Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
03.05.2017
Viestejä
11
Nonin autoon tuli softapäivitys (2022.28.1) ja nyt autopilotti pakottaa valoautomatiikan päälle. Olikos tuo nyt sitten se vision only? Käväsin testilenkin heittämässä iltahämärässä ja vesisateessa, hieman oli haparoivan olosta menoa muutamassa kohtaa, vaikutti että ei ollut ihan varma tiemerkinnöistä ja se valoautomatiikka... ei kyllä kehtaa pitää sitä päällä kun se sekoilee, kanssa-autoilijat varmaan ihemttelee että mitähän tuo touhuaa. Noh keli oli kieltämättä aika haastava, kostea asfaltti ja pimeää, en varmaan tuossa kelissä autopilottiin muutenkaan luottas ihan täpöllä. Noh kattotaan miten tuon kanssa oppii elämään.
Vaikka autosta tykkaankin, niin 3, Y ja X haikaisee kevytta liikenetta aivan jarkyttavasti. Toinen yolla kevytta liikennetta haikaiseva auto on qashqai, mutta ei niin pahasti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Oletko tarkastanut, ettei valot sojota miten sattuu. Tuskin ne oikein säädettynä häikäisee.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 809
AI-päivästä ei kauheasti jäänyt käteen. Selkeesti oli kuten etukäteen jo sanottiinkin rekrytilaisuus mikä oli suunnattu tyypeille, jotka saattaisivat haluta tehdä töitä teslalle.

Berliinin tehtaan ylösajo mukavassa vauhdissa. ensimmäinen viikko missä saivat 2000 auta tehtyä. Tuolla tahdilla 100k autoa vuodessa ulos. Voi 2023 aikana tulla melkoisen mukava määrä kärryä ulos berliinin tehtaaltakin. Mielenkiintoista nähdä miten teslalla riittää kysyntää ja missä kohtaa tulee piste vastaan ettei kaikki uudet autot menekään välittömästi kaupaksi.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
AI-päivästä ei kauheasti jäänyt käteen. Selkeesti oli kuten etukäteen jo sanottiinkin rekrytilaisuus mikä oli suunnattu tyypeille, jotka saattaisivat haluta tehdä töitä teslalle.

Berliinin tehtaan ylösajo mukavassa vauhdissa. ensimmäinen viikko missä saivat 2000 auta tehtyä. Tuolla tahdilla 100k autoa vuodessa ulos. Voi 2023 aikana tulla melkoisen mukava määrä kärryä ulos berliinin tehtaaltakin. Mielenkiintoista nähdä miten teslalla riittää kysyntää ja missä kohtaa tulee piste vastaan ettei kaikki uudet autot menekään välittömästi kaupaksi.

Itse ainakin odotan sitä että saisi tosiaan järkevässä ajassa uuden, joten toivottavasti saavat tuotantoa lisättyä nopeasti. Tämä laskisi käytettyjen hintoja. Ei ole vielä mitään kiirettä kun ei ole omaa latauspaikkaakaan ainakaan pariin kolmeen vuoteen, mutta ehkä 3-7v aika välillä tulee ostettua sähköauto niin mielelläni ottaisin kohtuu hintaisen käytetyn model Y:n.

Tietysti voi olla että mikään realistinen tuotantomäärä ei riitä kysyntään vielä 10 vuoteen.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
Osassa nettiautossa myynnissä olevissa Model 3 2021 refresh malleissa jatkuu "puukuviointi" oveen asti, osassa ei. Voiko tuosta päätellä jotain auton ikään liittyen tai mitään muuta kiinnostavaa?

2021-Tesla-Model-3-Interior-Wood-Door-Trim.jpg
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
638
Osassa nettiautossa myynnissä olevissa Model 3 2021 refresh malleissa jatkuu "puukuviointi" oveen asti, osassa ei. Voiko tuosta päätellä jotain auton ikään liittyen tai mitään muuta kiinnostavaa?

