Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
160
Hyvä, että latausverkosto kasvaa, mutta saisi niitä resursseja laittaa pikkuhiljaa vaatimattomaan huoltoverkostoon. Ainiin. Ei huolta. Tesla lupailikin näin huollon tarpeesta :rofl:


huolto.png
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Hyvä, että latausverkosto kasvaa, mutta saisi niitä resursseja laittaa pikkuhiljaa vaatimattomaan huoltoverkostoon. Ainiin. Ei huolta. Tesla lupailikin näin huollon tarpeesta :rofl:


Ranger palvelu sentää laajennu kovasti, Kuusamoon asti yltää. Alustan , kahvojen jne pikku hommien kans toimii hienosti.
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
160
Ranger palvelu sentää laajennu kovasti, Kuusamoon asti yltää. Alustan , kahvojen jne pikku hommien kans toimii hienosti.
Tuo on jo edistystä tilanteeseen. Ymmärrän toki, että Teslan nykyinen strategia nojannee agressiiviseen myyntiin eikä prioriteettina ole laittaa likviditeettia jälkimarkkinoinnin kehittymiseen. Uskon, että tähän tulee muutos, kun perinteiset autovalmistajat saa markkinoille puskettua omia relevantteja vaihtoehtojaan (jos on tullakseen). Lämmin tunne valtasi ajatukseni, kun Toyotan huollosta vastattiin puhelimitse ja huoltohenkilö varasi ajan heti seuraavalle päivälle. Matkaakin on alle 10km merkkihuoltoon. Vastaavasti Teslan lähin on 350km päässä. Valintojen maailma.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Tuo on jo edistystä tilanteeseen. Ymmärrän toki, että Teslan nykyinen strategia nojannee agressiiviseen myyntiin eikä prioriteettina ole laittaa likviditeettia jälkimarkkinoinnin kehittymiseen. Uskon, että tähän tulee muutos, kun perinteiset autovalmistajat saa markkinoille puskettua omia relevantteja vaihtoehtojaan (jos on tullakseen). Lämmin tunne valtasi ajatukseni, kun Toyotan huollosta vastattiin puhelimitse ja huoltohenkilö varasi ajan heti seuraavalle päivälle. Matkaakin on alle 10km merkkihuoltoon. Vastaavasti Teslan lähin on 350km päässä. Valintojen maailma.
Kiinassa on aivan eri malli kuin täällä Euroopassa.
Toki siellä on kansaakin ketä laittaa töihin.
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
160


Tuossa Kiinan promo.
Markkinointi on markkinointia, mutta toisaalta en epäilisi etteikö Kiinassa asiat hoituisi paremmin kuin täällä lännessä. Odotan mielenkiinnolla milloin Nio ja Xpeng saapuvat tänne Suomeen ensin valloitettuaan Norjan ja kenties muut merkittävät Euroopan taloudet. Toisaalta tämän peräpohjolan valloitus alkanee ensin pääkaupunkiseudulta, joten tuskin kannattaa hengitystä pidätellen odotella näiden huoltopisteiden levittäytymistä muualle Suomeen uusilta tulijoilta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Teslan q4 kvartaaliraportissa on kaikkea mielenkiintoista. Linkkailen mitä mun silmiin osui tähän postaukseen

Tehtaiden statukset eri automalleille. "future product" lienee koko kansan halpissähköauto. Kvartaaliraportista voi poimia, että q4:en valmistustahdilla valmistuisi vuodessa reilun 1.2 miljoonaa autoa. Fremontin tehtaan kapasiteetti tulee laajentumaan 600k+ autoa vuodessa nopeuteen. Jos texas ja berliini tulevat sopivasti tulille niin ensi vuodelle voi odottaa melko reippaita toimitusmääriä. Ensimmäiset autot berliinistä tulevat 2170 akuilla

1643232599850.png


FSD betassa melkein 60000 autoa mukana
The team continued to iterate on FSD Beta software, releasing seven updates throughout the quarter. We successfully increased the number of FSD Beta vehicles from a couple of thousand in Q3 to nearly 60,000 vehicles in the US today.

Tesla näkee hinnan isona kilpailuvalttina. Kova väite katteista/kannattavuudesta. Lisäksi spekuloitiin softan tuottavan tulevaisuudessa rahaa jolloin kate per auto paranee entisestään

In Q3-2021 (the last widely reported quarter), Tesla achieved the highest operating margin across all volume OEMs. Cost (COGS) per vehicle dropped to ~$36,000 in both Q3 and Q4 2021. We believe our current projects, including large castings, structural battery pack, 4680 cells and many others, should help us continue to minimize our product cost.
With our deliveries up 87% in 2021, we achieved the highest quarterly operating margin among all volume OEMs, based on the latest available data(2), demonstrating that EVs can be more profitable than combustion engine vehicles.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Toimituksiin vaikuttaa myös osien saatavuus ja sekin että mitä riisutaan. Autoista on kadonnut vuoden aikana kaikkea pientä, jotka eivät välttämättä enää tulee takaisin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Toimituksiin vaikuttaa myös osien saatavuus ja sekin että mitä riisutaan. Autoista on kadonnut vuoden aikana kaikkea pientä, jotka eivät välttämättä enää tulee takaisin.
Olettaisi, että 2022 aikana osien saatavuus paranee versus 2021. Mutta ei toki varmaksi tiedä eikä teslan materiaaleissa spekuloitu asiaa suuntaan tai toiseen. Ehkä joku kysyy tuosta asiasta investor relation call:ssa, mikä alkaa 45minuutin päästä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
794
Raportissa vahvistus että Berliinin Y:t tulee 2170 akuilla ja perinteisellä akkupaketilla (kuvista näkee että rungossa on lattia).
Austin aloittaa suoraan uusilla kennoilla ja structural akulla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Olettaisi, että 2022 aikana osien saatavuus paranee versus 2021. Mutta ei toki varmaksi tiedä eikä teslan materiaaleissa spekuloitu asiaa suuntaan tai toiseen. Ehkä joku kysyy tuosta asiasta investor relation call:ssa, mikä alkaa 45minuutin päästä.
Toki voi parantua mutta jotain voi kadotakin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Sijoittajapuhelu menossa. Päivittelen tähän mitä saan puheesti livenä kiinni. Pahoittelen englannin ja suomen sekoittelua. Ei jaksa kelailla striimiä ja tulee nämä jutut tajunnanvirtana.

supply chain on ollut haaste ja jatkuu haasteellisena

Tesla on satsannut olemassa olevien mallien tekemiseen. Uusien mallien julkaisu ei olisi ollut järkevää, koska yhtään autoa enempää tesla ei olisi voinut tehdä. "no new models this year due to the same reason". Eli CT ja muut uudet mallit aikaisintaan 2023(hopefully next year, most likely). Osasyynä osien puute. Bisnesmielessä, jos wanhat mallit myy sen mitä saa valmistettua niin ei järkeä tehdä uusia malleja myyntiin. Insinöörityö uusien mallien parissa kuitenkin jatkuu eli mitään ei ole peruttu/laitettu hyllylle.

first 4680 vehicle will be delivered this quarter.

Pääasiassa "chip limited" this year

50% kasvua ennustavat 2022 vuodelle. Eli jotain 1.5miljoonaa kiikarissa. Mutta "supply chain constraints" ja "difficult to forecast".

"We are not currently working on a 25000$ car, but eventually we will... ... ... "

"Dojo is on track to do something useful this summer", mutta oikea kysymys on, että millon dojo on parempi kuin gpu klusteri. Dojo on sitten onnistunut, kun ei tarvi gpu klusteria "success is not 100% certain here". "We might pass that treshold next year"

Teslan autovakuutuksen fokus usa:ssa. Taistelevat kalifornian kanssa, että voisivat muokata vakuutuksen hintaa sen mukaan miten turvallisesti kuski ajaa autoa. Data teksasista näyttää siltä, että jos ajotapa vaikuttaa vakuutuksen hintaan niin se vaikuttaa merkittävästi kuskin ajotapaan. Aikaisintaan loppuvuodesta alkavat miettimään vakuutuksen tarjoamista euroopassa.

elon: "I would be shocked if we don't reach full self driving better than human this year". Aikaisemmasta höpinästä perustuen ison hypyn pitäisi tulla seuraavan parin kuukauden aikana kun fsd 11 tulee ulos(single stack).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Itse ymmärsin että 4680 odottaa vielä virallista hyväksyntää ja ekat tulee Austinista mutta sitä ei vielä tulla käyttämään muualla kuin vasta ensi vuonna.

Dojo voi onnistua tai epäonnistua.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Itse ymmärsin että 4680 odottaa vielä virallista hyväksyntää ja ekat tulee Austinista mutta sitä ei vielä tulla käyttämään muualla kuin vasta ensi vuonna.

Dojo voi onnistua tai epäonnistua.
Mä referoin tuota sijoittajapuhelua, että mitä elon&co siinä puhuu. Kaipa ne odottavat saavansa hyväksynnät yms. kuntoon siinä määrin, että eka auto saadaan toimitettua tän kvartaalin aikana. Kaikki voi aina epäonnistua tai onnistua. Mua kiinnostaa mitä elon&co sanoo sijoittajille. Niille jos valehtelee niin nopeasti alkaa itkettämään.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
794
Ketjun aiheeseen liittyen siis autoista seuraavaa:

Model Y
-Berliinin tuotanto alkaa perinteisillä 2170 akuilla ja moduuleilla. Suht vastaava siis kuin nyt toimitettu Shanghain malli.
-Austinin tuotanto alkaa uusilla 4680 akuilla ja rakenteellisella akkupaketilla. (vain jenkit)
-Shanghai tulee toimittamalla autoja Eurooppaan kun Berliini skaalaa tuotantoa.

En pidättäisi hengitystä että GEN2 Y:tä saataisiin Eurooppaan vuonna 2022. Jos olisin auton tarpeessa niin ihan hyvä idea ostaa Ryzen/12v li-ion malli nyt heti eikä odotella GEN2:sta, jonka ehkä saa joskus vuoden+ päästä.

Model 3
-Shanghai toimittaa Eurooppaan.

S/X
- Ei kommentteja

Cybertruck, Semi
-Tuotannon aloitus vuoden 2023 alkuun johtuen komponenttipulasta -> vaikka aloitettaisiin heti niin silloin muiden mallien tuotanto kärsii -> ei järkeä.

25k Compact car
-Tällä hetkellä ei kehityspöydällä, turha odotella 2023.

FSD:n kehitys etenee hyvin ja Elon uskoo että ohittaa ihmiskuskin tänä vuonna (toivottavasti, mutta uskon vasta kun näen. :) ).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Ei ole olemassa GEN2 autoja. Tesla käyttää versioita. Taitaa uusin versio autosta olla nyt V21.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
25k Compact car
-Tällä hetkellä ei kehityspöydällä, turha odotella 2023.
Vähän kiinostaa tietää että minkähän vuoden rahassa mitattuna se 25k aikanaan on. Musta vähän tuntuu että tuo m3.sta halvempi malli menee todella myöhäiseen ajankohtaan koska tesla myy nyt kaiken mitä saa valmistettua muutenkin. Samaan aikaan kovan inflaation rullatessa joka vuosi yleistä hintatasoa ylöspäin, ei tuota välttämättä koskaan tulla näkemään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 177
Vähän kiinostaa tietää että minkähän vuoden rahassa mitattuna se 25k aikanaan on. Musta vähän tuntuu että tuo m3 halvempi malli menee todella myöhäiseen ajankohtaan koska tesla myy nyt kaiken mitä saa valmistettua muutenkin. Samaan aikaan kovan inflaation rullatessa joka vuosi yleistä hintatasoa ylöspäin, ei tuota välttämättä koskaan tulla näkemään.
Samahan se oli 3 mallin kanssa. Ikinä ei näkynyt sitä todellista SR mallia vaan tuli sr+ vain Suomeen ja se olikin jo 37k dollarin auto ja siihen kaikki verot yms nii euroissa 50k. Tuo 25k dollarin pirssi Suomessa 40k euroa vuonna -25 tulee aikaisintaan veikkasin.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Samahan se oli 3 mallin kanssa. Ikinä ei näkynyt sitä todellista SR mallia vaan tuli sr+ vain Suomeen ja se olikin jo 37k dollarin auto ja siihen kaikki verot yms nii euroissa 50k. Tuo 25k dollarin pirssi Suomessa 40k euroa vuonna -25 tulee aikaisintaan veikkasin.
40k tai ehkä max pari tonnia alle sen voisi joo olla ehkä juuri ja juuri realismia suomessa jos Tesla sen pienemmän esim. hatchbackin tekee. Mutta 2025 on ehkä liian pian, ei siihen ole kuin kolme vuotta. Noh riippuu tietysti markkinatilanteesta, kilpailusta ja teslan kasvusta.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
FSD:stä haaveileville: luotattako laatuun, kun se on näin heikkoa reippaasti kalliimmissakin hankkeissa ja Muski keimailee kansikuvina molemmissa? Viittaan siis SpaceX:n
Aikamoinen postaus, mitä tähän nyt sanoisi. En varmastikkaan täysin luota FSD ominaisuuksiin, mutta avaruusraketin epätäydellinen lentorata ei kyllä liity siihen. Rakettitiede on sellaista toimintaa että mikään firma ei ole koskaan handlannut sitä täydellisesti. Parhaimmillakin raketeilla on jollain tasolla epäonnistuneita laukaisuja tilillään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
Huomautus - mitä jos jättäisit tuollaiset "kieli poskella" offtopicit kirjoittamatta, seurauksena vain keskustelun sotkeutumista
Aikamoinen postaus, mitä tähän nyt sanoisi. En varmastikkaan täysin luota FSD ominaisuuksiin, mutta avaruusraketin epätäydellinen lentorata ei kyllä liity siihen. Rakettitiede on sellaista toimintaa että mikään firma ei ole koskaan handlannut sitä täydellisesti. Parhaimmillakin raketeilla on jollain tasolla epäonnistuneita laukaisuja tilillään.
Ihan kieli poskella postaus. Ainoa totuuteen liippaava on vaikutelma jatkuvasta beta-testaamisesta "asiakkailla". :hmm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
794
Ihan kieli poskella postaus. Ainoa totuuteen liippaava on vaikutelma jatkuvasta beta-testaamisesta "asiakkailla". :hmm:
Uskomaton postaus teslaketjuun sulta kyllä tuo 2015 falcon 9 uutinen... kommenttina niin mitenkäs on mennyt Muskilla ja SpaceX:llä tuon jälkeen? Yksi epäonnistunut raketti 2016 joka räjähti alustalle ja sen jälkeen ollut 100% toimintavarmuus. Kantoraketit laskeutuvat autonomisesti ja rutiinilla. Hallitsee suvereenisti laukaisubisnestä ja on selvästi halvin palveluntarjoaja. Lentää ISS huoltotoimitukset SEKÄ miehistön. Kehittää uutta täysin uudelleen käytettävää järjestelmää, joka tiputtaa kustannukset kymmenesosaan vs falcon9 ja tappaa loputkin kilpailijat.

Uskon että samankaltainen kehityskaari nähdään myös FSD:n kanssa. Alkuvuosina muutamia kolareita kunnes softa saadaan hiottua ja sen jälkeen kolaritaajuus on erittäin alhainen. Matkustamisen kustannukset tulevat laskemaan rajusti ja Teslan markkinaosuus kaikesta matkustamisesta voi olla merkittävä. Tähän on toki vielä aikaa, muttei ole poissuljettu tulevaisuus.

Itse en pidä pahana että asiakkailla on mahdollisuus olla mukana betassa. Tuo on kuitenkin täysin eri asia onko "betatestaajana" kaikki asiakkaat halusta riippumatta vai pieni nörttiporukka joka erikseen pyytää ja maksaa päästä mukaan betaan. (Toki AP kehitettiin vähän samankaltaisella konseptilla ja laajemmalla yleisöllä joka on vähän so-so, toki taisi olla oletuksena pois päältä). Lisäksi fsd kehitys ei olisi mahdollista ilman massiivista dataa keräävää autolaivuetta, joten jos neuroverkkoja halutaan opettaa laadukkaalla tosimaailman datalla ja autonomiaa halutaan oikeasti edistää niin ei taida olla vaihtoehtoja. (Ja ei, en lue tähän mukaan hdmaps pohjaisia menetelmiä jotka toimivat vain rajatulla alueella ennalta määrätyillä "raiteilla").

Itse uskon kyllä että Tesla ratkaisee FSD:n ja mahdollisesti ensimmäisenä, mutta sitä en välttämättä usko että tänä vuonna. :lol: :coffee:
PS. olisi kyllä hauska päästä testaamaan betaa Suomessa. :)
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
974
Itse uskon kyllä että Tesla ratkaisee FSD:n ja mahdollisesti ensimmäisenä
Mahdollisesti sen puhtaasti kamerapohjaisen ratkaisun, jos siis pitävät linjasta kiinni ja hommassa ei kestä 10+ vuotta. Huomauttaisin, että muut uskaltaa jo tuoda "level 3" kamaa ulos.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
834
Itse en pidä pahana että asiakkailla on mahdollisuus olla mukana betassa. Tuo on kuitenkin täysin eri asia onko "betatestaajana" kaikki asiakkaat halusta riippumatta vai pieni nörttiporukka joka erikseen pyytää ja maksaa päästä mukaan betaan. (Toki AP kehitettiin vähän samankaltaisella konseptilla ja laajemmalla yleisöllä joka on vähän so-so, toki taisi olla oletuksena pois päältä). Lisäksi fsd kehitys ei olisi mahdollista ilman massiivista dataa keräävää autolaivuetta, joten jos neuroverkkoja halutaan opettaa laadukkaalla tosimaailman datalla ja autonomiaa halutaan oikeasti edistää niin ei taida olla vaihtoehtoja. (Ja ei, en lue tähän mukaan hdmaps pohjaisia menetelmiä jotka toimivat vain rajatulla alueella ennalta määrätyillä "raiteilla").

Itse uskon kyllä että Tesla ratkaisee FSD:n ja mahdollisesti ensimmäisenä, mutta sitä en välttämättä usko että tänä vuonna. :lol: :coffee:
PS. olisi kyllä hauska päästä testaamaan betaa Suomessa. :)
Tuo on toki totta, että betaan pitää itse liittyä ja olla tarpeeksi turvallinen kuski, että voi edes hakea mukaan. Mutta silti FSD:n betatestaus tavallisten ihmisten autoissa normaalin liikenteen seassa on vähän harmaalla alueella. Moni kun luottaa siihen kuitenkin liikaa ja sitten tulee näitä "it almost killed me" videoita. Ehkä olisi turvallisempaa vaan pitää se siinä varjomoodissa, eli kuski ajaa itse ja autopilot sitten arpoo taustalla, että ajaako kuski samalla- vai erilailla kuin FSD softa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Itse uskon kyllä että Tesla ratkaisee FSD:n ja mahdollisesti ensimmäisenä, mutta sitä en välttämättä usko että tänä vuonna. :lol: :coffee:
PS. olisi kyllä hauska päästä testaamaan betaa Suomessa. :)
Olen kyllä erittäin iloinen että Euroopassa yhteiskunta on vielä siinä jamassa että oligarkit ja kaltaisesi eivät voi vaarantaa muiden turvallisuutta leikkimällä keskeneräisillä tekeleillään julkisilla teillä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Uskon että samankaltainen kehityskaari nähdään myös FSD:n kanssa. Alkuvuosina muutamia kolareita kunnes softa saadaan hiottua ja sen jälkeen kolaritaajuus on erittäin alhainen. Matkustamisen kustannukset tulevat laskemaan rajusti ja Teslan markkinaosuus kaikesta matkustamisesta voi olla merkittävä. Tähän on toki vielä aikaa, muttei ole poissuljettu tulevaisuus.
Itse en usko että nykyisellä sensoripaketilla FSD toteutuu koskaan, homma vaikeutuu ekspontentiaalisesti kun niitä viimeisiä vaadittavia prosentteja haetaan. Eli ei pelkästään softaongelma vaan ego-ongelma, jossain kohtaa Muskin pitää antautua ja todeta että ainakaan nykyisellä kamerasetillä sitä ei tulla ratkaisemaan, itse uskon myös että lidar on keskeinen osa ratkaisua sitten kun ensimmäiset lv4/5 autot joskus tulevat.

Mutta tuo matkustamisen kustannusten tippuminen rajusti on kyllä mielenkiintoinen väite, suoraan Muskilta kopioitu eikä sitä ole juuri haastettu, olisi kiva kuulla näkemyksiä mistä se halventuminen konkreettisesti tulee. Ymmärrän että esim. taksikuskin palkka jää pois mutta sekin vaikuttaa rajallisesti.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Mutta tuo matkustamisen kustannusten tippuminen rajusti on kyllä mielenkiintoinen väite, suoraan Muskilta kopioitu eikä sitä ole juuri haastettu, olisi kiva kuulla näkemyksiä mistä se halventuminen konkreettisesti tulee. Ymmärrän että esim. taksikuskin palkka jää pois mutta sekin vaikuttaa rajallisesti.
Taksikuskin vuosipalkka sivukuluineen on kuitenkin yhden M3:n hinta. Sitten yksi auto voi "palvella" useamman ihmisen liikkumistarpeita.

Nopealla laskennalla esimerkiksi 50t€ auto, jaettuna vaikkapa kolmen vuoden poistoilla on 45€ päivä.

Jos lasketaan että yksi auto voi kuljettaa vaikkapa 15 kyytiä per päivä niin hinnaksi jää 3€ per kyyti. Tähän jos laskee sähkön kuluja kaksi senttiä per kilometri ja katetavoite sinne 30% tietämille niin ollaan alle 5€ per matka.

Laskelma ei ota huomioon ylläpitokuluja mutta myös poistoaika on erittäin lyhyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
794
Taksikuskin vuosipalkka sivukuluineen on kuitenkin yhden M3:n hinta. Sitten yksi auto voi "palvella" useamman ihmisen liikkumistarpeita.

Nopealla laskennalla esimerkiksi 50t€ auto, jaettuna vaikkapa kolmen vuoden poistoilla on 45€ päivä.

Jos lasketaan että yksi auto voi kuljettaa vaikkapa 15 kyytiä per päivä niin hinnaksi jää 3€ per kyyti. Tähän jos laskee sähkön kuluja kaksi senttiä per kilometri ja katetavoite sinne 30% tietämille niin ollaan alle 5€ per matka.

Laskelma ei ota huomioon ylläpitokuluja mutta myös poistoaika on erittäin lyhyt.
Hyvää ajatusta. Tähän lisäksi vielä jos kyytipalvelun hinta on yksityisautoilua edullisempi niin moni varmasti harkitsee onko oman auton pito järkevää jos käyttö on tyyppiä kauppakassi + satunnaisia reissuja -> koko ajosuorite uuteen palveluun. Lisäksi roboautosähkis voi olla kilpailija lyhyehkön matkan bussille, tyyliin 50-100km suunta ovelta ovelle. Toimiessaan ja hinnan ollessa kilpailukykyinen käyttökohteita varmasti löytyy. Mutta kuten totesin niin palataan jonkun vuoden päästä asiaan... ei ole tämän eikä ensivuoden asia.

E: oftopikkia kyllä ja voitas siirtää nämä tuonne autonomia -ketjuun. Tässä triidissä voitaisiin puhua nykyraudasta, saatavuudesta ja ominaisuuksista. :coffee:
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Taksikuskin vuosipalkka sivukuluineen on kuitenkin yhden M3:n hinta. Sitten yksi auto voi "palvella" useamman ihmisen liikkumistarpeita.

Nopealla laskennalla esimerkiksi 50t€ auto, jaettuna vaikkapa kolmen vuoden poistoilla on 45€ päivä.

Jos lasketaan että yksi auto voi kuljettaa vaikkapa 15 kyytiä per päivä niin hinnaksi jää 3€ per kyyti. Tähän jos laskee sähkön kuluja kaksi senttiä per kilometri ja katetavoite sinne 30% tietämille niin ollaan alle 5€ per matka.

Laskelma ei ota huomioon ylläpitokuluja mutta myös poistoaika on erittäin lyhyt.
Pitää kehittää vielä automaattinen supercharger jotta tämä robotaksi käy latailemassa itsensä. Tai samalla tavalla yksityiskäytössä olevan auton voisi apilla käskeä että käyppäs lataamassa ittes :) Nooh taidetaan vielä olla hyvin kaukana tämmöisestä, mutta mistä sitä tietää miltä maailma näyttää 20v päästä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Taksikuskin vuosipalkka sivukuluineen on kuitenkin yhden M3:n hinta. Sitten yksi auto voi "palvella" useamman ihmisen liikkumistarpeita.

Nopealla laskennalla esimerkiksi 50t€ auto, jaettuna vaikkapa kolmen vuoden poistoilla on 45€ päivä.

Jos lasketaan että yksi auto voi kuljettaa vaikkapa 15 kyytiä per päivä niin hinnaksi jää 3€ per kyyti. Tähän jos laskee sähkön kuluja kaksi senttiä per kilometri ja katetavoite sinne 30% tietämille niin ollaan alle 5€ per matka.

Laskelma ei ota huomioon ylläpitokuluja mutta myös poistoaika on erittäin lyhyt.
Joo tämä laskelma on ihan ymmärrettävä ja nähnyt näitä aikaisemminkin mutta se ehkä jää vähän puolitiehen.

Lähinnä hain tässä näkökulmaa Teslan kannalta, näitä autonomisia autoja on muualtakin suunnalta tulossa ja paljon pidemmälläkin. Antaako Teslan omistajat autonsa taksikäyttöön jos siitä saa vaikkapa 10€ päivä miinus kulut (tämä nyt esimerkkinä). Jos näitä autonomisia autoja on "kymmeniä tuhansia" vaikka Suomessa niin markkinatalous pitää huolen siitä että hinnat tulevat vauhdilla alas matkojen osalta, silloin moni miettii että jääkö Tesla ostamatta.

Mutta joo, kuuluu varmaan paremmin toiseen ketjuun tämä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
799
Pitää kehittää vielä automaattinen supercharger jotta tämä robotaksi käy latailemassa itsensä. Tai samalla tavalla yksityiskäytössä olevan auton voisi apilla käskeä että käyppäs lataamassa ittes :) Nooh taidetaan vielä olla hyvin kaukana tämmöisestä, mutta mistä sitä tietää miltä maailma näyttää 20v päästä.
Onhan tuon konseptia esitelty Teslan toimesta jo 2015. Varmasti satoja kertoja helpompi ratkaistava ongelma, kuin se auton ohjaaminen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Onhan se jo tiedossa että kamerat menee vaihtoon. Eivät pysty lukemaan led-tauluja. Se on eri asia saako ne FSDn hinnalla vai meneekö omasta pussista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
Pitää kehittää vielä automaattinen supercharger jotta tämä robotaksi käy latailemassa itsensä. Tai samalla tavalla yksityiskäytössä olevan auton voisi apilla käskeä että käyppäs lataamassa ittes :) Nooh taidetaan vielä olla hyvin kaukana tämmöisestä, mutta mistä sitä tietää miltä maailma näyttää 20v päästä.
Tuossa olisi osittain ideaa, että autot saataisiin yöllä käymään lataamassa itsensä täyteen "latausfarmeissa". Siis alue, missä iso määrä latauspisteitä. Riskit autopilotin sekoamistilanteissa olisi paljon pienemmät vrt. Ruuhka-ajan liikenne.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 177
Mahdollisesti sen puhtaasti kamerapohjaisen ratkaisun, jos siis pitävät linjasta kiinni ja hommassa ei kestä 10+ vuotta. Huomauttaisin, että muut uskaltaa jo tuoda "level 3" kamaa ulos.
Voihan sitä lvl3 automatiaa tuoda ulos, mutta aika vähäinen hyöty Euroopan tasolla puhumattakaan Suomen käytöstä kun tällä hetkellä lainsäädäntö rajattu alle 60kmh moottoritiellä käyttää avustinta Saksassa. Käsittääkseni täysi 3lvl hakusessa EU tasolle, mutta menee tod näk ensi vuoden puolelle, jolloin saa käyttää 130 kmh ja yleiset tiet. Tuohon liittyen oli tulossa keväällä autopilottiin isompi päivitys eu tesloihin. Näyttää että 4lvl tullee EU alueella käyttöön yksityisille autoilijoille aikaisintaan 2024/2025. Kerkeää noita antureita ja kameroita Tesla päivittää tarpeen mukaan tulevina vuosina kun nuo tulevat Sonyn kamerat oli about 10 dollarin hintaisia niin kyseessä ei kovin kalliista elementeistä ole. Tuolla hieman byrokratian kiemuroita esiteltynä:
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Voihan sitä lvl3 automatiaa tuoda ulos, mutta aika vähäinen hyöty
Level 3:n hyöty on siinä, että se laittaa autovalmistajan olemaan jo vastuussa enemmän tuotteistaan. Se kertoo että ollaan päästy jo aika pitkälle suhteessa siihen että heitetään tuote joka arpoo mennäänkö tänään vasemmalle vai oikealle.
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
160
FSD:tä on turha odotella tällä vuosikymmenellä toteutuvaksi siten, että se olisi täysin riippumaton vallitsevasta ympäristöstä ja olosuhteista. Kamerat eivät tule riittämään tätä varten. Musk on ajanut itsensä nurkkaan lupailemalla autonomian toteutumista jo vuosia. Nöyrtymällä ja toteamalla, että projektia ei saadakaan maaliin tulee rysäyttämään Teslan kuplautuneen arvostuksen pörssissä ja edistyksellisyyden brändimielikuvan romukoppaan. Tätä ei kasvuyhtiö luonnollisesti halua tehdä vaikka tosiasiat alkavat kääntyä sitä itseään vastaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
FSD:tä on turha odotella tällä vuosikymmenellä toteutuvaksi siten, että se olisi täysin riippumaton vallitsevasta ympäristöstä ja olosuhteista. Kamerat eivät tule riittämään tätä varten. Musk on ajanut itsensä nurkkaan lupailemalla autonomian toteutumista jo vuosia. Nöyrtymällä ja toteamalla, että projektia ei saadakaan maaliin tulee rysäyttämään Teslan kuplautuneen arvostuksen pörssissä ja edistyksellisyyden brändimielikuvan romukoppaan. Tätä ei kasvuyhtiö luonnollisesti halua tehdä vaikka tosiasiat alkavat kääntyä sitä itseään vastaan.
Tulosta tämä viesti kehyksiin seinälle ja lisää siihen boksit "olin oikeassa" ja "olin väärässä" ja ohjeet ruksata toinen 1.1.2030
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Voihan sitä lvl3 automatiaa tuoda ulos, mutta aika vähäinen hyöty Euroopan tasolla puhumattakaan Suomen käytöstä kun tällä hetkellä lainsäädäntö rajattu alle 60kmh moottoritiellä käyttää avustinta Saksassa. Käsittääkseni täysi 3lvl hakusessa EU tasolle, mutta menee tod näk ensi vuoden puolelle, jolloin saa käyttää 130 kmh ja yleiset tiet. Tuohon liittyen oli tulossa keväällä autopilottiin isompi päivitys eu tesloihin. Näyttää että 4lvl tullee EU alueella käyttöön yksityisille autoilijoille aikaisintaan 2024/2025. Kerkeää noita antureita ja kameroita Tesla päivittää tarpeen mukaan tulevina vuosina kun nuo tulevat Sonyn kamerat oli about 10 dollarin hintaisia niin kyseessä ei kovin kalliista elementeistä ole. Tuolla hieman byrokratian kiemuroita esiteltynä:
Kyllä tuo kallista on alkaa vaihtamaan kameroita ja tuo Sonyn kamera mikä on nyt näkynyt on vain se etukamera. Ei ne kaikki samanlaisia ole.
10 dollarin kamera kuulostaa hyvältä mutta se onkin aika iso raha kun vuodessa tuleekin 2 miljoonaa autoa ulos. Jos vielä pidetään lupaus voimassa, että FSD:n ostajille tarjotaan ilmaiseksi kamerat, niin näitä taisi olla nyt USA:ssa 800 000 ostettuna.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
FSD:tä on turha odotella tällä vuosikymmenellä toteutuvaksi siten, että se olisi täysin riippumaton vallitsevasta ympäristöstä ja olosuhteista. Kamerat eivät tule riittämään tätä varten. Musk on ajanut itsensä nurkkaan lupailemalla autonomian toteutumista jo vuosia. Nöyrtymällä ja toteamalla, että projektia ei saadakaan maaliin tulee rysäyttämään Teslan kuplautuneen arvostuksen pörssissä ja edistyksellisyyden brändimielikuvan romukoppaan. Tätä ei kasvuyhtiö luonnollisesti halua tehdä vaikka tosiasiat alkavat kääntyä sitä itseään vastaan.

Suomessa ehkä ei tule toteutumaan. Toisaalta kaliforniassa on erilaiset kelit kunhan unohdetaan lake taehoen vuoristot. Tai sitten texas, joka on nykyinen teslan päämaja. Suomi ei ole maailman napa viidellä miljoonalla asukkaallaan.

Mä arvelen, että 2022 kertoo 99.9% varmuudella mihin teslan fsd päätyy. FSD beta on kyllä parantanut toimintaansa, joskin kovin hitaasti. Etenkin 10.9fsd vaikuttaa lupaavalta. Toisaalta messias eli single stack on edelleen vain lupaus elonin silmäkulmassa. Kunhan single stack tulee ja päivittyy pari kertaa niin voi sanoa aika varmuudella mihin teslan fsd tulee pystymään.

Jokerina toki hw4 mitä odotellaan cyber truck:iin luojan vuonna 2023. HW4:ssa on teslan mahdollisuus korjata sensorit ja laskentatehoa sen mukaan mitä on opittu hw3:sta, nykyisistä sensoreista+softasta.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Onhan se jo tiedossa että kamerat menee vaihtoon. Eivät pysty lukemaan led-tauluja. Se on eri asia saako ne FSDn hinnalla vai meneekö omasta pussista.
Joo onhan se HW4 jo julkaistu. Ja varmasti HW5 myös aikanaan tulee. Ei ole mitään syytä jättää päivittämättä rautaa uudemmaksi, toki Teslan ohjelmistotiimille voi olla hankalaa kun pitää pitää monta versiota FSD eri raudoille. Vai toimiikohan samalla softalla, osa paremmin ja osa huonommin? :hmm:
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Kyllä tuo kallista on alkaa vaihtamaan kameroita ja tuo Sonyn kamera mikä on nyt näkynyt on vain se etukamera. Ei ne kaikki samanlaisia ole.
10 dollarin kamera kuulostaa hyvältä mutta se onkin aika iso raha kun vuodessa tuleekin 2 miljoonaa autoa ulos. Jos vielä pidetään lupaus voimassa, että FSD:n ostajille tarjotaan ilmaiseksi kamerat, niin näitä taisi olla nyt USA:ssa 800 000 ostettuna.
Lähinnä varmaan kysymys oli siitä että mitä se kuluttajille maksaisi jos tarjottaisiin kamerapäivitystä vanhoihin tesloihin? 10 dollarin kamerat veroineen, tulleineen ja muiden sivukulujen kanssa plus asennus, pääsisikö alle tonnilla? Toki prossun vaihto kameroiden päälle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Joo onhan se HW4 jo julkaistu. Ja varmasti HW5 myös aikanaan tulee. Ei ole mitään syytä jättää päivittämättä rautaa uudemmaksi, toki Teslan ohjelmistotiimille voi olla hankalaa kun pitää pitää monta versiota FSD eri raudoille. Vai toimiikohan samalla softalla, osa paremmin ja osa huonommin? :hmm:
Missä on HW4 speksit ja raudat? En ole kyllä nähnyt mitään mainintaa tästä Teslalta tai missään. Siitä ei annettu viime vuonna tietoa ja eikä annettu nytkään.
FSD osalta Elon lupaili, että sen lisenssin ostamalla saat uuden raudan ja kamerat. Katsotaan sitten saako vai ei.

Lähinnä varmaan kysymys oli siitä että mitä se kuluttajille maksaisi jos tarjottaisiin kamerapäivitystä vanhoihin tesloihin? 10 dollarin kamerat veroineen, tulleineen ja muiden sivukulujen kanssa plus asennus, pääsisikö alle tonnilla? Toki prossun vaihto kameroiden päälle.
Fender kamerat on tällä hetkellä 340$ + työt. Jos haluaa päivittää REV2:n jossa korjattu se valon paistaminen läpi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Joo onhan se HW4 jo julkaistu. Ja varmasti HW5 myös aikanaan tulee. Ei ole mitään syytä jättää päivittämättä rautaa uudemmaksi, toki Teslan ohjelmistotiimille voi olla hankalaa kun pitää pitää monta versiota FSD eri raudoille. Vai toimiikohan samalla softalla, osa paremmin ja osa huonommin? :hmm:
Mä olen käsittänyt niin, että single stack fsd:ssa kameroista tehdään vektoriavaruus. Vektoriavaruuden pohjalta simuloidaan ja ajetaan kuten "videpelissä"(kappaleita joilla on sijainti ja koko, yhtenäisessä 3d avaruudessa eikä erillisssä kameroissa 2d-tunnistuksina). Jos vektoriavaruus muuttuu todeksi niin erot softassa rajoittuisivat vektoriavaruuden luomiseen ja vektoriavaruuden simulaation kompleksisuuteen. Tuon pohjalta voisi uskoa, että tesla voi tukea hw3 ja hw4 samalla tapaa kuin pelit tukevat eritehoisia laitteistoja. Työtä, mutta ei mahdotonta.

Vektoriavaruus on yhtenäinen 3d-presentaatio missä auton ympärillä olevat kappaleet on mallinnettu 3d-vektoriavaruutena sen sijaan, että yritettäisiin yksittäisistä kameroista tunnistaa kappaleita ja sen jälkeen tunnistusten pohjalta tehdä jotain. Ero kuva vs. vektoriavaruus kuulostaa pieneltä, mutta sen eron merkitys on massiivinen. Tuo vektoriavaruus on ilmeisen hankala toteuttaa, kun sitä single stack softaa edelleen odotellaan.

En usko, että wanhoja hw3 autoja saa päivitettyä täysin hw4:een. Ainakin jossain huhuissa oli puhetta siitä, että hw4 autoissa olisi useampia kameroita kuin hw3:ssa. Eli ei pelkästään vaihdeta kameroita ja auton aivoja parempaan vaan myös muokataan sensorien sijaintia ja määrää. Olisiko osittaisessa päivittämisessä sitten järkeä? Tuskin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 361
Viestejä
4 158 387
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom