Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Onhan se selvä että kosketusnäytöt tulevat autoissa yleistymään, ja mitä halvempi auto sen vähemmän sinne jää fyysisiä painikkeita, mutta kyllähän se fyysinen painike on vaan joissain tapauksissa ihan ylivoimainen käyttöliittymä.

Ei niin että kasarityylinen kojelauta jossa on nappuloita kuin apollo-moduuleissa mikään optimitilanne sekään olisi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Bemarilla oli näppärä systeemi että äänenvoimakkuutta säädettiin ilmassa sormea pyörittämällä. Vähän samanlaista kuin oculus questin kanssa käsillä ohjaaminen. Ehkä joku päivä saadaan virtuaalinen ratti AR näkymänä jota ohjataan eleillä.

Voisi olla vapaasti säädettävissä vielä ominaisuudet. Kun anoppi ottaisi auton lainaan niin laittaisi ratin pyörittämisen oikealle ohjaamaan vasemmalle ja jarrun ja kaasun paikatkin voisi vaihtaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Bemarilla oli näppärä systeemi että äänenvoimakkuutta säädettiin ilmassa sormea pyörittämällä. Vähän samanlaista kuin oculus questin kanssa käsillä ohjaaminen. Ehkä joku päivä saadaan virtuaalinen ratti AR näkymänä jota ohjataan eleillä.

Voisi olla vapaasti säädettävissä vielä ominaisuudet. Kun anoppi ottaisi auton lainaan niin laittaisi ratin pyörittämisen oikealle ohjaamaan vasemmalle ja jarrun ja kaasun paikatkin voisi vaihtaa.
20 vuotta vanhassa transitissakin oli näppärä ominaisuus.. Radio oli sijoitettu niin että kun oikea käsi oli ratilla niin ojentamalla etusormen suoraksi pystyi säätämään äänenvoimaa.

Sellainen pyöritettävä nuppi on äänenviomakkuuden säätöön ihan ylivoimainen käyttöliittymä.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
927
En usko että fyysisten painikkeiden määrä on jatkossa mikään premium -auton merkki. Ei ne varmaan auton kallein komponentti ole.

Ehkä olen yksin mielipiteeni kanssa, mutta kyllä Model 3 ohjaamo näyttää minusta paljon tyylikkäämmältä ja kalliimmalta kuin vaikka uuden EQS:n ohjaamo:

1618328183017.png


vrt.

1618328213110.png


20 vuotta vanhassa transitissakin oli näppärä ominaisuus.. Radio oli sijoitettu niin että kun oikea käsi oli ratilla niin ojentamalla etusormen suoraksi pystyi säätämään äänenvoimaa.

Sellainen pyöritettävä nuppi on äänenviomakkuuden säätöön ihan ylivoimainen käyttöliittymä.
Teslassa ei tarvitse tehdä edes tuota, kun äänenvoimakkuutta voi säätää rullasta suoraan ratista.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
20 vuotta vanhassa transitissakin oli näppärä ominaisuus.. Radio oli sijoitettu niin että kun oikea käsi oli ratilla niin ojentamalla etusormen suoraksi pystyi säätämään äänenvoimaa.

Sellainen pyöritettävä nuppi on äänenviomakkuuden säätöön ihan ylivoimainen käyttöliittymä.
On se, ellei niitä nuppeja ole läjä jolloin joutuu hakemaan sitä. Vanhoissa autoissa käyttöliittymä on omastakin mielestä ollut toimivampi monien ominaisuuksien puuttuessa kokonaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
En usko että fyysisten painikkeiden määrä on jatkossa mikään premium -auton merkki. Ei ne varmaan auton kallein komponentti ole.

Ehkä olen yksin mielipiteeni kanssa, mutta kyllä Model 3 ohjaamo näyttää minusta paljon tyylikkäämmältä ja kalliimmalta kuin vaikka uuden EQS:n ohjaamo:



vrt.





Teslassa ei tarvitse tehdä edes tuota, kun äänenvoimakkuutta voi säätää rullasta suoraan ratista.
Nokitan Honda e:n ohjaamolla. Hyvinkin näppärä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
En usko että fyysisten painikkeiden määrä on jatkossa mikään premium -auton merkki. Ei ne varmaan auton kallein komponentti ole.

Ehkä olen yksin mielipiteeni kanssa, mutta kyllä Model 3 ohjaamo näyttää minusta paljon tyylikkäämmältä ja kalliimmalta kuin vaikka uuden EQS:n ohjaamo:



vrt.





Teslassa ei tarvitse tehdä edes tuota, kun äänenvoimakkuutta voi säätää rullasta suoraan ratista.
Onhan tuo Mersun ohjaamo nyt huomattavasti hienomman näköinen.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
En usko että fyysisten painikkeiden määrä on jatkossa mikään premium -auton merkki. Ei ne varmaan auton kallein komponentti ole.

Teslassa ei tarvitse tehdä edes tuota, kun äänenvoimakkuutta voi säätää rullasta suoraan ratista.
Ei ole kyse komponenttien hinnasta pelkästään. Kokoonpano se maksaa. Jos kaikki toiminnot on näytön takana, niin vain näyttöön vedetään johdot kiinni. Jos on paljon nappeja ja kytkimiä, niin ne lisäävät kokoonpanot kompleksisuutta valtavasti. Ja kun autoja tehdään vaikkapa miljoona vuodessa, niin kymmenen euron säästö per auto on paljon.

Auton kokoonpanossa on yllättävän paljon käsityötä edelleen.

Tollainen rulla tai vastaava nyt on vähintään joka toisessa autossa nykyään. Kyllä mä tykkään esim. Bemun ratista, josta voi liki kaikkea tarvittavaa säätää irroittamatta otetta. Vakkari, pyyhkijät, puhelin, musiikki, jne.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Teslassa ei tarvitse tehdä edes tuota, kun äänenvoimakkuutta voi säätää rullasta suoraan ratista.
Ei kai se mikään itseisarvo ole että ne säätimet ovat nimenomaan siinä ratissa?

Mulla on nykyisessä duuniautossa ratissa radion äänenvoiman säätöön napit ja kanavan vaihtoon rulla, radio itsessään on kosketusnäytössä, mutta volume/mute on erillisenä nappina kojelaudassa. Käytännössä aina käytän tuota kojelaudan nappia äänen säätöön, koska se on nopeampi käyttää ja siihen on helpompi osua. Jos nuo ratin toiminnot olisivat toisinpäin, siihen menisi hermo, koska huomaan usein kun joutuu tiukemmin veivaamaan se selailee niitä radiokanavia kun sitä rullaa vahingossa pyyhkii - onneksi se vaihtaa sen vasta painamalla rullaa.

Pointti on se että usein käytettävät toiminnot pitää olla helppoja, ja niiden pitää toimia tarvittaessa pelkällä kädellä oikeaan suuntaan "räppäämällä".
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
En usko että fyysisten painikkeiden määrä on jatkossa mikään premium -auton merkki. Ei ne varmaan auton kallein komponentti ole.
Ei itse nappi, vaan suunnittelu. Niiden suunnittelu ja sijoittelu on kallista - eikä sitä voi korjata jälkikäteen. Model 3:n käyttöliittymää varten hankittiin yksi harjoittelija ilmaiseksi joka väänsi React-sivun ja se oli siinä, ei se paljon webbisivusta eroa. Ja jos meni pieleen, niin softaa voi aina vaihtaa jälkikäteen.

Ehkä olen yksin mielipiteeni kanssa, mutta kyllä Model 3 ohjaamo näyttää minusta paljon tyylikkäämmältä ja kalliimmalta kuin vaikka uuden EQS:n ohjaamo:
Luultavasti olet yksin mielipiteesi kanssa, tosin jälkimmäinen ei ole sinulle suunnattu auto muutenkaan. Ja toisaalta, Suomessa oli suuri lauma ihmisiä jotka uskoi Ladan ylivoimaisuuteen myös ja Neuvostoliittoon, joten eihän sitä ikinä väärää mielipidettä ole. Toki, onhan se ihanaa, jos olet löytänyt täydellisen auton joka on saavutettavissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Kyllä Mesen ledit ohjaamossa yöllä antaa ihan eri fiiliksen kuin pimeyden vallitseva M3.
 
Liittynyt
14.02.2021
Viestejä
49
Eli kaikki ajamiselle kriittiset asiat onnistuu tuntemuksella ilman että tarvitsee poistaa huomiotaan tiestä.
Oonko mä ainoo jolle tuo katseen tai huomion irrottaminen tiestä on täysin irrelevantti asia? Mulla ainakin katse ja huomio vaeltaa jatkuvasti muuallakin, peileissä, tienviitoissa, mainoksissa, maisemissa, auton sisätiloissa nappuloita tai kosketusnäyttöä koskiessa, matkustajien kans keskustellessa. Tai missä vain. Ja näin se on tehny aina ja kaikilla autoilla. Tulee mieleen ainoastaan yllättävä äärimmäisen huono näkyvyys muutenkin dynaamisessa tilanteessa, kuten vaikkapa rekan ohitus rankkasateella. Ja tällöin ainoa mitä tarvii on välitön pyyhkäisy tuulilasilla. Paskasti tehty UI, olipa se fyysinen tai graafinen on toki ärsyttänyt aina, mutta turvallisuuden kans sillä on ollu kyllä hyvin vähän tekemistä jos osaa keskittyä olennaisiin asioihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 646
Saakohan niitä fyysisiä juttuja lisävarusteena joskus autoihin. Koska kustannuskysymys on nyt selvä, vaikka vähän premiumpaan versioon. Ja joo, mersut ja transitit mainittu jo, niin vähän OT tähän kettuun, mutta liittyy asiaan.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Oonko mä ainoo jolle tuo katseen tai huomion irrottaminen tiestä on täysin irrelevantti asia? Mulla ainakin katse ja huomio vaeltaa jatkuvasti muuallakin, peileissä, tienviitoissa, mainoksissa, maisemissa, auton sisätiloissa nappuloita tai kosketusnäyttöä koskiessa, matkustajien kans keskustellessa.
Et tietysti, on monia ihmisiä Suomessa jotka ajaa kännissäkin. Kyllähän sitä silti toivoisi että ihmiset kiinnittäisivät huomiota liikenteeseen, eivätkä katselisi matkustajia tai näpräisi kännykkää ajaessa, joisi kaljaa tai muutakaan täysin idioottimaista. Toivotaan ettet vahingoita muita silloin kun et jaksa ajaa, tosin toivottavasti et rattiin tuolla mentaliteetillä istukaan - taksi, dösä ja juna on keksitty, jopa lentokone.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Saakohan niitä fyysisiä juttuja lisävarusteena joskus autoihin.
Saa varmaankin, ostamalla kalliimman auton. Eihän se kustannus tule siitä fyysisestä nappulasta, vaan siitä suunnittelusta. Tosin, muistan ainakin Audi A3 8P:n, jossa sai vakkarin viiksen ostettua jälkikäteen, itse ominaisuus oli kaikissa autoissa - eli on tuotakin nähty.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
VICEkään ei kauhean innostuneesti tuosta kirjoitellut myöskään
Onko Teslalla jotain mullistavaa tekniikkaa kaivaa tunneleita vai mikä homma tämä oikein on? Tampereeltakin löytyy esimerkiksi 4 kaistainen 2.3km pitkä tunneli autoille, josta löytyy hienot ledivalot, kun mennään kosken alitse.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
saattaisi mielipide aavistuksen muuttua jos kävisit istahtamassa tuossa mersussa livenä.
;)
Jos käyttöliittymän toiminta on sitä luokkaa kuin aiemmin täällä olleessa videossa, niin vähän veikkaan että ei. Hirveää jökkimistä, ja nuo nuo kolme erillistä paneelia näyttävät levottomilta. Hondan ratkaisu yllä on jo ihan omaan luokkaansa. Tulee jotenkin mieleen lennonjohtotorni jostain 70-luvulta.
 
Liittynyt
14.02.2021
Viestejä
49
Et tietysti, on monia ihmisiä Suomessa jotka ajaa kännissäkin. Kyllähän sitä silti toivoisi että ihmiset kiinnittäisivät huomiota liikenteeseen, eivätkä katselisi matkustajia tai näpräisi kännykkää ajaessa, joisi kaljaa tai muutakaan täysin idioottimaista. Toivotaan ettet vahingoita muita silloin kun et jaksa ajaa, tosin toivottavasti et rattiin tuolla mentaliteetillä istukaan - taksi, dösä ja juna on keksitty, jopa lentokone.
Melkoista itsepetosta väittää että omakaan katseesi pysyy naulittuna tiessä 100% ajasta :tup: et sitä tosin suoraan väittänytkään, mutta moraalisaarnastasi saa sen käsityksen että rinnastat katseen irrottamisen tiestä jopa päihtyneenä ajamiseen mikä omaan korvaan kuulostaa aika oudolta.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
974
Melkoista itsepetosta väittää että omakaan katseesi pysyy naulittuna tiessä 100% ajasta :tup: et sitä tosin suoraan väittänytkään, mutta moraalisaarnastasi saa sen käsityksen että rinnastat katseen irrottamisen tiestä jopa päihtyneenä ajamiseen mikä omaan korvaan kuulostaa aika oudolta.
Aika iso ero katseen irrottamisella tiestä silloin tällöin vs. tämä:
Oonko mä ainoo jolle tuo katseen tai huomion irrottaminen tiestä on täysin irrelevantti asia? Mulla ainakin katse ja huomio vaeltaa jatkuvasti muuallakin, peileissä, tienviitoissa, mainoksissa, maisemissa, auton sisätiloissa nappuloita tai kosketusnäyttöä koskiessa, matkustajien kans keskustellessa. Tai missä vain. Ja näin se on tehny aina ja kaikilla autoilla.
Jos sulle on yksi ja sama missä se katse ja keskittyminen menee ja se on jatkuvasti muualla kuin tiessä ja näin olet aina tehnyt ja aiot aina tehdä, niin eipä tuon rinnastaminen päihtyneenä ajamiseen niin kovin kaukaa haettua ole.

Kuten sanottua nuo taksit ym. on jo keksitty, ja joskus tulevaisuudessa voit ehkä hankkia vaikka autonomisen auton.
 
Liittynyt
14.02.2021
Viestejä
49
Aika iso ero katseen irrottamisella tiestä silloin tällöin vs. tämä:

Jos sulle on yksi ja sama missä se katse ja keskittyminen menee ja se on jatkuvasti muualla kuin tiessä ja näin olet aina tehnyt ja aiot aina tehdä, niin eipä tuon rinnastaminen päihtyneenä ajamiseen niin kovin kaukaa haettua ole.

Kuten sanottua nuo taksit ym. on jo keksitty, ja joskus tulevaisuudessa voit ehkä hankkia vaikka autonomisen auton.
Ehkä turhan provokatiivisesti ja liioitellusti kirjoitettu, mutta mun pointti oli se, että esim peileihin katsominen ei liene kiellettyä tai epäsuotavaa? Kuitenkin siinä katse ja huomio irrottuu siitä etusektorista täysin samalla tavalla kuin kosketusnäytöltä (tai fyysisestä nappulasta) tapahtuva säätö. Sama pätee liikennemerkkeihin ja tienviittoihin, kyllä näitä tulee katseltua. Vierestä ajaa pakettiauto johon on teipattu jonkun firman mainokset, kyllä mä nämä saatan lukea. Pellolla komea auringonlasku tai syksyllä joutsenparvi? Hyvin voin tälle uhrata 3 sekunttia jos tilanne sen sallii. Ja tää on se missä pitäs nähdä metsä puilta. Hetkiä joissa katse vaeltaa 1-3 sekunttia tulee jatkuvasti. Merkityksellistä onkin herpaantumisen kesto ja missä tilanteessa se tapahtuu. Ei se fyysisten nappien takaa tapahtuva valikkorakenteen selailu ole yhtään sen suotavampaa esim. koulun tai päiväkodin ohi ylinopeutta ajaessa klo 9 aamulla. Kännykkä on luonteeltaan sellainen, että se nappaa keskittymisen huomattavan pitkäksi aikaa, päihtyminen taas vääristää koko todellisuuden hahmottamisen.

Irrelevanttia itselle tuossa katseen irroittamisessa on se että sen aiheuttaa kosketusnäyttö. Se ei asiasta tee vaarallista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Ehkä turhan provokatiivisesti ja liioitellusti kirjoitettu, mutta mun pointti oli se, että esim peileihin katsominen ei liene kiellettyä tai epäsuotavaa? Kuitenkin siinä katse ja huomio irrottuu siitä etusektorista täysin samalla tavalla kuin kosketusnäytöltä (tai fyysisestä nappulasta) tapahtuva säätö. Sama pätee liikennemerkkeihin ja tienviittoihin, kyllä näitä tulee katseltua. Vierestä ajaa pakettiauto johon on teipattu jonkun firman mainokset, kyllä mä nämä saatan lukea. Pellolla komea auringonlasku tai syksyllä joutsenparvi?
Et ilmeisesti koskaan ole käyttänyt auton kosketusnäyttöä tai kännykkää ajon aikana jos nämä mielestäsi vertautuvat siihen. Ihan eri asia säätää jotain jostain valikosta kuin lyhyesti vilkaista peileihin tai vaikka sinne pellolle.
 
Liittynyt
14.02.2021
Viestejä
49
Et ilmeisesti koskaan ole käyttänyt auton kosketusnäyttöä tai kännykkää ajon aikana jos nämä mielestäsi vertautuvat siihen. Ihan eri asia säätää jotain jostain valikosta kuin lyhyesti vilkaista peileihin tai vaikka sinne pellolle.
Ei mulla oo autossa muuta kuin kosketusnäyttö joten kokemusta on. Ne auton säädöt mitä itse miellän ajon kannalta merkitykselliseksi kuten vaikkapa ilmastoinnin asetukset, niin kosketusnäytön takaa ne tapahtuu ainakin itsellä täysin peiliin vilkaisuun verrattavissa olevilla katseen siirroilla. Toki tähän piti tottua, mutta niin se pitää tottua aina kun käyttöliittymä vaihtuu erilaiseksi olipa siellä niitä nappuloita tai ei.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
En ole minäkään tuon aivan nappulattoman ohjaamon kannalla. Omassa autossa on tuo ilmastointi, penkin-ja ratin lämmitys kosketuspaneelissa ja kaikki loput viiksissä/ratissa.

Ilmastointi ei sinällään haittaa kun siihen ei tarvitse puuttua kuin pari kertaa vuoteen (paitsi että huurteenpoisto, eli kaikki pöhö ikkunoille täysillä, on napissa) Penkin ja ratinlämmittimeen sitten taas joutuu kajoamaan talvikaudella usein. Ja on se aina liikenteen seuraamisesta pois kun katsot näytöltä että mihin kohtaan se sormi taas pitää painaa.

Loput tarvittavat komennot hoituu mukavasti ratin napeista tai viiksistä.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Nyt kun Tesla langassa ollaan niin rupesin just miettii viikkoa taaksepäin mitä olen touhunnut ratissa.

Eli, Laittanut automaattisen pyyhinnän päälle (viiksessä), säätänyt automaattista pyyhintää harvemmalle (viiksessä), säätänyt automaattista pyyhintää tiheämmälle (viiksessä), pessyt lasia useasti (viiksessä), rämpännyt penkin/ratin lämmitystä useasti (kosketusnäyttö), vaihtanut radio --> bluetooth ja toisinpäin useasti (kosketusnäyttö), säätänyt adaptiivista vakkaria (ratista, jokainen ajokerta), ottanut automaatti-ajon käyttöön kerran (ratista), selannut biisejä puhelimesta (ratista ja tiedot näkyy nopeusnäytöllä), selannut ajotietokoneen tietoja (ratista ja tiedot näkyy nopeusnäytöllä).

Onko nuo kaikki Tesloissa keskinäytössä? On siinä jotkut napit ratissa kuvien perusteella.

edit. Ja tähän vois vielä lisätä että volyymia säätänyt useasti, joko ratista tai vaihdekepin edessä olevasta rullasta. Riippuen kumpi on lähempänä kättä.

edit2. Ja vastannut yhteen puheluun (keskinäyttö). Ratistakin olisi hoitunut mutta huomio kiinnittyi siihen näyttöön nii näppäsin siitä sit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
23
Joo en lähtisi näillä natsoilla paljoa kritisoimaan model 3 turvallisuutta.
Eikai Euro NCAP ota kantaa siihen, onko auton hallintalaitteiden käyttö sujuvaa/turvallista? Ainoastaan siihen, että miten turvallinen auto on matkustajille/niihin keneen auto osuu, kun törmäys sattuu. Nythän on keskusteltu siitä, onko kosketusnäyttö kovinkaan turvallinen hallintalaite sen vaatiman huomion takia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Mä olen kyllä huomannut että jos kosetusnäytöltä täytyy jotain säätää ajossa, niin se vaatii paljon enemmän tarkkaavaisuutta kuin tavallisten painikkeiden käyttäminen. Siihen näyttöön on osuttava paljon tarkemmin oikeaan kohtaan, jo siksi että normaaliin nappiinhan voi koskea painamatta sitä, tuohon näyttöön koskettaminen on se "painaminen". Toinen seikka on se että reagointi siihen kosketukseen on myös pakko visuaalisesti todeta.

