Testissä Asus ROG Phone 2

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
asus-rog2-tuotekuva-20-1024x787.png



io-techin marraskuun kova artikkelitahti jatkuu Asuksen IFA:ssa Eurooppaan julkaiseman ROG Phone 2 -pelipuhelimen merkeissä. Lähtöhinnaltaan 699 euron hintainen ROG Phone 2:n keskeisiä ominaisuuksia ovat 6,6-tuumainen 120 hertsin näyttö, Snapdragon 855+ -järjestelmäpiiri, reilut muistivaihtoehdot, jättimäinen 6000 mAh akku, tuulettimella varustettu lisäjäähdytysmoduuli sekä pelikäyttöön suunnatut softapuolen lisäominaisuudet.

Lue artikkeli: Testissä Asus ROG Phone 2

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Todella kiinnostava artikkeli omalta kannaltani, kun käyttöpuhelimena on pelipuhelin Razer phone 2 ja sitä ennen ASUS Zenfone 5Z. Joten tuttua on näytön tavallista korkeampi virkistystaajuus ja sen hyödyt sekä Sisuksen lämpeneminen esimerkiksi pelatessa fortnitea.

Yllättävää on, että Rogphone 2 lämpiää noinkin paljon ja pudottaa tehot puoliin lyhyenkin pelisession aikana. Razerissa ei havaittu vastaavaa suoritustason laskua, vaikkei tuulettimia ole.

IP-luokitus on hyödyksi pelipuhelimellekin, sillä kummasti virvokkeita alkaa tulla läheisyyteen ja onnettomuuksia aina sattuu. Langattoman latauksen edellytykseksi mainitaan jossain enintään 4000mAh akku, joten mieluummin ottaa tietenkin 6000mAh akun. Painonkin ymmärtää suuren akun takia. Tuntuu, että tällä hetkellä yhä useampi yli 6-tuumainen peruspuhelinkin alkaa painamaan 200g ja ylikin. Siihen tottuu kuitenkin samantien kokemukseni mukaan.

Kamera on periaatteessa hyvä, joskin noin isolla hintalapulla olisi saanut olla optinen vakain, nyt on vain EIS? Mutta eikö videossa ollut kuitenkin vakain?
 
Yllättävää on, että Rogphone 2 lämpiää noinkin paljon ja pudottaa tehot puoliin lyhyenkin pelisession aikana. Razerissa ei havaittu vastaavaa suoritustason laskua, vaikkei tuulettimia ole.
Tuo cpu hitti on tosiaan aika kova mutta tuo CPU Stress softa ei nyt sinällään kerro normaalista käytöstä, pelatessa kuorma kun jakautuu myös GPU:ole joka pystyy toimimaan huomattavasti tasaisemmin kovassakin rasituksessa.

Kamera on periaatteessa hyvä, joskin noin isolla hintalapulla olisi saanut olla optinen vakain, nyt on vain EIS? Mutta eikö videossa ollut kuitenkin vakain?
EIS on käytössä videoissa.
 
Jos tuote on profiloitu täysin pelipuhelimeksi niin eiköhän tuollainen pelimäinen ulkonäkökin ole ihan sallittua :)
No joo toki, mutta ei nyt mene omaan jakeluun miksi nämä gaming tuotteet pitää pilata tällä. Vetoaako tuo oikeasti joihinkin ihmisiin :bored:? Ja mikä on tämä oletus että gamer tuotteen pitää aina olla varustettu jollain teennäisellä futuristisella designilla, räikeillä väreillä ja ledeillä korostettuna. Täysin sama pointti kuin peliläppäreissä, vaikka tuote kiinnostaisi teknisiltä toteutuksiltaan niin ulkonäkö vie äkkiä ostohalut. Ei nyt koske pelkästään
 
No joo toki, mutta ei nyt mene omaan jakeluun miksi nämä gaming tuotteet pitää pilata tällä. Vetoaako tuo oikeasti joihinkin ihmisiin :bored:? Ja mikä on tämä oletus että gamer tuotteen pitää aina olla varustettu jollain teennäisellä futuristisella designilla, räikeillä väreillä ja ledeillä korostettuna. Täysin sama pointti kuin peliläppäreissä, vaikka tuote kiinnostaisi teknisiltä toteutuksiltaan niin ulkonäkö vie äkkiä ostohalut. Ei nyt koske pelkästään
Mutta tässähän tuo erilainen tyyli on toteutettu varsin maltillisesti ja hyvällä maulla, leditkin voi käsittääkseni pitää pois päältä.

Vai pitääkö kaikilla olla sama tylsä lasi ja kolme värivaihtoehtoa jotta kelpaa? :btooth:
 
IMG_20191127_142008.jpg

Mutta tässähän tuo erilainen tyyli on toteutettu varsin maltillisesti ja hyvällä maulla, leditkin voi käsittääkseni pitää pois päältä.

Vai pitääkö kaikilla olla sama tylsä lasi ja kolme värivaihtoehtoa jotta kelpaa? :btooth:
Höh, mitä vielä, ajattelin pitää nyt pikkujouluna punaisen päällä, ehkä leikkaan paperisen tonttulakin ohuesta paperista.:)
 
Eiköhän näille pelipuhelimille kysyntää löydy ja mukava nähdä, että markkinoille saapuu myös erikoisempia ratkaisuja. Etenkin Asuksen softapuolen ratkaisut ovat mielenkiintoisia, kun aiemmin puhelimen ylikellottaminen on käytännössä vaatinut custom kernelin asentamisen. Toivottavasti Asus saa päivitykset nopeasti pihalla rankasta customoinnista huolimatta.

Näissä pelipuhelintesteissä olisi mukava nähdä oikeita pelitestejä synteettisten testien lisäksi. Silloin näkisi, kuinka hyvin puhelin oikeasti pyörittää pelejä ja pääseekö 120Hz näytöstä hyötymään (jos peli tukee esimerkiksi 90Hz ja 120Hz tiloja).

Mistä muuten mahtaa johtua noin hyvä tulos GFXBench Manhattan 3.0 testissä? Io-techin aiemmissa testeissä ollaan jääty sinne 60 FPS:n tuntumaan mutta nyt tulos paranee samalla piirillä rajusti.
uc
GFXBenchin akkutesti on puolestaan epäedullinen tehokkailla puhelimille, minkä vuoksi OnePlussan puhelimet ja ZenFonet ovat pärjänneet testissä heikosti. Ilmeisesti nämä valmistajat ottavat kaiken irti käytettövästi raudasta raskaan rasituksen aikana akun kustannuksella.
uc
 
Viimeksi muokattu:
Mistä muuten mahtaa johtua noin hyvä tulos GFXBench Manhattan 3.0 testissä? Io-techin aiemmissa testeissä ollaan jääty sinne 60 FPS:n tuntumaan mutta nyt tulos paranee samalla piirillä rajusti
Tällöin suoraan katsottuna niin GPU on tässä puhelimessa "ylikellotettu" toimimaan piirin maksimitaajuudella.
 
Tällöin suoraan katsottuna niin GPU on tässä puhelimessa "ylikellotettu" toimimaan piirin maksimitaajuudella.
Siitä huolimatta ero tuntuu hämmentävän suurelta ja esiintyy vain Manhattan ES 3.0 testissä. OnePlus 7T on muissa testeissä vastaavilla ominaisuuksilla samalla viivalla Rog Phone 2:n kanssa mutta Manhattan testissä jää huomattavasti jälkeen. Onkohan tuossa jokin rajoitin iskenyt päälle muiden puhelimien kohdalla? (iPhone 8 mallit ovat aiemmin ylittäneet 60 FPS:n ajan mutta vain 1 FPS:llä).

OnePlus 7T (SD855+, FullHD+)
  • Manhattan ES 3.0: 60
  • Car Chase ES 3.1: 38
  • Aztek Ruins High Tier Vulkan: 26
Asus Rog Phone 2 (SD855+, FullHD+)
  • Manhattan ES 3.0: 97
  • Car Chase ES 3.1: 40
  • Aztek Ruins High Tier Vulkan: 27
Mitä olen aiemmin ylikellottanut älypuhelimia, niin suorituskyky parannukset ovat jääneet muutamaan prosenttiin GPU:n osalta.
enDtbFp.png
 
Mistä muuten mahtaa johtua noin hyvä tulos GFXBench Manhattan 3.0 testissä? Io-techin aiemmissa testeissä ollaan jääty sinne 60 FPS:n tuntumaan mutta nyt tulos paranee samalla piirillä rajusti.
Tuo 60 FPS on GFXBenchin onscreen-testissä käsittääkseni ohjelmistopuolen rajoitus, koska tuo Manhatta alkaa olla nykypuhelimille sen verran kevyt testi, että useimmat rupeavat saavuttamaan tuon maksimitason näytön natiiviresolla. Sitä en sitten tiedä onko Asuksella puukotettu softapuolta jotenkin, ettei tuo rajoitus ole käytössä. @Juha Uotila olihan nuo testit ajettu onscreen eikä offscreen-moodissa?
 
Tuo 60 FPS on GFXBenchin onscreen-testissä käsittääkseni ohjelmistopuolen rajoitus, koska tuo Manhatta alkaa olla nykypuhelimille sen verran kevyt testi, että useimmat rupeavat saavuttamaan tuon maksimitason näytön natiiviresolla. Sitä en sitten tiedä onko Asuksella puukotettu softapuolta jotenkin, ettei tuo rajoitus ole käytössä. @Juha Uotila olihan nuo testit ajettu onscreen eikä offscreen-moodissa?
Selvisikö tämä tapaus? Katselin, että GsmArena oli saanut GFX 3.0 Manhattan (1080p offscreen) testissä tulokseksi 110 FPS. Vastaavasti tuntemattomampi FranDroid seuraavat tulokset:
  • GFXBench Manhattan 3.0 (onscreen / offscreen): 61/110 FPS
Asus on muuten julkaissut listan peleistä, jotka tukevat yli 60 FPS:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 284
Viestejä
4 534 050
Jäsenet
74 779
Uusin jäsen
lettu555

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom