Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 812
Ei yllätä tosiaan että Muskin puheet on puheita.
Amerikassa inflaatio 9%, euroopassa 8% tällä hetkellä. Merikonttien hinnat 2-2.5x verrattuna parin vuoden takaiseen, covid19 komponenttipula(piirien hinnat koska tsmc nostanut hintoja) jne. Onhan tuossa paineita hinnanostoon ja monen tuotteen mukaanlukien autojen ja ruuankin hintoja nostettu.

Toinen puoli tarinaa se, että CT nyt ei ole enää samanlainen auto kuin aikaisemmin. Tavoitteet vaihtuneet matkanvarrella.

Onneksi sen 99$ tms. varausmaksun saa takaisin ja tilaus helppo perua, jos CT tuli varattua eikä enää maistukkaan. Ei tässä ketään hinnanostolla ja tuotteen muuttuneilla spekseillä kusta silmään.

Toki musk on polarisoiva henkilö. Osa porukasta haluaa vain löytää minkä tahansa tavan negailla. Heille se suotakoon, possujuna puksuttaa eteenpäin siitä huolimatta mitä negatiiviset niilot tekevät.

Esimerkkinä hinnanostoista rivianin hiljattain tekemä nostosta. Rivian joutui sen verran pakittelemaan, että ennakkotilaajat saivat autot wanhalla hinnalla

On March 1, the California-based electric vehicle company revealed that the base price for its quad-motor R1T truck and R1S SUV would rise by $12,000 and $14,500, respectively. But Rivian faced widespread backlash on social media after it emerged the price increases would also apply to customers who had already pre-ordered the vehicle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 521
Se alkuperäinen hintahan oli ihan vitsi eikä siihen uskonut about kukaan pl. suurimmat fanit.

Inflaatiolla ei ole tämän kanssa juurikaan tekemistä, se alkuperäinen hinta ei ollut missään vaiheessa toteutumassa vaan oli lähinnä syötti saada varauksia.
Itse en "tilannut" enkä muista hintojakaan. Mutta esim kolmella moottorilla oleva oli aivan äly halpa. Olikohan halvin hinta jotain 50 000€ luokkaa? Aika turhahan se koko auto on, mutta tyyliltään jotain aivan uutta :D
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Itse en "tilannut" enkä muista hintojakaan. Mutta esim kolmella moottorilla oleva oli aivan äly halpa. Olikohan halvin hinta jotain 50 000€ luokkaa? Aika turhahan se koko auto on, mutta tyyliltään jotain aivan uutta :D
Ulkomuistista halvin oli 39,900 taalaa, näki suoraan että mitään noista malleista ei sillä julkaisuhinnalla toimiteta.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Ulkomuistista halvin oli 39,900 taalaa, näki suoraan että mitään noista malleista ei sillä julkaisuhinnalla toimiteta.
Joo halvin oli 40k ja se oli yhdellä moottorilla, kyseistä autoa ei ole ylipäätään ilmeisesti tulossa lainkaan. Ainoastaan kalliimpia useamman moottorin malleja, ja ne kalliimmalla hinnalla. Lähinnä tässä on kiinostavaa se, että asettuuko halvin johonkin vaikka 60k-80k paikkeille, vai tuleeko cybertruckista suoraan S/X hintaluokan auto eli sinne reiluun 100k. Valmistuskustannukset on kuitenkin varmaan aikalailla samat (tai enemmän) verrattuna niihin, etenkin siinä huhutussa 4 moottorin mallissa. Plaidissakin on vain 3 moottoria.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 812
Joo halvin oli 40k ja se oli yhdellä moottorilla, kyseistä autoa ei ole ylipäätään ilmeisesti tulossa lainkaan. Ainoastaan kalliimpia useamman moottorin malleja, ja ne kalliimmalla hinnalla. Lähinnä tässä on kiinostavaa se, että asettuuko halvin johonkin vaikka 60k-80k paikkeille, vai tuleeko cybertruckista suoraan S/X hintaluokan auto eli sinne reiluun 100k. Valmistuskustannukset on kuitenkin varmaan aikalailla samat (tai enemmän) verrattuna niihin, etenkin siinä huhutussa 4 moottorin mallissa. Plaidissakin on vain 3 moottoria.
En yllättyisi jos CT tulis uusilla sensoreilla ja hw4:lla. Ehkä CT on lippulaiva-auto tovin ajan missä on kaikki uudet jutut? Kai se hw4:en alkaa olemaan ihan realistinen asia odotella 2023 vuoden puolivälille? Dojo konesalipiirit on jo henkiin herätetty. Embedded kaverit tekee töitä hw4:en henkiinherättämisen ja massatuotannon kanssa?

Verrokkiksi voi ottaa rivianin lava-auton ja ford:in f150 lightning:in. F150 lightningin halvin malli käytännössä 40k$. Rivianin halvin malli 67.5k$
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
En yllättyisi jos CT tulis uusilla sensoreilla ja hw4:lla. Ehkä CT on lippulaiva-auto tovin ajan missä on kaikki uudet jutut? Kai se hw4:en alkaa olemaan ihan realistinen asia odotella 2023 vuoden puolivälille? Dojo konesalipiirit on jo henkiin herätetty. Embedded kaverit tekee töitä hw4:en henkiinherättämisen ja massatuotannon kanssa?

Verrokkiksi voi ottaa rivianin lava-auton ja ford:in f150 lightning:in. F150 lightningin halvin malli käytännössä 40k$. Rivianin halvin malli 67.5k$
CT on ensimmäinen mikä saa uudet kamerat, uuden raudan koska tulee extra kamera ainakin.

Muut sitten perässä.

CT vain on auttamatta myöhässä koska Ford ja Rivian myyvät täyttä häkää ja ovat teknillisesti järkevämpiä kun löytyy virranulosottoa ja muuta. CT on vain perus ja siinä on vain erikoinen design mikä ei myöskään ole ihan aerodynaaminen testien mukaan.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
CT on ensimmäinen mikä saa uudet kamerat, uuden raudan koska tulee extra kamera ainakin.

Muut sitten perässä.

CT vain on auttamatta myöhässä koska Ford ja Rivian myyvät täyttä häkää ja ovat teknillisesti järkevämpiä kun löytyy virranulosottoa ja muuta. CT on vain perus ja siinä on vain erikoinen design mikä ei myöskään ole ihan aerodynaaminen testien mukaan.
Toivottavasti Rivian ja Ford saisi vain tuotantomääränsä skaalattua ylös, näin ne Teslankin hinnat lopulta voivat laskea jos kilpailijat oikeasti puskevat kunnolla markkinoille
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
990
Amerikassa inflaatio 9%, euroopassa 8% tällä hetkellä. Merikonttien hinnat 2-2.5x verrattuna parin vuoden takaiseen, covid19 komponenttipula(piirien hinnat koska tsmc nostanut hintoja) jne. Onhan tuossa paineita hinnanostoon ja monen tuotteen mukaanlukien autojen ja ruuankin hintoja nostettu.

Toinen puoli tarinaa se, että CT nyt ei ole enää samanlainen auto kuin aikaisemmin. Tavoitteet vaihtuneet matkanvarrella.

Onneksi sen 99$ tms. varausmaksun saa takaisin ja tilaus helppo perua, jos CT tuli varattua eikä enää maistukkaan. Ei tässä ketään hinnanostolla ja tuotteen muuttuneilla spekseillä kusta silmään.

Toki musk on polarisoiva henkilö. Osa porukasta haluaa vain löytää minkä tahansa tavan negailla. Heille se suotakoon, possujuna puksuttaa eteenpäin siitä huolimatta mitä negatiiviset niilot tekevät.

Esimerkkinä hinnanostoista rivianin hiljattain tekemä nostosta. Rivian joutui sen verran pakittelemaan, että ennakkotilaajat saivat autot wanhalla hinnalla


Niin etkö katsonut linkattua twiittiä? Sama kuvio joka kerta: julkistetaan jotain utopistista ja lopulta tehdään jotain muuta. Vai oliko aiemminkin sama inflaatio? Mutta hyvä jos saavat CT:n ulos lopulta...

Se pitää Muskin ansioksi laittaa että markkinoinnissa säästetään rahaa kun ilmaiseksi saadaan todella paljon julkisuutta näillä tempauksilla. Tässä tapauksessa saatiin vielä rahaa kassaan varauksista.

"Osa porukasta haluaa negailla" ja toisin päin "osa porukasta haluaa aina selitellä mustan valkoiseksi jälkikäteen". Mutta ei tästä enempää, ei liity ketjuun.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 812
CT vain on auttamatta myöhässä koska Ford ja Rivian myyvät täyttä häkää ja ovat teknillisesti järkevämpiä kun löytyy virranulosottoa ja muuta. CT on vain perus ja siinä on vain erikoinen design mikä ei myöskään ole ihan aerodynaaminen testien mukaan.
Liekö myöhässä tai aikaisessa olemisella on paljoakaan merkitystä? CT on niin outo auto ettei se varmaankaan kauheasti kilpaile f150:en kanssa ja rivian meni ihan toiseen suuntaan omalla adventure-konseptillaan. Jos olisin lava-autoa ostamassa niin noista jokainen vastaa aikalailla eri tarpeeseen ja vetoaa eri ostajaryhmään.

Mua puhuttelee sähkölavaautoista eniten rivianin adventure konsepti. Silti ennemmin ostaisin jotain muuta kuin sähkövermettä, kun ei siellä pusikossa minne menen kalastaan ja eräileen ole latauspisteitä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Liekö myöhässä tai aikaisessa olemisella on paljoakaan merkitystä? CT on niin outo auto ettei se varmaankaan kauheasti kilpaile f150:en kanssa ja rivian meni ihan toiseen suuntaan omalla adventure-konseptillaan. Jos olisin lava-autoa ostamassa niin noista jokainen vastaa aikalailla eri tarpeeseen ja vetoaa eri ostajaryhmään.

Mua puhuttelee sähkölavaautoista eniten rivianin adventure konsepti. Silti ennemmin ostaisin jotain muuta kuin sähkövermettä, kun ei siellä pusikossa minne menen kalastaan ja eräileen ole latauspisteitä.
CTssa ei ainakaan ole sähkönulosottoa ja se on pitkä miinus sähköisessä lava-autossa.

Rapakon takana
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 812
CTssa ei ainakaan ole sähkönulosottoa ja se on pitkä miinus sähköisessä lava-autossa.
Samaa mieltä. Tosin ostaisin perinteisen pickupin ennemmin kuin yhtäkään noista sähköisistä. Tosin en edes oikeasti ole ostamassa lava-autoa. Ford bronco badlands on mun autolistan valinta #1, harmittavasti vaan niissä järjettömän huono saatavuus ja ei saa msrp:lla. Odottelen parempia aikoja autonoston suhteen.

Kuvittelen seuraavaa, voin olla hyvinkin väärässä. Työkalua hakevat ostaa f150:en. Rivianin tuotantomäärät on mitä on ja CT myy tesla faneille, jotka haluavat oudon ja oletettavasti ei niin käytännöllisen lava-auton(vrt. city-maasturit aka. lelut). Tosin ei tesla olisi tänä vuonna missään realistisessa tilanteessa pystynyt valmistamaan enempää autoja kuin mitä tehtaalta tuli ulos. Jos ct:ta olisi tullut tehtaalta ulos niin jotain muuta mallia olisi vastaavasti tullut ulos vähemmän. Vaikka CT olisi ollut valmis tuotantoon(ei ole) niin teslan ei olisi rahan vuoksi kannattanut vuonna 2022 tuoda CT:ta tuotantoon.

Tosin taitaa noiden sähkölava-autojen tilanne myös olla, että kysyntä on niin paljon isompi kuin valmistusmäärät, että pitkään menee ennen kuin kysyntä ja tarjonta kohtaavat.

edit. Ketjun aiheen mukaan mua kiinnostaa joku model3 tai se tulevaisuuden halpistesla kauppakassiksi. Harrastekäyttöön mulle sähkis ei ole vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
3 ei tule olemaan koskaan halpa. Sieltä tulee sitten joku muu mikä on se kauppakassi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 812
3 ei tule olemaan koskaan halpa. Sieltä tulee sitten joku muu mikä on se kauppakassi.
En viitannut kauppakassilla hintaan vaan auton käyttötarkoitukseen. En asu suomessa ja en ehkä ole kovin hinta sensitiivinen silloin kun kamppeelle on käyttötarkoitus. Tosin olen pihi enkä halua turhaan kuluttaa rahaa autoihin. Parempiakin käyttökohteita rahalle kuin tarpeettoman hieno tai suorituskykyinen auto. Mulle nykyautoista optimi olis bronco badlands + model 3. Kummallakin autolla eri käyttötarkoitus. En tykkää isolla autolla sompaamisesta ellei ole pakko, toisaalta teslalla ei pääse osaan kala ja eräilypaikoista + ei viitsisi ottaa ahdistusta siitä missä saa autoa ladattua keskellä ns. ei mitään. Jos tesla joskus saa sen "halpismallin" ulos niin se saattaisi olla mulle vielä parempi kuin model3.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Googlauksen perusteella pitäisi olla useampi, josta saa työkalut tms virtaa? Vai tarkoitatko jotain koko talon sähköistävää ulostuloa?
Alunperin ei ollut mutta kun sähkö F150 julkaistiin niin Musk taisi jotain lupailla että CT:nkiin tulee. Voi olla että muistan väärin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 812
Ei näytä tesla olevan yksin CT:n hinnankorotuksen kanssa. Ford nostaa f150 lightningin hintaa ilman, että autoa on muutettu mitenkään. Se inflaatio,... Rivianhan myös nosti hintoja aikaisemmin

Pro old price: $39,974; new price: $46,974
XLT old price: $52,974; new price: $59,474
Ford is citing “significant material cost increases and other factors” as the primary reason for raising the price. Indeed, the F-150 Lightning is only the latest electric vehicle to see its price go up as a result of supply chain constraints, inflation, and greater demand for batteries and other components.