Mulla on 12/20 auto jossa ei ole ovissa tuota puukuviointia. Ilmeisesti tullut jossain vaiheessa myöhemmin. Lämpöpumppu, tuplalasit ja kaiketi ainakin suurin osa muista uudistuksista on, enkä ole osannut tuota yksityiskohtaa kaivata.
Edit: akku on 75kWh versio eli pikkasen pienempi mitä myöhemmin tulleissa (82kWh). Tuokaan ei ole menoa estänyt ;)
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
Mulla on 12/20 auto jossa ei ole ovissa tuota puukuviointia. Ilmeisesti tullut jossain vaiheessa myöhemmin. Lämpöpumppu, tuplalasit ja kaiketi ainakin suurin osa muista uudistuksista on, enkä ole osannut tuota yksityiskohtaa kaivata.
Edit: akku on 75kWh versio eli pikkasen pienempi mitä myöhemmin tulleissa (82kWh). Tuokaan ei ole menoa estänyt ;)
Ilmoituksen mukaan tuossa olisi 82kWh eli ilmeisesti ei ole mitään merkittäviä parannuksia. Ratinlämmitin saattaa puuttua mutta sehän selviää kysymällä. Toisaalta ratinlämmitintä ei ole vielä koskaan ollut niin sen takia sitä ei osaa kaivata. Tosin kuulemma kun sen kerran saa niin se pitää olla aina...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
638
Ilmoituksen mukaan tuossa olisi 82kWh eli ilmeisesti ei ole mitään merkittäviä parannuksia. Ratinlämmitin saattaa puuttua mutta sehän selviää kysymällä. Toisaalta ratinlämmitintä ei ole vielä koskaan ollut niin sen takia sitä ei osaa kaivata. Tosin kuulemma kun sen kerran saa niin se pitää olla aina...
Joo ratinlämmitin tästä uupuu ja tosiaan ei sitä ole osannut kovin paljoa kaivata, auto kuitenkin lämpeää nopeaa (sillon kun lämmitys sattuu toimimaan :D). Toisaalta juurikin tuo että kun se on niin sitä osaa kaivata, muutaman päivän oli Hertzin vuokra-autona Ford Fiesta kippo (Tesla oli Autoklinikalla hoidossa), jossa yllättäen tuo ratin lämmitys oli. Ja kyllähän se ihan jees oli kun aamulla sillä oli liikenteessä (vaikka auto muuten oli kyllä melkonen kulttuurishokki nyt kun sähköilyyn/Teslailuun tottunut...).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Ei mikään maailman isoin asia, mutta kyllä toi ratinlämmitin mukavalta vanhoille nivelille tuntuu jo satunnaisina kylminä syysaamuina. Muutenkin etälämmitys on hyvin jees kun ei aikaisemmissa autoissa ole ollut. 5min ja auto on näillä syksyn +3 - +5 aamukeleillä lämmin.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Sähköautot lämpenee niin nopeasti että aikalailla turhake tuo ratinlämmitin. Dinossa tuota osaa arvostaa kun lähtee kylmällä kiesillä liikkeelle.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
151
Osassa nettiautossa myynnissä olevissa Model 3 2021 refresh malleissa jatkuu "puukuviointi" oveen asti, osassa ei. Voiko tuosta päätellä jotain auton ikään liittyen tai mitään muuta kiinnostavaa?

Kannattaa varmistaa, että MCU on AMD Ryzen (MCU3), eikä Intel Atom (MCU2). MCU3 on 2022 -> luovutetuissa autoissa. Ero on merkittävä, olen omistanut molemmat yksilöt ja en vaihtaisi takaisin MCU2 pariin mielellään. Tämä tieto löytyy Software -> Additional Vehicle Information. Ratinlämmitin on hyvä, jos sormet "palelee" herkästi.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Makuasioita, mutta minusta tuo kuvion ulottaminen oveen saakka näyttää tökeröltä. MCU2 vs MCU3 ero tulee Netflix & Youtube käytössä. Muuten ei juurikaan merkitystä kumpi on.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
Makuasioita, mutta minusta tuo kuvion ulottaminen oveen saakka näyttää tökeröltä. MCU2 vs MCU3 ero tulee Netflix & Youtube käytössä. Muuten ei juurikaan merkitystä kumpi on.
Minulle aika samantekevää kumpi kuviointi on, kunhan ei muita olennaisia eroja ole. Luultavasti joudun tyytymään tuohon MCU2:een, kun nykyiset vaihtoautokandidaatit on käyttöönotettu 2021.

Muutamista alle 15tkm ajetuista 2021 refresh LR M3 tuontiautoista pyydetty tarjousta. Aika auliisti antavat talvipyörät vanteineen samaan rahaan, eli kyllä noissa hinnoissa on vieläkin ilmaa. Toki vanteet ovat mallia tarvike.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
151
Makuasioita, mutta minusta tuo kuvion ulottaminen oveen saakka näyttää tökeröltä. MCU2 vs MCU3 ero tulee Netflix & Youtube käytössä. Muuten ei juurikaan merkitystä kumpi on.
Kyllä sen huomaa yleisessä sujuvuudessa, esim. navigoitaessa jne. Tai ainakin itse olen huomannut. Ero on verrattavissa MCU1->MCU2 upgradeen, mikä tutun Model S 75D -16 tehtiin.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
151
Minulle aika samantekevää kumpi kuviointi on, kunhan ei muita olennaisia eroja ole. Luultavasti joudun tyytymään tuohon MCU2:een, kun nykyiset vaihtoautokandidaatit on käyttöönotettu 2021.

Muutamista alle 15tkm ajetuista 2021 refresh LR M3 tuontiautoista pyydetty tarjousta. Aika auliisti antavat talvipyörät vanteineen samaan rahaan, eli kyllä noissa hinnoissa on vieläkin ilmaa. Toki vanteet ovat mallia tarvike.
Oletko miettinyt, miksei uusi voisi olla myöskin vaihtoehto? Toimitusajat ovat toki pidentyneet hieman, mutta melkein samalla rahalla saa uuden tilattua. Toki jos vaihtoauto on, niin tilanne saattaa hankaloittua mutta esim. Autovex: n avulla siitäkin voi päästä eroon suhteellisen nopeasti.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
Oletko miettinyt, miksei uusi voisi olla myöskin vaihtoehto? Toimitusajat ovat toki pidentyneet hieman, mutta melkein samalla rahalla saa uuden tilattua. Toki jos vaihtoauto on, niin tilanne saattaa hankaloittua mutta esim. Autovex: n avulla siitäkin voi päästä eroon suhteellisen nopeasti.
Kyllä tuota tuli jossain kohtaa mietittyä. En saanut autovexilta mieleistä tarjousta, paremmat saa vaihtoautokauppiailta suoraan. Ranskishybridiä hankala myydä, nyt se on opittu.

Ja en mä tiedä, kyllä käytetyn ~57 ja uuden 67 tonnia kuitenkin hintaeroa on se 10 tonnia. Kilsoja yhdessä vaihdokissa 9000 ja toisessa 12000, niin en tiedä onko se ton kymppitonnin arvosta että matkamittari alkaa nollasta, jos kunto on muuten lähes mint. Itsellä tulee vuodessa 30tkm kilsaa josta iso osa korvattavaa työajoa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Kyllä sen huomaa yleisessä sujuvuudessa, esim. navigoitaessa jne. Tai ainakin itse olen huomannut. Ero on verrattavissa MCU1->MCU2 upgradeen, mikä tutun Model S 75D -16 tehtiin.
En ole huomannut navigoinnissa tai sen responsiivisuudessa mitään ongelmaa MCU2, mutta eipä siitä ylimääräisesti nopeudesta haittaakaan ole.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
285
Tässä miettinyt Teslan hankintaa ja tarkemmin ottaen Model S:ää, siinä 2014-2015 vuosimallia. Budjetti syistä katse on näissä vähän vanhemmissa ja mieluiten sellainen johon akku on vaihdettu. Karvalakki versio ilman ilmajousitusta ja kattoluukkua, niin ei niistäkään muodostu suurta kustannuserää vian ilmetessä. Tietysti myös ilmaiset Superchargerit houkuttaa, kun sellainen löytyy ihan kivenheiton päästä. Eikös siis tälläinen karvalakki Model S, vaihdetulla akulla ja ilmaisilla latauksilla olisi edullinen käyttis? Kahvoja näistä hajoilee ilmeisesti kanssa mutta ne onnistunen vaihtaa itse, jos tarvetta tulee. Onkos muita mahdollisia ongelmia tämän ikäisissä tiedossa?

Tässä olisi eräskin parhaillaan myynnissä nimittäin...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Tesla poistaa uusista autoista parkkitutkat (ultra sonic sensorit):

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Kivat tulpat tulee. Ongelmia tiedossa.
Myöntäisi vaan että komponenttipula.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
395
No tässä näköjään jatkuu edelleen se toimintojen integroiminen kameranäköön. Huono juttu jos käytettävyys heikkenee, koska esim. Teslan parkki-UI on erittäin toimiva tällä hetkellä. Sama mielipide kuin vakkarin kanssa, että JOS vastaava luotettava toiminnallisuus pystytään toteuttamaan edelleenkin pelkkien kameroiden avulla, niin mikäs siinä. Kameranäkö on tosin enemmän riippuvainen olosuhteista, joten jälleen täällä peräpohjolassa ollaan sen suhteen haastavammassa asemassa kuin jenkeissä tai Keski-Euroopassa. No kuluttaja viime kädessä äänestää lompakollaan (vaikka palstalla jotkut tuntuvat muuta kuvittelevan :)).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Tesla poistaa uusista autoista parkkitutkat (ultra sonic sensorit):

No nyt on kyllä aika vaisua Teslalta. Osta >50 tonnin auto, niin parkkitutkat "coming soon". Saas nähdä käykö tässä kuten adaptiivisen vakkarin tutkan kanssa, eli vuoden päästä poistuu parkkitutkat käytöstä vanhoistakin. Toivottavasti ei, kuten sivulla onneksi vähän vihjailevat. Siinä saisi talvikelissä ihmetellä kun takakamera on mudassa ja sen seurauksena takana (matalalla) sijaitseviin esteisiin ei ole mitään näkyvyyttä, ei kameran eikä parkkitutkien kautta.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 582
Kai sitä pyritään virittämään katteet maksimiin, tuostakin jokusen satkun säästää. Ihmiset ostaa kuitenkin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Kai sitä pyritään virittämään katteet maksimiin, tuostakin jokusen satkun säästää. Ihmiset ostaa kuitenkin.
Tuossahan on paljonkin hyviä puolia, jos vain saavat yhtä toimivan ratkaisun kameroilla. Hyvällä säällä varmaan mahdollista, mutta hämärässä tai kamerat likaisena epäilen, että näinköhän on mahdollista saavuttaa riittävää tarkkuutta. Tuo tapa taas tipauttaa ominaisuus pois ja tuoda sitten joskus softalla on niin tyypillistä Teslaa, pahassa ja joskus hyvässä. Asiakkaat ovat melkoisia beta-testaajia ja tätä toimintaa en voi kyllä mitenkään kannattaa.

Hyviä puolia taas esimerkiksi seuraavat, joista valtaosa on asiakkaallekin potentiaalisesti näkyviä hyötyjä:
  • Parempi auton kokonaisluotettavuus, kun poistetaan 12 kpl sensoreita. Vanhemmiten näitä tuppaa joskus hajoamaan.
    • Kolikon kääntöpuolena esim. yhden kameran hajoaminen vaikuttaa nykyisin Teslassa todella moneen toiminnallisuuteen. Näen silti paljon parempana suunnittelua, jossa yksi osa hoitaa montaa asiaa vrt. joka asialle oma komponentti.
  • Varsin huomattava painonsäästö anturit+johtosarja. Ei toki yksittäisenä tekona näy mitenkään asiakkaalle (painossa), mutta vastaavia säästöjä kun tekee kymmeniä niin vaikuttaa moneen asiaan.
  • Puskurien ulkonäkö. Korostuu erityisesti, jos sensorin joutuu jälkikäteen vaihtamaan, jolloin väri harvoin täsmää täysin.
  • Alemmat korjauskustannukset pienissä kolareissa, kun ei tarvitse uusia hajonneita sensoreita
  • Ja sitten ne valmistajan keskeisimmät hyödyt: auton osa- ja kokoonpanokustannukset
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Kameran avulla toteutetun sadetunnistimen toimimista odotettu vuodesta 2019 ja ehkä vielä jonain päivänä. Vankka luotto parkkitutkan korvaavan kameran toimintaan läpi vuoden kaikkina vuorokaudenaikoina.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Teslojen toimitusajat lyhentyneet euroopassa, aiemmin osaa M3 luvattiin huhti-kesäkuulle, nyt kaikkia saa viimeistään tammi-maalis. Eli enää max vajaa 6kk toimitusaika. Teslan julkistamista luvuista ilmenee että kiinassa kysyntä laskenut ja autoja toimitetaan nyt enemmän muualle maailmaan. Samalla kun kysyntä laskee, on tuotantomäärät nousseet.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Tesla poistaa uusista autoista parkkitutkat (ultra sonic sensorit):

Tää on kyllä ihan käsittämätöntä. He korvaavat tutkat kameroilla, mutta eivätpä korvaakkaan koska kamerat eivät vieä tuohon kykene ja softa ei ole valmis. Eli kaikista simppelimmätkään tutkia käyttävät toiminnot ei toimi, eli ihan se normi pysäköintitutka. Nyt pitäisi vain luottaa teslan julkaisuaikatauluihin jotka ovat aina ennenkin viivästyneet? En tiedä miten tuosta on edes mahdollista saada hyvä, sillä etukameroilla on sokea piste auton etupuolella konepellin alla. Jos lisättäisiin pari uutta kameraa nykyisten tutkien kohdalle ni sitten joo varmaan toimisi, mutta ilmeisesti tesla ei ole näin tekemässä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Teslojen toimitusajat lyhentyneet euroopassa, aiemmin osaa M3 luvattiin huhti-kesäkuulle, nyt kaikkia saa viimeistään tammi-maalis. Eli enää max vajaa 6kk toimitusaika. Teslan julkistamista luvuista ilmenee että kiinassa kysyntä laskenut ja autoja toimitetaan nyt enemmän muualle maailmaan. Samalla kun kysyntä laskee, on tuotantomäärät nousseet.
Taantumapelot ja sähkönhinnan raju nousu leikkaavat tällä hetkellä kysyntää Euroopassa. Tulee Teslakin olemaan tilanteessa, jossa kaikki autot ei mene kaupaksi ja tuotantoa on leikattava jatkavan kasvattamisen sijaan. Tämä jäänee kuitenkin väliaikaiseksi ilmiöksi ja lähivuosina voidaan taas nauttia kysynnän ja tarjonnan epäsuhdasta, nousevista hinnoista sekä toimitusajoista.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Taantumapelot ja sähkönhinnan raju nousu leikkaavat tällä hetkellä kysyntää Euroopassa. Tulee Teslakin olemaan tilanteessa, jossa kaikki autot ei mene kaupaksi ja tuotantoa on leikattava jatkavan kasvattamisen sijaan. Tämä jäänee kuitenkin väliaikaiseksi ilmiöksi ja lähivuosina voidaan taas nauttia kysynnän ja tarjonnan epäsuhdasta, nousevista hinnoista sekä toimitusajoista.
Veikkaan että ennemmin leikkaavat hintaa kuin tuotantomääriä, katteissa on siihen varaa kannattavasti tehdä. Sitten myöhemmin taas nostaa. Teslahan on läpi historiansa hyvin nopeilla aikatauluilla heitelleet hintoja ylös ja alas.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Kameran avulla toteutetun sadetunnistimen toimimista odotettu vuodesta 2019 ja ehkä vielä jonain päivänä. Vankka luotto parkkitutkan korvaavan kameran toimintaan läpi vuoden kaikkina vuorokaudenaikoina.
Tesla on lähtenyt siitä väärästä olettamuksesta liikkeelle ikäänkuin olemassaolevan tekniikan voisi korvata toissijaisilla vaihtoehdoilla ja päästä yhtä hyvään lopputulokseen. Tämä ei ainakaan vakuuta tuon sadetunnistimen osalta. Autopilot toimii tosin jotakuinkin aivan yhtä hyvin kuin ennenkin radarin kanssa lukuunottamatta typeriä muutoksia tuulilasinpyyhkijöiden ja valojen toimintalogiikkaan.

Eilen oli sumuinen ja satainen ilma ja pelitti oikein hyvin Espoossa ja Helsingissä ajellessa. Ilahduttavan hyvin toimii myös monikaistaisilla osuuksilla mm. Leppävaaran tunnelin tienoilla jossa on paljon mutkia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Veikkaan että ennemmin leikkaavat hintaa kuin tuotantomääriä, katteissa on siihen varaa kannattavasti tehdä. Sitten myöhemmin taas nostaa. Teslahan on läpi historiansa hyvin nopeilla aikatauluilla heitelleet hintoja ylös ja alas.
Raaka-aineiden ja kiinteiden kulujen hinnannousun täytyy näkyä myös Teslalla. En tiedä miten merkittävästi, mutta tilanne voi olla haastava leikata tuotteiden hintoja samalla kun kaikki kulut nousevat pystysuoraa käyrää. Tulivat tehneeksi myös uuden tehtaansa maahan jossa kärsitään pian massiivisesta energiapulasta.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Raaka-aineiden ja kiinteiden kulujen hinnannousun täytyy näkyä myös Teslalla. En tiedä miten merkittävästi, mutta tilanne voi olla haastava leikata tuotteiden hintoja samalla kun kaikki kulut nousevat pystysuoraa käyrää. Tulivat tehneeksi myös uuden tehtaansa maahan jossa kärsitään pian massiivisesta energiapulasta.
Toki korkeammat kustannukset näkyy jos verrataan aikaa vuosia taakseppäin, mutta edelleen katteet ovat niin kovat että voittoa tulisi kivasti pienistä alennuksista huolimatta. Esim Q2 kate oli 27.9%, mikä on ylivoimaisesti isoista autonvalmistajista kovin. Q2 jälkeen ei ole tärkeimpien raaka-aineiden hinnat enää nousseet, lithium on esim pysähtynyt viime talven tasolle kun lamaa pelätään, alumiini on melkein puolittunut hinnassaan verrattuna marraskuuhun, nikkelin hinta laskenut, samoin koboltin jne.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
En tiedä miten tuosta on edes mahdollista saada hyvä, sillä etukameroilla on sokea piste auton etupuolella konepellin alla. Jos lisättäisiin pari uutta kameraa nykyisten tutkien kohdalle ni sitten joo varmaan toimisi, mutta ilmeisesti tesla ei ole näin tekemässä.
Varmaan suunnitelma on samankaltainen kuin joissain autoissa oleva halppisversio 360-näkymästä. Ne lähellä olevat objektithan eivät lähtökohtaisesti ilmesty tyhjästä vaan niitä pitää lähestyä. Softa pystyy siis etukameralla havaitsemaan ne ennen kuin katoavat katveeseen ja täten arvioimaan arvioimaan etäisyyden niihin. Jos tämä arviointi voidaan tehdä tarkasti, niin sen jälkeen etäisyys on varsin helppoa antaa kuljettajalle kohtuulisella tarkkudella kun tiedetään auton liikkuma matka. Luonnollisesti liukkaalla kelillä tämä ei tule toimimaan, kun renkaiden sutiessa tieto kuljetusta matkasta menetetään. Tieto pitäisi myös jotenkin tallentaa, jos etäisyys halutaan näyttää auton seuraavalla käyttökerralla. Puhumattakaan tilanteista, joissa esimerkiksi matala peräkärry pysäköidään auton eteen sen ollessa pysäköitynä.

En usko, että olemassaolevilla kameroilla tuosta voidaan millään saada tutkien veroista ratkaisua. Toisaalta yllätyin miten hyvin Vision-pohjainen adaptiivinen vakionopeudensäädinkin tomiii. Tai no, edelleen Teslan toteutuksessa on samat heikkoudet kuin tutkallakin. Eniten risoo täysi kyvyttömyys kiihdyttää auton vauhtia ripeästi jos edessä ajava alkaa kiihdyttää. Jostain syystä softa ei myöskään pyri tasaiseen kiihdytykseen tai hidastukseen, vaan molemmat tuppaavat tapahtumaan hyvin epätasaisesti.

Tesla on lähtenyt siitä väärästä olettamuksesta liikkeelle ikäänkuin olemassaolevan tekniikan voisi korvata toissijaisilla vaihtoehdoilla ja päästä yhtä hyvään lopputulokseen. Tämä ei ainakaan vakuuta tuon sadetunnistimen osalta.
Tesla noudattaa kahta hyvän designin periaatetta: Paras komponentti on sellainen jota ei ole, tai joka on olemassa useampaa kuin yhtä tarkoitusta varten. Koko auto on täynnä näitä esimerkkejä sekä näkyvillä että piilossa, ja näiden ansiosta Tesla saavuttaa erittäin hyvät bruttokatteet. Monet näistä tuovat myös aiemmin listaamiani asiakashyötyjä. Joitain esimerkkejä
  • Sähkömoottorien käyttö akun lämmitykseen (ei erillisiä vastuksia)
  • Yksi jäähdytysnestepiiri kattamaan akun, voimalinjan ja kabiinin, sekä octovalve säätämässä jäähdytyksen/lämmityksen virtausta
  • Rattinapit, joilla hoidetaan myös peilit ja ratin säätö
  • Ei käynnistyspainiketta (tai vaihtoehtoisesti jarruvalokatkaisijan toissijainen käyttötarkoitus käynnistyspainikkeena)
  • Model Y:n etu- ja takapään yhden osan valut (vrt. sadat yksittäiset komponentit, jotka hitsattu, liimattu, niitattu ym. yhteen)
  • Käsijarrun käyttäminen ainoana "parkkilukkona"

Sadetunnistimessa iso ongelma, joka ei liity itse tunnistimeen mitenkään, on lasin pituus ja kaltevuus. Mielestäni Teslan tunnistin toimii ihan hyvin normaalilla sadesäällä. Yleisin itse kohtaamani ongelma on se, kun lasi kastuu alareunasta esim. edessä ajavan roiskeista, mutta yläreuna pysyy kuivana. Itse myös tykkäisin herkkyyden säädöstä, sillä tuo pyyhkii keskimäärin omaan makuuni liian innokkaasti. Enkä nyt puhu kuivan lasin pyyhkimisestä, johon olen törmännyt vain harvoin.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Sadetunnistimessa iso ongelma, joka ei liity itse tunnistimeen mitenkään, on lasin pituus ja kaltevuus. Mielestäni Teslan tunnistin toimii ihan hyvin normaalilla sadesäällä. Yleisin itse kohtaamani ongelma on se, kun lasi kastuu alareunasta esim. edessä ajavan roiskeista, mutta yläreuna pysyy kuivana. Itse myös tykkäisin herkkyyden säädöstä, sillä tuo pyyhkii keskimäärin omaan makuuni liian innokkaasti. Enkä nyt puhu kuivan lasin pyyhkimisestä, johon olen törmännyt vain harvoin.
Se ei myöskään tunnu erottavan tihkusateen ja rankkasateen eroa. Molemmissa tapauksissa pyyhkijät viuhtovat täysillä.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Empä tiedä onko sillä lasilla mitään vaikutusta, toimii sadetunnistin sitikan Spacetourerissakin.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Erikoisen kaukana tuon Kaaren käyttöönotto. Voisi kuvitella, että olisi varsin suosittu latauspaikka.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Empä tiedä onko sillä lasilla mitään vaikutusta, toimii sadetunnistin sitikan Spacetourerissakin.

Ja tuossa näyttääkin sadetutka olevan keskellä tuulilasia, eli ainakin kuvan perusteella huomattavasti paremmassa paikassa kuin Teslassa (3/Y).
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 809
Teslan rekka tuotannnossa. Ensimmäinen rekka toimitetaan pepsille joulukuun ensimmäisenä päivänä. Yksi paperituote muuttui todellisuudeksi

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 436
Viestejä
4 161 739
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom