671
Jäsenet
83 465
Uusin jäsen
Suksiboksi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom