No juu pääseehän sinne, mutta hyvä että tulee lisää. Helsingin laturia edelleen odotellessa..Ei Rovaniemellä kai puute latureista ole, toki eivät ole Teslan latureita.
No juu pääseehän sinne, mutta hyvä että tulee lisää. Helsingin laturia edelleen odotellessa..Ei Rovaniemellä kai puute latureista ole, toki eivät ole Teslan latureita.
Ranger palvelu sentää laajennu kovasti, Kuusamoon asti yltää. Alustan , kahvojen jne pikku hommien kans toimii hienosti.Hyvä, että latausverkosto kasvaa, mutta saisi niitä resursseja laittaa pikkuhiljaa vaatimattomaan huoltoverkostoon. Ainiin. Ei huolta. Tesla lupailikin näin huollon tarpeesta
Tuo on jo edistystä tilanteeseen. Ymmärrän toki, että Teslan nykyinen strategia nojannee agressiiviseen myyntiin eikä prioriteettina ole laittaa likviditeettia jälkimarkkinoinnin kehittymiseen. Uskon, että tähän tulee muutos, kun perinteiset autovalmistajat saa markkinoille puskettua omia relevantteja vaihtoehtojaan (jos on tullakseen). Lämmin tunne valtasi ajatukseni, kun Toyotan huollosta vastattiin puhelimitse ja huoltohenkilö varasi ajan heti seuraavalle päivälle. Matkaakin on alle 10km merkkihuoltoon. Vastaavasti Teslan lähin on 350km päässä. Valintojen maailma.Ranger palvelu sentää laajennu kovasti, Kuusamoon asti yltää. Alustan , kahvojen jne pikku hommien kans toimii hienosti.
Kiinassa on aivan eri malli kuin täällä Euroopassa.Tuo on jo edistystä tilanteeseen. Ymmärrän toki, että Teslan nykyinen strategia nojannee agressiiviseen myyntiin eikä prioriteettina ole laittaa likviditeettia jälkimarkkinoinnin kehittymiseen. Uskon, että tähän tulee muutos, kun perinteiset autovalmistajat saa markkinoille puskettua omia relevantteja vaihtoehtojaan (jos on tullakseen). Lämmin tunne valtasi ajatukseni, kun Toyotan huollosta vastattiin puhelimitse ja huoltohenkilö varasi ajan heti seuraavalle päivälle. Matkaakin on alle 10km merkkihuoltoon. Vastaavasti Teslan lähin on 350km päässä. Valintojen maailma.
Tuotapa en tiennyt. Eli millainen?Kiinassa on aivan eri malli kuin täällä Euroopassa.
Toki siellä on kansaakin ketä laittaa töihin.
Markkinointi on markkinointia, mutta toisaalta en epäilisi etteikö Kiinassa asiat hoituisi paremmin kuin täällä lännessä. Odotan mielenkiinnolla milloin Nio ja Xpeng saapuvat tänne Suomeen ensin valloitettuaan Norjan ja kenties muut merkittävät Euroopan taloudet. Toisaalta tämän peräpohjolan valloitus alkanee ensin pääkaupunkiseudulta, joten tuskin kannattaa hengitystä pidätellen odotella näiden huoltopisteiden levittäytymistä muualle Suomeen uusilta tulijoilta.
Tuossa Kiinan promo.
The team continued to iterate on FSD Beta software, releasing seven updates throughout the quarter. We successfully increased the number of FSD Beta vehicles from a couple of thousand in Q3 to nearly 60,000 vehicles in the US today.
In Q3-2021 (the last widely reported quarter), Tesla achieved the highest operating margin across all volume OEMs. Cost (COGS) per vehicle dropped to ~$36,000 in both Q3 and Q4 2021. We believe our current projects, including large castings, structural battery pack, 4680 cells and many others, should help us continue to minimize our product cost.
With our deliveries up 87% in 2021, we achieved the highest quarterly operating margin among all volume OEMs, based on the latest available data(2), demonstrating that EVs can be more profitable than combustion engine vehicles.
Olettaisi, että 2022 aikana osien saatavuus paranee versus 2021. Mutta ei toki varmaksi tiedä eikä teslan materiaaleissa spekuloitu asiaa suuntaan tai toiseen. Ehkä joku kysyy tuosta asiasta investor relation call:ssa, mikä alkaa 45minuutin päästä.Toimituksiin vaikuttaa myös osien saatavuus ja sekin että mitä riisutaan. Autoista on kadonnut vuoden aikana kaikkea pientä, jotka eivät välttämättä enää tulee takaisin.
Toki voi parantua mutta jotain voi kadotakin.Olettaisi, että 2022 aikana osien saatavuus paranee versus 2021. Mutta ei toki varmaksi tiedä eikä teslan materiaaleissa spekuloitu asiaa suuntaan tai toiseen. Ehkä joku kysyy tuosta asiasta investor relation call:ssa, mikä alkaa 45minuutin päästä.
Mä referoin tuota sijoittajapuhelua, että mitä elon&co siinä puhuu. Kaipa ne odottavat saavansa hyväksynnät yms. kuntoon siinä määrin, että eka auto saadaan toimitettua tän kvartaalin aikana. Kaikki voi aina epäonnistua tai onnistua. Mua kiinnostaa mitä elon&co sanoo sijoittajille. Niille jos valehtelee niin nopeasti alkaa itkettämään.Itse ymmärsin että 4680 odottaa vielä virallista hyväksyntää ja ekat tulee Austinista mutta sitä ei vielä tulla käyttämään muualla kuin vasta ensi vuonna.
Dojo voi onnistua tai epäonnistua.
Kuten joka vuosi jo 2016 alkaenFSD:n kehitys etenee hyvin ja Elon uskoo että ohittaa ihmiskuskin tänä vuonna (toivottavasti, mutta uskon vasta kun näen. ).
Tokiinsa, mutta meidän tavallisten pulliaisten ajattelua varten kehitin tuon gen2 termin ja sillä viittaan uuteen voimalinjaan.Ei ole olemassa GEN2 autoja. Tesla käyttää versioita. Taitaa uusin versio autosta olla nyt V21.
Vähän kiinostaa tietää että minkähän vuoden rahassa mitattuna se 25k aikanaan on. Musta vähän tuntuu että tuo m3.sta halvempi malli menee todella myöhäiseen ajankohtaan koska tesla myy nyt kaiken mitä saa valmistettua muutenkin. Samaan aikaan kovan inflaation rullatessa joka vuosi yleistä hintatasoa ylöspäin, ei tuota välttämättä koskaan tulla näkemään.25k Compact car
-Tällä hetkellä ei kehityspöydällä, turha odotella 2023.
Samahan se oli 3 mallin kanssa. Ikinä ei näkynyt sitä todellista SR mallia vaan tuli sr+ vain Suomeen ja se olikin jo 37k dollarin auto ja siihen kaikki verot yms nii euroissa 50k. Tuo 25k dollarin pirssi Suomessa 40k euroa vuonna -25 tulee aikaisintaan veikkasin.Vähän kiinostaa tietää että minkähän vuoden rahassa mitattuna se 25k aikanaan on. Musta vähän tuntuu että tuo m3 halvempi malli menee todella myöhäiseen ajankohtaan koska tesla myy nyt kaiken mitä saa valmistettua muutenkin. Samaan aikaan kovan inflaation rullatessa joka vuosi yleistä hintatasoa ylöspäin, ei tuota välttämättä koskaan tulla näkemään.
40k tai ehkä max pari tonnia alle sen voisi joo olla ehkä juuri ja juuri realismia suomessa jos Tesla sen pienemmän esim. hatchbackin tekee. Mutta 2025 on ehkä liian pian, ei siihen ole kuin kolme vuotta. Noh riippuu tietysti markkinatilanteesta, kilpailusta ja teslan kasvusta.Samahan se oli 3 mallin kanssa. Ikinä ei näkynyt sitä todellista SR mallia vaan tuli sr+ vain Suomeen ja se olikin jo 37k dollarin auto ja siihen kaikki verot yms nii euroissa 50k. Tuo 25k dollarin pirssi Suomessa 40k euroa vuonna -25 tulee aikaisintaan veikkasin.
Vähän sama kun kysyisi että pelaatteko jalkapalloa kun kananmunat on halppo rikkoa.FSD:stä haaveileville: luotattako laatuun, kun se on näin heikkoa reippaasti kalliimmissakin hankkeissa ja Muski keimailee kansikuvina molemmissa? Viittaan siis SpaceX:n
Kontrolli menetettiin, SpaceX-raketti syöksyy Kuuhun
Tapahtuma ei tule näkymään Maassa asti.www.iltalehti.fi
Aikamoinen postaus, mitä tähän nyt sanoisi. En varmastikkaan täysin luota FSD ominaisuuksiin, mutta avaruusraketin epätäydellinen lentorata ei kyllä liity siihen. Rakettitiede on sellaista toimintaa että mikään firma ei ole koskaan handlannut sitä täydellisesti. Parhaimmillakin raketeilla on jollain tasolla epäonnistuneita laukaisuja tilillään.FSD:stä haaveileville: luotattako laatuun, kun se on näin heikkoa reippaasti kalliimmissakin hankkeissa ja Muski keimailee kansikuvina molemmissa? Viittaan siis SpaceX:n
Kontrolli menetettiin, SpaceX-raketti syöksyy Kuuhun
Tapahtuma ei tule näkymään Maassa asti.www.iltalehti.fi
Ihan kieli poskella postaus. Ainoa totuuteen liippaava on vaikutelma jatkuvasta beta-testaamisesta "asiakkailla".Aikamoinen postaus, mitä tähän nyt sanoisi. En varmastikkaan täysin luota FSD ominaisuuksiin, mutta avaruusraketin epätäydellinen lentorata ei kyllä liity siihen. Rakettitiede on sellaista toimintaa että mikään firma ei ole koskaan handlannut sitä täydellisesti. Parhaimmillakin raketeilla on jollain tasolla epäonnistuneita laukaisuja tilillään.
Uskomaton postaus teslaketjuun sulta kyllä tuo 2015 falcon 9 uutinen... kommenttina niin mitenkäs on mennyt Muskilla ja SpaceX:llä tuon jälkeen? Yksi epäonnistunut raketti 2016 joka räjähti alustalle ja sen jälkeen ollut 100% toimintavarmuus. Kantoraketit laskeutuvat autonomisesti ja rutiinilla. Hallitsee suvereenisti laukaisubisnestä ja on selvästi halvin palveluntarjoaja. Lentää ISS huoltotoimitukset SEKÄ miehistön. Kehittää uutta täysin uudelleen käytettävää järjestelmää, joka tiputtaa kustannukset kymmenesosaan vs falcon9 ja tappaa loputkin kilpailijat.Ihan kieli poskella postaus. Ainoa totuuteen liippaava on vaikutelma jatkuvasta beta-testaamisesta "asiakkailla".
Mahdollisesti sen puhtaasti kamerapohjaisen ratkaisun, jos siis pitävät linjasta kiinni ja hommassa ei kestä 10+ vuotta. Huomauttaisin, että muut uskaltaa jo tuoda "level 3" kamaa ulos.Itse uskon kyllä että Tesla ratkaisee FSD:n ja mahdollisesti ensimmäisenä
Tuo on toki totta, että betaan pitää itse liittyä ja olla tarpeeksi turvallinen kuski, että voi edes hakea mukaan. Mutta silti FSD:n betatestaus tavallisten ihmisten autoissa normaalin liikenteen seassa on vähän harmaalla alueella. Moni kun luottaa siihen kuitenkin liikaa ja sitten tulee näitä "it almost killed me" videoita. Ehkä olisi turvallisempaa vaan pitää se siinä varjomoodissa, eli kuski ajaa itse ja autopilot sitten arpoo taustalla, että ajaako kuski samalla- vai erilailla kuin FSD softa.Itse en pidä pahana että asiakkailla on mahdollisuus olla mukana betassa. Tuo on kuitenkin täysin eri asia onko "betatestaajana" kaikki asiakkaat halusta riippumatta vai pieni nörttiporukka joka erikseen pyytää ja maksaa päästä mukaan betaan. (Toki AP kehitettiin vähän samankaltaisella konseptilla ja laajemmalla yleisöllä joka on vähän so-so, toki taisi olla oletuksena pois päältä). Lisäksi fsd kehitys ei olisi mahdollista ilman massiivista dataa keräävää autolaivuetta, joten jos neuroverkkoja halutaan opettaa laadukkaalla tosimaailman datalla ja autonomiaa halutaan oikeasti edistää niin ei taida olla vaihtoehtoja. (Ja ei, en lue tähän mukaan hdmaps pohjaisia menetelmiä jotka toimivat vain rajatulla alueella ennalta määrätyillä "raiteilla").
Itse uskon kyllä että Tesla ratkaisee FSD:n ja mahdollisesti ensimmäisenä, mutta sitä en välttämättä usko että tänä vuonna.
PS. olisi kyllä hauska päästä testaamaan betaa Suomessa.
Olen kyllä erittäin iloinen että Euroopassa yhteiskunta on vielä siinä jamassa että oligarkit ja kaltaisesi eivät voi vaarantaa muiden turvallisuutta leikkimällä keskeneräisillä tekeleillään julkisilla teillä.Itse uskon kyllä että Tesla ratkaisee FSD:n ja mahdollisesti ensimmäisenä, mutta sitä en välttämättä usko että tänä vuonna.
PS. olisi kyllä hauska päästä testaamaan betaa Suomessa.
Itse en usko että nykyisellä sensoripaketilla FSD toteutuu koskaan, homma vaikeutuu ekspontentiaalisesti kun niitä viimeisiä vaadittavia prosentteja haetaan. Eli ei pelkästään softaongelma vaan ego-ongelma, jossain kohtaa Muskin pitää antautua ja todeta että ainakaan nykyisellä kamerasetillä sitä ei tulla ratkaisemaan, itse uskon myös että lidar on keskeinen osa ratkaisua sitten kun ensimmäiset lv4/5 autot joskus tulevat.Uskon että samankaltainen kehityskaari nähdään myös FSD:n kanssa. Alkuvuosina muutamia kolareita kunnes softa saadaan hiottua ja sen jälkeen kolaritaajuus on erittäin alhainen. Matkustamisen kustannukset tulevat laskemaan rajusti ja Teslan markkinaosuus kaikesta matkustamisesta voi olla merkittävä. Tähän on toki vielä aikaa, muttei ole poissuljettu tulevaisuus.
Taksikuskin vuosipalkka sivukuluineen on kuitenkin yhden M3:n hinta. Sitten yksi auto voi "palvella" useamman ihmisen liikkumistarpeita.Mutta tuo matkustamisen kustannusten tippuminen rajusti on kyllä mielenkiintoinen väite, suoraan Muskilta kopioitu eikä sitä ole juuri haastettu, olisi kiva kuulla näkemyksiä mistä se halventuminen konkreettisesti tulee. Ymmärrän että esim. taksikuskin palkka jää pois mutta sekin vaikuttaa rajallisesti.
Hyvää ajatusta. Tähän lisäksi vielä jos kyytipalvelun hinta on yksityisautoilua edullisempi niin moni varmasti harkitsee onko oman auton pito järkevää jos käyttö on tyyppiä kauppakassi + satunnaisia reissuja -> koko ajosuorite uuteen palveluun. Lisäksi roboautosähkis voi olla kilpailija lyhyehkön matkan bussille, tyyliin 50-100km suunta ovelta ovelle. Toimiessaan ja hinnan ollessa kilpailukykyinen käyttökohteita varmasti löytyy. Mutta kuten totesin niin palataan jonkun vuoden päästä asiaan... ei ole tämän eikä ensivuoden asia.Taksikuskin vuosipalkka sivukuluineen on kuitenkin yhden M3:n hinta. Sitten yksi auto voi "palvella" useamman ihmisen liikkumistarpeita.
Nopealla laskennalla esimerkiksi 50t€ auto, jaettuna vaikkapa kolmen vuoden poistoilla on 45€ päivä.
Jos lasketaan että yksi auto voi kuljettaa vaikkapa 15 kyytiä per päivä niin hinnaksi jää 3€ per kyyti. Tähän jos laskee sähkön kuluja kaksi senttiä per kilometri ja katetavoite sinne 30% tietämille niin ollaan alle 5€ per matka.
Laskelma ei ota huomioon ylläpitokuluja mutta myös poistoaika on erittäin lyhyt.
Pitää kehittää vielä automaattinen supercharger jotta tämä robotaksi käy latailemassa itsensä. Tai samalla tavalla yksityiskäytössä olevan auton voisi apilla käskeä että käyppäs lataamassa ittes Nooh taidetaan vielä olla hyvin kaukana tämmöisestä, mutta mistä sitä tietää miltä maailma näyttää 20v päästä.Taksikuskin vuosipalkka sivukuluineen on kuitenkin yhden M3:n hinta. Sitten yksi auto voi "palvella" useamman ihmisen liikkumistarpeita.
Nopealla laskennalla esimerkiksi 50t€ auto, jaettuna vaikkapa kolmen vuoden poistoilla on 45€ päivä.
Jos lasketaan että yksi auto voi kuljettaa vaikkapa 15 kyytiä per päivä niin hinnaksi jää 3€ per kyyti. Tähän jos laskee sähkön kuluja kaksi senttiä per kilometri ja katetavoite sinne 30% tietämille niin ollaan alle 5€ per matka.
Laskelma ei ota huomioon ylläpitokuluja mutta myös poistoaika on erittäin lyhyt.
Joo tämä laskelma on ihan ymmärrettävä ja nähnyt näitä aikaisemminkin mutta se ehkä jää vähän puolitiehen.Taksikuskin vuosipalkka sivukuluineen on kuitenkin yhden M3:n hinta. Sitten yksi auto voi "palvella" useamman ihmisen liikkumistarpeita.
Nopealla laskennalla esimerkiksi 50t€ auto, jaettuna vaikkapa kolmen vuoden poistoilla on 45€ päivä.
Jos lasketaan että yksi auto voi kuljettaa vaikkapa 15 kyytiä per päivä niin hinnaksi jää 3€ per kyyti. Tähän jos laskee sähkön kuluja kaksi senttiä per kilometri ja katetavoite sinne 30% tietämille niin ollaan alle 5€ per matka.
Laskelma ei ota huomioon ylläpitokuluja mutta myös poistoaika on erittäin lyhyt.
Onhan tuon konseptia esitelty Teslan toimesta jo 2015. Varmasti satoja kertoja helpompi ratkaistava ongelma, kuin se auton ohjaaminen.Pitää kehittää vielä automaattinen supercharger jotta tämä robotaksi käy latailemassa itsensä. Tai samalla tavalla yksityiskäytössä olevan auton voisi apilla käskeä että käyppäs lataamassa ittes Nooh taidetaan vielä olla hyvin kaukana tämmöisestä, mutta mistä sitä tietää miltä maailma näyttää 20v päästä.
Tuossa olisi osittain ideaa, että autot saataisiin yöllä käymään lataamassa itsensä täyteen "latausfarmeissa". Siis alue, missä iso määrä latauspisteitä. Riskit autopilotin sekoamistilanteissa olisi paljon pienemmät vrt. Ruuhka-ajan liikenne.Pitää kehittää vielä automaattinen supercharger jotta tämä robotaksi käy latailemassa itsensä. Tai samalla tavalla yksityiskäytössä olevan auton voisi apilla käskeä että käyppäs lataamassa ittes Nooh taidetaan vielä olla hyvin kaukana tämmöisestä, mutta mistä sitä tietää miltä maailma näyttää 20v päästä.
Voihan sitä lvl3 automatiaa tuoda ulos, mutta aika vähäinen hyöty Euroopan tasolla puhumattakaan Suomen käytöstä kun tällä hetkellä lainsäädäntö rajattu alle 60kmh moottoritiellä käyttää avustinta Saksassa. Käsittääkseni täysi 3lvl hakusessa EU tasolle, mutta menee tod näk ensi vuoden puolelle, jolloin saa käyttää 130 kmh ja yleiset tiet. Tuohon liittyen oli tulossa keväällä autopilottiin isompi päivitys eu tesloihin. Näyttää että 4lvl tullee EU alueella käyttöön yksityisille autoilijoille aikaisintaan 2024/2025. Kerkeää noita antureita ja kameroita Tesla päivittää tarpeen mukaan tulevina vuosina kun nuo tulevat Sonyn kamerat oli about 10 dollarin hintaisia niin kyseessä ei kovin kalliista elementeistä ole. Tuolla hieman byrokratian kiemuroita esiteltynä:Mahdollisesti sen puhtaasti kamerapohjaisen ratkaisun, jos siis pitävät linjasta kiinni ja hommassa ei kestä 10+ vuotta. Huomauttaisin, että muut uskaltaa jo tuoda "level 3" kamaa ulos.
Level 3:n hyöty on siinä, että se laittaa autovalmistajan olemaan jo vastuussa enemmän tuotteistaan. Se kertoo että ollaan päästy jo aika pitkälle suhteessa siihen että heitetään tuote joka arpoo mennäänkö tänään vasemmalle vai oikealle.Voihan sitä lvl3 automatiaa tuoda ulos, mutta aika vähäinen hyöty
Tulosta tämä viesti kehyksiin seinälle ja lisää siihen boksit "olin oikeassa" ja "olin väärässä" ja ohjeet ruksata toinen 1.1.2030FSD:tä on turha odotella tällä vuosikymmenellä toteutuvaksi siten, että se olisi täysin riippumaton vallitsevasta ympäristöstä ja olosuhteista. Kamerat eivät tule riittämään tätä varten. Musk on ajanut itsensä nurkkaan lupailemalla autonomian toteutumista jo vuosia. Nöyrtymällä ja toteamalla, että projektia ei saadakaan maaliin tulee rysäyttämään Teslan kuplautuneen arvostuksen pörssissä ja edistyksellisyyden brändimielikuvan romukoppaan. Tätä ei kasvuyhtiö luonnollisesti halua tehdä vaikka tosiasiat alkavat kääntyä sitä itseään vastaan.
Kyllä tuo kallista on alkaa vaihtamaan kameroita ja tuo Sonyn kamera mikä on nyt näkynyt on vain se etukamera. Ei ne kaikki samanlaisia ole.Voihan sitä lvl3 automatiaa tuoda ulos, mutta aika vähäinen hyöty Euroopan tasolla puhumattakaan Suomen käytöstä kun tällä hetkellä lainsäädäntö rajattu alle 60kmh moottoritiellä käyttää avustinta Saksassa. Käsittääkseni täysi 3lvl hakusessa EU tasolle, mutta menee tod näk ensi vuoden puolelle, jolloin saa käyttää 130 kmh ja yleiset tiet. Tuohon liittyen oli tulossa keväällä autopilottiin isompi päivitys eu tesloihin. Näyttää että 4lvl tullee EU alueella käyttöön yksityisille autoilijoille aikaisintaan 2024/2025. Kerkeää noita antureita ja kameroita Tesla päivittää tarpeen mukaan tulevina vuosina kun nuo tulevat Sonyn kamerat oli about 10 dollarin hintaisia niin kyseessä ei kovin kalliista elementeistä ole. Tuolla hieman byrokratian kiemuroita esiteltynä:
The state of the autonomous vehicle space heading into 2022 - TechHQ
There have been greater acquisition deals, new partnerships, and consortiums within the autonomous vehicle industry in 2021.www.google.com
FSD:tä on turha odotella tällä vuosikymmenellä toteutuvaksi siten, että se olisi täysin riippumaton vallitsevasta ympäristöstä ja olosuhteista. Kamerat eivät tule riittämään tätä varten. Musk on ajanut itsensä nurkkaan lupailemalla autonomian toteutumista jo vuosia. Nöyrtymällä ja toteamalla, että projektia ei saadakaan maaliin tulee rysäyttämään Teslan kuplautuneen arvostuksen pörssissä ja edistyksellisyyden brändimielikuvan romukoppaan. Tätä ei kasvuyhtiö luonnollisesti halua tehdä vaikka tosiasiat alkavat kääntyä sitä itseään vastaan.
Joo onhan se HW4 jo julkaistu. Ja varmasti HW5 myös aikanaan tulee. Ei ole mitään syytä jättää päivittämättä rautaa uudemmaksi, toki Teslan ohjelmistotiimille voi olla hankalaa kun pitää pitää monta versiota FSD eri raudoille. Vai toimiikohan samalla softalla, osa paremmin ja osa huonommin?Onhan se jo tiedossa että kamerat menee vaihtoon. Eivät pysty lukemaan led-tauluja. Se on eri asia saako ne FSDn hinnalla vai meneekö omasta pussista.
Lähinnä varmaan kysymys oli siitä että mitä se kuluttajille maksaisi jos tarjottaisiin kamerapäivitystä vanhoihin tesloihin? 10 dollarin kamerat veroineen, tulleineen ja muiden sivukulujen kanssa plus asennus, pääsisikö alle tonnilla? Toki prossun vaihto kameroiden päälle.Kyllä tuo kallista on alkaa vaihtamaan kameroita ja tuo Sonyn kamera mikä on nyt näkynyt on vain se etukamera. Ei ne kaikki samanlaisia ole.
10 dollarin kamera kuulostaa hyvältä mutta se onkin aika iso raha kun vuodessa tuleekin 2 miljoonaa autoa ulos. Jos vielä pidetään lupaus voimassa, että FSD:n ostajille tarjotaan ilmaiseksi kamerat, niin näitä taisi olla nyt USA:ssa 800 000 ostettuna.
Missä on HW4 speksit ja raudat? En ole kyllä nähnyt mitään mainintaa tästä Teslalta tai missään. Siitä ei annettu viime vuonna tietoa ja eikä annettu nytkään.Joo onhan se HW4 jo julkaistu. Ja varmasti HW5 myös aikanaan tulee. Ei ole mitään syytä jättää päivittämättä rautaa uudemmaksi, toki Teslan ohjelmistotiimille voi olla hankalaa kun pitää pitää monta versiota FSD eri raudoille. Vai toimiikohan samalla softalla, osa paremmin ja osa huonommin?
Fender kamerat on tällä hetkellä 340$ + työt. Jos haluaa päivittää REV2:n jossa korjattu se valon paistaminen läpi.Lähinnä varmaan kysymys oli siitä että mitä se kuluttajille maksaisi jos tarjottaisiin kamerapäivitystä vanhoihin tesloihin? 10 dollarin kamerat veroineen, tulleineen ja muiden sivukulujen kanssa plus asennus, pääsisikö alle tonnilla? Toki prossun vaihto kameroiden päälle.
Mä olen käsittänyt niin, että single stack fsd:ssa kameroista tehdään vektoriavaruus. Vektoriavaruuden pohjalta simuloidaan ja ajetaan kuten "videpelissä"(kappaleita joilla on sijainti ja koko, yhtenäisessä 3d avaruudessa eikä erillisssä kameroissa 2d-tunnistuksina). Jos vektoriavaruus muuttuu todeksi niin erot softassa rajoittuisivat vektoriavaruuden luomiseen ja vektoriavaruuden simulaation kompleksisuuteen. Tuon pohjalta voisi uskoa, että tesla voi tukea hw3 ja hw4 samalla tapaa kuin pelit tukevat eritehoisia laitteistoja. Työtä, mutta ei mahdotonta.Joo onhan se HW4 jo julkaistu. Ja varmasti HW5 myös aikanaan tulee. Ei ole mitään syytä jättää päivittämättä rautaa uudemmaksi, toki Teslan ohjelmistotiimille voi olla hankalaa kun pitää pitää monta versiota FSD eri raudoille. Vai toimiikohan samalla softalla, osa paremmin ja osa huonommin?