Mun ei ole mitenkään pakko ajon aikana koskea kosketusnäyttöön, eli ei siellä ole mitään ajon kannalta täysin olennaista, mutta esim sadekelillä kun kuolleenkulman varoittimet alkavat näkemään haamuja ne täytyy sammuttaa kosketusnäytöstä, samoin start-stop toiminnon kytkin on näytössä.. Joskus tulee myös sammutettua se näyttö joka myöskin tapahtuu näytön kautta.

Nyt jos joku tulee kehumaan että hyvä kosketusnäyttö on niin herkkä ettei sen toiminnan perillemenoa tarvitse todeta, niin oikeasti sellainen näyttö olisi ihan paska se sormen luoma kapasitiivisuuden muutos vaihtelee paljon riippuen siitä millainen sormi sitä näyttöä tökkii. Tietysti jos näyttö on resistiivinen se voidaan tehdä vakiopaineelle, mutta resistiivinen näyttö on itsessään aika herkkä kulumiselle tms kun pinnan täytyy olla pehmeää muovia.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Ehkä turhan provokatiivisesti ja liioitellusti kirjoitettu, mutta mun pointti oli se, että esim peileihin katsominen ei liene kiellettyä tai epäsuotavaa? Kuitenkin siinä katse ja huomio irrottuu siitä etusektorista täysin samalla tavalla kuin kosketusnäytöltä (tai fyysisestä nappulasta) tapahtuva säätö. Sama pätee liikennemerkkeihin ja tienviittoihin, kyllä näitä tulee katseltua. Vierestä ajaa pakettiauto johon on teipattu jonkun firman mainokset, kyllä mä nämä saatan lukea. Pellolla komea auringonlasku tai syksyllä joutsenparvi? Hyvin voin tälle uhrata 3 sekunttia jos tilanne sen sallii. Ja tää on se missä pitäs nähdä metsä puilta. Hetkiä joissa katse vaeltaa 1-3 sekunttia tulee jatkuvasti. Merkityksellistä onkin herpaantumisen kesto ja missä tilanteessa se tapahtuu. Ei se fyysisten nappien takaa tapahtuva valikkorakenteen selailu ole yhtään sen suotavampaa esim. koulun tai päiväkodin ohi ylinopeutta ajaessa klo 9 aamulla. Kännykkä on luonteeltaan sellainen, että se nappaa keskittymisen huomattavan pitkäksi aikaa, päihtyminen taas vääristää koko todellisuuden hahmottamisen.

Irrelevanttia itselle tuossa katseen irroittamisessa on se että sen aiheuttaa kosketusnäyttö. Se ei asiasta tee vaarallista.
Juu jokainen menköön kykyjensä mukaan. Jos jokainen kaistanvaihto jännittää ja on riski, niin sitten kannattaa ajaa vain yhdellä kaistalla kun mahdollista tai sitten kulkea jonkun kyydissä tms.

Tai jos on vaikeuksia ajaa autoa, mikäli keskittyminen ei ole 110% ajamisessa, niin kannattaa silloin keskittyä ajamiseen ilman näyttöjen, kännyköiden, kierroslukumittarin katsomista jne.

Minä taas multipaskaan koko ajan jotain hereillä ollessani. Myös ajaessa on monesti yksi sun toinen asia mielessä, eikä ajaminen niinkään. Ajaminen tulee 99% ajasta selkärangasta. Kummempia vahinkojakaan ei ole vielä sattunut. En ole kuitenkaan piittaamaton muiden turvallisuudesta, vaan kokonaisuudessa ajaminen on turvallista.

Tulipa mieleeni, että joskus ajelin toiseen kaupunkiin pääsykokeisiin ja tuli ajaessa luettua viimeiset 150km tenttiin, kun rekan perässä ajelin. En ehkä tänä päivänä tekisi samaa, mutta aika lungisti meni kun rekan perä oli koko ajan näköalueessa ja tenttipaperit. Perillekin pääsin ja opiskelemaan myös.

En siis näe ongelmaa, että autossani olisi isompi näyttö, jossa välillä katse kävisi.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Juu jokainen menköön kykyjensä mukaan. Jos jokainen kaistanvaihto jännittää ja on riski, niin sitten kannattaa ajaa vain yhdellä kaistalla kun mahdollista tai sitten kulkea jonkun kyydissä tms.

Tai jos on vaikeuksia ajaa autoa, mikäli keskittyminen ei ole 110% ajamisessa, niin kannattaa silloin keskittyä ajamiseen ilman näyttöjen, kännyköiden, kierroslukumittarin katsomista jne.

