Mutta prosessorin vika on, että energiatehokkuus on kehnompi.
Paras peliprosessori joka tapauksessa, sitä ei voi kiistää.
Mutu sanoo, että uusi 9800X3D olisi energiatehokkaampi samalla suorituskyvyllä mitattuna. Tähän olisi riittänyt hieman matalampi kellotaajuus kuin 7800X3D:ssä. Valmistaja vaan on tällä kerralla päätynyt kellottamaan vakiona niin paljon, että energiatehokkuus on keikahtanut hieman edeltäjää heikommaksi.
Siitä voi olla montaa mieltä, onko kulutuksen kasvu 424 W -> 470 W suuri vika, kun suorituskyky ja sitä kautta näytönohjaimen ruokahalu samalla kasvaa. Computerbase on testannut pelkän suorittimen kulutusta. Viidentoista pelin avg. 82,6 W vs. 61,3 W, eli kasvua peräti 35 %, mutta vain 21 W. Samaisten pelien avg. fps parani 14 %@720p.
Jos vika kuitenkin häiritsee, se on helppo korjata asettamalla PPT sellaiseen arvoon, että kulutus on vastaava kuin 7800X3D:llä. Laittaa takaisin vakioksi sitten kun kaipaa ylimääräistä suorituskykyä enemmän kuin 21 watin vika häiritsee.
Sanoit prossua tuhnuksi aiemmin. Minä en nähnyt prossussa tuhnuutta, vaan RTX 4090:ssä, jonka kauppoihin saapumisesta on jo kolmatta vuotta. Tulossa oleva RTX 5090 sopii vuoden 2022 ikänestoria paremmin uutuusprossun testaamiseen. Prosessorin päivitysväli on yleensä pidempi kuin GPU:n, joten tänään ostettu 9800X3D saattaa saada kaverikseen noin kahden vuoden päästä RTX 6090:n. Silloin prossu joutuu töihin. Raskaampia pelejäkin on siihen mennessä julkaistu.
Computerbasella 9800X3D oli raskaimmissa peleissä@720p 20 - 30 % nopeampi kuin 7800X3D. Sampsalla ACC:n minimeissä ero oli 30 %, vaikka resoluutio oli korkeampi 1080p. Monella tykkikoneen omistajalla on 1440p/2160p, mikä kutistaa eroja. Toisaalta noissa 720p/1080p -testeissä on yleensä käytössä natiivireso ja ultra, mikä kurittaa näytönohjainta enemmän kuin prossua. Noilla 1440p/2160p -jampoilla ollee jotkin asetukset alle ultran ja DLSS tms, mikä tekee prossujen eroista suurempia kuin revikoiden 1440p/2160p -kuvaajien olemattomista eroista voisi päätellä.
Uutuusprossulla ei juuri ole eroa vanhempaan, jos testataan v. 2022 GPU:lla, 1440p, ultra ja hukutetaan siellä täällä näkyvä ero monen pelin keskiarvoon.
Jos sen sijaan testataan tulevalla RTX 5090:llä, 1440p, DLSS, high-very high-ultra -yhdistelmällä, alkaa monen pelin keskiarvossakin näkyä vastaavia eroja kuin 720p-natiivitesteissä ultralla RTX 4090:llä, eli +14 %. Yksittäisissä peleissä suoritin joutuu kovemmalle, jolloin ero on jopa 32 % turbolla.
AMD Ryzen 7 9800X3D im Test: Gaming-Benchmarks / Leistungsrating FPS und Frametimes / Anno 1800 / Baldur's Gate 3 / Cities Skylines II
www.computerbase.de