Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 393
Katteistaan Tesla ne alet repäisi. Ja ominaisuuksista. Etumatka muuttuu kohta takamatkaksi, kun tyhjäkäyvät tehtaat imee rahaa.
Kyllä, katteista alennukset otetaan, jos ei tappiolla myydä. Lähinnä vaan kilpailijoiden ongelmana on se, että katetta ei ole.

Ominaisuuksia toki Teslakin on hieman karsinut, mikä ei välttämättä ole kestävä polku.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 472
Katteistaan Tesla ne alet repäisi. Ja ominaisuuksista. Etumatka muuttuu kohta takamatkaksi, kun tyhjäkäyvät tehtaat imee rahaa.
Nimenomaan. Silti edelleen plussalla, siinä missä Fordin kaltaiset tekee aivan hulluja tappioita per myyty auto. Koska teslalla on se tekninen etumatka aika valtaisa tuossa kokoonpanossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
Nimenomaan. Silti edelleen plussalla, siinä missä Fordin kaltaiset tekee aivan hulluja tappioita per myyty auto. Koska teslalla on se tekninen etumatka aika valtaisa tuossa kokoonpanossa.
BMW esim tiedotteessaan sanonut että tekee kaikilla sähkiksillään vähintään yhtä paljon voittoa ku polttiksilla ja kovaa tulosta. Mistä tämä sitten johtuu, ei ainakaan kovin näkyvästä halpuuttamisesta?
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 393
Nimenomaan. Silti edelleen plussalla, siinä missä Fordin kaltaiset tekee aivan hulluja tappioita per myyty auto. Koska teslalla on se tekninen etumatka aika valtaisa tuossa kokoonpanossa.
Olen täysin samaa mieltä siitä, että tässä Tesla on valovuosia edellä kilpailijoitaan. Luonnollisesti tilanne tulee tasaantumaan ajan kuluessa, mutta tällä hetkellä etumatka on selvääkin selvempi.

Kiinalaisia en uskalla arvioida, koska niihin tosiaan liittyy niin paljon valtiollisia intressejä ;)
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 472
BMW esim tiedotteessaan sanonut että tekee kaikilla sähkiksillään vähintään yhtä paljon voittoa ku polttiksilla ja kovaa tulosta. Mistä tämä sitten johtuu, ei ainakaan kovin näkyvästä halpuuttamisesta?
On aika eri hintaluokissa ne autot..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
On aika eri hintaluokissa ne autot..
No en nyt tiedä. model X vs bmw iX ja model S vs bmw i5 ovat hyvinkin samanhintaisia, muutaman tonnin sisään.
Se on totta että edullisemmassa luokassa bemari ei hintakilpailussa pärjää, ja tuskin yrittääkään profiloitua edulliseksi/halpuutetuksi valinnaksi.
 
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
677
BMW esim tiedotteessaan sanonut että tekee kaikilla sähkiksillään vähintään yhtä paljon voittoa ku polttiksilla ja kovaa tulosta. Mistä tämä sitten johtuu, ei ainakaan kovin näkyvästä halpuuttamisesta?
Eikö jaettu ”platform” polttikselle ja sähkölle ole halpuuttamista?
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 472
No en nyt tiedä. model X vs bmw iX ja model S vs bmw i5 ovat hyvinkin samanhintaisia, muutaman tonnin sisään.
Se on totta että edullisemmassa luokassa bemari ei hintakilpailussa pärjää, ja tuskin yrittääkään profiloitua edulliseksi/halpuutetuksi valinnaksi.
Tesla ei rahaa tee äxällä ja ässällä. Ne on aivan marginaali touhua.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 232
Sinä nyt toki uskot Teslan etumatkaan kuin lapsi joulupukkiin, mutta onko se muka oikeasti edelleen näin? Akuissa Tesla on hakannut päätä 4680 mäntyyn ja varsinaiset akkuexpertit veti molemmilta sivuilta ohi ja paskarinkiä päälle. Voimansiirrossakaan ei taida olla enää paljoa juhlittavaa, jos vertaillaan about saman aerodynaamisen muodon omaavaa toista autoa. Peruskuluttajat eivät edes ole vielä päässeet siihen asti ajatuksissa, että jollain prosenttien erolla energiatehokkuudessa olisi minkäännäköistä merkitystä ostopäätökseen.
Sun jutuista huomaa ettei sähköautojen seuraaminen juuri kiinnosta vaan lähinnä essonbaari jutut ja nälviminen foorumilla kun sillä kaupunki hynyllä ja seatilla ajelet. Perehdy nyt vaikka munron uusimpiin videoihin miksi Teslan hairpin moottorissa on 8 säietä entisen 4 sijaan ja miksi se 1 prosentti siinä sähkömoottorin hyötysuhteessa tuplaa rangen 2 pinnaan jne. Se että muilla valmistajilla ei oo juuri volyymiä ja tyytyy huonompaan lfp akkuun kiinalaisilta kuin Tesla johtunee pitkälti ettei niillä ole halua siirtyä vielä polttiksista täyssähköön. Kerro kun tiedät millä perinteisillä merkeillä ne jumalakut ja piheimmät sähkömoottorit nyt on myynnissä täällä Suomessa? Onhan se hyvä että rahalla saa (100k+) vehkeissä edes samaa tasoa Teslan kanssa mutta toisivat ne mersut jne ne 94% efficiency moottorit jo pikkuhiljaa 50ke luokkaan. Kuten jo sanoin aiemmin odotan innolla kun kisa kiristyy muutamassa vuodessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 749
Sun jutuista huomaa ettei sähköautojen seuraaminen juuri kiinnosta vaan lähinnä essonbaari jutut ja nälviminen foorumilla kun sillä kaupunki hynyllä ja seatilla ajelet. Perehdy nyt vaikka munron uusimpiin videoihin miksi Teslan hairpin moottorissa on 8 säietä entisen 4 sijaan ja miksi se 1 prosentti siinä sähkömoottorin hyötysuhteessa tuplaa rangen 2 pinnaan jne. Se että muilla valmistajilla ei oo juuri volyymiä ja tyytyy huonompaan lfp akkuun kiinalaisilta kuin Tesla johtunee pitkälti ettei niillä ole halua siirtyä vielä polttiksista täyssähköön. Kerro kun tiedät millä perinteisillä merkeillä ne jumalakut ja piheimmät sähkömoottorit nyt on myynnissä täällä Suomessa? Onhan se hyvä että rahalla saa (100k+) vehkeissä edes samaa tasoa Teslan kanssa mutta toisivat ne mersut jne ne 94% efficiency moottorit jo pikkuhiljaa 50ke luokkaan. Kuten jo sanoin aiemmin odotan innolla kun kisa kiristyy muutamassa vuodessa.
Voisko saamiesi vastausten taso johtua siitä, että jutuissasi aina Kahen litran oohoocee turbo kolmosen kautta nelosen puhaltimella sierraTesla jättää sen? Jättää kovin vähän tarttumapintaa, kun joka asiaan toteat, että Tesla on ainakin 5 vuotta edellä. Vaikka viimeiset vuodet Tesla on peruutellut monessa asiassa ja Elonwarea jutut täynnä. Esim. pitäishän sen jo vähän herättää, kun Tesla-Björn kastelee lahkeensa volkkarin uuden esilämmitys-softan kanssa ja samassa ajassa Tesla on tuhonnut parkkiavustimen, vilkut ja pyyhkimet ei vieläkään toimi.

Ei ole aikaa jokaista Munron sun muun asiapostaajan videota katsoa, sen takia olisi hyvä, että tähänkin ketjuun tulisi linkki ja lyhyt yhteenveto. Arvostaisin kovasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 393
BMW esim tiedotteessaan sanonut että tekee kaikilla sähkiksillään vähintään yhtä paljon voittoa ku polttiksilla ja kovaa tulosta. Mistä tämä sitten johtuu, ei ainakaan kovin näkyvästä halpuuttamisesta?
Pitääkin tutustua. BMW on profiloitunut ylempään päähän ja siellä katteet ovat ylipäätään hyvät, mutta ainakin alkuvuodesta BMW sanoi, etteivät pääse sähkiksissä samaan kuin polttiksissa vielä moneen vuoteen. No, eihän tässä vertailla eri valmistajien sähköautoja keskenään, mutta silti tuntuisi siltä, että ongelmia kannattavuuden suhteen on, eivät nuo autovalmistajat mitään megavoittoprosentteja ole koskaan tehneet edes puhtailla polttiksilla.

MUNICH (dpa-AFX) - Car buyers have to pay more for electric cars than for petrol cars, but for car manufacturers like BMW they are squeezing the profit margin: "We are earning money. But there can be no question of equal margins at the moment," BMW CFO Walter Mertl told journalists in Munich. This is likely to remain the case in the coming years.

With the "New Class" BMWs coming onto the market from 2025, which are based on a platform specially developed for electric cars, including new battery cells and new software, the Group wants to significantly reduce its production costs. "With the New Class, the margins are getting closer," said Mertl. But "even in 2026, we still won't have parity." In addition, the changeover will take time: the current "fifth generation of our BEV powertrain will still be around until the 2030s", said the CFO.


 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Pitääkin tutustua. BMW on profiloitunut ylempään päähän ja siellä katteet ovat ylipäätään hyvät, mutta ainakin alkuvuodesta BMW sanoi, etteivät pääse sähkiksissä samaan kuin polttiksissa vielä moneen vuoteen.
Taasko me tullaan tähän "katteet ei yhtä hyvät" = "myydään tappiolla" keskusteluun? Fordista en tiedä, mutta melkein kaikki valmistajat myyvät kyllä voitolla sähköautonsakin. Jopa Polestarin bruttokate on positiivinen.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 232
Voisko saamiesi vastausten taso johtua siitä, että jutuissasi aina Kahen litran oohoocee turbo kolmosen kautta nelosen puhaltimella sierraTesla jättää sen? Jättää kovin vähän tarttumapintaa, kun joka asiaan toteat, että Tesla on ainakin 5 vuotta edellä. Vaikka viimeiset vuodet Tesla on peruutellut monessa asiassa ja Elonwarea jutut täynnä. Esim. pitäishän sen jo vähän herättää, kun Tesla-Björn kastelee lahkeensa volkkarin uuden esilämmitys-softan kanssa ja samassa ajassa Tesla on tuhonnut parkkiavustimen, vilkut ja pyyhkimet ei vieläkään toimi.

Ei ole aikaa jokaista Munron sun muun asiapostaajan videota katsoa, sen takia olisi hyvä, että tähänkin ketjuun tulisi linkki ja lyhyt yhteenveto. Arvostaisin kovasti.

Ollos hyvä.
Paljon näissä sähkiksissä on kehitettävää ja lähinnä ainoa mollaus itsellä merkistä riippumatta on tuo range. Aikanaan dieselissä range 1.1k ja tankkasi lähtiessä ja tullessa kotikaupungissa ja joskus pikahörpyt matkalla. Oli se Tesla y tai muu merkki joka tuo sen maagisen 650 wltp rangen riittää itselleni taas hetkeksi kunnes nämä patterilelut jalostuu. Se iso ero polttiksen ja sähkärin toimintamatkassa on, että se tankin täyttäminen onnistuu isommilla matkoilla sukulaisissa/hotellilla hidaslatauksessa kun polttiksella se on käytävä jossain täyttämässä. Menee varmaan monella siis jo nykyään arkiajossa se 300+ wltp sähkäri, enemmän kai se kompromissi sitten lomamatkoilla on jaksaako jonotella latureille jne.
Rangesta puheen ollen noista catlin lmfp/m3p akuista ollut puhetta kohta pari vuotta. Jospa se juniperiin tulisi heti alusta ja Highlandiin aikaisemmin.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 232
Kaikki on teoriassa aina helpompaa. Se että tuleeko tuosta samaan tapaan kuin cybertruckissa tuo tarvittaessa ylimääräinen akkupaketti vai suoraan pysyvä integrointi on vähän mysteeri. Toki Teslan urakkaa helpottaa ettei tuota tule karvalakki roadsteriin ja tuota founders editionia ei montaa kappaletta myydä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 536
Ihmeellisen hyvin toi V12 suoriutuu erilaisista vastaantulevien kanssa käytävistä "neuvottelutilanteista" noilla kapeilla kaduilla. Ja muutenkin tilanteista, joiden on ajateltu olevan haastavia autonomisille autoille.

