- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 2 117
Ja edellisen csv-tiedoston pohjalta pyöräytetty autot järjestykseen toimintamatkan ja kulutuksen mukaan, että on helpompi plärätä tuloksia.
Olihan siellä loppupuolella jo lähemmäs -20 astetta pakkasta (kaikki autot eivät edes päässeet tänne asti)En nyt tiedä, että missä olosuhteissa tuo testi tehtiin, mutta kovin pieneltä näyttävät kyllä monien autojen kulutus verrattaen siihen, mitä ne noissa suomalaisissa youtube koeajovideoissa on vaikka olleet. Eikös esimerkiksi mersun ja skodankin kulutus vaikuta aika pieniltä.
Mutta oli miten oli, niin tämä vaan vahvistaa sitä, että tuli tehtyä oikea päätös kun tilasin takaveto tesla y:n.
Eihän tuo nyt kuitenkaan varsinainen "nosto" ole, kun pelkästään palautetaan tuotanto siihen mitä se syyskuussa oli. Kova kysyntäkin on enemmän sitä, etttä hinnanalennus palautti Teslan kilpailukyvyn Kiinan sisäisellä markkinalla. Enää ei vuoda markkinaosuus.Tesla aikoo nostaa Shanghain tehtaalla tuotannon 20.000 autoon viikossa kovan kysynnän vuoksi:
![]()
Tesla China to increase Giga Shanghai output amid rising demand: report
Giga Shanghai is reportedly looking to raise its output to almost 20,000 vehicles per week for February and March.www.teslarati.com
Tämähän on suoraan verrannollista lämmityslaitteen käyttämään tehoon. (osittain, tottakai muutkin asiat vaikuttaa)On tuo ässän tulos kyllä kova ja toimintamatkapoikkeama ihan omaa luokkaansa joka on todella hyvä juttu, kun pääsee talvellakin lähimmäksi luvattua rangea.
Tällaisesta en ole kuullutkaan, että ässässä tai muissakaan Tesloissa olisi jotenkin alimitoitettu sisätilan lämmitys? Y:ssä toki on ollut ongelmia lämpöpumpun kanssa, mutta ei kait sekään liity siihen, että tehot eivät riittäisi?Tämähän on suoraan verrannollista lämmityslaitteen käyttämään tehoon. (osittain, tottakai muutkin asiat vaikuttaa)
Saahan sen poikkeaman hyvinkin pieneksi jos alimitoittaa lämmityslaitteen vastuksen ja/tai lämpöpumpun(josta ei lisätehoa hirveästi irtoa isoilla pakkasilla)
Ei sillä etteikö Teslan suoritus olisi odotetun hyvä, onhan heillä voimalinjan optimointi selvästi alan kärkeä.
Jos oikein ymmärsin TM:n tulevaa talvitestiä, niin olikohan Bemarissa jopa 9kW ptc-vastus tarjoamassa tarvittaessa kabiiniin lämpöä. Eli jos lämppäri huutaa täydellä teholla niin poikkeama on selvästi isompi kuin autossa jossa on vaikkapa vain 5kW vastus.
Juu tuon kyllä allekirjoitan, että automatiikka ei osaa varsinkaan talviaikaan säätää lämmön jakoa parhaalla mahdollisella tavalla ja välillä joutuu manuaalisesti säätämään.En muista kenenkään moittineen S/X lämmitystehoa koskaan, missään, mutta lämmön jakoa ohjaamon sisällä joskus.
Eikä ossid mielestäni sitä tarkoittanutkaan vaan erilaista näkökulmaa.
Viime vuoden tuloksia katsellen, suunnilleen noin olisi pitänyt käydä, kuten arvelit.Wltp:t
Y LR 565km
X (Standard) 576km
X Plaid 543km (testissä mukana)
Voisi olla jopa hieman X Plaidia parempi, eli olisi voinut tulla testissä toiseksi tuo Y Long Range.
Ja kun Testin pienin kulutus oli ilmeisesti Y 2WD:ssä, niin ei tuo Y LR:n neliveto ja varmaan vähän korkeampi paino (noin 20kWh isompi akku) kovin paljon lisäisi kulutustakaan 2WD:hen verrattuna.
Jotenkin muistelisin että se oli 3-4kwh per moottori. En tosin nyt tarkalleen muista mutta pitää tarkistaa.Tuossa tulee taas tavallaan ilmi se tuotekehitys. (tai kehittymättömyys) PTC vastus, joka löytyy vanhoissa S/X ja taitaa olla alkupään kolmosissakin on hyvä hommassaan, mutta energiaa tuhlaava; siksi lämpöpumppu ja octovalve, että se hukkaan menevä energia voidaan hyödyntää.
Tuus @Tege kertomaan, olikos näissä uusissa mY jotain ~15kW laskennallinen lämmitysteho kahden moottorin avustuksella?![]()
Onhan tuota tullut katseltua mutta ei ole vielä tullut laitettua eteenpäin.Kukaan asentanut Tesla Android Projectia? Tällä pitäisi saada about natiivitasoinen käyttäjäkokemus Android Autosta ja Carplaysta Teslan selainta hyödyntäen.
Ostin alkuviikosta käytetyn Raspberry Pi 4B:n torista + loput osat Amazonilta. Postin kulusta riippuen ajattelin laittaa tuon toimimaan viikonloppuna tai maanantaina.
N. 150€ tuli maksamaan koko setti. Jännä nähdä, miten natiivitasoinen käyttäjäkokemus tässä on tarjolla. Osat saanee kaupaksi eteenpäin melko pienellä tappiolla, jos tämä osoittautuu katastrofalikseksi virheeksi.
- Raspberry Pi 4B 4GB
- GeeekPi puoliavoin Rasberry Pi -kotelo heatsinkilla ja tuulettimella
- 128 GB muistikortti
- 2023 Carlinkit CPC200-CCPA Adapter, for Aftermarket Android Car System Radios, Supports Wireless Android Car and CarPlay
Katsoin tuolta sivuilta sen videon. Yllättävän hyvin näytti toimivan, joskin ehkä vähän pidempi viive ja alhaisempi ruudunpäivitysnopeus kuin natiivissa toteutuksessa.Kukaan asentanut Tesla Android Projectia? Tällä pitäisi saada about natiivitasoinen käyttäjäkokemus Android Autosta ja Carplaysta Teslan selainta hyödyntäen.
Ostin alkuviikosta käytetyn Raspberry Pi 4B:n torista + loput osat Amazonilta. Postin kulusta riippuen ajattelin laittaa tuon toimimaan viikonloppuna tai maanantaina.
N. 150€ tuli maksamaan koko setti. Jännä nähdä, miten natiivitasoinen käyttäjäkokemus tässä on tarjolla. Osat saanee kaupaksi eteenpäin melko pienellä tappiolla, jos tämä osoittautuu katastrofalikseksi virheeksi.
- Raspberry Pi 4B 4GB
- GeeekPi puoliavoin Rasberry Pi -kotelo heatsinkilla ja tuulettimella
- 128 GB muistikortti
- 2023 Carlinkit CPC200-CCPA Adapter, for Aftermarket Android Car System Radios, Supports Wireless Android Car and CarPlay
No ei todellakaan tuota mitään 15kW, paitsi hyvin hetkellisesti maksimikiihdytyksen aikana.Tuus @Tege kertomaan, olikos näissä uusissa mY jotain ~15kW laskennallinen lämmitysteho kahden moottorin avustuksella?![]()
Moottorit tuottavat lämpöä maksimissaan hävikin verran, eli jos se moottori ottaa sähköä 17kW teholla akusta ajettaessa 100kmh vauhtia, niin tuosta ehkä 2kW menee lämmöksi ja loput liike-energiaksi. Lämpöpumppu ei voi ottaa tuota 2kW enempää octovalven kautta tai sen kierron lämpötila laskee.Jotenkin muistelisin että se oli 3-4kwh per moottori. En tosin nyt tarkalleen muista mutta pitää tarkistaa.
Ainakin itselläni mitä huomaa kun alkaa 0 tai pakkaset niin lämpö heiluu kabiinissa. TMC samaa valiteltu Plaideista. Octo säästää kustannuksissa mutta ei se vastusta korvaa.
Ymmärsin, että tässä haettiin sitä kun auto seisoo ja lyödään lämmitys päälle?No ei todellakaan tuota mitään 15kW, paitsi hyvin hetkellisesti maksimikiihdytyksen aikana.
Moottorit tuottavat lämpöä maksimissaan hävikin verran, eli jos se moottori ottaa sähköä 17kW teholla akusta ajettaessa 100kmh vauhtia, niin tuosta ehkä 2kW menee lämmöksi ja loput liike-energiaksi. Lämpöpumppu ei voi ottaa tuota 2kW enempää octovalven kautta tai sen kierron lämpötila laskee.
Jos kabiinin lämpimänä pitäminen vaatii 5kW, niin sitten loput on otettava jostain muualta. Joko pyörittämällä lämpöpumppua ja pumppaamalla ulkoilmasta tai lämmittämällä isommalla teholla sitä sisäistä kiertoa josta lämpöpumppu octovalven kautta ottaa lämpöä kabiiniin.
Ei taida Mersulla olla kaduilla toimivaa ajoavustinta?Olisi kiva nähdä miten Mersu menee vs Teslan uusin FSD Beta.
Jos moottorit tuottavat 3.5 tai 7kW lämpöä akkukiertoon, niin ei sieltä voi lämpöpumpulla ottaa enempää ulos tai aletaan jäähdyttää akkuja.Ymmärsin, että tässä haettiin sitä kun auto seisoo ja lyödään lämmitys päälle?
Jos sellainen vielä olisi mutta ei ole.Jos moottorit tuottavat 3.5 tai 7kW lämpöä akkukiertoon, niin ei sieltä voi lämpöpumpulla ottaa enempää ulos tai aletaan jäähdyttää akkuja.
Käytännössä voisi yhtä hyvin lämmittää kabiinia PTC-lämmittimellä jos lämpöä ei pumpata lämpöpumpulla ulkoilmasta.
Selaimessa tosiaan pitää avata sivu, jonka voi toki bookmarkata, ja selain myös käsittääkseni aina avaa viimeisimmän sivun uudelleen käynnistyessään. Laitan pienen raportin tänne, kun systeemi pyörii.Toinen mikä mietityttää, että miten helppokäyttöinen tuo on? Selaimen joutuu ainakin aina avaamaan käsin, mutta meneekö kaikki muu automaattisesti? Eli RasPi on aina sähköissä ettei sitä tarvi räpeltää?
Eikös se Maxus ollut lähimpänä. Kiinalaisilta rehellistä markkinointia!On tuo ässän tulos kyllä kova ja toimintamatkapoikkeama ihan omaa luokkaansa joka on todella hyvä juttu, kun pääsee talvellakin lähimmäksi luvattua rangea.
Helppoa kun ajaa vaan rajoitusten mukaan niin ei tartte kuunnella mitään piippauksia.Onko teslassa nopeuskamera varoitusta? Tai onko sellaista saatavilla jos ei ole? Puhelimessa tietysti voisi olla joku softa joka piippaa kun on kamera lähellä?
Ei ole ja ei saa.Onko teslassa nopeuskamera varoitusta? Tai onko sellaista saatavilla jos ei ole? Puhelimessa tietysti voisi olla joku softa joka piippaa kun on kamera lähellä?
Mites teslassa toimii toi liikennemerkkien tunnistus vaikka sanotaan 2019 model 3:ssa? ja onko näissä eroa.. vähän ristiriitaista tietoa netissä. Jossain vanhassa mobileyen aikaisissa kaikki toimii, mutta sen jälkeen vähän sumeampi aikakausi...Helppoa kun ajaa vaan rajoitusten mukaan niin ei tartte kuunnella mitään piippauksia.
Jos on HW3 autossa niin lukee kyllä. Toimii ihan ok. Ei tosin hyödynnä sitä dataa.Mites teslassa toimii toi liikennemerkkien tunnistus vaikka sanotaan 2019 model 3:ssa? ja onko näissä eroa.. vähän ristiriitaista tietoa netissä. Jossain vanhassa mobileyen aikaisissa kaikki toimii, mutta sen jälkeen vähän sumeampi aikakausi...
Taisi olla niin, että briteissä hyödyntänyt jonkun aikaa ja nyt uusimmassa firmiksessä 2023.02 hyödyntää myös saksassa ja espanjassa.Jos on HW3 autossa niin lukee kyllä. Toimii ihan ok. Ei tosin hyödynnä sitä dataa.
Onko teslassa nopeuskamera varoitusta? Tai onko sellaista saatavilla jos ei ole? Puhelimessa tietysti voisi olla joku softa joka piippaa kun on kamera lähellä?
Kartta on ilmeisesti Google maps ja ei siinä tosiaan ole.Ei ole ja ei saa.
Siitä on vielä pitkä matka Pohjoiseen.Taisi olla niin, että briteissä hyödyntänyt jonkun aikaa ja nyt uusimmassa firmiksessä 2023.02 hyödyntää myös saksassa ja espanjassa.
On joo. Jos jotain positiivista, niin suomeen palkattu sitä autopilotti-testaajaa, niin ehkä myös tällaiset jutut edistyy paremmin myös tänne pohjolaan sen avulla. Mutta ei pidätellä hengitystä tässäkään tapauksessa.Siitä on vielä pitkä matka Pohjoiseen.
Olen heinäkuusta alkaen ajellut 2022 vuoden LFP:llä, kilometrejä on tullut reilu 23000km. Ainakin itselle tuo on ollut juuri se oikea malli, eikä harmita etten maksanut silloin selvästi yli 10te lisää nelivedosta. Nykyään tuo hintaero on pienempi.Minkälaisia kokemuksia porukalla Model 3 RWD mallista (LFP akku) Suomen talviolosuhteissa?
Miulla oli eilen vuorokauden verran Xc40 recharge ajossa kun oma oli vuosihuollossa ja pestävänä. Siinä oli tuo Android Automotive ja luonnollisesti googelin navi. Se kyllä nopeuskamerat näytti, zoomasi oikein karttaa lähemmäksi kun oli noin 500m päässä ja korosti sen.Kartta on ilmeisesti Google maps ja ei siinä tosiaan ole.
No ehkä tämän asian voi katsoa toisestakin näkökulmasta. Jos ruksitat vuonna 2006 bemarilta sport-packagen, voi se sisältää paremmat takajarrut, mutta 2019 tuo samalla nimellä kulkeva paketti ei välttämättä sisällä parempia takajarruja.Kaikella kunnioituksella mutta tämä oli typerä viesti, jos Bemarilla ruksit paremmat jarrut lisävarusteista niin silloin ne on erilaiset verrattuna vakioihin eikä vaan maalattu erivärisiksi.
Tässä haiskahtaa nyt aika voimakas "oman merkin" puolustus asiassa jota ei pitäisi kenenkään puolustella.
Mutta tämä on kerrottu siinä dokumentissa mistä ruksit varusteita, ei tarvitse arvailla.No ehkä tämän asian voi katsoa toisestakin näkökulmasta. Jos ruksitat vuonna 2006 bemarilta sport-packagen, voi se sisältää paremmat takajarrut, mutta 2019 tuo samalla nimellä kulkeva paketti ei välttämättä sisällä parempia takajarruja.
Käyttää kyllä mutta esim. navigointi on Teslan omaa käsialaa jne. Eli ei suoraan Googlen ominaisuudet.Miulla oli eilen vuorokauden verran Xc40 recharge ajossa kun oma oli vuosihuollossa ja pestävänä. Siinä oli tuo Android Automotive ja luonnollisesti googelin navi. Se kyllä nopeuskamerat näytti, zoomasi oikein karttaa lähemmäksi kun oli noin 500m päässä ja korosti sen.
Edit. Eli jos Tesla käyttää Googlen karttoja ni kyllä luulisi kameroiden sijainnit näkyvän?
Kiitoksia hyvin kattavasta vastauksestaOlen heinäkuusta alkaen ajellut 2022 vuoden LFP:llä, kilometrejä on tullut reilu 23000km. Ainakin itselle tuo on ollut juuri se oikea malli, eikä harmita etten maksanut silloin selvästi yli 10te lisää nelivedosta. Nykyään tuo hintaero on pienempi.
Eteläsuomen talvessa itsellä range on pyörinyt siellä 320-350km tienoilla työmatka-ajossa, yli 10 asteen pakkasilla oli jossain 300km tienoilla. Sen kylmempää täällä nyt ei ole ollutkaan. Reilun puolen vuoden ajamisen jälkeen ajonaikainen keskikulutus oli 15kWh/100km. Pelkän talvikauden kulutus (marraskuun alusta) nyt viimeksi katsottuna oli 18,3kWh/100km, kesällä keskikulutus oli 13kWh/100km.
Kotilatauksessa LFP-akulla ei ainakaan omalla kohdalla ole ollut mitään merkitystä. Latautuu ihan normaalisti kun kotilatausta käyttää, en ole huomannut kesälatauksessa ja talvilatauksessa mitään eroa kotona. Lataustehona itsellä 1x16A.
Pikalatauksessa lämmitys kannattaa aloittaa ajoissa ja pitkään reissuun lähtiessä kannattaa käyttää ajastettua esilämmitystä kun lähtee laturista. Jos ei lämmitä riittävästi, niin ensimmäinen lataus voi mennä vähän laiskasti esim. 60kW teholla. Toinen lataushan on sitten jo nopea kun akku on lämmin sen ekan latauksen jäljiltä. Mutta jos on lämmitellyt riittävästi, niin latausteho on hyvä.
Jos omistaa kotilaturin ja talvella ei tarvitse jatkuvasti pikalatausta, niin LFP on hyvä valinta. Jos taas ajelee talvella paljon pikalatureiden varassa, niin silloin ei ole paras vaihtoehto vaan kannattaa katsoa esim. LR-mallia.
Jouluna kävi näin kun olin reissussa. Auto 10 asteen pakkasessa ilman latausta yön yli ja siitä lähtö kotiin siten että sopivalle latauspisteelle oli 40min matka. Eli ei ehtinyt lämpiämään tarpeeksi ja latausteho jäi tuohon 60kW. Jälkikäteen ajatellen olisi ollut järkevää käyttää ajastettua esilämmitystä, jotta akku olisi lämmennyt jo ennen lähtöä paremmin. Olisi varmasti saanut paremmat tehot. Mutta ei tuolla 60kW latauksellakaan tarvinnut olla laturilla kuin 20min että sai riittävät lataukset kotiin pääsemiseksi.Ihan hyvältähän tuo kuulostaa. Jatkokysymyksenä vielä, että onko tullut vastaan tilannetta jossa auto jää yöksi kylmään ~50-60% varauksella? Tuosta kun lähtee aamulla ajamaan, niin ehtiikö akku ennen seuraavaa latausta lämmetä tarpeeksi ettäs saa järkevät latausnopeudet vai onko vielä niin kylmä että ollaan ~20kW tasolla?
JAC e-JS4 testikulutus on vasemmassa ja oikeassa taulukossa eri?Ja edellisen csv-tiedoston pohjalta pyöräytetty autot järjestykseen toimintamatkan ja kulutuksen mukaan, että on helpompi plärätä tuloksia.
En tiedä onko kyseessä väärinkäsitys, mutta kyllä minun autopilot lukee nimenomaan nopeuden nopeusrajoitusmerkistä ja säätää ajoneuvon nopeuden sen mukaan. Huomasin tämän kun 60km/h merkki oli lumen peitossa niin auto jatkoi 80km/h vaikka alueella oli 60km/h rajoitus.Jos on HW3 autossa niin lukee kyllä. Toimii ihan ok. Ei tosin hyödynnä sitä dataa.
Sen pitäisi päivitellä sitä myös karttadatasta. Eihän tuo tunnista esim. moottoritien nopeusmerkintöjä, eikä niitä LEDeillä varustettuja. Eihän se myöskään ymmärrä taajama loppuu / taajama alkaa merkintöjä. Eikä yliviivattua nopeusmerkintää kun siirrytään takaisin yleisrajoitukseen. Ei siihen ominaisuuteen oikein voi luottaa.En tiedä onko kyseessä väärinkäsitys, mutta kyllä minun autopilot lukee nimenomaan nopeuden nopeusrajoitusmerkistä ja säätää ajoneuvon nopeuden sen mukaan. Huomasin tämän kun 60km/h merkki oli lumen peitossa niin auto jatkoi 80km/h vaikka alueella oli 60km/h rajoitus.
Moottoritiellä ei käytä liikennemerkkejä vallitsevan nopeuden käyttöön, mutta ei käytä moni mukaan. Lieneekö syy laki vai mikä, mutta myös Hyundaissa oli sama juttu. Väite siitä ettei kameran lukemaa tietoa käytettäisi mihinkään on omakohtaisen kokemuksen mukaan yksielitteisestä väärä.Sen pitäisi päivitellä sitä myös karttadatasta. Eihän tuo tunnista esim. moottoritien nopeusmerkintöjä, eikä niitä LEDeillä varustettuja. Eihän se myöskään ymmärrä taajama loppuu / taajama alkaa merkintöjä. Eikä yliviivattua nopeusmerkintää kun siirrytään takaisin yleisrajoitukseen. Ei siihen ominaisuuteen oikein voi luottaa.
Sen lisäksi se tietysti on sitä mieltä että Länsiväylällä saa ajaa jossain kohdissa 120km/h, mutta en tiedä mistä se sen keksii.