- Liittynyt
- 28.11.2017
- Viestejä
- 6 461
Keskimerkkejä ei ole, ne voi tilata halutessaan verkosta.Eli pöläreiden alla on keskikupit kun auto tulee kesärenkailla tehtaalta?
Keskimerkkejä ei ole, ne voi tilata halutessaan verkosta.Eli pöläreiden alla on keskikupit kun auto tulee kesärenkailla tehtaalta?
LFP akun saa ladata aina 100% asti. Siinä maks 170kW pikalataus. Ja 160tkm takuu tai 8 vuotta.Onko tämä akkutyyppi huonompi/parempi/yhtä hyvä kuin joku muu? Sori, mutta akkutekniikka on itselläni tosi huonosti hallussa vaikka muuten tykkäänkin sähköautoihin perehtyä.
Akkukemia on erilainen. Riippuu hieman käyttötarpeesta onko huonompi vai parempi. LFP kestää enemmän lataussyklejä, sen voi ladata huoletta täyteen päivittäin, on halvempi valmistaa (ja vaihtaa akku takuun ulkopuolella) ja on paloturvallisempi. Heikkona puolena vaatii talvella enemmän lämmitystä jos haluaa maksimi pikalataustehoa talvella ja akku painaa enemmän per kWh.Onko tämä akkutyyppi huonompi/parempi/yhtä hyvä kuin joku muu? Sori, mutta akkutekniikka on itselläni tosi huonosti hallussa vaikka muuten tykkäänkin sähköautoihin perehtyä.
Hinnanalennus tuli vanhoihin tilauksiin parin päivän viiveellä automaattisesti. Itse tilasin elokuun lopulla ja sama tilaus edelleen voimassa, hinta vain päivittyi uuteenLuin facebookin tesla y ryhmää ja aika moni raportoi innoissaan jostain viime heinäkuussa tilatuista tesloista, mihin on myt viime päivinä saanut VIN numeron. Onko tässä nyt jotain mitä en ymmärrä? Eikö kaikki jotka ei ennen hinnanalennuksia autoaan kerennyt saada ole peruneet tilauksen ja tehnyt uuden heti perään?
Selvä. Aika jännä, että porukka joutuu odottelemaan autoja yli puoli vuotta, mutta mulla tänään tilatulle näyttää helmi-maaliskuu ja perjantai myyjä sanoi, että tyrkyllä olisi hetikin tulossa nippu autoja mille ei ole vielä ostajaa.Hinnanalennus tuli vanhoihin tilauksiin parin päivän viiveellä automaattisesti. Itse tilasin elokuun lopulla ja sama tilaus edelleen voimassa, hinta vain päivittyi uuteen
Kieltämättä tuo on aika mielenkiintoinen yhtälö, mutta tuossa kaiketi vaikuttaa mm. väri, omaan valitsin mignight silver metallic mikä ilmeisesti syynä kun kestää. Nyt on sentää arvio että maaliskuun aikana olisi tulossa, VIN ei vielä.Selvä. Aika jännä, että porukka joutuu odottelemaan autoja yli puoli vuotta, mutta mulla tänään tilatulle näyttää helmi-maaliskuu ja perjantai myyjä sanoi, että tyrkyllä olisi hetikin tulossa nippu autoja mille ei ole vielä ostajaa.
Yritin koota pienen määrän teknksiä tietoja RWD ja AWD malleista. Tuo 7000€ hintaero on minusta aika sopiva. Mutta ainakin itse pitäisi miettiä, että kalliimmassa on melkein 20kWh isompi akku. Ja samalla kaksi moottoria, eli pitäisi olla hyvinkin pirteä. Itse ainakin tykkään nelivedon (3 Performance) pidosta kitkarenkailla talvella. Kesällä en ole vielä päässyt ajamaan, mutta luulisin takavedonkin riittävän aika hyvin juuri kesällä.Tulipas sitten tänään tilattua Model Y RWD. Mitäs päivityksiä tuohon on matkan varrella tullut, eli kuinka paljon se on parempi (tai huonompi?) kuin vaikkapa viime tai sitä edellisen vuoden y:t. Onkos ainakin rengasmelua ja tuulen suhinoita saatu pienennettyä näissä uusissa?
Jos oikein muistan, niin olisi normaalisti takaveto ja etuveto kytkeytyisi päälle tarvittaessa.Pitkällä aikavälillä LFP voisi olla hyvä ratkaisu, mutta jos erotus on vain 7000 euroa saattaisin itsekin päätyä LR-malliin eli nelivetoiseen. Nelivedon tarve riippuu tietenkin monista tekijöistä, mutta itse joudun ajamaan suolaamattomilla ja mutkaisilla teillä, ja talvikeleillä pidän käytännössä jatkuvasti nelivetoa päällä. Oliko niin, että Teslassa nelivedon voi pakottaa päälle ainoastaan Performance-mallissa, vai onnistuuko se perusversiossa?
Osaa se näyttää muitakin, mutta niin randomilla ettei siihen kannata kyllä luottaa. Latauskartta tai sitten ihan palvelun tarjoajien sovelluksista katsellut.Mites muuten olette Teslassa löytäneet laturit? Osaako navi näyttää muut kuin Teslan superchargerit vai pitääkö kännyllä alkaa erikseen vielä etsimään ?
Ei. Ongelmaa voi kiertää asettamalla naviin kohteeksi jonkun teholaturin, joka sieltä löytyy tai sitten hankkimalla S3xy buttons lisäpalikan, jolla esilämmityksen saa pääle.Teslassa ei ilmeisesti pysty asettaa latausta (ja näin ollen esilämmitystä) paikkaan, mistä se ei löydä laturia? Eli leikitään, että olen pysähtymässä paikassa X ja siellä on pikalaturi, mutta teslan navi väittää ettei olisi. Tässä tilanteessa siis ”pakottaa” teslalle, että pidän tuossa paikassa X lataustauon, lämmitä akkua kiitos.
Ei ole jännä. Ylituotantoa.Selvä. Aika jännä, että porukka joutuu odottelemaan autoja yli puoli vuotta, mutta mulla tänään tilatulle näyttää helmi-maaliskuu ja perjantai myyjä sanoi, että tyrkyllä olisi hetikin tulossa nippu autoja mille ei ole vielä ostajaa.
Teslan puhelinsovellus taitaa näyttää nyt vain Teslan omat laturit. Mutta autosta tosiaan löytyy hyvin latureita. Jos siis ei ole juuri haluttua laturia, niin jostain ihan lähettyviltä löytyy, että saa akun lämmityksen päälle ja voikin kurvata viereiselle laturille.Teslassa ei ilmeisesti pysty asettaa latausta (ja näin ollen esilämmitystä) paikkaan, mistä se ei löydä laturia? Eli leikitään, että olen pysähtymässä paikassa X ja siellä on pikalaturi, mutta teslan navi väittää ettei olisi. Tässä tilanteessa siis ”pakottaa” teslalle, että pidän tuossa paikassa X lataustauon, lämmitä akkua kiitos.
Teslalla oli ylituotantoa, mutta juuri nyt ei enää ole, vaan auton saa aika nopeastikin. Ihan hieno juttu, kun samalla sai myös halvemman hinnan. LR mallin punaisen toimitus venyy kesä-heinäkuulle. Mutta ehkä toimituksia tuolla värillä ei olisi vielä aloitettukaan? Mieluummin kyllä ottaisin LR:n perus valkoisena, kun nuo uudet värit olisi 3000€ ja 3200€.Ei ole jännä. Ylituotantoa.
Helpostikin se ylituotanto katoaa kun myydään halvemmalla. Kohta alkaa se show että ajat ei pidä mitenkään paikkaansa.Teslalla oli ylituotantoa, mutta juuri nyt ei enää ole, vaan auton saa aika nopeastikin. Ihan hieno juttu, kun samalla sai myös halvemman hinnan. LR mallin punaisen toimitus venyy kesä-heinäkuulle. Mutta ehkä toimituksia tuolla värillä ei olisi vielä aloitettukaan? Mieluummin kyllä ottaisin LR:n perus valkoisena, kun nuo uudet värit olisi 3000€ ja 3200€.
Riittää tosiaan, että navigoi jonnekin laturille mikä nyt vähän sieltäpäin löytyy.Teslassa ei ilmeisesti pysty asettaa latausta (ja näin ollen esilämmitystä) paikkaan, mistä se ei löydä laturia?
Luovutus tulee ottaa vuosineljänneksen sisällä. Jos haluat siirtää sen toiselle se kyllä onnistuu. Auton saat heti jos se on yhä vapaa. Muuten odotat uutta erää.Nyt on taas mietinnän paikka, että jos oma Y tulisi vaikka maaliskuussa, niin pitäisikö luovutus yrittää sopia niin, että saisi ajella auton suoraan kesärenkailla pois. Eli luovutus venyisi sitten ehkä huhtikuun alkupuolelle. Sitten olisi koko kesä ja syksy aikaa miettiä talvirengaskuvioita. Toki toinen vaihtoehto on sitten ostaa pelkät talvirenkaat ja heti kun auto tulee, ajaa vieressä olevaan rengasliikkeeseen ja pyytää, että vaihtaa samoille vanteille. Ehkä vähän ensimmäisen maailman ongelmia, mutta kaikesta sitä silti ongelman saa.
Tesla tosiaan haluaa että auto myydään sulle viimeistään 31.3 (Q1 viimeinen päivä). Tällä pidetään osakkeiden omistajat tyytyväisempinä, kun Q1 tuloksesta saadaan vähän parempi.Nyt on taas mietinnän paikka, että jos oma Y tulisi vaikka maaliskuussa, niin pitäisikö luovutus yrittää sopia niin, että saisi ajella auton suoraan kesärenkailla pois. Eli luovutus venyisi sitten ehkä huhtikuun alkupuolelle. Sitten olisi koko kesä ja syksy aikaa miettiä talvirengaskuvioita. Toki toinen vaihtoehto on sitten ostaa pelkät talvirenkaat ja heti kun auto tulee, ajaa vieressä olevaan rengasliikkeeseen ja pyytää, että vaihtaa samoille vanteille. Ehkä vähän ensimmäisen maailman ongelmia, mutta kaikesta sitä silti ongelman saa.
Vähän eri keskustelu, mutta kyllä mä nastat ostan kuitenkin. Muutenhan voisi ajella kesärenkailla vaikka nyt auton pihalle sieltä. Ei isoa eroa kuitenkaan.kitkat viereisestä rengasliikkseestä ja asennuttaa alle.
Jep. Nastarenkaitakin näyttää olevan saatavilla tuohon rengaskokoon. Noin 1180€ hintaiset tuolla esimerkin liikkeessä.Vähän eri keskustelu, mutta kyllä mä nastat ostan kuitenkin. Muutenhan voisi ajella kesärenkailla vaikka nyt auton pihalle sieltä. Ei isoa eroa kuitenkaan.
Sama se on 3:ssa kitkoilla. Vaikka kuinka hitaasti lähtee esim. ympyrästä niin aina hiukan heittää sivulle. Eipä varmaan nuo uudet nastat joissa vaimennusmateriaali juuri ääntä pidä enää.Itse otin Y:n Continental CVC7 kitkat (19") ja näin ekan talven jälkeen luultavasti valitsisin nastat, vaikka edellisissä autoissa kitkat olikin. Y:n kohtuu epämääräinen ohjaustunto ( voi myös sanoa olematon ) aiheuttaa että pidon rajaa ei huomaa ennen kuin se on ylitetty ja varsinkin sivuttaispito tuntuu kohtuu heikolta, muija tuosta varsinkin valittaa.
Tämä vähän hermostuttaa itseäkin. Maanantaina tilattu MYLR ja kovasti vakuuttivat että toimitus maaliskuun loppuun. Tai huhtikuun alkuun jos luovutuksessa olisi ruuhkaa, ilmeisesti paljon autoja tulossa silloin?Helpostikin se ylituotanto katoaa kun myydään halvemmalla. Kohta alkaa se show että ajat ei pidä mitenkään paikkaansa.
Mielenkiintoista. Mitä on annettu perusteeksi, että juuri sähköauto pitää olla kitkoilla? Auton hiljaisuus ja sitä kautta suurempi painoarvo rengasmelulle?Ite otin takavetoisen kolmosen nastoilla (Hakkapeliitta 10 EV) vaikka netissä sanotaan että sähköauto pitää ottaa kitkoilla.
Sepä se. Sähköautossa kun rengasäänet on suurin melunlähde, niin sillä perusteella halutaan myös mahdollisimman hiljaiset renkaat.Mielenkiintoista. Mitä on annettu perusteeksi, että juuri sähköauto pitää olla kitkoilla? Auton hiljaisuus ja sitä kautta suurempi painoarvo rengasmelulle?
Itselle kanssa vakuuteltiin että kun vuosi sitten tilasin auton, että saisi heinäkuussa. Ei tullut ja ehkä olisi tullut jouluna mutta vaihdoin väriä kun ei ”pikana” saanutkaan.Tämä vähän hermostuttaa itseäkin. Maanantaina tilattu MYLR ja kovasti vakuuttivat että toimitus maaliskuun loppuun. Tai huhtikuun alkuun jos luovutuksessa olisi ruuhkaa, ilmeisesti paljon autoja tulossa silloin?
Tätä ennen oli Cupra Born 77 impulse tilauksessa, mutta peruin kun vain venyi eikä mitään tietoa toimitusajoista. Tilausvaiheessa luvattu 6-8 kk, mutta maanantaina peruttaessa, oli kulunut jo yli 9kk. Yhdessä vaiheessa vilahti suunniteltu tuotantoviikko 22/2023 mutta sitten sekin katosi.
nyt vähän jännittää käykö tämän Yn kanssa samalla tavalla…
Edit: ja hinnantiputuksen jälkeen oli no brainer vaihtaa tähän. Melkein sama hinta mutta neliveto, range, sisätilat jne. Ihan eri segmentin auto..
Nojaa. En tiedä ovatko ne kitkat sen hiljaisempia. Kolmonen auto missä ei ne renkaat juuri aiheuta melua vaan kaikki muu.Sepä se. Sähköautossa kun rengasäänet on suurin melunlähde, niin sillä perusteella halutaan myös mahdollisimman hiljaiset renkaat.
Jos katsot facebookin sähköautoryhmiä ja joku kysyy kitkat vai nastat niin 99,99% kommenteista on ehdottomia tyyliin ”kitkat aina ja ikuisesti nastoilla ei tee mitään edes lapissa”. En itse edes uskaltaisi kysyä ryhmissä mitään nastarenkaisiin liittyviä kysymyksiä koska tiedän etten varmasti saisi asiallisia vastauksia vaan ainoastaan paheksuntaa huonosta rengasvalinnasta.Mielenkiintoista. Mitä on annettu perusteeksi, että juuri sähköauto pitää olla kitkoilla? Auton hiljaisuus ja sitä kautta suurempi painoarvo rengasmelulle?
Minä en tilausvaiheessa miettinyt mitään muita kuin nastoja. Jos kuljetan autossa jotain itseäni arvokkaampaa, talvirenkaissa on nastat. Toki mielipideasioita. Nykynastat on todella hiljaisia.Jos katsot facebookin sähköautoryhmiä ja joku kysyy kitkat vai nastat niin 99,99% kommenteista on ehdottomia tyyliin ”kitkat aina ja ikuisesti nastoilla ei tee mitään edes lapissa”. En itse edes uskaltaisi kysyä ryhmissä mitään nastarenkaisiin liittyviä kysymyksiä koska tiedän etten varmasti saisi asiallisia vastauksia vaan ainoastaan paheksuntaa huonosta rengasvalinnasta.
En minäkään mieti. Nastat tulee minullekin. Mutta nykyään tuntuu, että jos sen sanoo ääneen niin sinut leimataan suurinpiirtein rikolliseksi joka elää jossain menneisyydessä ja pilaa kaikki tiet.Minä en tilausvaiheessa miettinyt mitään muita kuin nastoja. Jos kuljetan autossa jotain itseäni arvokkaampaa, talvirenkaissa on nastat. Toki mielipideasioita. Nykynastat on todella hiljaisia.
Joo. Vähän oftopikkia mutta johtunee siitä että, on ajettu viimeiset 15v kitkoilla ja totuttu niihin, eikä ole kokemusta nykyaikaisista nastoista.En minäkään mieti. Nastat tulee minullekin. Mutta nykyään tuntuu, että jos sen sanoo ääneen niin sinut leimataan suurinpiirtein rikolliseksi joka elää jossain menneisyydessä ja pilaa kaikki tiet.
Täällä oli laitettu myös bmw i4 M50 autoon nastarenkaat. Rengasmerkin olen kyllä jo unohtanut. Perustelivat nastat sillä, että tehokas auto, niin nastat on pitävämmät/turvalliset. M50 on kyllä muutenkin hiljainen auto ja renkaat muistin katsoa vasta koeajon jälkeen.Jos katsot facebookin sähköautoryhmiä ja joku kysyy kitkat vai nastat niin 99,99% kommenteista on ehdottomia tyyliin ”kitkat aina ja ikuisesti nastoilla ei tee mitään edes lapissa”. En itse edes uskaltaisi kysyä ryhmissä mitään nastarenkaisiin liittyviä kysymyksiä koska tiedän etten varmasti saisi asiallisia vastauksia vaan ainoastaan paheksuntaa huonosta rengasvalinnasta.
Onhan nastat kunnon jäätiköllä paljon paremmat. Ei ole kieltäminen. Juuri tuollaisella luistinradalla sitä pitoa eniten kaivataankin.En minäkään mieti. Nastat tulee minullekin. Mutta nykyään tuntuu, että jos sen sanoo ääneen niin sinut leimataan suurinpiirtein rikolliseksi joka elää jossain menneisyydessä ja pilaa kaikki tiet.
Itse ostin M3P kangasmattojen tilalle Vempeleestä omasta mielestä paremmat matot. Myös roiskeläpät ja tunkin palikan ostin samalla. Yksi roiskeläppä oli aiemmin tippunut, niin läpät hommasin. Täytyy vaan joskus laittaa kiinni.Joo. Vähän oftopikkia mutta johtunee siitä että, on ajettu viimeiset 15v kitkoilla ja totuttu niihin, eikä ole kokemusta nykyaikaisista nastoista.
Sitten oikeaa asiaakin. Miten tarpeellista on hommata toiset matot ja esim roiskeläpät MYLR?
Melkein arvailisin että tuon päivämäärän jälkeen nostavat hintoja pikkuisen, jotain 500€ - 1500€ välillä. Saa ne ostajat ostamaan jotka vielä odottelee lisää tiputuksia hintaan.Tesla tosiaan haluaa että auto myydään sulle viimeistään 31.3 (Q1 viimeinen päivä). Tällä pidetään osakkeiden omistajat tyytyväisempinä, kun Q1 tuloksesta saadaan vähän parempi.
Ehkä tuolloin pystyisi jo ajamaan auton pois kesärenkaillakin.
Toki jos auto tulee jo paljon aikaisemmin, niin varmaan fiksumpaa ostaa kitkat viereisestä rengasliikkseestä ja asennuttaa alle. Tai vaihtoehtona Q2, mutta auton tulo saattaa taas venyä? Auto on kumminkin 2023 malli, eli sen puoleen ei pitäisi olla väliä milloin haluaa auton ottaa vastaan. Esim itse en haluaisi ostaa autoa joulukuussa, kun auto on vähän "vanha" ja nyt lisäksi Tesla keksi nuo hinnanalennukset 13.1.
Model S ja X toimitukset on näköjään Q2 sisällä uusiin tilauksiin.
Kummat matot otit Vempeleestä? Itsekin vähän karsastan näitä Teslan vakiona tulevia kangasmattoja, niin katselin että Vempeleestä näyttäisi suht hyvään hintaan saavan paria erillaista mattosarjaa.Itse ostin M3P kangasmattojen tilalle Vempeleestä omasta mielestä paremmat matot. Myös roiskeläpät ja tunkin palikan ostin samalla. Yksi roiskeläppä oli aiemmin tippunut, niin läpät hommasin. Täytyy vaan joskus laittaa kiinni.
Nuo Model 3 matot, mutta ne on loppu.Kummat matot otit Vempeleestä? Itsekin vähän karsastan näitä Teslan vakiona tulevia kangasmattoja, niin katselin että Vempeleestä näyttäisi suht hyvään hintaan saavan paria erillaista mattosarjaa.
Monet sanoo että näitä kangasmattoja on ihan yhtä helppo pitää siistinä, mutta kyllähän se kangas varmaan puhki kuluu esim kaasupolkimen kohdilta jossa jalka/kenkä kuitenkin hyvin pitkälti lepäilee.
Tesla shopista saa myös kumimatot logolla, 230eurKummat matot otit Vempeleestä? Itsekin vähän karsastan näitä Teslan vakiona tulevia kangasmattoja, niin katselin että Vempeleestä näyttäisi suht hyvään hintaan saavan paria erillaista mattosarjaa.
Monet sanoo että näitä kangasmattoja on ihan yhtä helppo pitää siistinä, mutta kyllähän se kangas varmaan puhki kuluu esim kaasupolkimen kohdilta jossa jalka/kenkä kuitenkin hyvin pitkälti lepäilee.
Juu no tota summaa en maksa logostaTesla shopista saa myös kumimatot logolla, 230eur
Tuolla Teslan omassa kaupassa näyttää olevan kahta erilaista kangasmattoa. Kestävä kangasmatto ja sitten normi kangasmatto. Oletan että toi halvempi on samat mitkä tulee kärryn mukana ja toiset sitten paremmat? Onko näistä kenelläkään kokemuksia? Ja onkohan tuo kestävä kangasmatto kunnon kumipohjalla ettei laske vesiä läpi?Itse ehdottomasti suosin kangasmattoja. Kun noi auton mukana tulleet kangasmatot kuluu, niin pitää tilata jostain uudet. Onko muuten kellään sattumoisin tiedossa saako jostain erityisen laadukkaita kangasmattoja, eli laadukkaampia kuin nuo Teslan alkuperäiset?
Katos joo. En ollutkaan huomannut noita kestävämpiä mattoja. Noi halvemmat tuli oman auton mukana. Pitääkin seuraavaksi kokeilla noita hintavampia.Tuolla Teslan omassa kaupassa näyttää olevan kahta erilaista kangasmattoa. Kestävä kangasmatto ja sitten normi kangasmatto. Oletan että toi halvempi on samat mitkä tulee kärryn mukana ja toiset sitten paremmat?