Mitä noita sekalaisia V12 videoita katsellut, niin melkein ne sekalaiset virheet tuntuvat tulevan suht yksinkertaisissa tilanteissa.

AI DRIVR:n videot on kyllä parhaita noista FSD-videoista, lähinnä satunnaisesti jaksaa muiden videoita vilkuilla. Hyvin visuailisoitu ja havainnollistettu erilaiset tilanteet.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 850
Rangesta puheen ollen noista catlin lmfp/m3p akuista ollut puhetta kohta pari vuotta. Jospa se juniperiin tulisi heti alusta ja Highlandiin aikaisemmin.
Eikö tämä vahvista että Teslalla ei ole etumatkaa kun kilpailija tekee parempia akkuja?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 222
Eikö tämä vahvista että Teslalla ei ole etumatkaa kun kilpailija tekee parempia akkuja?
Tämä. Teslalla ei ole ollut mitään akkuteknologiaan liittyvää etua enään muutamaan vuoteen, se valtikka on tiukasti kiinalaisilla. Teslalla on edelleen paras/yksi parhaista BMS-stäkeistä ja energiatehokkaat moottorit mutta akuissa itsessään se on ihan samalla viivalla kuin muutkin, kun tarpeeksi lyö taatelia pöytään niin kiinan pojat tekee sulle markkinoiden parhaat/halvimmat akut.

Muutenkin tuo akkupuoli alkaa olemaan jo siinä vaiheessa että sillä on vaikea saada kilpailuetua.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 850
Tämä. Teslalla ei ole ollut mitään akkuteknologiaan liittyvää etua enään muutamaan vuoteen, se valtikka on tiukasti kiinalaisilla. Teslalla on edelleen paras/yksi parhaista BMS-stäkeistä ja energiatehokkaat moottorit mutta akuissa itsessään se on ihan samalla viivalla kuin muutkin, kun tarpeeksi lyö taatelia pöytään niin kiinan pojat tekee sulle markkinoiden parhaat/halvimmat akut.

Muutenkin tuo akkupuoli alkaa olemaan jo siinä vaiheessa että sillä on vaikea saada kilpailuetua.
Eikös Lucilla ole aika hyvä moottorit ja ne ovat energiatehokkaammat kuin Teslan? Sitten taas korealaisilla on aina ollut paljon energia tehokkaamaan kuin Teslalla kulutus.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 232
Eikö tämä vahvista että Teslalla ei ole etumatkaa kun kilpailija tekee parempia akkuja?
Tämän voisi kääntää juurikin toisinpäin. Tesla saa ykkösakut kun perusmerkit tyytyy ostamaan ne edellisen sukupolven romut. Noissahan on lähinnä siis kyse karvalakki malleista ja ne nmc akut missä Tesla kukoistaa menee longrangeihin. 18650/2170 aika hyviä näin 15 vuoden jälkeenkin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 097
Rangesta puheen ollen noista catlin lmfp/m3p akuista ollut puhetta kohta pari vuotta. Jospa se juniperiin tulisi heti alusta ja Highlandiin aikaisemmin.
Ei taida olla mitään tietoa montako sykliä kestää nämä uudet m3p? Spekulaatio on että vähemmän mitä nyt käytössä olevat.

Niin ja artikkeli spekuloi vain että Teslaan olisi tulossa. CATL ei näin ole sanonut.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
309
Niin ja artikkeli spekuloi vain että Teslaan olisi tulossa. CATL ei näin ole sanonut.
No, ei ole kukaan sanonut että näitä akkuja tulee Tesloihin. Ei Tesla eikä CATL.

Mutta kovin sopivasti CATL on rakentanut näitä akkuja valmistavan tehtaan Teslan Shanghain Gigafactoryn naapuriin…

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 850
Öö, ainahan Tesla on ostanut akkuja ja akkukennoja muiltakin.

Vai meinaatko että akku on ainoa asia sähköautossa, millä voidaan mitata etumatkaa?
Ei aina, he ovat teettäneet muilla omaan tekniikkaan/prosessiin perustuvia, nythän vasta viime aikana viimeisen 2-3v aikana on yleistynyt kilpailijoiden akut.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 232
Ei taida olla mitään tietoa montako sykliä kestää nämä uudet m3p? Spekulaatio on että vähemmän mitä nyt käytössä olevat.

Niin ja artikkeli spekuloi vain että Teslaan olisi tulossa. CATL ei näin ole sanonut.

2k sykliä niinkuin nmc akuissakin. 4680 ilmeisesti se 3-4k sykliä, mutta ei noilla sykleillä mitään väliä enää ole ollut 10 vuoteen. Se akku menee kuluttajakäytössä iän mukaan toimintakyvyttömäksi 15v jälkeen eikä kilometreillä. Silloin alkuaikoina nca akuissa se tonnin syklit oli vitaaleja ja sama se noissa prototyyppi solidstate akuissa syklit jää selkeästi alle tonnin eli jätettä jo syntyessään. Tokihan kun niissä energiantiheys hyvä ja syklit 1k+ tulevaisuudessa niin ajaa samanlailla yli puoli miljoonaa niin kuin nykyisissä nmc ja tulevissa lmfp. Noita lmfp akkuja jo sertifioitu käytettäväksi Huawei chery luxeed s7 ja range ei kovin hääppöinen ole, mutta parempi kuin nykyisissä byd/catl lfp.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 097