Minä taas multipaskaan koko ajan jotain hereillä ollessani. Myös ajaessa on monesti yksi sun toinen asia mielessä, eikä ajaminen niinkään. Ajaminen tulee 99% ajasta selkärangasta. Kummempia vahinkojakaan ei ole vielä sattunut. En ole kuitenkaan piittaamaton muiden turvallisuudesta, vaan kokonaisuudessa ajaminen on turvallista.

Tulipa mieleeni, että joskus ajelin toiseen kaupunkiin pääsykokeisiin ja tuli ajaessa luettua viimeiset 150km tenttiin, kun rekan perässä ajelin. En ehkä tänä päivänä tekisi samaa, mutta aika lungisti meni kun rekan perä oli koko ajan näköalueessa ja tenttipaperit Perillekin pääsin ja opiskelemaan myös.

En siis näe ongelmaa, että autossani olisi isompi näyttö, jossa välillä katse kävisi.
:rofl:

Tämähän on kuin vähän näitä kuolonkolareita ajaneet rekat. Mitään en tehnyt ja sitten kun poliisi tutkii asiaa niin vissiin katseltu törmäyshetkeen asti flixiä ja oltu puhelimessa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tämähän on kuin vähän näitä kuolonkolareita ajaneet rekat. Mitään en tehnyt ja sitten kun poliisi tutkii asiaa niin vissiin katseltu törmäyshetkeen asti flixiä ja oltu puhelimessa.
Kaikki on hyvin niin kauan kunnes kolahtaa. Täydellisen kuskin dilemma, "eihän siellä autoa ole edessä, ei mun tarvi nyt liikennettä seurata". Ei liene kovin kummoista että Suomessa tapahtuu aivan älytön määrä turhia kolareita kun tätäkin keskustelua seuraa, kun moraali on sitä tasoa ettei sen kännykän katsominen ole mikään ongelma - perusjuttu. Eipä tuo hirveästi eroa enää siitä että juoneena ajaisi, reaktioajat ovat luultavasti jopa rattijuopolla paremmat.

Valitettavasti se vain tarkoittaa että tulevaisuudessakin täysin turhaan kuolee ihmisiä, jotka eivät tehneet mitään väärää.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
334
:rofl:

Tämähän on kuin vähän näitä kuolonkolareita ajaneet rekat. Mitään en tehnyt ja sitten kun poliisi tutkii asiaa niin vissiin katseltu törmäyshetkeen asti flixiä ja oltu puhelimessa.
Tuli ihan sama oikeusjuttu mieleen. Sekin nainen taisi olla tosi turvallinen kuski omasta mielestään siihen asti kunnes jyräsi lapsen hengiltä.

Tykkään kyllä itse noista isoista kosketusnäytöistä, mutta kyllä ne tietyt jutut pitää olla nappeina, tai sitten joku systeemi missä saisi itse valita ne nappulat mitkä haluaa isoina siihen aloitusnäyttöön. Ihan naurettava ajatus että joutuisi jotain jostain alavalikosta kaivelemaan.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
343
Tuli talven jäljiltä pestyä tuo valkoinen Tesla ja näyttäisi olevan samanlaisia pieniä maalipaloja irti sieltä täältä. Eipä tuo valkoinen siis näytä eroavan mustasta tuon maalipinnan kestävyyden osalta.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Tuli talven jäljiltä pestyä tuo valkoinen Tesla ja näyttäisi olevan samanlaisia pieniä maalipaloja irti sieltä täältä. Eipä tuo valkoinen siis näytä eroavan mustasta tuon maalipinnan kestävyyden osalta.
Vähän riippuu millaista jälkeä se on. Jos on kiveniskemiä niin mikään maali ei ole niiltä immuuni. Eikös ne maaliongelmat ole olleet enemmänkin sellaista että se lähtee lähes itsestään irti
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Vähän riippuu millaista jälkeä se on. Jos on kiveniskemiä niin mikään maali ei ole niiltä immuuni. Eikös ne maaliongelmat ole olleet enemmänkin sellaista että se lähtee lähes itsestään irti
Kyllä ja ei. Osalla lähtee halkeilemaan, osalla riittää pieni kivi että lähtee.

Jenkeissä ovat uudelleen maalanneet viime joulukuussa tehtyjä kun niissä todettu maalauksen kanssa jotain mennyt pieleen. Koskee siis Model 3:sta.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Vähän riippuu millaista jälkeä se on. Jos on kiveniskemiä niin mikään maali ei ole niiltä immuuni. Eikös ne maaliongelmat ole olleet enemmänkin sellaista että se lähtee lähes itsestään irti
Oma valkoinen näyttää kestäneen keulaan lentäviä kiviä paremmin kuin edellinen autoni (VAG, harmaa metallihohtomaali). Toisaalta lokarien ympäristö on sellainen, että ajattelin sen seuraavan pesun jälkeen käydä aika tarkasti läpi. Syksyllä oli pari kiveniskusta lähtenyttä lohkeamaa, jotka paikkasin.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 177
Tuleehan sitä Suomeen muiltakin valmistajilta pikku hiljaa sähäreitä, jotka alkaa olemaan riittäviä. Tässä aika hyvä tilannekuva karusta totuudesta, että muut merkit tulee pari vuotta vielä jäljessä teslaa. Tuo jopa 770 km onnistunee luonnollisesti kaupunkiajolla ja takatuuppariversiolla. Artikkelissa mainitaan nelivedon kulutus 16.9-20 kWh satkulla, mikä meinaa max 638km toimintaa nelivetomallin 107.8 kWh akulla. Onhan teslalla raven 2019 toukokuusta lähtien valmistetuissa 100kwh akkuversiolla samat toimintamatkat ja tänä vuonna plaid+ sitten pari sataa kilsaa enemmän. No jokatapauksessa tuntuu että nyt se vasta kilpailu pyörähtää käyntiin sähköauto markkinoilla. Nuo tietysti yli 120k leluja, mitä ei paljoa näy liikenteessä ja todellisempi kilpailu vasta alkamassa 60k€ hintaluokassa kun 3/y malliin saadaan nuo noin 700 km toimintamatkat ja myyntiin vuoden vaihteessa. Ei kyllä näy muilta merkeiltä vielä hetkeen vastaavaa, mutta toivottavasti parin vuoden sisällä.
Ymmärrän kyllä että kaikilla ole tarvetta pitkiin matkoihin ja pärjää varmasti pienillä akuillakin ja itselläkin hyvin kakkosautona toimii riittävänä toimintamatkana päivittäin 100km sähköauto. Nyt vain mielenkiinnolla odotan Saksan tehtaalta tulevaa y mallia kun mahdollisia toimintamatka spekulaatioita on eri lähteissä tullut esille yli 650 km, tiedä sitten lopullista tuomiota.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Onhan teslalla raven 2019 toukokuusta lähtien valmistetuissa 100kwh akkuversiolla samat toimintamatkat ja tänä vuonna plaid+ sitten pari sataa kilsaa enemmän
Raven+ ei tule tänä vuonna, koska se suuri mullistus - mahtava akku - ei ole vielä tuotantokelpoinen. Eikä Model Y pääse mihinkään 700km+ kun sen valmistus alkaa Berliinissä, en tiedä mistä tällainen keksintö on edes tullut (Model Y:n range on 480-505km noissa isommissa akkupaketeissa WLTP:ssä).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Tuleehan sitä Suomeen muiltakin valmistajilta pikku hiljaa sähäreitä, jotka alkaa olemaan riittäviä. Tässä aika hyvä tilannekuva karusta totuudesta, että muut merkit tulee pari vuotta vielä jäljessä teslaa. Tuo jopa 770 km onnistunee luonnollisesti kaupunkiajolla ja takatuuppariversiolla. Artikkelissa mainitaan nelivedon kulutus 16.9-20 kWh satkulla, mikä meinaa max 638km toimintaa nelivetomallin 107.8 kWh akulla. Onhan teslalla raven 2019 toukokuusta lähtien valmistetuissa 100kwh akkuversiolla samat toimintamatkat ja tänä vuonna plaid+ sitten pari sataa kilsaa enemmän. No jokatapauksessa tuntuu että nyt se vasta kilpailu pyörähtää käyntiin sähköauto markkinoilla. Nuo tietysti yli 120k leluja, mitä ei paljoa näy liikenteessä ja todellisempi kilpailu vasta alkamassa 60k€ hintaluokassa kun 3/y malliin saadaan nuo noin 700 km toimintamatkat ja myyntiin vuoden vaihteessa. Ei kyllä näy muilta merkeiltä vielä hetkeen vastaavaa, mutta toivottavasti parin vuoden sisällä.
Ymmärrän kyllä että kaikilla ole tarvetta pitkiin matkoihin ja pärjää varmasti pienillä akuillakin ja itselläkin hyvin kakkosautona toimii riittävänä toimintamatkana päivittäin 100km sähköauto. Nyt vain mielenkiinnolla odotan Saksan tehtaalta tulevaa y mallia kun mahdollisia toimintamatka spekulaatioita on eri lähteissä tullut esille yli 650 km, tiedä sitten lopullista tuomiota.
Onhan tuo silti kulutukseltaan hyvä saavutus.
Plaid+ arvioitu pääsevän 670km niin kyllä Mersu hyvin on saanut pakettinsa kasaan noin suurella ja painavalla autolla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Raven+ ei tule tänä vuonna, koska se suuri mullistus - mahtava akku - ei ole vielä tuotantokelpoinen. Eikä Model Y pääse mihinkään 700km+ kun sen valmistus alkaa Berliinissä, en tiedä mistä tällainen keksintö on edes tullut (Model Y:n range on 480-505km noissa isommissa akkupaketeissa WLTP:ssä).
Model Y pitäisi Berliinissä tulla uudet 4680 ihmeakut joilla pitäisi saada enemmän rangea mutta katsotaan mitä tulee. Rakenteellinen akku ei ole valmis ja haluavatko sitten Teslalla tehdä näistä 4680 normaaleja akkupaketteja mutta syksyllä selviää mitä sieltä oikeasti tulee ulos.

Toistaiseksi ei ole 4680 olemassa suuria tehtaita kuin Teslan oma testitehdas mutta sen tuotanto ei riitä massatuotantoon. Panasonic ja LG vasta neuvottelevat tuotannosta Teslan kanssa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Model Y pitäisi Berliinissä tulla uudet 4680 ihmeakut joilla pitäisi saada enemmän rangea mutta katsotaan mitä tulee. Rakenteellinen akku ei ole valmis ja haluavatko sitten Teslalla tehdä näistä 4680 normaaleja akkupaketteja mutta syksyllä selviää mitä sieltä oikeasti tulee ulos.
Toistaiseksi ei ole 4680 olemassa suuria tehtaita kuin Teslan oma testitehdas mutta sen tuotanto ei riitä massatuotantoon. Panasonic ja LG vasta neuvottelevat tuotannosta Teslan kanssa.
Piti tulla toki, mutta viimeisin Panasonicin viestintä aiheesta kertoo ettei se olekaan aivan niin yksinkertaista kuin mainostettiin Muskin toimesta (järisyttävää). Eli käsittääkseni Tesla ei pysty edes pienessä teollisessa mittakaavassa noita tuottamaan, vaan ainoastaan ns. koe-eriä. Ongelmaksi näyttää tulevan niiden laadunvarmistus, koska nuo poksahtavat pienemmistä virheistä kuin esim. 2170. Ja sellaisiahan ei voi laittaa autoon ennen kuin tiedetään prosessin olevan valmis.

Eli nähdäänkö noita edes viiden vuoden sisällä on vielä kysymysmerkki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 734
Jännä että tuota 4680 kennoa hehkutetaan ihmeakkuna, mutta vaikka se on fyysiseltä kooltaan (tilavuus) noin 2,5 kertainen versus 2170 akkuun niin sen range on vain 16% parempi. 6X tehot ja 5X energiaa kuitenkin luvataan. Mihin se saavutettu teho ja energia sitten hukataan jos tuon pidempää rangea ei luvata?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Minua kiinnostaisi erityisesti SR+ sen johdosta, että monet tuntuvat pääsevän sillä hyvinkin matalalla kulutuksella (n. 16 kWh/100 km). Pystyykö mikään muu vähintään samat tilat tarjoava auto vastaavanlaiseen kulutukseen? Kustannuksista se ei niinkään ole kiinni, eli voisin kyllä ostaa longe range-versionkin, mutta jos n. 500 kilometrin päähän ulottuvia ajomatkoja kertyy vuodessa vain n. 5-7, ja 90 % ajosta ulottuu korkeintaan 70 kilometrin säteelle, niin jotenkin tuntuu turhalta hankkia suuremmalla akulla varustettua autoa etenkin, kun se maksaa enemmän ja ylimääräinen painolasti vain lisää kulutusta. Latausinfraakin alkaa olla jo ihan kivasti saatavilla siihen nähden, kuinka vähän Suomessa on vielä sähköautoja.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Jännä että tuota 4680 kennoa hehkutetaan ihmeakkuna, mutta vaikka se on fyysiseltä kooltaan (tilavuus) noin 2,5 kertainen versus 2170 akkuun niin sen range on vain 16% parempi. 6X tehot ja 5X energiaa kuitenkin luvataan. Mihin se saavutettu teho ja energia sitten hukataan jos tuon pidempää rangea ei luvata?
Se 16% range etu tulee siis kokonaisalasta, eli 16% pienemmästä hukkatilasta suhteessa siihen että olisi 2170 akkuja samalla pinta-alalla. Ei siinä mitään sen ihmeellisempää ole.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Minua kiinnostaisi erityisesti SR+ sen johdosta, että monet tuntuvat pääsevän sillä hyvinkin matalalla kulutuksella (n. 16 kWh/100 km). Pystyykö mikään muu vähintään samat tilat tarjoava auto vastaavanlaiseen kulutukseen?
Onko sillä kulutuksella merkitystä, vai sillä rangella? Ei se kulutusero varsinaisesti näy kuitenkaan käyttökuluissa. ID4/Enyaq tarjoaa isommat tilat, mutta pääsee samaan rangeen ja ovat samassa hintaluokassa. Konaa en ole hypistellyt niin en tiedä sen tiloista, mutta rangen puolesta sekin osuu samaan. Itselläni on samanlainen ajoprofiili, joten SR+ kelpasi siinä mielessä hyvin, mutta en ole varsinaisesti itse kulutuksesta kovin paljon kiinnostunut (koska se on täysin merkityksetöntä rahallisesti - tärkeintä on vain päästä A -> B).
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Onko sillä kulutuksella merkitystä, vai sillä rangella? Ei se kulutusero varsinaisesti näy kuitenkaan käyttökuluissa. ID4/Enyaq tarjoaa isommat tilat, mutta pääsee samaan rangeen ja ovat samassa hintaluokassa. Konaa en ole hypistellyt niin en tiedä sen tiloista, mutta rangen puolesta sekin osuu samaan. Itselläni on samanlainen ajoprofiili, joten SR+ kelpasi siinä mielessä hyvin, mutta en ole varsinaisesti itse kulutuksesta kovin paljon kiinnostunut (koska se on täysin merkityksetöntä rahallisesti - tärkeintä on vain päästä A -> B).
Ei sillä kulutuksella valtavan suurta merkitystä ole, mutta kiva se olisi, jos autolla pääsisi mahdollisimman pienellä kulutuksella jo ihan ympäristönkin kannalta. ID4:n osalta näyttäisi siltä, että kulutus nousee helposti päälle 20 kWh:n tasolle, joskin sen selittää ainakin osin korkeampi ilmanvastus. Täytyy käydä kokeilemassa ID4:ää, josta sainkin jo ihan kelvollisen vaihtotarjouksen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 467
Viestejä
4 163 047
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom