Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
2 818
Häviötä aina on, joten kyllähän pienemmällä regenillä kulutuksen lasku on ihan realistinen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 426
Häviötä aina on, joten kyllähän pienemmällä regenillä kulutuksen lasku on ihan realistinen.
Miksi olisi. Ei sen regenin koko ajan täysillä tarvi olla vaan yhden polkimen ajollakin voi rullailla, kun nostaa poljinta vain sen verran, että regen ja voima-palkki on nollilla tai lähellä nollaa. Itsekin usein rullailen sopivissa paikoissa sillä tavalla.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 496
Häviötä aina on, joten kyllähän pienemmällä regenillä kulutuksen lasku on ihan realistinen.
Näinhän se on, kun kuljettaja pystyy pääosin ennakoimaan eli rullailemaan ajon aikana. Jos taas ennakointia ei voi tehdä esim. runsaan liikenteen takia, Teslan tiukka regen lienee hyvä, koska jarrupoljinta käyttäessä regeniä ei ymmärtääkseni ole.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
615
Olen aikaisemminkin kuullut tuon väitteen että ilman regeniä kulutus olisi alhaisempi, mutta en sitten ole jaksanut perehtyä tuohon tarkemmin. Eikös tuo regen ole olemassa juurikin sitä varten että otetaan energiaa talteen jarruttaessa? Miten tuon pois kytkeminen voi säästää energiaa? Vai onko tässä taas joku terminologiajuttu eli miten tässä kontekstissa tuo rullaus oikein siis toimii?
Voipi kyllä olla että olen vain missanut jotain oleellista tästäkin keskustelusta...
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 496
Olen aikaisemminkin kuullut tuon väitteen että ilman regeniä kulutus olisi alhaisempi, mutta en sitten ole jaksanut perehtyä tuohon tarkemmin. Eikös tuo regen ole olemassa juurikin sitä varten että otetaan energiaa talteen jarruttaessa? Miten tuon pois kytkeminen voi säästää energiaa? Vai onko tässä taas joku terminologiajuttu eli miten tässä kontekstissa tuo rullaus oikein siis toimii?
Voipi kyllä olla että olen vain missanut jotain oleellista tästäkin keskustelusta...
Oletetaan, että rullailemalla on auton hidastaminen aloitettu regenerointia aiemmin. Tällöin myös liike-energian tuottaminen vauhtipolkimella on lopetettu aiemmin. On selvää, että kaikkea vauhtipolkimella tuotettua energiaa ei saada takaisin akkuun regeneroimalla.

Kyse on siitä, onnistuuko rullailu kuinka hyvin. Jos ei (ja regen on mieto), niin kuljettaja joutuu käyttämään jarrupoljinta. Teslassa jarrupolkimen käyttö ei lataa akkua.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
615
Oletetaan, että rullailemalla on auton hidastaminen aloitettu regenerointia aiemmin. Tällöin myös liike-energian tuottaminen vauhtipolkimella on lopetettu aiemmin. On selvää, että kaikkea vauhtipolkimella tuotettua energiaa ei saada takaisin akkuun regeneroimalla.

Kyse on siitä, onnistuuko rullailu kuinka hyvin. Jos ei (ja regen on mieto), niin kuljettaja joutuu käyttämään jarrupoljinta. Teslassa jarrupolkimen käyttö ei lataa akkua.
No niin tuohan on ihan järkeenkäypä selitys, en ollutkaan ajatellut tuota noin. Tottahan tuo että regenin hyötysuhde ei kovin iso ole loppupeleissään, ehkä joku pitkä alamäki missä hyötyä enemmän kuin rullauksella...
Tuo Teslan jarrupolkimen 'regennittömyys' tulikin jossain työpaikan keskusteluissa vastaan, lieneekö taas yksi säästökohde. No omalla kohdalla tuolla jarrupolkimella hyvin harvoin tarvetta niin sen osalta ei kait väliä vaikka onkin ns. perinteinen jarru.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 336
Model Y Long Rangeen Acceleration Boost lunastettu suosittelupisteillä. 0-100 km/h kiihtyvyys paranee juuri sen verran, että muuttuu nopeasta, mutta pehmeestä sen verran rajummaksi että sisuskaluissa tuntuu ja auto niiaa selkeämmin. Päivitys tapahtuu Tesla-sovelluksesta ja mulla ilmestyi käyttöliittymään kun poistuin autosta ja menin takaisin. Videolla ensituntumat:

 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 092
Niin siis ei se regen mitenkään kokonaan pois päältä mene, vaan auto rajoittaa sen johonkin 25kW paikkeille low asennossa, mutta jarrupoljin tosiaan ei tuota enempää nosta, mikä on vähän typerää, voisi hyvin nostaa tuosta välistä ensin maksimiin saakka ja sitten vasta normaalia käyttää.

Ja ei se kulutuksen lasku siis tietenkään tuon asetuksen vaihtamisesta suoraan tule, vaan lähinnä siitä, että toinen asetus sopii paremmin jonkun ajotyyliin kuin toinen asetus. Molemmilla asetuksilla varmasti pääsee samaan lopputulokseen jos niin haluaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
737
Hyvä pätkä sampsalta boostista. LR Kolmosessa boosti auto ei paljoa eroa perffistä ja on kyllä buustattuna raju peli.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
615
Jep komppaan Sampsaa, boostin huomaa ja muutenkin erot ennen ja jälkeen. Auto oli tosin M3, mutta erot ei tältä osin liene isot.
Yksi mitä on muutkin kommentoineet on tuo että ajotilassa Normal muuttuu Sportiksi eli Normal-mode häviää kokonaan. Sen olisi kyllä voinut jättää vaihtoehdoksi jos haluaa hivenen rauhallisempaa menoa, Chilliähän nyt kukaan käytä... ;)
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
16
Teslalla kun taitaa olla nämä varastoautojen alet kvartaalien lopussa niin muistaako kukaan mihin hintaan on saanut Y Long Rangea 20" vanteilla tai Performancea halvimmillaan? Onko Q4 paremmat alet kuin normaalisti?

Viikko sitten kun oli enemmän varastoautoja niin valkoinen Performance oli 56990€ ja Long Range 20"-vanteilla 53880€.

Mustaa Performancea sai 57970€ ja Long Range 20"-vanteilla 55000€.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
398
Ei ole ollut aleja Q2 eikä näytä olevan Q3. Luultavasti alet menevät tuohon korkotarjoukseen ja mahdollisesti Q4 tulee sitten jotain muuta porkkanaa.

Y long range alin hinta on 49940€ ref-koodilla ja siihen 1500€ vetokoukku ja 20" vanteet 2300€.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
16
Eikös nuo nykyiset valmiiden varastoautojen ~4k€ alennukset ole varsinaisia alennuksia vai? Onko normaalisti ollut jotain muitakin aletarjouksia uuden auton hinnasta siis? Eli jos ei ota valmista varastoautoa.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
398
Eikös nuo nykyiset valmiiden varastoautojen ~4k€ alennukset ole varsinaisia alennuksia vai? Onko normaalisti ollut jotain muitakin aletarjouksia uuden auton hinnasta siis? Eli jos ei ota valmista varastoautoa.
Toki ovat varsinaisia alennuksia ja muita alennuksia ei ole, mutta kun samat alehinnat ovat olleet jo kuukausia niin voi pitää oletushintana. En tiedä kuinka moni nämä varastoautot edes tajuaa ja tilaa kalliimmalla saman auton konfiguraattorista ja odottaa kauemmin.
 
Liittynyt
21.06.2018
Viestejä
32
Aiemmin ihmettelemäni avoin huoltokutsu -keissi, eli 2019 M3P Retrofit the Trunk Lid Harness meni varsin näppärästi.

...


Eipä mennytkään täysin nappiin. Huomasin nyt lounastauolla, että jotain rämisee auton takapäässä. Takaluukun sisäkansi / kaunistelumuovi oli irti toisesta laidasta. Muovinen korikiinnike näyttäisi olevan irti paikoiltaan kun kurkin raosta. Ei muuta kuin viestiä servicelle ja odotellaan vastausta.

Voishan sen itsekin sieltä taiteilla paikoilleen, mutta periaatekysymys.
Huomisaamulle uusi mobile service -aika, jolloin fiksaavat tuon sisäkannen kiinnityksen. Sinänsä pieni vaiva itselle kirjoitella valitukset applikaatioon ja varata aika toiselle kierrokselle, mutta kyllä tuo silti ärsyttää ettei mennyt kerralla kunnolla.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 036
Tuolla on ihan oma ketju noille koodeille
Ja linkki siihen:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 595
Otin krediiteillä 5000km latausta. Tuolla suosittelupaikassa softassa lukee että on 5000km jäljellä ja nyt tässä superilla olen niin silti näyttää että maksaa rahaa tämä lataus? Mitenkä noita ilmaisia kilometrejä voi käyttää? Tarvitseeko erikseen jotain tehdä?

Edit: latauksen jälkeen muuttui 0€. Kokeilin uudestaan ja oli heti 0€ uusi lataus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2018
Viestejä
43
Ainakin Teslan oston jälkeen kävin lataamassa ilmaisia 150 kilometrin kredittejä. Lataushinta juoksi auton näytöllä, mutta latauksen jälkeen hinta tasattiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 651
Onko kellään kokemusta/tietoa Oulun Tesla kaupasta että onnistuukohan ModelY koeajo aikaa varaamatta? Vähän tiukat on aikataulut aina ipanoiden kanssa, mutta voisi koittaa käydä esim viikonloppuna tuolla. Nettisivu tosin sanoo että varaa aika koeajolle lomakkeen kautta ja sieltä otettaisiin yhteyttä kun vapaata slottia olisi saatavilla.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 278
Olet näköjään saanut päivityksessä vahingossa Beta testissä olevan Sauna moden.

Nyt ymmärrän myös tuuletetut penkit. Voi olla lauteet muuten liian kuumat.....
 
Liittynyt
21.06.2018
Viestejä
32
Huomisaamulle uusi mobile service -aika, jolloin fiksaavat tuon sisäkannen kiinnityksen. Sinänsä pieni vaiva itselle kirjoitella valitukset applikaatioon ja varata aika toiselle kierrokselle, mutta kyllä tuo silti ärsyttää ettei mennyt kerralla kunnolla.
"Varaamasi Mobile Service- huoltoaika on vahvistettu. Ajankohta on 28. syyskuuta 2023 klo 8:00–12:00 sijainnissa"

Nyt ei kuulunut mitään niin kävin katsomassa applikaatiossa ja aika on muuttunut 12:00-16:00 itsestään ilman erillistä ilmoitusta. Eihän tän näin pitäisi toimia jos itse varasin ajan ajalle x, että vaihtavat omin päin ajalle y.

Onko tämä muille ollut näin "operaatio"?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
737
"Varaamasi Mobile Service- huoltoaika on vahvistettu. Ajankohta on 28. syyskuuta 2023 klo 8:00–12:00 sijainnissa"

Nyt ei kuulunut mitään niin kävin katsomassa applikaatiossa ja aika on muuttunut 12:00-16:00 itsestään ilman erillistä ilmoitusta. Eihän tän näin pitäisi toimia jos itse varasin ajan ajalle x, että vaihtavat omin päin ajalle y.

Onko tämä muille ollut näin "operaatio"?
Rangerilla venynyt joku juttu seuraavalle päivälle niin siirty eteenpäin, joskus sellasta sattuu, mutta liekö merkitystä jos rangeri tulee sinne missä auto sattuu sillä hetkellä olemaan. Mulle rangeri on kuitenkin aina soittanut tai laittanut tekstarin jos siirtynyt tai tarvinnut tarkentaa aikaa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 056
Rangerilla venynyt joku juttu seuraavalle päivälle niin siirty eteenpäin, joskus sellasta sattuu, mutta liekö merkitystä jos rangeri tulee sinne missä auto sattuu sillä hetkellä olemaan.
Yleensä jos päivää pitää suunnitella ja vaikka klo 13 ajaa autoa, niin onhan se ikävämpää jos autolla ei yhtäkkiä voisi ajaa kun joku ilman lupaa ronkkii sitä.
 
Liittynyt
21.06.2018
Viestejä
32
Rangerilla venynyt joku juttu seuraavalle päivälle niin siirty eteenpäin, joskus sellasta sattuu, mutta liekö merkitystä jos rangeri tulee sinne missä auto sattuu sillä hetkellä olemaan. Mulle rangeri on kuitenkin aina soittanut tai laittanut tekstarin jos siirtynyt tai tarvinnut tarkentaa aikaa.
Enemmän tässä rasittaa se, ettei tosiaan mitään viestiä tai soittoa ajan siirrosta tullut.
 
Liittynyt
21.06.2018
Viestejä
32
Noniin, muuttuneen ajan ilmoittamisen (tai ilmoittamattomuuden) sivuttaen tällä kertaa homma hoidettu mallikkaasti. Kiinnikkeet vaihdettu nyt uusiin ja muovit paikoillaan rämisemättä.


Ns. rivien välistä ymmärsin, että ensimmäisellä kierroksella kiinnikkeitä ei vaihdettu uusiin, kuten täällä joku jo arvelikin, vaan mentiin aiemmilla kun vaikuttivat ehjiltä.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
872

Mielenkiintoinen jousituspäivitys (FSD). Kohtahan noita Highlandejä pääsee testaamaan koeajolla ilmeisesti loka/marraskuun vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
872
Eikös juuri tullu sähkökontti setti vanhemmille kolmosille?

Facessa oli muuten että alkupään S ja X mallien pyrofuset meneekin akkutakuun piikkiin. Liekkö vaan ekoissa jo loppunut :hmm:
Oli noita menny kohtuu uusistakin Ässistä oliko peräti 2017 vai 2016 vuosimallin. No pyrofusen patteri nykyisissä s3xy autoissa lataa auton akusta nii ei herjaa 6-9 vuotiaana vaihtoa.
 
Liittynyt
15.04.2022
Viestejä
79
mitenkäs tuo varaosien saanti nykyään kotimekaanikoille? tuntus vehkeet ainakin alustanosia syövän
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 222
mitenkäs tuo varaosien saanti nykyään kotimekaanikoille? tuntus vehkeet ainakin alustanosia syövän
Lienee aika heikkoa nykyään vielä, mutta soveltamalla onnistunee.. Tässä pajamiehen video aiheesta. Tesla taitaa pihdata vähän tiettyjen puslien/nivelien kanssa, mutta
ei kai tuossa kauaa luulisi menevän että aftermarket myyjät saavat omat versionsa markkinoille.

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 106
Eikös juuri tullu sähkökontti setti vanhemmille kolmosille?
Tuli joo. Se on pitkästä aikaa joku mutta oleelliset kuten paremmat jouset jne. ei ole saatavilla Ryzenistä tai tutkista puhumatta.
Lienee aika heikkoa nykyään vielä, mutta soveltamalla onnistunee.. Tässä pajamiehen video aiheesta. Tesla taitaa pihdata vähän tiettyjen puslien/nivelien kanssa, mutta
ei kai tuossa kauaa luulisi menevän että aftermarket myyjät saavat omat versionsa markkinoille.

Ymmärtääkseni auto painaa ja paljon tehoja, niin ei vaan alusta kestä on normaalia.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 582
mitenkäs tuo varaosien saanti nykyään kotimekaanikoille? tuntus vehkeet ainakin alustanosia syövän
Teslalta löytyy ne osakoodit kyllä sieltä huoltopalvelusta ja sähköpostilla voi sit tilata noudettavaksi.

varmaan osasta riippuen sitten saatavuus.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 036
mitenkäs tuo varaosien saanti nykyään kotimekaanikoille? tuntus vehkeet ainakin alustanosia syövän
Näyttää noita saavan tarvikkeenakin suurinta osaa alustaan.
Model 3 Performance Aeromotorsilla:
Model S P85 AWD:
Varmaan kotimaastakin saa jos kyselee.
 
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
136
Mikäli alustaa ei osata suunnitella autoon sopivaksi tai suunnitellaan tarkoituksella alimittaiseksi niin osat ei kestä.
Jostain se on varmaan tingittävä, kun hinta on vähän kalliimpi kun uuden Corollan ja kiihtyvyys Huracanin luokkaa... Ja kuten jo aikaisemmin todettua ei oo mitenkään tavatonta että esim. BMW:hen vaihdetaan tukivarret alle 100tkm. Että kyllä sitä ongelmaa on muillakin enemmän "laadukkailla" merkeillä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
2 719
Scaniaan tarvikeraidetangonpaan saa 20 eurolla. Tykaan ettei kyse ole halpuuttamisesta vaa siita ettei ole testattu kunnolla.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
82
Mitä tuo sähkökontin retrofit toimii ? Tuolle olisi tosiaan omassa Model 3 käyttöä. Vai oliko johonkin muuhun malliin ?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
801
Oletteko tilanneet Tesla-sälää ulkomailta? Itse en tilaisi kovin mielellään Kiinasta mitään, ja Vempele myy tänä päivänä paljolti ei-oota.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 582
Oletteko tilanneet Tesla-sälää ulkomailta? Itse en tilaisi kovin mielellään Kiinasta mitään, ja Vempele myy tänä päivänä paljolti ei-oota.
Teslify on ihan hyvä valikoima, tosin sielläkin välillä ei-oo tavaraa myynnissä. Amazon:sta löytyy myös paljon, riippuen vähän mitä hakemassa.
 
Liittynyt
21.06.2018
Viestejä
32
Ai niin unohdin aiemmin kirjoittaa asiasta, mutta Teslan omat kuraläpät eteen asennettu tuossa joku tovi sitten. 2019 M3:ssa niitä ei ole valmiina tehtaalta.

Aikaa meni noin 10-15min per puoli eli suht helppo homma kyseessä. 10mm hylsy ja talttapääruuvari riitti operaatioon. Pakkauksessa oli mukana kaksiosaiset kuraläpät eteen ja uudet kiinnikkeet & pultit.

Pohjasta pultin suojaluukku auki, pultti irti spacerinsa kera. Rengaskotelosta kaksi muovikiinnikettä irti talttapäällä hivuttaen. Mitään maalipintaa tms. tuossa ei ole joten en jaksanut hakea muovista kiinnikkeenirroitustyökalua. Tämän jälkeen putsasin pahimmat hiekat sun muut ja laitoin nuo kuraläpät kohdalleen, pultti löysästi kiinni ja muovikiinnikkeet kohdilleen, kiristys ja kiinnikkeet pohjaan asti.

Model 3:lle nuo kaksiosaisten läppien jatkopalat tuntuvat kyllä menevän aivan liian lähelle maata ja varmaan raapii jokaisen kynnyskiven jne jonka yli joutuu ajamaan, joten jätin pois. Mennään noilla "puolikkailla".

Näiden myötä voin todeta, että menisin ehkä ennemmin jollain aftermarket-palikoilla jotka A) olisivat jotain noiden kaksiosaisten mittojen väliltä ja B) jossa on mukana myös lähinnä esteettisistä syistä takapään roiskeläpät. Katsotaan jos jaksan tilata moiset ja vaihtaa niihin ennen talvea.

Sivuhuomiona Teslan virallisen ohjeen mukaan nuo pulttien luukut kuuluu leikata irti saksilla jos kuraläpät asentaa, mutta jätin sinne. Ei ne mihinkään kiinni ota jos ei alustaa muuten pahoinpitele kanttareissa tms.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
878
Ai niin unohdin aiemmin kirjoittaa asiasta, mutta Teslan omat kuraläpät eteen asennettu tuossa joku tovi sitten. 2019 M3:ssa niitä ei ole valmiina tehtaalta.

Aikaa meni noin 10-15min per puoli eli suht helppo homma kyseessä. 10mm hylsy ja talttapääruuvari riitti operaatioon. Pakkauksessa oli mukana kaksiosaiset kuraläpät eteen ja uudet kiinnikkeet & pultit.

Pohjasta pultin suojaluukku auki, pultti irti spacerinsa kera. Rengaskotelosta kaksi muovikiinnikettä irti talttapäällä hivuttaen. Mitään maalipintaa tms. tuossa ei ole joten en jaksanut hakea muovista kiinnikkeenirroitustyökalua. Tämän jälkeen putsasin pahimmat hiekat sun muut ja laitoin nuo kuraläpät kohdalleen, pultti löysästi kiinni ja muovikiinnikkeet kohdilleen, kiristys ja kiinnikkeet pohjaan asti.

Model 3:lle nuo kaksiosaisten läppien jatkopalat tuntuvat kyllä menevän aivan liian lähelle maata ja varmaan raapii jokaisen kynnyskiven jne jonka yli joutuu ajamaan, joten jätin pois. Mennään noilla "puolikkailla".

Näiden myötä voin todeta, että menisin ehkä ennemmin jollain aftermarket-palikoilla jotka A) olisivat jotain noiden kaksiosaisten mittojen väliltä ja B) jossa on mukana myös lähinnä esteettisistä syistä takapään roiskeläpät. Katsotaan jos jaksan tilata moiset ja vaihtaa niihin ennen talvea.

Sivuhuomiona Teslan virallisen ohjeen mukaan nuo pulttien luukut kuuluu leikata irti saksilla jos kuraläpät asentaa, mutta jätin sinne. Ei ne mihinkään kiinni ota jos ei alustaa muuten pahoinpitele kanttareissa tms.
Yleisen konsensuksen mukaan nuo vakioläpät on surkeat, ja tilalle kannattaa laittaa vaikka vempeleestä saatavat "kiinaläpät". PPF-suikaleet alle suojaamaan. Tällaiset on olleet nyt puolitoista vuotta omassa autossa ja toimivat kuten pitääkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 106
Yleisen konsensuksen mukaan nuo vakioläpät on surkeat, ja tilalle kannattaa laittaa vaikka vempeleestä saatavat "kiinaläpät". PPF-suikaleet alle suojaamaan. Tällaiset on olleet nyt puolitoista vuotta omassa autossa ja toimivat kuten pitääkin.

Mieluummin nämä. Niin ei hankaa maalia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
224 777
Viestejä
3 971 758
Jäsenet
67 993
Uusin jäsen
tepa_

Hinta.fi

Ylös Bottom