2k sykliä niinkuin nmc akuissakin. 4680 ilmeisesti se 3-4k sykliä, mutta ei noilla sykleillä mitään väliä enää ole ollut 10 vuoteen. Se akku menee kuluttajakäytössä iän mukaan toimintakyvyttömäksi 15v jälkeen eikä kilometreillä. Silloin alkuaikoina nca akuissa se tonnin syklit oli vitaaleja ja sama se noissa prototyyppi solidstate akuissa syklit jää selkeästi alle tonnin eli jätettä jo syntyessään. Tokihan kun niissä energiantiheys hyvä ja syklit 1k+ tulevaisuudessa niin ajaa samanlailla yli puoli miljoonaa niin kuin nykyisissä nmc ja tulevissa lmfp. Noita lmfp akkuja jo sertifioitu käytettäväksi Huawei chery luxeed s7 ja range ei kovin hääppöinen ole, mutta parempi kuin nykyisissä byd/catl lfp.
Tuon videon mukaan M3P voisi tuoda saman rangen mitä nikkeli akut mutta 1500$ halvemmalla joka voisi kääntyä kuluttajille halvempana autona, mutta todennäköisemmin valmistajalle parempana marginaalina. LFP:tä kalliimpi tosin tuo että tuskin sitä korvaa.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 232
Tuon videon mukaan M3P voisi tuoda saman rangen mitä nikkeli akut mutta 1500$ halvemmalla joka voisi kääntyä kuluttajille halvempana autona, mutta todennäköisemmin valmistajalle parempana marginaalina. LFP:tä kalliimpi tosin tuo että tuskin sitä korvaa.
Saa nähdä tuleeko karvalakkiin catlin shenxin lfp 2.0 ja esim perffiin tuo lmfp sekä longrangeen tulevaisuudessa 4680 vai mikä on Teslan strategia. Kaikkia akkuja varmasti käytetään niin kuin tähänkin mennessä ja kuluttajan hankala tietää kun tulee sikaa säkissä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Noita lmfp akkuja jo sertifioitu käytettäväksi Huawei chery luxeed s7 ja range ei kovin hääppöinen ole, mutta parempi kuin nykyisissä byd/catl lfp.
Mistä tuollainen päätelmä? Ainakin virallisten lukemien perusteella (en kyllä muuta löytänyt) hyvän rangen tuo näyttäisi saavan, mutta mitä tekemistä sillä on akun kanssa? Akun kapasiteettihan ja painon on se mitä mitä se eri akkuteknologia voi tuoda, ei muuta ajoneuvon osaa. Luxeed S7 on myös kiinalaisten kirjoissa ensimmäinen, jolla on virallisesti M3P lätkä isommassa akkupaketissa.

CLTC ranget ovat kuitenkin 550km, 705km (62kWh, 82kWh) akkupaketeilla. Vertailun vuoksi, Model S taitaa olla 715km 100kWh akkupaketilla.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 232
Mistä tuollainen päätelmä? Ainakin virallisten lukemien perusteella (en kyllä muuta löytänyt) hyvän rangen tuo näyttäisi saavan, mutta mitä tekemistä sillä on akun kanssa? Akun kapasiteettihan ja painon on se mitä mitä se eri akkuteknologia voi tuoda, ei muuta ajoneuvon osaa. Luxeed S7 on myös kiinalaisten kirjoissa ensimmäinen, jolla on virallisesti M3P lätkä isommassa akkupaketissa.

CLTC ranget ovat kuitenkin 550km, 705km (62kWh, 82kWh) akkupaketeilla. Vertailun vuoksi, Model S taitaa olla 715km 100kWh akkupaketilla.
Nuo kun konvertoi wltpksi niin about 451 ja 578. Ainakin kohtuu hyvä kerroin cltc * 0.82= wltp. Sitten kun ottaa huomioon tuon saippua muotoilun cheryssä pienempi drag coefficient kuin s/3 niin voi olla aika pienet ranget Highlandissa. No sanotaanko hyvä kompromissi lfp ja nmc välille.

Ja btw tuo 62kwh akku cheryssä ei ole edes lmfp niin siksi se noin matala wltp.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Nuo kun konvertoi wltpksi niin about 451 ja 578. Ainakin kohtuu hyvä kerroin cltc * 0.82= wltp. Sitten kun ottaa huomioon tuon saippua muotoilun cheryssä pienempi drag coefficient kuin s/3 niin voi olla aika pienet ranget Highlandissa. No sanotaanko hyvä kompromissi lfp ja nmc välille.
Ei tarvitse keksiä mitään kertoimia, kun voi suoraan katsoa vertailtavat lukemat - kummastakin autosta löytyy virallinen CLTC lukema. Se menee reippaasti pienemmällä akulla enemmän kuin Model S vertailtavilla mittauksilla, joten kutsuminen sen rangea kovin pieneksi ei voi ihan järkevästi miettiä. Varsinkin kun Model S:n kohdalla kerroin olisi eri, 0,84.

Range riippuu täysin siitä minkä kokoisen akun sinne ostavat. 82kWh akulla 578km WLTP olisi aika hyvä tuon kokoiselle autolle, vastaavalla akullahan Model S olisi 492km. Mistä lähtien 578km olisi pieni range?

Ja btw tuo 62kwh akku cheryssä ei ole edes lmfp niin siksi se noin matala wltp.
No se on 62kWh, vaikka se olisi solid-state 62kWh, se olisi 62kWh. Ei se akun teknologia muuta mitenkään tuota asiaa (yhdistelet nyt aivan kummallisesti perunoita ja moottorisahoja ja vertailet niitä), ei se akun energia muutu ihmeellisemmäksi siitä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 097
Range riippuu täysin siitä minkä kokoisen akun sinne ostavat. 82kWh akulla 578km WLTP olisi aika hyvä tuon kokoiselle autolle, vastaavalla akullahan Model S olisi 492km. Mistä lähtien 578km olisi pieni range?



No se on 62kWh, vaikka se olisi solid-state 62kWh, se olisi 62kWh. Ei se akun teknologia muuta mitenkään tuota asiaa (yhdistelet nyt aivan kummallisesti perunoita ja moottorisahoja ja vertailet niitä), ei se akun energia muutu ihmeellisemmäksi siitä.
Tuo tulee monelle yllätyksenä että 62kWh on saman verran kapasiteettia oli se toteutettu millä kemialla tahansa. 1000km akku on 200kWh akku oli se tekniikka mikä vain koska auto kuluttaa pikku pakkasessa sen 20kWh / 100km joka tapauksessa.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 232
Ei tarvitse keksiä mitään kertoimia, kun voi suoraan katsoa vertailtavat lukemat - kummastakin autosta löytyy virallinen CLTC lukema. Se menee reippaasti pienemmällä akulla enemmän kuin Model S vertailtavilla mittauksilla, joten kutsuminen sen rangea kovin pieneksi ei voi ihan järkevästi miettiä. Varsinkin kun Model S:n kohdalla kerroin olisi eri, 0,84.

Range riippuu täysin siitä minkä kokoisen akun sinne ostavat. 82kWh akulla 578km WLTP olisi aika hyvä tuon kokoiselle autolle, vastaavalla akullahan Model S olisi 492km. Mistä lähtien 578km olisi pieni range?



No se on 62kWh, vaikka se olisi solid-state 62kWh, se olisi 62kWh. Ei se akun teknologia muuta mitenkään tuota asiaa (yhdistelet nyt aivan kummallisesti perunoita ja moottorisahoja ja vertailet niitä), ei se akun energia muutu ihmeellisemmäksi siitä.
Lähinnä nuo kiinalaisten lupaamat ranget esim. 1000 cltc about 820 wltp. Tuossa cheryssä 82kwh neliveto enään 630 cltc. Suurin ongelma kai tuo lisääntyvä paino kun nakataan se extra 18kwh kun se kevyempi nmc akku saatikka tulevat solidstate akut. Niin en tiedä onko se 578 vähän vai paljon kai tuo riippuu onko karvalakki vai longrange kyseessä. Itse lähtisin siitä että kehitys kehittyy ja ranget kasvaa ilman että paino lisääntyy. Toivottavasti saadaan pian tietoon mitä nuo Highland/juniper akku päivitykset ovat.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 075
Lähinnä nuo kiinalaisten lupaamat ranget esim. 1000 cltc about 820 wltp. Tuossa cheryssä 82kwh neliveto enään 630 cltc. Suurin ongelma kai tuo lisääntyvä paino kun nakataan se extra 18kwh kun se kevyempi nmc akku saatikka tulevat solidstate akut. Niin en tiedä onko se 578 vähän vai paljon kai tuo riippuu onko karvalakki vai longrange kyseessä. Itse lähtisin siitä että kehitys kehittyy ja ranget kasvaa ilman että paino lisääntyy. Toivottavasti saadaan pian tietoon mitä nuo Highland/juniper akku päivitykset ovat.
En ihan tiedä mistä tarkalleen puhutaan, mutta raskaampi akku ei juuri aiheuta ongelmia rangen suhteen. Kaupungissa sen vaikutus on vähän merkittävämpi, mutta 500 tai 1000 km rangea tarvitaan enemmän maantiellä, ja siellä massa ei ole ongelma.

Jos Cr 0,007 ja hyötysuhde 75 %, niin kulutus kasvaa 0,25 kWh/100 km/100 kg, eli 400 kg ylimääräistä akkua on vasta +1 kWh/100 km.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 184
Massa nyt ei ole selkeästi ongelma muutenkaan sinällään. Teslahan kuluttaa suhteessa itseensä enemmän juuri kaupungissa verrattuna moneen muuhun. Monella kun nimenomaan kaupunkikulutus on selvästi moottoritienopeuteen verrattuna pienempää kun teslassa se on (itseensä nähden) päinvastoin. Tesla on painossa vieläpä aika alapäässä joten selkeästi massa ei kaupungissa ole ratkaiseva vaan enemmänkin siellä merkitsee regeneroituvuus (tai lähinnä ettei renegeroida turhaan vaan pyritään säilyttämään nopeus). Syynä voi olla tuo erittäin aggressiivinen regenerointi tai sitten toki voi olla myös ettei Teslan regenerointi ole kilpailijoihin nähden kovin kummoista. Näkee hyvin noista fltp lukemissa kun Teslan kulutuksen lasku ei ole samalla lailla lineaarista nopeuden laskiessa kuin lähes kaikilla muilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 536
Näkee hyvin noista fltp lukemissa kun Teslan kulutuksen lasku ei ole samalla lailla lineaarista nopeuden laskiessa kuin lähes kaikilla muilla.
Paremminkin Tesla ottaa kärsii muita vähemmän nopeissa vauhdeissa kun ovat aerodynaamisempia kuin monet muut autot. Vaikea tuota heikkoudeksi on nähdä, vaan eduksi että kuluttaa suhteessa vähemmän isoilla nopeuksilla.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 184
Paremminkin Tesla ottaa kärsii muita vähemmän nopeissa vauhdeissa kun ovat aerodynaamisempia kuin monet muut autot. Vaikea tuota heikkoudeksi on nähdä, vaan eduksi että kuluttaa suhteessa vähemmän isoilla nopeuksilla.
No en nyt tiedä onko se ihan pelkästään tuostakaan kiinni. Varsinkin talvikulutukset ovat mielenkiintoisia.
Tesla Model3 LR 2021 eteenpäin vs id4 pro 72kWh 2021 eteenpäin:
Moottoritie/maantie/kaupunki
Tesla: 18,1/17,2/20,7
Vw: 23,5/20,6/19,8

Virtaviivaisuuden takia (ja lämmönhallinnan akun kanssa) Tesla kuluttaa tosiaan nopeuden ollessa korkea suht vähän, mutta jännästi kulutus menee aivan päinvastaiseen sitten hitaissa nopeuksissa. Ei se virtaviivaisuus nyt sentään kait haitta sellaisenaan kaupunkiajossa voi olla (tai möhköys etu).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 536
No en nyt tiedä onko se ihan pelkästään tuostakaan kiinni. Varsinkin talvikulutukset ovat mielenkiintoisia.
Ei noista yksittäisistä eri kuskien tekemistä tuloksista voi kovin vahvoja loppupäätelmiä tehdä.

Sieltä esim. löytyy Model Y LR talvikaupunkikulutuksella 17.1 ja Model Y Performance talvikaupunkikulutuksella 17.5. Tarkoittaako tämä sitä, että Model Y kuluttaa talvella kaupunkiajossa samalla voimalinjalla 3kWh/100km vähemmän kuin Model 3? No ei tarkoita.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 232
En ihan tiedä mistä tarkalleen puhutaan, mutta raskaampi akku ei juuri aiheuta ongelmia rangen suhteen. Kaupungissa sen vaikutus on vähän merkittävämpi, mutta 500 tai 1000 km rangea tarvitaan enemmän maantiellä, ja siellä massa ei ole ongelma.

Jos Cr 0,007 ja hyötysuhde 75 %, niin kulutus kasvaa 0,25 kWh/100 km/100 kg, eli 400 kg ylimääräistä akkua on vasta +1 kWh/100 km.
En minä noita konvertointeja itse päästä ole keksinyt vaan viisaammat.
Tuo sähkiksen paino tosiaan tasaisella maantiellä niin vaikuta, mutta mieti jos vaikka vedät pulkkaa missä on lapsi kyydissä ja vastaavasti toisessa tilanteessa aikuinen. Kyllä se vaatii enemmän energiaa aina liikkeelle lähtiessä. Sen takia Tesla ei mielellään yli 2k kilon sähkäreitä tee kun se imasee vähän enemmän energiaa. Saksalaiset tykkää tehdä panssarivaunuja kun vuoraa ovet bitumilla ja kiinalaiset vastaavasti tykkää käyttää raskaampia lfp akkuja kun teslalla sama paino isommalla nmc akulla missä energiatiheys korkeampi.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 184
Ei noista yksittäisistä eri kuskien tekemistä tuloksista voi kovin vahvoja loppupäätelmiä tehdä.
Eivät ne mitään yksittäisiä tuloksia ole, vaan keskiarvoja jos testattavia autoja on ollut enemmän. Lisäksi ko. samoja autojakin on ollut ajamassa useampi henkilö, jolla saadaan kuskinvaikutustakin minimoitua (tai näin ainakin osalla autoista, kun esim. nämä autoilutubettajat ovat ajaneet ko. testissä autoa vaihtaen milloin mihinkin).

Sinänsä lisäksi kait ne autot nyt itsensä kanssa ovat kulutuksen kanssa yhteneviä. Selvästi Tesla kuluttaa enemmän kaupungissa itseensä nähden kuin käytännössä mikä tahansa muun merkkinen auto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 536
Selvästi Tesla kuluttaa enemmän kaupungissa itseensä nähden kuin käytännössä mikä tahansa muun merkkinen auto.
Otetaan esimerkiksi tuo antamasi ID4 tulokset ja verrataan sitä Model Y Long rangen tuloksiin:

Volkswagen ID4
Moottoritie 23.5kWh, kaupunki 19.8kWh = 18.7% kasvu moottoritiekulutuksessa verrattuna kaupunkiin

Model Y Long Range
Moottoritie 21.5kWh, kaupunki 17.1kWh = 25.7% kasvu moottoritiekulutuksessa verrattuna kaupunkiin

Eli väitteesi siitä, että Tesla kuluttaa suhteessa enemmän kaupungissa ei pidä paikkansa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 268
MG cyberster ja caterhamin Project V ovat varmaan joko ennen Teslaa tai tuota mielenkiintoisempia. Eipä sillä että noita itse tulisi hankittua, mutta ihan mielenkiintoisia projekteja.
MG Cyberster pitäisi tulla tänä vuonna ja hinta ei muistaakseni ole ihan älytön, Briteissä alkaen 50k puntaa (Tesla Roadsterissa tuo on vasta käsiraha) ja Kiinassa 44k USD. Auto on leveä ja 1900 kg painava joten mitään suurta mutkateiden nautintoa katto auki linnunlaulua kuunnellen on turha odottaa. Enemmän Gran Turismo tyylinen.

Project V on aika erityyppinen auto. Caterham on ilmoittanut painoksi alle 1200 kg joten ihan halvalla tuollaista ei tehdä hiilikuidusta tai muusta materiaalista. Voi olla että jää brittien omaksi leluksi kun tuollaisen on vaikea täyttää EU normeja. Ellei mene sitten jollain pientuotanto poikkeuksella tjms.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Lähinnä nuo kiinalaisten lupaamat ranget esim. 1000 cltc about 820 wltp.
Eivät ne kiinalaisten lupaukset ole sen kummempia kuin muidenkaan. Kyseessä on eri syklillä ajettava testi ja se antaa tulokseksi jotain. Yhtälailla Tesla ja muut valmistajat käyttää samaa "kiinalaisten lupaamaa" rangea Kiinassa, ts. CLTC mittauksen mukaista.

En minä noita konvertointeja itse päästä ole keksinyt vaan viisaammat.
Tuo kaava on keksitty vain jostain muutamaa autoa vertailemalla, ei se liity varsinaisesti itse sykleihin tai ole testaajien antama. Osalla autoista ero voi olla suurempi, osalla pienempi. Sillä voi arvioida sinne päin, mutta parempi on käyttää kaikilla autoilla samaa vertailulukemaa jos ne ovat saatavilla, eikä vääntää osaa jonkun "sinnepäin" kertoimen mukaan ja osalle käyttää optimisempaa numeroa jossa on voitu testiä myös optimoida (koska eri syklit antavat mahdollisuuden eri tavalla kikkailla numeroilla). Vertaa kahta CLTC, kahta virallista WLTP tai kahta virallista EPAa, niin pääset vasta vertailulukemaan. Ethän käyttänyt Model S kohdallakaan tuota vertailulukua CLTC -> WLTP, koska jälkimmäinen oli Teslan kohdalla parempi kuin kertoimen antama.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 392
Se on kyllä jännä kun sähköautoihin keksittiin että vain yksi numero riittää kuvaamaan "rangea" siinä missä poltiksissa on annettu kaksi lukua kulutukselle. Minusta sähkiksissä olisi 3 luvulle tarvetta. Kaupunki, maantie ja pakkasessa ajo. Pakkasessa ajonkin voi testata labrassa kunhan se testaustapa sovitaan sellaiseksi.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 913
Se on kyllä jännä kun sähköautoihin keksittiin että vain yksi numero riittää kuvaamaan "rangea" siinä missä poltiksissa on annettu kaksi lukua kulutukselle. Minusta sähkiksissä olisi 3 luvulle tarvetta. Kaupunki, maantie ja pakkasessa ajo. Pakkasessa ajonkin voi testata labrassa kunhan se testaustapa sovitaan sellaiseksi.
Tämä olisi hyvä asia ja saisi tulla pakolliseksi.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 472
Onko Teslassa tosiaan peilien himmennys noin tyhmä, siis miksi se ei mene pois päältä pakilla? Ei luulisi olevan vaikea toteuttaa.
Se on tämän softafirman koodaustaito. Siellä on aika paljon kovakoodattuja asioita asian X mukaan.
Kuulostaisi siltä paremminkin että vaatisi kovakoodauksen eikä mitään hyper-dynamic-AI-tensorointia. if (pakki.isEnabled()) disableHimmennys() else { awesomeAiDimming() }
Koodinahan tuo ei kovin kummoinen voi olla, kun muo saa napinpainalluksella S3xy buttoneilla jo nyt pois ja siihen on tulossa päivitys vieläpä, että alle x nopeuden ne lähtis pois ja esim kotona/suosikki paikoissa menis pois jne. Eli ei tuo teslaltakaan ole kuin halusta kiinni. Tämä on itseasiassa oikeastaan ainut toiminto mitä sexyissä käytän ja sekin jää tarpeettomaksi sitten kun tulee tuo päivitys.

Mutta tossa teslan softassa on kyllä pari todella ärsyttävää ominaisuutta mistä tein viime viikolla tunteenpurkauksissani videonkin:



Eli et saa sumareita päälle jos auton mielestä ajovaloja ei tarvita. Tai se ettei navi näytä kokonaiskilsoja ja vaikka laitat naviin laturin matkalle ni reitittää silti superin kautta


Tää on nykyään yllättävän aliarvostettua. Todella hämmentävää lukea autofoorumeita, joilla pidetään jotain etukameran tai etupään pysäköintitutkan puuttumista ongelmana. Ihmisillä on kuitenkin pääsääntöisesti silmät ja tuulilasi. Pitääkö se auto saada sentin päähän seinästä, koska tutkalla pystyy, vai miksei ne silmät riitä.
Mulla on omassa vielä tutkat. Autotalli on niin vanha ja pieni, että peileistä jo jää muutamia senttejä vajaaksi, eli saa tarkasti pakittaa. Sit ku autotalli on täynnä tavaraa, on lumilingot, ruohonleikkurit jne siellä, niin auto täytyy pakittaa noin 10-15cm päähän jotta ovi mahtuu kiinni. Lisäksi auto täytyy ajaa osittain vinottain sisään, jotta mahtuu ulos autosta ja toisella seinustalla on hyllyt, joten siellä ajetaan lähes kiinni.

Tutkat näyttää todella tarkasti 30cm asti sentteinä etäisyyden. Sit tietä että voi napsun vielä ajaa lähemmäs. Siinä missä kamera on aina likainen. Kameran ollessa puhtaana pystyy ajamaan puolen sentin päähän. Mutta esim Y:tä kun koeajoin toissaviikolla, niin se vain ilmoitti ettei taakse nähdä, joten ei tiedetä mitään etäisyyksiä minnekään. Ei sellasella tohon talliin vois peruuttaa ja on vielä isompi auto kuin tuo kolmonen.


Ja tähän loppuun päästäänkin seuraavaan koeajoon. Itellä 19 mallin perffi kolmonen. Olen ajanut 22 vuoden perffi kolmosta ja syksyllä ajoin uutta S Plaidiä ja Highland kolmosta ja toissaviikolla tein tännekin pitkän rapsan Model Y:stä jolla oli ajettu 700km. Ja Y yllätti isosti sillä etten todellakaan tykännyt.
Viimeinen mitä en ollut testannut oli X. Eilen hain vaimon lentokentältä, joten olin varannut X:n koeajoon vetokujalta ja plaid se tämäkin sitten oli.

Sanottakoon jälleen heti alkuun että en tykännyt X:stäkään, vaikka se oli tähän asti ollu se haaveissa oleva auto mihin ikinä ei ole varaa.
Koeajoautoa odottaessa jo myymälän yksilössä huomasin että minä en saa tässäkään hyvää ajoasentoa, kuten en saanut y:ssäkään. Liian pakettiautomainen ja liian ”jäpittävä” asento. Mun täytyis saada penkin takaosaa paljon alemmas ja etuosaa ylemmäs ja koko penkkiä alemmas, jotta jalat nousis ylemmäs.
Toinen ongelma oli se, että mun ajoasennosta katsottuna ratti peitti ratin takana olevasta näytöstä nopeusrajoituksen ja puolet navin näkymästä. S plaidin yoke ratilla ei tätä ongelmaa ollut. Lisäksi ajossa huomasin, että yokella vilkut ratista oli moninverroin helpommat liikenneympyrässä kuin pyöreällä ratilla. Ei tuokaan ongelmaa siltin aiheuttanut mutta kyllä itse yokea kaipasin.

Sit myymälässä jo totesin ettei toi ollu laisinkaan niin tilava auto kuin olin luullut. 6 paikkaisia oli molemmat auto ja mun ajoasennon takana ei ollu mitenkään kivasti tilaa. Saati sitten kolmannella rivillä. Kyllä EV9 on aika eri luokkaa tuolla saralla.

Sit itse ajossa eniten hämmästelin sitä, että ei ollu ollenkaan fiilis et olen edes autossa. Tuntui että olen vain jossain ”kopissa”, jotenkin kolkko fiilis enkä oikein tiedä miksi. Ehkä se ikkunan malli, todella isot a pilarit, korkea istuma-asento jne teki sen. Koeajon aikana useamman kerran jäi pilarin taakse jotain piiloon mikä ei ole koskaan hyvä juttu.
Myös aurinko paistoi siten ettei meinannut nähdä mitään ja aurinkolipat on kyllä autohistorian isoin vitsi tuossa, plus niiden materiaalien laatu ihan älytön ton hintaiseen autoon. Josta päästäänkin siihen, että takapenkin kiinnitys tai joku nitisi ja natisi koko koeajon erittäin häiritsevästi.

Sit esim nykyisten rattien rullat. Aivan muovisen tuntuiset ja kun rullaa pyöräyttää, jopa apukuski kuulee halvan muovin naksahduksen. Siinä missä itellä vanha ratti on pehmeän kumisen tuntuinen ja täysin äänetön, mutta tunnen ne naksahdukset sormessa. Tosi iso takapakki laadun tuntumassa.

Itse tottunut lähes 10v ajan sitikan kaasunestejousitukseen, niin ei minkään merkin ilma-alustat vain pääse edes samalle sivulle niiden kanssa. Niin tässä, kuin siinä ässässä ei tuo alusta tarjonnut mitään sellaista miksi sen takia autosta maksais extraa versus highland kolmosen alusta.

Oikeastaan mun silmissä teslan isoin ongelma on tällä hetkellä juuri se, että highland kolmonen on tehty liian laadukkaan tuntuisista materiaaleista, liian hyvälle alustalle ja liian hiljaiseksi autoksi hintaansa nähden. Verrattuna todella kalliisiin S ja X:ään.
Kyllä itselle nimenomaan se highland kolmonen on tällä hetkellä se jonka ihan oikeasti haluaisin koko kattauksesta ottaa ja todella monilta osin tuo vanha kolmonen on omaan makuun parempi kuin uusi S, X ja Y. Tähän vielä se, että S ja X puuttuu softasta juttuja jotka on vain 3/Y, mikä on hyvin outoa kun noiden pitäis olla lippulaivatuotteet.

Viiksettömien autojen isoin ongelma on ei ole vilkut, eikä vaihteen valitsin. Vaan FSD liikennevalotunnistus. Se on muotoutunut itselle yhdeksi tärkeimmistä ominaisuuksista koko autossa. Sen koko pointti on siinä ettei jalkoja tarvitse liikuttaa, kuittaan viiksestä että valot on vihreällä. Näissä ei mitä ilmeisemmin onnistu millään muulla kuin kaasua painamalla se kuittaus, eikä se edes reagoinut/kuitannut sitä läheskään aina. Saman huomasin jo syksyllä ässässä.

No sit noi vetokujan myyjät. Ei luoja mitä sakkia..
Ensinnäkin kaikilla koneen vieressä tai kädessä energiajuomat. Joo ollaan nuorekas firma ja tälleen, mut ku ei sitä tölkkiä voida laskea käsistä edes autoa esitellessä ni on toi vähän törkeetä.

Sit kysyin myyjältä et miten x takimmaisen rivin penkit kaatuu. ”En mä tiedä, täytyy tutkia ja katsoa”. Teil on neljä automallia joista yhdessä on kolmas penkkirivi..ihan oikeasti. Ei tietotaso voi olla tolla tasolla.

Koeajon jälkeen kysyttiin miten meni. Sanoin et ihan ok. Se ois ollu siinä, ei paljon haluta kauppaa tehdä tai muuta. No päätin sitten kysyä tosta fsd valojen kuittauksesta et enkö vain osaa, vai onko oikeasti vain kaasulla kuittaus. Viereinen myyjä naurahtaa, toteaa: ”mä oon omassa autossa ottanu koko ominaisuuden pois päältä ku se on ihan perseestä ja mulla on kuitenkin kotiin mennessä aina vihreä aalto” jonka jälkeen myyjä lähtee kävelemään ulos myymälästä…okei, kiitos. Näin myydään autoja.

Sit kysyin että ku omassa autossa rulla sivusuunnassa säätää etäisyyttä edellä olevaan autoon ni tossa en saanu rullaa tekemään mitään. ”Joo se etäisyyden säätö on vaan 3/Y, S ja X pitää valikosta säätää.”
Jaa jaa, no mitä tossa se rulla sitten tekee tai mitä siihen saa ohjelmoitua? ”Ei mitään”
Ei mitään? Okei no sehän on fiksua pitää nappeja millä ei ole toimintoja. Myyjä levitti kätensä ja naurahti. Keskustelu oli siinä…

Jep jep. Aika uskomaton automyyjäkokemus se tämäkin..


Mut summasummarum. Tän hetken valikoimasta itselle se unelma-auto ois ylivoimaisesti Model 3 Highland.
Sit taas yleisesti olisi ihan täydellistä, kun kolmosen laadullisella panostuksella ja hiljaisuudella saisi ässän. Eli ässän ulkonäkö, koko, range jne jutut, mutta ton uuden kolmosen tavalla toteutettuna. Ja sitten kolmosen ja y:n softapuolen toiminnallisuus ässään. Ja se kruunattais ottamalla y:stä 40:20:40 takapenkki ja x:n automaattiovet kolmosen ovenkahvoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 296
Viestejä
4 190 885
Jäsenet
70 721
Uusin jäsen
juukaliz

Hinta.fi

Ylös Bottom