Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
794
Tavallinen tuulipuku lukee vain uutiset sähkönhinnan kallistumisesta, ei niitä kiinnosta alkaa asettamaan herätyskelloa laittamaan latauksiaan yön edullisimmille tunneille eikä 90% omaa edes siihen tarvittavaa automatisoitua tekniikkaa. Useimmat tankkaakin siellä mikä asema sattuu olemaan oman reitin varrella välittämättä hinnoista. Kun ajatellaan isoa kuvaa ja syitä sähköautojen kysynnän hiipumiseen, niin ei pidä tarkertua lillukanvarsiin.

Edullista se on vieläkin, mutta kokonaisuutena ei enää yhtä houkuttelevaa.
Tähän on muuten Gridio puhelin appi millä voi homman automatisoida eikä vaadi mitään laturilta. Taitaa olla vielä ilmainen.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
70
Tulikos Teslan Superchargereille jotain hinnankorotuksia? Ärsyttävän hankalaksi tehty hinnan selvittäminen.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Ei ole ainakaan Hyundailla ihmeellinen vaiva laittaa autolle priorisoiduksi latausajaksi esim 01-06 jolloin sähkö on aina halvimmillaan. Latausasemalta tämä ei vaadi mitään älyä. Jonkun kuvitteellisen lähtöajan tuo ajastus vaatii asettamaan mutta eipä se haittaa.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Tavallinen tuulipuku lukee vain uutiset sähkönhinnan kallistumisesta, ei niitä kiinnosta alkaa asettamaan herätyskelloa laittamaan latauksiaan yön edullisimmille tunneille eikä 90% omaa edes siihen tarvittavaa automatisoitua tekniikkaa.
Tämä "tekniikka" (ajastettu lataus) löytyy kyllä ihan teslasta itsestään, ihan sama mikä laturi on kyseessä ni latauksen voi ajoittaa. Eikä tarvitse mitään ulkopuolisia appeja ladata.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Tämä "tekniikka" (ajastettu lataus) löytyy kyllä ihan teslasta itsestään, ihan sama mikä laturi on kyseessä ni latauksen voi ajoittaa. Eikä tarvitse mitään ulkopuolisia appeja ladata.
Löytyy kyllä, mutta monesta muusta ei löydy ainakaan sillä tasolla että sitä jaksaisi pidemmän päälle käyttää. Toisissa ei ole ollenkaan ja toisissa ajastus on tehtävä ajoneuvosta itsestään. Joissakin taas lähtöaika on mahdollista asettaa, mutta tämä ei kerro sitä milloin lataus tosiasiallisesti alkaa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Screenshot_20220922_140204.png

Hyundailla tuntuu lataavan tuon priorisoidun ajan ja sitten sen jälkeen jos ei riitä. 11kW laturilla toki tuo riittää. Esilämmitys tapahtuu toki juuri ennen lähtöä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
794
Tuon gridion idea on että voi laittaa kynnyshinnan minkä alta lataa. On vähän älykkäämpi ja voi varmasti välttää kalliit lataukset. Muutamalla tuttavalla käytössä ja on toiminut hyvin.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Kävin nyt pitkästä aikaa ajamassa Tesla Visionin päivityksen jälkeen vertailua hakeakseni Hyundai Konalla, jossa oli vastaavat aktiiviset avustimet ja automaattiohjaus. Kyllähän tuo kokonaisuutena on heikompi, kuin Teslan Autopilot. Ohjaus on välillä yllättävän haparoivaa ja auto tuntuisi seilaavan hivenen jatkuvasti kaistalla eikä pysy yhtä kiinteästi keskellä omaa kaistaa. Lisäksi automaattiohjaus lähtee pois päältä ilman, että siitä annetaan käyttäjälle varoitusta, joten potentiaalinen riski on ajaa liikenteenjakajasta läpi jos ei keskity ohjaamiseen.

