Tesla yhteistyöhön AMD:n kanssa

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 860
Tesla aikoo hylätä Nvidian? Kehittää omaa piiriä AMD:n kanssa

Lyhyesti: Tähän asti Tesla on tehnyt yhteistyötä nVidian kanssa mutta nyt ilmeisesti testaus menossa AMD:n kanssa. Tesla on toteuttanut jo ensimmäistä piiriä AMDn ja GF:n kanssa. Testauksen jälkeen päätetään jatketaanko hanketta.

Teslan Autopilot-laitteiston tuotekehitystä johtaa AMD:lla ja Applella piirisuunnittelijana työskennellyt Jim Keller. Kellerin saavutuksiin kuuluu esimerkiksi AMD:n Zen-mikroarkkitehtuuri.
I see what you did there.
 
Mietin että onkohan AMD:llä tarjota vain parempaa kuin nvidialla kun voidaan ympätä laskentatehon osalta hyvä Vega kiinni Zeniin ja saadaan yhdestä paikasta kokonaisratkaisu? Ei tarvita mitään muita piirejä kylkeen / tueksi jonkun hitaan väylän päähän?

Tämähän on mielenkiintoinen uutinen.
 
Mietin että onkohan AMD:llä tarjota vain parempaa kuin nvidialla kun voidaan ympätä laskentatehon osalta hyvä Vega kiinni Zeniin ja saadaan yhdestä paikasta kokonaisratkaisu? Ei tarvita mitään muita piirejä kylkeen / tueksi jonkun hitaan väylän päähän?

Tämähän on mielenkiintoinen uutinen.

En oikein näe Teslalla tarvetta sen luokan yhden säikeen suorituskyvylle, mitä Zen tarjoaa.

Jonkun huomattavasti pienemmän ja vähävirtaisemman ARM-pohjaisen prossun pitäisi riittää CPUksi autoon.

Sen sijaan sitä vääntöä vaaditaan paljon siihen signaalinkäsittelyyn (pääasiassa neuroverkkolaskentaan) mitä joudutaan tekemään sen KITT-toiminnallisuuden tekemiseen.

Grafiikanpiirtotehoakaan ei pitäisi kovin paljoa tarvia koska sillä kosketusnäytöllä ei pelailla mitään gigapelejä, ja peruskäyttöliittymän piirtämisessä tehoa ei paljoa tarvita.


Voisin melkein veikata että kyse on enemmän markkinapolitiikasta yms. kuinka tarjolla olevista arkkitehtuureista; nVidia ehkä suostuu myymään vain kokonaisia piirejä ja AMD tarjoaa paremmin customoituja ratkaisuja joissa Tesla voi oikeasti sanella mitään haluaa, ja yhdistää omaa logiikkaansa muualta tulevaan.
 
Mitä ihmettä?
nVidiahan on jo kehittänyt Tesla-arkkitehtuurin. Eikö se sitten Teslalle kelpaakaan?
(ok. onhan se vähän vanhentunut)
:sbsmile:
 
No, Nvidian ratkaisu on GPU höystettynä teköäly-yksikkö buustilla.
Autossa kun energiaa pitää säästää ja suorituskyky maksimoida, niin joku täysin vain siihen tehty olisi varmasti teslalle selkeästi parempi ratkaisu, kuin semiyleiskäyttöpiiriin pohjautuva tekoälyratkaisu.
 
Onkohan Teslalla ja nVidialla mennyt sukset ristiin jostain syystä?
 
Njoo, mitenkähän noilla softapuoli eli kuinka paljon käyttävät nyt CUDAa.
 
Njoo, mitenkähän noilla softapuoli eli kuinka paljon käyttävät nyt CUDAa.
Jos kerran vaihtoa suunnittelevat niin ei varmaan kovin paljoa. Tai sitten ovat todenneet että CUDA:n kanssa on naimisissa tasan yhden firman kanssa, eli ei.
 
Tesla on huomannut, että Vega pitää akut lämpimänä samalla kun se laskee tien reunojen paikkaa :D
 
Pelkästään auttamalla AMD:tä luomaan jotakuinkin käyttökelpoisen kilpailevan ratkaisun Nvidian CX / PX sarjalle syntyy tilanne jossa Tesla voi kilpailuttaa osatoimittajia keskenään ja sen uhkaus osatoimittajan vaihdosta tulevien mallien osalta on paljon realistisempi kuin tilanteessa, jossa markkinoilla ei edes teoriassa ole valmiita moduuleita jotka voisivat kilpailla PX 2:sen / sen tulevien mallien kanssa.

Teslan tai minkä tahansa muun autovalmistajan kannalta olisi todela huono tilanne jos Nvidialla olisi monopoli siihen kriittiseen komponenttiin jolla se automaattiautoilu toimii. Käytännössä Nvidia voisi sanella hintansa ja Teslan olisi se maksettava tai autot pitäisi myydä ilman kunnon autopilottia.

Kahden codebasen ylläpitäminen on toki kallista, mutta niin on myös monopolin riistämäksi joutuminen. Samalla Teslalla on fallback optio jos jompi kumpi valmistaja joutuu ongelmiin tuotantoprosessiensa kanssa tai jostain muusta syystä.
 
Pelkästään auttamalla AMD:tä luomaan jotakuinkin käyttökelpoisen kilpailevan ratkaisun Nvidian CX / PX sarjalle syntyy tilanne jossa Tesla voi kilpailuttaa osatoimittajia keskenään ja sen uhkaus osatoimittajan vaihdosta tulevien mallien osalta on paljon realistisempi kuin tilanteessa, jossa markkinoilla ei edes teoriassa ole valmiita moduuleita jotka voisivat kilpailla PX 2:sen / sen tulevien mallien kanssa.

Teslan tai minkä tahansa muun autovalmistajan kannalta olisi todela huono tilanne jos Nvidialla olisi monopoli siihen kriittiseen komponenttiin jolla se automaattiautoilu toimii. Käytännössä Nvidia voisi sanella hintansa ja Teslan olisi se maksettava tai autot pitäisi myydä ilman kunnon autopilottia.

Kahden codebasen ylläpitäminen on toki kallista, mutta niin on myös monopolin riistämäksi joutuminen. Samalla Teslalla on fallback optio jos jompi kumpi valmistaja joutuu ongelmiin tuotantoprosessiensa kanssa tai jostain muusta syystä.
En tosin usko että noita codebaseja kehitetään rinnakkain kovinkaan pitkään. Jos AMD:n puolella homma hoidetaan avoimella standardilla niin sitä samaa voi hyödyntää myös nvidian raudalla.

Mutta olen samaa mieltä. Tässä vaiheessa tehty hyppy AMD:lle voi maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti vs. lopullinen controllin luovutus nvidialle. Jos kilpailijat/vaihtoehdot katoaa, nousee ainoan monopolin hinta järkyttäväksi eikä kehityskään kehity. Teslalla voisi oikeasti olla intressi pitää kilpailu käynnissä, eikä vain ottaa sitä minkä juuri nyt saisi halvimmalla.

Tesla on huomannut, että Vega pitää akut lämpimänä samalla kun se laskee tien reunojen paikkaa :D
Vega sopivilla kelloilla on energiapihi. Vega julkaistuilla kelloilla ei niinkään.
 
Lähetin muutama kuukausi sitten ihan piruillakseni itse Elonille mailia kun se leukaili jossain haastattelussa jakaneensa jotan patentteja muille, että se silti itse käyttää ja tukee erästä proprietrary tekniikoiden edelläkävijää :D
Onkohan se lukenut sen? :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
260 251
Viestejä
4 526 828
Jäsenet
74 547
Uusin jäsen
ville.lahtivirta@hotmail.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom