- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 9 501
Halvalla ei hyvää saa.
Mä en oo vakkarilla noita kohdannut. Autopilotia taas en niiden takia pidä edes päällä 200km säteellä helsingistä. Pohjoisessa se toimii hyvin.Vakkari myös jarruttaa jos näkee jotain mitä ei olekaan. Kyllä se haamuja tekee kuten AP. AP ei nykyäään nosta nopeutta. Laskee vain.
Jos muhun viittaat jälkimmäisessä ryhmässä, niin menee vähän ohi. Oon tainnu tässä ketjussakin kertoa, että mielestäni eu:n pitäisi kieltää kaikki autonomiseen ajamiseen liittyvä automatiikka ja kuljettajilta, jotka käyttävät esim. Autopilotia lokakuu-toukokuu välisenä aikana, pitäisi ottaa suoraan ajokortit pois.Jännä kyllä miten tässä aiheessa jotkut omistajat toteaa, että jep, ihan paskaa on verrattuna suunnilleen mihin tahansa muuhun adaptiiviseen vakkariin ja toiset taas on "joo ajan 7000 kilsaa päivässä ja ikinä ei oo tullut yhtäkään haamujarrutusta vaikka ajan 7000 kilsaa päivässä".
Tai vaikkapa valmistajan korjata asia. Koska onhan softa 5v muita edellä.Jos muhun viittaat jälkimmäisessä ryhmässä, niin menee vähän ohi. Oon tainnu tässä ketjussakin kertoa, että mielestäni eu:n pitäisi kieltää kaikki autonomiseen ajamiseen liittyvä automatiikka ja kuljettajilta, jotka käyttävät esim. Autopilotia lokakuu-toukokuu välisenä aikana, pitäisi ottaa suoraan ajokortit pois.
Minulla vakionopeudensäädin jarruttaa yllättäen voimakkaasti, vaikka 1) nopeusrajoitus on kyltistä tunnistettu ja 2) tie ei ole monikaistainen. Tätä tapahtuu ramppien ja risteyksien lähellä. Ymmärtääkseni tämä liittyy siihen, että auto tietää muidenkin Teslojen jarruttelevan vastaavassa kohdassa ja siksi päättää auttaa kuskia.Menee varmaan monella autopilotit ja vakkarit sekaisin. Ainakaan itselläni vakkari ei jarruta voimakkaasti, vaan pudottaa nopeutta siihen minkä kuvittelee olevan nopeusrajoitus karttadatan perusteella. Ongelma koskee vähintään nelikaistaisia teitä, joilla ei käytä merkkejä lukemiseen. Toisaalta voit sillä "50" -alueella säätää sen vaikka 150:een ja auto tottelee sitä antaamasi nopeutta eikä pudota sitä sieltä enää alas ellei nopeusrajoitus muutu alle 50:n.
Valmistaja voi toki tehdä paljonkin asioita, mutta jos kuski tiedostaa autonsa haamujarruttelevan, mutta silti altistaa itsensä ja kanssaliikkujat tietoisesti vaaralle alttiiksi, niin kyse on ensisijaisesti valuviasta, joka sijaitsee ko. kuljettajan korvien välissä.Tai vaikkapa valmistajan korjata asia. Koska onhan softa 5v muita edellä.
Ok. Outoa. Joku sanoi aiemmin hänen autonsa tehneen samaa Norjassa samoilla teillä joita itse ajelin ilman vastaavia kokemuksia. Omat kokemukset noista liittyneet juuri karttadataan ja nelikaistaisiin, joilla ollut tietöitä ~5v sisällä.Minulla vakionopeudensäädin jarruttaa yllättäen voimakkaasti, vaikka 1) nopeusrajoitus on kyltistä tunnistettu ja 2) tie ei ole monikaistainen. Tätä tapahtuu ramppien ja risteyksien lähellä. Ymmärtääkseni tämä liittyy siihen, että auto tietää muidenkin Teslojen jarruttelevan vastaavassa kohdassa ja siksi päättää auttaa kuskia.
Teslat eivät jaa dataa keskenään.Minulla vakionopeudensäädin jarruttaa yllättäen voimakkaasti, vaikka 1) nopeusrajoitus on kyltistä tunnistettu ja 2) tie ei ole monikaistainen. Tätä tapahtuu ramppien ja risteyksien lähellä. Ymmärtääkseni tämä liittyy siihen, että auto tietää muidenkin Teslojen jarruttelevan vastaavassa kohdassa ja siksi päättää auttaa kuskia.
Josta päästään siihen, että henkilökohtaisesti ei ainakaan hirveästi kiinnosta maksaa päälle 50 kiloeuroa autosta jossa ei efektiivisesti ole minkäänlaista vakkaria.Valmistaja voi toki tehdä paljonkin asioita, mutta jos kuski tiedostaa autonsa haamujarruttelevan, mutta silti altistaa itsensä ja kanssaliikkujat tietoisesti vaaralle alttiiksi, niin kyse on ensisijaisesti valuviasta, joka sijaitsee ko. kuljettajan korvien välissä.
Se on toki tullut jo kaikille selväksi. Ei ihan joka sivulla tarvitse asiaa ilmoittaa.Josta päästään siihen, että henkilökohtaisesti ei ainakaan hirveästi kiinnosta maksaa päälle 50 kiloeuroa autosta jossa ei efektiivisesti ole minkäänlaista vakkaria.
Siihen on yksinkertainen ratkaisu. Ostaa sellaisen auton josta kiinnostaa maksaa.Josta päästään siihen, että henkilökohtaisesti ei ainakaan hirveästi kiinnosta maksaa päälle 50 kiloeuroa autosta jossa ei efektiivisesti ole minkäänlaista vakkaria.
Jokainen käyttäjä voi ilmoittaa näistä haamujarrupaikoista painamalla pitkään vasemman alakulman auton kuvaketta. Näin itse tein aina, jos tuli haamujarrutus ilman mitään syytä ja suosittelen sitä muillekin.Teslat eivät jaa dataa keskenään.
Tietoa kerätään ja sen avulla järjestelmää opetetaan mutta TACC ja AP osalta näihin ei ole tullut muutoksia vuosiin.
Visionin piti poistaa nämä ongelmat koska tutka antoi väärää dataa. Mutta ilmeisesti vielä tulee väärää dataa jostain…
Ja tollaset liinat kiinni satasesta on jotain ihan urbaaneja legendoja. Muistan kaikkien näiden vuosien jälkeen korkeintaan jotain 100 -> 70 tiputuksia yllättäen, jotka karttapäivitykset on sit lopulta korjannu. Eikä siinä mitään hätäjarrutusta ikinä tule, korkeintaan regenin voimalla, eli kevyt hidastus, joka on tottuneelle autopilotin käyttäjälle ihan triviaali tilanne. Mun kohdalla tuskin siihen liittyvää ohjauksen korjausta kukaan edes huomaisi.
Minun vakkari päällä tapahtuvat jarrutukset eivät ole mitään liinat kiinni + pilli huutaa -tyyppisiä tapauksia. Silti yllättäen tapahtuva regenointi (on minusta kohtuu voimakas, kun yllättäen tapahtuu) ei ole kiva asia eikä varsinkaan matkustajien mielestä.Jokainen käyttäjä voi ilmoittaa näistä haamujarrupaikoista painamalla pitkään vasemman alakulman auton kuvaketta. Näin itse tein aina, jos tuli haamujarrutus ilman mitään syytä ja suosittelen sitä muillekin.
Pakko todella kokeneena autopilotin käyttäjänä hieman puolustaa sitä. Lähtökohta on, että se on vain aivoton avustin. Käyttöohjekin sanoo niin ja onko jopa niin, että ihan laki käskee, että kuljettajan on missä tahansa tilanteessa oltava avusta huolimatta valmis ottamaan ohjat.Minun vakkari päällä tapahtuvat jarrutukset eivät ole mitään liinat kiinni + pilli huutaa -tyyppisiä tapauksia. Silti yllättäen tapahtuva regenointi (on minusta kohtuu voimakas, kun yllättäen tapahtuu) ei ole kiva asia eikä varsinkaan matkustajien mielestä.
Eli esim. nuo tuossa aiemmin linkkaamallani videolla nähdyt äkilliset voimakkaat jarrutukset ja täysstopit keskellä motaria on vaan jotain öljyparonien ilkeetä valhetta ja propagandaa?Ja tollaset liinat kiinni satasesta on jotain ihan urbaaneja legendoja.
Täähän se Tesla-miesten yleisin parhain päin selittely on, että "kokenut käyttäjä" oppii tunnistamaan paikat jossa auto rupeaa yleensä mielivaltaisesti jarruttelemaan, että "eihän se vaadi kuin että pitää jalkaa koko ajan kaasupolkimella ja korjaa haamut lisäkaasulla kun ne tulee."Pakko todella kokeneena autopilotin käyttäjänä hieman puolustaa sitä. Lähtökohta on, että se on vain aivoton avustin. Käyttöohjekin sanoo niin ja onko jopa niin, että ihan laki käskee, että kuljettajan on missä tahansa tilanteessa oltava avusta huolimatta valmis ottamaan ohjat.
Tää on mulla niin selkärangassa, ettei haamut koskaan aiheuta mitään hämminkiä enää. Niihin liittyvä korjaus tulee mulla ihan itsestään.
Tohon kun tottuu niin auton ajaminen kokonaan itse tuntuu ihan hölmöläisten hommalta.
Puhut jostain 20 vuoden takasesta adaptiivisesta vakkarista - muinaisjäänteestä. Minä puhun autopilotista enkä jaksa ohjata itse kun auto hoitaa sen paremmin ja tarkemmin. Me taidetaan olla hieman eri markkinasegmenttiä.Minusta tuo taas kuulostaa nimenomaan siltä vastenmieliseltä itse ajamiselta, jota ei todellakaam tarvitse minkään tavallisen järkevästi toimivan adaptiivisen vakkarin kanssa tehdä.
Kerro oi kerro, mitä se sinun futuristinen autopilottisi tekee? Vertailun vuoksi minun autoniPuhut jostain 20 vuoden takasesta adaptiivisesta vakkarista - muinaisjäänteestä. Minä puhun autopilotista enkä jaksa ohjata itse kun auto hoitaa sen paremmin ja tarkemmin. Me taidetaan olla hieman eri markkinasegmenttiä.
Onko tästä faktaa että tieto menee eteenpäin eikä jää auton sisäiseen muistiin mikä puretaan huollossa?Jokainen käyttäjä voi ilmoittaa näistä haamujarrupaikoista painamalla pitkään vasemman alakulman auton kuvaketta. Näin itse tein aina, jos tuli haamujarrutus ilman mitään syytä ja suosittelen sitä muillekin.
En tiedä tarkemmin, tuon perusteella ilmeisesti jää sisäiseen muistiin.Onko tästä faktaa että tieto menee eteenpäin eikä jää auton sisäiseen muistiin mikä puretaan huollossa?
Itsellä on vetänyt front collision hälyn ja liinat kiinni keskellä motaria. Ei se urbaanilegenda ole.
On kyllä hienoa keskustelua.Puhut jostain 20 vuoden takasesta adaptiivisesta vakkarista - muinaisjäänteestä. Minä puhun autopilotista enkä jaksa ohjata itse kun auto hoitaa sen paremmin ja tarkemmin. Me taidetaan olla hieman eri markkinasegmenttiä.
Periaatteessa näin. Sanosin, että viiden vuoden kokemuksella ja ympäri maata ajelleena mulla tästä jonkinlaista auktoriteettiä ja ihan oikeaa perstuntumaa. Mikään mitä sanon ei perustu johonkin tubettajan automaattisen negatiiviseen "artikkeliin" klikkejä kalastellessa vaan se on pelkkää empiiristä kokemusta.On kyllä hienoa keskustelua.
Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, eli jos jollain muulla on niitä on, ovat urpoja jotka eivät osaa näin hieno autoa käyttää. Ja jos tuosta sattuu kyselemään, on selvästi lisäksi persaukinen, eikun eri markkinasegmentissä.
Eikös silloin pitäisi ennemmin sulkea koko autopilotti, kuin mennä sen mukaan mitä joku itseään muita paremmaksi kuskiksi luuleva luulee? Ihan yleisen liikenneturvallisuuden kannalta.Perus autopilotin käyttäjä todennäkösesti aiheuttaa enemmän vaaratilanteita nykysessä maailmassa kuin ilman sitä.
Selvä, pidetään jatkossa mielessä, ettei muiden kokemuksilla ja kommenteilla ole merkitystä. Tai ainakin ne on tarkoitettu johonkin muuhun markkinasegmenttiin.Periaatteessa näin. Sanosin, että viiden vuoden kokemuksella ja ympäri maata ajelleena mulla tästä jonkinlaista auktoriteettiä ja ihan oikeaa perstuntumaa. Mikään mitä sanon ei perustu johonkin tubettajan automaattisen negatiiviseen "artikkeliin" klikkejä kalastellessa vaan se on pelkkää empiiristä kokemusta.
Tästä jäi alusta se että pitää tehdä äänikomennolla. Se ehkä siis menee eteenpäin. Pelkkä auton kuvakkeen painaminen jättää vain tiedot lokaaliin.En tiedä tarkemmin, tuon perusteella ilmeisesti jää sisäiseen muistiin.
Mutta: https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_eu/GUID-85DDA8E1-596D-4980-9C17-C4F4E0FAA280.html ”Model 3takes a snapshot of its systems, including your current location, vehicle diagnostic data, and screen captures of the touchscreen. Tesla periodically reviews these notes and uses them to continue improving Model 3.”
Eikö tämä kerro että AP on vain epäluotettava jos se aiheuttaa vaaratilanteita? En usko että kuskilla on väliä kuin se, että ne jotkut osaa tunnistaa tilanteen ja pitää jalkaa kaasulla mutta on se sitten stressitöntä ajamista mitä annettiin ymmärtää? Ei mielestäni.Eikös silloin pitäisi ennemmin sulkea koko autopilotti, kuin mennä sen mukaan mitä joku itseään muita paremmaksi kuskiksi luuleva luulee? Ihan yleisen liikenneturvallisuuden kannalta.
Kyllä. Ja jos se ap on epäluotettava, niin miksi se pitäisi olla julkisessa liikenteessä yhtään kenelläkään?Eikö tämä kerro että AP on vain epäluotettava jos se aiheuttaa vaaratilanteita? En usko että kuskilla on väliä kuin se, että ne jotkut osaa tunnistaa tilanteen ja pitää jalkaa kaasulla mutta on se sitten stressitöntä ajamista mitä annettiin ymmärtää? Ei mielestäni.
Testejä mitkä viranomaiset ovat hyväksyneet.Kyllä. Ja jos se ap on epäluotettava, niin miksi se pitäisi olla julkisessa liikenteessä yhtään kenelläkään?
Kuulostaa aika futuristiselta, jos millilleen etäisyys edellä olevaan pysy saman kaikissa hidastuksissa/kiihdytyksissä. Ja tuo taas kuulostaa melko vaaralliselta, jos itseohjaus lähtee kuskin huomaamatta pois käytöstä.Kerro oi kerro, mitä se sinun futuristinen autopilottisi tekee? Vertailun vuoksi minun autoni
Asiat joita tämä muinaisjäännös *ei* koskaan tee:
- Pitää vakkariin asetetun nopeuden maailmankaikkeuden lämpökuolemaan saakka, tai siihen asti kun eteen tulee tuota asetettua hitaammin liikkuva ajoneuvo (auto kyllä lukee kylteistä nopeusrajoitukset, mutta ei vaihda nopeutta niihin tai piipitä jos nopeus on ylitse sen)
- Kun edessä on ajoneuvo, autoni pitää asettamani etäisyyden siihen millintarkasti. Ei arvaile tai ennakoi mitään, mutta hidastaa tarkasti sen mukaan miten edessä oleva hidastaa ja kiihdyttää rauhassa takaisin kohti asetettua nopeutta
- Kaistamerkintöjen ollessa tarpeeksi selkeät, auto ohjautuu itsenäisesti ilman, että minun tarvitsee muuta kuin toisinaan kevyesti hipaista rattia
- Toisaalta jos kaistamerkkinöissä on epäselvyyttä, itseohjaus kytkeytyy eleettömästi pois päältä, ilman että se vaikuttaa vakkarin toimintaan millään tavalla. Kaistallapito kytkeytyy itsestään takaisin päälle kun merkinnöistä saa taas selvää, mutta ominaisuuden saa toki myös kokonaan yhdellä fyysisen napin painalluksella pois päältä
Mutjoo, varmaan olen jäänyt jostain todella oleellisesta paitsi ilman Teslan maagista "autopilottia".
- Vaihda asettamaani nopeutta
- Jarrutele itsekseen (paitsi jos huomaa edessä oikean esteen)
- Vaadi minkäänlaista "opettelua" tai tottumista, vaan toimii täysin eleettömästi, johdonmukaisesti ja luotettavasti
Ei nyt ehkä kirjaimellisesti millintarkka, mutta kun tutkalla koko ajan saadaan eksaktia tietoa aidosta etäisyydestä ilman että tarvitsee työntää epämääräistä videodataa ChatGPT:n läpi, niin lopputulos tuppaa olemaan hyvin tarkka ja johdonmukaisesti oikea.Kuulostaa aika futuristiselta, jos millilleen etäisyys edellä olevaan pysy saman kaikissa hidastuksissa/kiihdytyksissä. Ja tuo taas kuulostaa melko vaaralliselta, jos itseohjaus lähtee kuskin huomaamatta pois käytöstä.