Miksi olisi. Ei sen regenin koko ajan täysillä tarvi olla vaan yhden polkimen ajollakin voi rullailla, kun nostaa poljinta vain sen verran, että regen ja voima-palkki on nollilla tai lähellä nollaa. Itsekin usein rullailen sopivissa paikoissa sillä tavalla.Häviötä aina on, joten kyllähän pienemmällä regenillä kulutuksen lasku on ihan realistinen.
Näinhän se on, kun kuljettaja pystyy pääosin ennakoimaan eli rullailemaan ajon aikana. Jos taas ennakointia ei voi tehdä esim. runsaan liikenteen takia, Teslan tiukka regen lienee hyvä, koska jarrupoljinta käyttäessä regeniä ei ymmärtääkseni ole.Häviötä aina on, joten kyllähän pienemmällä regenillä kulutuksen lasku on ihan realistinen.
Oletetaan, että rullailemalla on auton hidastaminen aloitettu regenerointia aiemmin. Tällöin myös liike-energian tuottaminen vauhtipolkimella on lopetettu aiemmin. On selvää, että kaikkea vauhtipolkimella tuotettua energiaa ei saada takaisin akkuun regeneroimalla.Olen aikaisemminkin kuullut tuon väitteen että ilman regeniä kulutus olisi alhaisempi, mutta en sitten ole jaksanut perehtyä tuohon tarkemmin. Eikös tuo regen ole olemassa juurikin sitä varten että otetaan energiaa talteen jarruttaessa? Miten tuon pois kytkeminen voi säästää energiaa? Vai onko tässä taas joku terminologiajuttu eli miten tässä kontekstissa tuo rullaus oikein siis toimii?
Voipi kyllä olla että olen vain missanut jotain oleellista tästäkin keskustelusta...
No niin tuohan on ihan järkeenkäypä selitys, en ollutkaan ajatellut tuota noin. Tottahan tuo että regenin hyötysuhde ei kovin iso ole loppupeleissään, ehkä joku pitkä alamäki missä hyötyä enemmän kuin rullauksella...Oletetaan, että rullailemalla on auton hidastaminen aloitettu regenerointia aiemmin. Tällöin myös liike-energian tuottaminen vauhtipolkimella on lopetettu aiemmin. On selvää, että kaikkea vauhtipolkimella tuotettua energiaa ei saada takaisin akkuun regeneroimalla.
Kyse on siitä, onnistuuko rullailu kuinka hyvin. Jos ei (ja regen on mieto), niin kuljettaja joutuu käyttämään jarrupoljinta. Teslassa jarrupolkimen käyttö ei lataa akkua.
Uudesta ei. Varastoautoista on nämä alet.Eikös nuo nykyiset valmiiden varastoautojen ~4k€ alennukset ole varsinaisia alennuksia vai? Onko normaalisti ollut jotain muitakin aletarjouksia uuden auton hinnasta siis? Eli jos ei ota valmista varastoautoa.
Toki ovat varsinaisia alennuksia ja muita alennuksia ei ole, mutta kun samat alehinnat ovat olleet jo kuukausia niin voi pitää oletushintana. En tiedä kuinka moni nämä varastoautot edes tajuaa ja tilaa kalliimmalla saman auton konfiguraattorista ja odottaa kauemmin.Eikös nuo nykyiset valmiiden varastoautojen ~4k€ alennukset ole varsinaisia alennuksia vai? Onko normaalisti ollut jotain muitakin aletarjouksia uuden auton hinnasta siis? Eli jos ei ota valmista varastoautoa.
Huomisaamulle uusi mobile service -aika, jolloin fiksaavat tuon sisäkannen kiinnityksen. Sinänsä pieni vaiva itselle kirjoitella valitukset applikaatioon ja varata aika toiselle kierrokselle, mutta kyllä tuo silti ärsyttää ettei mennyt kerralla kunnolla.Aiemmin ihmettelemäni avoin huoltokutsu -keissi, eli 2019 M3P Retrofit the Trunk Lid Harness meni varsin näppärästi.
...
Eipä mennytkään täysin nappiin. Huomasin nyt lounastauolla, että jotain rämisee auton takapäässä. Takaluukun sisäkansi / kaunistelumuovi oli irti toisesta laidasta. Muovinen korikiinnike näyttäisi olevan irti paikoiltaan kun kurkin raosta. Ei muuta kuin viestiä servicelle ja odotellaan vastausta.
Voishan sen itsekin sieltä taiteilla paikoilleen, mutta periaatekysymys.
Ja linkki siihen:Tuolla on ihan oma ketju noille koodeille
"Varaamasi Mobile Service- huoltoaika on vahvistettu. Ajankohta on 28. syyskuuta 2023 klo 8:00–12:00 sijainnissa"Huomisaamulle uusi mobile service -aika, jolloin fiksaavat tuon sisäkannen kiinnityksen. Sinänsä pieni vaiva itselle kirjoitella valitukset applikaatioon ja varata aika toiselle kierrokselle, mutta kyllä tuo silti ärsyttää ettei mennyt kerralla kunnolla.
Rangerilla venynyt joku juttu seuraavalle päivälle niin siirty eteenpäin, joskus sellasta sattuu, mutta liekö merkitystä jos rangeri tulee sinne missä auto sattuu sillä hetkellä olemaan. Mulle rangeri on kuitenkin aina soittanut tai laittanut tekstarin jos siirtynyt tai tarvinnut tarkentaa aikaa."Varaamasi Mobile Service- huoltoaika on vahvistettu. Ajankohta on 28. syyskuuta 2023 klo 8:00–12:00 sijainnissa"
Nyt ei kuulunut mitään niin kävin katsomassa applikaatiossa ja aika on muuttunut 12:00-16:00 itsestään ilman erillistä ilmoitusta. Eihän tän näin pitäisi toimia jos itse varasin ajan ajalle x, että vaihtavat omin päin ajalle y.
Onko tämä muille ollut näin "operaatio"?
Yleensä jos päivää pitää suunnitella ja vaikka klo 13 ajaa autoa, niin onhan se ikävämpää jos autolla ei yhtäkkiä voisi ajaa kun joku ilman lupaa ronkkii sitä.Rangerilla venynyt joku juttu seuraavalle päivälle niin siirty eteenpäin, joskus sellasta sattuu, mutta liekö merkitystä jos rangeri tulee sinne missä auto sattuu sillä hetkellä olemaan.
Enemmän tässä rasittaa se, ettei tosiaan mitään viestiä tai soittoa ajan siirrosta tullut.Rangerilla venynyt joku juttu seuraavalle päivälle niin siirty eteenpäin, joskus sellasta sattuu, mutta liekö merkitystä jos rangeri tulee sinne missä auto sattuu sillä hetkellä olemaan. Mulle rangeri on kuitenkin aina soittanut tai laittanut tekstarin jos siirtynyt tai tarvinnut tarkentaa aikaa.
Elon lupasi tästä onneksi hyvitysmaksun, jos siirtävät aikaa 24h sisällä.Enemmän tässä rasittaa se, ettei tosiaan mitään viestiä tai soittoa ajan siirrosta tullut.
Toivottavasti on helppo retrofit vanhoihin kolmosiin ...
Mielenkiintoinen jousituspäivitys (FSD). Kohtahan noita Highlandejä pääsee testaamaan koeajolla ilmeisesti loka/marraskuun vaiheessa.
Tesla on vähitellen luopunut jo retrofiteistä.Toivottavasti on helppo retrofit vanhoihin kolmosiin ...
Eikös juuri tullu sähkökontti setti vanhemmille kolmosille?Tesla on vähitellen luopunut jo retrofiteistä.
Oli noita menny kohtuu uusistakin Ässistä oliko peräti 2017 vai 2016 vuosimallin. No pyrofusen patteri nykyisissä s3xy autoissa lataa auton akusta nii ei herjaa 6-9 vuotiaana vaihtoa.Eikös juuri tullu sähkökontti setti vanhemmille kolmosille?
Facessa oli muuten että alkupään S ja X mallien pyrofuset meneekin akkutakuun piikkiin. Liekkö vaan ekoissa jo loppunut![]()
No ajattelin näin kotimekaanikon toimesta..Tesla on vähitellen luopunut jo retrofiteistä.
Jos vain reiät osuu kohdalleen.No ajattelin näin kotimekaanikon toimesta..
Lienee aika heikkoa nykyään vielä, mutta soveltamalla onnistunee.. Tässä pajamiehen video aiheesta. Tesla taitaa pihdata vähän tiettyjen puslien/nivelien kanssa, muttamitenkäs tuo varaosien saanti nykyään kotimekaanikoille? tuntus vehkeet ainakin alustanosia syövän
Tuli joo. Se on pitkästä aikaa joku mutta oleelliset kuten paremmat jouset jne. ei ole saatavilla Ryzenistä tai tutkista puhumatta.Eikös juuri tullu sähkökontti setti vanhemmille kolmosille?
Ymmärtääkseni auto painaa ja paljon tehoja, niin ei vaan alusta kestä on normaalia.Lienee aika heikkoa nykyään vielä, mutta soveltamalla onnistunee.. Tässä pajamiehen video aiheesta. Tesla taitaa pihdata vähän tiettyjen puslien/nivelien kanssa, mutta
ei kai tuossa kauaa luulisi menevän että aftermarket myyjät saavat omat versionsa markkinoille.
Teslalta löytyy ne osakoodit kyllä sieltä huoltopalvelusta ja sähköpostilla voi sit tilata noudettavaksi.mitenkäs tuo varaosien saanti nykyään kotimekaanikoille? tuntus vehkeet ainakin alustanosia syövän
Näyttää noita saavan tarvikkeenakin suurinta osaa alustaan.mitenkäs tuo varaosien saanti nykyään kotimekaanikoille? tuntus vehkeet ainakin alustanosia syövän
Mikäli alustaa ei osata suunnitella autoon sopivaksi tai suunnitellaan tarkoituksella alimittaiseksi niin osat ei kestä.Ymmärtääkseni auto painaa ja paljon tehoja, niin ei vaan alusta kestä on normaalia.
Jostain se on varmaan tingittävä, kun hinta on vähän kalliimpi kun uuden Corollan ja kiihtyvyys Huracanin luokkaa... Ja kuten jo aikaisemmin todettua ei oo mitenkään tavatonta että esim. BMW:hen vaihdetaan tukivarret alle 100tkm. Että kyllä sitä ongelmaa on muillakin enemmän "laadukkailla" merkeillä.Mikäli alustaa ei osata suunnitella autoon sopivaksi tai suunnitellaan tarkoituksella alimittaiseksi niin osat ei kestä.
3:n ja se on saatavilla US ja Kiina tällä hetkellä.Mitä tuo sähkökontin retrofit toimii ? Tuolle olisi tosiaan omassa Model 3 käyttöä. Vai oliko johonkin muuhun malliin ?
Teslify on ihan hyvä valikoima, tosin sielläkin välillä ei-oo tavaraa myynnissä. Amazon:sta löytyy myös paljon, riippuen vähän mitä hakemassa.Oletteko tilanneet Tesla-sälää ulkomailta? Itse en tilaisi kovin mielellään Kiinasta mitään, ja Vempele myy tänä päivänä paljolti ei-oota.
Yleisen konsensuksen mukaan nuo vakioläpät on surkeat, ja tilalle kannattaa laittaa vaikka vempeleestä saatavat "kiinaläpät". PPF-suikaleet alle suojaamaan. Tällaiset on olleet nyt puolitoista vuotta omassa autossa ja toimivat kuten pitääkin.Ai niin unohdin aiemmin kirjoittaa asiasta, mutta Teslan omat kuraläpät eteen asennettu tuossa joku tovi sitten. 2019 M3:ssa niitä ei ole valmiina tehtaalta.
Aikaa meni noin 10-15min per puoli eli suht helppo homma kyseessä. 10mm hylsy ja talttapääruuvari riitti operaatioon. Pakkauksessa oli mukana kaksiosaiset kuraläpät eteen ja uudet kiinnikkeet & pultit.
Pohjasta pultin suojaluukku auki, pultti irti spacerinsa kera. Rengaskotelosta kaksi muovikiinnikettä irti talttapäällä hivuttaen. Mitään maalipintaa tms. tuossa ei ole joten en jaksanut hakea muovista kiinnikkeenirroitustyökalua. Tämän jälkeen putsasin pahimmat hiekat sun muut ja laitoin nuo kuraläpät kohdalleen, pultti löysästi kiinni ja muovikiinnikkeet kohdilleen, kiristys ja kiinnikkeet pohjaan asti.
Model 3:lle nuo kaksiosaisten läppien jatkopalat tuntuvat kyllä menevän aivan liian lähelle maata ja varmaan raapii jokaisen kynnyskiven jne jonka yli joutuu ajamaan, joten jätin pois. Mennään noilla "puolikkailla".
Näiden myötä voin todeta, että menisin ehkä ennemmin jollain aftermarket-palikoilla jotka A) olisivat jotain noiden kaksiosaisten mittojen väliltä ja B) jossa on mukana myös lähinnä esteettisistä syistä takapään roiskeläpät. Katsotaan jos jaksan tilata moiset ja vaihtaa niihin ennen talvea.
Sivuhuomiona Teslan virallisen ohjeen mukaan nuo pulttien luukut kuuluu leikata irti saksilla jos kuraläpät asentaa, mutta jätin sinne. Ei ne mihinkään kiinni ota jos ei alustaa muuten pahoinpitele kanttareissa tms.
Yleisen konsensuksen mukaan nuo vakioläpät on surkeat, ja tilalle kannattaa laittaa vaikka vempeleestä saatavat "kiinaläpät". PPF-suikaleet alle suojaamaan. Tällaiset on olleet nyt puolitoista vuotta omassa autossa ja toimivat kuten pitääkin.
![]()
Kuraläpät - Tesla Model 3 - Vempele -verkkokauppa
Tesla Model 3 -kuraläpät. Paketissa mukana 4 kpl muotoiltuja kurasuojia. Kuraläpät suojaavat auton maalipintaa kuralta ja loskalta.www.vempele.fi