Paremmin tuossa toimii se, ettei automaattiohjaus lähde heti pois päältä jos rattia kääntää vaan antaa tehdä suhteellisen vapaasti korjauksia. Tämän soisi tulevan myös Teslaankin, jotta se kulmikas autopilotin pois päältä meneminen saataisiin loppumaan.

Konan automaattivalot toimii todella hyvin, mutta valot on muuten kokonaisuutena valoteholtaan vaatimattomammat.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Lisäksi automaattiohjaus lähtee pois päältä ilman, että siitä annetaan käyttäjälle varoitusta, joten potentiaalinen riski on ajaa liikenteenjakajasta läpi jos ei keskity ohjaamiseen.

Paremmin tuossa toimii se, ettei automaattiohjaus lähde heti pois päältä jos rattia kääntää vaan antaa tehdä suhteellisen vapaasti korjauksia. Tämän soisi tulevan myös Teslaankin, jotta se kulmikas autopilotin pois päältä meneminen saataisiin loppumaan.
Samat havainnot hiljattain ajamastani Peugeot 508:sta. Tuossa "ajolinjapilotin" poiskytkeytyminen ei myöskään johtanut mihinkään varoituksiin vaan ainoastaan pienenpieni symboli vaihtoi näytössä väriä. Poiskytkeytyminen myös tapahtui aika herkästi, kun taas Teslahan jatkaa autopilot päällä vähän turhankin pitkään epävarmoissa tilanteissa. Selvästi Peugeotin ja näköjään Hyundain tavoiteena on alleviivata, että järjestelmään ei tulekaan luottaa vaan se ainoastaan avustaa kuljettajaa otollisissa tilanteissa. Tämä voi olla liikenneturvallisuuden kannalta jopa hyvä asia, kun ei synny samanlaisia kiusauksia kuin Teslan kanssa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Ioniq 5:ssa HUD auttaa saamaan tolkkua siitä mikä avustin on milloinkin kytkettynä päälle ja aktiivinen kun ne symbolit ovat siinä suoraan näkökentässä. Tarkkana kuitenkin kannattaa olla. Oudosti moottoritielle ja muille teille on omat symbolinsa ja varmaan eri softakin kaista-avustimelle. Motarilla avustin menee aina päälle kun kytkee vakionopeuden säätimen. Tuntuu että motariavustin on parempi ja seilaa vähemmän kuin se toinen mutta eipä näihin pidä luottaa.

Ioniq 5 automaattivaloja en ole kokeillut kun aiemmista autoista kokemukset on kehnoja eivätkä ole matriisit.

Jos ajelee liikenteen jakajaan vika on kyllä ratin ja penkin välissä.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Cop Art sivustolla myynnissä mielenkiintoisesti rytätty tesla. Jenkeissä vissiin putoaa lunastetut autot kokonaan pois kokonaan teslan palveluista (supercharger, ota-päivitykset?), miten on suomessa/euroopassa?

 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Tippuu superit ellei korjattu Tessun virallisessa (tai hyväksymässä?) kolarikorjauksessa, ymmärtääkseni. Eipä iso merkitys latauksen kannalta enää.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Jos ajelee liikenteen jakajaan vika on kyllä ratin ja penkin välissä.
Näihin avustimiin ja autopilotteihin vaan muodostuu tietty luottamussuhde kun keskittyy vaikka säätämään ilmastoinnin asetuksia ja olettaa auton hoitavan ohjaamisen sen hetken ajan. Siinä mielessä virheellisesti toimiva avustin on yhtä lailla osasyyllinen vaikka vika on viimekädessä aina kuljettajan, jos ajoneuvo omasta virheestä johtuen menee romuksi.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
343
Ajelin viikolla nääsvilleen aamusta ja autopilotti meni ihan sekaisin kun tiellä oli hieman sumua. Ensin laski nopetutta ja lopulta tippui pois päältä kokonaan. Oli kyllä tyhmä veto ottaa tutkat pois käytöstä autoista missä ne kuitenkin ovat :(
 
Liittynyt
03.01.2022
Viestejä
58
Mitä asioita juuri vuoden 2020 Model 3 -autosta pitäisi selvittää? SR+ ja lfp akusto eivät nyt suoraan kerro kovinkaan paljoa. Mitä sellaista tässä autossa on, jota ei ole vaikkapa 2018 malleissa, entä mitä on tullut lisää 2022 malleihin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Mitä asioita juuri vuoden 2020 Model 3 -autosta pitäisi selvittää? SR+ ja lfp akusto eivät nyt suoraan kerro kovinkaan paljoa. Mitä sellaista tässä autossa on, jota ei ole vaikkapa 2018 malleissa, entä mitä on tullut lisää 2022 malleihin?
LFP kertoo että lataaminen kylmänä on mahdotonta, mutta toisaalta akku on ”ikuinen” auton eliniän mittakaavassa, eikä kulu merkittävästi lataus/purkusykleistä.

Eli älä jätä autoa levillä/ylläksellä -20C:hen ilman piuhan kytkemistä yön yli jos haluat aamulla ladata akkua…
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Onko siitä muuten jotain dataa että miten käy akulle jos olet itse vaikka pari kk talvella lämpimässä ja jätät auton suomeen ilman piuhaa?

Jos siis pääsee tyhjänä jäätymään pitkäaikaisesti, niin onko edessä akunvaihto vai ladataanko vaan normaalisti taas kotimaahan palattaessa?
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Mitä asioita juuri vuoden 2020 Model 3 -autosta pitäisi selvittää? SR+ ja lfp akusto eivät nyt suoraan kerro kovinkaan paljoa. Mitä sellaista tässä autossa on, jota ei ole vaikkapa 2018 malleissa, entä mitä on tullut lisää 2022 malleihin?
Suurimmat uudistukset on tullut vuoden 2021 malleihin, tällöin tuli lämpöpumppu, sähköinen takaluukku, sisätilaan uudistettu ilme, tuplalasit eteen ja jotain muita pikkumuutoksia. 2022 malleissa tuli uusi tehokkaampi prossu siihen näytön tietokoneeseen, eli netflixit ym toimii nopeammin. Lisäksi myös jotain pientä.

LFP kertoo että lataaminen kylmänä on mahdotonta, mutta toisaalta akku on ”ikuinen” auton eliniän mittakaavassa, eikä kulu merkittävästi lataus/purkusykleistä.

Eli älä jätä autoa levillä/ylläksellä -20C:hen ilman piuhan kytkemistä yön yli jos haluat aamulla ladata akkua…
Ei se nyt sinänsä "mahdotonta" ole, kuvailemassasi tilanteessa jos laitat täysin jäisen akun piuhaan silloin aamulla ni eka 15-20min menee kun auto lämmittelee sitä akkua, ja siitä se lataus sitten lähtee. Tosiaankaan ei tarvitse koko yön yli olla piuhassa, toki jos on ni akku on aamulla valmiiksi lämmin.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
395
Onko siitä muuten jotain dataa että miten käy akulle jos olet itse vaikka pari kk talvella lämpimässä ja jätät auton suomeen ilman piuhaa?

Jos siis pääsee tyhjänä jäätymään pitkäaikaisesti, niin onko edessä akunvaihto vai ladataanko vaan normaalisti taas kotimaahan palattaessa?
Kannattaa laskea 1% per vuorokausi varauksen laskua, jos on kovat pakkaset. Itsellä on ollut alle -10C lämpötilassa toista viikkoa ilman kaapelia (SR+ LFP), ja varmaan jotain 8% taisi lähteä varauksesta. Normaalisti jatkui ajo tämän jälkeen ilman mitään esilämmityksiä laturilla. Pisin aika mitä on ollut paikallaan ilman laturia oli 5 viikkoa tämän vuoden huhtikuussa. Ei tainnut laskea varaus kuin alle 5%, jolloin toki lämpötilat oli jo hiukan plussalla.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Onko siitä muuten jotain dataa että miten käy akulle jos olet itse vaikka pari kk talvella lämpimässä ja jätät auton suomeen ilman piuhaa?