Teslalle vaikeaa kun jonot on pitkät. Joutuvat miettimään missä inflaatio on vuoden päässä niissä tapauksissa missä asiakkaalle luvataan joku konkreettinen hinta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Ei näytä tesla olevan yksin CT:n hinnankorotuksen kanssa. Ford nostaa f150 lightningin hintaa ilman, että autoa on muutettu mitenkään. Se inflaatio,... Rivianhan myös nosti hintoja aikaisemmin
Sillä erotuksella että Ford on toimittanut alkuperäisellä hinnalla, Teslan hinnoilla ei ollut koskaan mitään toivoa.

Kaikki ymmärtää inflaation vaikutukset mutta ihan turha spinnata tätä "mutku Fordikin" -whataboutismilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Tuossa on toki aika iso ero siinä, että F150 julkaistiin ja toimitukset alkoi lyhyellä aikaerolla. Cybertruckilla tuo aikaväli on useampi vuosi. Sinänsä typerä tuo Teslan tapa julkistaa tuotteet vuosia ennen toimitusta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 812
Tuossa on toki aika iso ero siinä, että F150 julkaistiin ja toimitukset alkoi lyhyellä aikaerolla. Cybertruckilla tuo aikaväli on useampi vuosi. Sinänsä typerä tuo Teslan tapa julkistaa tuotteet vuosia ennen toimitusta.
Aikaiset julkaisut on teslan tapa mainostaa "ilmaiseksi" ts. pysyä lööpeissä. Samalla saa mitattua kiinnostusta tuotetta kohtaan ja mietittyä mihin resurssit satsataan. Teslahan ei perinteisiä mainoksia osta.

CT:n hinnanoston ymmärtää, koska tuote muuttuu matkanvarrella. Ford:in hinnanmuutos wanhalle muuttumattomalle tuotteelle kertoo inflaatiosta ja jotain ehkä keinotekoisen alhaiseksi valitusta msrp-hinnasta? Ehkä ford myi muutaman auton tappiolla, että sai imagosyistä alle 40k$ msrp:n joka nyt sitten heitettiin kuikkaan?

Ehkä tässä kohtaa kaikki tietävät, että tesla tekee mitä tekee eikä kannata luottaa muuhun kuin siihen mitä tulee tehtaalta ulos. Teslan autobisnes muistuttaa paljon agile softabisnestä siinä missä perinteiset autovalmistajat ovat byrokraattisen hitaita waterfall säätäjiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Aikaiset julkaisut on teslan tapa mainostaa "ilmaiseksi" ts. pysyä lööpeissä. Samalla saa mitattua kiinnostusta tuotetta kohtaan ja mietittyä mihin resurssit satsataan. Teslahan ei perinteisiä mainoksia osta.
Kai se on tuokin tapa saada tuollanen toiminta positiiviseksi. Aika moni muu kutsuu tuota Vaporwareksi ja se ei ole yleensä hyvä juttu. Toivottavasti toiset ei ota mallia tuosta toiminnasta vaan ostavat niitä perinteisiä mainoksia.

CT:n hinnanoston ymmärtää, koska tuote muuttuu matkanvarrella. Ford:in hinnanmuutos wanhalle muuttumattomalle tuotteelle kertoo inflaatiosta ja jotain ehkä keinotekoisen alhaiseksi valitusta msrp-hinnasta? Ehkä ford myi muutaman auton tappiolla, että sai imagosyistä alle 40k$ msrp:n joka nyt sitten heitettiin kuikkaan?
CT on täyttä vaporwarea kuten on Tesla Semi ja Tesla Roadster. Et voi verrata niitä mitenkään Fordin tuotteeseen joka on jo ulkona. Fordilla on ongelmia toimittaa jo tilattuja F150 autoja niin on ihan selvää, että uusien tilausten hintaa nostetaan. Siten saadaan tuotanto ja kysyntä tasapainoon. Tuon auton suunnittelu on aloitettu vuosia sitten ja tässä on tapahtunut vähän yhtä ja toista viime vuosina.

Ehkä tässä kohtaa kaikki tietävät, että tesla tekee mitä tekee eikä kannata luottaa muuhun kuin siihen mitä tulee tehtaalta ulos. Teslan autobisnes muistuttaa paljon agile softabisnestä siinä missä perinteiset autovalmistajat ovat byrokraattisen hitaita waterfall säätäjiä.
Kyllä ja siihen on syynsä. Takaisinkutsut ja virheet maksaa paljon. Jos niitä ei tee kuten Tesla ja kaikki on "with in spec", niin tuo voi toimia. Toyota juuri joutu tekemään takaisinkutsun niiden sähköautosta renkaan kiinnitykseen liittyen. Ne tarjoaa auton ostaneille laina-auton, polttoaineet siihen jne. siihen asti kun tietävät mitä tekevät. Tesla tuskin olisi tarjonnut yhtään mitään muuta, kun lämmintä kättä ja jaksamisia.

Sitten kun autot on vähän vanhempia esim. 2018 vuoden Model 3 10v ikäisenä. Niin tulee olemaan mukavaa varmaan hakea varaosia, kun on kehitetty "agilella" tuotetta joka yleensä on käytössä +10v.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 812
Kai se on tuokin tapa saada tuollanen toiminta positiiviseksi. Aika moni muu kutsuu tuota Vaporwareksi ja se ei ole yleensä hyvä juttu. Toivottavasti toiset ei ota mallia tuosta toiminnasta vaan ostavat niitä perinteisiä mainoksia.


CT on täyttä vaporwarea kuten on Tesla Semi ja Tesla Roadster. Et voi verrata niitä mitenkään Fordin tuotteeseen joka on jo ulkona. Fordilla on ongelmia toimittaa jo tilattuja F150 autoja niin on ihan selvää, että uusien tilausten hintaa nostetaan. Siten saadaan tuotanto ja kysyntä tasapainoon. Tuon auton suunnittelu on aloitettu vuosia sitten ja tässä on tapahtunut vähän yhtä ja toista viime vuosina.


Kyllä ja siihen on syynsä. Takaisinkutsut ja virheet maksaa paljon. Jos niitä ei tee kuten Tesla ja kaikki on "with in spec", niin tuo voi toimia. Toyota juuri joutu tekemään takaisinkutsun niiden sähköautosta renkaan kiinnitykseen liittyen. Ne tarjoaa auton ostaneille laina-auton, polttoaineet siihen jne. siihen asti kun tietävät mitä tekevät. Tesla tuskin olisi tarjonnut yhtään mitään muuta, kun lämmintä kättä ja jaksamisia.

Sitten kun autot on vähän vanhempia esim. 2018 vuoden Model 3 10v ikäisenä. Niin tulee olemaan mukavaa varmaan hakea varaosia, kun on kehitetty "agilella" tuotetta joka yleensä on käytössä +10v.
Mun kommentti oli ihan vain hinnannostokontekstissa. Tuohon laatuun sun muuhun en osaa kommentoida kuin, että kuulostaa kovasti nokian puheilta kun iphone tuli myyntiin. Aika näyttää miten käy, mä en osaa tai pysty ennustamaan.

CT muuttunee todellisuudeksi 2023, ainakin tehtaille on alettu asentamaan laitteistoa massavalmistusta varten. Teslalla ei ollut kiire ton kanssa, kun tehtaat kävi jo 20201:en ja 2022:en täydellä kapasiteetilla. Jos tehtailta tulis nyt ulos CT:ta niin se olisi pois jonkun muun automallin valmistusmääristä. Voitto optimoituu lykkäämällä CT 2023 vuodelle.

edit. Joissain lähteissä on väitetty perinteisten autovalmistajien kuten toyotan tekevän isot voitot varaosilla. Ehkä, jos teslat alkavat hajoilemaan niin tesla pääsee osingoille varaosabisneksestä? Jossain vaiheessahan väitettiin ettei tesla voi menestyä automarkkinoilla, kun ei ole varaosabisnestä olemassa, jolla rahoitettaisiin uusien mallien kehittämistä.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
948
edit. Joissain lähteissä on väitetty perinteisten autovalmistajien kuten toyotan tekevän isot voitot varaosilla.
En tiedä katteista, mutta kun katsoo huoltokuittia (Prius), niin itketti, ei sis. asennustyön osuutta:
Akku: 137€
Takajouset (2): 228€
Sumuvalot (2): 273,60€
Rekisterivalon polttimo: 1,71€ (vaihtotyö 33,60€ :D)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Kyllä ne osat Model 3:n maksaa. Uus etuvalot 1k.
Nyt Elon postannut Twitteriin että Semi ulos vuoden loppuun mennessä ja ens vuonna CT.
 
Liittynyt
08.05.2020
Viestejä
31
Sinänsä Ford on jo heinäkuussa 2019 mehustellut täyssähkö-F150llä YouTubessa. Toimitukset alkoivat huhtikuussa 2022. Löytyy myös tammikuusta 2019 toimitusjohtaja Farley kertomassa uudesta F150 EVsta. Eli miltei kolme vuotta prototyypistä valmistukseen.

Cybertruckin proto näytille marraskuusta 2019, nykytiedolla valmistus 2023 puolivälin jälkeen. Tietty maalitolpat koko ajan siirtyneet, mutta tällä hetkellä nyt vaikuttaisi että protosta valmistukseen ~3,5 vuotta. Hiukan myös eri tavalla haastava valmistaa taitellen ruostumattomasta teräksestä, kuin pistää vanhaan muottiin sähkökalut sisään.

Fordin hinnannousu sopii kyllä ajankohdan puolesta hyvin tuohon juuri läpimenneeseen 7500$ tax rebate:iin. Eiköhän Teslakin kohta USAssa nosta hintojaan tuo huomioiden.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 812
Sinänsä Ford on jo heinäkuussa 2019 mehustellut täyssähkö-F150llä YouTubessa. Toimitukset alkoivat huhtikuussa 2022. Löytyy myös tammikuusta 2019 toimitusjohtaja Farley kertomassa uudesta F150 EVsta. Eli miltei kolme vuotta prototyypistä valmistukseen.

Cybertruckin proto näytille marraskuusta 2019, nykytiedolla valmistus 2023 puolivälin jälkeen. Tietty maalitolpat koko ajan siirtyneet, mutta tällä hetkellä nyt vaikuttaisi että protosta valmistukseen ~3,5 vuotta. Hiukan myös eri tavalla haastava valmistaa taitellen ruostumattomasta teräksestä, kuin pistää vanhaan muottiin sähkökalut sisään.

Fordin hinnannousu sopii kyllä ajankohdan puolesta hyvin tuohon juuri läpimenneeseen 7500$ tax rebate:iin. Eiköhän Teslakin kohta USAssa nosta hintojaan tuo huomioiden.
Ford:ia on ehkä jossain määrin auttanut se, että sähköinen f150 on niin hyvässä kuin pahassa f150. Tesla lähti ihan uusille teille missä CT on aikalailla ainakin ulkoisesti, rungon materiaalin ja ehkä myös sensoreiden ja FSD:n osalta uusi värkki.

Uskon, että tesla laski 1+1=2 ja CT viivästyi koska komponenttipula. Toinen puoli se, että helpompi ajaa giga texas ja berlin ylös ensin ja sen jälkeen vasta uusia autoja tuotantoon. Varmaan noissa uusissa tehtaissa, valetuissa rungossa, structural batteryssa ja 4680 kennoissa tekemistä ennen kuin soppaan lisätään CT. Bonus tuosta lykkäyksestä, että voivat käyttää enemmän aikaa suunnitteluun ja se näkyy muutoksina alkuperäiseen visioon.
 
Liittynyt
08.05.2020
Viestejä
31
Uskon, että tesla laski 1+1=2 ja CT viivästyi koska komponenttipula. Toinen puoli se, että helpompi ajaa giga texas ja berlin ylös ensin ja sen jälkeen vasta uusia autoja tuotantoon. Varmaan noissa uusissa tehtaissa, valetuissa rungossa, structural batteryssa ja 4680 kennoissa tekemistä ennen kuin soppaan lisätään CT. Bonus tuosta lykkäyksestä, että voivat käyttää enemmän aikaa suunnitteluun ja se näkyy muutoksina alkuperäiseen visioon.
Varmaan juurikin näin. Fiksuinta saada tuupattua Y ja 3ta tehtaista mahdollisimman paljon ulos, kun hinnannostoista huolimatta kaikki menee. Varmaan pelkästään noilla kahdella mallilla Tesla saisi sen 50% kasvatettua toimituksiaan vuosi vuodelta vielä pari vuotta ongelmitta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Berliiniin on toimitettu uusia BYDin Blade akkuja LFPna. Kohta taitaa alkaa SR mallin Y tulemaan ulos linjastolta. 4680 ei ole kuulunut mitään. Taitaa jäädä vielä USA only autoksi kunnes saavat ajettua tuotannon ylös. Semi kun myös käyttää 4680.
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
611
Olikos noissa Model S:sissä jotain kombinaatiota mitä kannatti välttää ? Jotain juttua P85 vermeiden akkuvioista olisi ollut mutta kuinka yleisiä nuo nyt sitten ovat ?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Olikos noissa Model S:sissä jotain kombinaatiota mitä kannatti välttää ? Jotain juttua P85 vermeiden akkuvioista olisi ollut mutta kuinka yleisiä nuo nyt sitten ovat ?
Takuun ulkopuoliset 85 akkuiset on vähän riski jos ei ole tuohta lompakossa.
Viimeisin hinta akulle on 13 tuhatta vaihdettuna jos ei takuuseen mene.

Etenkin alkupään eli 2013-2014 vuosien akut on sisältäny enempi maanantai kappaleita kuin loppua kohti eli 2014 puolivälin jälkeen tehdyt.

A ja B akustot eli alkupään ovat vikoneet.

Vaikea sanoa määriä.

Oma ex 85D oli E revision akulla niin ei ollu ongelmia vielä 295 tuhannen kohdilla. Ja on pelannut hyvin myös auton uudella omistajalla, nyt yli 300 tuhatta jo menossa.


Moottoreita (tai no niiden laakereita) on mennyt myös takapotkuissa kohtuu paljon juuri noista 2013-2014 autoista.

Jos ostat 85 akkuisen , osta sellainen missä moottori ja akkutakuuta on vielä .
90 akut parempi kyl jos kynnet yltää, lataa nopeampaa ja ei ole susia.
 
  • Tykkää
Reactions: jsa
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
948
Berliiniin on toimitettu uusia BYDin Blade akkuja LFPna. Kohta taitaa alkaa SR mallin Y tulemaan ulos linjastolta. 4680 ei ole kuulunut mitään. Taitaa jäädä vielä USA only autoksi kunnes saavat ajettua tuotannon ylös. Semi kun myös käyttää 4680.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Mitä haet takaa? Tuota 440km WLTP?
Tesla ei voi ottaa isompia akkuja koska se tappaisi niillä oman myyntinsä, että 4680 kun kilpailija saa tehtyä parempia akkuja.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
948
Mitä haet takaa? Tuota 440km WLTP?
Tesla ei voi ottaa isompia akkuja koska se tappaisi niillä oman myyntinsä, että 4680 kun kilpailija saa tehtyä parempia akkuja.
En minä varsinaisesti hae takaa mitään, satuin vaan hetkeä aiemmin spottaamaan aiheeseen liittyvän uutisen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
En minä varsinaisesti hae takaa mitään, satuin vaan hetkeä aiemmin spottaamaan aiheeseen liittyvän uutisen.
Keskusteleminen pelkilla linkeilla aiheuttaa toisissa helposti epavarmuuden tunnetta ja siksi on aina hyva kirjoittaa pienet saatesanat linkin viereen.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Kyllä ne osat Model 3:n maksaa. Uus etuvalot 1k.
Nyt Elon postannut Twitteriin että Semi ulos vuoden loppuun mennessä ja ens vuonna CT.
Noihin Elonin juttuihin twitterissä kannattaa suhtautua kuin mainoksiin. Johan se on valehdellut melkein joka asiasta siellä jo yli viisi vuotta.
 
Liittynyt
04.06.2022
Viestejä
15
Mielenkiintoisesti heittelee M3 luvattu toimitusaika. Tuli tilattua SR alkukeväästä kun vielä sai alle tuon 50k hankintatukirajan. Silloin toimitusajaksi luvattiin muistaakseni helmi-maalis. Siitä useampaan otteeseen tuo toimitusaika kuitenkin lyheni ja näytti pitkän aikaa jo tämän vuoden marraskuun lopulta tammikuun alkuun. Nyt jokunen hetki sitten olikin tullut muutos ja arvio ensi vuoden huhti-kesä. Tuossa ehti jo vähän asennoitumaan, että auton saisi talvella, niin hieman ikävä viivästys. Toki tuntui maailmantilanteen takia vähän erikoiselta, että tuo arvio ylipäätään aikaistui. Eipähän tarvi sitten vielä talvirenkaita ihmetellä ensi talveksi, niitä kun ei voinut valita suoraan mukaan, että pysyy hinta alle hankintatuen rajan. Mitä kautta olette hankkineet talvirenkaat+vanteet? Hankintatukihakemus tuli laitettua ja siihen arvio tämän vuoden lopulle. Mitenhän sen käy jos auto saapuisikin vasta ensi kesänä?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
14
Mielenkiintoisesti heittelee M3 luvattu toimitusaika. Tuli tilattua SR alkukeväästä kun vielä sai alle tuon 50k hankintatukirajan. Silloin toimitusajaksi luvattiin muistaakseni helmi-maalis. Siitä useampaan otteeseen tuo toimitusaika kuitenkin lyheni ja näytti pitkän aikaa jo tämän vuoden marraskuun lopulta tammikuun alkuun. Nyt jokunen hetki sitten olikin tullut muutos ja arvio ensi vuoden huhti-kesä. Tuossa ehti jo vähän asennoitumaan, että auton saisi talvella, niin hieman ikävä viivästys. Toki tuntui maailmantilanteen takia vähän erikoiselta, että tuo arvio ylipäätään aikaistui. Eipähän tarvi sitten vielä talvirenkaita ihmetellä ensi talveksi, niitä kun ei voinut valita suoraan mukaan, että pysyy hinta alle hankintatuen rajan. Mitä kautta olette hankkineet talvirenkaat+vanteet? Hankintatukihakemus tuli laitettua ja siihen arvio tämän vuoden lopulle. Mitenhän sen käy jos auto saapuisikin vasta ensi kesänä?
Itsellä samma tilanne, etta tuli keväällä tillattua SR+ ja pitkään arvioitiin toimitusta vuoden lopulle, mutta nyt hyppäsi arvio huhti-kesäkuuhun. Ymmärtääkseni talvirenkaita ei lasketa tuohon 50k rajaan, joten itse tilasin ne suoraan teslalta.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 555
Itse tilasin heti tammikuun alussa täysin hinnat alkaen Model 3, takaveto, valkoinen ulkoa ja musta sisustus. Koko kevään ja aina toukokuun loppuun asti luki tesla tilillä arvioitu toimitus toukokuu. Sen jälkeen hyppäs arvioitu toimitus: marraskuu 14 - joulukuu 29. En ihan täysin käsitä miksi toimitus hyppäs Q4:lle eikä Q3:lle shanghain koronasulun takia. On kyllä viimenen kiinassa valmistettu auto kun on niin epävarmaa heidän politiikka.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Itse tilasin heti tammikuun alussa täysin hinnat alkaen Model 3, takaveto, valkoinen ulkoa ja musta sisustus. Koko kevään ja aina toukokuun loppuun asti luki tesla tilillä arvioitu toimitus toukokuu. Sen jälkeen hyppäs arvioitu toimitus: marraskuu 14 - joulukuu 29. En ihan täysin käsitä miksi toimitus hyppäs Q4:lle eikä Q3:lle shanghain koronasulun takia. On kyllä viimenen kiinassa valmistettu auto kun on niin epävarmaa heidän politiikka.
Ovat myös siirtäneet Model 3 resursseja Model Ylle.
 
Liittynyt
21.10.2018
Viestejä
56
Erikoinen vaihtelu teillä nuissa toimitusajoissa! Voisiko olla että jotenkin siirtävät nuo halvemmalla hinnalla tilatut jonon perälle?

Oma musta, valkoisella sisuksella, muuten karvalakki SR+ Model 3 tilattu 5.7. Ja toimitus oli tilatessa joulu-helmikuu, jossain vaiheessa jopa marras-joulu. Nyt viimeiset pari-kolme viikkoa ollut 25.12.-8.2.

Tuskin pelkästään värin ja sisustuksen vaihtelu niin paljoa vaikuttaa näihin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16
Oma marraskuun 2021 lopussa tilattu valkoinen karvalakki M3 RWD piti kans tulla toukokuussa arvioiden mukaan ja sen jälkeen arviot on heitellyt Q3/Q4 välillä.

Heinäkuun lopussa löyty VIN numero lähdekoodeista ja sen jälleen ollu useampi arvio ensin elokuun alusta alkaen ja tällä hetkellä arviona on 1-15.9.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
800
Sinänsä Ford on jo heinäkuussa 2019 mehustellut täyssähkö-F150llä YouTubessa. Toimitukset alkoivat huhtikuussa 2022. Löytyy myös tammikuusta 2019 toimitusjohtaja Farley kertomassa uudesta F150 EVsta. Eli miltei kolme vuotta prototyypistä valmistukseen.

Cybertruckin proto näytille marraskuusta 2019, nykytiedolla valmistus 2023 puolivälin jälkeen. Tietty maalitolpat koko ajan siirtyneet, mutta tällä hetkellä nyt vaikuttaisi että protosta valmistukseen ~3,5 vuotta. Hiukan myös eri tavalla haastava valmistaa taitellen ruostumattomasta teräksestä, kuin pistää vanhaan muottiin sähkökalut sisään.
Ford on tammikuussa 2019 ilmoittanut tekevänsä jossain vaiheessa täyssähköisen pickupin, testaillut tekniikka olemassaolevan F-150 päällä heinäkuussa 2019.
F-150 Lightning on julkaistu toukokuussa 2021 ja tuotanto alkoi huhtikuussa 2022.

Myski julkaisi CT:n marraskuussa 2019, lupasi sen tuotannon alkavan 2021 lopulla, mutta se saattaa tuurilla tulla 2023 aikana. CT oli jo 2019 julkaisussa liikkuvana näytillä, eli tuote on "ollut valmiina", eikä vain julkaistuna ideana.

Näemmä maalitolpat vähän siirtyilevät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Yhdestä käsin tehdystä konseptiautosta on aika pitkä matka siihen, että on tehtaassa tuotantolinja puskemassa massatuotantomallia ulos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Yhdestä käsin tehdystä konseptiautosta on aika pitkä matka siihen, että on tehtaassa tuotantolinja puskemassa massatuotantomallia ulos.
Jep, mutta jos tuotantoon siirtämistä ei ollut vielä ennen julkaisua riittävästi ajateltu, huolimatta luvatusta aikataulusta (ja tilausvarausten avaamisesta), niin se kertoo kieltämättä firman asenteesta...

Tiedä häntä minkälainen auto sieltä tulee ulos... muistuttaako luvattua ja mitä ominaisuuksia siinä on tai ei ole.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Jos olisin tiennyt tämän niin olisin kyllä ottanut sitten jonkun muun värisenä vaikka että ois saanu auton 6-9kk aikasemmin.
Nojaa. Ei ne suoraan kyllä niitä siirrä. Kysyntä vaan on kova. Pakkaa sekottaa vielä se että materiaalien hinta noussut.

Teslallahan on USAssa menossa jotkut säästöt kun ei saa enää uberia tai loaneria huollon ajaksi ja uusista tipautettu hopeinen rekkarikilpi pois.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 474
Viestejä
4 163 464
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom