64 bittiseen käyttikseen pystyi siirtymään vasta kun jokaiselle koneessa olevalle laitteelle oli kirjoitettu uudet ajurit. Ilman niitä ei kone toiminut. Siksi 64 bittinen winkkari oli niin hidas yleistymään.
"Liian monta ydintä" taas aiheuttaa vain ja ainoastaan sen ettei kaikkea potentiaalia saada käytettyä. Kaikki kuitenkin toimii (pl. keinotekoiset rajoitukset ja bugit) ilman mitään uudelleenkääntämisiä tai muuta. Erittäin huono siis verrata näitä. Niin ja moniydinprossuja on ollut jo yli 10 vuotta... ei ne mitään uusia keksintöjä enää ole.
64 bittiseen pystyi siirtymään, käänti vain softan uudestaan (jos ei ollut assy softa).
Nyt taas jos halutaan hyödyntää useampia ytimiä, niin koko softan voi joutua merkittäviltä osiltaan koodaamaan uudestaan ja siltikin lopputulos voi olla kyseenalainen ja prosessi on kaikesta päätellen erittäin vaikea.
Kun meillä on joku nykyinen softa, joka toimii hyvin jo 2 ydin prossulla, eikä säikeisty hyvin niin sille on täysin sama, onko prossussa 4,8,16,32,64 vai 128 ydintä.
Se toimii ainoastaan hitaammin, kun useampi ydin tiputtaa max kelloja (koska staattinen prossun viemä teho on olemassa..)
Johonkin yleis toimisto ym käyttöön 4C8T prossu on prempi, kuin hyvä varmasti vielä yli 5 vuotta.
Peleihin taas joku 8C16T prossu on ihan riittävä, saman ajan, koska ilmeisesti TULEVISSA konsoleissa on sellaiset, eikä edes kovin huimilla kelloilla.
Ei noilla ole käyttöä kotona yleisesti vielä nähtävissä olevina aikoina..
On nyt tuota kymppiä tullut päivitettyä ihan uskomattomiin romuihin ja niillä on porukat sitten käyneet pankissa, katselleet videoita paskalla nettiyhteydellään ym ym ja kaikki on toiminut. Ainoastaan YLIMÄÄRÄISET virusturhakkeet on ollut syytä jättää pois ja levyksi SSD levy.
Pitää olla todellakin joku järkevä sovellutus, jota tarvitsee ja joka oikeasti säikeistyy, että tuollainen prossu kannattaa hankkia. Pienemmällä coremäärällä kun on halvempi ja kun ero ei ole, niin ei siitä kannata maksaa ylimääräistä, olipa hinta mikä tahansa, jos vain on kalliimpi...