Jos siis pääsee tyhjänä jäätymään pitkäaikaisesti, niin onko edessä akunvaihto vai ladataanko vaan normaalisti taas kotimaahan palattaessa?
Kannattaa laskea 1% per vuorokausi varauksen laskua, jos on kovat pakkaset. Itsellä on ollut alle -10C lämpötilassa toista viikkoa ilman kaapelia (SR+ LFP), ja varmaan jotain 8% taisi lähteä varauksesta. Normaalisti jatkui ajo tämän jälkeen ilman mitään esilämmityksiä laturilla. Pisin aika mitä on ollut paikallaan ilman laturia oli 5 viikkoa tämän vuoden huhtikuussa. Ei tainnut laskea varaus kuin alle 5%, jolloin toki lämpötilat oli jo hiukan plussalla.
Nimenomaan näin, ei se kylmyys sitä akkua tuhoa, vaan se jos sen päästää oikeasti tyhjäksi, eli johonkin "-5%" tasolle. Kylmyys taas pienentää akun kapasiteettia, ja kasvattaa etenkin sitä alkuvaiheen kulutusta. Eli jos on 10% akkua jäljellä ja pihalla -30, ei kannata olettaa kovin pitkälle laturin luokse ajavansa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Jos matkalla on lataustarvetta, niin muutenkin hyvä nyrkkisääntö mielestäni on, että lataa akku matkakohteeseen saapuessa, älä lähtiessä. Tämä siksi, että saapuessa akku on yleensä lämmin ja lähtiessä kylmä.

Lisäksi LFP-akulla ei ole melkein mitään väliä, että milloin sinne lataamaan menee, koska akku ottaa hyvin virtaa vastaan melkein millä varaustasolla tahansa (kunhan se on lämmin). Eli esimerkkinä: jos tietää että edestakaisin reissulla tarvii ladata 20% päästäkseen takaisin perille, niin lataamaan voi mennä vaikkapa menomatkalla kun akkua on 60% jäljellä ja lataa 80%:iin. Ei tarvitse odotella paluumatkaa ja pieniä prosentteja, vaan voi poimia sen hetken/latauspaikan mikä itselle hyvin sopii tuo 20% lataamiseksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Lisäksi LFP-akulla ei ole melkein mitään väliä, että milloin sinne lataamaan menee, koska akku ottaa hyvin virtaa vastaan melkein millä varaustasolla tahansa (kunhan se on lämmin). Eli esimerkkinä: jos tietää että edestakaisin reissulla tarvii ladata 20% päästäkseen takaisin perille, niin lataamaan voi mennä vaikkapa menomatkalla kun akkua on 60% jäljellä ja lataa 80%:iin. Ei tarvitse odotella paluumatkaa ja pieniä prosentteja, vaan voi poimia sen hetken/latauspaikan mikä itselle hyvin sopii tuo 20% lataamiseksi.
Ei nyt ihan näin sentään. Jos ao. Taulukkoa katsoo, niin keskimääräisessä lataustehossa on yli 2x ero jos lataa 60-80 vs. 20-40. Kyllä se vaan lfp-akkukin kannattaa yrittää pikaladata tyhjänä, jos latausajan haluaa pitää mahdollisimman lyhyenä.


Taulukko peräisin täältä: MIC Tesla Model 3 SR+ Fast Charging Test Reveals Strong Results
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Nuo käyrät ei pidä paikkaansa. Katso alla oleva video tältä kesältä. Olen ihan itse testannut kuinka auto ottaa vastaan tuolla 60-80% välillä. 80 kohdalla tuli vielä noin 90kW aloittamalla latauksen 60% varauksella, kun tuon sinun käppyrän mukaan olisi pitänyt tulla reilu 50kW.

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Nuo käyrät ei pidä paikkaansa. Katso alla oleva video tältä kesältä. Olen ihan itse testannut kuinka auto ottaa vastaan tuolla 60-80% välillä. 80 kohdalla tuli vielä noin 90kW aloittamalla latauksen 60% varauksella, kun tuon sinun käppyrän mukaan olisi pitänyt tulla reilu 50kW.

Seison korjattuna. Onpa kyllä mielenkiintoinen ja hyvä käytös tuon videon perusteella.
 
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
92
1,5kk sitten katselin model 3:sta ja ostinkin yhden, silloin laitoin nettiautossa suosikkilistalle muutamia autoja, niistä kaksi on mennyt kaupaksi ja neljä on edelleen myynnissä, hinnat on muutamia satasia - reilun tonnin tippuneet tänä aikana.

Osa autoliikkeistä on kyllä hyvin ampunut itseään jalkaan näiden kolmosten kanssa. Esimerkkinä nyt 3 perf. On ostettu autoja pää punaisena viimeiset kuukaudet ihan järjettömillä hinnoilla, tyyliin 60K sisään ja 64-66K yritetään ulos.

Tässä reilu viikko sitten Saksan hinnat nytkähti parissa päivässä reilusti alaspäin ja nyt samanlaisen saa 5K halvemmalla. Tämän vuoksi laitoin itsekin 6kk ikäisen 6tkm ajetun 3P:n tilaukseen, kun saa kaikkine haku, rahoitus, ym.kuluineen alle 60K kilpiin. Tässäkin hinnassa on vielä 5K ilmaa, mutta edes jotain järkeä, jos verrataan kevään ja kesän hintoihin.

Hauskasti tällä viikolla monta autoliikettä onkin lähettänyt päivitettyjä tarjouksia autoista, joista väännettiin kauppaa, mutta alennukset oli luokkaa 500 €. Itsekin olen seurannut, että nämä autot seisovat edelleen hallissa ja hinnat tippuvat pari sataa per viikko.

Tässä autoliikkeiden tuontikiimassa on tullut huomattua myös sellainen asia, että monet alle vuoden ikäiset autot ovat todella nuhjuisessa ja huonossa kunnossa ikäisekseen. Autojen yleisilme ja käytön jäljet ovat kuin monta vuotta vanhoissa ja näistä pyydetään lähes uuden hintaa. Esim. tuo kuvan Kiesi ja Kamux on täynnä näitä nuhjuisia ylihintaisia kolmosia.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Osa autoliikkeistä on kyllä hyvin ampunut itseään jalkaan näiden kolmosten kanssa. Esimerkkinä nyt 3 perf. On ostettu autoja pää punaisena viimeiset kuukaudet ihan järjettömillä hinnoilla, tyyliin 60K sisään ja 64-66K yritetään ulos.

Tässä reilu viikko sitten Saksan hinnat nytkähti parissa päivässä reilusti alaspäin ja nyt samanlaisen saa 5K halvemmalla. Tämän vuoksi laitoin itsekin 6kk ikäisen 6tkm ajetun 3P:n tilaukseen, kun saa kaikkine haku, rahoitus, ym.kuluineen alle 60K kilpiin. Tässäkin hinnassa on vielä 5K ilmaa, mutta edes jotain järkeä, jos verrataan kevään ja kesän hintoihin.

Hauskasti tällä viikolla monta autoliikettä onkin lähettänyt päivitettyjä tarjouksia autoista, joista väännettiin kauppaa, mutta alennukset oli luokkaa 500 €. Itsekin olen seurannut, että nämä autot seisovat edelleen hallissa ja hinnat tippuvat pari sataa per viikko.

Tässä autoliikkeiden tuontikiimassa on tullut huomattua myös sellainen asia, että monet alle vuoden ikäiset autot ovat todella nuhjuisessa ja huonossa kunnossa ikäisekseen. Autojen yleisilme ja käytön jäljet ovat kuin monta vuotta vanhoissa ja näistä pyydetään lähes uuden hintaa. Esim. tuo kuvan Kiesi ja Kamux on täynnä näitä nuhjuisia ylihintaisia kolmosia.
Heti kun ollaan normaalissa taas, niin että kun autolla on ajettu kilometri niin hinta on tippunut 5k€ uudesta, niin voisi käytettyjä taas katsoa. Nyt ollaan vieläkin naurettavalla tasolla, mutta suunta on oikea! :)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
638
Viikonloppuna tuli 2040km roadtrippi, kiertelin kaikki Oulun eteläpuolen SC:t läpi. Auto pelasi pääosin hyvin ja yleensä kuski oli latauksissa hitaampi, akussa oli muutamaa taukoa lukuun ottamatta aina enemmän virtaa kuin seuraavalle etapille olisi tarvinnut. Parilla V2 superilla joutui venailemaan hieman pidempää.

Autopilotilla mentiin aika iso osa ajasta, myös pimeässä kehtasin kokeilla kun liikenne oli yömyöhällä minimaalista. Yllättäen tuo pitkien automatiikka toimi ajottain todella hyvin. Sitten oli niitä kertoja että saatto parin otteeseen vaihtaa mieltä ja vaihtaa takaisin pitkille vaikka oli jo kerran vaihtanut lyhyille. No manuaalisesti pitkät pois toimii, joten kyllä tuon kanssa voinee elää.
BTW sain melkosen virhetilan päälle kun kytkettyäni autopilotin nappasin näytöltä valojen automatiikan pois siitä hetken aikaa näkyvästä valodialogista (kokeilin että onko se se pitkien automatiikka :) ). No autopilotti pois, näytöllä ratti punaseksi ja hirveä varotuspiippaus. Ja tuo jäi päälle, jaksoin n. minuutin kuunnella kunnes koitin uudestaan kytkeä autopilottia ja se feilas järjestelmävirheeseen. Ajattelin jo että pitääkö tehdä rattibuutti tai jotain, mutta valojen automatiikan laitto taas päälle niin tokeni. Ja tuo oli päiväsaikaan, pimeällä ei olisi viittinyt alkaa tuota testailemaan.

Kapeat, mutkaiset ja mäkiset pikkutiet meinasi pari kertaa olla liikaa autopilotilla, vaikutti että ei ehdi reagoimaan mutkassa tarpeeksi nopeasti. Joissain kohti osasi kyllä hidastaakin sopivasti, mutta ajottain koitti surutta puskea vakkarinopeutta vaikka tiukka mutka. Mäen päällä tuntui että kadotti suunnat alamäkeen ja alkoi hidastaa tosissaan, lieneekö rajotus tuon visionin kanssa... mutkateillä en loppujen lopuksi paljoa autopilottia käyttänyt.

Niin ja se bugi jossa auto nostaa vakkarin nopeutta risteysalueella oli pari kertaa ajamassa kameraan ylinopeutta.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Tässä reilu viikko sitten Saksan hinnat nytkähti parissa päivässä reilusti alaspäin ja nyt samanlaisen saa 5K halvemmalla.
Eikö saksassa juuri pienentynyt se hankintatuki? Jännä että hinnat silti laskee noin nopeaa. Toki sielä kärsitään energiapulasta koviten euroopassa, että ehkä sen ymmärtää. Suomessa hinnat jatkaneet tasaista laskua nyt noin 2kk, elokuun alussa käytiin maksimeissa mitä olen seuraillut.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Käytettyjen tänä vuonna rekisteröityjen M3 perffien hinnat ovat laskeneet varsin maltillisesti verrattuna Model Y-malliin, joista olen tosin seuraillut ainoastaan LR:n hintoja. Viimeisen kahden viikon aikana vuosimallin 2022 M3 perffien keskihinnat ovat laskeneet autoliikkeissä noin 900 euron verran, mutta vuosimallin 2022 Y:n (LR) keskihinnat ovat pudonneet yli 2200 euroa.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
94
Nettiautosta voi hakea myytyjä autoja. Yksityisten myymille autoille ei näy hintapyyntöjä, mutta helppo nekin haarukoida järjestämällä hinnan mukaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 369
Viestejä
4 158 878
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom